text_structure.xml
44.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry, otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam członków Komisji, gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia to rozpatrzenie projektu planu pracy komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. Czy są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Projekt planu pracy, który państwo posłowie otrzymaliście, został przygotowany przez prezydium Komisji. W projekcie uwzględniono skierowane do Komisji projekty ustaw i niektóre z tematów niezrealizowane w poprzednim półroczu. W projekcie planu pozostawiono też miejsce na uzupełnienie tego ewentualnie, co do nas wpłynie od pani marszałek Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł Kinga Gajewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKingaGajewska">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zaproponowałam w planie pracy temat dotyczący kuratoriów oświaty, jednak został on odrzucony. Chciałabym inaczej sformułować temat. Otóż: „Informacja ministra w sprawie funkcjonowania kuratoriów oświaty”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełKingaGajewska">Od kilku lat dochodzą nas słuchy o bardzo niepokojących sytuacjach, które dzieją się w kuratoriach oświaty – bardzo różnych. Z jednej strony kuratorium w woj. pomorskim, gdzie prawdopodobnie są zarzuty prokuratorskie na panią kurator w sprawie mobbingu, teraz najnowsze doniesienia dotyczące delegatury kuratorium oświaty w Ciechanowie. Też została powołana komisja antymobbingowa, z której też – jak dowiedzieliśmy się z kontroli poselskiej z panem Michałem Krawczykiem – nic nie wyniknęło, a prokuratura prowadzi postępowanie. Istnieją różne wątki, np. w woj. kujawsko-pomorskim pani wicekurator jest przy okazji szefową struktur Prawa i Sprawiedliwości – ciekawi nas, jak ona łączy te funkcje. I, oczywiście, taką wisienką na torcie jest praca pani kurator Barbary Nowak, która też wymaga bardzo wnikliwej analizy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełKingaGajewska">Myślę, że w ramach Komisji edukacji i przy wsparciu ministerstwa, które dałoby taką informację o funkcjonowaniu, byłaby zasadna rozmowa o tym właśnie tutaj. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Wiecie państwo, ta dyskusja odbyła się również na posiedzeniu prezydium, bo zagadnienie było zupełnie inaczej sformułowane. Powiem tak, jeśli chodzi o propozycje tematu, tak jak on wybrzmiał z ust pani poseł, czyli „Informacja o funkcjonowaniu kuratoriów”, nie mam nic przeciwko temu; natomiast uzasadnienie wybiega absolutnie poza nasze kompetencje. Sprawami jakiegoś czy mobbingu, czy przeróżnych przestępstw zajmuje się nie Komisja edukacji, tylko, oczywiście, prokuratura.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Natomiast powtarzam, w brzmieniu „Informacja na temat funkcjonowania kuratoriów”: nadzoru, w odniesieniu do tego, co dla nich przewiduje ustawa – Prawo oświatowe, to proszę bardzo, jeśli o mnie chodzi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zapraszam, czy ktoś jeszcze chce w tej sprawie zabrać głos? Pani Katarzyna Lubnauer, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKatarzynaLubnauer">Szczególnie, że wydaje się, że funkcjonowanie kuratorów jest ważne szczególnie wobec faktu, że – przypominam – w tej chwili u pana prezydenta leży lex Czarnek. Mamy też doniesienie – składałyśmy już wniosek o odwołanie, chyba dwukrotnie, pani Barbary Nowak ze względu np. na to, że na stronie kuratorium znajdują się treści antyszczepionkowe, które zafundowała za 10 tys. zł pani kurator, zamawiając tę usługę, bo to jest filmik. W związku z tym wydaje się, że w tej chwili temat, jakim jest funkcjonowanie kuratoriów, jest szczególnie bieżący i szczególnie aktualny, ponieważ one będą, być może, wpływać na funkcjonowanie szkół. Kuratoria są jakby czymś, co jest dość naturalnym obiektem kontroli ze strony posłów jako organy organ administracji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Katarzyna Kretkowska. Potem pani poseł Wargocka. Oczywiście, panie Piotrze Borysie, już pan się nie musi zgłaszać. Umówmy się, że zawsze będę panu dawać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Chciałabym zaproponować do planu pracy na nasz najbliższy rok problem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w kontekście problemów, jakich doświadczają samorządy powiatowe, najczęściej dużych miast, które prowadzą szkoły ponadpodstawowe różnego typu: licea, technika, do których uczęszczają czy chcą uczęszczać, uczniowie niezamieszkujący w tym mieście czy w tym