text_structure.xml
36.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Witam serdecznie wszystkich państwa. Otwieram 155. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam państwa posłów, pana ministra i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum. Szanowni państwo, przewodniczący powierzył mi zaszczytny obowiązek prowadzenia dzisiejszego posiedzenia Komisji. Dziękuję. Postaram się go godnie zastąpić.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Przechodzimy w takim razie do przedstawienia i przyjęcia porządku dziennego obrad. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje dwa punkty. Punkt pierwszy to rozpatrzenie informacji ministra infrastruktury i rozwoju o Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa 2014–2020. Punkt drugi to rozpatrzenie informacji ministra infrastruktury i rozwoju o Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014–2020 Powyższy porządek i materiały na dzisiejsze posiedzenie Komisji członkowie Komisji otrzymali. Mam zatem pytanie. Czy są uwagi do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia? Nie widzę, nie słyszę. W związku z tym uważam, że porządek został przyjęty. Przystępując do realizacji porządku dziennego, mam jednak propozycję, aby nieco zmienić procedurę i oba punkty – punkt pierwszy i punkt drugi – zreferować łącznie i odbyć łączną dyskusję nad obydwoma punktami. Czy jest zgoda na to? Nie słyszę sprzeciwu, zatem uważam, że połączyliśmy te punkty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Ponieważ referent jest ten sam, oba programy są – można powiedzieć – nadzorowane przez jednego ministra, więc wydaje się, że to jest rozsądne rozwiązanie. Proszę zatem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju pana Waldemara Sługockiego o zreferowanie obu tematów. Bardzo proszę, panie ministrze, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuWaldemarSługocki">Bardzo dziękuję. Dzień dobry. Serdecznie witam państwa. Panowie przewodniczący, jeśli pozwolicie, nakreślę wstęp do tego naszego dzisiejszego wystąpienia. Ponieważ są ze mną panowie dyrektorzy i szefowie instytucji zarządzających Programem Operacyjnym Polska Cyfrowa (POPC) i Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój (POIR), oni pokrótce, syntetycznie zaprezentują ten materiał, który dla państwa przygotowaliśmy, który przesłaliśmy i który mają państwo także w swoich materiałach. On jest spójny z tymi prezentacjami, które będziemy państwu tutaj dzisiaj prezentować.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuWaldemarSługocki">Jak państwo doskonale wiedzą, ta perspektywa jest nieco bardziej szczodra dla Polski, bo alokacja wynosi 82,5 mld euro, w zestawieniu z poprzednią perspektywą – 67,3 mld euro. Natomiast ta pierwsza, w której partycypowaliśmy w latach 2004–2006, wynosiła 12,8 mld euro. Oczywiście, w przypadku tej perspektywy mamy do czynienia zarówno ze zmianami o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Te zmiany są tym dalej idące, gdybyśmy próbowali tę porównać z perspektywą 2004–2006. Przypomnę, że w tej perspektywie realizujemy 16 regionalnych programów operacyjnych (RPO) oraz programy o charakterze horyzontalnym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuWaldemarSługocki">Z tzw. krajowych programów, które są wdrażane w tej perspektywie, zaprezentujemy dwa kluczowe z punktu widzenia prac państwa w Komisji, ale dla porządku podam, że obok POPC i POIR realizujemy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWER), Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej (PORPW) i Program Operacyjny Pomoc Techniczna (POPT).</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuWaldemarSługocki">Naturalnie, w pierwszej perspektywie realizowaliśmy programy analogiczne do tych, które dzisiaj będziemy prezentować. W latach 2004–2006 odpowiednikiem POIR był Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO-WKP), w poprzedniej perspektywie zaś Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG). Dzisiaj jest to POIR. Natomiast POPC jest programem, który po raz pierwszy zaistniał w ramach realizacji polityki spójności w Polsce w tym horyzoncie czasu. Do tej pory priorytety i działania, które w pewnej części korelują z priorytetami i działaniami zawartymi w POPC, były realizowane w ramach POIG.