text_structure.xml
33.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Witam serdecznie państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Rozpoczniemy od stwierdzenia kworum. Bardzo proszę o uruchomienie procedury.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proszę o podanie wyników. W tej chwili bierze udział w posiedzeniu Komisji 30 posłów, a zatem mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Szanowni państwo, w związku z tym witam raz jeszcze bardzo serdecznie panie i panów posłów. Witam pana ministra. Witam zaproszonych gości, którzy są połączeni internetowo z Komisją. Jak widzę, również są przedstawiciele mediów. Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Porządek dzisiejszego posiedzenia, zwołanego przez marszałek Sejmu, przewiduje rozpatrzenie wniosku i poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu, druki nr 483 i 505.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W dniu 22 lipca br. na posiedzeniu planarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu, druki 483 i 505. W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie oraz 29 poprawek. Sejm skierował ustawę wraz z wnioskiem i poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Szanowni państwo, w takim razie przystępujemy do procedowania. Pierwszy, ale najdalej idący jest wniosek zgłoszony przez Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej o odrzucenie projektu ustawy. W imieniu wnioskodawców pani poseł Skowrońska. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, pani i panowie posłowie, panie ministrze, odbyliśmy bardzo długą dyskusję w trakcie prac Komisji przy pierwszym czytaniu. Odbyliśmy drugie czytanie na sali plenarnej. Chciałabym powiedzieć o powodach, dla których prosimy państwa o przyjęcie wniosku o odrzucenie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Gdybyście państwo projektu nie zepsuli w trakcie procedowania w parlamencie, to byłby możliwy do przyjęcia z pewnymi poprawkami – poza rozwiązaniami, o których mówimy w zakresie ochrony danych osobowych. Sprawę podnosił mocno w czasie debaty klub Lewicy. Jednak w tym przypadku państwo poszliście zdecydowanie dalej. Rozmawiamy o podporządkowaniu, o tak zwanej przez państwa pionizacji Narodowego Funduszu Zdrowia, a zatem o rzeczy nowej, o nowym rozwiązaniu, które – po pierwsze – powinno być przedmiotem odrębnej debaty. To również wykroczyło poza zakres przedłożenia projektu przez pana premiera.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Drugi element, o którym mówimy, to sprawa zdecydowanie trudna chyba dla Prawa i Sprawiedliwości i bardzo wstydliwa – zalegalizowanie nielegalnie wydanych 70 mln zł na przeprowadzenie wyborów; pieniędzy wydatkowanych na polecenie premiera niezgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie wydatkowania pieniędzy publicznych poprzez naruszenie ustawy, dyscypliny finansów publicznych przy dużym zagrożeniu. Nie wiem, czy ktokolwiek z państwa pochylił się nad tym, jakie zagrożenia niesie naruszenie dyscypliny finansów publicznych w stosunku do osoby, która takiego naruszenia dokonuje. W tym momencie państwo próbujecie usankcjonować nieprawidłowości w tym zakresie. Poza tym w polskim porządku prawnym nie ma polecenia, na podstawie którego dokonuje się wydatkowania pieniędzy. Musi być podstawa prawna, a nie polecenie w tym zakresie. Żaden z obowiązujących dotychczas przepisów – nawet tych, które państwo zrobili – nie upoważniał ani pana premiera, ani pana wicepremiera Sasina do wydatkowania pieniędzy w takim trybie, gdy od wyborów odsunięto Państwową Komisję Wyborczą. To Państwowa Komisja Wyborcza jest dysponentem środków przeznaczonych na wybory, co państwo przywracacie mówiąc, że PKW powinna być dysponentem. Próbujecie państwo to zalegalizować.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie możemy zgodzić się na łamanie prawa, na wskazywanie, że wszystkie wydatki, które ponoszą… Czy decyzje, które przygotowali urzędnicy niezgodnie z obowiązującymi przepisami my mamy dzisiaj zalegalizować? Namawiam państwa bardzo, bo przez ostatnich 6 lat, przez ostatnich 5–6 lat państwo każdorazowo próbujecie swoje niezgodne z przepisami działania legalizować w trybie następczym poprzez tę decyzję.