text_structure.xml 76.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży. Witam wszystkich zaproszonych gości i posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2020 wraz autopoprawką (druki nr 112 i 112-A) w zakresie: części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe poz. nr 29; części budżetowej 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka; planów finansowych agencji wykonawczych z zał. nr 11, w tym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Centrum Nauki; planów finansowych państwowych osób prawnych z zał. nr 14, w tym Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej i Centrum Łukasiewicz; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe poz. nr 43; części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam jego przyjęcie przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe poz. nr 29.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o zabranie głosu pana Macieja Kopcia, podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i przedstawienie projektu budżetu w zakresie części 30 – Oświata i wychowanie części oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe poz. 29. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa, w części 30, w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok w części 30 – Oświata i wychowanie wydatki zaplanowano w łącznej kwocie 460 320 tys. zł, co oznacza wzrost o 0,9% w stosunku do 2019 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">W dziale 801 – Oświata i wychowanie zaplanowano wydatki na kwotę 400 441 tys. zł, co stanowi 87% wydatków zaplanowanych w całej części – Oświata i wychowanie. W ramach działu 801 wydatki rozdysponowano pomiędzy 6 rozdziałów klasyfikacji budżetowej. Szkolnictwo polskie za granicą – zaplanowane kwoty wydatków w wysokości 45 155 tys. zł, czyli o 2,2% więcej niż 2019 roku. Te wydatki są zaplanowane na funkcjonowanie polskich szkół za granicą i finansowanie wyjazdów nauczycieli w środowiskach polonijnych, a więc także zadań realizowanych przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. To także dotyczy organizacji współpracy szkół, funkcjonujących w systemach oświaty innych państw i szkół organizacji społecznych Polaków ze szkołami w Polsce. Dotyczy to także recenzowania podręczników dla szkół polskojęzycznych. Ten wzrost wydatków wynika ze wzrostu wydatków na wynagrodzenia osobowe, a także wzrostu związanego z delegowaniem nauczycieli do pracy wśród Polonii.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">W rozdziale – Jednostki pomocnicze szkolnictwa zaplanowano kwotę wydatków w wysokości 15 563 tys. zł, czyli o 10% wyższą. W ramach wydatków zaplanowano środki na działalność Centrum Informatycznego Edukacji oraz funkcjonowanie Ośrodka Rozwoju Edukacji za granicą. Wzrost planowanych wydatków związany jest ze zwiększeniem środków na wynagrodzenia osobowe, a także ze wzrostem środków na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">W rozdziale – Komisje Egzaminacyjne przewidziano kwotę 205 323 tys. zł, więc o 1% więcej. Wydatki są przeznaczone na cele statutowe Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych. Dodatkowo CKE i OKE w Krakowie będą realizowały projekty z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach programu POWER. Zwiększenie planowanych wydatków w tym rozdziale wynika ze zwiększenia środków na realizację projektów systemowych, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">W rozdziale – Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zaplanowano wydatki w wysokości 43 418 tys. zł, czyli o 9,3% więcej. Są to środki na funkcjonowanie jednostek podległych ministrowi edukacji narodowej, czyli Ośrodka Rozwoju Edukacji i ORPEG, zlecenie ogólnokrajowych zadań z zakresu doskonalenia nauczycieli, realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i w projekcie Komisji Europejskiej „Eurodoradztwo Polska” oraz utworzenie krajowego punktu referencyjnego. Zwiększenie limitów na rok 2020 wynika ze zwiększenia planowanych wydatków na realizację projektów systemowych realizowanych przez ORE w ramach programu POWER i programu operacyjnego Polska Cyfrowa.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Działalność badawczo-rozwojowa – zaplanowano środki w wysokości 3932 tys. zł. Jest to o 11,4% więcej, na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">W rozdziale – Pozostała działalność zaplanowano kwotę 87 050 tys. zł, czyli o 3,5% mniej niż w roku 2019. Patrząc na te działania, które są tutaj planowane, one dotyczą: składek do instytucji międzynarodowych, badań międzynarodowych, nagród ministra edukacji narodowej, dofinansowania realizacji zadań takich jak olimpiady, konkursy, turnieje, program Erasmus+ i zarządzanie tym programem, wsparcia ogólnopolskiego programu pomocy uczniom wybitnie uzdolnionym, refundacji kosztów kształcenia dzieci pracowników agencji Frontex, dofinansowania zakupu podręczników i książek pomocniczych dla uczniów niewidomych i słabowidzących, prowadzenia postępowań o dopuszczenie podręczników, realizacji projektu edukacyjnego „Godność, wolność i niepodległość”, finansowania realizacji zadań modułu edukacyjnego rządowego programu na rzecz społeczności romskiej, koordynowania wdrażania europejskiej agendy na rzecz uczenia dorosłych. Zmniejszenie wydatków rok 2020, w porównaniu z rokiem 2019, wynika ze zmniejszenia wydatków na zadanie związane z realizacją projektu edukacyjnego „Godność, wolność i niepodległość”, w ramach programu wieloletniego „Niepodległa” oraz niższymi kosztami związanymi z opłatami składek dla organizacji międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">W części 30 – Oświata i wychowanie zaplanowane zostały również działania w następujących działach w klasyfikacji budżetowej. Przetwórstwo przemysłowe to kwestia 345 tys. zł z przeznaczeniem na dotację przedmiotową dla podręczników w kształcenia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Administracja publiczna to są wydatki na kwotę 47 917 tys. zł, czyli o 4,2% więcej. Wzrost ten jest związany ze zwiększeniem środków na wynagrodzenia osobowe pracowników Ministerstwa oraz pochodnych od wynagrodzeń, jak również ze wzrostem wydatków w ramach programu operacyjnego Pomoc Techniczna.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Obrona narodowa – tutaj wydatki to 26 tys. zł na realizację programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Bezpieczeństwo, czyli dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa: wydatki bieżące to 6 tys. zł w ramach rozdziału – Zarządzanie kryzysowe.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza. Tutaj zaplanowano środki w wysokości 2585 tys., czyli o 13,4% mniej. Elementami tego działu są kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży, a także szkolenia młodzieży – zaplanowano kwotę 900 tys. zł na wspieranie działań skierowanych do dzieci i młodzieży w obszarze edukacji pozaformalnej. W rozdziale – Kolonie i obozy dla młodzieży polonijnej w kraju zaplanowano kwotę 485 tys. zł, przeznaczone na dofinansowanie kolonii i obozów kolonijnych. W rozdziale – Pomoc materialna dla uczniów w charakterze motywacyjnym przewidziano kwotę 1200 tys. zł, z przeznaczeniem na stypendia ministra właściwego do spraw oświaty oraz pokrycie kosztów wydrukowania dyplomów dla stypendystów Prezesa Rady Ministrów. Zmniejszenie planowanych wydatków wynika z dostosowania środków do realnych potrzeb beneficjentów programów w roku 2020. To zmniejszenie nie spowoduje zakłóceń prawidłowej realizacji zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – wydatki na kwotę 9000 tys. zł w całości realizowane są w rozdziale – Pozostałe instytucje kultury, z przeznaczeniem na dotacje podmiotową z budżetu państwa dla instytucji kultury Centrum Nauki Kopernik.