powiecie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Miasto Poznań jest tu typowym przykładem. Jest miasto, prowadzi kilkadziesiąt szkół ponadpodstawowych; i jest wianuszek 17 gmin tworzących, w tym przypadku, tzw. powiat poznański, z którego to wianuszka pochodzi 50% młodzieży uczęszczającej do tych szkół ponadpodstawowych. I jest kwestia subwencji, która pokrywa koszty prowadzenia tych szkół w 55 do 60%. Samorząd, w tym przypadku, miasta Poznania, dopłaca do tej subwencji, do kosztów funkcjonowania tych szkół; nie dopłaca powiat, z którego te 50% młodzieży dojeżdża do tych szkół. I powstaje problem. Ten powiat poznański w zasadzie nie ma podstaw prawnych, żeby dotować szkoły w innym powiecie; natomiast ponad połowa tych uczniów pochodzi z tego powiatu. Trudno też oczekiwać, że racjonalnie nagle w takim przypadku powiat będzie budował tego typu technika, licea. Tym bardziej, że jest to wianuszek, więc i tak nawet pojawienie się w jednym punkcie tego wianuszka szkoły nie rozwiąże problemu dla ucznia z drugiego końca tego wianuszka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Tu są takie luki jakby w rozwiązaniach i dobrze byłoby na ten temat porozmawiać dość pilnie, ponieważ rekrutacja będzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. pani poseł, rozumiem. Tylko jedna uwaga…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">…a jest półtora rocznika, więc jest duża presja na…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">…na dodatkowe miejsca.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">…sformułowanie propozycji tematu na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Tak, dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">To jest jedna uwaga, żebyśmy wiedzieli, nad czym głosujemy, nad jaką konkretnie propozycją.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Druga uwaga. Bardzo proszę – samorząd nie dokłada do subwencji, tylko samorząd realizuje swoje zadania wpisane w ustawę o samorządzie gminnym związane z edukacją. Bardzo proszę państwa o to, żeby się wypowiadać jednak zgodnie z prawem i rzeczywistością.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Druga rzecz. Zwracam uwagę pani poseł, to trochę też poszerzenie zagadnienia, że jeszcze w takim razie w trudniejszej sytuacji są wszelkiego rodzaju szkoły średnie resortowe, bo one zbierają dzieci w ogóle całego regionu, z różnych części Polski – to jest jeszcze inny problem. Ale, to proszę sformułować zagadnienie i zdecydujemy o tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">I jeszcze jedna moja prośba, szanowni państwo: dostaliście państwo informację, że czekamy na propozycje tematów. Łatwiej nam się jednak w ramach prezydium porozumieć i to zaplanować, patrząc na całe półrocze, niż jak państwo nam potem dorzucacie kolejne propozycje. Rozumiem, że ważne, nie dyskutuję, tylko tak proszę o taką jedną mobilizację, żeby przed spotkaniem z Komisją zsyłać nam te tematy, bo bardzo chciałabym uniknąć sytuacji, która się powtarza po każdym półroczu, czyli mamy mnóstwo propozycji tematów, potem jeszcze dochodzą państwa wnioski. Po prostu nie chciałabym sytuacji, w której musimy z czegoś rezygnować, bo potem narażam się na krytykę, jak np. wczoraj na posiedzeniu prezydium, że rezygnuję, przekładam do podkomisji, a to przecież jest ważne i trzeba w Komisji. Konsekwencja jest taka, że wracamy do tematu w kolejnym półroczu – i żeby się to tak samo nie skończyło. Tyle.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Teresa Wargocka, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełTeresaWargocka">Króciutko do propozycji sprawdzenia nadzoru kuratoriów oświaty. Absolutnie zgadzam się ze stanowiskiem pani przewodniczącej – faktycznie, byłby to temat pewnie interesujący, jak jest realizowany nadzór nad szkołami przez kuratoria oświaty. Natomiast to, co pani posłanka zaproponowała w uzasadnieniu, absolutnie ukazuje, że to ma być komisja, która będzie komisją polityczną, komisją rozliczeniową.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełTeresaWargocka">Pani poseł, pani wczoraj użyła sformułowania „PiS-owskie dzieci”. Prosiłabym bardzo panie posłanki Platformy Obywatelskiej, które chcą wykorzystywać posiedzenia tej Komisji do swoich celów politycznych, niecnych celów politycznych – mieszania dyrektorów, kuratorów do bieżącej swojej polityki – żebyście państwo od tego odstąpili. Zostawcie polską szkołę w spokoju. Kurator ma swoje zadania, jakie realizuje w systemie oświaty, w ustawie – Prawo oświatowe, i tylko w takim zakresie Komisja może podejmować dyskusje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zbigniew Dolata.