text_structure.xml 48 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam panie i panów posłów, panie i panów ministrów. Chciałam zapytać, czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt I, czyli informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. To jest stan na dzień 29 sierpnia br. Chciałam przypomnieć, że zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 roku Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Senatowi powyższą informację nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy. Informacja została przekazana naszej Komisji 5 września.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Ponieważ lista ministrów, którzy będą dzisiaj zabierali głos, jest długa, to może nie będę już teraz przedstawiać i witać, tylko zrobię to przy okazji, kiedy będą państwo zabierali głos. Chyba zrobimy tak jak zawsze, że po każdym z wystąpień, jeśli będą pytania, będziemy prosić panów ministrów o udzielnie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">W związku z tym, że o godzinie 11:00 rozpoczyna się posiedzenie Komisji Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na którym musi być obecny pan minister Andrzej Wyrobiec, to zaczęlibyśmy od niego. Rozumiem, że najpierw wprowadzenia pana ministra Artura Nowak-Fara. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychArturNowakFar">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, dokument jest jak zawsze przygotowany na podstawie przepisów ustawy kooperacyjnej. Wykaz identyfikuje ministerstwa odpowiedzialne za implementację wymienionych dyrektyw oraz wskazuje etap prac legislacyjnych toczących się w związku z przygotowaniem aktów prawa krajowego, wykonujących przepisy owych dyrektyw. Informacja ta została przygotowana na podstawie dokumentu pt. „Informacja na temat stanu wdrożenia dyrektyw unijnych i zobowiązań legislacyjnych wynikających z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE” oraz uwag Komisji Europejskiej przekazywanych w ramach postępowań w trybie art. 258 albo 260 Traktatu o Funkcjonowaniu UE, a także danych pochodzących z bazy notyfikacji krajowych środków wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychArturNowakFar">W zestawieniu przekazanym Sejmowi znajdują państwo informację o dziewiętnastu dyrektywach, których termin wykonania już minął lub mija w ciągu kolejnych trzech miesięcy od daty przygotowania dokumentu. Tą datą jest 3 września 2014 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychArturNowakFar">Pragnę poinformować, że od czasu przekazania materiału Sejmowi nastąpił postęp, który dotyczy następujących dyrektyw. Jeśli państwo pozwolą, to zidentyfikuję je tylko w odniesieniu do materii. Pierwsza dyrektywa dotyczy charakterystyki energetycznej. Tutaj wykonanie zostało zakończone. Dyrektywa dotycząca zapobiegania zanieczyszczeniu morza przez statki – projekt został skierowany do Sejmu. Dyrektywa wymagająca zmiany prawa o ruchu drogowym – to prawo zostało przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich w połowie września 2014 roku. Regulacja dotycząca zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – ten projekt został przyjęty przez KSE 10 września. W zestawieniu znajdują się również dwie dyrektywy, do wdrożenia których potrzebne jest jedynie wydanie rozporządzeń właściwych ministrów. Droga legislacyjna będzie tu krótsza. To są dyrektywy 2009/30 oraz 2014/78 i 2014/83, ale to jest jedna rodzin, jeden obszar regulacyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychArturNowakFar">Teraz kilka słów o przyczynach opóźnień oraz aktualnym stanie prac legislacyjnych nad projektami ustaw i rozporządzeń wykonujących prawo UE. Szczegółowe informacje przedstawią ministrowie odpowiedzialni za ich wdrożenie do prawa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychArturNowakFar">Kończąc pragnę podkreślić, że już przez kolejny okres rozliczeniowy udało się rządowi utrzymać niski poziom deficytu implementacyjnego. Przypominam, że wymagany poziom to jest 1%. My mieścimy się w tym przedziale. Co więcej, mamy również wdrożony konkretny program, który będzie służył obniżeniu tego pułapu do jeszcze mniejszego wskaźnika. To nie jest oczywiście – pragnę to podkreślić – obniżanie za wszelką cenę i na łapu capu, bez przemyślenia, o które dyrektywy i w których zakresach regulacji chodzi. Zmierza to generalnie do stworzenia takiego stanu, w którym będziemy, jak to się mówi, nieprzytłoczeni materią, tylko już w pełni będziemy ją kontrolować. Myślę, że w przedziale 0,5–1% deficytu, to już będziemy mogli mówić o takim stanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Teraz oddam głos ministrowi Andrzejowi Wyrobcowi z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Gratuluję panu ministrowi, pan minister jest dzisiaj pierwszy raz na posiedzeniu naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoAndrzejWyrobiec">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca, szanowni