text_structure.xml 80.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Dzień dobry państwu. Witam państwa posłów i zaproszonych gości – panią sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu Annę Krupkę, panią Angelikę Głowienkę – dyrektor Departamentu Sportu Wyczynowego, pana Dariusza Buzę – dyrektora Departamentu Sportu dla Wszystkich, pana Marcina Brzychcy – naczelnika wydziału Departamentu Sportu dla Wszystkich w Ministerstwie Sportu oraz pana Kamila Ancygiera – naczelnika Wydziału Sportu Młodzieżowego w Departamencie Sportu Wyczynowego w Ministerstwie Sportu. Witam również przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej – pana podsekretarza stanu Macieja Kopcia, panią dyrektor Departamentu Podręczników Programów i Innowacji Ministerstwa Edukacji Narodowej Roksanę Tołwińską.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie artykułu 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i prowadzone będzie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumienie się na odległość. Posłom uczestniczącym zdalnie przypominam, że przed posiedzeniem otrzymaliście państwo instrukcje w sprawie zgłaszania się do dyskusji i zabierania głosu w trakcie posiedzenia. Jednocześnie informuję, że posłowie-członkowie Komisji, obecni na sali obrad Komisji głosują przy użyciu urządzenia do głosowania, za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie używają tabletów i nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">W celu stwierdzenia kworum przeprowadzone zostanie głosowanie. Proszę państwa obecnych na sali o zagłosowanie za pomocą legitymacji a posłów uczestniczących zdalnie o zagłosowanie poprzez zalogowanie się do aplikacji i naciśnięcie przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Dziękuję uprzejmie. Szanowni państwo nie zamykam jeszcze głosowania, bo wiemy doskonale, że jeszcze niektórzy posłowie na pewno będą chcieli uczestniczyć w tym spotkaniu, więc myślę, że pod koniec posiedzenia zamknę to głosowanie, ale kworum już mamy, jak mnie poinformowano.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Przechodzimy do porządku dziennego posiedzenia, który przewiduje: w punkcie pierwszym – informację na temat organizacji zajęć z wychowania fizycznego kwalifikacji nauczycieli zajęć wychowania fizycznego, szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo oraz programów sportowych prowadzonych w szkołach; w punkcie drugim – informację ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu na temat efektów akcji „Stop zwolnieniom z WF–u”; w punkcie trzecim – informację na temat wyników współzawodnictwa sportowego dzieci i perspektyw na rok 2021 i w ostatnim punkcie – informację ministra sportu na temat funkcjonowania programu Szkolny Klub Sportowy. Materiały w tym zakresie zostały państwu posłom dostarczone pocztą elektroniczną. Zamieszczone zostały również na poselskich iPadach.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia porządku dziennego. Proszę przedstawiciela resortu edukacji o krótkie przedstawienie informacji na temat organizacji zajęć z wychowania fizycznego, kwalifikacji nauczycieli zajęć wychowania fizycznego, szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo oraz programów sportowych prowadzonych w szkołach Proszę bardzo będę ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni zaproszeni goście, jeśli chodzi o rangę zajęć obowiązkowych wychowania fizycznego, podkreślono ją w ustawie o systemie oświaty. Ranga tych zajęć jest też określona w ustawie – Prawo oświatowe, która wprowadza obowiązek realizacji zajęć rozwijających sprawność fizyczną. Istotnym elementem tych przepisów jest także określenie obowiązkowego wymiaru godzin tych zajęć dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych, który wynosi 4 godziny lekcyjne i ponadpodstawowych, który wynosi 3 godziny lekcyjne. Zmiana, która została wprowadzona w 2017 roku, uwzględniająca postulaty środowiska i ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, wprowadziła przepis określający wymiar godzin wychowania fizycznego w klasach 1–3, w edukacji wczesnoszkolnej, w nauczaniu zintegrowanym – 3 godziny tygodniowo.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Co jest istotne, od roku szkolnego 2019/2020 zwiększona została także liczba godzin do dyspozycji dyrektora, która umożliwia realizację większej liczby zajęć związanych z zainteresowaniami i uzdolnieniami uczniów, w tym oczywiście zajęć sportowych. To zostało wprowadzone na każdym etapie edukacyjnym, czyli pierwszym, drugim i trzecim. Jeśli chodzi o organizację zajęć wychowania fizycznego, tak jak w przypadku innych przedmiotów, dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela program, który musi uwzględniać elementy podstawy programowej. Na tej podstawie powstaje program. Wymagania szczegółowe podstawy programowej wychowania fizycznego pogrupowane są w bloki tematyczne, a więc: rozwój fizyczny, sprawność fizyczna, aktywność fizyczna, bezpieczeństwo w aktywności fizycznej, edukacja zdrowotna. Niewątpliwie ten ostatni element uległ w ostatnim czasie rozbudowaniu, jako szczególnie istotny i ważny.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Warunkiem atrakcyjności zajęć wychowania fizycznego jest przede wszystkim urozmaicenie różnych form zajęć. Mogą się odbywać nie tylko w systemie klasowo–lekcyjnym, ale również poprzez zajęcia rekreacyjno–zdrowotne, taneczne, aktywną turystykę. Możliwe jest także grupowanie godzin tak, aby można było odbyć wycieczkę rowerową. Decyzję o realizacji części obowiązkowej zajęć wychowania fizycznego w formie do wyboru podejmuje dyrektor szkoły, który przedstawia wszystkie możliwe warianty dla uczniów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Jeśli chodzi o realizację zajęć, można je także prowadzić w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, łącznie lub oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeśli chodzi o kwestie, które są naszą troską od dłuższego czasu, czyli atrakcyjność tych zajęć, ich ocenianie i klasyfikowanie, w przepisach szczegółowych rozporządzenia w tej materii zwrócono uwagę, że przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia, wywiązywanie się z obowiązków i systematyczność udziału w zajęciach, niezależnie od innych elementów. Jeśli chodzi o kwestię zwolnień z wychowania fizycznego, reguluje to rozporządzenie dotyczące klasyfikowania i oceniania. Takie zwolnienie następuje na podstawie opinii lekarza i jest decyzją dyrektora szkoły.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Jeśli chodzi o kwalifikacje nauczycieli, są one objęte rozporządzeniem o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli – wszystkich nauczycieli. Zgodnie z rozporządzeniem takie kwalifikacje posiada osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem. Gdyby popatrzeć na szkoły podstawowe, jest to osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem. Tych wariantów jest więcej, dotyczy to różnych sposobów uzupełniania kwalifikacji. Odrębną kwestią są kwalifikacje do prowadzenia zajęć tam, gdzie jest szkolenie sportowe. To dotyczy nauczycieli, którzy mają pełne kwalifikacje i tych, którzy posiadają tytuł zawodowy trenera lub instruktora sportu i świadectwo dojrzałości. Jeszcze inną kwestią są kwalifikacje do prowadzenia zajęć w klasach 1–3. Takie uprawienia posiadają nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Rozporządzenie ministra pozwala także nauczycielom posiadającym kwalifikacje do nauczania wychowania fizycznego prowadzić takie zajęcia. W materiale przedstawiliśmy informacje dotyczące liczby nauczycieli wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Kolejną kwestią jest szkolenie sportowe młodzieży uzdolnionej sportowo. W tym zakresie wprowadzamy reformy. Zostały wprowadzone zmiany, które umożliwiły kontynuowanie szkolenia w klasach siódmej i ósmej. Odmienne są także warunki rekrutacji do oddziałów sportowych, szkół sportowych czy oddziałów mistrzostwa sportowego. Jeśli popatrzymy na zestawienia tabelaryczne, mamy liczbę szkół – jest ich ponad 1500 – w których takie szkolenie jest prowadzone. Liczba oddziałów sportowych to ponad 470, a oddziałów mistrzostwa sportowego wynosi prawie 1400. Liczba uczniów kształcących się w szkołach mistrzostwa sportowego i szkołach sportowych to 122 620. Możemy też zobaczyć najbardziej popularne dyscypliny, które są uprawiane. Widzimy, że należy do nich piłka nożna, piłka siatkowa, koszykówka, lekka atletyka, piłka ręczna. Są także inne dyscypliny, przynajmniej takie dane wynikają z systemu informacji oświatowej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Jeśli chodzi o nadzór nad tym systemem, w szkole sprawuje go dyrektor, a nad dyrektorem szkoły kuratorzy oświaty. Od listopada 2018 roku do lutego 2019 roku przeprowadzono kontrolę, która dotyczyła prawidłowości tworzenia, organizowania i funkcjonowania oddziałów sportowych. Ta kontrola pokazała, że przepisy, które dotyczą szczegółowego rozporządzenia w sprawie oddziałów sportowych są przestrzegane, zarówno w części, która dotyczy programów szkolenia sportowego, które opracowują polskie związki sportowe i zatwierdzane są przez ministra sportu, jak i innych przepisów tego rozporządzenia. Także w roku szkolnym 2019/2020 kuratorzy oświaty przeprowadzili monitoring realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego. Te wyniki są opracowywane i zostaną przekazane, jeśli taka będzie wola Komisji, w sposób szczegółowy. Jeśli chodzi o obecny rok szkolny, który jest niezwykle trudny, to działania ministra przy podejmowaniu decyzji związanych z zawieszaniem lub odwieszaniem niektórych zajęć w dużym stopniu odnoszą się także do zwrócenia uwagi na szczególne znaczenie oddziałów sportowych, mistrzostwa sportowego, szkół sportowych. Możliwość prowadzenia takich zajęć istnieje od 30 listopada. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo. Proszę panią minister Annę Krupkę o uzupełnienie informacji w rozpatrywanym temacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w kwestii uzupełnienia, przede wszystkim w zakresie szkół mistrzostwa sportowego, Ministerstwo Sportu wspiera szkolenie uzdolnionej młodzieży dofinansowując je ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, poprzez Program dofinansowania zadań z obszaru wspierania szkolenia sportowego i współzawodnictwa młodzieży, publiczne i niepubliczne szkoły mistrzostwa sportowego, szkolące młodzież w 21 sportach. Łącznie dofinansowaniem objętych jest blisko 70 szkół. Umowy podpisywane są z polskimi związkami sportowymi, które same stosownymi uchwałami zarządów decydują o wysokości dofinansowania, dzieląc zabezpieczone na dany sport kwoty, pomiędzy szkolenie kadry narodowej, szkoły mistrzostwa sportowego i ośrodki szkolenia sportowego młodzieży. W 2020 roku łącznie na umowy dotyczące szkół mistrzostwa sportowego przeznaczone zostały środki w wysokości 23 520 tys. zł. Szkoleniem objętych jest łącznie 1708 zawodniczek i zawodników, w tym 872 zawodników w letnich sportach indywidualnych, 389 w grach zespołowych, 447 w sportach zimowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">Jeżeli mówimy o programach szkolenia, to zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego z dnia 27 marca 2017 roku, minister właściwy do spraw kultury fizycznej zatwierdza programy szkolenia opracowane przez polskie związki sportowe. Na dzień dzisiejszy liczba zatwierdzonych programów to 38, z czego w 2020 roku było 5 nowych. W bieżącym roku kilka programów nie zostało zatwierdzonych z powodu braków merytorycznych. Zostały odesłane polskim związkiem sportowym do korekty. Spodziewamy się zatem, że w przyszłym roku liczba programów jeszcze się powiększy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">W okresie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, wychodząc naprzeciw utrudnionym warunkom w zakresie naborów do szkół mistrzostwa sportowego minister rozpatrywał aktualizację programu w zakresie kryteriów i sposobu naboru, bez konieczności opracowywania przez związek całego programu szkolenia na ten trudny czas. Wszystkie wystąpienia zostały rozpatrzone pozytywnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z obecnych na sali chce zabrać głos? Nie słyszę. Czy pani poseł Niemczyk chce zabrać głos w tym punkcie? Czy mamy kontakt z panią poseł, bo mam informację, że się zgłosiła. W tym punkcie pani poseł chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Tak, w tym punkcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Udzielam pani głosu. Proszę uprzejmie, pani poseł Niemczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, państwo ministrowie, państwo posłowie, chciałabym poruszyć kilka ważnych tematów, jeśli chodzi o wychowanie fizyczne. Pierwszym z tematów są sprawy bezpieczeństwa. Chciałam zapytać pana ministra, kiedy zostaną unormowane sprawy odpowiedzialności, bo jak widzę ministerstwo nie jest konsekwentne kto ponosi odpowiedzialność, jeśli coś stanie się dziecku podczas lekcji wychowania fizycznego on-line w domu. W marcu zostało wydane rozporządzenie o edukacji zdalnej, w którym na końcu powołujecie się na Kodeks rodzinny, czyli że rodzic sprawuje opiekę nad dzieckiem. Dostałam bardzo wiele informacji, bo wiem, że dopytywali o to nauczyciele i dyrektorzy ZNP. Niestety otrzymują od was różne odpowiedzi. Stworzył się dość duży galimatias. Najpierw powoływaliście się na Kodeks rodzinny, a ostatnio, w mojej ocenie, próbujecie wszystko zepchnąć na nauczycieli i obarczyć ich odpowiedzialnością.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Wasze rozporządzenie o bezpieczeństwie i higienicznych warunkach pracy pozostało bez zmian i jest dostosowane tylko do pracy w warunkach stacjonarnych, a nie w warunkach zdalnych. Nauczyciele i dyrektorzy dwoją się i troją, aby lekcje WF miały określony poziom, aby cel był realizowany, aby dzieci ćwiczyły. Oczywiście różne są łącza w domach, różne możliwości i bardzo często nauczyciele spotykają się z problemem niewidzenia dzieci podczas zajęć. Pilnują, aby wodę odstawiły na miejsce, aby miały właściwe obuwie, panikują w momencie, kiedy coś się dzieje i dopytują się czy obecni są dorośli. Oczywiście rozumiem, że bardzo dużo zależy od klasy, jaką ma w danym momencie nauczyciel wychowania fizycznego. W klasach wyższych dzieci są ukształtowane sportowo i znają zarówno komendy, jak i polecenia wydawane przez nauczycieli. Zdecydowanie większy problem z wychowaniem fizycznym jest w klasach młodszych, na pierwszym poziomie edukacyjnym oraz w czwartej klasie, kiedy dzieci przechodzą pod opiekę bezpośrednią nauczycieli wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Nikt tak naprawdę nie nauczył do tej pory dzieci samodzielnego ruchu i samodzielnego dbania o własne organizmy. Wracając do rozporządzenia o bezpieczeństwie i higienicznych warunkach pracy, jest tam napisane, że nauczyciel jest odpowiedzialny za dostosowanie programu i ćwiczeń. Sami mają również opracowywać monitorowanie uczniów. W rozporządzeniu o kształceniu zdalnym… Mówiłam już o tym, jest Kodeks rodzinny. Powstał również poradnik o kształceniu zdalnym. Chyba na stronie nr 17 wymienione są cztery formy prowadzenia lekcji WF. Jedna z form dopuszcza możliwość wysyłania linku do ćwiczeń. Uczeń mógłby wtedy wykonywać te ćwiczenia sam, ale pod czyją opieką? Dorosłego? Może robić to sam? Panie ministrze, w tym zakresie nie ma żadnych przepisów. Wszyscy dopytują się, kiedy w końcu unormujecie te przepisy.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Dla mnie podstawą do motywacji dziecka i zachęceniem uczniów do podjęcia wysiłku fizycznego, opanowania nowych umiejętności są relacje, jakie powstają pomiędzy nauczycielem wychowania fizycznego a uczniem. Szczególnie jest to widoczne i ważne w szkołach podstawowych, gdzie w ramach lekcji WF i realizowania podstawy programowej zachodzi cały proces wychowawczy. Na kolejnych poziomach możemy już raczej mówić i stawiać na edukację – w szkołach ponadpodstawowych, czyli na trzecim i na czwartym poziomie edukacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Bardzo mnie martwią kolejne informacje, które do mnie dochodzą, że Ministerstwo Edukacji Narodowej chce zlikwidować doskonalenie. Poproszę o udzielenie mi odpowiedzi pisemnej w tej sprawie – dlaczego. Jako sportowiec, ale też nauczyciel i trener doskonale wiem, że sukcesy sportowe w polskim sporcie osiągnęliśmy głównie i wyłącznie dzięki temu, że nasi trenerzy w pewnych momentach poczuli, doświadczyli, że muszą się rozwijać. Poprzez ciągłą naukę i poprzez ciągłe doszkalanie mamy dzisiaj bardzo dobrą kadrę trenerską w naszym kraju. Słyszałam, że chcecie zlikwidować doskonalenie nauczycieli. Widać jak zupełnie inne metody treningowe stosowali trener Wagner i trener Niemczyk, aby zdobyć złote medale. Obecnie metody jednego i drugiego możemy czasami już uznać za historyczne. Martwi mnie to bardzo i poprosiłabym o szczegółową odpowiedź na piśmie, z informacją czy będzie likwidowane doskonalenie nauczycieli, jeśli chodzi o nauczycieli wychowania fizycznego również.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Kolejną ważną kwestią, którą chciałabym dziś poruszyć, jest liczebność grup i klas, czyli tak zwana słynna liczba 26. Klasa jest dzielona na mniejsze grupy, jeżeli przekroczy liczbę 26. Wiadomo, że większość klas nie przekracza tej liczby. Mamy problem z dzieleniem na grupy. Mówiłam o tym wielokrotnie na naszych Komisjach. Nawet jeżeli byśmy chcieli osobno zrobić zajęcia dla dziewcząt i dla chłopców, to bardzo rzadko mamy przypadki, że w jednej klasie A oraz drugiej klasie B będzie równo po 13 dziewcząt i 13 chłopców. Wystarczy, że w jednej klasie jest 14 dziewcząt i już mamy grupę dwudziestoośmioosobową, która nie może razem ćwiczyć. Mam pytanie – kiedy to zmienicie? Składałam wiele propozycji w tej kwestii, aby liczebność grup była dostosowana do 16, gdyż w 26 osób jest naprawdę ciężko uprawiać jakąkolwiek dyscyplinę sportu na lekcjach WF. Sale gimnastyczne bardzo często są dzielone na dwie grupy i często na małych salach gimnastycznych nie mamy 26 dzieci, a mamy 50, i 52, i 40 dzieci. Koszykówka 5 na 5 to 10 osób. Rozgrzewka, lekcja trwa 45 minut. Jak zrobić, żeby to wszystko było efektywne, panie ministrze?