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym zapytać również, czy państwu nie będzie wstyd, że to zalegalizujecie? A co przez okres od daty wydatkowania środków do daty pojawienia się tego przepisu w obowiązującej ustawie? Co w tym okresie? I tak nie zniknie powód wydatkowania pieniędzy niezgodnie z obowiązującą ustawą. Nie odpowiedziano również na pytanie – i pan minister nie odpowiedział, albo przede wszystkim wnioskodawcy nie odpowiedzieli – kto pokryje, kto pokryje różnicę w wydatkowaniu środków na przykład na zakup worków – 100 zł, a na rynku około 70 groszy? Chciałabym zapytać, czy w stosunku do tych osób… To pytanie do pana ministra, który reprezentuje rząd przy ustawie: Kto odpowie za taką niegospodarność? Kto odpowie za taką niegospodarność, bo nie może sobie Poczta Polska policzyć, że poprzednio worki kupowała po siedemdziesiąt parę groszy, a teraz kupiła po sto parę złotych, a wydatek zostanie zaliczony jako wydatek racjonalny i gospodarny.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ostatnie zdanie. Ile zatem – pytam wnioskodawców, bo nie odpowiedziano na to pytanie. Jaki jest koszt zalegalizowania wydatków, poniesionych przez takie państwa rozwiązanie? Dlaczego państwo psujecie prawo tam, gdzie jest odpowiedzialność pana ministra? Na przykład w stosunku do dyrektora szpitala za przekroczenie dyscypliny finansów publicznych rozpoczyna się postępowanie, a w stosunku do osób, które w tym przypadku ponoszą odpowiedzialność za wydatkowanie kwoty, którą oceniono na 70 mln zł, takiego postępowania ma się nie prowadzić? Nie możecie państwo powiedzieć, że dla niektórych, w stosunku do niektórych nawet w przypadku naruszenia obowiązujących przepisów nie ma żadnej odpowiedzialności; nie ma żadnej odpowiedzialności z tytułu takiego postępowania. Nie możemy się zgodzić na wydatkowanie pieniędzy publicznych poprzez polecenie bez obowiązującej podstawy prawnej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselKrystynaSkowronska">Prosimy o poparcie projektu. To jest test na to, czy w klubie Prawa i Sprawiedliwości obowiązuje prawo, obowiązuje sprawiedliwość, równe traktowanie obywateli wobec prawa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Zanim oddam głos panu ministrowi, to jeszcze pani prezes Małas prosiła o zabranie głosu. Bardzo proszę o połączenie z panią prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzKomisjiJakubStefanski">Pani prezes zgłosiła się do udziału, a nie do głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. W takim razie bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, pragnę zacytować z obowiązujących przepisów coś, co może sprawi, że pani poseł Skowrońska przestanie cały czas mówić o tym, co jest zwykłym... Co jest jasno opisane w ustawie, a sposób, w który pani to przedstawia, jest kłamstwem i manipulacją.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Szanowna pani poseł. „Wykonywanie zadań objętych poleceniami wydanymi w stosunku do przedsiębiorców następuje na podstawie umowy przez wskazanego w decyzji Szefa KPRM lub ministra i wojewodę i jest finansowane ze środków budżetu państwa, z części budżetowej, której dysponentem są odpowiednio te osoby”. To jest, szanowna pani, art. 11 i do niego właśnie odnosi się zmiana, o której teraz mówimy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszynski">Pani dużo mówiła o odpowiedzialności, ale doskonale wiemy, kto ponosi odpowiedzialność za tę sytuację. Ponosi ją Platforma Obywatelska, która zrobiła wszystko, żeby zmienić swojego kandydata w wyborach, łącznie z tym, że doprowadziła do tego, że wybory się nie odbyły.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselElzbietaGelert">Jesteśmy na posiedzeniu Komisji Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Pani poseł, jesteśmy na posiedzeniu Komisji Zdrowia, ale o zdrowiu nie było nic w wypowiedzi pani poseł Skowrońskiej, więc ja odnoszę się do tego, co padło.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszynski">Cała odpowiedzialność, pani poseł, spada na państwa, bo to państwo przetrzymali ustawę w Senacie, państwo zrobili to celowo, z rozmysłem, po to, aby wymienić kandydata, który miał jednocyfrowy wynik w sondażach na takiego, który – jak uważaliście – będzie miał szansę z prezydentem Andrzejem Dudą. Niestety, także i tu się pomyliliście. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję. Widzę państwa zgłoszenia. Chcę tylko jeszcze jedną rzecz zauważyć. Pozwólcie państwo, że prosiłbym o wzięcie pod uwagę następującego argumentu. Szanowni państwo, w ustawie jest szereg innych przepisów, na które – jak sami państwo mówiliście – czekają różne środowiska. Czekają chociażby środowiska diagnostów laboratoryjnych, pielęgniarek i położnych, fizjoterapeutów – w związku na przykład z możliwością przeprowadzenia wyborów, ale także są różne inne sprawy, związane ze szkoleniem podyplomowym.