państwo, mam nadzieję, że MKiDN, mimo pewnego poślizgu, do tego pułapu się przyczyni. W przygotowanym przez MSZ zestawieniu mieliśmy, mówiąc brzydko, „obsuwę” w implementacji dyrektywy w sprawie czasu ochrony prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych oraz dyrektywy w sprawie niektórych dozwolonych sposobów korzystania z utworów osieroconych. Mówię – mieliśmy, bo opóźnienie w tej implementacji wynikało z zamiaru przeprowadzenia szerokiej i bardziej kompleksowej nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Prace w MKiDN zakończyliśmy 17 września. Podpisany został przez panią minister projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Nowelizacja jest wynikiem dyskusji i prac przygotowawczych prowadzonych w 2013 roku w ramach forum prawa autorskiego, powołanego przez pana ministra Bogdana Zdrojewskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoAndrzejWyrobiec">Ta nowelizacja prawa autorskiego, przygotowana i skierowana do Rady Ministrów, obejmuje kwestie dotyczące czasu ochrony i utworów osieroconych, czyli wyczerpuje obie dyrektywy PE. Obejmuje również szereg ułatwień w korzystaniu z utworów chronionych prawem autorskim, znajdujących się w zasobach bibliotek i instytucji kultury, w tym także utworów osieroconych w zakresie wykraczającym zdecydowanie poza dyrektywę oraz utwory niedostępne w obrocie handlowym. Obejmuje również system wynagradzania autorów i wydawców z tytułu wypożyczeń bibliotecznych, co wynika z dyrektywy o najmie i użyczeniu z 2006 roku, dotychczas w Polsce dyrektywy nieimplementowanej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoAndrzejWyrobiec">Kolejną rzeczą, którą obejmuje projektowana ustawa, jest ułatwienie w korzystaniu z utworów niepodlegających ochronie poprzez zniesienie opłat na Funduszu Promocji Twórczości. To jest instytucja zwana funduszem martwej ręki, nieznana prawu europejskiemu.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoAndrzejWyrobiec">Jak mówiłem, projekt w tym tygodniu został skierowany do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w celu zaopiniowania oceny skutków regulacji, co formalnie, jak wiemy, rozpoczyna proces rządowej procedury legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoAndrzejWyrobiec">Konsultacje społeczne w tej sprawie powinny się rozpocząć na przełomie września i października, tak aby projekt mógł zostać skierowany do Sejmu w grudniu br. Przedstawiciele MKiDN pozostają w stałym kontakcie z Komisją Europejską, informując ją o przebiegu procedury legislacyjnej, o treści projektu i o harmonogramie dalszych prac. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania do pana ministra w tym punkcie? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMirosławaNykiel">Panie ministrze, chciałabym, żeby pan w dwóch, trzech zdaniach zdefiniował utwory osierocone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Jest jeszcze pytanie od przewodniczącego Szczerskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">W nawiązaniu do tego chciałem zapytać, czy pan minister może wie, czy są jakieś postępy w sprawie odzyskania albo uzyskania praw do jednego z najbardziej znanych osieroconych utworów, czyli do „Czerwonych maków na Monte Cassino”, które są dzisiaj we władaniu państwa Bawaria.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNAndrzejWyrobiec">W sprawie utworów osieroconych bardzo proszę dyrektora Karola Kościńskiego, dyrektora Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów. W sprawie „Czerwonych maków” to albo pan dyrektor, albo ja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuWłasnościIntelektualnejiMediówMKiDNKarolKościński">Dziękuję, pani przewodnicząca, szanowni państwo, utwory osierocone są to takie utwory, których twórcy bądź inni uprawnieni nie są znani, bądź nie ma możliwości zlokalizowania miejsca, w którym są. Dlatego te podmioty nie mogą udzielić uprawnienia korzystania z takich utworów. W konsekwencji pojawiła się dyrektywa unijna i nasze rozwiązania, które umożliwią korzystanie z takich utworów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorDepartamentuWłasnościIntelektualnejiMediówMKiDNKarolKościński">Żeby uzmysłowić, o czym mówimy w polskich realiach, mówimy o około trzystu tysiącach jednostek bibliotecznych z Biblioteki Narodowej, mówimy o całym polskim kinie przedwojennym, w tym też kinie, które było tworzone w języku jidysz. Mówimy wreszcie o dorobku polskiej prasy podziemnej, zarówno z okresu drugiej wojny światowej, jaki z okresu komunistycznego. Do twórców tych utworów po prostu nie można w tym momencie dotrzeć. Dzięki implementacji dyrektywy i jej szerszemu ujęciu w projekcie, społeczeństwo uzyska dostęp do tych utworów za pomocą instytucji kultury, na różnych polach eksploatacji, w tym oczywiście przez udostępnienie ich treści w internecie. Jeśli są jakieś dodatkowe pytania, to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNAndrzejWyrobiec">Co do „Czerwonych maków”, to