text_structure.xml 70.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam bardzo serdecznie panie i panów posłów, pana ministra wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Szanowni państwo, w dniu dzisiejszym będziemy omawiali budżet państwa na rok 2015 w części dotyczącej zdrowia, a także w części dotyczącej Rzecznika Praw Pacjenta i oczywiście w części rezerw celowych. Nie będę odczytywał całego porządku obrad – państwo go otrzymali. Chciałbym zapytać, czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że porządek został przyjęty. Bardzo proszę, panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, zgodnie z prośbą z zeszłego roku, postaram się krócej opowiadać, ponieważ materiały przedłożone państwu są obszerne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Najistotniejsze założenie, jakim kierowano się przy opracowaniu projektu na rok 2015, to średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. W ramach działu – Ochrona zdrowia, realizowanego z różnych części budżetowych, zaplanowane zostały w budżecie państwa na rok 2015 wydatki na poziomie 6.906.000 tys. zł. Łącznie z rezerwami celowymi jest to kwota 6.963.000 tys. zł. Ponadto, wydatki na ochronę zdrowia zaplanowano w dwóch funduszach celowych, a mianowicie, w Funduszu Pracy, na staże podyplomowe oraz specjalizacje medyczne lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych w kwocie 835.000 tys. zł, a w Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych wydatki na poziomie 13.000 tys. zł. Natomiast, w załączniku nr 4 do ustawy budżetowej, w budżecie środków europejskich dla części 46 – Zdrowie, w dziale – Ochrona zdrowia, ujęto wydatki w kwocie 377.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Dochody w części 46 – Zdrowie zaplanowano w wysokości 215.000 tys. zł, w większości dotyczące wpływów z tytułu rejestracji produktów leczniczych i biobójczych oraz wpisu do Rejestru Wyrobów Medycznych. Natomiast wydatki zaplanowane zostały w wysokości 4.082.000 tys. zł i są wyższe o 1% od środków zaplanowanych na ten cel w roku 2014.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Poziom finansowania poszczególnych zadań jest przedstawiony w informacji, w tabeli nr 3 „Planowane wydatki w części 46 – Zdrowie...”. Wydatki zaplanowane na rok 2015 w części – Zdrowie przedstawiają się następująco. W dziale – Administracja publiczna wydatki kształtują się na poziomie 76.000 tys. zł. W dziale – Obrona narodowa zaplanowano środki w wysokości 3300 tys. zł. W dziale – Szkolnictwo wyższe ujęto środki na kształcenie kadry medycznej w wysokości 1.630.000 tys. zł, w tym na dotację podmiotową na działalność dydaktyczną, skalkulowaną zgodnie z wymogami ustawy. Blisko 2.400.000 tys. zł przeznaczone jest na finansowanie zadań w ramach działu – Ochrona zdrowia. Zadania te związane są z realizacją programów polityki zdrowotnej, świadczeń wysokospecjalistycznych, ratownictwa medycznego, zadania Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Farmaceutycznej. Ostatni, piąty dział finansowany z budżetu Ministra Zdrowia, to wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego. Na główną Bibliotekę Lekarską zaplanowano wydatki w kwocie 11.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Kolejnym tematem przewidzianym do rozpatrzenia w dzisiejszym porządku są dotacje celowe i podmiotowe. Na dotacje celowe w części 46 – Zdrowie wydamy łącznie 740.000 tys. zł. Są to dotacje na inwestycje w uczelniach medycznych, szpitalach klinicznych, Centralnym Ośrodku Medycyny Sportowej, Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym oraz Agencji Oceny Technologii Medycznych, na zadania Publicznej Służby Krwi, dla jednostek spoza sektora finansów publicznych realizujących zadania wynikające z Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczaniu AIDS oraz Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, dla Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych osobom nieubezpieczonym, na zadania wykonane przez izby pielęgniarek i położnych, izby lekarskie oraz izby aptekarskie na statystykę publiczną w ochronie zdrowa.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Na dotacje podmiotowe w części 46 zaplanowano środki w wysokości 1.720.000 tys. zł na następujące zadania. Dla uczelni medycznych na: działalność dydaktyczną w wysokości 1.496.000 tys. zł oraz pomoc materialną studentom – 100.000 tys. zł, utrzymanie bieżącego funkcjonowania LPR – 106.000 tys. zł, dofinansowanie zadań Agencji Oceny Technologii Medycznych – 7000 tys. zł, Główną Bibliotekę Lekarską – 11.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Omawiając wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, według danych zawartych w załączniku nr 6 do ustawy, pragnę poinformować, że w części 46 wynagrodzenia zaplanowano w kwocie 153.000 tys. zł dla jednostek i zadań finansowanych w formie jednostek budżetowych w działach 750 – Administracja publiczna oraz 851 – Ochrona zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Na zakończenie omawiania wydatków bezpośrednio związanych z budżetem Ministra Zdrowia należy wspomnieć o wydatkach z budżetu środków europejskich. I tak, w ustawie na rok 2015, w załączniku budżetu środków europejskich zaplanowano 377.000 tys. zł, z czego na administrację publiczną 3500 tys. zł, natomiast w ochronie zdrowia – 373.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Kolejne zagadnienia są ujęte w złączniku nr 10 programy wieloletnie. W ustawie budżetowej na rok 2015 jest 7 programów do realizacji przez Ministra Zdrowia. Na ten cel przeznaczymy kwotę 635.000 tys. zł. Na programy wieloletnie: „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” – 250.000 tys. zł, „Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej” – 45.000 tys. zł. Na programy budowlane, czyli „Szpital Pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego” – 77.000 tys. zł, „Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim” – 85.000 tys. zł, „Wieloletni Program Medyczny Rozbudowy i Modernizacji Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy” – 32.000 tys. zł, „Przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku” – 93.000 tys. zł, i ostatni z programów, to „Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie” – 53.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Minister Zdrowia jest dysponentem jednego funduszu celowego, a mianowicie Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Fundusz został utworzony na podstawie art. 88 ustawy o grach hazardowych. Składa się z przychodów w wysokości 3% wpływów z dopłat z gier objętych monopolem państwa, a kosztem są zadania – prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązywania problemów wynikających z uzależnień od hazardu, udzielanie finansowej pomocy instytucjom i stowarzyszeniom realizującym zadania związane z tym problemem. Na zadania ujęte w planie finansowym Funduszu w roku 2015 przewidziano kwotę 13.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Przedstawię teraz plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej. I tak, Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie w pełni finansuje swoją działalność z wpływów z tytułu pobytów rehabilitacyjnych osób niepełnosprawnych, wczasów profilaktyczno-leczniczych oraz organizacji szkoleń i konferencji. W roku 2015 zaplanowane zostały przychody w kwocie 1650 tys. zł, a koszty na poziomie 1563 tys. zł. Ponadto, w załączniku nr 14 do ustawy budżetowej ujęty jest plan Agencji Oceny Technologii Medycznych. Przychody tej agencji określiliśmy w wysokości 14.700 tys. zł, w tym na dotację podmiotową 6500 tys. zł. Koszty funkcjonowania na rok 2015 zaplanowano w wysokości 12.900 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Kolejnym zagadnieniem do przedstawienia w ramach projektu ustawy jest część 85 – Budżety wojewodów w zakresie działu 851 – Ochrona zdrowia. Dochody w tej części, w dziale, zostały zaplanowane na poziomie 117.000 tys. zł, co stanowi 98% planowanych dochodów na rok 2014. Natomiast, jeśli chodzi o wydatki, została ujęta kwota 4.068.000 tys. zł, w tym na wydatki bieżące 4. 