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Wydatki budżetu środków europejskich, w części 30. Wydatki pochodzące z budżetu środków europejskich zostały zaplanowane w części 30 – Oświata wychowanie, w ramach rozdziału 801, wysokości 122 776 tys. zł. To jest o 10% mniej od wydatków w roku 2019. Powyższe środki zaplanowano na realizację programów i projektów systemowych, w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój i programu operacyjnego Polska Cyfrowa.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Programy wieloletnie w układzie zadaniowym – minister edukacji narodowej będzie uczestniczył w realizacji czterech programów wieloletnich.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Program edukacyjny integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020 – na realizację zadań w ramach tego programu zaplanowano 700 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Jeżeli chodzi o Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, a więc rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych, zaplanowano na rok 2020 kwotę 30 000 tys. zł – w rezerwie państwa pozycja 26. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa to jest kwestia zakupu książek, ale także wzmocnienie potencjału roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych, a więc także poprzez nowości wydawnicze.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">„Niepodległa” na 2017–2022 – tutaj środki zaplanowano wysokości 1500 tys. zł. Ten program jest realizowany na podstawie uchwały Rady Ministrów. Ministerstwem wiodącym jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Celem programu jest wzmocnienie poczucia wspólnoty obywatelskiej Polaków.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Na realizację programu „Posiłek w szkole i w domu” zaplanowano na 2020 rok kwotę 40 000 tys. zł w Rezerwie celowej budżetu państwa – pozycja 27.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopeć">Część 83 – Rezerwy celowe. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2020, w ramach rezerwy celowej budżetu państwa, pozycja 29 – podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, prowadzonych przez organy administracji rządowej – zaplanowano kwotę 107 672 tys. zł. W ramach tej rezerwy zaplanowane są środki na sfinansowanie całorocznych skutków podwyżek wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach administracji rządowej. Dane skalkulowane zostały na podstawie informacji o planowanej liczbie etatów nauczycieli na dzień 1 września 2019 roku, na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, otrzymanych w lutym i w marcu 2019 roku z poszczególnych resortów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Skończył pan minister, tak?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę pana posła Sławomira Skwarka o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełSławomirSkwarek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, projekt ustawy budżetowej na rok 2020, w części 30 – Oświata i wychowanie składa się z dwóch części: wydatków budżetu państwa w wysokości 460 300 tys. zł oraz wydatków z budżetu środków europejskich w wysokości 122 800 tys. zł. Łącznie budżet w części 30 wynosi 583 100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełSławomirSkwarek">Zwrócę uwagę na wydatki. Obejmują one 7 działów, w których dział 801 – Oświata i wychowanie zamyka się kwotą 523 200 tys. zł, co stanowi aż 80% wydatków. W tym dziale rozdział 80146 – Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli nastąpił wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 9,3% do kwoty 43 400 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełSławomirSkwarek">Część 83 budżetu obejmuje również Rezerwę celową nr 29 – Podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej. Projekt w Rezerwie celowej nr 29 zakłada kwotę prawie dwukrotnie wyższą w stosunku do roku 2019. Kwota ta to 107 700 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełSławomirSkwarek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, rekomenduję pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu na rok 2020, w części 30 – Oświata i wychowanie wraz z Rezerwą celową w części 83 – Rezerwa celowa poz. nr 29 w wersji przedłożonej Wysokiej Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy goście chcieliby zabrać głos? Nie widzę. Zatem zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Wobec tego, szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec wniosku posła Sławomira Skwarka o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa z części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy jest sprzeciw wobec wniosku posła Sławomira Skwarka o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa w zakresie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe poz. nr 29? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo za tą część.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy i przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 28 –Szkolnictwo wyższe i nauka, planów finansowych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Centrum Nauki, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Centrum Łukasiewicz oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe poz. nr 43.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o zabranie głosu pana Sebastiana Skuzę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego i przedstawienie projektu budżetu w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, dochody w zakresie głównie części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka nie są może imponujące, bo wynoszą tylko 31 200 tys. zł i pochodzą głównie ze zwrotu środków otrzymanych od agencji wykonawczych, a także od beneficjentów oraz zwrotu niewykorzystanych dotacji z roku 2019.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Wydatki w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki, wraz z wydatkami przeznaczonymi na działalność badawczo-rozwojową, zaplanowano w projekcie ustawy budżetowej na rok 2020 w kwocie 31 067 600 tys. zł, z tego najwięcej środków z budżetu państwa – 27 219 800 tys. zł oraz z budżetu środków europejskich na łączną kwotę 3 847 800 tys. zł. W relacji do analogicznej kwoty ujętej w ustawie budżetowej na rok 2019 wydatki te wzrastają nominalnie o niemal 11%. Kwotowo są to 3 069 400 tys. zł. Planowane wydatki ujęto głównie w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, gdzie wydatki te zaplanowano w pięciu działach budżetowych, łącznie 25 145 000 tys. zł – w tym ze środków budżetu państwa 21 335 200 tys. zł i budżetu środków europejskich 3 809 800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W części 83 – Rezerwy celowe, chciałem zwrócić uwagę, że w dyspozycji ministra nauki i szkolnictwa wyższego jest nie tylko rezerwa umieszczona w pozycji 43, ale również w pozycji 49. Łącznie byłaby to kwota 816 900 tys. zł. W budżetach innych ministrów w dziale 730 zaplanowano kwotę 3 743 300 tys. zł – w tym na działalność badawczo-rozwojową 1 362 300 tys. zł. Największy w tym udział ma Ministerstwo Obrony Narodowej – na kwotę 1 096 000 zł.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W odniesieniu do samej części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, która znajduje się w gestii ministra nauki i szkolnictwa wyższego, zaplanowano ogółem wydatki na kwotę 25 809 900 tys. zł, z tego 664 900 tys. w Rezerwach celowych. Dominujący udział mają tu wydatki w dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka, w kwocie 24 889 900 tys. zł, co stanowi 99% ogółu wydatków w części 28.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W dalszych czterech działach, czyli: 750 – Administracja publiczna, 752 – Obrona narodowa, 851 – Ochrona zdrowia i 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, zaplanowano łącznie 255 100 tys. zł, a więc ok. 1% wydatków.