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełZbigniewDolata">Dziękuję bardzo. Tak, rzeczywiście, to sformułowanie „PiS-owskie dzieci” było czymś absolutnie skandalicznym. Myślę, że dobrze byłoby, żeby pani poseł Gajewska przeprosiła. Bardzo często mówicie: „PiS dzieli społeczeństwo” – to jest chyba najbardziej obrzydliwy przykład właśnie takiego pogardliwego traktowania dzieci, które przecież pani nie zawiniły. Zatem myślę, że dobrym sposobem wybrnięcia z tej sytuacji dla pani byłoby po prostu przeproszenie, bo być może obudziła się w pani jakaś refleksja, że pani po prostu poszła za daleko.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełZbigniewDolata">Ale teraz à propos propozycji pani poseł Kretkowskiej. Jestem przeciwny takiemu sformułowaniu tematu. Cenię bardzo panią poseł. Jest pani poseł posłem już chyba trzecią kadencję i doświadczonym samorządowcem, ale jednak z tego, co pani powiedziała, wynika, że pani nie rozumie, jak ten system funkcjonuje. Już pomijam to, że pani powiedziała: „tzw. powiat poznański” – bo nie wiem, co na to pan starosta i radni…</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Głos z sali: To, co pan mówi, odnosi się do pani poseł Gajewskiej?)</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełZbigniewDolata">Nie, do pani poseł Kretkowskiej.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Aha, ciebie ceni.)</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełZbigniewDolata">To panią tak chwaliłem, pani poseł…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Właśnie, bo jest tak… w ogóle pochwała w pana ustach, panie pośle, jest tak zdumiewająca i zawsze ma podwójne dno.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełZbigniewDolata">Nie, absolutnie. Naprawdę, proszę tego nie traktować, broń Boże! jako pocałunku śmierci. Mam nadzieję, że to pani nie zaszkodzi…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Nie, mam minimum 100 lat – program minimum, jeśli chodzi o moją żywotność, więc jeszcze trochę mi zostało.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełZbigniewDolata">Żeby nie przedłużać; zatem podtrzymuję te wszystkie pochwały i nie ma tam drugiego dna. Natomiast co do tej konkretnej propozycji, to jak powiedziałem, jestem przeciwny. Dlaczego? Dlatego że przecież miasto Poznań, które prowadzi szkoły ponadpodstawowe, jest zachwycone z tego tytułu, że z innych jednostek samorządu terytorialnego przychodzą do nich dzieci, bo za tymi dziećmi, za tymi uczniami, idzie subwencja. Przepraszam, czy łatwiej utrzymać szkoły średnie w Poznaniu, czy trudniej, jak np. z powiatu poznańskiego… nie „tak zwanego”, tylko z powiatu poznańskiego, czy gnieźnieńskiego, czy średzkiego, śremskiego płyną uczniowie do liceów, do techników, do szkół branżowych. Oczywiście, że łatwiej, tak? – bo jeśli w klasie byłoby na przykład…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełMarcinKulasek">Ale na temat, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">No właśnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełZbigniewDolata">Nie, chwileczkę, musimy to powiedzieć, bo został zaproponowany temat, temat, który jest absolutnie nietrafiony, bo jest dokładnie odwrotnie. Wyobraża pani poseł sobie, że gminy powiatu poznańskiego dopłacają jeszcze miastu Poznań z tytułu tego, że uczniowie płyną…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Ale pan nie zrozumiał tego, o czym ja powiedziałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełZbigniewDolata">Oczywiście, że zrozumiałem. Tak pani powiedziała.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełZbigniewDolata">Przepraszam, jestem przy…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, ale dyskutujemy na razie o propozycjach…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełZbigniewDolata">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">…a nie o tych tematach, które proponujecie…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełZbigniewDolata">To jest temat…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">…więc bardzo proszę: zwięźle.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełZbigniewDolata">Okej. To rzeczywiście, ma pani przewodnicząca rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Jeszcze się zgłaszała pani poseł…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Pan poseł Dolata musi skrytykować, nawet jak nie do końca zrozumiał, o co chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełZbigniewDolata">Pochwalił.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dwa ostatnie głosy w dyskusji… trzy ostatnie głosy w dyskusji… cztery głosy w dyskusji… Czy ktoś jeszcze się zgłasza?