057.000 tys. zł, a na wydatki majątkowe 11.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Przewidziane w ustawie budżetowej na rok 2015 dotacje celowe w budżetach wojewodów wynoszą ogółem 1.842.000 tys. zł. Przeznaczone są głównie na zadania zespołów ratownictwa medycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2015 r. zaplanowano w wysokości 620.000 tys. zł. Dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem przewidziano środki w wysokości 606.000 tys. zł, a dla członków korpusu służby cywilnej 14.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">W ramach zadań z zakresu administracji rządowej i innych zdań celowych zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, w zakresie ochrony zdrowia finansowane są przez gminy składki na ubezpieczenia zdrowotne za uczniów szkół podstawowych i gimnazjów niepodlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu, a przez powiaty składki na ubezpieczenie zdrowotne uczniów szkół ponadgminazjalnych i dzieci przebywających w placówkach pełniących funkcje resocjalizacyjne, wychowawcze oraz opiekuńcze, jeśli nie posiadają uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego. Przez samorządy województw finansowane są składki na ubezpieczenie zdrowotne dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli niepodlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu z innych tytułów.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Przejdę teraz do ostatniego punktu, a więc omówienia rezerw celowych. W ramach rezerw celowych do dyspozycji Ministra Zdrowia przewidziano środki w wysokości 57.000 tys. zł. W pozycji 43 ujęte są środki na realizację zadania Ministra Zdrowia wynikającego z wejścia w życie ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób w wysokości 7000 tys. zł, a w pozycji 75 są środki na sfinansowanie świadczeń wysokospecjalistycznych w wysokości 50.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Odnosząc się do ujętej w porządku dzisiejszego posiedzenia pozycji 44 rezerw celowych, informuję, że Minister Zdrowia nie posiada szczegółowych informacji, na jaki cel i w jakich kwotach przeznaczone zostaną środki w wysokości 533.000 tys. zł ujęte w tej rezerwie, ponieważ jej dysponentem jest de facto Minister Finansów, ale jak wynika z nazwy, obejmuje też dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych, w tym dofinansowanie programów profilaktyki zdrowotnej. Ujęte są w niej środki na dofinansowanie programów polityki zdrowotnej do poziomu roku 2014. Mówimy tutaj o antyretrowirusach, hemofilii i zabezpieczeniu w szczepionki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Może niedosłyszałem, panie ministrze. Czy mówił pan o pkt 5, czyli planie finansowym Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Mówił pan. Dobrze. Dziękuję bardzo. W takim razie otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, chciałabym przejść do strony 85, pkt 4. „Dotacje celowe i podmiotowe”. Interesuje mnie dział 85112 – Szpitale kliniczne i instytuty nadzorowane przez Ministra Zdrowia. Z informacji, jakie posiadam – a są one sprawdzone – wynika, że mamy do czynienia z zapaścią w instytutach nadzorowanych przez Ministra Zdrowia. Sytuacja jest tam taka, że nie ma pieniędzy na wypłatę wynagrodzeń pracownikom – już nie mówię na badania – ponieważ, zgodnie z zasadą z 2010 r., zmniejsza się dotacja podmiotowa do zatrudnienia. Instytucje te zwolniły już kogo mogły, zwalniają nadal, ale w gruncie rzeczy nie mają pieniędzy nawet na przetrwanie. W budżecie, który państwo przedstawiają, sytuacja nie zmienia się – na przykład, w niesłychanie ważnym dla ochrony zdrowia, a także nauki, instytucie, jakim jest Instytut Psychiatrii i Neurologii. Ja tu nie widzę, albo może nie są wykazane te środki... Chciałabym wiedzieć, jak państwo zamierzają rozwiązać problem zapaści finansowej tego instytutu oraz zapaści, jaka w nim panuje. Nie jest tak, że możemy tam wszystkich zwolnić, bo zwolnić się da, zlikwidować się da, tam jest ładna działka, którą można sprzedać i zburzyć to wszystko, tylko jak to potem odtworzyć. A zdaje się, że wszystko idzie w tym kierunku. I proszę nie mówić, że są granty i niech oni starają się o granty, o kontrakty, ponieważ to nie zmieni ich sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefaHrynkiewicz">Drugi instytut – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny – który użytkuje zabytkowy budynek wzniesiony w latach 20. XX wieku. Tam także mamy do czynienia z bardzo trudną sytuacją. Tymczasem ten instytut ma bardzo duże zadania, jeżeli chodzi o zdrowie publiczne i o badania dotyczące stanu zdrowia społeczeństwa i tego, jak powinna funkcjonować ochrona zdrowia. Wymieniłam dwa przykłady, ale mogę ich wymienić więcej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJózefaHrynkiewicz">I bardzo bym państwa prosiła – ponieważ o godzinie 14.40 muszę wyjść na wykład na uniwersytet, bo mam tam wykłady we wtorki – o bardzo szczegółową analizę i przedstawienie sytuacji i sposobu rozwiązania sytuacji finansowej instytutów, nad którymi nadzór sprawuje Minister Zdrowia, dlatego że podczas poprzedniej sesji zadawałam takie pytanie ministrowi nauki, który po prostu nie udzielił mi na ten temat odpowiedzi. Zatem tym razem poproszę ministra zdrowia, żeby sytuację tych instytutów przedstawił. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Jeżeli dobrze zrozumiałem intencję pani poseł, chce pani uzyskać szczegółową odpowiedź na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefaHrynkiewicz">Bardzo szczegółową, na piśmie, pokazującą, jak te instytuty były zarządzane od kilku lat, jakie dostawały środki i co się stało, że tam trzeba masowo zwalniać ludzi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJózefaHrynkiewicz">Przy okazji, skoro jestem jeszcze przy głosie, jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałabym zapytać pana ministra zdrowia o to, kiedy przestaniemy opłacać staże lekarskie z Funduszu Pracy. Fundusz Pracy jest funduszem celowym, który przeznaczony jest na zwalczanie bezrobocia, proszę państwa, a nie na to, żeby zatrudniać lekarzy, których brakuje. Chciałabym więc zapytać, kiedy państwo zamierzają przestać ukrywać ten wstydliwy fakt, że traktują młodych lekarzy jak osoby bezrobotne i zmienią tę sytuację doprowadzając do prawidłowego stanu finansowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, muszę państwa poinformować, że kwestie, o których wspomniała dzisiaj pani poseł profesor Hrynkiewicz, były również poruszane na poprzednim posiedzeniu Komisji Zdrowia. Został określony dwutygodniowy termin na udzielenie dopowiedzi na zadane pytania, również na piśmie, i do dnia dzisiejszego – przed chwilą sprawdziłem to w sekretariacie Komisji – taka odpowiedź ze strony państwa nie wpłynęła. Bardzo więc proszę, panie ministrze, nie tylko o dopowiedź na dzisiejsze pytanie, ale również o sprawdzenie stenogramu z poprzedniego posiedzenia Komisji Zdrowia i przekazanie osobom, które wówczas na posiedzeniu Komisji były, że nie wywiązały się ze swojego obowiązku wobec organu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Teraz jeszcze jedna sprawa. Chciałbym państwa bardzo przeprosić, bo umknęło mi – zresztą zapowiadałem to na początku – że mamy jeszcze informację na temat budżetu państwa na rok 2015 w zakresie części budżetowej 66 – Rzecznik Praw Pacjenta. Nie ma pani rzecznik. Przed chwilą otrzymałem stosowne wyjaśnienie w tej sprawie. Jest pan dyrektor w imieniu pani rzecznik. Na moment przerwę zadawanie pytań i oddam jeszcze panu głos, abyśmy mogli później odnieść się nie tylko do pierwszej części związanej z budżetem, ale również