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Rozumiem w związku z tym, że państwo składacie wnioski, dotyczące wykreślenia tej zmiany, o której mówiła pani poseł Skowrońska. Natomiast czym innym jest wnioskowanie o wykreślenie określonego artykułu, a czym innym jest wyrzucenie do kosza całej ustawy. Jeżeli będzie większość, to możecie państwo... Po co wyrzucać całą ustawę, można wyrzucić jeden z artykułów. Daję to państwu pod rozwagę, ponieważ duża część środowiska, jak państwo wiecie chociażby z obrad podczas pierwszego czytania i procedowania, oczekuje na wiele zmian, które są w procedowanej ustawie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Najpierw odniosę się do uwag pana ministra. Panie ministrze, wybory zostały przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie ma pan dzisiaj podstawy, legitymacji, do... Albo to są tylko pana, powiedziałabym, wydumane stwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wybory prezydenckie, tak jak one zostały ostatecznie przeprowadzone 28 czerwca i druga tura 12 lipca, były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. To wszystko.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">W zakresie terminów, o których mówimy, żadna z izb nie przekroczyła swojego terminu ustawowego do rozpatrzenia projektu ustawy. Nie będę mówiła o Kodeksie wyborczym, który państwo wprowadzili do pierwszej tarczy w sposób przemyślany. Nie będę mówiła i zostawiam te elementy poza dyskusją. Możemy się umówić na kawę, żeby rozmawiać, czy słusznie, czy niesłusznie, ale w tym przypadku literalnie musimy przestrzegać obowiązujących przepisów prawa. A zatem nie może pan wysnuć żadnego argumentu. To znaczy, że brakuje panu argumentów merytorycznych, skoro posuwa się pan do objaśniania po raz kolejny tak, jak nasi koledzy z koalicji rządzącej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">A teraz apel do pana przewodniczącego Tomasza Latosa. „Całe środowisko czeka”. Ano gdybyście państwo nie mieli zakusów do wprowadzania niektórych poprawek, a było ich dużo, o czym mówiła pani poseł Gelert, o czym mówili wszyscy występujący w imieniu klubu podczas drugiego czytania, to moglibyśmy się zgodzić. Proszę zauważyć, że państwo wprowadzili całe rozwiązania dotyczące Narodowego Funduszu Zdrowia i zmian organizacyjnych bez żadnych konsultacji, bo w tym zakresie nie prowadzono konsultacji przy projekcie ustawy. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po drugie wprowadziliście państwo tę feralną poprawkę (70 mln zł) Morawiecki-Sasin. W tym przypadku proszę nie mieć do nas żadnej pretensji, że dbamy o to, aby przepisy stanowiono zgodnie z przedłożeniami, zachowując cały tryb ustawodawczy, konstytucyjny.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">A teraz apel pana przewodniczącego Latosa, że środowisko czeka. Przecież my też byliśmy wnioskodawcami kilku rozwiązań, w których mówiło się o przeprowadzeniu m.in. wyborów w środowisku diagnostów czy w środowisku pielęgniarskim. Byliśmy za tym. Gdyby pan przewodniczący przeczytał wyprzedzająco, to złożyliśmy również poprawki dotyczące wykreślenia rozwiązania zapłacenia za nielegalne wybory, czyli usankcjonowania nielegalnego trybu wydania 70 mln zł i wykreślenia m.in. niektórych rozwiązań. Wtedy państwo zauważylibyście, że idziemy dwutorowo, wiedząc czy przewidując, jakie państwo podejmujecie decyzje. To jest test na sprawdzenie.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeżeli wniosek przepadnie, macie państwo jeszcze czas na rehabilitację, bo jest poprawka, o której mówimy, dotycząca nielegalnych wyborów, nielegalnego wydatkowania pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Szanowni państwo. Jeszcze trzy krótkie głosy. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Wielichowska, pan poseł Szopiński, pan przewodniczący Hoc i głosujemy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę. Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie może pan mieć też do nas pretensji i znowu ograniczać nam prawo głosu. Musimy zareagować na to, co opowiada tu pan wiceminister zdrowia i kropka. Dzisiaj pan wiceminister, przed chwilą na posiedzeniu Komisji, wyborami nazwał zaproponowane przez PiS wydarzenie, które z wyborami miało nie mieć nic wspólnego, bo to były kopertowe pseudowybory. Pseudowybory, które nie miały nic wspólnego z konstytucyjnością, bo ani nie były równe, ani nie były tajne, ani nie miały być bezpośrednie. A PiS miał zastąpić Państwową Komisję Wyborczą. Kropka.