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zatem bardzo proszę, teraz pani poseł Krystyna Szumilas, która mi zarzuca, że unikam jej wzrokiem, żeby nie zobaczyć, że się zgłasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełZbigniewDolata">Ależ patrzymy na panią poseł cały czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Dziękuję bardzo. Tak, muszę podejść do pani przewodniczącej, żeby zapisała mnie do głosu, ale będę to robić konsekwentnie, kiedy będę chciała zabrać głos, bo taki jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełZbigniewDolata">Mamy panią na oku, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…taki jest przywilej posła, że na posiedzeniu Komisji edukacji może zabierać głos. Chciałabym powiedzieć też państwu posłom z PiS-u, żeby przeczytali i regulamin Sejmu, i ślubowanie poselskie. Każdy z nas, będąc posłem, bez względu na to, czy jest w opozycji, czy w koalicji rządzącej, jest tutaj po to, żeby wyrażać swoją opinię i zwracać uwagę na sprawy, które nie idą tak, jak powinny iść.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełKrystynaSzumilas">I do pani poseł Wargockiej, i do pana posła Dolaty kieruję tą uwagę: rozumiem, że państwo nie lubicie słuchać naszych krytycznych…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proszę na temat, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…krytycznych uwag w stosunku do rządu, ale i do tego, co dzieje się w edukacji…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proszę do programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…, ale siedem lat rządzicie i…</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…i to wy jesteście odpowiedzialni…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, pan poseł Piotr Borys.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…wy jesteście odpowiedzialni za to, co się dzieje…</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Nie, proszę państwa. To jest na inną komisję: jacy my jesteśmy, jakie mamy osobowości i charaktery.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#komentarz">(Głos z sali: A my musieliśmy tego wysłuchać?)</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Przepraszam bardzo, pani przewodnicząca, mam wnioski do planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Proszę nas przestać pouczać.)</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Bardzo proszę panów posłów…</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PosełKrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca wyłączyła mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czekam na uwagi do planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Bardzo proszę nie przerywać mi wypowiedzi. Panu posłowi Dolacie…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełZbigniewDolata">Nie słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, plan pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca panu posłowi Dolacie nie przerywała, dlatego też proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przerywałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełZbigniewDolata">Przerwała mi pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…, dlatego też proszę, żeby pani nie przerywała posłom opozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, proszę do planu pracy, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Chciałabym zwrócić uwagę na dwa, moim zdaniem, ważne punkty w tym planie pracy. Pierwszy punkt dotyczy finansowania jednostek samorządu terytorialnego i zadań oświatowych. Tutaj chciałabym podziękować prezydium Komisji, że ten temat został przeniesiony z podkomisji do planu głównego. Myślę, że to jest tak ważny temat, że powinniśmy to omawiać w gronie całej Komisji. Chciałabym zwrócić uwagę, że w 2015 r. samorządy do zadań subwencjonowanych – i to jest na podstawie informacji ministerstwa edukacji – dopłacały około 20 mld zł. W 2021 r. ta dopłata samorządów do zadań subwencjonowanych wynosiła prawie 40 miliardów, czyli dwa razy więcej niż 2015 r., a subwencja, przypominam, nie wzrosła dwukrotnie. Zatem tutaj też uwaga do pani przewodniczącej, że rzeczywiście zadaniem własnym samorządu jest prowadzenie zadań oświatowych, ale to państwo finansuje poprzez subwencję oświatową te zadania. Mówię tylko o zadaniach samorządu terytorialnego finansowanych w ramach subwencji – 20 miliardów w 2015 r. dokładały samorządy; prawie 40…</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…miliardów…</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Porozmawiamy, jak będziemy ten temat realizować. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…w 2021 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Będzie temat, będziemy realizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Jeszcze jedna uwaga, pani przewodnicząca, do tematów Komisji. Jest temat dotyczący ewaluacji szkolnictwa wyższego. Ten temat został zaproponowany do Podkomisji stałej do spraw szkolnictwa wyższego. Wydaje mi się, że jest to też ważny temat, który powinniśmy omawiać na posiedzeniu pełnej Komisji. Tutaj chciałabym zapytać pana posła Kulaska, czy też zgadza się z tą opinią.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełMarcinKulasek">Tak. Właśnie chciałem zabrać głos w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Wydaje mi się, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Tak, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">…tyle jest ważnych rzeczy wokół tego tematu, że powinniśmy go omawiać na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Pan poseł Borys.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełPiotrBorys">Chciałbym zaproponować – przepraszam, że w trybie ustnym, a nie pisemnym – jeden temat niezwykle istotny. Jestem po dyskusji z częścią posłów z Komisji kultury. Temat: „Edukacja kulturalna w Polsce”. Niezwykle ważny. Niezwykle istotny. Są absolutnie, tak jak Francja, liderzy w Europie, którzy kształtują młodych ludzi na podstawie przemyślanej edukacji kulturalnej…</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Panie pośle, proszę zgłosić temat, po prostu.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełPiotrBorys">„Edukacja kulturalna w polskim systemie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełPiotrBorys">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze. Zatem myślę, że przegłosujemy te propozycje.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zgadza się pan z panią poseł Szumilas.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosełMarcinKulasek">Tak, chciałem właśnie to podnieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Tak. I pani jeszcze się zgadza.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełZbigniewDolata">Ale bardzo mocno się pani zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PosełElżbietaGapińska">Szanowni państwo, zwracam się tutaj do posłów PiS-u i także do pani przewodniczącej. Prosiłabym bardzo, żebyście państwo nie cenzurowali naszych wypowiedzi, żebyście dali nam się wypowiedzieć. Mamy takie same prawa i obowiązki jak wszyscy inni posłowie i mamy prawo z tych praw korzystać, także szczególnie na posiedzeniu Komisji edukacji. Oczywiście, różnimy się fundamentalnie, jeśli chodzi o podejście do polskiej szkoły. W naszym przekonaniu ona powinna wyglądać zupełnie inaczej niż wygląda teraz za państwa rządów i dlatego będziemy komentować czy krytykować pewne państwa posunięcia, bo one nam się po prostu nie podobają, i proszę to przyjąć do wiadomości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję za wypowiedź na temat, bardzo serdecznie. Wróćmy teraz do porządku obrad i do planu pracy.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, rozumiem, że wszystkie tematy zaproponowane przez prezydium Komisji państwo akceptujecie. Dodatkowo jest kilka propozycji.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pierwsza propozycja… znaczy pierwsza… albo po kolei, tak jak pamiętam, jeżeli się nie pogniewacie: powrót tematu ewaluacji z podkomisji do Komisji. Jest to, oczywiście, temat z poprzedniego półrocza, jak kilka innych niezrealizowany. Chciałam, żeby ten temat jednak został zrealizowany na posiedzeniu podkomisji, żeby zmieścił się w terminie i czasie, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PosełMarcinKulasek">Na posiedzeniu podkomisji już o tym rozmawialiśmy, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze, panie pośle, proszę…</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Jest propozycja, żeby w takim samym brzmieniu wrócił jednak na obrady Komisji. Zatem w takim razie bardzo proszę, głosujemy. Czy chcecie państwo, żeby ten temat z poprzedniego półrocza wrócił na to półrocze, czy pozostaje – tak jak proponowała większość prezydium – jako zadanie dla podkomisji. Zatem czy jesteście za przyjęciem wniosku zaproponowanego przez panią poseł Szumilas i pana posła Kulaska? Kto jest za? Kto jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PosełZbigniewDolata">Jestem za.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Super! To trzeba było wczoraj na posiedzeniu prezydium to mówić.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o wyniki. Głosowało 32 posłów: za – 17, przeciw – 15, 0 posłów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-93.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Temat przechodzi do komisji głównej.</u>