tej. Bardzo proszę, i zaraz wracamy do zadawania pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, na początku chciałbym przeprosić za nieobecność z powodu choroby pani Krystyny Kozłowskiej. Jako dyrektor generalny postaram się krótko przedstawić plan budżetu na 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">W części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta nie planuje się realizacji dochodu budżetu państwa. Wydatki bieżące zostały sklasyfikowane w dziale 750 – Administracja państwowa, rozdział 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej. Wydatki ogółem zaplanowane na 2015 r. przez Rzecznika Praw Pacjenta wynoszą 11.849 tys. zł i w stosunku do ustawy na rok bieżący kształtują się na poziomie 4,72%, co stanowi kwotę wyższą o 534 tys. zł. Powyższy wzrost budżetu w stosunku do budżetu roku 2014 pozwoli na finansowanie wynagrodzeń wraz z pochodnymi oraz będzie stanowić wypełnienie zaleceń nałożonych na Biuro Rzecznika Praw Pacjenta dotyczących zabezpieczenia praw pacjentów, między innymi szpitali psychiatrycznych oraz wzmocnienie potencjału analitycznego biura pozwalającego na określenie wniosków systemowych z zakresu ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">Wydatki bieżące zaplanowane są w kwocie 11.704 tys. zł. W grupie tych wydatków około 75% stanowią wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Wydatki na wynagrodzenia w 2015 r. bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta wyniosą ogółem 6649 tys. zł i będą wyższe o 453 tys. zł w stosunku do roku bieżącego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">W Biurze Rzecznika Praw Pacjenta w roku 2014, czyli obecnym, zaplanowano zatrudnienie na poziomie 122 etatów, natomiast w 2015 r. planuje się zatrudnienie na poziomie 129 etatów. Osoby objęte niemnożnikowym systemem wynagrodzeń to 15 etatów, członkowie korpusu służby cywilnej – 111 etatów i osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe – 3 etaty. Bieżące wydatki pozapłacowe są wyższe od zaplanowanych na rok 2014 o 1% i wyniosą 2929 tys. zł, co stanowi około 25% wszystkich wydatków bieżących.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">Na świadczenia na rzecz osób fizycznych w 2015 r. planuje się przeznaczyć kwotę 15 tys. zł. Na powyższe składają się wydatki wynikające między innymi z przepisów bhp i funkcjonowania Komisji Lekarskiej przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Wydatki majątkowe na 2015 r. zostały zaplanowane w wysokości 130 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJarosławFiks">Planowanie wydatków w układzie zadaniowym. Ogólnym celem zadania, w którym mieści się Rzecznik Praw Pacjenta, jest przeciwdziałanie oraz zapobieganie naruszeniom wolności i praw człowieka i obywatela. To zadanie jest realizowane wspólnie z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, Rzecznikiem Praw Dziecka i Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych. Zadanie realizowane przez RPP obejmuje rozpatrywanie wniosków skierowanych do RPP, w tym, między innymi, wszczynanie postępowań wyjaśniających, wskazywanie przysługujących środków prawnych, nadzór nad przestrzeganiem praw pacjentów szpitala psychiatrycznego oraz działania informacyjne i edukacyjne w zakresie praw pacjenta. Ponadto, w ramach realizowanych zdań przy Rzeczniku działa Komisja Lekarska powoływana do rozpatrywania sprzeciwu wobec opinii lub orzeczeń lekarza wnoszonego przez pacjenta lub przedstawiciela ustawowego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Wracamy do dyskusji. Pan przewodniczący Hoc, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełCzesławHoc">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, z przykrością stwierdzam, że w mojej ocenie budżet ochrony zdrowia w części 46 jest rachityczny, wystarczający co najwyżej na protezowanie poszczególnych rodzajów świadczeń, w niektórych obszarach nawet pogłębia zapaść w ochronie zdrowia, a w innych jest wręcz prowokacyjny. Wyjaśnię poszczególne sformułowania.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełCzesławHoc">Otóż budżet w części 46 wynosi 6.900.000 tys. zł, a więc o 400.000 tys. zł mniej w stosunku do 2014 r. Proszę sobie wyobrazić – w 2015 r. od 1 stycznia wchodzą tak zwane pakiety kolejkowy i onkologiczny. To po pierwsze. Dalej, wchodzi dyrektywa transgraniczna. Przenieśliście z budżetu Ministerstwa Zdrowia wszystkie procedury wysokospecjalistyczne do Narodowego Funduszu Zdrowia nie przekazując zresztą tych pieniędzy do NFZ. Zatem te trzy fundamentalne działania spowodowały, że obniżyliście budżet o 400.000 tys. zł w stosunku do 2014 r. Wydawać by się mogło albo logika by wskazywała i racjonalne, pragmatyczne działania, że co najmniej o 20% zwiększycie budżet w części 46 – Zdrowie, natomiast dość niefrasobliwie i nonszalancko zmniejszacie ten budżet. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełCzesławHoc">Po drugie, proszę zwrócić uwagę na to, że pakiet onkologiczny i tak zwany pakiet kolejkowy – mówię tak zwany kolejkowy, bo wydawać by się mogło, że powinien nazywać się anty kolejkowy, ale niech już tak będzie – wymagać będą środków, nakładów na służbę zdrowia, a przede wszystkim na lekarzy pierwszego kontaktu, lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Oczywiście, napisaliście w uzasadnieniu, że będzie realokacja i alokacja środków. Realokacja i alokacja ładnie brzmi, ale w praktyce przecież nic nie daje – z pustego i Salomon nie naleje. I to, proszę państwa, zaczyna być bardzo niebezpieczne. I to jest właśnie ta zapaść i wręcz prowokacyjna zmiana. Dodajmy, że jest olbrzymie rozwarstwienie płac, wręcz niehumanitarne, personelu średniego w stosunku do lekarzy. Lekarze zarabiają bardzo dobrze – i bardzo dobrze, tyle powinni zarabiać – ale pielęgniarki rzeczywiście zarabiają upokarzająco mało. Jest wielkie rozwarstwienie płac. Wydawać by się więc mogło, że będą specjalne środki na rekompensatę tego stanu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełCzesławHoc">Co więcej lekarze rodzinni zostają obciążeni zwiększonymi kompetencjami, zadaniami. Znowu wydawać być się mogło, że na podstawową opiekę zdrowotną, w aspekcie pakietu onkologicznego i pakietu kolejkowego, pójdą w ślad za tym pieniądze, ale okazuje się, że tej części... Oczywiście, nie mówię o Narodowym Funduszu Zdrowia, chociaż, proszę bardzo – NFZ-owi na 2015 r. obcięliście na część refundacyjną 373.000 tys. zł, na część uzdrowiskową 14.000 i na stomatologię 7000 tys. zł. To jest potężna nieodpowiedzialność, w mojej ocenie, dlatego że szykują się w 2015 r. spektakularne zmiany, za którymi nie idą ani strategiczne pieniądze, ani jakiekolwiek koncepcje. Tak więc, chaos koncepcyjny i organizacyjny, a najgorsze, że i merytoryczny. To może przełożyć się nie tylko na poczucie zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, ale i na to, że obywatele mogą się bać o swoje życie i zdrowie. To jest bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełCzesławHoc">Tymczasem, panie ministrze, panuje pełna dezynwoltura, bowiem na przykład w Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych zalega 100.000 tys. zł. Proszę sobie wyobrazić, że 100.000 tys. zł zalega – nie można ich wykorzystać, bo brak zdolności wykorzystania tego funduszu – i beztrosko odprowadzacie te pieniądze na jakieś... Żeby jeszcze była jakaś perspektywa, ale chyba nie wiecie, co z tymi pieniędzmi zrobić. Trzeba konkretną propozycję podać. Byłoby dobrze, gdybyście zaproponowali to dzisiaj. Z drugiej strony, z najwyższych szacunkiem do administracji, bo zdaję sobie sprawę z tego, że to też jest odpowiedzialna praca, jednakowoż o administracji zawsze pamiętacie – jest wzrost o 8,3%. Czyli, praktycznie o 6000 tys. zł wynosi wzrost środków na administrację w 2015 r. Proszę mi wskazać jakikolwiek inny rodzaj świadczeń albo jakiekolwiek działanie, na które