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W powyższym zakresie, na wydatki bieżące zaplanowano łącznie 20 336 600 tys. zł. Wydatki bieżące w dziale 730 przeznacza się głównie na: dotację dydaktyczną i badawczą w kwocie 15 046 600 tys. zł; pomoc materialną dla studentów i doktorantów w wysokości 1 462 800 tys. zł; dotację podmiotową i celową dla Narodowego Centrum Nauki na kwotę 1 279 200 tys. zł; dotację podmiotową i celową dla Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – 992 600 tys. zł; współpracę z zagranicą – 527 000 tys. zł; finansowanie programów lub przedsięwzięć ministra – 314 800 tys. zł; działalność Sieci Badawczej Łukasiewicz – 226 400 tys. zł; dotację podmiotową i celową dla Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej – 93 800 tys. zł; zasilenie funduszu kredytów studenckich – 24 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Wydatki na działalność podmiotów funkcjonujących w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego takich jak: Biuro Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Biuro Rady Doskonałości Naukowej, Krajowa Reprezentacja Doktorantów, Parlament Studentów RP, Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego – zaplanowano w kwocie 23 100 tys. zł. Wydatki w ramach pozostałej działalności to 99 800 tys. zł – z tego największy udział mają zadania zlecane przez ministra nauki i szkolnictwa Ośrodkowi Przetwarzania Informacji, który jest państwowym instytutem badawczym, podległym ministrowi nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Wydatki bieżące w ramach czterech dalszych działów w części 28 obejmują kwotę 246 500 tys. zł. Z tego dotacja celową na NCBR, działalność w zakresie prac rozwojowych i naukowych w dziedzinie obronności, czyli w dziale 752 – 150 000 tys. zł. Finansowanie składek na ubezpieczenia zdrowotne studentów i doktorantów z uczelni publicznych i niepublicznych oraz placówek naukowych nieobjętych obowiązkiem tego ubezpieczenia z innego tytułu – czyli to będzie dział 851 – Ochrona zdrowia – zaplanowano w kwocie 18 400 tys. zł. Finansowanie wydatków płacowych i rzeczowych, związanych z funkcjonowaniem urzędu obsługującego ministra nauki i szkolnictwa wyższego – czyli dział 750 i niewielkie wydatki w dziale 752 – Obrona narodowa i administracja – zaplanowano w kwocie 62 800 tys. zł. Dotacje dla Centrum Nauki Kopernik to 13 000 tys. zł i to byłyby wydatki finansowane w dziale 921, czyli Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. Również w tym samym dziale finansowane byłyby wydatki na bieżące funkcjonowanie Muzeum Techniki w wysokości 2300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W obszarze wydatków majątkowych tylko w dziale 730 zaplanowano 560 500 tys. zł. 87 800 tys. zł przeznaczono na wydatki realizowane w ramach działalności dydaktycznej i zadania inwestycyjne w programie wieloletnim Uniwersytetu Warszawskiego. Na pozostałe zadania inwestycyjne w obszarze szkół wyższych, związane z kształceniem – 207 700 tys. zł; zadanie inwestycyjne związane z działalnością naukową – 260 000 tys. zł; zakupy inwestycyjne NCBR – 2000 tys. zł; zakupy inwestycyjne NCN – 1600 tys. zł; zakupy inwestycyjne Centrum Łukasiewicz – 1000 tys. zł; zakupy inwestycyjne Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej i innych jednostek budżetowych w tym dziale – 442 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Wydatki majątkowe zaplanowano również dziale 751 – Administracja publiczna w kwocie 3500 tys. zł, głównie z przeznaczeniem na remonty budynku i zakupy informatyczne, a także w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego w kwocie 150 tys. zł, z przeznaczeniem na zakupy inwestycyjne Muzeum Techniki.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Na realizację wydatków, finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej zaplanowano w części 28 kwotę 4 244 200 tys. zł. W kwocie tej przewidziano finansowanie programów operacyjnych, w tym Inteligentny Rozwój – 2 996 500 tys. zł; program operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój to kwota 1 065 100 tys. zł; Polska Cyfrowa – 7 800 tys. zł; pomoc techniczna to 41 400 tys. zł. Z ogółu kwoty 4 244 200 tys. zł, przeznaczonej na projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej, środki w wysokości 310 200 tys. zł będą wydawane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a 3 934 000 tys. zł przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W części 28 w ramach działu 730 będą realizowane dwa programy wieloletnie.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Program pierwszy, w którym minister nauki i szkolnictwa wyższego jest współpracującym, to program „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy” – etap V. Ten program jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok w dziale 730 na realizację etapu V tego programu zaplanowano 12 500 tys. zł. Nadzór nad realizacją i wdrażaniem wyników programu sprawuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przy współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Drugi program, o którym wspominałem, to program wieloletni Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2016–2025. W projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok w dziale 730 na realizację programu wieloletniego zaplanowano wydatki inwestycyjne w wysokości 87 800 tys. zł. Celem tego programu jest ożywienie potencjału nauk humanistycznych i społecznych oraz włączenie ich do innowacyjnych i eksperymentalnych programów, a także wzmacnianie międzynarodowej pozycji Uniwersytetu Warszawskiego oraz zwiększenie roli w animowaniu przemian społecznych i gospodarczych. Jest to program inwestycyjny i wydatki są w ramach wydatków inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2020 w zakresie Rezerwy celowej pozostającej w kompetencji ministra nauki i szkolnictwa wyższego, ujętej w części 83, mamy pozycję 43. Są to środki w wysokości 15 000 tys. zł na realizację zadań wynikających z ustawy o Sieci Badawczej Łukasiewicz. Środki te będą przeznaczone dla instytutów sieci na realizację projektów badawczych, w ramach celu określonego ustawą o Sieci Badawczej Łukasiewicz. Te cele i programy dotyczą prowadzenia badań aplikacyjnych i prac rozwojowych. W uzasadnionych przypadkach mogą również dotyczyć badań podstawowych, w tym na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, jeżeli są ważne dla realizacji polityki gospodarczej państwa i innowacji państwa w obszarze określonym w strategiach rozwoju oraz polityki naukowej państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Dodatkowo chciałbym zaznaczyć, że w trakcie prac nad budżetem minister nauki i szkolnictwa wyższego wnioskował o wprowadzenie dodatkowych środków do pozycji Rezerwy celowej 49 – Utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych. Do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego odnosi się ta druga część tego zapisu nazwy tej rezerwy, czyli środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych. Tutaj w dyspozycji ministra nauki i szkolnictwa wyższego jest kwota niemal 802 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Projekt planu finansowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2020. W projekcie planu finansowego NCBR zaplanowane są środki nie tylko pochodzące z części, której dysponentem jest minister nauki i szkolnictwa wyższego, lecz także z części 34 – Rozwój regionalny, części 27 – Informatyzacja, a także przychody centrum otrzymywane z Komisji Europejskiej za pośrednictwem koordynatorów Unii Europejskiej. Łączna kwota wydatków, jaką planuje się dla centrum w 2020 roku, opiewa na 5 136 500 tys. zł. Z budżetu w części 28 dla Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zaplanowano środki w wysokości 5 078 600 tys. zł, z tego na: dotację celową na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych środki w wysokości 1 097 100 tys., dotację podmiotową na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum Badań i Rozwoju zadaniami w wysokości 45 600 tys. zł, dotację celową na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji w wysokości 2000 tys. zł, dotacje celowe na współfinansowanie i finansowanie projektów z udziałem środków europejskich na kwotę 279 300 tys. zł. Dodatkowo płatności z budżetu środków europejskich w ramach programów operacyjnych na kwotę 3 654 700 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Ponadto w ramach części 34 – Rozwój regionalny, w projekcie planu finansowego NCBR, zaplanowano środki w wysokości 30 200 tys. zł – w tym w ramach budżetu środków europejskich w wysokości 21 300 tys. zł z przeznaczeniem na realizację zadań w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W ramach części 27 – Informatyzacja, w projekcie planu finansowego NCBR, zaplanowano środki w wysokości 24 100 tys. zł. Pochodziły one w całości z budżetu środków europejskich na finansowanie projektu „e-Pionier”, czyli wsparcia uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania zidentyfikowanych problemów społecznych lub gospodarczych. W projekcie planu NCBR na rok 2020 ujęte zostały również w wysokości 3600 tys. zł środki planowane do pozyskania z Komisji Europejskiej, w związku z udziałem NCBR w projektach międzynarodowych: 7. Programu Ramowego, programu Horyzont 2020 oraz innych programów takich jak na przykład ERA-NET czy ERA-NET+.