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Mamy cztery godziny wychowania fizycznego tygodniowo. Nasze dzieci ciągle tyją i ciągle ich sprawność fizyczna rośnie, więc proszę mi wyjaśnić, gdzie tkwi problem i na czym czy on polega, z czego wynika. Ja tego nie rozumiem. Jeżeli mamy tyle dobrych programów i tyle dobrych projektów, to dlaczego ciągle mamy minusowe efekty tego wszystkiego?</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Łącząc klasy można wiele zyskać, prowadząc zajęcia międzygrupowe. Osobiście uważam, że np. w klasie 7 i 8 powinny być obowiązkowe podziały na dziewczynki i chłopców w ramach części zajęć. Jest to okres, w którym dziewczynki mocno dojrzewają i się wstydzą. Czasami wchodzą nawet w konflikt z własną, nową dla nich kobiecością. To moment innego tempa dojrzewania dla chłopców. Mamy do czynienia z mocno zróżnicowanymi preferencjami form ruchu. Bardzo proszę o pochylenie się nad tym tematem, panie ministrze, szczególnie jeśli chodzi o klasy 7 i 8, aby być może podział tej słynnej liczby 26 był dokonywany w inny sposób. Uważam również, że jeżeli chcemy, aby dzieci w szkołach miały WF koedukacyjny od samego początku do samego końca, to powinniśmy rozpocząć przede wszystkim reformę na uczelniach wyższych. Wnoszę nawet o zwołanie posiedzenia Komisji w tej sprawie i złożę stosowny wniosek do sekretariatu. Uczelnie nie przygotowują do wdrażania do sportu rodzinnego. W podstawie programowej na uczelniach uczy się poszczególnych dyscyplin sportu, a brak jest w ogóle tak zwanych sportów rodzinnych. Kiedy zostaną podjęte prace, aby zmienić podstawę programową, aby było więcej gier i zabaw: ringo, badmintona, sportów terenowych, z wykorzystaniem otaczających szkoły terenów zielonych? Tak, my tego nie wykorzystujemy, tylko są wielokrotnie potrzebne specjalne zgody na wyjście.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie ministrze, mamy ciągle dużą liczbę zwolnień lekarskich z wychowania fizycznego i chciałabym zapytać co to jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Pani poseł, to jest w drugim punkcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Co Ministerstwo Sportu i Ministerstwo Edukacji Narodowej zrobiły, aby wpłynąć na działania ministra zdrowia przez ostatnie 5 lat? Wydano rozporządzenie, jeszcze za rządów Platformy Obywatelskiej i PSL, które daje możliwość zwolnienia z części lekcji wychowania fizycznego. Niestety lekarze w dalszym ciągu zwalniają z wychowania fizycznego, zamykając tym samym możliwość uczniom zdobywania wiedzy z przepisów, z historii i zamykają drogę również dyrektorom. Mam pytanie dotyczące zwolnień – w ilu szkołach w Polsce zostały wprowadzone procedury, w ramach których dyrektor musi wydać decyzję zwalniającą ucznia z wychowania fizycznego? Czy przestrzegane są przepisy? Proszę o informację, bo jeżeli dyrektor coś takiego prowadzi, to na pewno prowadzi również ewidencję. Jak to się kształtowało na przykład przez okres ostatnich 5 lat?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Kolejnym bardzo ważnym tematem jest zmiana wielkości pensum, o którym słyszeliśmy, kiedy był strajk nauczycieli, gdy za 200 zł niektórzy nauczyciele mieli pozostać na tym samym pensum, a inne grupy nauczycieli miały mieć zmienione to pensum i zwiększone jakby za to samo. W ramach jednej grupy nauczycieli pojawiają się wtedy różne cele. Jedni by dostali podwyżkę za to samo pensum, inni otrzymaliby środki finansowe za 4 czy 6 godzin dłuższej pracy. Wtedy nie byłaby to podwyżka. Pragnę przypomnieć, że szkoła to nie tylko klasówki i wypracowania, ale również szereg innych działań, które są w szkole podejmowane, w tym między innymi uroczystości, zawody sportowe i wiele, wiele innych, gdzie często trzeba gdzieś dojechać, są wycieczki. Czy państwo dokonaliście tak naprawdę rzetelnej analizy pracy w szkole? Myślę, że wtedy zobaczylibyście, że nauczyciele, którzy nie sprawdzają klasówek czy wypracowań są zaangażowani właśnie w te inne sprawy – muzyk, plastyk – w akademie, uroczystości. Nie można patrzeć tylko na godziny dydaktyczne. W przyszłości będziemy bez jakichkolwiek uroczystości w szkole, bez medali z zawodów szkolnych. Moje pytanie – czy trwają w tym kierunku prace czy zostały zawieszone lub zlikwidowane.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Skoro mowa o godzinach, to chciałabym poruszyć temat problem organizacji pracy. Jeśli w klasie jest dziecko z niepełnosprawnością, to otrzymuje nauczyciela dodatkowego, który ma dziecku udzielić wsparcia. To trochę jest tak, że to dyrektor decyduje na jakie godziny to wsparcie jest dawane. Znów WF tu przegrywa z przedmiotami takimi jak matematyka czy z językiem polskim. Z reguły nauczyciel wspierający ma mniejszą liczbę godzin, niż dziecko przebywa w szkole. Chciałam zapytać, czy ministerstwo to zmieni, aby nauczyciel wspierający nie był obecny tylko na przedmiotach takich jak matematyka, język polski i innych, które dyrektor uzna za ważniejsze niż wychowanie fizyczne. Chodzi o to, aby był także wsparciem dla dziecka w ramach innych przedmiotów.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Ostatnio zauważyłam, że w wyniku pandemii powstała platforma e-WF. Ludzie śledzą jak ta platforma działa i co się tam dzieje. Pojawiło się sporo błędów. Chciałabym wiedzieć czy Ministerstwo Edukacji Narodowej, jakiś sposób – bo widziałam, że Ministerstwo Sportu objęło tę platformę swoim patronatem – nadzoruje informacje, które się tam pojawiają. Platforma nazywa się e-WF. Myślę, że jest dobrym wsparciem dla nauczycieli wychowania fizycznego, ale dla mnie proces edukacyjny jest istotny. Filmy dziesięciominutowe mogą być jakąś inspiracją i pokazać dzieciom, że w domu wychowanie fizyczne w ramach pandemii może odbywać się bez problemu. Istotne jest, aby nauczyciel, który obecnie prowadzi lekcje on-line w dużej mierze stosował ćwiczenia kompensacyjne, gdyż dzieci obecnie, dorośli również, spędzają bardzo dużo czasu w trybie siedzącym. Gimnastyka korekcyjna, która jest w podstawie oraz ćwiczenia kompensacyjne mogłyby bardzo pomóc.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie ministrze, mam jeszcze kolejne pytania. Gdy ministrem była pani Zalewska, wyczyściła w podstawie programowej z WF wszelkiej maści testów. Testy sprawności fizycznej, test Coopera, w biegu na 60 m, 600 m 800 m czy 1000 m. Mam pytanie, czy Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza przywrócić narzędzia do badania poziomu sprawności dzieci i jaka jest w tej kwestii opinia Ministerstwa Sportu? Czy Ministerstwo Sportu rekomenduje przywrócenie tych testów czy nie?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Chciałabym wiedzieć, jak wyglądają standardy kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego. W mojej ocenie mamy zbyt małą liczbę zajęć praktycznych dla nauczycieli innych przedmiotów, którzy dodatkowo kształcą się jako prowadzący WF. W jaki sposób Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera sport szkolny, zawody międzyszkolne? Ministerstwo Sportu wydaje na to dodatkowe środki finansowe. Chciałabym wiedzieć czy Ministerstwo Edukacji Narodowej również włącza się, jeśli chodzi o środki finansowe, do organizacji zawodów sportowych w ramach współzawodnictwa. Poruszałam kiedyś ten temat na komisjach i do dzisiaj ta sprawa nie jest rozstrzygnięta, ale dzieci które biorą udział w olimpiadach matematycznych, językowych czy jakiejkolwiek innej zdobywają punkty za osiągnięty określony poziom w tych olimpiadach. Te punkty w przyszłości dają im możliwość dostania się do lepszej szkoły. Natomiast w dalszym ciągu nie ma przepisów, jeśli dzieci osiągną wysoki poziom we współzawodnictwie sportowym, jeżeli są nawet w kadrach narodowych – to będą już bardzo duże sukcesy – nie ma nigdzie dla tych dzieci punktów, aby w ten sposób również docenić ich umiejętności i aby dzięki swoim talentom mogły dostać się do lepszych szkół. Nawet kiedy uczeń zdobywa medale w mistrzostwach Polski, czy na imprezach międzynarodowych, często nie dostaje oceny szóstki z WF. Dlaczego? Bo nie reprezentuje szkoły. Nie ma również czasu na pewne rzeczy. W mojej ocenie taki uczeń powinien być doceniany w zupełnie inny sposób, zauważony przez system i w inny sposób oceniony z lekcji. Taki uczeń myślę, że ma ciężko i wielu sportowców to potwierdzi, gdyż trenując dwa, czasami nawet trzy razy, dziennie wielokrotnie nie mieliśmy już czasu uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego w szkole. Tygodniowe obciążenie fizyczne dla organizmu było zbyt duże i groziło to również różnymi kontuzjami.