<u xml:id="u-93.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Następna propozycja: pani poseł Kretkowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PosełKingaGajewska">Moja była pierwsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pani była pierwsza! Przepraszam, naprawdę, jak mogłam! Pani mi wybaczy!</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PosełZbigniewDolata">Nie, pani przewodnicząca! Pani tego nie powinna zmieniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Naprawdę, jestem teraz bardzo, bardzo …</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PosełZbigniewDolata">…wstrząśnięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">…przejęta. Tak!</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">To jest propozycja, którą poproszę na piśmie.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Tak, to poczekamy, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PosełMartaWcisło">Pani przewodnicząca, mamy za chwilę informację bieżącą. Bardzo proszę o kontynuowanie prac Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PosełZbigniewDolata">Za chwilę to my mamy drugie posiedzenie Komisji, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełMartaWcisło">Tak, a dodatkowo mamy jeszcze równolegle posiedzenia innych komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PosełZbigniewDolata">Trudno musi pani wybrać.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PosełMartaWcisło">Nie możemy czekać na waszych posłów, aż wasi posłowie…</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PosełZbigniewDolata">Życie jest sztuką wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PosełMartaWcisło">...żebyście mieli większość.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Nie czekamy na posłów, żeby była większość, tylko czekamy, aż pani koleżanka sformułuje temat na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PosełZbigniewDolata">Większość to mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">„Informacja ministra w sprawie funkcjonowania kuratoriów oświaty”, tak? – dobrze odczytałam? Bardzo proszę, głosujemy. Kto jest za przyjęciem takiego tematu? Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Znaczy nie, właściwie to ja jestem za, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PosełZbigniewDolata">A ja jestem przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proszę bardzo, jeszcze raz. Kto jest za? Kto jest przeciw? To jest propozycja pani Kingi Gajewskiej. Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę… To są wyniki, tak? Głosowało 33 posłów: za – 25, przeciw – 8, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, pani poseł – jest temat w Komisji.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Następny temat zaproponowany przez pana posła Borysa: „Edukacja kulturalna w polskim systemie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PosełZbigniewDolata">Ale czy my nie mamy tego tematu?</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Tak myślę.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PosełZbigniewDolata">Ale w jakim systemie, właśnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Jezus, dopisze pan poseł. Rozumiemy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PosełZbigniewDolata">Ja jestem zero-jedynkowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Panie pośle, jeśli pan pozwoli, dopisuje pan tutaj „w polskim systemie oświaty”, podpisał Piotr Borys. Kto jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PosełTomaszZieliński">My jesteśmy za czy przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Tutaj jestem przeciw.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PosełTomaszZieliński">Dzisiaj jest wolność.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dzisiaj jest wolność. Dziękuję, proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Głosowało 34 posłów: za – 19, przeciw – 15. Temat przechodzi do naszego planu pracy.</u>