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuWaldemarSługocki">To pokazuje, że instytucja zarządzająca, rząd, podkreśla rolę tychże obszarów w kreowaniu społeczno-gospodarczego rozwoju państwa polskiego w XXI w. Przypomnę, że alokacja POIR kształtuje się na poziomie 8,6 mld euro. Mówię jedynie o wkładzie środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), bo dla porządku podkreślić należy, że ten program finansowany jest właśnie z tego instrumentu. Natomiast alokacja POPC kształtuje się na poziomie 2,172 mld euro. Te środki także pochodzą z EFRR. Jak państwo wiedzą bez wątpienia, w tej perspektywie obok EFRR interweniuje Europejski Fundusz Społeczny (EFS), bo m.in. POWER finansowany jest z tego instrumentu, a POIiŚ z Funduszu Spójności (FS).</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuWaldemarSługocki">Oczywiście, musimy mieć świadomość, szanowni państwo, że na przełomie minionego i bieżącego roku negocjowaliśmy programy operacyjne. Część programów była przyjęta w ubiegłym roku. Jednym z programów przyjętych w ubiegłym roku był POPC. Natomiast w lutym br. Komisja Europejska zaakceptowała POIR. Naturalnie, ramą dla realizacji obu programów, jak i pozostałych programów, właściwie 16 programów regionalnych, jest umowa partnerstwa, którą także negocjowaliśmy z KE. Owa umowa partnerstwa powstała, nawiązując z jednego strony do strategii „Europa 2020”, ale także dokumentów strategicznych przygotowanych na gruncie narodowym.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuWaldemarSługocki">To tyle ode mnie tytułem wstępu. Naturalnie, jestem do państwa dyspozycji. Poproszę teraz... Jeśli państwo pozwolą, zaczniemy od POPC, potem przejdziemy do POIR. O POPC powie pan dyrektor Rafał Sukiennik, natomiast POIR zaprezentuje pan Marcin Łata. Zastępuję panią minister Iwonę Wendel, która bezpośrednio nadzoruje programy, o których dzisiaj państwa informujemy. Ze względu na jej urlop, jestem tutaj dzisiaj z państwem. Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję bardzo. Oczywiście, pan minister ma prawo wyznaczyć osoby do zreferowania szczegółowych informacji. Chociaż chcielibyśmy wszyscy, żeby te środki były wykorzystane jak najbardziej efektywnie dla Polski, mamy spore opóźnienia w realizacji niektórych programów. Mam nadzieję, że tutaj też panowie powiedzą, czy jest szansa, żeby je chociaż trochę nadgonić. Dziękuję bardzo. Proszę bardzo o dalsze referowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Dziękuję, panie ministrze. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, chciałem przedstawić POPC. Tak jak pan minister powiedział, pisząc ten program, jak i przygotowując warunki jego wdrażania, czerpiemy z doświadczeń poprzedniej perspektywy finansowej – i z tych dobrych, i z tych negatywnych czasami. Są pewne różnice. Wskażę na te kluczowe kwestie, na które należałoby zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Program wynegocjowaliśmy 5 grudnia ubiegłego roku. Celem programu jest wsparcie cyfrowego rozwoju kraju oraz pełnego wykorzystania możliwości, jakie dają mieszkańcom Polski technologie cyfrowe. Tak jak pan minister powiedział, budżet programu oscyluje w okolicach 9 mld zł środków europejskich. Będą to środki na szybki dostęp do internetu, nowoczesne e-usługi, informację publiczną w sieci i rozwój cyfrowych umiejętności. Główni beneficjenci to przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, administracja rządowa, organizacje pozarządowe, instytucje kultury oraz jednostki naukowe. Jeszcze dodałbym tutaj jednostki samorządu terytorialnego jako bardzo ważny podmiot wśród beneficjentów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Pierwszym filarem tego programu jest wsparcie kierowane na budowę dostępu do szybkiego internetu. Za słowami „dostęp do szybkiego internetu” kryje się jakby kluczowa kwestia. Stawiamy w tej osi na bezpośrednie podłączanie gospodarstw domowych do internetu. W perspektywie 2007–2013 stworzyliśmy