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Chciałabym również, panie ministrze, aby powiedział pan co się zmieniło, jeśli chodzi o sale gimnastyczne. W poprzedniej kadencji pisałam do was interpelacje w tej sprawie i chciałabym wiedzieć, jaki procent szkół ma sale gimnastyczne albo hale sportowe, na ile nam to wzrosło. Według danych z Ministerstwa Edukacji Narodowej 75% szkół ma dostęp do sali bądź hali. Chciałabym wiedzieć, ile szkół ma własne sale i hale sportowe i jak wygląda to dofinansowanie do wyposażenia hali sportowych. Martwi mnie, że w odpowiedziach na interpelacje uzyskanych od państwa widziałam z roku na rok mniejsze środki przeznaczone na ten cel, wręcz nawet o połowę. Na jakim poziomie w tej chwili są te środki?</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Zawsze systematycznie zadaję też pytanie, kiedy mam przyjemność gościć państwa na naszej Komisji – jak zmienia nam się procent nauczycieli wychowania fizycznego w klasach 1–3? Wzrosty przez 8 lat pamiętam, że były dość minimalne. Nie wiem czy już osiągnęliśmy 15%, czy nadal nie i czy w ogóle Ministerstwo Edukacji Narodowej promuje, abyśmy chociażby na wzór Wielkiej Brytanii czy – uwaga – Grecji mogli wprowadzić wuefistów na stałe do klas 1–3. Ten element rozwoju koordynacji ruchowej, ten złoty wiek dziecka, kiedy jeszcze nie ma osiągniętego 10 roku życia, nie powtórzy się. Jeśli koordynacyjnie rozwiniemy dziecko, to dziecko będzie później mogło wykorzystać te zdolności w każdej dziedzinie swojego życia. Poza tym co się dzieje w takich krajach jak Wielka Brytania czy Grecja? W tamtych krajach procent obywateli aktywnych fizycznie jest zdecydowanie większy niż w Polsce. Czy można powiedzieć „czym skorupka za młodu nasiąknie”? Dlaczego u nas tylko o to prosimy i ciągle o tym rozmawiamy, a nie widzę żadnych działań ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej? Jest to bardzo ważny temat i bardzo bym prosiła, aby ten temat w końcu znalazł zielone światło w ministerstwie, nawet rozpoczynając najpierw trzecią klasę i schodząc w dół.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Jest jeszcze bardzo ważny temat panie ministrze – zbliżają się ferie zimowe. Zgodnie z przepisami Ministerstwa Edukacji Narodowej obóz musi być zgłoszony do kuratorium kilkanaście dni przed. Kuratoria odmawiają rejestracji obozów. Jakie jest stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej? Czy obozy będą rejestrowane, będą mogły się odbywać? Przepisy dotyczące obozów reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży z 30 marca 2020 roku. Zgodnie z § 2 ust. 1 zgłoszenie o obozie musi być dokonane do kuratorium na 21 dni przed planowanym terminem obozu. Kuratoria odmawiają rejestracji obozów. Na jakiej podstawie prawnej się to opiera? Czy możemy uzyskać pełną informację?</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie ministrze, ostatnie pytanie na koniec. Chciałbym uzyskać informacje. Przedstawił pan dziś na posiedzeniu Komisji dane odnośnie liczby nauczycieli wychowania fizycznego w pierwszej grupie, których jest bardzo dużo. Chciałabym wiedzieć ilu w tej grupie jest nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje do zawodu kończąc studia na AWF, bądź kończąc na studia na innych uczelniach. Jakie to uczelnie? Ilu wśród tej grupy jest nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje do zawodu w ramach dokształcania, w ramach studiów podyplomowych? Wydaje mi się, że uczelnie są mocno kreatywne. Nawet sama się zapisałam specjalnie, aby zobaczyć jak to wygląda od środka.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Dziękuję bardzo za uwagę. Jeżeli jeszcze będę miała pytania, to dopytam. Na ten moment bardzo dziękuję. Jeżeli nie będzie można odpowiedzi udzielić mi dzisiaj, podczas posiedzenia Komisji, to poproszę udzielić mi odpowiedzi na piśmie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo. Nie ma zbyt wielu posłów, którzy chcą brać udział w dyskusji, ale pani poseł załatwiła sprawę za dziesięciu posłów i brawo jej za to. Pytań było wiele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Wie pan, panie przewodniczący, jak ważny dla mnie jest temat lekcji wychowania fizycznego i od jak dawna staram się, aby rozwiązać te problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Wiem. Mieszkamy po sąsiedzku. Uważam, że sytuację WF trzeba jeszcze poprawić, ale generalnie jest coraz lepiej. Pamiętam, gdy była pani minister Szumilas i pani minister Mucha. To był rząd Platformy Obywatelskiej i PSL i tematy były podobne. Wedle mojej oceny bardzo wiele zależy też od dyrektorów, nauczycieli i w pewnym sensie od rodziców, jak będą wyglądały te lekcje WF – czy są urozmaicone, ciekawe i czy dzieci chętnie biorą w nich udział. Pozostawiam ten temat. Jeśli sprawdzilibyśmy statystyki i poprosili pana ministra edukacji narodowej o ich przedstawienie, ile dzieci brało udział w lekcjach WF w 2013 roku, rozpoczynając od podstawówek, po licea i szkoły zawodowe, to myślę, że wcale w tamtych czasach nie było lepiej, niż teraz. Zależy nam, aby te lekcje WF były na coraz lepszym poziomie. Na pewno panią poseł dopuszczę jeszcze do głosu, jeśli będzie miała pani pytania, a teraz proszę pana ministra o zabranie głosu. Mam informację, że nie ma więcej chętnych do zabrania głosu. Najpierw wypowie się pan minister edukacji narodowej, a potem pani minister sportu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani poseł, problemów, które pani poseł poruszyła było bardzo wiele. Te, które są bieżące są szczególnie istotne. Tak jak powiedziała pani poseł, w przypadku bezpieczeństwa ucznia na zajęciach w grę wchodzą trzy rzeczy. Na pewno istotny jest Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Rodzic odpowiada za dziecko przebywające w domu. Rodzic sprawuje opiekę. Mamy też kwestie, które wynikają z innych przepisów, które również łączą się z bezpieczeństwem, ale innego rodzaju. Chodzi o przepisy RODO. Jest faktycznie bardzo wiele pytań, zwłaszcza jeśli chodzi o wychowanie fizyczne i to, w jaki sposób dzieci i młodzież będą prezentowały się w trakcie lekcji zdalnych. Staramy się wyjaśniać ten problem, ustalać zasady. Trzecia kwestia jest oczywista. Rozumiem, że nie o to pani poseł zapytała, ale generalną zasadą, podczas planowania zajęć jest wybieranie ćwiczeń odpowiednich do możliwości ucznia. Jest to o tyle skomplikowane, że te zajęcia muszą odbywać się w domu. Nie jest tak, że odbywają się pod pełną kontrolą nauczyciela. Nauczyciel nie widzi warunków domowych, ale zasada jest taka, że przy prowadzeniu zajęć trzeba wykorzystywać możliwości, tak prowadzić ćwiczenia, przedstawiać instrukcje, aby zapewnić bezpieczne warunki. Zdajemy sobie sprawę, że to nie jest łatwe, ale pewne elementy powinny być wzięte pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Nie wiem skąd ta kwestia doskonalenia nauczycieli. Liczba doradców metodycznych zwiększa się zdecydowanie. Żadnych działań z poziomu ministra, które dotyczyłyby ograniczenia doskonalenia zawodowego, czy doradztwa nauczycieli nie ma. Reforma, która jest wdrażana przesunęła część środków do budżetów wojewodów i one są do dyspozycji kuratorów. Ta reforma pozwala na zwiększenie liczby doradców. Reforma jest wdrażana i widać jej efekty. Liczba doradców przed wprowadzeniem tej reformy wynosiła 824, o ile dobrze pamiętam. Ciągle rośnie i nie ma żadnych zagrożeń. Trzeba powiedzieć, że szereg środków, które dodatkowo są wydatkowane na doskonalenie nauczycieli jest wydatkowanych na potrzeby zdalnego nauczania. Mamy dwa duże programy, które się z tym łączą, w tym Lekcje Enter i drugi program dotyczący kształcenia zdalnego. Na ten cel to kwota około 100 mln zł. Taka jest potrzeba chwili, aby koncentrować się przede wszystkim na umiejętnościach, które łączą się z prowadzeniem nauczania zdalnego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Jeśli chodzi o podział na grupy, tak jak powiedział pan przewodniczący, to nie jest temat nowy. Rzecz jasna w swoim wystąpieniu mówiłem również o możliwości podziału na grupy, przed uwzględnieniem podziału na dziewczynki i chłopców. Taka możliwości istnieje od klasy 4. Odrębną kwestią jest liczebność i dodatkowe rozwiązania przewidziane w klasach 7 i 8. Na razie takich prac, które by zmieniały przepisy w tej materii nie ma.