text_structure.xml 28.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dzień dobry. Witam państwa. Zanim nastąpi oficjalne otwarcie posiedzenia Komisji, sprawdzimy kworum poprzez próbne głosowanie. Proszę oddać głos, zarówno państwo posłowie będący na sali, jak i pracujący zdalnie. Głosowanie jest już uruchomione.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Sekretariat informuje, że zalogowanych jest już 31 posłów, więc mamy kworum. Głosowanie będzie jeszcze otwarte – można zalogować się w trakcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na rok 2020 i po drugie, zaopiniowanie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Równocześnie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Wobec powyższego nie jest możliwe wprowadzanie zmian do porządku dziennego posiedzenia. Informuję również, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Chęć zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji proszę zgłaszać za pośrednictwem sekretariatu Komisji drogą mejlową lub telefonicznie. Informuję również, że posłowie, którzy są obecni na sali, głosują przy pomocy urządzeń do głosowania, logując się legitymacją poselską, natomiast pracujący zdalnie używają tabletów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Witam na posiedzeniu Komisji przedstawicieli rządu: pana ministra Sebastiana Skuzę ­– sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Waldemara Kraskę – sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia (zdalnie), pana Filipa Nowaka – prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (również zdalnie) i pana Wojciecha Kaczmarczyka – dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Na prośbę Ministerstwa Zdrowia, które ma bardzo dużo pracy, proponuję, aby zaopiniowanie wniosku Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym rozpatrzyć w pierwszej kolejności. Czy jest sprzeciw wobec zmiany kolejności rozpatrywania wniosków? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego przystępujemy do zaopiniowania wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Proszę o przedstawienie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Proszę bardzo, panie prezesie, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNarodowegoFunduszuZdrowiaFilipNowak">Szanowni państwo, szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję bardzo przede wszystkim za zmianę planów, za zmianę porządku posiedzenia zgodnie z propozycją pana ministra Kraski. Faktycznie, za chwilę mamy sztab związany z epidemią i to faktycznie powoduje, że potrzebujemy jak najszybciej spotkać się w Ministerstwie Zdrowia. Plan, który będzie zmieniany, i zmiana, o zaopiniowanie której prosimy, dotyczy roku 2020. Tak naprawdę jest to zmiana techniczna służąca dostosowaniu planu do faktycznej sprzedaży świadczeń. Jest to zmiana, która spowoduje, że będziemy mogli finansować nadwykonania przede wszystkim w lecznictwie szpitalnym w świadczeniach nielimitowanych. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, oddam głos panu dyrektorowi Jarnutowskiemu – szefowi Departamentu Finansowego w Narodowym Funduszu Zdrowia. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Darek, nie słychać cię. Przepraszam, jest jakiś problem techniczny. Przepraszam bardzo, mamy jakiś problem techniczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Panie prezesie, wobec tego niech pan pokrótce omówi. To jest rzecz akurat w zwiększeniu kosztów… Proszę bardzo, panie prezesie. Panie prezesie, jeśli pan do nas mówi, to proszę uruchomić mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Już jestem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Czekając na pana dyrektora Jarnutowskiego, spróbuję zaprezentować te zmiany. Przedmiotem zmiany planu finansowego na rok 2020 jest zwiększenie planowanych przychodów i kosztów ogółem Narodowego Funduszu Zdrowia o kwotę 145 812 tys. zł poprzez zwiększenie kosztów realizacji zadań o kwotę 67 202 tys. zł do kwoty 103 181 664 tys. zł, w tym zwiększenie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej do kwoty 99 814 681 tys. zł, poza tym zwiększenie pozostałych przychodów o kwotę 147 944 tys. zł do kwoty 5 460 860 tys. zł, zwiększenie pozostałych kosztów o kwotę 19 823 tys. zł do kwoty 1 210 612 tys. zł, zmniejszenie przychodów finansowych o kwotę 1132 tys. zł do kwoty 44 353 tys. zł, zwiększenie kosztów finansowych o kwotę 58 787 tys. zł do kwoty 93 355 tys. zł. Tak jak mówiłem na wstępie, przedmiotowa zmiana planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia wynika z dotychczasowej realizacji i ma przede wszystkim na celu dostosowanie pozycji pozostałych przychodów i kosztów oraz przychodów i kosztów finansowych do przewidywanego wykonania. Jeśli dobrze pamiętam, państwo zostali wyposażeni w odpowiednią tabelę, w której ta zmiana planu jest przedstawiona.