podwaliny, uzupełniliśmy infrastrukturę o charakterze hurtowym, głównie w programach regionalnych, ale też w PORPW. W tej chwili będzie to wsparcie w zakresie dołączania gospodarstw domowych i to ma być szybki internet, tzw. internet o przepływnościach powyżej 30Mb/s. I tak w tej chwili też wyznaczamy obszary do interwencji razem z MAiC. Badamy to w tej chwili. Dnia 16 marca na stronach internetowych naszych ministerstw ukazała się informacja o badaniu w tej chwili obszarów, które mogą być skierowane do interwencji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">To nasze działanie wynika z uregulowań dotyczących pomocy publicznej. Badamy, gdzie jest infrastruktura, która zapewnia taki szybki internet, a gdzie nie. Mamy prawo do interwencji, gdzie takiego szybkiego internetu nie ma. Na tę oś przeznaczyliśmy ze środków europejskich ponad 1 mld euro. Liczymy na to, że te pieniądze będą katalizatorem dla operatorów telekomunikacyjnych, którzy wniosą wkład prywatny. Warunkiem kluczowym w tym programie jest minimalizowanie wkładu publicznego, w tym też wkładu unijnego i generowanie wydatków, również prywatnych, na budowanie dostępu do szybkiego Internetu. Na internet poniżej 30Mb/s jest niewielka furtka otwarta w wysokości maksymalnie 100 mln euro. Możemy przeznaczyć pieniądze na internet o niższych przepływnościach, niemniej – tak jak mówiłem dzisiaj rano na posiedzeniu podkomisji – to jest uwarunkowane tym, jak się zakończą prace nad modelem wsparcia, które to prace prowadzi Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Beneficjentami będą przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Tu są też wymienione jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki. W programie jest taka furtka, otwarta na sytuacje, gdyby niektóre jednostki samorządu terytorialnego nie były z jakichś powodów objęte zainteresowaniem operatorów prywatnych. Umożliwiamy tutaj jednostkom samorządu terytorialnego, przede wszystkim szczebla lokalnego, wystąpienie z własną inicjatywą, z własnymi projektami, ale traktujemy to raczej jako wyjątek niż regułę, jeśli chodzi o kategorię beneficjentów.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Drugi filar tego programu to priorytet drugi „E-administracja i otwarty rząd”. Tutaj za cel stawiamy większą dostępność spraw urzędowych przez Internet. Wartość tego priorytetu to jest blisko 950 mln euro skierowane na nowoczesne usługi elektroniczne i cyfrowe udostępnianie informacji sektora publicznego. Główni beneficjenci to jednostki administracji rządowej. Natomiast w moim przekonaniu może to być trochę mylące. Nie jest naszym celem tak naprawdę wspieranie administracji rządowej w tym działaniu, tylko tak naprawdę budowanie usług dla obywateli. Kwalifikacja projektów, które będą nawet skierowane na usługi wewnątrzadministracyjne, będzie możliwa tylko wówczas, jeżeli one są warunkiem sine qua non do uruchamiania czy usprawniania komunikacji zewnętrznej i świadczenia usług na zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Były pytania, jak rozumiemy te nowoczesne usługi. Tu od razu może uprzedzę to pytanie. Nowoczesne usługi powinny być definiowane poprzez transakcyjność. Im wyższa transakcyjność, tym... Stawiamy na usługi wysokotransakcyjne. I tak rozumiemy głównie te nowoczesne e-usługi.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Trzecia oś priorytetowa z niższym budżetem w stosunku do poprzednich dwóch, natomiast jest ona bardzo ważna. Dedykujemy na te działania więcej środków niż w poprzedniej perspektywie. To jest też pewne novum. Wydzieliliśmy osobne działanie, czego nie było w poprzedniej perspektywie, na rozwój kompetencji cyfrowych, na ich nabywanie. Wartość środków, jakie tutaj chcemy przeznaczyć, to 145 mln euro środków europejskich. Beneficjentami wiodącymi i wnioskodawcami będą tutaj organizacje pozarządowe, ale w tym modelu, nad którym pracujemy, widzimy projekty składane przez organizacje pozarządowe w partnerstwie z jednostkami samorządu terytorialnego, głównie szczebla lokalnego czy też w porozumieniu jeszcze z innymi organizacjami pozarządowymi.