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Co do różnych kwestii dotyczących zdrowia, system informacji oświatowej nie pozwala nam zbierać takich wrażliwych danych. Mamy PESEL ucznia i przypisane mu dane. Był prowadzony monitoring przez kuratorów oświaty. Jego efekty, także w sferze dotyczącej zwolnień lekarskich, będą znane na początku przyszłego roku. Wtedy możemy się do tego ustosunkować, czy na posiedzeniu Komisji, czy w odpowiedzi na szczegółowe pytania zadane przez posłów w formie pisemnej. W tym momencie byłoby to trudne. W tej materii inne działania ze swojej strony prowadzi Ministerstwo Sportu. Być może byłoby jakieś uzupełnienie w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Jeśli chodzi o platformę, o której mówiła pani poseł, minister edukacji narodowej zarządza zintegrowaną platformą edukacyjną e-podręczniki. Zawiera ona materiały i programy nauczania. Są one umieszczane pod kątem zgodności z podstawą programową. Tych programów jest bardzo wiele. Nie dotyczą wyłącznie wychowania fizycznego. Jest ich kilkanaście tysięcy. Są sprawdzane pod kątem zgodności merytorycznej. Zgadzam się, że sytuacja z punktu widzenia wychowania fizycznego jest wyjątkowa. Sam, czasem zaglądając na strony niektórych szkół jestem pełen podziwu, w jaki sposób nauczyciele wychowania fizycznego próbują realizować ten przedmiot w tej trudnej sytuacji. Oczywiście nie chodzi tylko o lekcje wychowania fizycznego. Mamy takie zjawiska, że czasami uczniowie wyłączają kamerkę czy nie uczestniczą w pełni w takich zajęciach. To zjawisko, które się pojawia. Kwestia przeprowadzenia lekcji jest w gestii, tak jak powiedział pan przewodniczący, nauczyciela i bezpośredniego nadzoru pedagogicznego, czyli dyrektora szkoły.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Odnosząc się do kwestii uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, pragnę aby państwo zauważyli, że w poprzednim okresie pandemii staraliśmy się, aby prowadzenie zajęć w tej formie było możliwe jak najdłużej. Teraz też staramy się unikać sytuacji, w której specjalne ośrodki szkolno–wychowawcze, MOS, MOW, szkoły specjalne nie będą mogły dalej prowadzić działalności, nie chcemy, aby ich działalność była ograniczana. To jeden z priorytetów. Jeśli spojrzymy na pewne priorytety w tej dziedzinie, wyznaczają one pewne elementy szkolnictwa artystycznego, sportowego także. To widać też po decyzjach, które to umożliwiają i zajęciach praktycznych, konsultacjach, zwłaszcza dla uczniów, którzy przystępują do egzaminu. Na pewno ważne jest, aby takie zajęcia były możliwe. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie zajęcia w szkołach ogólnodostępnych w tym systemie, który jest, da się przeprowadzić. Tak jak pani poseł zwróciła uwagę, staraliśmy się korzystać z doświadczeń z poprzedniego okresu. Staraliśmy się jakoś w tym poradniku do tego odnieść, zdając sobie sprawę, że nie jest to łatwy temat. Co do testów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie ministrze, pozwolę sobie przerwać, musicie tę odpowiedzialność nauczycieli w jakiś sposób unormować. Obecnie jest prawny galimatias.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Pani poseł, proszę poczekać aż udzielę pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Nie ma galimatiasu prawnego. Z jednej strony nauczyciel WF nie może proponować zajęć, które są niewykonalne. Cała odpowiedzialność spoczywa na nim. Tej odpowiedzialności nikt zdjąć nie może. Sytuacja w domu może wynikać z tego, że dziecko może sobie zrobić krzywdę z innych powodów i odpowiedzialność musi też spoczywać na rodzicach. Przez ministra został już wydany specjalny poradnik dotyczący RODO. Staraliśmy się na to zwrócić uwagę. Gdy do ministra edukacji narodowej i kuratorium oświaty wpływają pytania, staramy się na nie odpowiadać. Co do testów i badań, jest Narodowa Baza Talentów. Tam, o ile dobrze pamiętam, były prowadzone różnego rodzaju badania dotyczące sprawności dzieci.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Pani poseł poruszyła też ważny temat dotyczący uczniów osiągających sukcesy sportowe. Są w tym przypadku stypendia ministra edukacji narodowej za osiągnięcia dydaktyczne, czyli dla finalistów, laureatów olimpiad, uczniów szkół ponadpodstawowych i laureatów olimpiad w przypadku szkół podstawowych. Wśród tych stypendystów są też uczniowie, którzy osiągnęli sukcesy sportowe. Sytuacja w tym roku szkolnym pod tym względem była jeszcze trudniejsza i powoduje, że ciężko wskazać wszystkie możliwości osiągania sukcesów we współzawodnictwie sportowym. Mówiąc z pamięci, jeśli chodzi o stypendia MEN, około 10% za ten rok szkolny, który minął, było z tytułu osiągnięć sportowych. Sytuacja jest taka, że część zawodów po prostu się nie odbyła. Zdaję sobie sprawę, że wnioski, które wpływały do ministra…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie ministrze, nie o to chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Pani poseł, bardzo proszę, aby wypowiedziała się pani, gdy pan minister zakończy. Niech pani nie paraliżuje wypowiedzi pana ministra. Proszę o konkluzję, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Dobrze, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Pani poseł mówiła o kwestiach rekrutacyjnych. Tak czy inaczej rekrutacja do szkół sportowych odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Jeśli chodzi o infrastrukturę sportową, spróbujemy też odnieść się do tego. Nowy System Informacji Oświatowej daje taką możliwość. Jeśli Komisja lub pani przewodnicząca ma taką potrzebę, postaramy się zebrać te dane. Nie odpowiem od razu. System zbiera informacje, jak zbiera. Przypisanie do zespołu, do szkoły, do konkretnego miejsca wymaga pewnej pracy. Postaramy się to przedstawić. Zdaję sobie sprawę, że ten temat i tak do mnie wróci – kwestia wychowania fizycznego w klasach 1–3 i na ile nauczyciele w nauczaniu zintegrowanym prowadzą te zajęcia, na ile powinni prowadzić je nauczyciele wychowania fizycznego. Prawo pozwala, aby tak się to odbywało. To dotyczy jednak samej formuły – czym jest nauczanie zintegrowane i czy np. matematyka też nie powinna być nauczana inaczej. Mamy w nauczaniu zintegrowanym wyodrębnione poszczególne edukacje. Istnieje możliwość wprowadzenia nauczyciela wychowania fizycznego. W poprzednim systemie, gdy była liczba godzin na cykl, to nie było dookreślone, że takie trzy godziny powinny być realizowane. To jest istotny element zmiany. Taka większa zmiana myślenia o nauczaniu zintegrowanym to pewnie kwestia do dłuższej dyskusji, dotyczącej ogólnie statusu zawodowego nauczyciela i pewnie jeszcze wielu innych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Kolejna ważna sprawa, o której mówiła pani poseł, to kwestia ferii. Półkolonie mogą być organizowane w szkole. Mają one charakter stacjonarny. Obozy są dla szkół, oddziałów sportowych, szkół mistrzostwa sportowego. Nie są to obozy sportowe dla wszystkich. Postaramy się w rozporządzeniu doprecyzować te kwestie, o których mówiłem. Pewnie nastąpi to w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Trudno mi w tym momencie odpowiedzieć na pytanie dotyczące struktury nauczycieli WF pod kątem ukończonych studiów – magisterskich i innych, dodatkowych kwalifikacji. Nie zbieramy informacji w ten sposób, ale jeśli będzie taka potrzeba, możemy spróbować się do tego odnieść. Teraz nie jestem w stanie odpowiedzieć szczegółowo na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Jest jeszcze jedna uwaga dotycząca zwolnień z WF. Warto zwrócić uwagę na decyzje wydawane przez dyrektorów. Patrząc na pierwszą z brzegu, zwolnienie nie zwalnia z uczestnictwa w zajęciach, które nie dotyczą ograniczenia, jakie wynika z zaświadczenia lekarskiego. W zaświadczeniu lekarskim zawarte są ewentualne ograniczenia, skutkujące zwolnieniem z wykonywania z wybranej grupy ćwiczeń i nie stanowią podstawy do zwolnienia ucznia ze wszystkich ćwiczeń. Mówił o tym pan przewodniczący – wiele wynika z wyszkolenia i doświadczenia nauczycieli, a także z nadzoru, który sprawuje nad tym dyrektor szkoły i decyzji, które wydaje w tej sprawie. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Czy pani minister sportu chce coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Może tylko jedno, jeśli można. Wskazane przez panią poseł Niemczyk próby testowe – bieg krótki i bieg średni znajdują się w narzędziu promowanym przez Ministerstwo Sportu, jakim jest Narodowa Baza Talentów, która może być wykorzystywana przez nauczycieli WF do śledzenia postępów uczniów. Zachęcamy zatem do korzystania z niej, gdyż jest to narzędzie stworzone w tym celu, o którym mówiła pani poseł Niemczyk. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję, pani minister. Szanowna pani poseł, przejdziemy do punktu drugiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Wypowiem się króciutko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Niech pani poczeka. W punkcie drugim omówimy „Stop zwolnieniom z WF–u”. Mogłem te dwa punkty połączyć, choć posłowie zgłosili je osobno. Zadawała pani pytania dotyczące WF, więc zakończę ten pierwszy punkt i rozpocznę kolejny. Pani się dobrze przygotuje i zada pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Ja jestem bardzo dobrze przygotowana. Proszę nie kończyć pierwszego punktu. Pan minister w swoim wystąpieniu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Ale pierwszy punkt…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Niech mi pan da głos jeszcze na chwileczkę. Chciałam skończyć ten pierwszy punkt. Pan minister nie do końca zrozumiał moją wypowiedź i chciałabym, aby to wszystko było wyjaśnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Ale niech pani poseł posłucha – zadała pani pytania w pierwszym punkcie na temat zwolnień z WF.