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Jeżeli chodzi o kwestie projektu planu finansowego Narodowego Centrum Nauki na rok 2020, to łączna kwota wydatków, jaką w tymże roku dysponować będzie NCN, wynosi 1 291 500 tys. zł. W projekcie części 28 dla NCN zaplanowano środki w wysokości 1 280 800 tys. zł – głównie dotację celową na realizację zadań Narodowego Centrum Nauki, czyli na wspomaganie badań podstawowych – 1 238 800 tys. zł, dotację podmiotową na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez centrum zadaniami – 40 400 tys. zł, dotację celową na pokrycie kosztów inwestycji – 1600 tys. zł. W 2020 roku NCN, oprócz krajowych dotacji budżetowych z części 28, dodatkowo z część 24 – Rozwój regionalny pozyskał środki w formie dotacji celowej w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego EOG w kwocie 3600 tys. zł. W ramach planu finansowego NCN zostały również ujęte środki pozabudżetowe w wysokości 7100 tys. zł – tego głównie planowane do pozyskania bezpośrednio z Komisji Europejskiej, w związku z udziałem w programach i konsorcjach międzynarodowych, finansowanych z programu ramowego Horyzont 2020, jak również wynikające ze współpracy z Towarzystwem Maxa Plancka.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Projekt planu finansowego Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Łączna kwota wydatków, jaką w 2020 roku dysponować będzie Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, wynosi 165 300 tys. zł. W projekcie planu agencji zostały ujęte środki planowane do pozyskania z rezerwy celowej budżetu państwa z pozycji 31 – Wdrażanie planu współpracy rozwojowej w 2020 roku w kwocie 8600 tys. zł, będącej w gestii ministra spraw wewnętrznych, z przeznaczeniem na realizację programów stypendialnych imienia Stefana Banacha oraz Łukasiewicza.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">W budżecie w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka dla NAWA zaplanowano w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok środki w wysokości 94 100 tys. zł, z tego na dotację celową na realizację zadań agencji w wysokości 79 200 tys. zł; dotację podmiotową na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez agencję zadaniami w wysokości 14 600 tys. zł; dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi zadań w kwocie 270 tys. zł. W 2020 roku NAWA, oprócz krajowych dotacji budżetowych, w ramach części 28, dodatkowo z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, pozyska środki na finansowanie projektów pozakonkursowych, ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na 62 500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Łączna kwota wydatków na Sieć Badawczą Łukasiewicz wynosi 227 400 tys. zł, z tego subwencje dla instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz w kwocie 209 900 tys. zł, subwencje dla Centrum Łukasiewicz w kwocie 15 500 tys. zł, dotacja celowa na prowadzenie badań aplikacyjnych i prac rozwojowych w wysokości 1000 tys. zł, dotacja celowa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji w kwocie 1000 tys. zł. Ponadto w projekcie ustawy budżetowej jest również rezerwa celowa w pozycji 43, o której już mówiłem, w wysokości 15 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoSebastianSkuza">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, do części 28 Biuro Analiz Sejmowych dało pozytywną rekomendację. Ja również proszę państwa o taką rekomendacje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, chciałabym zapytać panią Izabelę Żmudkę, zastępcę dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, pana Macieja Waisa, głównego księgowego Narodowego Centrum Nauki, pana Łukasza Wojdygę, dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej i pana Piotra Dardzińskiego, prezesa Centrum Łukasiewicz, czy chcieliby jeszcze uzupełnić wypowiedź pana ministra jeszcze w tej części naszego spotkania.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Będziemy mieli jeszcze okazję w trakcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę o zabranie głosu przez pana posła Michała Wypija i przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMichałWypij">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, omówię projekt budżetu na rok 2020 w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki oraz w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMichałWypij">Rok 2020 będzie drugim rokiem pełnego korzystania przez podmioty działające na rzecz nauki i szkolnictwa wyższego z nowych strumieni finansowych, wyznaczonych przepisami ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Analiza przedstawionego w omówieniu planu wydatków budżetu państwa w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki została podzielona na cztery rozdziały.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełMichałWypij">W rozdziale pierwszym i trzecim przedstawione na zostały nakłady, jakie w roku 2020 zostaną poniesione ze środków publicznych na naukę i szkolnictwo wyższe w budżecie państwa. Wydatki te wraz z wydatkami przeznaczonymi na działalność badawczo-rozwojową zaplanowane są w kwocie 30 165 000 tys. zł, z tego ze środków budżetu państwa – 26 000 000 tys. zł oraz z budżetu środków europejskich – 3 847 000 tys. zł. Łącznie planowane na 2020 rok nakłady na szkolnictwo wyższe i naukę, finansowane zarówno z budżetu państwa, jak i środków europejskich, w tym również w ramach innych części budżetowych, będą stanowić 1,28% prognozowanej wielkości PKB. Jest to znaczący wzrost.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełMichałWypij">W rozdziale drugim w sposób syntetyczny przedstawione zostały najważniejsze strumienie finansowe w planie dochodów i wydatków w zakresie części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka. Źródłem prognozowanych dochodów są przede wszystkim środki otrzymane od agencji wykonawczych: Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także z tytułu rozliczenia środków budżetowych z lat ubiegłych oraz zwrotów niewykorzystanej dotacji.