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">À propos tych trzech osi, o których mówiłem i tych doświadczeń, jakie mamy, jak też uwarunkowań takich, że mamy na to osobny program. W tych wszystkich priorytetach stawiamy na wybór projektów w trybie konkursowym. W poprzedniej perspektywie w wielu programach, w wielu działaniach czy osiach gros środków było wydatkowanych w trybie pozakonkursowych projektów indywidualnych. Ten tryb konkursowy oznacza ni miej, ni więcej dla wnioskodawców wymóg spełniania kryterium gotowości projektu do realizacji. W tych naborach, o których zaraz powiem, oczekujemy na projekty już gotowe do realizacji. Projekty nie na etapie koncepcji, tylko projekty, które mają studia wykonalności, tak jak w przypadku chociażby II osi priorytetowej e-administracji.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Jeszcze jeden wątek dotyczący e-administracji i doświadczeń. Realizujemy pewien postulat, jaki wpłynął tutaj z izb do tych projektów. Zwiększamy transparentność tych projektów jeszcze w fazie ich budowania. Został wprowadzony wymóg chociażby prezentacji publicznej. Takie prezentacje publiczne projektów czy wniosków zaczynają się pojawiać w ramach ogłoszonego konkursu. No, i właśnie ogłosiliśmy pierwszy konkurs 30 grudnia, jeszcze w ubiegłym roku. Alokacja na ten konkurs to 900 mln zł. To jest konkurs, w którym wnioski są przyjmowane w tej chwili przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie, która jest instytucją pośredniczącą dla tego programu. System jest jednostopniowy. Nie ma, tak jak w przypadku poprzedniej perspektywy, instytucji wdrażającej i pośredniczącej. Mamy instytucję zarządzającą i pośredniczącą. To też pewne wnioski, jakie wysnuwamy z poprzedniej perspektywy.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">W materiałach mają państwo pokazane, jak pracowaliśmy nad programem w zeszłym roku. Najważniejsze daty, tak jak kamienie milowe w pracach nad programem, to było przyjęcie POPC 5 grudnia i pierwsze posiedzenie komitetu monitorującego 22 grudnia zeszłego roku, gdzie przyjęliśmy kryteria i tak naprawdę mieliśmy furtkę do uruchomienia tego konkursu, o którym mówiłem poprzednio.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Na tym slajdzie i u państwa w materiałach przekazaliśmy informację o harmonogramie naboru wniosków. Generalnie konkluzja jest taka, że zamierzamy w zasadzie wszystkie działania uruchomić do końca bieżącego roku. W przyszłym roku planujemy uruchomić jego działanie, ale jego budżet jest niewielki. To działanie dotyczy projektów bazujących na funkcjonujących e-usługach i udostępnionych informacjach sektora publicznego, ale to jest zabieg celowy, żeby umożliwić formułowanie tych projektów na bazie projektów, które będą jeszcze realizowane czy kończone w 2015 r.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Najważniejsze konkursy, biorąc pod uwagę alokację, to jest konkurs na działanie 1.1, czyli na budowę sieci szerokopasmowych – tutaj konkurs planujemy ogłosić w trzecim kwartale tego roku – i konkurs na działania dotyczące działań szkoleniowych – to również trzeci kwartał bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegoMIiRRafałSukiennik">Kluczowe efekty programu, jakie widzimy w przyszłości do zrealizowania to dostęp do szybkiego internetu na terenach trudno dostępnych i odległych, sprawy administracyjne dostępne dla każdego online, możliwość korzystania z usług elektronicznej administracji w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie, dostęp do elektronicznych usług z zakresu zdrowia, edukacji, zamówień publicznych, sądownictwa itd., większy dostęp do zasobów dziedzictwa kulturowego czy nauki poprzez upublicznienie wybranych zbiorów w internecie. Dużą wagę przywiązujemy do udostępnienia zdigitalizowanych zasobów kultury. Kolejne to zachęcenie ludzi do korzystania z internetu, większa konkurencyjność rynku telekomunikacyjnego, przejrzystość funkcjonowania administracji publicznej i likwidowanie barier, w tym dla osób niepełnosprawnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzstanuwMIiRWaldemarSługocki">Dziękuję bardzo. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, pan dyrektor Marcin Łata przedstawi POIR.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Dzień dobry państwu. Postaram się bardzo krótko omówić już nie projekt, a sam POIR. Program był państwu prezentowany już przy innych okazjach, natomiast był on prezentowany na etapie projektu wtedy, kiedy dyskutowaliśmy z Komisją Europejską na temat zawartości poszczególnych programów. Postaram się więc zwrócić uwagę na to, jak ostatecznie wygląda ten program po rozmowach z KE i jakie są jego zamierzenia.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Cel jest wyrażony w bardzo prosty sposób. Jest to wzrost innowacyjności polskiej gospodarki. Beneficjenci to przede wszystkim przedsiębiorstwa. Podkreślamy to, że właśnie przedsiębiorcy są beneficjentem programu, bo chcemy osiągnąć wyższy poziom innowacyjności we współpracy z przedsiębiorcami i biznesu z nauką. Taka jest główna oś tego programu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Jak wszystkie inne programy operacyjne, tak i ten program jest podzielony na pewne szufladki z alokacjami, które nazywamy osiami priorytetowymi. W wypadku POIR mamy cztery osie priorytetowe. Pierwsza dotyczy prowadzenia prac badawczo-rozwojowych przez przedsiębiorstwa, druga – wsparcia otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej. Oś trzecia dotyczy wsparcia innowacji, które rozumiemy jako wdrożenia prac badawczo-rozwojowych. Czwarta oś, o charakterze bardziej naukowym, dotyczy zwiększenia potencjału naukowo-badawczego. Całkowita alokacja na ten program jest dosyć duża, bo wynosi – tak jak pan minister powiedział – 8,6 mld euro.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Jeśli chodzi o typ projektów w poszczególnych osiach priorytetowych, to w pierwszej osi, o największej alokacji, bo prawie 4 mld euro z EFRR, mamy projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw. Z założenia mają to być stosunkowo szybko oceniane przedsięwzięcia na projekty badawczo-rozwojowe dla przedsiębiorców na prowadzenie badań przemysłowych lub prac rozwojowych. Drugi typ to programy sektorowe dla określonych sektorów, branż gospodarki. Ten typ projektów również dotyczy agend badawczo-rozwojowych w firmach. W końcu są prace badawczo-rozwojowe realizowane z udziałem funduszy kapitałowych. Myślimy o zaangażowaniu i rozwoju rynku venture capital już na takich bardzo ryzykownych, wczesnych etapach w firmach technologicznych. Zresztą rynek venture capital przejawiać się będzie w wielu punktach programu. Ten typ jest pewną nowością, bo chcemy jak najbardziej współpracować z funduszami kapitału podwyższonego ryzyka już na najwcześniejszych etapach.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Druga oś dotyczy wsparcia otoczenia proinnowacyjnego. Ono ma niezwykle duże znaczenie z punktu widzenia budowy potencjału innowacyjnego w kraju. Pierwszy typ projektów, który został tu wymieniony, dotyczy infrastruktury badawczo-rozwojowej w przedsiębiorstwach, czyli de facto laboratoriów w firmach służących prowadzeniu badań. Drugi typ to otwarte innowacje. W tym punkcie myślimy o wykorzystaniu pewnego potencjału tkwiącego w istniejących patentach. Chodzi o ich wykorzystanie do tworzenia nowych firm na bazie tych licencji i nowych rozwiązań, budowy i rozszerzania działalności w oparciu o te patenty. Druga oś to także proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorstw. Jeżeli przedsiębiorca będzie potrzebował wsparcia dla uzyskania określonej usługi o charakterze proinnowacyjnym, a więc wszystkich usług dotyczących transferu technologii, może starać się o pozyskanie takiego wsparcia w systemie proinnowacyjnego świadczenia usług dla przedsiębiorców. Ważne jest to, że to jakby przedsiębiorca decyduje o tym, jakiego rodzaju wsparcie miękkie jest mu potrzebne.