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">I stypendiów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Nie przeczytała pani porządku – w punkcie drugim są zwolnienia z WF. Nie przerywałem pani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Nie chcę teraz mówić o zwolnieniach z WF.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Mówiła pani troszeczkę nie na temat. Niech pani pozwoli nam zakończyć ten punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Nie, bo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Ale pan minister będzie obecny w drugim punkcie, w czym jest problem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Szybko skończymy panie przewodniczący. Dwie minuty wystarczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dobrze, udzielam pani głosu. Jak pani wie, niedługo mamy głosowania na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Jeśli będziemy w tym tempie rozpatrywać punkty, to nie zdążymy. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie ministrze, nastąpiło niezrozumienie, jeśli chodzi o punkty, o których rozmawialiśmy. Jeżeli dziecko startuje w olimpiadzie – nazwijmy to matematycznej lub językowej – i ją wygrywa, otrzymuje określoną ilość punktów. Te punkty dają dziecku możliwość dostania się do lepszej szkoły, zwiększają jego pulę punktową. Uczeń, który zdobywa mistrzostwo Polski, zdobywa tytuł mistrza Europy nie otrzymuje za to żadnych punktów, aby się dostać do szkoły masowej. Panie ministrze, chodzi o te punkty, a nie o jakiś inny system stypendialny. To, że to dziecko dostaje stypendium jest osobnym tematem niezwiązanym z tą sprawą. Mnie zależy na tym, żeby dziecko za osiągnięty wynik sportowy mogło otrzymać punkty, tak samo jak finalista jakiejkolwiek innej olimpiady – nazwijmy to tematycznej.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Jeżeli chodzi o Narodową Bazę Talentów i testy oraz badanie sprawności dzieci, to tylko określona grupa dzieci jest poddawana temu badaniu – te, które uczestniczą w programach Ministerstwa Sportu. Wszystkie testy, które były do tej pory przeprowadzane na lekcjach WF dawały nam wiedzę o ogólnej sprawności populacji wszystkich naszych dzieci. Jeśli chodzi o nauczanie zintegrowane, to naprawdę, panie ministrze, kształtowanie prawidłowej postawy, kształtowanie motoryki, rozwijanie koordynacji ruchowej, dorabianie pozytywnej motywacji, tego czego nie zrobimy do 10 roku życia w złotym wieku dziecka, to nigdy później nie nadrobimy. Matematyki możemy nauczyć. Możemy również nauczyć matematyki na studiach. Braków motorycznych dziecka, jeśli nie zdobędzie ono tej motoryki do 10 roku życia nie nadrobimy już później nigdy więcej. Dziecko może tylko udoskonalać ruch, który posiada, a nie jest w stanie na nowo tego ukształtować i zdobyć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa myślę, że pan minister, jeżeli będzie chciał się odnieść do tej wypowiedzi, to za chwilę będzie punkt zbieżny, chyba że chce pan minister teraz zabrać głos. Nie zgłasza takiej chęci. Stwierdzam, że ten punkt został zakończony.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Chciałbym w tym momencie zamknąć głosowanie w sprawie sprawdzenia kworum. Mamy kworum cały czas.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Przechodzę do punktu drugiego. Szanowni państwo brzmi on: informacja ministra sportu na temat akcji „Stop zwolnieniom z WF-u”. Bardzo proszę panią minister sportu o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo przedstawię informację o efektach akcji „Stop zwolnieniom z WF–u”. Bezpośrednią przyczyną uruchomienia akcji „Stop zwolnieniom z WF-u” były wyniki prowadzonych badań jednoznacznie wskazujące na zmniejszającą się aktywność fizyczną, spadek poziomu sprawności oraz narastający problem otyłości i nadwagi wśród dzieci i młodzieży. Z uwagi na powyższe Ministerstwo Sportu, wówczas Ministerstwo Sportu i Turystyki, podjęło próbę zahamowania tej negatywnej decyzji w ramach współpracy z MEN, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za organizację wychowania fizycznego w szkołach.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">W latach 2013–2015 przeprowadzono kampanię „Stop zwolnieniom z WF-u”, która była również powiązana z programem „WF z Klasą”, realizowanym w latach szkolnych 2014–2015 oraz 2015–2016. Kampania miała uwrażliwić jej odbiorców na problem deficytu aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, uświadomić społeczeństwu dobrodziejstwa związane z aktywnością fizyczną oraz konsekwencje determinowane jej brakiem. Jej założeniem było dotarcie do jak największego grona odbiorców, w celu wyeksponowania problemu masowych zwolnień z WF, a także zachęcenie uczniów do aktywności fizycznej zorganizowanej w ramach WF. Kampania miała również charakter wspomagający działania aktywizacyjne wdrażane przez resort sportu. Dokonując podsumowania należy podkreślić, że dzięki zaangażowaniu przez resort sportu znanych postaci sceny sportowej akcja była rozpoznawalna, a hasła były eksponowane podczas wielu przedsięwzięć sportowych. Szczegółowe dane realizacyjne znajdą państwo przekazanym materiale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo, pani minister. Czy pan minister edukacji chce coś dodać w tym temacie? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Może nie do tego, ale nawiążę do wypowiedzi pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Panie ministrze, za chwilę. Teraz chciałbym otworzyć dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie słyszę. Proszę uprzejmie o zabranie głosu, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Panie przewodniczący nie chciałbym przeciągać dyskusji. Wątek, który poruszyła pani poseł jest szczególnie skomplikowany. Chodzi o uprawnienia dotyczące olimpiad. Odbywają się one na określonych zasadach, w oparciu o określone przepisy i mamy też określonych organizatorów i konsekwencje, które nakładają się na różnego rodzaju przepisy. Mamy ustawę o systemie oświaty, klasyfikację, kolejne przepisy Prawa oświatowego, w tym te o zajęciach dodatkowych, także rozporządzenie o zajęciach sportowych. Odpowiedź tak naprawdę nie jest wcale taka prosta, jak taki system, o którym mówiła pani poseł, wpisać w te przepisy. Laureat olimpiady czy konkursu, który nabiera określone uprawnienia także związane z klasyfikacją, zdobywa je w ramach odniesienia się do podstawy programowej. Różnego rodzaju zawody odbywają się na różnych zasadach. Mamy programy sportowe, które zatwierdzane są przez ministra sportu. Kwestia umiejscowienia w tym systemie klasyfikacji i różnych konsekwencji za nimi idących to dość skomplikowany wątek, pewnie na osobną dyskusję. Nie chciałbym teraz w to wchodzić. Powiem, że jest to w przepisach, w art. 44, to wynika z ustawy o systemie oświaty. Są też inne szczegółowe przepisy i rozporządzenia. Niewątpliwie potrzebny byłby taki mechanizm, który by w jakiś sposób doceniał uczniów biorących udział w zawodach. Jest też pytanie, bo wtedy się zacznie: które to dyscypliny, jakie, do czego uprawniają. To jest dłuższy wątek i na pewno nie do rozwiązania tak błyskawicznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Nie ma głosów w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Przechodzimy do punktu trzeciego – informacja na temat wyników współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w roku 2019 i perspektyw na 2021 rok. Proszę bardzo pana ministra edukacji narodowej jako pierwszego, a potem wypowie się pani minister sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Panie przewodniczący, wydaje mi się, że pani minister sportu powinna przedstawiać tę informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Te zawody odbywają się na terenach szkół i na salach gimnastycznych. Dlatego uznałem, że pan powinien zabrać głos. Nie ma problemu. Pani minister, udzielam pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo – informacja na temat współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w roku 2019 i perspektyw na rok 2021. Głównym zadaniem systemu sportu młodzieżowego jest aktywizacja dzieci i młodzieży, a także zapewnienie im oferty szkolenia oraz udziału w rywalizacji sportowej. Ministerstwo Sportu rokrocznie opracowuje programy dotacyjne, adresowane do zawodników w kategoriach młodzieżowych, którzy mogą szkolić się i rywalizować w ramach kadr wojewódzkich, ośrodków działających ze wsparciem jednostek samorządu terytorialnego oraz szkół mistrzostwa sportowego i ośrodków szkolenia sportowego młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Przywiązujemy dużą wagę do współzawodnictwa w najmłodszych kategoriach wiekowych dofinansowując corocznie organizację Międzywojewódzkich Mistrzostw Młodzików, a także finałów Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży. W 2019 roku w Międzywojewódzkich Mistrzostwach Młodzików w eliminacjach do finałów OOM wystartowało około 43 700 młodych sportowców, a w zawodach finałowych we wszystkich blokach sklasyfikowano 7812 zawodników i zawodniczek, którzy wystartowali w 40 sportach i w 58 dyscyplinach. Organizację poszczególnych bloków sportowych OOM Ministerstwo Sportu powierza komitetom organizacyjnym, powoływanym przez marszałków poszczególnych województw. Szczegóły w klasyfikacji współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży przedstawione były w corocznych publikacjach „System Sportu Młodzieżowego”. Obecnie publikację zastąpiła elektroniczna baza danych, której rozwój jest precyzyjnie zaplanowany na najbliższe lata.