środki wzrosły o 8,3% w stosunku do 2014 r., pomimo tego – już teraz to zaznaczę – że był przecież olbrzymi spadek o 400.000 tys. zł. Jest więc w państwa działaniu coś bardzo niepokojącego, co jest wręcz niebezpieczne dla zdrowia i poczucia bezpieczeństwa zdrowotnego w aspekcie – powtarzam – 1 stycznia 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełCzesławHoc">Jak spojrzycie w oczy pacjentom, a także lekarzom pierwszego kontaktu, lekarzom rodzinnym, jeśli od 1 stycznia, po kilku tygodniach pacjenci z chorobą nowotworową będą błąkać się po systemie? Tym bardziej zawiedziecie ich nadzieje. Pamiętajcie, że w tych kategoriach zdrowia i myślenia byłby to wielki dramat tych ludzi. Ja wiem, że cierpienie ma sens tylko wtedy, kiedy jest nadzieja, a kiedy zabierzecie nadzieję pacjentom, to będzie dramat, bo ci pacjenci każdego dnia walczą o życie, natomiast, jeśli zabierzecie im nadzieję, a mają nadzieję... A realokacja i alokacja już nie pomogą, bo to, co teraz zaproponował pan minister Arłukowicz, że zabierze dodatki kardiologiczne, diabetologiczne i pulmonologiczne, tak zwane katarkowe, a w zamian poszerzy kompetencje – z tych pieniędzy mają być rezonanse gastrofibroskopie, USG itd., itd. – to po prostu kpina. I państwo o tym wiedzą.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełCzesławHoc">Tak dalej nie może być. Uważam, że ten budżet jest skandaliczny w tym sensie, o czym na początku powiedziałem. Praktycznie powinniście się wytłumaczyć z tego budżetu, dlaczego nie zwiększacie środków na 2015 r., a zmniejszyliście je o 400.000 w części 46 – Zdrowie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję uprzejmie. Bardzo proszę, teraz w kolejności pani poseł Czaplicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełBarbaraCzaplicka">Szanowni państwo, panie ministrze, chciałabym zapytać – może to są podstawowe pytania, ale trudno mi się zorientować w wydatkach ogółem – o załącznik 1. Szpitale ogólne – 300 tys. zł w 2014 r., zero w 2015 r. Lecznictwo ambulatoryjne – było zero, jest przewidziane 200 tys. zł. Następnie, programy polityki zdrowotnej, na które środki dramatycznie spadają, bo o 2000 tys. zł. Nie rozumiem też tego. Działalność badawczo-rozwojowa – było w 2014 r. prawie 15.000 tys. zł, bez 22 tys., natomiast na 2015 r. jest zero.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełBarbaraCzaplicka">Poza tym, jeśli chodzi o dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych, w tym dofinansowanie realizacji programów polityki zdrowotnej, w 2015 r. jest przewidziana kwota 32.820 tys. zł. W 2014 r. w ogóle nie było takiej rezerwy celowej. Z czego wynika obniżenie o 85.000 tys. zł składek na ubezpieczenia społeczne osób nieobjętych ubezpieczeniem? Nie rozumiem tego. Czy wyliczamy, że tylko tyle będzie osób nieobjętych ubezpieczeniem? Skąd wynikają te wyliczenia? Na razie dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Kłosin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrystynaKłosin">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ja też mam pytania dotyczące projektu ustawy budżetowej na rok 2015 w niektórych pozycjach. O niektóre sprawy zapytała już pani poseł Czaplicka, a ja może jeszcze powtórzę i poproszę o wyjaśnienie. Głównie chodzi mi o wyjaśnienie przesłanek, które powodują, że budżet zakładany na 2015 r. w tych pozycjach został obniżony. Z czego to wynika?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełKrystynaKłosin">W pozycji ochrona zdrowia ogółem zakładają państwo znaczący spadek składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym. To potem powtarza się w poszczególnych działach. Rozumiem, że przyczyną mniejszej składki przewidzianej w budżecie na 2015 r. są jakieś założenia wynikające z wyliczeń demograficznych. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego przewidujemy mniejszą wypłatę składki. Czy osób nieubezpieczonych w 2015 r. ubędzie?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełKrystynaKłosin">Drugie moje pytanie. Ponieważ jestem również członkiem Komisji Obrony Narodowej, widzę znaczący spadek budżetu, i to prawie o połowę, czyli, połowa z tego, co było w budżecie w roku 2014, zostaje obcięta w dziale – Obrona narodowa. W Komisji Obrony Narodowej przywiązujemy bardzo dużą wagę do budżetu. W tej chwili mówi się nawet o wzroście wydatków na obronę narodową. Jak ma się ten spadek składki na obronę narodową w dziale zdrowia, w stosunku do ogólnej polityki państwa w dziedzinie obrony państwa? Czy to było uzgodnione z resortem obrony i z czego wynika tak drastyczny spadek budżetu w tej pozycji?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełKrystynaKłosin">Kolejne moje pytanie dotyczy pozycji – rezerwy celowe, gdzie w ogóle nie przewidujemy środków. Mieliśmy 400.000 tys. zł. Wiem, że wiele budżetów i wiele samorządów korzystało z tych środków w poprzednich latach i w roku 2014. Mam więc pytanie, czy ten program w ogóle zostaje zamknięty. Czy nie przewidujemy wsparcia na przekształcenia i jaka jest przyczyna całkowitego zredukowania rezerwy na 2015 r.? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję uprzejmie. Bardzo proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełAnnaZalewska">Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, bardzo poproszę o kilka odpowiedzi na pytania. Po pierwsze chcę zapytać, w którym miejscu – w którym paragrafie, rozdziale – jest mowa o składce na ubezpieczenie dla nieubezpieczonych, która to kwestia wynikła w dyskusji z panią prezes Pachciarz. Wiem, że macie to w budżecie, ale nie mogę tego znaleźć. W budżecie na 2015 r. ta kwestionowana i zasądzona, a później odsądzona kwota jest. Spróbowałam to przeanalizować, ale nie mogę tego absolutnie znaleźć. Bardzo więc proszę o wskazanie konkretnego miejsca w zapisach poszczególnych paragrafów i wskazanie kwot. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełAnnaZalewska">Po drugie – pan przewodniczący Hoc zaczął o tym mówić, a ja chcę tylko uszczegółowić pytanie – proszę o wskazanie w budżecie, którym dysponuje Ministerstwo Zdrowia, realizację pakietu onkologicznego, łącznie z odpowiedzią na pytanie, czy program, który obowiązuje do 2015 r. – jest tam stała kwota – w jakiś sposób będzie się odnosić? Państwo dysponują budżetami między innymi szpitali klinicznych. Proszę więc o wskazanie, jakie kwoty zaplanowali państwo w ramach opieki nad chorym z nowotworem.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełAnnaZalewska">Proszę też o wyjaśnienie – to również było tu poruszane – kwestii współfinansowania z funduszy strukturalnych. Rozumiem, że prawdopodobnie chodzi o zamykanie projektów, bo to ostatni rok, który jest możliwy do rozliczenia okresu 2007–2013. W związku z tym, proszę o odniesienie się do tej kwestii, ewentualnie potwierdzenie.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełAnnaZalewska">I ostatnia sprawa. Poproszę o odpowiedź na piśmie, ponieważ pytam o to bez końca przy okazji jakichkolwiek dyskusji o pieniądzach, a szczególnie dyskusji o pieniądzach związanych z informatyzacją i wykorzystujących fundusze strukturalne. Przypominam – ministerstwo nigdy nie odniosło się do różnego rodzaju kontroli Najwyższej Izby Kontroli, która alarmowała, że istnieje zagrożenie wydatkowania środków europejskich na szeroko rozumianą informatyzację w Ministerstwie Zdrowia. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełAnnaZalewska">A po drugie, mamy informację, że również u państwa, w Ministerstwie Zdrowia, są skażone pieniądze, którymi zajmują się różne służby, związane właśnie z informatyzacją. W związku z tym, proszę o odniesienie się do wszystkich projektów, czy to związanych z Innowacyjną Gospodarką, czy z Infrastrukturą i Środowiskiem. W różnych programach jest mowa o różnych formach informatyzacji. Proszę o analizę, na jakim to jest etapie, jaki jest poziom wykorzystania – bo nie wynika to z żadnego zapisu – i które wydatkowanie jest zagrożone, ewentualnie skażone kontrolami służb zajmujących się infoaferą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pani poseł Czaplicka jeszcze raz prosiła o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełBarbaraCzaplicka">Przepraszam bardzo, panie przewodniczący, zapomniałam zapytać jeszcze o jedną sprawę. W budżecie wojewodów jest pozycja – centra zdrowia publicznego. Na 2014 r. przeznaczono 4825 tys. zł. Na 2015 r. jest raptem 20 tys. zł. Z czego to wynika? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Sławiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełBożenaSławiak">Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, mam pytanie odnośnie do załącznika nr 2 – „Wydatki w budżetach wojewodów...”. Jest tutaj część 85/08 – lubuskie. Tu też jest znaczny spadek w porównaniu z ustawą budżetową z 2014 r. Oczywiście widzę, że planowany jest spadek wpływu ze składek na ubezpieczenia zdrowotne, i to pewnie jest częściowa przyczyna tego, ale chciałabym podkreślić, że cieszę się, że Inspekcja Sanitarna ma zwiększone środki, ponieważ inspekcja u nas boryka się z dużymi problemami finansowymi. Nawet od kilku lat pracownicy tej służby oddają swoje fundusze socjalne na bieżące wydatki sanepidu. Rezygnują z tego świadomie, bo takie są braki, jeśli chodzi o utrzymanie tych inspekcji. Dlatego cieszę się z tego wzrostu, a jednocześnie nie cieszę się z tego, że jednak lubuskie dostało mniejsze kwoty niż w roku ubiegłym. Chciałabym zapytać o przyczynę tego. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani poseł Zalewska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełAnnaZalewska">Dziękuję, panie przewodniczący, zainspirowana ostatnią wypowiedzią, chcę tylko dopytać. Sanepid informuje, że jest porozumienie z 2007 r. podpisane z rządem, z premierem Donaldem Tuskiem, gwarantujące im określone wzrosty płac. Gdyby pan był uprzejmy odnieść się do tego przy okazji omawiania budżetu tych jednostek, byłabym wdzięczna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Pan poseł Piontkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełDariuszPiontkowski">Akurat w przypadku inspekcji sanitarnych jest spadek wydatków w tej dziedzinie, a nie wzrost, dlatego nie rozumiem optymizmu pani posłanki, która mówi, że jest zadowolona z tego budżetu dla Inspekcji Sanitarnej. To na marginesie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełDariuszPiontkowski">Jest tutaj kilka pozycji, które budzą pewne zdziwienie. Jeśli chodzi o programy zdrowotne i programy specjalistyczne, jest pewna stagnacja, pewien regres, a akurat te problemy wywołują największą burzę medialną i z nią najczęściej spotykają się osoby w mediach, bo tam są najbardziej drastyczne przypadki. Dlaczego tutaj państwo nie zechcieli się zdecydować na wzrosty wydatków w tej bardzo wrażliwej części budżetu? Natomiast, w związku z tym, że na zwalczanie AIDS i narkomanii przeznaczono niewielki co prawda, ale wzrost środków, pytam, czy w ostatnim czasie zanotowano wzrost zachorowalności i problemów związanych z tego typu uzależnieniami.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełDariuszPiontkowski">I element, o który pytało kilkoro moich poprzedników, dotyczący opłat za osoby, które nie mają odprowadzanych składek zdrowotnych. Jest to rozbite na kilka różnych części. W niektórych częściach, na przykład – Zdrowie i jeszcze jednej czy dwóch, założyli państwo wzrost wydatków na nieubezpieczonych, natomiast w kilku innych działach państwo przewidzieli mniejsze wydatki. Skąd to się bierze? Dlaczego jest tak duże zróżnicowanie między poszczególnymi działami w tej akurat sprawie? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie, panie ministrze... Tak, przepraszam bardzo. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełCzesławCzechyra">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym zapytać przedstawiciela Rzecznika Praw Pacjenta, pana dyrektora, ponieważ w projekcie budżetu nie jest opisana struktura i rodzaj wydatków związanych z zakupami towarów i usług. Poza tym chciałbym, żeby pan był uprzejmy powiedzieć, czy w tej chwili wszystkie województwa mają swoich rzeczników praw pacjenta szpitala psychiatrycznego, bo docelowa jest liczba 50. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, na koniec ja też chciałbym pana dopytać o kilka kwestii. O sanepidzie już tutaj wspomniano, ale warto do tego wrócić. Pamiętam doskonale dyskusje poświęcone Inspekcji Sanitarnej i jednym z wniosków, oczywiście oprócz tych dotyczących samego funkcjonowania inspekcji, czy w końcu rozstrzygnięcia konkursu na głównego inspektora sanitarnego, jest to, że nie można oczekiwać świetnych efektów – a naprawdę te efekty są zupełnie dobre – od służby, która od lat nie otrzymuje żadnych podwyżek i te zarobki naprawdę są katastrofalne. Stąd pytania – myślę, że tu możemy również cytować nasze wspólne wypowiedzi z co najmniej dwóch posiedzeń Komisji poświęconych tej tematyce, panie ministrze – są w pełni zasadne. Dlatego musi niepokoić taki, a nie inny, przygotowany budżet na rok przyszły, bo inaczej tych podwyżek nie da się zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dalej. Pytano tu o pakiet kolejkowo-onkologiczny, ale ja skoncentrowałbym się raczej na czymś innym. Panie ministrze, państwo chcą otwierać w najbliższym czasie zapowiedziany przez panią premier, przez pana ministra, Instytut Geriatrii. Gdzie są i jakie to będą pieniądze w budżecie dotyczące tego właśnie instytutu, bo inaczej będzie to jeszcze jedna obietnica z exposè, o której być może później wszyscy zapomną, a tak dla dobrego wizerunku zostało to rzucone w czasie wystąpienia pani premier. Konkretne dane, konkretne liczby – musimy to wiedzieć teraz, przy budżecie – łącznie z planem realizacji. Tak jak mają państwo plany inwestycyjne, tak – jak rozumiem – również tutaj usłyszymy za chwilę konkrety.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kolejna sprawa jest związana z rezydenturami. Obiecano, że właściwie każdy tę rezydenturę otrzyma. Chciałbym dowiedzieć się, za jakie środki, kiedy i w jaki sposób będą to państwo realizowali. To też jest związane z ochroną zdrowia, nie tylko z nauką. Chciałbym, aby pan minister nam odpowiedział, bo jeśli się nie mylę, ma się to zmienić od roku 2016 – dziwnym trafem po wyborach – ale ten budżet dotyczy całego roku 2015. Przypominam panu ministrowi, że studenci czy później stażyści kończą swoje staże najczęściej w czerwcu, ewentualnie w październiku, a więc już w tym projekcie budżetu na rok przyszły powinno to być odzwierciedlone. Ten, jak rozumiem, skokowy wzrost w roku 2016 już powinien mieć swoje zaznaczenie w planie budżetu na rok 2015. Tego też w żaden sposób nie widać, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">I wreszcie, na koniec, kwestie związane z inwestycjami. Państwo prowadzą te inwestycje. W Krakowie co jakiś czas na nowo wyrastają drzewa. Chciałbym zapytać, na ile to, co państwo proponują w planie na rok przyszły jest realne, bo wielokrotnie były przedstawiane różne plany, a później okazywało się że trzeba je dość zasadniczo korygować. Co więcej, przewlekające się inwestycje w jakimś sensie znacząco wpływały później na koszt całej inwestycji. I wreszcie, jak to się ma do zapowiedzi nowej pani premier, która mówi o pewnej racjonalizacji kosztów w medycynie, czyli jak rozumiem – zresztą pan minister o tym mówił – czegoś na kształt sieci szpitali. Jest to nazywane inaczej. Mówi się tutaj o wojewódzkich planach zabezpieczenia medycznego, że państwo przyjrzą się tym potrzebom wojewódzkim – potrzebie takich czy innych łóżek, ewentualnie ich przeprofilowania. Generalnie uważają państwo, że w Polsce łóżek jest wystarczająco dużo, a więc, jeżeli coś jest realizowane, to chciałbym wiedzieć, na ile te plany, które są oczywiście pewną kontynuacją tego, co przygotowywano już kilka lat temu, a nawet jeszcze dawniej, mają odniesienie do aktualnych planów ministra i pani premier.