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Współpraca w ramach krajowego systemu innowacji to wszelkie działania systemowe usprawniające przepływ informacji czy pomagające w nawiązywaniu współpracy nauki z biznesem, ale także wszystkie formy testowania nowych form wspierania innowacji w firmach, na uczelniach, w jednostkach badawczych. Tutaj chcielibyśmy właśnie próbować testować wszystkie nowoczesne formy w ramach takiej polityki innowacyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Trzecia oś to wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach, a więc – tak jak wspomniałem – wdrożenia prac badawczo-rozwojowych, bo tak rozumiemy same innowacje zgodnie z istniejącymi definicjami tego pojęcia. Tutaj jest szereg działań dotyczących właśnie takiej fazy wdrożeń technologii, komercjalizacji. Myślę, że nie będę teraz wszystkich po kolei omawiał, natomiast warto zwrócić uwagę na trzy główne typy wsparcia wdrożeń, które wyróżniamy w zależności od poziomu ryzyka danego przedsięwzięcia, czyli w tej fazie wdrożeniowej mówimy o badaniach na rynek, gdzie w dalszym ciągu chcemy proponować dotacje dla najbardziej ryzykownych, najbardziej przełomowych projektów. Myślimy o kontynuacji kredytu technologicznego w postaci kredytu na innowacje technologiczne, czyli kredytu właśnie na wdrożenia prac badawczo-rozwojowych. To są kredyty bankowe częściowo umarzane, w najprostszym ujęciu. Natomiast my chcielibyśmy te umorzenia czy udzielanie premii technologicznej uwarunkować typem projektu, czyli tylko i wyłącznie wtedy, kiedy on będzie polegał na wdrożeniu prac badawczo-rozwojowych. Fundusz gwarancyjny to również objęcie kredytów bankowych pewnymi gwarancjami wtedy, kiedy te projekty będą polegały na innowacjach.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Spora grupa instrumentów wsparcia będzie dotyczyła internacjonalizacji i promocji umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, przy czym na poziomie krajowym będziemy się chcieli skupić głównie na takich programach branżowych, sektorowych, związanych z inteligentnymi specjalizacjami, na pewnych mostach technologicznych dla firm innowacyjnych.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Czwarta oś to zwiększenie potencjału naukowo-badawczego. Tutaj myślimy o badaniach naukowych i pracach rozwojowych, gdzie beneficjentem czy liderem, szefem konsorcjum naukowo-przemysłowego może być jednostka naukowa, przy czym warto zaznaczyć, że w tego typu projektach tak czy inaczej jak najbardziej będziemy oceniać ich potencjał aplikacyjny, zdolność do komercjalizacji.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Zdecydowanie mniejszą rolę niż w poprzedniej perspektywie będą odgrywały projekty dotyczące rozwoju infrastruktury badawczo-rozwojowej sektora nauki. Planujemy takie działania, ale możliwość uzyskania wsparcia dla projektów dotyczących rozwoju infrastruktury będzie ograniczona do projektów z polskiej mapy drogowej infrastruktury badawczej, więc chcemy się rzeczywiście skoncentrować na tych projektach, które mają największy potencjał.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Inne typy projektów w ramach tej osi priorytetowej to międzynarodowe agendy badawcze czy działania dotyczące kadr badawczo-rozwojowych w firmach i w instytucjach badawczych. Tego rodzaju wsparcie w dalszym ciągu chcemy kontynuować. Osobna oś priorytetowa dotyczy pomocy technicznej w realizacji programu.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Parę słów na temat systemu instytucjonalnego. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pełni rolę instytucji zarządzającej, natomiast bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorców to instytucje wdrażające i pośredniczące. Instytucje pośredniczące w programie mamy dwie – Ministerstwo Gospodarki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Instytucji wdrażających, a więc tych, które będą się przede wszystkim kontaktowały z firmami, z potencjalnymi beneficjentami jest nieco więcej. Są tutaj wymienione pod poszczególnymi osiami priorytetowymi. Oprócz NCBiR i MG mamy Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Bank Gospodarstwa Krajowego czy Ośrodek Przetwarzania Informacji. Samych instytucji zaangażowanych w program zresztą może być w różnych konfiguracjach nieco więcej.