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Działania Ministerstwa Sportu w zakresie sportu młodzieżowego w roku 2020 zostały zmodyfikowane na skutek sytuacji epidemiologicznej w kraju związanej z koronawirusem COVID-19. OOM rozegrano tylko w bloku sportów zimowych. OOM sportach halowych, dzięki działaniu marszałka województwa lubelskiego została przeniesiona, za zgodą ministra sportu, z terminu marzec-kwiecień, na termin wrzesień-październik. Pomimo trudnych warunków organizacyjnych związanych z sytuacją epidemiczną wszystkie zawody zostały rozegrane. W przypadku OOM w sportach letnich marszałek województwa łódzkiego podjął decyzję o rezygnacji ze zorganizowania imprezy. W tej sytuacji Ministerstwo Sportu powierzyło organizację zawodów OOM właściwym dla danych sportów polskim związkiem sportowym.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">W obliczu wciąż niestabilnej sytuacji epidemiologicznej związanej z wirusem SARS-CoV-2, w trosce o zdrowie młodzieży, opiekunów, trenerów i organizatorów, podjęta została decyzja o nierozgrywaniu w 2021 roku finałów OOM w sportach zimowych w formie jednego bloku. Organizacja zawodów finałowych mistrzostw Polski w kategorii juniora młodszego pozostanie w gestii właściwego dla danego sportu polskiego związku sportowego w dogodnych i bezpiecznych dla wszystkich terminach i miejscach. Polskie związki sportowe będą mogły ubiegać się indywidualnie o dofinansowanie kosztów organizacyjnych ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Miło mi zakomunikować, że w październiku 2020 roku został ogłoszony pilotażowy program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej zadań z obszaru wspierania szkolenia sportowego i współzawodnictwa młodzieży pod nazwą „Mały Wielki Polak Nadzieje Olimpijskie”, którym objęci zostali członkowie kadr narodowych polskich związków sportowych w sportach olimpijskich w kategoriach wiekowych młodzika i juniora młodszego. Jego celem jest wspieranie procesu szkolenia sportowego oraz współzawodnictwa młodzieży w wyżej wymienionych kategoriach wiekowych oraz wyselekcjonowanie utalentowanych sportowo zawodników do dalszego szkolenia w kadrach narodowych w starszych kategoriach wiekowych polskich związków sportowych, poprzez zapewnienie optymalnych warunków szkolenia i możliwości podnoszenia poziomu sportowego młodzieży uzdolnionej sportowo. Program będzie kontynuowany w roku 2021, niewątpliwie stanowiąc wzmocnienie tej ważnej części piramidy szkoleniowej – młodzik i junior młodszy – a pula środków możliwych do przyznania została podwyższona do 8 milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Warto podkreślić, że Ministerstwo Sportu, wraz z zespołem metodycznym Instytutu Sportu pracuje nad nowymi zasadami oceny efektywności szkolenia młodzieży wyrażanej punktowo. Koncepcja zmian ukierunkowana jest na ograniczenie nieuzasadnionej eksploatacji młodych zawodników, przejawiającej się przede wszystkim nadmierną liczbą startów w zawodach.</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Kończąc, chciałabym bardzo wyraźnie podkreślić, że wytyczenie kierunków zmian w sporcie dzieci i młodzieży to proces niezwykle odpowiedzialny. Należy uwzględnić w nim racjonalność oczekiwanych rezultatów, obiektywizm i efektywne progresywne szkolenie, oparte na wnikliwej ocenie rozwoju osobniczego i indywidualnych wyników poszczególnych zawodników. Tak prowadzony proces wpłynie niewątpliwie na poprawę jakości zarządzania strategicznego na każdym etapie szkolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo pani minister. Czy minister edukacji narodowej chce coś dodać w tym temacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Jedno zdanie. Wskazałem na to też w swojej pierwszej wypowiedzi. Zdajemy sobie sprawę, że realizacja takiej liczby godzin, jaka jest w oddziałach sportowych czy mistrzostwa sportowego jest trudna. Stąd decyzje, które dały taką możliwość, uwzględnione w przepisach z 24 listopada. To pewne wyjście naprzeciwko oczekiwaniom. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ograniczenia, które dotyczą przepisów ogólnych o obiektach sportowych i innych na pewno tych działań na rzecz sportu młodzieżowego w wydaniu mistrzowskim nie ułatwiają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Proszę uprzejmie, czy ktoś z posłów obecnych na sali chce zabrać głos? Nie słyszę. Czy ktoś zdalnie chce zabrać głos? Proszę bardzo, pani poseł Niemczyk. Udzielam pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży, czyli system sportu młodzieżowego. Panie ministrze edukacji, to jest właśnie to o czym pan mówił – nie wiadomo jak opracować reguły kwalifikowania do tego i przyznawać młodzieży punkty. Można również zastosować inne systemy. Można stworzyć systemy związane ze sportami olimpijskimi. Na pewno panie ministrze, jeżeli da nam pan tylko zielone światło, z pewnością Ministerstwo Sportu pomoże panu w opracowaniu takiego systemu. My posłowie chętnie powołamy podkomisję, która to wszystko opracuje i z pewnością pomożemy.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Pani minister, chciałabym uzyskać informacje o sporcie dzieci i młodzieży. Jak na przestrzeni ostatnich 5 lat zmieniła nam się liczba dyscyplin, w których dzieci rywalizują między sobą oraz liczba uczestników? Czy dysponujemy dokładnymi informacjami? Liczbę uczestników łatwo jest wskazać, natomiast zdaję sobie z tego sprawę, że dzieci uzdolnione sportowo reprezentują szkołę bardzo często w wielu dyscyplinach sportu. Czy jesteśmy w stanie to jakoś rozdzielić? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo. Chcę tylko poinformować panią poseł, że mamy podkomisję stałą do spraw sportu dzieci i młodzieży. Ona pracuje. Jej przewodniczącym jest pan poseł Wontor – członek Komisji. Proszę bardzo, czy ktoś z państwa ministrów chciałby się odnieść do wypowiedzi pani poseł Niemczyk?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Jeżeli można, pani poseł, przedstawimy odpowiedź na piśmie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję uprzejmie. Szanowna Komisjo, dziękuję za omówienie tego punktu przez ministrów. Przechodzę do punktu czwartego – informacji ministra sportu na temat funkcjonowania programu Szkolny Klub Sportowy. Proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, program Szkolny Klub Sportowy to największe systemowe oraz bardzo efektywne narzędzie aktywizacyjne, implementowane na terenie całego kraju. Łącznie na realizację programu przeznaczono od 2017 roku kwotę ponad 193 milionów zł. Na 2021 rok zaplanowano kwotę 54 600 tys. zł. Aby zobrazować skalę oddziaływania wystarczy przytoczyć kilka liczb: 93% gmin w kraju, wszystkie powiaty, 17 100 grup ćwiczebnych, prawie 15 tys. zaangażowanych nauczycieli WF, 9400 szkół i co najważniejsze, ponad 366 tys. dzieci szkolnych w programie. To dane za 2019 rok.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Poprzez prostą konstrukcję realizacji, program stanowi atrakcyjną alternatywę spędzania czasu wolnego, bezpośrednio skierowaną do uczniów. W ramach programu zajęcia sportowe prowadzone przez nauczycieli wychowania fizycznego realizowane są w 90 sportach. Dodatkowo należy podkreślić, że program jest również atrakcyjny dla dziewcząt, które na pewnym etapie rozwoju biologicznego unikają aktywności fizycznej – 47% uczestników stanowią dziewczęta. Dlatego też można powiedzieć, że program stanowi także skuteczne narzędzie promujące aktywność fizyczną, będąc substytutem akcji „Stop zwolnieniom z WF-u”.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Co równie ważne, potwierdzeniem skuteczności aplikowania systematycznej aktywności fizycznej są wyniki badań przeprowadzone w latach 2017–2018 na uczestnikach programu w ramach Narodowej Bazy Talentów obrazujące lepszą kondycję fizyczną współczesnej młodzieży uczestniczącej w dodatkowych, zorganizowanych formach aktywności fizycznej, realizowanych i finansowanych przez ministra. Badania te jednoznacznie wskazały na poprawę wskaźników somatycznych oraz prób sprawnościowych chłopców i dziewcząt uczestniczących w programie w 2019 roku, w relacji do przeprowadzonych badań ogólnopolskich w 1989 i 2009 roku.