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Zwiększenie kosztów realizacji zadań. W pozycji B.2. Koszty świadczeń opieki zdrowotnej zwiększenie jest o 67 202 tys. zł, w tym zwiększenie w oddziałach wojewódzkich właśnie o 67 202 tys. zł. Projekt zmiany planu finansowego na 2020 r. przewiduje zwiększenie nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich w wysokości 67 000 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie rozpoznanych przez poszczególne oddziały wojewódzkie potrzeb w tym rodzaju świadczeń, w szczególności w zakresie świadczeń nielimitowanych. Świadczenia nielimitowane, jeśli mogę przypomnieć, to są świadczenia związane z wszczepieniem endoprotez, to jest kardiologia interwencyjna, czyli zawały, to są porody. Wyasygnowanie dodatkowych środków oznacza zwiększenie nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich o 7‰. Podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia dokonano zgodnie z art. 124 ust. 8 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniem ministra zdrowia z 17 listopada w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Zwiększenie pozostałych przychodów. W pozycji E. Pozostałe przychody następuje zwiększenie o 147 944 tys. zł. W projekcie zmiany planu finansowego na 2020 r. po stronie przychodów zaplanowano zwiększenie, o którym mówiłem. Wartość przedmiotowego zwiększenia ustalono w oparciu o informacje o prognozowanym wykonaniu tej pozycji planu uzyskane z oddziałów wojewódzkich NFZ oraz komórek organizacyjnych centrali Narodowego Funduszu Zdrowia. Zwiększenie środków w tej pozycji planu uwzględnia w szczególności zwiększenie przychodów z tytułu: instrumentów dzielenia ryzyka, o których mowa w art. 11 ust. 5 pkt 4 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, rozwiązanych rezerw utworzonych w latach ubiegłych na przyszłe prawdopodobne zobowiązania wynikające z postępowań sądowych w związku z zakończonymi korzystnymi dla NFZ rozstrzygnięciami postępowań sądowych, nałożonych przez NFZ kar, uzyskanych odszkodowań, rozwiązanych odpisów aktualizujących należności utworzonych w latach ubiegłych, przychodów z tytułu czynszu za podnajem pomieszczeń.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Zwiększenie pozostałych kosztów. Pozycję F. Pozostałe koszty zwiększono o 19 823 tys. zł, w tym pozycję F.1. Wydanie i utrzymanie kart ubezpieczenia, w tym części stałych i zmiennych książeczek usług medycznych oraz recept – zmniejszenie o 462 tys. zł. Przedmiotowe zmniejszenie wynika z konieczności dostosowania planów finansowych centrali i Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ do przewidywanego wykonania tej pozycji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Panie prezesie, przepraszam, że przerwę, ale ponieważ mamy tę tabelę, a kwoty, które tutaj państwo proponujecie do zmian, w stosunku do całego budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Są niewielkie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">…nie są aż tak istotne, więc myślę, że ewentualnie pytania i wtedy jakaś odpowiedź – i nie będziemy już w szczególikach omawiać. Cieszymy się, że zwiększa się dofinansowanie na zadania szpitalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Myślę, że najistotniejsze, panie przewodniczący, jest to, że będziemy płacili na bieżąco wszelkie nadwykonania w tych pozycjach nielimitowych, czyli tych, które Ministerstwo Zdrowia, płatnik, chce, żeby były realizowane bez żadnych ograniczeń finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">To więc jest chyba najistotniejsza sprawa w tej całej zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tak jest. Dziękuję bardzo. Chociaż 67 mln zł to nie jest kwota powalająca, ale cieszymy się również z tego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otwieram dyskusję. Dyskusji nie ma. Wobec tego proponuję, aby Komisja przyjęła opinię do wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia pozytywnej opinii do tego wniosku? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła pozytywną opinię do wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2020. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PelniacyobowiazkiprezesNFZFilipNowak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do realizacji pierwotnego punktu pierwszego, czyli wniosek w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na rok 2020. Prezentuje ten wniosek dyrektor Narodowego Instytutu Wolności pan Wojciech Kaczmarczyk, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuWolnosciCentrumRozwojuSpoleczenstwaObywatelskiegoWojciechKaczmarczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, panie ministrze, bardzo dziękuję za umożliwienie przedstawienia tej zmiany. Zmiana jest bardzo niewielka. Zmiana polega na zwiększeniu przychodów Narodowego Instytutu Wolności o 2500 tys. zł, co jest związane z nowym programem wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, który ma realizować Narodowy Instytut Wolności. To jest program, który przygotował minister rozwoju, pracy i technologii – program „Polski inkubator rzemiosła”. Ten program ma wejść lada moment w życie. W ramach tego programu, w ramach tych środków zarezerwowanych na ten rok 2500 tys. zł – 2400 tys. zł zostanie przekazane organizacjom rzemieślniczym, a 100 tys. zł to są środki z pomocy technicznej na obsługę tego programu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuWolnosciCentrumRozwojuSpoleczenstwaObywatelskiegoWojciechKaczmarczyk">Druga zmiana polega na przekwalifikowaniu środków w wysokości 4257 tys. zł ze środków bieżących na środki majątkowe w ramach realizacji programu wspierania uniwersytetów ludowych, który jest już realizowany od jakiegoś czasu przez Narodowy Instytut Wolności. Pozostałe zmiany to są niewielkie, rzędu kilku czy kilkunastu tysięcy złotych zmiany w pozycjach kosztowych, które się bilansują. To wszystko. Szczegółowe uzasadnienie i zmiana planu została państwu posłom przedstawiona. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, otwieram dyskusję. Pani poseł Hanna Gill-Piątek, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poseł Hanna Gill-Piątek (niez.):</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie dyrektorze, chciałabym poprosić o to, żeby pan dyrektor wyjaśnił nam sytuację, w której mogło dojść w instytucie do działania na szkodę interesu publicznego, ponieważ nie chciałabym głosować za jakimikolwiek przesunięciami w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności, jeżeli mam wątpliwości dotyczące tego, że te pieniądze nie zostaną wydane we właściwy i transparentny sposób.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otóż chodzi o sprawę tak zwanego priorytetu trzeciego w programie PRO, czyli finansującym tutaj w priorytecie trzecim organizacje strażnicze i media obywatelskie. Kiedy panowie siedzieli już tutaj z nami i podsumowywaliśmy finansowo rok 2019, pytałam, jaką rolę w tym priorytecie ma na przykład diecezja kielecka, która zdobyła grant w poprzedniej edycji, natomiast w tej edycji problematyczne wydaje się to, że członek rady Instytutu pan Tymoteusz Zych, który jednocześnie jest prezesem fundacji Ośrodek Analiz Prawnych, Gospodarczych i Społecznych im. Hipolita Cegielskiego, w tym priorytecie trzecim – wyniki ogłoszono 16 czerwca – zdobył dofinansowanie na projekt Odfejkuj, portal fact-checkingowy, w wysokości prawie 200 tys. zł. Pan Tymoteusz Zych znany jest nam z działalności publicznej. On jest również wiceprezesem organizacji Ordo Iuris. Jednocześnie zasiada w radzie Instytutu i jednocześnie został w tym priorytecie beneficjentem. Otóż wydaje mi się, że doszło tutaj do naruszenia transparentności i do działania na szkodę interesu publicznego. Wysłałam w tej sprawie zawiadomienie zarówno do prokuratury o prawdopodobnym popełnieniu przestępstwa z art. 231 Kodeksu karnego, jak również zawiadomiłam prezesa Najwyższej Izby Kontroli, od którego otrzymałam już informację, że wyniki tego właśnie priorytetu, to znaczy dokładnie ten konkurs, w którym fundacja pana Tymoteusza Zycha otrzymała dofinansowanie, będzie włączony do kontroli NIK. Chociaż NIK obejmowała kontrolą państwa poprzednie działania, to zostanie to włączone do kontroli NIK i ta sprawa zostanie wyjaśniona. Jeśli chodzi o wszczęcie postępowania w prokuraturze, nie mam jeszcze w tej kwestii wyczerpującej decyzji.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Natomiast chciałabym bardzo prosić państwa – Wysoką Komisję o to, żebyście nie akceptowali żadnych zmian w planie finansowym Instytutu, dopóki nie wyjaśni się, czy rzeczywiście nie dzieją się tam rzeczy, które są niezgodne z interesem publicznym. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź pana dyrektora, natomiast to nie dotyczy absolutnie tej zmiany, pani poseł. Pragnę tylko to zaznaczyć. Jeszcze pan poseł Marek Sowa, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarekSowa">Panie przewodniczący, ja konkretnie w sprawie tej zmiany. Przyznam szczerze, że po wypowiedzi pana dyrektora… Dzisiaj mamy 15 grudnia, prawda? Zostały dwa tygodnie. Za tydzień święta. Pan dyrektor mówi „w najbliższym czasie, w najbliższym czasie”. Panie dyrektorze, tak naprawdę rok się kończy. Ja, szczerze powiedziawszy, nie rozumiem uruchamiania programów w połowie grudnia, bo wiadomo, że te programy w żadnej mierze nie będą zrealizowane. To jest takie działanie totalnie bez planu i bez jakiegokolwiek racjonalizmu. Jeśli macie swoje plany budżetowe na cały rok, powinien być konkretny plan przygotowany, a nie uruchamiać zadanie w połowie grudnia. To jest po prostu kompletnie bez sensu. Żadnych efektów nie zrobimy. Nie wiem w ogóle, w jaki sposób te środki zostaną do końca roku wydane. Jak rozumiem, dotacje być może będą mogli wydawać również w przyszłym roku, aczkolwiek nie jestem tego taki pewien, bo to zależy, jak minister – zapewne – finansów określi, natomiast nie powinno być przyzwolenia na to, żeby wydać wszystką kasę, bo jest koniec roku, bez względu na to, czy ona jest potrzebna, czy nie. Naprawdę uruchomienie tego programu dzisiaj jest bez sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Bardzo dziękuję. Jeśli chodzi o pierwsze pytanie pani poseł, istotnie w bieżącym roku Narodowy Instytut Wolności przyznał dotację fundacji Ośrodek Analiz Prawnych Gospodarczych i Społecznych im. Hipolita Cegielskiego. To była dotacja w wysokości 198,4 tys. zł. Natomiast chciałbym bardzo wyraźnie, jednoznacznie podkreślić, Narodowy Instytut Wolności podejmuje decyzje dotyczące przyznawania dotacji w sposób przejrzysty i w sposób bardzo jasno określony. Kryteria oceny merytorycznej, którymi kierują się zewnętrzni eksperci oceniający wnioski kierowane do Narodowego Instytutu Wolności, są zapisane w art. 30 ustawy o Narodowym Instytucie Wolności. To nie pracownicy Narodowego Instytutu Wolności ani członkowie rady NIW dokonują oceny projektów, tylko zewnętrzni eksperci, którzy w dodatku podpisują deklarację bezstronności, czyli takiej sytuacji, w której nie mają żadnych interesów z organizacją, której projekt oceniają. To są najwyższe standardy przejrzystości, które obowiązują w naszym instytucie. Takie same standardy, jak obowiązują chociażby w programach unijnych, tych zarządzanych w Polsce przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji i tych, którymi zarządza z Brukseli agencja wykonawcza, chociażby programu Erasmus+ czy programu „Europa dla obywateli”. To są te same kryteria oceny merytorycznej i te same procedury.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Jeśli chodzi o pana dr. Tymoteusza Zycha, to pan dr Zych z rekomendacji Konfederacji Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej został przez pana premiera Piotra Glińskiego w 2018 r. mianowany członkiem rady Narodowego Instytutu Wolności, natomiast rada, co warto podkreślić, ma funkcje opiniodawczo-doradcze dla przewodniczącego komitetu. Opiniuje roczne plany działania i plany finansowe. Opiniuje również sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu Wolności i zatwierdza regulaminy konkursów. Natomiast ani rada jako całe gremium, ani poszczególni członkowie rady nie uczestniczą w procesie oceny i selekcji wniosków do dofinansowania. To są zupełnie rozdzielne procedury. Na ten temat wielokrotnie już mówiliśmy. Odpowiadaliśmy również na pytania państwa posłów w tym zakresie, jak również na pytania mediów. Ta sytuacja jest absolutnie oczywista. Również Najwyższa Izba Kontroli, która w tej chwili prowadzi kontrolę w Narodowym Instytucie Wolności, zajmuje się tymi sprawami. To zresztą jest druga kontrola. W pierwszej kontroli żadnych nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Marka Sowy, to oczywiście odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie jedna i uzasadniona tak jak bardzo wiele sytuacji w tym roku – mamy do czynienia z pandemią. Pandemia dotknęła również organizacje pozarządowe. Uruchamiane są działania, które wspierają różne branże sektora obywatelskiego w Polsce. Mieliśmy program dedykowany organizacjom pozarządowym covidowy ze środków tarczy antykryzysowej uruchomiony na wiosnę tego roku. Również w ramach innych programów staramy się wspierać organizacje pozarządowe. I taki również był zamysł, który kierował ministrem rozwoju, pracy i technologii, aby rozpocząć działania wspierające cechy rzemiosł w Polsce jako również jeden z elementów sektora obywatelskiego. To jest program, który