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościMIiRMarcinŁata">Jeśli chodzi o stan realizacji programu, to POIR został zaakceptowany przez KE bardzo niedawno, bo 12 lutego br. Już 10 marca odbyliśmy posiedzenie komitetu monitorującego program. To jest takie ciało, które nadzoruje realizację programu, zatwierdza kryteria wyboru projektów. To jest jakby kamień milowy w realizacji programów, umożliwiający nam organizację naboru wniosków. I w efekcie tego posiedzenia już w kwietniu planujemy ogłoszenie pierwszych naborów, które z kolei w maju będą uruchomione. Sukcesywnie będziemy uruchamiać kolejne nabory w poszczególnych działaniach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Jeszcze pan minister chciał uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMIiRWaldemarSługocki">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, panowie przewodniczący, w nawiązaniu do słusznie zakreślonych obaw przez pana przewodniczącego, chciałbym się odnieść do kwestii dotyczących przygotowania programu operacyjnego, a właściwie umiejscowienia tego stanu przygotowania na osi czasu. Otóż chcę przypomnieć państwu, iż pakiet legislacyjny regulujący politykę spójności w latach 2014–2020 został uchwalony 17 grudnia 2013 r. Dotyczy to zarówno rozporządzenia ogólnego, czyli rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1303/2013, jak i EFRR, czyli rozporządzenia PE i Rady nr 1301/2013.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMIiRWaldemarSługocki">Chciałbym także podkreślić jedną, bardzo istotną kwestię, a mianowicie to, iż ta perspektywa będzie realizowana – zgodnie z rozporządzeniem – w myśl zasady n+3, co oznacza, że rok 2020 jako ostatni rok okresu programowego będzie zarazem pierwszym rokiem realizacji ostatnich inwestycji, które będą rzeczowo i finansowo mogły być zakończone w roku 2023. To jest różnica w zestawieniu z dotychczasową perspektywą, którą do roku 2011 realizowaliśmy w myśl zasady n+3 a od następnego roku w myśl zasady n+2, czyli ostatnie inwestycje z tej perspektywy będziemy zamykali w bieżącym roku, w 2015 r., pomijając projekty fazowane, jakie będziemy realizować w ramach funduszu spójności.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzstanuwMIiRWaldemarSługocki">Chcę także powiedzieć, odnosząc się także do minionej perspektywy w sensie programowym, iż zarówno miniona perspektywa, jak i ta obecna były przygotowane w bardzo podobnym, analogicznym reżimie czasu. O ile nie należymy do liderów, nie odbiegamy tutaj od pozostałych państw członkowskich, biorców środków w ramach polityki spójności. Dodałbym natomiast, że ewenementem była perspektywa 2004–2006, kiedy wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. mogliśmy natychmiast przystąpić do realizacji sektorowych programów operacyjnych i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Ta przewaga wynikała stąd, iż perspektywa rozpoczęła się 1 stycznia 2000 r. a zakończyła w 2006 r., zatem Polska, przystępując 1 maja 2004 r., miała czas, aby przygotować programy operacyjne. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Oczywiście, ciężko pracujemy, ale w dostępie do szerokopasmowego internetu już nawet Albania nas wyprzedziła, więc ciężko pracujemy, ale efekty słabe. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan przewodniczący się zgłosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Dziękuję, panie przewodniczący. Może zacznę od refleksji. Bardzo ciekawa byłaby metodyka porównania nas z Albanią. Będę zobowiązany, jeżeli mnie pan w nią wprowadzi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJanKaźmierczak">Natomiast mam pytanie do pana ministra mam następujące. Nie dalej jak wczoraj mieliśmy tutaj, chyba w tej samej sali, posiedzenie, na którym pani minister Henclewska przedstawiała nam problem czy już przygotowane rozwiązania dotyczące wyłaniania krajowych klastrów kluczowych w perspektywie, o której mówimy, w ramach POIR. Elementy, które się tam pojawiają, są tożsame z tym, o czym panowie mówili: internacjonalizacja, zaistnienie na rynkach zewnętrznych. Natomiast mnie interesuje co innego. Na ile to, co mówiła nam pani wiceminister gospodarki, jest współkoordynowane przez podstawowego gestora środków, czyli MIiR? Zresztą nie ukrywam, że gdybym ja miał o tym