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#SekretarzstanuwMSAnnaKrupka">Biorąc powyższe pod uwagę, pożądanym modelem funkcjonowania programu byłby SKS w każdej szkole, wspierany zarówno przez samorząd lokalny, jak i resorty sportu i edukacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo, pani minister. Czy pan minister chce zabrać głos w tym temacie? Chyba też, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Nie, dziękuję. To sprawa leżąca w gestii ministra sportu i ta wypowiedź na pewno była wyczerpująca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Też tak myślę. Proszę uprzejmie, czy ktoś z posłów obecnych na sali chce zabrać głos? Nie słyszę. Zgłasza się pani poseł Niemczyk. Udzielam pani głosu. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie Ministrze ponowię moje pytanie, na które nie dostałam odpowiedzi w pierwszej części, kiedy pytałam o finansowanie sportu szkolnego z budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nie otrzymałam ani określenia czy trwają prace, żeby coś takiego opracować, czy w ogóle pan nie dostrzega tej sfery i nie będzie to w ogóle współfinansowane. W związku z tym nasuwa mi się drugie pytanie. Program SKS jest finansowany z budżetu Ministerstwa Sportu. Czy zechciałby pan i pana resort współfinansować ten program, który, jak pani minister mówiła, przynosi tak dużo dobrego? Mógłby przynieść jeszcze więcej dobrego i otoczyć ruchem jeszcze więcej dzieci.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie ministrze, osobiście uważam, że krzywdzi pan dzieci i podobnie pana resort. Chodzi o dzieci utalentowane sportowo. Nawet prezydent naszego kraju na równi przyjmuje medalistów, jak i noblistów. W pana resorcie natomiast doceniani są tylko przyszli nobliści. Mam nadzieję, że pochyli się pan nad tym bardzo ważnym tematem i dzieci utalentowane sportowo nie będą krzywdzone. Mam nadzieję, że pokocha pan również ruch i wychowanie fizyczne i będziemy mogli wspólnie odnieść sukces i wprowadzić lekcje wychowania z wuefistami do klas 1–3. Bardzo czekam na te zmiany w pana resorcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję. Czy ktoś z państwa ministrów chce się do tego odnieść? Proszę bardzo, pan minister edukacji narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Z przykrością przyjmuję te słowa. Wiem skąd one się biorą – z niezrozumienia pewnych zadań i działów, które są jasno określone. Proszę zauważyć, że tam, gdzie jest kwestia finansowania – dotyczy to sportu – rozporządzenia o podziale subwencji wyraźnie na to wskazują – z uwagi na oddziały sportowe i mistrzostwa sportowego – wszystko odbywa się zgodnie z przepisami. Tak jest określony budżet i takie są określone zadania ministra do spraw oświaty i wychowania. Minister wykonuje swoje zadania zgodnie z prawem. Patrząc na to rozporządzenie i rozporządzenia, które są w gestii ministra, czyli rozporządzenie o podstawie programowej, to wydawane z udziałem ministra sportu, jeśli popatrzymy na przepisy dotyczące oddziałów mistrzostwa sportowego i oddziałów sportowych, potrzebne rozwiązania wynikają z przepisów prawa i są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Trudno mówić, że minister edukacji narodowej nie współpracuje z ministrem sportu. Taka współpraca istnieje, odbywała się też wcześniej. Na tej podstawie podejmowane są działania. Proszę zauważyć, że konkursy i olimpiady są przedmiotowe. Proszę zajrzeć do przepisów, które mówią o klasyfikacji, do art. 44 ustawy o systemie oświaty, art. 109 Prawa oświatowego, rozporządzenia o klasyfikacji w oddziałach sportowych, o olimpiadach i zobaczyć, jak kształtują się przepisy i do czego się odnoszą. Mówią o tych elementach, które dotyczą ucznia, który osiągnął sukces i został laureatem w konkursie przedmiotowym. Jedynym przedmiotem, który mamy jest wychowanie fizyczne. Na tej podstawie można mówić o skutkach prawnych związanych z klasyfikacją. Proszę nie mówić, że minister edukacji narodowej nie podejmuje takich działań. Jego zadaniem jest podejmowanie działań, które wynikają z możliwości prawnych, którymi dysponuje.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopeć">Nie chcę się cofać i mówić o infrastrukturze sportowej, ale na pewno przedstawimy działania rządu, które tego dotyczą, jej rozwoju, jak zostały wykorzystane i będą wykorzystywane środki, które otrzymały samorządy, także na budowę szkół, przeszkoli, boisk szkolnych, sali gimnastycznych i hali sportowych. Postaramy się to przedstawić. W tym zakresie kwestia przepisów, które mówią o osiągnięciach ucznia, jeśli mamy uczniów, którzy osiągają sukcesy, na ich podstawie uczniowie, którzy osiągają sukcesy sportowe też są nagradzani szczególnie prestiżowym stypendium ministra edukacji narodowej. Nikt nie zabrania składania takich wniosków i one są rozpatrywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz zgłasza się pani poseł Niemczyk. Myślę, że to już ostatni raz. Udzielam pani głosu. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Tak, panie przewodniczący. Dziękuję bardzo, za udzielenie mi głosu. Panie ministrze, jeśli chodzi o kwestię finansowania szkolnych zawodów sportowych, odbywają się one podczas lekcji. To nie są zawody, które odbywają się w weekendy, nie są organizowane przez polskie związki sportowe i federacje. Myli pan chyba pojęcia, panie ministrze – pozwolę sobie użyć aż tak dużych słów. Bardzo proszę o przeanalizowanie tej sprawy jeszcze raz.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Jeśli chodzi o punkty do rekrutacji, panie ministrze, po to jesteśmy, jeśli widzimy luki w prawie, jeśli widzimy, że przepisy nie do końca są właściwe, możemy je zmienić i odpowiednio ukształtować. Jesteśmy po to w parlamencie, aby ewentualnie te rzeczy zmieniać. Tylko proszę pana o zielone światło, abyśmy usiedli i rozpoczęli pracę nad tym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że pan minister nie będzie już zabierał głosu. Szanowna Komisjo, zbliżyliśmy się do finału i za chwilę zakończymy obrady. Dzieci utalentowane fizycznie są doceniane, pani poseł. Widzę stypendia, wsparcie, odpowiednie finansowanie. Jest tego bardzo dużo. Myślę, że troszeczkę się pani myli, ale rozumiem, bo jest pani osobą, która z pozycji opozycji punktuje każde rozwiązanie, w sposób trochę niesprawiedliwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Panie przewodniczący, poruszałam te tematy zarówno gdy byli pan Andrzej Biernat, jak i pani minister Joanna Mucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Pamiętam…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Proszę przestać mi mówić, że jestem posłem opozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Za to panią cenię, że zawsze pani mówi to, co myśli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełMałgorzataNiemczyk">Walczę o te rozwiązania od bardzo dawna, od czasu, gdy zostałam posłem. Proszę nie wkładać mnie do walki politycznej w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Bardzo dziękuję, pani poseł. Chcę wyrazić uznanie dla ministerstw sportu i edukacji narodowej za bardzo dobre przygotowanie tego punktu. Doskonale wiem, że ministerstwa robią bardzo wiele, aby nasze dzieci były usportowione i aktywne fizycznie, aby nie były otyłe. Wszyscy jak tu siedzimy, wiemy, że nie tylko od aktywności fizycznej zależy, czy ktoś jest otyły, ale też np. od zdrowych nawyków żywieniowych. Wszyscy to wiemy. Nawet w naszym wieku, jak ktoś chce zrzucić troszkę kilogramów, jak najbardziej zalecana jest aktywność fizyczna, ale numerem jeden, co powie specjalista od takich spraw, są nawyki żywieniowe. Wiem doskonale, że nad tym pracuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, które jest wspierane przez Ministerstwo Sportu. To są bardzo ważne rzeczy. Wiemy doskonale, że polskie produkty żywnościowe, te prawdziwe, od rolników, nie od jakichś tam wielkich, że tak powiem, konglomeratów, są bardzo zdrowe i potrzebne. Trzeba zachęcać nasze pociechy, żeby spożywały jak najwięcej naszych owoców, warzyw, serków itd. Wtedy nie będzie otyłości.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekMatuszewski">Powoli kończąc, cieszę się bardzo, że doszliśmy do końca posiedzenia tej Komisji. Naprawdę było to posiedzenie, które było potrzebne, a poruszone tematy są bardzo ważne. Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia Komisji. Dziękuję pani minister Annie Krupce z Ministerstwa Sportu razem z państwem naczelnikami za udział w Komisji. Dziękuję panu ministrowi panu Maciejowi Kopciowi za udział. Dziękuję państwu posłom. Pan przewodniczący pojawił się pod koniec i też mu dziękuję, że przyszedł. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>