za chwilę ruszy, program, który będzie rozpisany na dziesięć lat. To nie są działania incydentalne, które zostały zapisane tylko w tym roku, bo to są działania, które będą rozpisane na wiele lat i działania systematyczne – działania o charakterze wsparcia instytucjonalnego dla tej branży sektora obywatelskiego. Działania, które mają również swoje uzasadnienie w ustawie o Narodowym Instytucie Wolności – art. 31 umożliwia wspieranie przez Instytut w sposób instytucjonalny, czyli udzielanie przez Instytut wsparcia organizacjom sektora obywatelskiego i za zgodą pana premiera i ministra finansów te środki w ramach tak zwanych środków niewygasających będą możliwe do wydania także w przyszłym roku. Stąd to taka szczególna chwila, szczególny moment, a także szczególne potrzeby sektora obywatelskiego, aby je wesprzeć. One nie mają żadnych barw politycznych. Ta potrzeba wspierania sektora obywatelskiego wynika z jego niezwykle ważnej funkcji w państwie demokratycznym. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pani poseł chce polemizować. Ja to rozumiem, ale… Dobrze, tylko, pani poseł, żebyśmy mieli pełną jasność. Złożyła pani doniesienie do prokuratury, zawiadomiła Najwyższą Izbę Kontroli, która zadeklarowała kontrolę. Wobec tego, żeby nie wymieniać się takimi zdaniami, których my nie jesteśmy w stanie zweryfikować, zaczekajmy na efekty tych zawiadomień. Wtedy ta dyskusja będzie chyba znacznie lepsza. Ale jedno zdanie, tak? Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poseł Hanna Gill-Piątek (niez.):</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tak, jedno zdanie. Skoro tak jak pan dyrektor sam potwierdził, członkowie rady Narodowego Instytutu Wolności ustalają reguły, w ramach których ich organizacje dostają później dofinansowanie w konkursach, być może o wiele lepiej byłoby, gdybyście państwo te pieniądze przekazali po prostu bezpośrednio do MRPiT, gdzie one na pewno transparentnie byłyby wydane na rzemiosło. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Marek Sowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekSowa">Ja mam pytanie uzupełniające w związku z wypowiedzią pana dyrektora. Jaka wielkość środków na ten program jest rocznie rezerwowana w kolejnych latach i do kiedy macie państwo zgodę na wydatkowanie tych środków niewygasających w przyszłym roku? Czy to jest koniec marca, czy koniec pierwszego półrocza? Jeszcze jedno. Jak będą te środki na te cechy rzemiosł rozdysponowane? Czy to będzie jakaś procedura konkursowa, czy jakiś algorytm, który uwzględni wszystkie cechy? Pytam się, bo moje pytanie nie kwestionowało celowości tych środków, tylko pokazywałem, że mamy koniec roku, że uruchamianie po prostu na ostatni tydzień to jest – wydać, bo wydać. Tylko taka zasada tutaj przyświeca. Żadna jakaś racjonalna przesłanka za tym nie stoi. Dlatego proszę o uzupełnienie tej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie dyrektorze o tę techniczną sprawę wydatkowania tych środków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Tak jest, oczywiście. Środki te będą wydawane zarówno w transzy tegorocznej, jak również w kolejnych rocznych transzach w procedurze konkursowej. To jest zapisane w ustawie o Narodowym Instytucie Wolności. Tylko takie procedury przekazywania środków organizacjom pozarządowym stosujemy. Minister rozwoju uznał, że Narodowy Instytut Wolności jest tą instytucją wspierającą sektor obywatelski, która sobie najlepiej w tej sytuacji poradzi. Stąd też nasza współpraca, zresztą – myślę – bardzo cenna. Co roku te środki od przyszłego roku będą przekazywane organizacjom rzemieślniczym w wysokości 10 000 tys. zł do roku 2030. Mamy nadzieję, że transza tegoroczna zostanie wydana do końca marca, być może do końca kwietnia przyszłego roku. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Ponieważ padła już deklaracja, że nie poprzemy tej zmiany – tak, pani poseł? – wobec tego będziemy głosować nad opinią Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Głosujemy nad propozycją pozytywnej opinii dla tej zmiany. Kto jest za przyjęciem pozytywnej opinii dla zmiany w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosowało 40 posłów. Za 26, przeciw 4, wstrzymało się 10 posłów. Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię do wniosku Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego dotyczącego zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na 2020 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorNIWCRSOWojciechKaczmarczyk">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>