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Na zakończenie wrócę do rzecznika praw pacjenta. Obiecano nam tu w sposób jednoznaczny – dziękuję panu posłowi Czechyrze za to pytanie – że tacy rzecznicy będą w każdym mieście wojewódzkim, a nawet będzie ich więcej – z tego, co pamiętam – a przynajmniej tak to będzie wyglądać. Chciałbym zapytać, jak to będzie zrealizowane w roku przyszłym, na podstawie tych, a nie innych planów budżetowych. A tak na marginesie, panie ministrze, dynamika 92% w sytuacji, kiedy wszystko drożeje, kiedy zdrowie jest takie ważne i kiedy po raz pierwszy w historii Polski po 89 r. premier jest lekarzem, to chyba nie jest powód do chluby i zadowolenia. Jeżeli tak ma wyglądać stawianie na zdrowie przez państwo, to, niestety, trzeba powiedzieć pacjentom – leczcie się sami. Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedź na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Dziękuję bardzo za umożliwienie przekazania informacji. Rozumiem, że pani poseł Hrynkiewicz przekażemy, bo chciałem tylko o stażach...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Tak, poproszę o odpowiedź na piśmie – ewentualnie krótko dla nas. Jednak przypominam panu jeszcze raz, że na poprzednim posiedzeniu Komisji padały podobne pytania. Z państwa strony padła obietnica przedstawienia odpowiedzi na piśmie, która nie została zrealizowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Rozumiem. Nie o to mi chodziło. Myślałem, że może zdążę, to bym coś powiedział... Oczywiście przygotujemy na piśmie szczegółową informację odnośnie do instytutów, nie tylko tych dwóch, o których tu była mowa, bo tak jak pani poseł słusznie zauważyła, inne instytuty też borykają się z różnymi problemami. Mówimy tu nie tylko o pieniądzach z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, o zmniejszeniu których była tu mowa, jeżeli chodzi o Instytut Psychiatrii i Neurologii. Pełną informację przekażemy, jeżeli padła ta obietnica dwa tygodnie temu. Nie było mnie wtedy, ale sprawdzę jeszcze dzisiaj, kto był z kierownictwa i przypomnę, że ma dwa tygodnie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Ten termin już minął. Jeśli dobrze pamiętam, był to pan minister Neumann albo pan minister Radziewicz-Winnicki. Jeden z nich dwóch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Termin pewnie jeszcze nie minął, ale dobrze, kolejne pytania. Jeżeli chodzi o pakiet onkologiczny, dyrektywę transgraniczną, te kwestie mają być finansowane z Narodowego Funduszu Zdrowia i dlatego w budżecie się nie znajdują, i nigdy nie miały się znajdować. Natomiast, jeżeli chodzi o procedury wysokospecjalistyczne, to prawda, że NFZ będzie kontraktować te procedury, ale z pieniędzy, które mamy w swoim budżecie. Zresztą BAS opisał, że są na tym samym poziomie. My dajemy ponad 360.000 tys. zł. to jest w naszym budżecie, ale przekazujemy je do NFZ dotacją, aby mogli zakontraktować. Jest to na tym samym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeśli chodzi o centra zdrowia publicznego z części 85, mam informację od wojewodów, która została przysłana w trakcie tworzenia tej notatki dla państwa, że jednostki te będą podległe wojewodom. Nie kończy się ich finansowanie, tylko będą one występować nie w części zdrowia, a w części administracyjnej, ponieważ tam będzie przesunięcie w strukturze. I tylko tyle. Czyli, w budżetach wojewodów takie centra będą finansowane.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Dlaczego spadają składki? Otóż, składki w naszej części 46 de facto wzrastają. Państwo widzą załącznik nr 1 – taka była prośba Komisji, żeby ująć wszystkie wydatki, jakie są we wszystkich częściach. Tutaj mówimy o tym, że u wojewodów następuje ten spadek odnośnie do składek za bezrobotnych na ich ubezpieczenie. Ponieważ zmniejszyło się bezrobocie przewidują, że będzie taka potrzeba, to wtedy wojewodowie będą mogli występować do rezerwy celowej o zwiększenie budżetu na zobowiązania Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o wsparcie samorządu na przekształcenia – program skończył się ustawowo, i go nie ma. Przypomnę, że rok 2014 jest de facto ostatnim rokiem finansowania, nie składania dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeśli zaś chodzi o obronę narodową, to w części 29 widzę, że zmniejszyły się wydatki majątkowe, natomiast w MON nastąpiła likwidacja inspektoratu, zaplanowanie i utworzenie Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia. Inspektorat ma przestać istnieć. Zmniejszyć mają się również wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek podległych, chociażby jeżeli chodzi o Wojskowy Ośrodek Techniki w Celestynowie, w Łodzi – Centrum Kształcenia Medycznego oraz komisji lekarskich. Dlatego Minister Obrony Narodowej przedstawił taki plan.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Sanepid. Po burzliwej dyskusji, która odbyła się bodajże w roku 2010, podległość i finansowanie przeszły do wojewodów. Resort zdrowia... Nie mogę precyzyjnie odpowiedzieć, dlaczego wynagrodzenia są na tym samym poziomie w poszczególnych inspekcjach sanitarnych, w poszczególnych województwach, ponieważ jest to u wojewodów, ale jedyną możliwością zwiększenia tych pozycji, przypomnę, jest ewentualne zwiększenie etatów. Ponieważ jednak od dłuższego czasu płace w budżecie są zamrożone, nie spodziewałbym się wzrostu w tej pozycji u wojewodów, w części dla Inspekcji Sanitarnej.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o informatyzację, nie mogę odpowiedzieć za inne służby, czy mają jakieś wątpliwości i czy nas odwiedzą, natomiast mogę zapewnić, jeśli chodzi o te wydatki, że część projektów do połowy 2015 r. będzie zrealizowana.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Nieubezpieczeni w sensie wartości, jaką opracował minister wraz z zespołem, w nawiązaniu do wcześniejszych wystąpień jeszcze pani prezes Pachciarz. Tak jak wspominałem na ostatnim spotkaniu z państwem – to było prawie miesiąc temu – zespół – mówię o Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Zdrowia i Narodowym Funduszu Zdrowia – ustalił kwotę na około 320.000tys. zł. Żeby można było wypłacić NFZ-owi tę kwotę, procedowana jest zmiana ustawy, po wejściu której NFZ tę kwotę dostanie poprzez Ministra Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeśli chodzi o fundusze strukturalne, od str. 82 jest bardzo szczegółowa tabela, informująca, czego dotyczą. Może nie będę tego tłumaczyć, proszę jednak zauważyć, że są tu de facto dwie perspektywy. Perspektywa pierwotna, która miała się zakończyć. To już jest perspektywa nowa, do 20. roku. Dlatego te wartości są takie.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Gdyby były szczegółowe pytania odnośnie do poszczególnych programów operacyjnych czy regionalnych, to chętnie odpowiem. Ewentualnie wyjaśnimy to szczegółowo na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">I ostatnie pytanie. Pan poseł Piontkowski mówił de facto o psychiatrii. To Narodowy Fundusz Zdrowia płaci za leczenie w tych ośrodkach. My staramy się co roku przeznaczać kwotę na dofinansowanie inwestycji, natomiast nie widzę zagrożenia, jeżeli chodzi o finansowanie świadczeń w tym dziale przez NFZ.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o zapowiedzi odnośnie do przekształcenia w Instytut Geriatrii, obecnie Instytut Reumatologii... Bo dopóki uchwała Rady Ministrów nie zostanie zmieniona, nie zostanie nadana nazwa dostosowująca do zapowiedzi... Już rozpoczęliśmy finansowanie – ponad 22.500 tys. zł – częściowo w końcówce roku 2014. Jednak główny nakład będzie w latach 2015 i 2016 na dofinansowanie tych klinik – na modernizację pomieszczeń obecnych klinik. Tam będą duże zmiany. Zostanie dostosowanych ponad 600 m².