decydować, to jeszcze bym pewnie dołączył do współpracy w zakresie tych klastrów chociażby Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Tak się szczęśliwie składa, że to jest w zasadzie ten sam kompleks budynków gdzieś w okolicach ulicy Wspólnej, więc pewnie od strony geograficznej będzie łatwo. Natomiast chciałbym się dowiedzieć, panie ministrze, jak to jest od strony praktycznej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję bardzo. Kto z pań i panów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. W takim razie bardzo proszę o odpowiedź. A co do porównania do Albanii, bardzo szanujemy Albanię, chociaż o ile sobie przypominam, to zawsze byliśmy zdecydowanie przed nią. A teraz, niestety, jest dużo gorzej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Przepraszam, panie przewodniczący. Pozwolę sobie się nie zgodzić. Pamiętam czasy, kiedy...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Panie przewodniczący...</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Jedno zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Albania wykazywała w latach 60. – o ile pamiętam – w ogóle rewelacyjny przyrost długości linii kolejowych. Mianowicie zbudowano tam 50 km linii, co oznaczało 150-procentowy jednoroczny zysk. W związku z tym, jeżeli w tych kategoriach porównujemy, no to...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Nie. Ale to porównanie jest w dostępie obywateli do szerokopasmowego internetu. Procentowe co do mieszkańców. Takie zestawienie rozpatrywaliśmy nawet w podkomisji. Trudno się dziwić, że tutaj nie jesteśmy liderami, jeśli chodzi o budowanie tego dostępu. Przypominam sobie poprzedniego ministra pana Boniego, który zajmował się powoływaniem komisji do spraw języka nienawiści, zamiast zajmować się szerokopasmowym internetem. No, i efekty są takie, jak widać. Bardzo proszę o odpowiedź pana ministra. Dziś pan minister należy do tych, którzy się zajmują bardziej merytoryczną stroną niż politykowaniem i to mnie bardzo cieszy. Gratuluję. Zresztą nie miałem okazji gratulować awansu, więc gratuluję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMIiRWaldemarSługocki">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Odpowiadając na pytanie pana posła, panie profesorze, oczywiście, to słuszna sugestia i obawa, ale chcę powiedzieć, wychodząc naprzeciw obaw pana posła, że MG w pełni jest organizatorem całego procesu wyłaniania i definiowania klastrów w Polsce. Natomiast chcę także w pełni uświadomić i panu, i państwu, że w tym procesie partycypują różni aktorzy, w tym przedstawiciele instytucji zarządzającej POIR, czyli przedstawiciele MIiR, de facto – jak słusznie pan wskazał – przedstawiciele instytucji zarządzającej, którzy organizują cały proces redystrybucji pieniędzy europejskich, a dla których MG w wypadku wybranych działań, jakie były tutaj prezentowane w przedostatnim slajdzie prezentacji dokonanej przez pana dyrektora Marcina Łatę, jest instytucją pośredniczącą. Oczywiście, powstanie komitet, w którym obok Ministra Gospodarki i Ministra Infrastruktury i Rozwoju będą zasiadać przedstawiciele Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale także innych agend, chociażby takich, jak NCBiR, jak też przedstawiciele środowisk biznesowych, po to, żeby budować komplementarne postrzeganie całości problemu. Te prace, które prowadzi pani minister Grażyna Henclewska, naturalnie, korespondują z tymi pracami, które są realizowane na poziomie MIiR. Mało tego, mógłbym powiedzieć jeszcze, że cały proces osadzony jest w kontekście strategii rozwoju kraju z horyzontem czasu do roku 2020, jak i w kontekście 9 zintegrowanych strategii, w tym strategii dotyczącej rozwoju gospodarczego Polski, w której te wątki także zostały zdefiniowane. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Zatem, szanowni państwo, wyczerpaliśmy porządek dzienny, ale w związku ze zbliżającymi się świętami wielkanocnymi chciałem wszystkim państwu złożyć najserdeczniejsze życzenia spokojnych, rodzinnych świąt i wielu łask Bożych. Dziękuję państwu bardzo za dzisiejsze posiedzenie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>