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełMichałWypij">Szczegółowo zaprezentowano planowane w części 28 wydatki budżetowe, które postaram się państwu pokrótce przedstawić. W ramach części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka wydatki zaplanowano w pięciu działach budżetowych w łącznej wysokości 25 145 000 tys. zł, z tego ze środków budżetu państwa – 21 335 000 tys. zł, budżetu środków europejskich – 3 809 000 tys. zł oraz w Rezerwie celowej pozostającej w gestii ministra nauki i szkolnictwa wyższego w pozycji 43 – Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o Sieci Badawczej Łukasiewicz w kwocie 15 000 tys. zł. Ponadto środki są zaplanowane także w budżetach innych ministrów w dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka w kwocie 3 743 000 tys. zł oraz w ramach działalności badawczo-rozwojowej w kwocie 1 362 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełMichałWypij">Największy udział wydatków w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka stanowią środki w dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka, bo aż 99%, czyli 24 889 000 tys. zł, a w pozostałych działach 1% w kwocie 255 000 tys. zł. W części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka w ramach działu 7030 będą dwa programy wieloletnie. Będą to „Poprawa bezpieczeństwa warunków pracy” – etap V oraz plan wieloletni dla Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2016–2025 w kwocie 87 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosełMichałWypij">Przedstawiając powyższe, zaznaczam, że zaprezentowany projekt budżetu jest bardzo obiecujący. Zważywszy na fakt, że dla ministra nauki i szkolnictwa wyższego są rekomendowane jeszcze dodatkowe środki, ujęte w rezerwie celowej, w pozycji 49 – Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, w kwocie 649 000 tys. zł, a także dla pozostałych ministrów nadzorujących szkoły wyższe w kwocie 152 000 tys. zł, z przeznaczeniem na wzrost wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PosełMichałWypij">Pragnę również przedstawić kwotę zaplanowaną dla Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Łączna kwota wydatków, jaką na 2020 rok będzie dysponowała ta instytucja, wynosi 5 136 000 tys. zł, w tym w budżecie w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, 5000 000 tys. zł. Są to środki pochodzące nie tylko z części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, lecz także z części 34 – Rozwój regionalny i części 27 – Informatyzacja, a także przychody centrum otrzymywane z Komisji Europejskiej za pośrednictwem koordynatorów Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PosełMichałWypij">Z kolei dla Narodowego Centrum Nauki łączna kwota wydatków do dyspozycji w 2020 roku będzie wynosić 1 291 000 tys. zł, w tym budżecie w części 28 – 1 280 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PosełMichałWypij">Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej – łączna kwota, jaką w 2020 roku będzie dysponować, to 165 000 tys. zł, w tym w części 28 – 940 000 tys. zł. W projekcie planu agencji zostały ujęte środki planowane do pozyskania z rezerwy celowej budżetu państwa w pozycji 31 – Wdrażanie planu współpracy rozwojowej w 2020 roku w kwocie 8000 tys. zł, będącej w gestii ministra spraw wewnętrznych, z przeznaczeniem na realizację programów stypendialnych imienia Stefana Banacha oraz imienia Ignacego Łukasiewicza.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PosełMichałWypij">Dla Sieci Badawczej Łukasiewicz, łączna kwota wydatków, jaką na 2020 rok dysponuje to instytucja, wynosi 227 000 tys. zł, z tym do Centrum Łukasiewicz 17 500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PosełMichałWypij">W rozdziale czwartym przedstawiono projekt budżetu zadaniowego w części 28. W projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok wydatki w ramach budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka ujęto w czterech funkcjach: funkcja 10 – Szkolnictwo wyższe i nauka, funkcja 11 – Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic, funkcja 20 – Zdrowie, funkcja 22 – Koordynacja działalności oraz obsługa administracyjna i techniczna. Podmiotami realizującymi zadania w ramach funkcji 10 – Szkolnictwo wyższe i nauka w zakresie części 28 są minister nauki i szkolnictwa wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowe Centrum Nauki, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, Centrum Łukasiewicz, Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów oraz Polska Komisja Akredytacyjna.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PosełMichałWypij">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, przedłożony projekt budżetu w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka na rok 2020 oraz plany finansowe agencji wykonawczych – Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Centrum Nauki, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej oraz Centrum Łukasiewicz – nie budzą zastrzeżeń i rekomenduję ich przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Rozumiem, że także wnosi pan o pozytywną opinię do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, pozycja 43.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMichałWypij">Oczywiście, tak, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełBogusławWontor">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, ja mam do pana ministra takie pytanie. W budżecie nie widzę zapisanych środków na sport akademicki. Parę lat temu takowe środki były i nie wiem, dlaczego w tej chwili tych środków nie ma. Też miałbym prośbę, żeby mi nie odpowiadać, iż minister sportu ma środki, bo to wiemy, że ma. Ale kiedyś było tak, że minister sportu finansował sport akademicki wyczynowy, a minister, odpowiedzialny za dział nauki finansował upowszechnianie sportu, czyli to, co się działo dla studentów w ramach promocji zdrowego stylu życia i sportu. To jest moja prośba: jakby pan minister odpowiedział, gdzie te środki są zapisane, bo nie mogłem znaleźć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy goście chcieliby zabrać głos? Nie widzę… A, już widzę. Przepraszam bardzo. Bardzo proszę, bo nie widzę nawet twarzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanSzmidt">Dziękuję bardzo. Jan Szmidt, rektor Politechniki Warszawskiej, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanSzmidt">Trudno przy wskaźniku 1,28% do PKB, o który walczyliśmy od lat – aby przekroczył 1% przynajmniej – mówić, że nie jesteśmy z tego zadowoleni. Natomiast to są środki, które znajdują się w różnych działach i bardzo trudno na dziś odpowiedzieć, na ile rzeczywiście do tego zostaną stricte przeznaczone, jeśli chodzi o rozwój polskiej nauki. Chciałem podkreślić, że kiedyś były planowane 10-procentowe podwyżki wynagrodzeń w sektorze szkolnictwa wyższego. Mam takie pytanie. Jesteśmy na bieżąco w kontakcie i wiem, że planuje się tego typu podwyżki. Natomiast gdyby pan minister był łaskaw powiedzieć to w tej chwili, na jakim poziomie można dziś sobie to wyobrazić. Środowisko zadaje nam te pytania. Jestem dzisiaj na posiedzeniu Komisji i nie sposób takowego nie zadać, żeby móc środowisku przekazać dobrą, mam nadzieję, informację, którą za chwilę usłyszymy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Widzę, że zgłasza się pan Julian Srebrny i chyba ktoś jeszcze. Bardzo proszę za chwilkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Julian Srebrny, Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność”, Uniwersytet Warszawski.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Ja niestety nie jestem takim optymistą, jak pan rektor. Bo teraz mówimy o sumie, która jest przeznaczona na szkolnictwo wyższe plus nauka. My chcieliśmy, żeby na samą naukę był 1%. W chwili to jest na szkolnictwo wyższe plus nauka. Chcieliśmy, żeby na szkolnictwo wyższe był co najmniej 1%. Czyli razem, chcieliśmy – to było bardzo skromne – żeby w sumie to było 2%. To jest więc dużo poniżej oczekiwanie jakichkolwiek.