</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o rezydentury, jak państwo wiedzą – pan przewodniczący pamięta, bo już wielokrotnie to poruszaliśmy – nabór na rezydenturę jest realizowany przez Ministerstwo Zdrowia w dwóch turach. W marcu i październiku. Wyliczyliśmy, że na przyszły rok dodatkowe rezydentury będą nas kosztować ponad 60.000 tys. zł. Minister Zdrowia w tej drugiej turze na pewno będzie potrzebować pieniędzy. Mamy je zapotrzebowane w rezerwie 73. Czyli, te środki na pewno zostaną...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W jakiej kwocie jest to zapisane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Ponad 60.000 tys. zł. Jeżeli będzie taka potrzeba, to na pewno zwrócimy się, czyli najprawdopodobniej w październiku.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o inwestycje, oczywiście uczelnia krakowska już zakończyła, a dokładnie za cztery dni kończy się proces wyboru inwestora. Mówimy oczywiście o uniwersytecie. Wpłynęły 4 oferty. W dniu 29 października na spotkaniu z nowo wybranym inwestorem będę omawiał harmonogram, według którego ma iść ta budowa. Tak, jak pan przewodniczący powiedział, ciągnie się ta inwestycja o wiele za długo, ale mam nadzieję, że teraz już ruszy. Natomiast, reszta inwestycji... Przypomnę, że w 2015 r. ma być zakończona inwestycja w Bydgoszczy, szpital dziecięcy w Krakowie ma być zakończony w 2016 r. Inwestycje w Białymstoku i Warszawie też mają być zakończone w tych latach. Ta jedna inwestycja rzeczywiście wymaga szczególnego nadzoru, i staramy się nie tylko poprzez moją osobę, ale cały departament, który to nadzoruje, baczyć, jak zostaną wydane pieniądze na zabezpieczenia oraz – co najważniejsze – dostosowanie, żeby nie było później konieczności żadnej przebudowy. Chodzi o to, aby była raz i dobrze dostosowana. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Panie ministrze, może w tam w Krakowie ktoś na choinkach zarabia. To wygląda trochę tak jak u Monty Pythona. Odkąd jestem w Sejmie – a jestem 9 lat – to słyszę o tym, że w tym roku na pewno się to zacznie, że drzewa wyrastają i trzeba je wycinać, i tak w kółko... Ja nie kwestionuję potrzeby tej inwestycji, ale jednak warto byłoby, żeby tam ktoś się zdecydował i określił, chyba że jest to niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">I jeszcze, gdyby pan mógł to doprecyzować – czy państwo po jednak długim czasie, przy zmianie ministra w międzyczasie, a teraz premiera, robią przegląd tego, w co chce się zainwestować w sensie struktury, to znaczy, jakie mają być łóżka itd., bo przecież teraz koncepcja jest zupełnie inna niż kilka lat temu. Gdyby pan mógł na to pytanie odpowiedzieć... Jeszcze momencik, bo widzę, że ad vocem zgłaszają się inne osoby. A może łącznie. Dobrze, to proszę w tej sprawie, i zaraz dalej...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Na zadane pytanie postaram się odpowiedzieć w podobnym tonie – drzewka nie mogły urosnąć, bo zostały wycięte w zeszłym roku, więc jeszcze by nie zarobili. Nie ma tych drzewek.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Odnośnie do struktury – oczywiście jest ona analizowana przed przystąpieniem do wyboru ofert i ich ogłoszenia. Były rozmowy zarówno w Ministerstwie i Narodowym Funduszu Zdrowia, jak i z wojewodami i marszałkami – mówię o Małopolsce. Oczywiście struktura tego szpitala nieco się zmieniła w stosunku do pierwotnego planu, natomiast została ona dostosowana do bieżących potrzeb wyraźnie nakreślonych przez NFZ odnośnie do kierunku i potrzeb, jakie widzi na danym terenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Teraz po kolei – pani poseł Zalewska, a później pan poseł Piontkowski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełAnnaZalewska">Dziękuję. Panie przewodniczący, pan jest łaskawy dla pana ministra mówiąc, że może po siedmiu latach rządzenia ktoś coś przeanalizuje i zaplanuje na rok 2015. Myślę, że powinny zostać wyciągnięte surowe konsekwencje, jeżeli chodzi o te inwestycje. My mówimy o publicznych pieniądzach. Beztroska i uśmiechy są po prostu naganne. Tam ktoś zarabia chociażby na wycince drzew, z tym kimś podpisany jest dziesięcioletni kontrakt. Po prostu, mówimy o marnowaniu publicznych pieniędzy. I rzeczywiście powinniśmy się spodziewać raportu o tym, kto poniesie tego konsekwencje. To jest pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełAnnaZalewska">Druga kwestia. Dziękuję panu ministrowi za informację o 300.000 tys. zł, bo wszyscy od dwóch miesięcy nabrali wody w usta – nikt nie chciał o tym powiedzieć. W związku z tym cała awantura z panią prezes Pachciarz była wyłącznie prywatną wendettą pana Arłukowicza na okoliczność tego, że odważyła się kwestionować jego decyzje, a broniła pieniędzy obywateli, w tym nieubezpieczonych, jak również budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. Myślę, że pani premier powinna wyciągnąć konsekwencje w stosunku do pana Arłukowicza.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełAnnaZalewska">Następna sprawa. Na pytanie pana przewodniczącego o Instytut Geriatrii, odniósł się pan dwuzdaniowo. Bardzo jednak poproszę o konkretne informacje, to znaczy, co będzie się działo z Instytutem Reumatologii, gdzie on się przenosi, jakie pieniądze są zaplanowane w budżecie i jaka będzie funkcja, a w związku z tym, zmiana ustawy. Czy nie ma innego miejsca, bo przypominam, że pan minister mówił o nowym miejscu pod ten instytut? I proszę wskazać, w którym miejscu budżetu są zaplanowane środki. Żeby zmieniać ustawę i ogłaszać przetargi trzeba mieć zaprojektowane konkretne pieniądze, koncepcję, plan i projekt. Bardzo poproszę o informację na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PosełAnnaZalewska">Skoro pan minister życzył sobie konkretnych pytań o informatyzację, to bardzo proszę, ale nie o informację, że ministerstwu wydaje się, że te projekty zostaną zrealizowane o czasie, bo Najwyższa Izba Kontroli mówi coś innego. W związku z tym, poproszę o informację pisemną na temat poziomu finansowania i realizacji następujących projektów – one są na str. 76 i 77. To mówię trochę z litości. Projekt „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” oraz projekt „Systemy Dziedzinowe”. „Rozwój Systemu Ratownictwa Medycznego” oraz „Inwestycje w Infrastrukturę Ochrony Zdrowia o znaczeniu Ponadregionalnym”. W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka – „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych”, w tym szczegółowe informacje o: Systemie Statystyki w Ochronie Zdrowia, Systemie Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia, Systemie Monitorowania Zagrożeń, Zintegrowanym Systemie Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi, Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych. To uszczegółowienie, o które pan minister prosił. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pan poseł Piontkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełDariuszPiontkowski">Prosiłbym pana ministra o drobne uzupełnienie dotyczące świadczeń wysokospecjalistycznych. Inaczej niż w ubiegłym roku, 1/6 środków – kilkanaście procent – zabezpieczono w rezerwie. W jaki sposób ta rezerwa będzie wydatkowana? Czy również NFZ w ramach przetargu czy konkursu będzie wydatkować te środki, czy ministerstwo będzie tutaj reagować na jakieś zdarzenia, do których będzie dochodzić w Polsce, i będzie w ten sposób próbować gasić pożary, które co jakiś czas wybuchają? Procedura wydatkowania tych środków z rezerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o 320.000 tys. zł, to pamiętam, że na posiedzeniu Komisji zadano mi to pytanie ponad miesiąc temu, i odpowiedziałem podając tę wartość, więc nikt tego nie ukrywa.