mamy świadomość, że prawa własności przeszły na rząd federalny w Monachium. Dzięki prośbie pani poseł Róży Thun nawiązaliśmy łączność z rządem federalnym i prowadzimy delikatne rozmowy, bo tak naprawdę, zgodnie z prawem europejskim i z prawem autorskim, te prawa przynależą rządowi federalnemu. Jesteśmy po rozmowach i na dobrej drodze, żeby na podstawie wzajemnej umowy te prawa zostały przekazane rządowi polskiemu, czy Polsce. Pracujemy nad tym, bo sprawa nie jest jakoś szczególnie łatwa z punktu widzenia prawa, natomiast zajmujemy się tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Jeszcze pan poseł Naimski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełPiotrNaimski">Pani przewodnicząca, panie ministrze, przepraszam, że jeszcze w tej sprawie, ale pana rezerwa w tej materii i stawanie wyłącznie na gruncie prawa są, uważam, niewłaściwe. To jest pieśń, która jest pewnym symbolem i jeżeli akurat rząd niemiecki, na skutek różnych zaszłości, stał się właścicielem praw autorskich, to przepraszam bardzo, ale ta sprawa powinna być załatwiona na płaszczyźnie politycznej. To Niemcy mają znaleźć rozwiązanie prawne i nam to po prostu wręczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMKiDNAndrzejWyrobiec">Panie pośle, to jest tylko kwestia symboliki i nazewnictwa sprawy, którą w sposób łagodny i z absolutnym zrozumieniem obu stron załatwiamy, bez stawiania sprawy na ostrzu noża.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Myślę, że liczy się przede wszystkim skuteczność tych działań, i to nam przyjdzie za jakiś czas ocenić. Nie ma więcej pytań do pana ministra. Bardzo dziękujemy. Teraz Ministerstwo Finansów, pan minister Artur Radziwiłł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówArturRadziwiłł">Dziękuję bardzo. Zaległości MF dotyczą dwóch dyrektyw. Pierwsza jest dyrektywa w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi. Tytułem wyjaśnienia, dlaczego powstało tu opóźnienie: ta dyrektywa jest potężna, bardzo skomplikowana i bardzo ważna. Ma 686 artykułów. Weszła w życie w lipcu 2013 roku z terminem implementacji na grudzień 2013 roku, czyli termin był niezwykle krótki. Wdrożenie tej dyrektywy, powszechnie nazywanej dyrektywą CRD IV, i dostosowanie prawa polskiego do przepisów związanego z nią rozporządzenia CRR ma nastąpić w ustawie o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, oraz w ustawie o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym, wraz z aktami wykonawczymi.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówArturRadziwiłł">Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw jest obecnie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. W najbliższych tygodniach nowa wersja projektu zostanie skierowana do ponownych konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówArturRadziwiłł">Jeśli chodzi o projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad stanem finansowym, w maju został on przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich i zostanie skierowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów. Liczymy także na to, że projekty ustawy zostaną przyjęte przez Radę Ministrów w czwartym kwartale tego roku.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówArturRadziwiłł">Drugą dyrektywą, której okres implementacji już minął, jest dyrektywa w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Odpowiedni projekt ustawy przygotowywany jest przez Rządowe Centrum Legislacji. Te prace się przedłużają z powodu złożoności tej ustawy pod względem legislacyjno-prawnym. Trzeba powiedzieć, że materia regulowana dyrektywą nie była dotychczas w żaden sposób regulowana prawem krajowym i jest bardzo obszerna. Obejmuje Kodeks spółek handlowych, prawo bilansowe oraz szeroko rozumiany obrót papierami wartościowymi.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówArturRadziwiłł">Żeby odpowiednio tę dyrektywę implementować, prowadzone są analizy rozwiązań przyjętych w innych krajach. Kiedy ten projekt zostanie już przekazany przez Rządowe Centrum Legislacji Ministerstwu Finansów, natychmiast zacznie się proces legislacyjny. Powinno to nastąpić jeszcze w październiku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę o pytania. Pan przewodniczący Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełAndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Pytanie dotyczy dyrektywy w sprawie dopuszczania instytucji kredytowych i działalności nadzoru ostrożnościowego. W powszechnej opinii nasz nadzór bankowy jest nadzorem bardzo dobrze działającym. Były robione prace na temat dopuszczenia instytucji kredytowych, para bankowych, do działalności. Na ile ta dyrektywa zmienia polskie prawo? Czy to są zmiany istotne? Czy też są to zmiany raczej szlifujące i dostosowujące nasze dotychczasowe przepisy do dyrektywy? Na ile to jest zmiana, nie chcę użyć słowa rewolucyjna, ale istotna z punktu widzenia polskiego prawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówArturRadziwiłł">Zgadzam