<u xml:id="u-121.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Teraz pani poseł Kretkowska: „Problem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w nadchodzącym roku szkolnym w kontekście podwójnego rocznika absolwentów szkół podstawowych zamieszkujących powiat, w którym nie ma szkół ponadpodstawowych danego typu i aplikujących do szkół w innym powiecie”. Bardzo proszę, kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PosełZbigniewDolata">Co też ta pani poseł wymyśliła?</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#PosełZbigniewDolata">To polegnie. Czuję, że to polegnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PosełZbigniewDolata">Poległo.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Głosowało 33 posłów: za – 16, przeciw – 16, 1 osoba się wstrzymała.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">To oznacza, że pani propozycja nie otrzymała większości. Myślę, że w podkomisji też warto o tym porozmawiać.</u>
<u xml:id="u-125.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">To tyle. Rozumiem, że już tutaj, jeśli państwo się zgodzicie, to w miarę możliwości będziemy to już z sekretariatem uzupełniać w kolejnych miesiącach o te propozycje, które teraz przyjęliśmy w głosowaniu. Myślę, że będziemy się starać…</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PosełZbigniewDolata">A całości nie głosujemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Całość przegłosujemy zaraz.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">…będziemy się starać, żeby w czasie każdego posiedzenia Sejmu zrobić coś z tych propozycji, które mamy w planie, oprócz tych bieżących.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Wobec tego głosujemy nad całością planu. Kto z państwa jest za przyjęciem planu? Niech już będzie przegłosowane. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-127.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, proszę o wyniki. Głosowało 34 posłów za.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PosełZbigniewDolata">Niesamowite! Idą święta!</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zamykam dyskusję w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy jeszcze coś, pani poseł, bo kończymy to posiedzenie Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PosełKingaGajewska">Tak, chciałabym odnieść się do zarzutów, o których mówili: pani poseł Wargocka i poseł Dolata, a mianowicie o moich wczorajszych słowach. One zostały źle zrozumiane, a może ja sformułowałam je w sposób nieprofesjonalny, ale chciałabym wyjaśnić tę sytuację jeszcze raz, żeby nie było wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#PosełKingaGajewska">Pan poseł, który był moim przedmówcą, z Komisji samorządowej, dał zarzut, że dzieci i młodzież w trakcie uprzednich wakacji jeździły, gdzie chciały. Miały możliwości, nie było problemów z wyjazdami. Dopowiedziałam może niestosowne słowo, bo nie sprecyzowałam tego. Natomiast nie miałam na myśli obrażenia nikogo…</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PosełZbigniewDolata">Pani przeprasza czy obraża dalej?</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PosełElżbietaGapińska">Ale przepraszam, dlaczego pan tutaj… Tłumaczy przecież, o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PosełKingaGajewska">…nie miałam na myśli obrażenia żadnej grupy, a nigdy w życiu nie chciałabym i nie miałam na myśli obrażenia dzieci.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#PosełKingaGajewska">Natomiast inną rzeczą jest to, że rodzice, którzy są dzisiaj, powiedzmy, w kręgach władzy, mają większe możliwości – i powiedziałam o tym w dalszej swojej wypowiedzi – mają możliwości pracy w spółkach Skarbu Państwa, ogromne dotacje, i to po prostu ułatwia im…</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PosełZbigniewDolata">Idzie dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PosełKingaGajewska">…i to po prostu ułatwia im wysyłanie dzieci. Natomiast nigdy w życiu nie miałam na myśli obrażenia żadnego dziecka.</u>
<u xml:id="u-135.1" who="#PosełKingaGajewska">Cieszę się, że następne posiedzenie Komisji będzie właśnie na temat informacji o różnego rodzaju korzyściach, które otrzymują osoby związane z władzą, i myślę, że to zaprezentujemy dość dosadnie. Chociażby ze względu na to, że nasze posłanki były na kontroli poselskiej w ministerstwie i wyciągnęły bardzo ciekawe informacje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, każdy z państwa odpowiada za swoje słowa, które mówi i wypowiada na tej Komisji, i również za to, jak brzmią przeprosiny.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PosełZbigniewDolata">Przeprosin nie było, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, zakończyliśmy dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PosełZbigniewDolata">Przeprosin nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam, że komisja wniosek przyjęła – chyba tej formuły nie powiedziałam.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>