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pan poseł...</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Ale ja jeszcze nie skończyłam. To jest kropka jednej wypowiedzi. No, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselMonikaWielichowska">Przypomnę panu wiceministrowi i państwu również, z prezydium również, że jesteśmy na posiedzeniu Komisji Zdrowia. A na posiedzeniu Komisji Zdrowia powinniśmy zajmować się ochroną zdrowia, pacjentami. Rozumiem, że w tym przypadku pacjentem jest minister Sasin, którego próbujecie wyratować z kłopotów. Gwarantuję państwu i panu wiceministrowi, że pan minister odpowie, odpowie karnie, za to, co zrobił, ponieważ 70 mln zł zostało wydanych bezprawnie. Nie były to pieniądze z prywatnych portfeli członków PiS i pana Sasina, tylko to były publiczne pieniądze. Teraz skończyłam. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję. Pan poseł...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Jeszcze raz apeluję, żebyście państwo poprawkę wycofali.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pan poseł Szopiński. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanSzopinski">Szanowne panie i panowie posłowie, członkowie Komisji Zdrowia, otóż dzięki inicjatywie Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość zostaliśmy wkręceni na posiedzeniu Komisji w coś, co powinno od dzisiaj nazywać się, że jest to komisja polityczna do spraw rozliczenia wyborów. To nie jest Komisja, w której dyskutujemy o zdrowiu. To jest Komisja, w której dyskutujemy o polityce. Jest mi szalenie przykro, że znalazłem się po prostu w takiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanSzopinski">Sprawa dotycząca podstawowej kwestii: Czy ustawa jest potrzebna? Ta ustawa jest potrzebna, ale nie jest potrzebna do tego, aby służyły temu celowi opracowania polityczne w kwestii dotyczącej rozliczenia wyborów i naszej dyskusji, kto jest winien, kto nie jest winien. Ustawa jest potrzebna w zapisach merytorycznych. Mój klub był za poparciem pierwszego projektu, który został skierowany przez PiS do Sejmu. Byliśmy nawet gotowi przełknąć kwestię dotyczącą pionizacji NFZ. Przypomnę, że w projekcie, który państwo skierowaliście, materia dotycząca funduszu zdrowia miała cztery strony, natomiast na posiedzenie Komisji przynieśliście 23 strony poprawek.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanSzopinski">Nie możemy i nie będziemy głosowali za ustawą i jesteśmy za tym, aby ustawę wrzucić do kosza z przyczyn politycznych, jak też z przyczyn merytorycznych. Mianowicie wszyscy ci, którzy zagłosują za przyjęciem ustawy, będą głosowali za namawianiem do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Otóż ani mój klub, ani ja osobiście, nie będziemy namawiali nikogo do złamania prawa.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselJanSzopinski">Chciałbym też... Nie, panie pośle. Pan pozwoli, że ja dokończę. Chciałbym też poprawić bądź inaczej zaprezentować kilka spraw w związku z tym, że znalazłem się w tej komisji politycznej. Szanowne panie i panowie, dzisiaj to nie jest kwota 70 mln zł za te wybory; 70 mln zł to była kwota w dniu 10 maja. Przecież po pierwsze nikt nie będzie – od 10 maja do dziś – przechowywał pakietów wyborczych za darmo; a więc do tego jeszcze dochodzi kwestia składowania. Nikt pakietów za darmo nie będzie utylizował, więc dochodzi jeszcze kwestia utylizacji. Na dzisiaj, średnio rzecz biorąc, według mojej oceny to jest kwestia około 100 mln zł do wydania na nieudane wybory.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PoselJanSzopinski">Druga kwestia. Otóż mówimy o tym, że ratujemy pana premiera Sasina. Moim zdaniem to nie jest tak, albowiem pan premier Sasin i jego odpowiedzialność w kwestii dotyczącej zorganizowania wyborów była zapisana w innej ustawie. Było w niej wyraźnie napisane, że za zorganizowanie wyborów odpowiedzialny jest minister aktywów państwowych. Tymczasem mówimy o tym, że jest to polecenie prezesa Rady Ministrów. Zatem są to jednak dwie rozdzielne funkcje w naszym państwie. Rozumiem, że na posiedzeniu ratujemy prezesa Rady Ministrów, a nie pana ministra aktywów państwowych, pana wicepremiera Sasina.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Panie pośle, dziękuję bardzo. Myślę, że wyczerpał pan temat, dość szczegółowo przedstawił pan swoje stanowisko.