się z panem przewodniczącym, że polski nadzór dobrze funkcjonuje i z tego powodu Polska nie stała się ofiarą kryzysu finansowego, który objął tak wiele krajów. Zmiany proponowane w dyrektywie są spowodowane lekcją, którą Europa otrzymała w trakcie kryzysu i wynika też z tego, że nasz sektor bankowy jest i był przed kryzysem systemem konserwatywnym i niepodejmującym nadmiernego ryzyka. Jednak istniejąca do tej pory regulacja, którą implementowaliśmy wcześniej, dotycząca przede wszystkim poziomu kapitału, nie gwarantowała tego w sposób prawny i systemowy. Dlatego ta dyrektywa jest tak ważna, bo zaostrza ona pewne wymagania nie tylko na poziomie europejskim. Ponieważ nasz system bankowy jest mocno zintegrowany z systemem bankowym reszty Europy i jest częścią dużych grup bankowych, to te zmiany mają dla nas niezwykle istotne znaczenie. Co do konkretnych zmian przepisów poproszę pana dyrektora, żeby powiedział, co się zmieni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegoMFPiotrKoziński">Dziękuję. Właściwie trudno mi uzupełnić wypowiedź ministra Radziwiłła, ponieważ ujął istotę całej historii. Generalnie są to zmiany istotne, zarówno dla całego rynku europejskiego, jak i naszego krajowego, natomiast to jest też aspekt, o którym powiedział pan przewodniczący – to jest doprecyzowanie, dokręcenie śruby regulacyjnej, która do tej pory istniała na poziomie ustawy. Tak w dużym skrócie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Nie słyszę więcej pytań. Ministerstwo Gospodarki, pan minister Mariusz Haładyj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMariuszHaładyj">Dziękuję, pani przewodnicząca. Podobnie jak MF, MG ma również dwie zaległości. Jedna dotyczy dyrektywy PE, która zmienia dyrektywę odnoszącą się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniających dyrektywę Rady odnoszącą się do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej. Zasadnicza część tej dyrektywy została wdrożona poprzez uchwalenie w lipcu tego roku ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Została ona ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 11 lipca. Do pełnej implementacji brakuje jeszcze wydania dwóch rozporządzeń. Jedno to rozporządzenie w sprawie oznakowania dystrybutorów do paliw ciekłych używanych na stacjach paliwowych i stacjach zakładowych, drugie to rozporządzenie MG w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Oba projekty w tym tygodniu, najpóźniej w przyszłym rozpoczną ścieżkę legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMariuszHaładyj">Drugą zaległością jest dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej. Projekt nowej ustawy o efektywności energetycznej, która zastąpi ustawę z 2011 roku, znajduje się w tej chwili w konsultacjach publicznych i uzgodnieniach międzyresortowych. Jest w tych konsultacjach od lipca. Wpłynęły uwagi, które w tej chwili MG rozpatruje. Trudnością w wywiązaniu się z tego obowiązku jest kwestia tego, że ustawa dotyczy całego łańcucha energetycznego, czyli wytwarzania, przesyłu i dystrybucji, a jednocześnie też końcowego wykorzystania energii, stąd tych uwag jest trochę. Planowany przez MG termin skierowania do parlamentu to pierwszy kwartał 2015 roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania do pana ministra. Nie słyszę. Dziękuję. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, pan minister Marcin Kubiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Bardzo dziękuję, szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w nawiązaniu do omawianego podczas dzisiejszego posiedzenia dokumentu chciałbym przedstawić informacje dotyczące tych dyrektyw, za których wdrożenie odpowiada MIR. Według stanu na 3 września br. MIR nie wdrożyło czterech dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął. Są to, zaczynając od tej, która ma najdłuższy okres opóźnienia: dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Termin transpozycji minął 9 lipca 2012 roku. Drugą dyrektywą jest dyrektywa w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych, której termin transpozycji minął 18 czerwca br. Kolejną jest dyrektywa w sprawie wdrożenia umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów UE ECSA a Europejską Federacją Pracowników Transportu EFT w sprawie konwencji o pracy na morzu z roku 2006. Termin transpozycji tej dyrektywy upłynął 20 sierpnia tego roku. I ostatnią, czwartą jest dyrektywa wykonawcza zmieniająca dyrektywę Rady odnoszącą się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach. Termin transpozycji tej dyrektywy upłynął 27 sierpnia 2014 roku.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Ponadto, w moim resorcie toczą się prace nad implementacją kolejnych dwóch dyrektyw, których termin transpozycji upłynie w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Jest to dyrektywa zmieniająca załącznik drugi do dyrektywy ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej. Termin transpozycji upłynie 1 listopada br. Kolejna z tej grupy, a ostatnią z sześciu, którymi się zajmujemy, jest dyrektywa w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu. Termin transpozycji – 21 listopada br.