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Teraz odnośnie do tych 30 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Zaglądając do środka, to prawie 4 000 000 tys. zł pochodzą z funduszy Unii Europejskiej. To są fundusze, które mogą służyć do jakiejś inwestycji. Ale to nie są stabilne fundusze. Wobec tego, jeżeli one znikną – nie wiemy, co będzie w następnym okresie z pieniędzmi unijnymi i na co będą mogły być przeznaczone – baza, którą mamy, jest wyjątkowo uboga. Jeżeli jeszcze uwzględnimy, że 1 000 000 tys. zł pochodzi z Funduszu Obrony Narodowej, który jest na poziomie 2% PKB, to odejmując je oraz dodatki z Unii Europejskiej, zostaje nam w sumie 25 000 000 tys. zł na szkolnictwo wyższe i naukę. To jest 1,06% PKB. Wydaje mi się więc, że to jest nawet cofnięcie się do tego, co było nawet w zeszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Teraz bardziej szczegółowo o tym, co mnie tu zaniepokoiło. Dlaczego mówię, że te pieniądze europejskie nie są takie ważne. Dla nas jest ważne, żeby była pewna baza, na której możemy polegać, planować i robić badania. Badania nie robi się przez rok czy 3 lata. Jeżeli chce się zrobić coś porządnego, to trwa to bardzo wiele lat. W związku z tym ja znam takie sytuacje, że moi koledzy po prostu narażają się tym, że chcą zrobić coś zbyt solidnie. To przeciąga różne terminy. Nie wykonują jakichś zadań, mniej lub bardziej ważnych, ale potem wychodzi publikacja w najlepszym czasopiśmie światowym „Physical Review Letters”. W tym sensie więc, te fundusze dodatkowe, celowe na to i tamto są bardzo trudne dla nas, bo musimy wszędzie pisać podania i występować o granty. Mamy kilka rodzajów złotówek. Raczej istotne jest to co bazowe – to co idzie na stałe to nas. Możemy jakoś to zorganizować.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Przechodzę do drobiazgów. Zwróciłem uwagę na koszty działalności NAWA – to jest 9% wszystkich funduszy. Na tym tle NCBR wypada znakomicie, bo tylko 0,8% wszystkich funduszy idzie na koszty działalności. W NCN koszty działalności też wynoszą tylko 3%. Te pieniądze na koszty działalności nie są inwestycyjne, są nie wiadomo na co. Wydaje mi się, że coś tu jest nie tak. Może odbija się echo tego, co mówiłem od początku, że NAWA to jest zły pomysł. To jest jeden z efektów.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Jedna rzecz, która dla mnie jako fizyka, który zajmuje się doświadczalną fizyką, jest trochę zaskakująca. Chodzi o współpracę z zagranicą. Na tę współpracę jest przeznaczone 530 000 tys. zł, z tego składki na funkcjonowanie dużych urządzeń zagranicznych – 276 000 tys. zł. To, co u nas się przeznacza na utrzymanie polskiej aparatury naukowo-badawczej, stanowisk badawczych, to jest 150 000 tys. zł. Zatem na nasze duże urządzenia przeznaczamy prawie połowę tego, co na urządzenia zagraniczne. Jeżeli marzeniem naszym jest, żeby ludzie do nas przyjechali – akurat pracuję w takiej jednostce, w której w tym roku mamy olbrzymi rzut ludzi z zagranicy – i robili u nas eksperymenty, to jest bardzo ważna rzecz. Jednak fundusz, który u nas był w zeszłym roku – 2800 tys. – zmalał do 1200 tys. zł. Jesteśmy więc zupełnie zatkani i nie wiemy, co zrobić.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">Wydaje mi się zatem, że to jest chyba bardzo ważna rzecz, jeżeli zależy nam, żeby świat z nami współpracował. To nie jest tak, że do nas przyjedzie jakiś noblista, jeśli tutaj jest pustka. On nie przyjedzie w czasie sabbatical do nas. Przyjedzie tylko wtedy, kiedy będzie dobry zespół, który prowadzi badania na dobrym poziomie i jemu opłaci się tu przyjechać, bo rozszerzy swoje możliwości. Zaskoczony jestem tym, że jest tak mało pieniędzy na utrzymanie dużych urządzeń badawczych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUniwersytetuWarszawskiegoJulianSrebrny">To są takie najważniejsze rzeczy. Oczywiście sprawa, którą pan rektor poruszył – sprawa podwyżek w szkolnictwie wyższym – też nas żywo interesuje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesRadySzkolnictwaWyższegoiNaukiZwiązkuNauczycielstwaPolskiegoJanuszSzczerba">Janusz Szczerba, prezes Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrezesRadySzkolnictwaWyższegoiNaukiZwiązkuNauczycielstwaPolskiegoJanuszSzczerba">Ja, idąc tokiem myślenia pana rektora Szmidta, też chciałbym zadać panu ministrowi pytanie na temat obiecanych przez premiera Morawieckiego w Teatrze Polskim 10-procentowych podwyżek. Środowiska akademickie na inauguracji centralnego roku akademickiego usłyszały te słowa. Jesteśmy w trakcie reformy, która zmienia też mentalność środowiska i jest dosyć ciężka, bo to jest nowe myślenie o szkolnictwie wyższym – to dobrze. Myślę, że takie zaufanie do słów i to, co było powiedziane i obiecane, też będzie w środowisku odbierane jako motywacja do realizacji tej reformy. Jeżeli te podwyżki będą niższe lub nie będą realizowane, to na pewno będzie to problem w środowisku akademickim. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zgłaszał się jeszcze pan Aleksander Temkin. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyKomitetuKryzysowegoHumanistykiPolskiejAleksanderTemkin">Dziękuję bardzo. Ja mam pytanie krótkie do pana ministra. Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, z tego co widziałem, nie jest wymienione jako osobna pozycja wewnątrz budżetu. Czy w związku z tym NPRH jest ukryte w rezerwie celowej? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Chyba wyczerpaliśmy listę osób chętnych do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę o odpowiedź, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, może rozpocznę od pierwszego pytania pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Tak, jak najbardziej ten podział, jeżeli chodzi o sport wyczynowy, jest zachowany. Może bezpośrednio w ustawie budżetowej tego nie widać, bo to jest już szczegółowe zadanie, ale w ramach programu i przedsięwzięć ministra takie środki na sport akademicki jak najbardziej się planuje. Oczywiście nie ma tutaj odsyłania do ministra sportu. Jak najbardziej ten podział jest i z tego co pamiętam, to w budżecie zadaniowym zaplanowano 2500 tys. zł na ten cel w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Druga kwestia to odpowiedź na pytania pana rektora Szmidta, pana przewodniczącego Szczerby i pana przewodniczącego Srebrnego, dotycząca podwyżek. Jak najbardziej tak, podwyżki będą. Ta rezerwa, o której powiedziałem, w części 49 – niemal 802 000 tys. zł jest przeznaczona na kwestie podwyżek. To jest właśnie ta kwota. W tamtym roku pierwotnie było planowane 5%. Po zwiększeniu z własnych zasobów ministra nauki i szkolnictwa wyższego doszło to do 7%. W tym roku jest to planowane 6%, analogicznie do całej administracji. Ta kwota jest planowana wraz z narzutami również po stronie pracodawcy i wraz z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. Ta kwota, wraz ze skutkami przechodzącymi, jest zapewniona w budżecie. Podkreślam, że w ubiegłym roku pierwotna kwota na podwyżki wynosiła 650 000 tys. zł. Reszta została dołożona z części ministra nauki i szkolnictwa wyższego, z przeznaczeniem na podwyżki. W tym roku ta kwota wynosi 802 000 tys. zł na podwyżki we wszystkich resortach. Pragnę podkreślić jeszcze jedną rzecz – pod koniec ubiegłego roku udało się zapewnić zrównanie minimalnych wynagrodzeń na uczelniach z instytutami Polskiej Akademii Nauk. To również pod koniec ubiegłego roku zostało zapewnione. Środki na te wynagrodzenia podwyższone już w 2019 roku zostały do instytutów Polskiej Akademii Nauk przekazane. Była to kwota 71 500 tys. zł ze skutkami przechodzącymi na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Odnosząc się teraz do kwestii związanej ze wskaźnikiem do PKB. Wskaźnik, o którym najczęściej się mówi – 1,7% nakładów na działalność badawczo-rozwojową – jest zobowiązaniem dla całej gospodarki, nie tylko dla nakładów budżetowych. Tu również niezbędne są nakłady przedsiębiorstw. Chciałem zauważyć – nie mamy jeszcze danych za 2019 rok, ale dane za 2018 rok były bardzo dobre – przez to również dane za 2019 rok również wydają się być obiecujące. Mianowicie nastąpił pewien skokowy wzrost z 1,03% PKB nakładów na działalność badawczo-rozwojową, według metodologii OECD, do 1,21%. Zatem skok naprawdę duży, jeżeli chodzi o relację do PKB, mając na względzie, że PKB w roku 2018 w stosunku do roku 2017 znacznie wzrosło: z 1,03% do 1,21%. Tu są już efekty. Jest tutaj z nami człowiek, który jest to jest współautorem tego sukcesu, mianowicie pan prezes Piotr Dardziński. To są efekty moim zdaniem w dużej mierze zarówno wzrostu nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe, lecz także są głównie efekty drugiej ustawy innowacyjnej, która weszła w życie i odpowiednich ulg podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Jeżeli chodzi o kwestię zapewnienia stabilności w finansowaniu, to myślę, że to się udało w znacznej mierze zapewnić przez ustawę 2.0. Nie udało się wprawdzie przeforsować nam takiego mechanizmu, jaki jest na obronność czy na zdrowie, gdzie jest określony procent PKB. Niemniej ustawa 2.0 zawiera pewne mechanizmy, które zapewniają stały wzrost. Cała kwota jest waloryzowana z roku na rok, w części wskaźnikiem inflacji, a w części prognozowanym wzrostem produktu krajowego brutto, jeszcze po pomnożeniu przez określony mnożnik, który to z roku na rok i jeszcze przez kilka lat, będzie się zwiększał. Kwota 700 000–800 000 tys. zł co rok wzrostu w stosunku do bazy jest jak gdyby z automatu zapewniona. Ten mnożnik już w tym roku zadziałał.