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Jeszcze pan przewodniczący Hoc i przejdziemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proszę o uruchomienie za chwilę procedury głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselCzeslawHoc">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, rzeczywiście są poruszane przez państwa dwa wymiary, wymiar etyczny i wymiar prawny. A więc zacznijmy od wymiaru etycznego. Gdybyśmy chcieli już podciągać pod wymiar etyczny, to musielibyście się państwo rozliczyć – obecnie albo przedtem – ze 150 mln zł wydanych na referendum w 2015 r. przez pana prezydenta Komorowskiego. Też proszę o tym pamiętać.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselCzeslawHoc">Druga sprawa. Wybory korespondencyjne, o ile były, to rozpoczęte były i nadane były przez Platformę Obywatelską.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PoselCzeslawHoc">A po trzecie wymiar literalny, prawny. Proszę państwa, 10 maja obowiązywała ustawa, która zobowiązywała rząd do przeprowadzenia wyborów w dniu 10 maja. Rząd musiał, miał obowiązek przygotować wybory. Wybory były przygotowane w sposób korespondencyjny właśnie z uwagi na powszechność, tajność i bezpieczeństwo. Chodziło właśnie o zdrowie, bezpieczeństwo, dlatego że była ogłoszona pandemia koronawirusa.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PoselCzeslawHoc">Natomiast proszę zwrócić uwagę, kto nie dopuścił do wyborów. No, nie rząd, tylko właśnie tak zwana, czy jak sami siebie nazwaliście – totalna opozycja. To właśnie państwo praktycznie uniemożliwiliście przeprowadzenie wyborów poprzez obstrukcję Senatu, uporczywą obstrukcję Senatu, który przetrzymywał ustawę, oczywiście zgodnie z prawem, do 30 dni. A jednocześnie wszystkie państwa działania typu „listonosze śmierci”, „urna śmierci”, „idziecie po śmierć” – to była właśnie państwa obstrukcja. Fatalna i bardzo druzgocąca pod względem etycznym i też prawnym. Rząd miał obowiązek przygotować wybory. Koniec, kropka.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Uruchomiliśmy procedurę głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, nie możemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Kto jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, nie możemy pozwolić...</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Kto jest za poprawką? Kto jest za poprawką Platformy Obywatelskiej...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, nie możemy pozwolić na insynuację pana posła Hoca. Nie możemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">…o odrzuceniu ustawy w całości? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Szanowny panie przewodniczący, wniosek w sprawie formalnej. Pan przewodniczący Hoc skłamał, wskazując...</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Ale pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie dał mi pan powiedzieć...</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pani mówiła, dwukrotnie pani zabierała głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie dał mi pan odpowiedzieć na kłamstwo pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pani poseł, pani poseł. Pani przedstawiła swój punkt widzenia, poseł Hoc swój punkt widzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Proszę pana, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Nie zarzucajmy sobie wzajemnie kłamstwa. Bardzo o to proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, pan przewodniczący Hoc skłamał...</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proszę w ten sposób nie mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">… dlatego że wybory, referendum w 2015 r. ...</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Nie, w ten sposób nie będziemy... Bardzo proszę, w ten sposób nie będziemy mówić. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pan poseł Hoc skłamał w kwestii dotyczącej referendum.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#Gloszsali">To jest sprostowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselCzeslawHoc">Gdzie skłamałem? A co skłamałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#Gloszsali">O referendum.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pan poseł Hoc skłamał, mówiąc o referendum, o wydatkowaniu pieniędzy. Pieniądze na referendum w 2015 r. zostały wydatkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, bo...</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselCzeslawHoc">Powiedziałem o wymiarze etycznym. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">… na referendum zgodził się Senat. W tym przypadku, w państwa przypadku Senat nie zgodził się z propozycją wyborów, referendum, które zaproponował pan prezydent Duda.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">A w tym przypadku w sposób legalny zostały wydane pieniądze. My nie mówimy o… Przeprowadzono referendum. Udział w głosowaniu był następujący…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy już są wyniki? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ale czy pan będzie, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pani poseł, ale jesteśmy w trakcie głosowania. No, zna pani procedury.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">W stosunku do lekarza oczekuje się znacznie wyższych standardów etyki… Nieetyczne postępowanie pana przewodniczącego Hoca…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Głosowało 36 posłów. Za odrzuceniem ustawy głosowało 19, przeciw 17. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#Gloszsali">Dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przerwa w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Wznawiam posiedzenie Komisji. Bardzo proszę o zajęcie miejsc.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W czasie przerwy konsultowałem sytuację z Biurem Legislacyjnym i po konsultacjach należy uznać, że w związku z rekomendacją przy pierwszym głosowaniu pozostałe poprawki należy uznać jako rekomendowane negatywnie przez Komisję. Ale oddam głos przedstawicielowi Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuUrszulaSek">Proszę państwa, sytuacja jest analogiczna jak w przypadku, jeśli mamy poprawki, które są konkurencyjne, zmierzają w przeciwnym kierunku. Jeśli Komisja opiniuje pozytywnie jedną z nich, to automatycznie jest negatywna rekomendacja dla pozostałych. Ponieważ wniosek dotyczy całości projektu i Komisja jest za odrzuceniem projektu, więc przyjmuje się, że inne poprawki nie mają racji bytu w takim sensie, że Komisja chce, żeby w ogóle nie było ustawy.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuUrszulaSek">Jeśli jestem jeszcze przy głosie, to poprosiłabym... Czy możemy jeszcze poprosić o chwilę przerwy?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. W takim razie, szanowni państwo, jeszcze pięć minut przerwy. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Szanowni państwo, proszę o spokój. Wznawiam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Oddaję głos przedstawicielom Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Proszę państwa, jeszcze woleliśmy się upewnić, bo taka sytuacja nieczęsto się zdarza. Częściej mamy sytuację, że są dwie poprawki, które dotyczą jednej jednostki redakcyjnej i idą w różnych, przeciwstawnych kierunkach. Taką mieliśmy praktykę, ale ponieważ różne Komisje rozpatrywały, nawet wypowiedziało się biuro analiz.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#LegislatorUrszulaSek">W sytuacji, gdy poprawki do tego samego tekstu są alternatywne, przyjęcie przez Komisję jednej z nich oznacza automatyczne zaopiniowanie negatywnie pozostałej, bez potrzeby głosowania. Tu też należy zastosować taką analogię. Ponieważ Komisja jest za przyjęciem poprawki polegającej na odrzuceniu całego tekstu, więc pozostałe poprawki nie muszą być głosowane. Natomiast pójdzie rekomendacja negatywna na posiedzenie plenarne.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#LegislatorUrszulaSek">Na posiedzeniu plenarnym, jeśli wniosek zostanie przyjęty, to nie ma ustawy. Natomiast jeśli wniosek o odrzucenie zostanie odrzucony, to pani marszałek będzie głosować łącznie ze wskazaniami do łącznego głosowania naszych poprawek. Po prostu dyskusja najwyżej się odbędzie w krótszej formie na sali plenarnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. Wszystko jest jasne. W takim razie zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#SekretarzKomisjiMonikaZolnierowiczKasprzyk">A sprawozdawca?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przepraszam bardzo. Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Przepraszam bardzo. Dziękuję za czujność sekretariatowi Komisji.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proponuję, aby w dalszym ciągu sprawozdawcą Komisji był pan przewodniczący Piecha. Czy pan przewodniczący wyraża zgodę? Pan przewodniczący wyraża zgodę. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie. Nie ma innych zgłoszeń. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>