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Odnośnie do intencji, jakie miała pani Pachciarz wnosząc – przypomnę – o ponad 900.000 tys. zł – prawie 1.000.000 tys. zł – na nieubezpieczonych... Rozumiem, ale Minister Zdrowia zawsze przekazywał Narodowemu Funduszowi Zdrowia kwotę około 300.000 tys. zł, bo to z roku na rok wzrastało... Ostatecznie propozycje były jednak zbliżone do wyliczeń Ministra Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o Instytut Reumatologii, poprzez... Tak, to pytanie było połączone. Instytut Reumatologii poprzez zmianę nazwy i przebudowę swojej struktury... Czyli, będzie mieścił się w tym samym miejscu... Tak, jest cały czas w Warszawie, ulicy nie pamiętam... przy ul. Spartańskiej. Przekształci się w Instytut Reumatologii i Geriatrii. Natomiast te prace, które obecnie są prowadzone, polegać będą na zwiększeniu powierzchni, na której będzie prowadzona działalność geriatryczna. Wiem też, że Instytut Reumatologii wystąpił o grant na sprzęt. Dostanie na zakup sprzętu, aby po przebudowie z pieniędzy Ministra Zdrowia mógł spokojnie rozwinąć działalność geriatryczną.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o poziom finansowania, informacja zostanie przesłana na piśmie, i każdy z tych programów, który tu... Tak, ta tabela na str. 82 jest pełna, ze wszystkimi datami i kwotami, dlatego myślałem, że tam będzie łatwiej...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Prosiłbym nie dyskutować na stronie. Niech pan odpowie, panie ministrze, a to, czego pan teraz nie jest w stanie przekazać, też bardzo proszę przekazać na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Tak, była taka prośba, więc będzie na piśmie... Jeżeli chodzi o konsekwencje za Kraków, to przypomnę, że te inwestycje, które Minister Zdrowia obecnie proceduje, są prowadzone sprawnie... W Krakowie rzeczywiście ze względu na ekologów – zresztą co roku to państwu powtarzam – ta inwestycja trwa za długo i już dawno powinna być w pełni finansowana, ewentualnie powinna się już kończyć. Pierwotnie przewidywaliśmy, że zakończy się w roku 2016. Natomiast odnośnie do konsekwencji, przypomnę państwu, że dwa lata temu, tutaj na posiedzeniu też odbyła się dyskusja z przedstawicielami władz uczelni wszystkich inwestycji jakie wtedy były i była wątpliwość, czy w ogóle nie zakończyć procedowania finansowania. Ustalili państwo wspólnie z nami, że będziemy nadal tę inwestycję prowadzić, i – tak jak powiedziałem – 29, jeżeli będzie wybrany jeden wykonawca, to, jak w przypadku Białegostoku i Warszawy, co po Warszawie widać, w ciągu 2–3 lat będzie ten obiekt w realizacji.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Piontkowskiego, to jest tak, że po rozpoczęciu roku będziemy przenosić te środki z rezerwy do części 46. Później po prostu zwiększymy dotacje dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Teraz poproszę jeszcze pana dyrektora o odpowiedzi. Nie było wiele pytań, ale jednak... Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektorgeneralnyBRPPJarosławFiks">Dziękuję, panie przewodniczący. W grupie wydatków na zakupy towarów i usług mieszczą się wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem biura. Mam na myśli opłaty eksploatacyjne – czynsz, energia, ale również wydatki związane z materiałami biurowymi, wyposażeniem, a także opłaty telefoniczne, w tym infolinia, oraz opłaty pocztowe. Tak więc są to grupy wydatków bieżących.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#DyrektorgeneralnyBRPPJarosławFiks">Jeśli chodzi o pytanie wspólne pana posła i pana przewodniczącego, chciałbym powiedzieć, że w bieżącym roku już we wszystkich województwach są zlokalizowani rzecznicy praw pacjenta szpitala psychiatrycznego. I tu chciałbym złożyć na ręce pana przewodniczącego podziękowanie dla Komisji za wsparcie, dzięki któremu udało się to zrobić. W kolejnym roku będziemy obsadzali te lokalizacje, które wymagają dodatkowo zwiększenia w danym województwie. Tak więc, we wszystkich województwach na bieżąco działają rzecznicy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję uprzejmie. Skoro nie ma więcej pytań, przechodzimy do wydania stosownej opinii. Ja tę opinię państwu przeczytam: „Komisja Zdrowia, na posiedzeniu w dniu...” – przepraszam, zacznę od początku. „Opinia nr 27 Komisji Zdrowia, przyjęta na posiedzeniu w dniu 21 października 2014 r., dotycząca projektu ustawy budżetowej na rok 2015, dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Komisja Zdrowia, na posiedzeniu w dniu 21 października 2014 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2015 (druk nr 2772) w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">1. części budżetowej 46 – Zdrowie:</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">b) dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8 i 9,</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">c) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">d) środki europejskie na współfinansowanie Programów Operacyjnych z zał. nr 3 i 4,</u>
          <u xml:id="u-49.7" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">e) programy wieloletnie z zał. nr 10;</u>
          <u xml:id="u-49.8" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">2. planu finansowego państwowego funduszu celowego z zał. nr 13 – Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych;</u>
          <u xml:id="u-49.9" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">3. planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie;</u>
          <u xml:id="u-49.10" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">4. planu finansowego Agencji Oceny Technologii Medycznych z zał. nr 14;</u>
          <u xml:id="u-49.11" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">5. części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 851 – Ochrona Zdrowia:</u>
          <u xml:id="u-49.12" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-49.13" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">b) dotacje celowe z zał. nr 8,</u>
          <u xml:id="u-49.14" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">c) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
          <u xml:id="u-49.15" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">d) zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone innym jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami z zał. nr 7;</u>
          <u xml:id="u-49.16" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">6. części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 43, 44 i 75;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RzecznikPrawPacjenta">a) wydatki z zał. nr 2,</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#RzecznikPrawPacjenta">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#RzecznikPrawPacjenta">Komisja, po zapoznaniu się z projektem ustawy budżetowej na rok 2015, a także stanowiskiem dysponentów części budżetowych i opiniami ekspertów oraz po dyskusji, pozytywnie zaopiniowała wymienione części projektu ustawy budżetowej na rok 2015”.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#RzecznikPrawPacjenta">Czy są głosy przeciwne przyjęciu takiego stanowiska? Są. W związku z tym, będziemy głosowali.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#RzecznikPrawPacjenta">Kto jest za wydaniem pozytywnej opinii, przed chwilą przeze mnie przeczytanej? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosowania?</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#RzecznikPrawPacjenta">Za głosowało 10 osób, 8 było przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam zatem, że została wydana opinia pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#RzecznikPrawPacjenta">Do przedstawienia wyżej wymienionej opinii Komisja upoważnia posła Grzegorza Sztolcmana. Czy pan poseł się zgadza? Tak. Czy są głosy przeciwne, jeśli chodzi o tę kandydaturę? Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie, pan poseł Sztolcman będzie nas reprezentować na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>