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Pokrótce omówię każdą z nich z naświetleniem, jaki jest stan obecny. Jeśli chodzi o pierwszą dyrektywę w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, to przypominam, że odnosimy się tu do stanu na 3 września, dlatego chciałem z przyjemnością poinformować, że 8 września ta ustawa została już opublikowana w Dzienniku Ustaw. To był ostatni akt brakujący do pełnego jej wdrożenia. Tym samym, zgodnie z aktualnym stanem prawnym, ta dyrektywa jest już w pełni wdrożona i implementowana.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Co do dyrektywy dotyczącej zawartości siarki w paliwach żeglugowych, to zostanie ona wdrożona za pomocą dwóch czynności. Przede wszystkim przez ustawę o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w paliwie żeglugowym. Jeśli chodzi o projekt ustawy, to został on rozpatrzony przez Radę Ministrów 2 września br. i 16 września skierowany do Sejmu. Obecnie jest opiniowany przez Biuro Legislacyjne Sejmu. Jeśli chodzi o projekt rozporządzenia, to po uzyskaniu akceptacji RCL projekt został przekazany do akceptacji ministra gospodarki. Przewidujemy, że do dnia 30 września rozporządzenie zostanie podpisane przez ministra infrastruktury i rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Mając na uwadze, że proces legislacyjny będzie się obecnie toczył w Sejmie, liczymy na państwa wsparcie i pomoc, tak aby procedować szybko, celem wdrożenia tej dyrektywy przed publikacją kolejnego raportu Internal Market Scoreboard, czyli przed 10 listopada br.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Jeśli chodzi o trzecią dyrektywę, umowy między ECSA a EFT w sprawie konwencji o pracy na morzu z 2006 roku, wdrożenie tej dyrektywy nastąpi poprzez ustawę o pracy na statkach morskich. Założenia do ustawy zostały przyjęte przez Radę Ministrów 22 lipca i zgodnie z naszym wnioskiem KPRM zgodził się, żebyśmy byli odpowiedzialni za napisanie tego projektu. Ustawa została wpisana do wykazu prac Rady Ministrów. Obecnie prowadzone są konsultacje wewnątrzresortowe. Gdy się zakończą, projekt zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">W zakresie procedowania przewidujemy konsultacje społeczne nad tym projektem ustawy ze wszystkimi podmiotami, na które może oddziaływać regulacja, bądź które mogą być zainteresowane rozwiązaniami w niej zawartymi. Przewidujemy, że pełne wdrożenie może nastąpić na początku przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Ostatnia, czwarta dyrektywa, z tych, których termin transpozycji już minął, to dyrektywa zmieniająca dyrektywę odnoszącą się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dzieci w pojazdach. Uczynimy to za pomocą ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Projekt tej ustawy został przyjęty 17 września przez KSE i 23 września skierowany na posiedzenie Stałego Komitetu Rady Ministrów. Mamy nadzieję, że dzisiaj będzie omawiany na posiedzeniu KRM.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku dyrektywy o zawartości siarki w paliwach żeglugowych, implementacja powinna nastąpić przed 10 listopada br. Z tymi dwoma dyrektywami na pewno zdążymy.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Teraz przechodząc do dwóch dyrektyw, których termin transpozycji upłynie w ciągu trzech miesięcy, wymieniona przeze mnie wcześniej dyrektywa w sprawie wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej będzie implementowana za pomocą ustawy o żegludze śródlądowej. Również ona została wpisana do wykazu prac Rady Ministrów pod stosownym numerem. W październiku będziemy przeprowadzali konsultacje społeczne, a w listopadzie uzgodnienia międzyresortowe. Przewidujemy, że na początku przyszłego roku dokona się pełne wdrożenie tej dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Ostatnia dyrektywa dotyczy sprawy kontroli przeprowadzanej przez państwo portu. W związku z tym niezbędne dokonanie zmian w ustawie o bezpieczeństwie morskim, zawartych w ustawie o pracy na statkach morskich, która jednocześnie wdraża dyrektywę już wcześniej przeze mnie omawianą, dotyczącą umowy pomiędzy ECSA a EFT w sprawie konwencji o pracy na morzu. Drugim krokiem jest projekt rozporządzenia ministra infrastruktury i rozwoju, który będzie zmieniał rozporządzenie w sprawie inspekcji państwa portu. Ten projekt został już opracowany po uzgodnieniach międzyresortowych, 2 września przekazany do RCL z prośbą o wyznaczenie terminu komisji prawniczej. Oczekujemy na odpowiedź RCL. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są jakieś pytania do pana ministra. Nie słyszę. W takim razie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pan minister Jacek Guliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoJacekGuliński">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni goście, chce państwu przedstawić jedną dyrektywę, która jest kłopotem naszego resortu. Tylko jedną, ale za to dosyć mocno opóźnioną. Chodzi o dyrektywę PE i Rady nr 2010/63 z dnia 22 września 2010 roku. Chcę państwu przedstawić kalendarium ostatnich działań i na jakim etapie jesteśmy.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoJacekGuliński">Weźmy z tego roku: 17 stycznia Rządowe Centrum Legislacji przekazuje nam projekt ustawy. 21 stycznia – konsultacje międzyresortowe publiczne, łącznie 513 uwag. Rozszerzamy grupę ludzi w ministerstwie, którzy są za to odpowiedzialni, dobieramy dwóch ekspertów. Pani minister w marcu powierza mojej osobie nadzór nad tym procesem. Konsultujemy w resortach. 7 maja 2014 roku – konferencja uzgodnieniowa. 23 maja 2014 roku – konsultacje publiczne. 11 czerwca br. – KSE. 25 czerwca przechodzimy przez Komitet ds. Cyfryzacji. 10 lipca – Komitet Stały. 12 sierpnia projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoJacekGuliński">W dniu 11 września odbyło się pierwsze czytanie projektu w Sejmie, na wspólnym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projekt został skierowany do rozpatrzenia do podkomisji nadzwyczajnej, druk nr 2709. 24 września, czyli wczoraj, pierwsze posiedzenie tej podkomisji. Ustalamy ekspertów, zakres ekspertyz, harmonogram działań. 8 października pierwsze robocze spotkanie podkomisji. Zgodnie z harmonogramem 30 listopada podkomisja ma przedstawić sprawozdanie ze swoich prac.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoJacekGuliński">Ze swojej strony mogę państwa zapewnić, że w tej chwili jest to dla mnie osobiście absolutny priorytet legislacyjny. Dzięki współpracy z parlamentem mamy nadzieję, że uda się nam dosyć szybką ścieżką, w ramach procedur i możliwości, doprowadzić do uchwalenia tejże ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są pytania do pana ministra? Pan przewodniczący Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Panie ministrze, bardzo dziękuję za bardzo bojową prezentację procesu legislacyjnego. Wszyscy chcielibyśmy czuć, że jesteśmy na tym froncie razem z panem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWJacekGuliński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Natomiast odbywa się to jednak dwa lata po tym, jak minął termin implementacji, chcę więc zapytać, co jest tak skomplikowanego, że dwa lata po tym musimy tę walkę wspólnie toczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWJacekGuliński">Odpowiadam też bojowo. Sytuacja wygląda tak, że cała ta dyrektywa i dyrektywa ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych i edukacyjnych była wypracowywana przez Parlament Europejski i Komisję, też w burzliwej dyskusji, przez prawie dwa lata 2008–2010. Dlaczego? Bo się ścierają tu co najmniej dwie grupy interesariuszy. Mówię o tych, którzy chronią zwierzęta przed jakąkolwiek inwazją człowieka, a z drugiej strony o tych, którzy chcą i muszą badać zwierzęta, żeby i zwierzętom, i ludziom żyło się zdrowiej, bezpieczniej i dostatniej. To zderzenie i drażliwość społeczna tematyki, a poza tym złożoność legislacyjna, ponieważ ścierały się różne podejścia legislacyjne RCL, Ministerstwa Sprawiedliwości i trochę nasze spojrzenie na tę sprawę, spowodowały, że tak długo trwało wypracowanie założeń do ustawy. Potem, jak pan poseł widzi, troszeczkę przyspieszyliśmy. Wiem, że jest nad nami garb dwuletniego spóźnienia. Teraz pozostaje tylko robić co możliwe, żeby z tego uciec.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWJacekGuliński">Drugie wytłumaczenie jest takie, że w latach 2012 i 2011, jak państwo wiedzą, w resorcie powstawało kilka legislacyjnych, dosyć dużych dzieł, np. nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym czy o zasadach finansowania nauki. Liczba aktów prawnych, na których się koncentruje nasz dział prawny i wielu pracowników, jest dosyć duża. W tej chwili zostały nam trochę mniejsze trzy, cztery projekty ustaw. To też może się po części składać na to spóźnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Nie słyszę więcej głosów. Przechodzimy do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pan minister Kazimierz Plocke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKazimierzPlocke">Dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, minister rolnictwa i rozwoju wsi jest zobligowany do wdrożenia dwóch dyrektyw wykonawczych Komisji. Termin transpozycji mija 30 września 2014 roku. Obydwie dyrektywy zostaną wdrożone rozporządzeniem ministra rolnictwa i rozwoju wsi. 12 września minister wystąpi do RCL o zwolnienie z komisji prawniczej. Z informacji posiadanych na dziś wynika, że taką zgodę uzyskamy jeszcze w tym tygodniu, a więc obie dyrektywy zostaną wdrożone w terminie do 30 września br. Dziękuję pani przewodniczącej i Wysokiej Komisji za wysłuchanie kompetentnej i niezwykle