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Jeżeli chodzi o kwestie kosztów NAWA – oczywiście jeżeli będzie taka potrzeba, to NAWA może to szczegółowo wyjaśnić. Niemniej zwracam uwagę na taką rzecz, że w NCN lub NCBR są duże projekty. NAWA obsługuje małe stypendia, a więc ten nakład nie końca jest porównywalny.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Jeżeli chodzi o nasze wydatki, związane ze współpracą międzynarodową, to, proszę państwa, stawiamy na umiędzynarodowienie i te wydatki, nasze składki, umożliwiają naszym naukowcom na przykład na staże czy praktyki w takich placówkach jak CERN. Ja bym bardzo chciał, żebyśmy byli na poziomie CERN lub wyższym. Niestety jeszcze nie jesteśmy na tym poziomie i myślę, że bardziej prestiżowe są takie staże dla naszych naukowców w CERN niż dla naukowców z zagranicy u nas. Niemniej jednak jak najbardziej jesteśmy otwarci. Tutaj NAWA ma programy, które służyłyby do zwiększenia obopólnego umiędzynarodowienia naszej nauki i mobilności naukowców.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Także reasumując, jeszcze zwracam uwagę, że ten wzrost nakładów z roku na rok jest niemal 11-procentowy. Jest on więc naprawdę zauważalny. Tak jak powiedziałem, w części 28 plus dział 730 i w innych częściach, czyli innych resortach: zdrowia, kultury, obronności, MSW i pomniejszych oraz inne nakłady działalność badawczo-rozwojową dają naprawdę ten wzrost. Myślę, że z roku na rok, jeśli udałoby się utrzymać takie tempo, jest imponujący.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Drugą rzecz, na którą chciałem zwrócić uwagę, to ustawa okołobudżetowa, gdzie mamy ponad 1 133 000 tys. zł w obligacjach przeznaczonych na podmioty nauki i szkolnictwa wyższego. Te środki również trafią do sektora nauki i szkolnictwa wyższego. To dodatkowe środki. W ubiegłym roku były to 3 000 000 tys. zł w obligacjach inwestycyjnych. W tym roku będzie to 1 133 000 tys. zł, ale – uwaga – dużo większa elastyczność w wydatkowaniu środków pozyskanych z tych obligacji. Uczelnie na przykład nie będą potrzebowały mieć zgody Prokuratorii Generalnej, żeby takimi obligacjami od razu dysponować. Również przeznaczenie środków będzie bardzo elastyczne. To nie będą tylko obligacje przeznaczone na inwestycje, lecz także na wydatki bieżące, na szkoły doktorskie. To już zależy od decyzji, jakie będą podejmować stałe uczelnie. Do tego wzrostu jeszcze, proszę państwa, należy dodać to, co jest w projekcie ustawy okołobudżetowej, to 1 133 000 tys. zł obligacjach.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Jeżeli chodzi o ostatnie pytanie pana przewodniczącego Temkina, to środki na MPRH może nie są wyraźnie wskazane, ale one są ukryte w środkach na programy i przedsięwzięcia ministra. Jak najbardziej, z tej formuły wsparcia humanistów nie zamierzamy rezygnować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Chciałam zapytać, czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Michała Wypija o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa w zakresie części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, planów finansowych NCBR, NCN, NAWA i Centrum Łukasiewicz i części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, poz. 43. Sprzeciwu nie widzę. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty przez Komisję. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk. Proszę o zabranie głosu pana Sebastiana Skuzę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, określone w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok wydatki Polskiej Akademii Nauk są porównywalne z roku 2019 i wynoszą 83 200 tys. zł. Na wstępie chciałbym jednak stwierdzić, że to są środki nie na wszystkie instytuty Polskiej Akademii Nauk. Mianowicie wydatki tylko w oddzielnej części są na centralę – w skrócie na korporację, tak jak się u nas często mówi.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Niemniej jednak, jeżeli chodzi o finansowanie instytutów Polskiej Akademii Nauk, to ono się odbywa z części 28. Tam te środki, o których mówiłem, również na podwyżki do płacy minimalnej, tak jak na uczelniach, są w części 28.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Wydatki zapisane w projekcie ustawy budżetowej w części 67 – Polska Akademia Nauk ujęto w dwóch działach. W dziale 730 – Szkolnictwo jest to kwota niemal 100%, czyli 83 187 tys. zł, przeznaczona na działalność akademii i niewielkie kwoty na obronność w dziale 752 – kwota 5000 zł przeznaczona na realizację szkoleń obronnych w Polskiej Akademii Nauk. W 2020 roku w ramach działu 730 środki budżetowe przekazywane będą Polskiej Akademii Nauk przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, w formie dotacji podmiotowej na bieżącą działalność w wysokości 80 300 tys. zł i dotacji celowej z przeznaczeniem na pokrycie wydatków majątkowych w wysokości 2500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Dodatkowo będą również dotacje celowe z przeznaczeniem na badania w zakresie kształcenia w kwocie 250 tys. zł oraz dotacja celowa na wkład własny do programów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 146 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">W ramach dotacji podmiotowej finansowana będzie działalność organów i korporacji Polskiej Akademii Nauk na kwotę 18 200 tys. zł, działalność pomocniczych jednostek naukowych i innych jednostek organizacyjnych Polskiej Akademii Nauk na kwotę 35 700 tys. zł. Pozostała działalność w kwocie 26 400 tys. zł – w skład tej kwoty wchodzą: wydatki, głównie na obsługę administracyjną na kwotę 20 700 tys. zł; zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę 1200 tys. zł; współpraca naukowa z zagranicą w kwocie 3200 tys. zł; dotacja na dofinansowanie działalności działającego na podstawie specustawy Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie na kwotę 1300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Ponadto, tak jak już powiedziałem, dotacja celowa na inwestycje będzie przeznaczana na inwestycje w obiektach zabytkowych takich jak Pałac Staszica oraz siedziba oddziału PAN we Wrocławiu przy ul. Podwale – 2300 tys. zł. Pozostałe inwestycje i zakupy inwestycyjne w zakresie infrastruktury informatycznej telefonicznej i oprogramowania zaplanowano na kwotę 200 tys. zł. Dotację celową na zadania w zakresie kształcenia w wysokości 250 tys. zł planuje się przeznaczyć na kształcenie na studiach doktoranckich i podyplomowych i w innych formach. Dotację celową na wkład własny w wysokości 146 tys. zł planuje się, proszę państwa, przeznaczyć na wkład do programu dotyczącego zagrożonych i priorytetowych gatunków flory na terenie Polski, w ramach podtypu projektu działań o charakterze dobrych praktyk, związanych z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych w zakresie programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Przepraszam, może jeszcze dopowiem, że również przy części 67 opinia Biura Analiz Sejmowych była pozytywna i rekomendująca. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Czy pan profesor Paweł Rowiński, wiceprezes Państwowej Akademii Nauk chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełRowiński">W części dyskusyjnej chętnie zabiorę głos, w tej nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę pana posła Tomasza Zielińskiego o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełTomaszZieliński">Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, wydatki w części 67 zostały zaplanowane w wysokości 83 192 tys. zł. One są nominalnie wyższe, tak jak powiedział pan minister, praktycznie na poziomie planu z 2019 roku – wzrost o 0,1%. Ale gdybyśmy przeanalizowali te wydatki w poszczególnych rozdziałach, to rzeczywiście ten budżet PAN trzeba by łącznie rozpatrywać – to było wielokrotnie podnoszone w poprzednich latach, wspólnie z częścią 28. Bo to jest tylko faktycznie korporacja, administracja i utrzymanie budynków.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełTomaszZieliński">W poszczególnych rozdziałach widzimy wzrost wydatków w dziale 73010 – Działalność organów korporacji łączonych PAN o 5,4% w stosunku do planu na rok 2019. Tutaj można dostrzec, że gros tego wzrostu – 993 tys. zł – to są uposażenia członków krajowych PAN oraz szeroko rozumianych płac akademii.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełTomaszZieliński">W rozdziale się 73011 – Działalność pomocniczych jednostek naukowych i innych jednostek organizacyjnych PAN dostrzegamy spadek wydatków o 2,5%. Ale generalnie dotyczy to przede wszystkim zmniejszania się zadań inwestycyjnych obiektów zabytkowych. Pewnie to wynika z przetargów albo jakichś kosztorysów.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełTomaszZieliński">W rozdziale 73095 – Pozostała działalność widzimy wzrost o 3,6%. Wzrasta dotacja podmiotowa na obsługę administracyjną, czynsze i koszty utrzymania siedzib akademii. Pojawia nam się też dział 752 – Obrona narodowa w kwocie 5 tys. zł, czyli szkolenie obronne.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PosełTomaszZieliński">Budżet w ujęciu zadaniowym nie budzi zastrzeżeń. Rzeczywiście te dwa mierniki, które są przyjęte, czyli liczba publikacji czy liczba cudzoziemców studiujących w Polsce, one mogą się nie zmieniać z roku na rok, a te wskaźniki mogą być całkowicie różne. Ale to pewnie wynika już ze specyfiki niezależnej od sytuacji w Polsce, tylko globalnej.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PosełTomaszZieliński">Pani przewodnicząca, biorąc pod uwagę opinię Biura Analiz Sejmowych oraz przedstawiony projekt budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk, rekomenduję pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Czy goście chcieliby zabrać głos? Bardzo proszę. Widzę, że pan Julian Srebrny się zgłasza. Ale może najpierw pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PawełRowiński">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, ja bym chciał kilka słów wyjaśnienia na temat tego budżetu, dokładnie części dotyczącej tego, co nazwaliśmy korporacją. Trzeba zwrócić uwagę, że to nie tylko chodzi o centralę i korporację, ale i o 19 jednostek bez osobowości prawnej. To są takie jednostki jak Biblioteka Gdańska, Biblioteka Kórnicka, wszystkim państwu znany Ogród Botaniczny w Powsinie i chociażby niedawno utworzony za zgodą Komisji Polski Instytut Studiów Zaawansowanych, który jest tym elementem bardzo wpływającym na umiędzynarodowienie polskiej nauki.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PawełRowiński">Chciałbym przy tej okazji powiedzieć o kilku swoich niepokojach. Ostatnio otrzymaliśmy interpretację ustawy 2.0, która nie pozwala jednostkom bez osobowości prawnej ubiegać się o środki ze źródeł Narodowego Centrum Nauki czy też Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. To pozbawia takie jednostki jak Ogród Botaniczny w Powsinie możliwości zdobywania projektów i grantów. To jest dla nas bardzo poważny problem.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PawełRowiński">Kolejny niepokój budzi fakt, że ten rozdział 67 nie zawiera środków na pokrycie skutków finansowych wynikających z regulacji prawnych takich jak stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników naukowych, które zostały podniesione. W tych jednostkach bez osobowości prawnej mamy również pracowników naukowych. Mówię także o pokryciu kosztów skutków finansowych, wynikających z przyjęcia nowej wysokości płac minimalnych. Nasze przewidywania wskazują, że kilkuset pracowników Polskiej Akademii Nauk będzie na poziomie płac minimalnych. Również ta waloryzacja, która obejmuje wszystkie jednostki sfery budżetowej, czyli 6% – ten budżet jej nie przewiduje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Pan Julian Srebrny, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiceprzewodniczącyKomisjiZakładowejNSZZSolidarnośćUWJulianSrebrny">Koledzy z PAN poprosili mnie o to. Tutaj sporo czasu poświęca się działaniom centrali i korporacji. Ale najważniejsza działalność to są instytuty Polskiej Akademii Nauk. Czy możemy się dowiedzieć, jak to wygląda? Ile pieniędzy jest przeznaczonych na działalność instytutów Polskiej Akademii Nauk? Jak to wygląda w porównaniu z zeszłym rokiem? To, co mówił poseł koreferent – zadziwiający jest ten rozdział na korporację i instytuty. Bardziej się dyskutuje o działaniach centrali i korporacji niż o merytorycznej pracy instytutów Polskiej Akademii Nauk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś zgłasza się do zadania pytania?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Panie ministrze, czy zechce pan zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, jak najbardziej potwierdzam to, co powiedział pan prezes Rowiński, że to jest finansowanie nie tylko centrali Polskiej Akademii Nauk, ale również jednostek pomocniczych. Mówiłem o kwocie, jaka jest przeznaczona na te jednostki pomocnicze, czyli 35 700 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Jeżeli chodzi o kwestię instytutów, to one otrzymują subwencje. Tak jak powiedziałem, będą zapewnione skutki przechodzące, to, co ogłosiliśmy już w roku 2019. Instytuty Polskiej Akademii Nauk już otrzymały środki na wyrównanie tych minimalnych wynagrodzeń do poziomu uczelni, o co wiele lat zabiegały i to się w październiku ubiegłego roku udało zrobić. Dostały środki. Z tego, co pamiętam, to była dodatkowa kwota 71 500 tys. zł ze skutkami przechodzącymi.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Nie planujemy tu jakichś ograniczeń, jeżeli chodzi o kwestie finansowania instytutów Polskiej Akademii Nauk. Z tego, co pamiętam, w kwocie budżetowej nie mamy jeszcze podziału, ile subwencji zostanie przeznaczonych na uczelnie, a ile na instytuty PAN czy instytuty badawcze. Chyba możemy mówić tutaj łącznie, jeżeli chodzi o subwencje, o kwocie ok. 800 000 tys. zł, jeśli dobrze pamiętam. To jest ten rząd wielkości, który w ramach subwencji podstawowej dostają instytuty Polskiej Akademii Nauk.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWSebastianSkuza">Jeżeli rzeczywiście będzie taka sytuacja, że będą pracownicy w Polskiej Akademii Nauk, którzy nie będą mieli tych podwyżek minimalnych i będzie brak środków, to my mamy możliwość pracy na poziomie ustawy budżetowej. A jak nie, to jest bodajże art. 171 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że jeżeli minister właściwy ma dwie części w tym samym dziale, to może dokonać przesunięcia w ramach posiadanych kompetencji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">W związku z tym zapytam: Czy jest sprzeciw wobec wniosku o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk, zgłoszonego przez pana posła Tomasz Zielińskiego? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy przedstawiającego opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Chciałam zaproponować pana posła Michała Wypija. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełMichałWypij">Oczywiście. Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Dziękuję wszystkim państwu, gościom oraz posłom.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>