ważnej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze, za sprawne przedstawienie informacji. Czy są jakieś pytania do pana ministra. Nie słyszę. Bardzo dziękuję. Ministerstwo Środowiska, pan minister Piotr Otawski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaPiotrOtawski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, szanowni państwo, panie i panowie posłowie, mam troszkę więcej aktów do przedstawienia. Pierwsza jest dyrektywa PE zmieniająca dyrektywę dotyczącą usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Ustawa wdrażająca tę dyrektywę to projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Ten dokument jest na ostatnim etapie prac rządowych. W tej chwili trwają jeszcze ustalenia dotyczące szczegółów systemu aukcyjnego, który wynika z tej ustawy, czy regulacji giełdowych, które wynikają z systemu aukcji emisji gazów cieplarnianych na poziomie Komitetu Stałego. Lada chwila ten projekt powinien być przyjęty przez rząd przekazany parlamentowi w celu dalszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaPiotrOtawski">Kolejnym aktem prawnym jest dyrektywa PE w sprawie emisji przemysłowych. Na poziomie ustawowym ta dyrektywa została już transponowana do polskiego porządku prawnego poprzez zmianę ustawy – Prawo ochrony środowiska. To ustawa z 11 lipca 2014 roku. Zostały niewielkie zakresy potrzebne do transpozycji, które w tej chwili są uzupełniane na poziomie dwóch rozporządzeń: w sprawie zakresu prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody oraz w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji i źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Oba rozporządzenia są po komisji prawniczej, w związku z tym lada dzień ta transpozycja będzie pełna.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaPiotrOtawski">Kolejna jest dyrektywa PE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, tak zwana dyrektywa WEEE. Aktem wdrażającym jest ustawa o zmianie ustawy w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt ustawy został w ostatnich dniach przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich i będzie teraz przedmiotem końcowych prac rządowych. Po nich nastąpi przekazanie do parlamentu do dalszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaPiotrOtawski">Ostatnia dyrektywa dotyczy emisji systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych, a także zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/WE. To tak zwane gazy fluorowane. Projekt ustawy, który wdraża tę dyrektywę, to ustawa o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych. Ten projekt również jest na zaawansowanym etapie prac rządowych. Jest on po konsultacjach międzyresortowych. Wprowadzane są ostatnie wynikające z nich uwagi. Projekt zostanie przekazany pod obrady komitetów Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Pan przewodniczący Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełAndrzejGałażewski">Panie ministrze, w zestawie, który otrzymaliśmy, który mam przed oczami, są tylko dwie dyrektywy, a nie cztery. W związku z tym mam pytanie, czy nie ma więcej ukrytych dyrektyw, których nie ma w tym zestawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Czy ktoś jeszcze ma jakieś uwagi lub pytania? Nie słyszę. Panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚPiotrOtawski">Mogę tylko powiedzieć, że powiedziałem całą prawdę. To są wszystkie dyrektywy, które mamy do transponowania, które są jakimiś brakami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Ministerstwo Zdrowia, pan minister Sławomir Neumann.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaSławomirNeumann">Dziękuję, pani przewodnicząca, szanowni państwo, mamy dwie dyrektywy, których termin wdrożenia upłynął. Pierwsza to dyrektywa w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi w zakresie zapobiegania wprowadzaniu sfałszowanych produktów leczniczych do legalnego łańcucha dystrybucji. Termin minął 2 stycznia ubiegłego roku. Projekt ustawy wdrażającej to prawo farmaceutyczne oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii jest w Sejmie. 23 września, czyli przedwczoraj, był przedmiotem obrad podkomisji nadzwyczajnej, która została powołana. Jest wielka szansa, że do końca października projekt będzie uchwalony i trafi z Sejmu do Senatu. To jest tak zwana dyrektywa fałszywkowa dotycząca wprowadzania fałszywych leków do obrotu.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaSławomirNeumann">Druga dyrektywa dotyczy stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, to tak zwana ustawa transgraniczna. Ona także jest już na etapie prac parlamentarnych. To jest ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Jest obecnie w Senacie. Wczoraj odbyło się posiedzenie komisji senackiej. Dzisiaj prawdopodobnie, jeśli mnie pamięci nie myli, ta ustawa z poprawkami będzie przyjęta przez Senat. Następnie trafi do Sejmu, więc na kolejnym posiedzeniu Sejmu sprawa będzie zamknięta. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę. Jeśli są jeszcze jakieś pytania do pana ministra Nowaka-Fara, to bardzo proszę. Pan przewodniczący Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełAndrzejGałażewski">Mam generalne pytanie, bo widać z tych wykazów, że tempo implementacji w stosunku do pierwszych lat poakcesyjnych jest w tej chwili bardzo duże. W zestawach europejskich, szczególnie to państwa Południa zawsze miały kłopoty z implementacją, a chyba przewodziły w tym Włochy. Jak wygląda w tej chwili nasza sytuacja w stosunku do innych państw członkowskich, jeżeli pan ma taką wiedzę, oczywiście?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pan przewodniczący Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo. Myślę, że posiedzenie naszej Komisji też jest bardzo wartościowe dla samego MSZ, bo dowiaduje się, że w wykazie są jeszcze ukryte niewdrożone dokumenty. MSZ dowiaduje się o nowych połaciach, których powinno pilnować. Sejm, nasza Komisja się do czegoś przydaje, także rządowi.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Mam poważne pytanie, panie ministrze, bo jedna sprawa to jest niewdrożenie dyrektyw, opóźnienia, które są opóźnieniami wdrożeniowymi, a inna sprawa to są postępowania przed Trybunałem o niezrealizowanie. Niektóre dyrektywy wdrażamy, ale potem ich nie realizujemy. Są opóźnienia w realizacji w tym sensie, że wskaźniki, które powinny być osiągane, nie są osiągane, i mamy przed Trybunałem w tej sprawie groźby albo skargi. Chcę zapytać, ile się toczy spraw o niewdrożenie, a ile nam grozi? Ile mają państwo sygnałów od Komisji o potencjalnych skargach na Polskę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Nie słyszę więcej zgłoszeń. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZArturNowakFar">Przepraszam Wysoką Komisję, ale odpowiedź na to pytanie zawsze jest dosyć trudna, dlatego że tak naprawdę, odwracając nieco kota ogonem, jak to się mówi, to nie liczba decyduje o wadze spraw. To może być jedna, ale poważna kwestia, w której zagrażałyby nam jakieś bardzo poważne implikacje.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZArturNowakFar">Odpowiadając na pierwsze pytania, a później przechodząc do tego drugiego, które mi sprawia nieco problemu metodycznego, to południe Europy jest rzeczywiście nadal słabe. Włochy poprawiły swój wynik, ale z uwagi na to, że właściwie wszystkie państwa podejmują poważne i niekiedy udane wysiłki, żeby wyeliminować deficyt implementacyjny, są one mimo wszystko nadal na dole stawki.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZArturNowakFar">My jesteśmy, drodzy państwo, mimo wysiłków, po dobrej stronie, bo granicą uważaną przez Komisję Europejską jest deficyt nieprzekraczający 1%. My go mamy, ale lepiej byłoby obniżyć deficyt implementacyjny. To nie o to chodzi, żeby koniecznie pokazać tylko i wyłącznie wynik. Powtarzam, naszą ambicją jest doprowadzenie do takiego stanu, że będziemy mieli w pełni przemyślaną strategię czasów, w których implementujemy poszczególne dyrektywy. To będzie stan optymalny. Będziemy wtedy rozmawiać w Komisji o tym, czy nasze wybory w tym zakresie są prawidłowe, czy można podjąć jakieś inne decyzje w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZArturNowakFar">Jeśli chodzi o te postępowania przed Trybunałem, to samych postępowań mamy dosłownie kilka. Na palcach jednej ręki można policzyć. One nie przesądzają niczego, dlatego że często mówią o tym, że Polska, zdaniem Komisji Europejskiej, wdrożyła system wadliwie, ale przecież to jest tylko roszczenie samej Komisji. To nie oznacza, że my nie mamy jakiegoś rachunku ryzyka, że uważamy, że w tych zakresach wszystkie pięć spraw przegramy, bo to jest nieprawda. Sądzę, że w znacznej części te pięć spraw jesteśmy w stanie przynajmniej spróbować obrócić na naszą stronę.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZArturNowakFar">Jeżeli chodzi o te sprawy, które ewentualnie nam grożą, to wskazano nam naruszenia w zakresie prawa wodnego, w zakresie regulacji dotyczącej obniżenia stawki VAT i w zakresie regulacji transportowych: transportu lotniczego i kolejowego. W tych obszarach ewentualnie możemy się liczyć z jakąś reakcją Komisji Europejskiej i ostatecznie Trybunału. Ale, jak mówię, to nie są sprawy na tyle zaawansowane i na tyle zabagnione, żeby się to na pewno skończyło rozprawą przed Trybunałem Sprawiedliwości. Ten system, który mamy, i który doprowadził do obniżenia deficytu implementacyjnego, również jest uzupełniony o ten element, w którym staramy się o jak najlepszy poziom legislacji. Nasz system, moim zdaniem, działa coraz lepiej. Krótko mówiąc, staramy się go ciągle ulepszać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Nie słyszę więcej pytań do pana ministra. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pkt II – sprawy bieżące. Drugie posiedzenie Komisji mamy dzisiaj o godzinie 12:00. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>