text_structure.xml 62.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Otwieram 154. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie informacji Ministra Gospodarki o systemie wyboru Krajowych Klastrów Kluczowych – metodologia i stan pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Powyższy porządek członkowie otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian. Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę podsekretarz stanu w MG, panią Grażynę Henclewską, o zreferowanie tematu. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Wysoka Komisjo, w nowej perspektywie finansowej przygotowaliśmy program rozwoju przedsiębiorstw, strategię inteligentnej specjalizacji oraz dokumenty wykonawcze do strategii innowacyjności i efektywności gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">W dokumentach i w programach w nowej perspektywie finansowej zwracamy uwagę na konieczność efektywniejszego wykorzystania dostępnych środków publicznych. Wymaga to koncentracji interwencji publicznej na określonych dziedzinach, obszarach i specjalizacjach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">W programach zostały wskazane obszary, które przyniosą największe korzyści dla gospodarki. Z tych względów, na poziomie Unii Europejskiej i krajowym zdecydowaliśmy się wykorzystać wiodące klastry jako jeden z kanałów przepływu wsparcia publicznego. Pragnę nadmienić, że w wielu krajach europejskich (na przykład w Niemczech, we Francji, czy w Szwecji) już wdrożono procedury wyboru klastrów kluczowych powiązane z instrumentami wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Z tego względu Ministerstwo Gospodarki, razem z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, oraz we współpracy z ekspertami zewnętrznymi podjęło inicjatywę przygotowania spójnego systemu wyłaniania Krajowych Klastrów Kluczowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">System wyboru klastrów oraz wcześniej przygotowany raport na temat polityki krajowej i jej tworzenia były efektem kilkuletniej pracy. Nie tylko brali w tym przedsięwzięciu udział przedstawiciele administracji publicznej, ale również przedstawiciele samych klastrów i innych instytucji zaangażowanych w tworzenie polityki klastrowej. Pracował nad tym specjalny zespół. Prace zakończyły się raportem „Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 r.”. Jego przygotowanie było poprzedzone wieloma analizami i dyskusjami. Pewne kierunki i założenia zostały opracowane już w tamtym czasie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Obecnie pracujemy nad tym systemem wsparcia i wykorzystywania klastrów i klastrów kluczowych do realizacji założeń i strategii w nowej perspektywie finansowej. Wykorzystaliśmy rozwiązania, które wcześniej przygotowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Założyliśmy istnienie grupy klastrów kluczowych, które będą spełniać określone wymogi a które będą rozpoznawalne w środowisku międzynarodowym i będą podejmować współpracę z organizacjami z innych krajów. Status Krajowego Klastra Kluczowego będzie czymś w rodzaju znaku jakości dla klastra. Podniesie to prestiż podmiotów działających w danym klastrze. Będzie to również stanowić o tym, że klaster jest istotnym partnerem pomiędzy przedsiębiorstwami, instytucjami naukowymi a administracją. Klastry kluczowe będą zbliżać przedsiębiorstwa i przyczyniać się do tego, aby stawały się one bardziej konkurencyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Przygotowaliśmy metodologię wyboru klastrów kluczowych. W jej ramach określiliśmy kryteria wyboru klastrów, kryteria formalne oraz merytoryczne. Na końcu nastąpi przyznanie statusu Krajowego Klastra Kluczowego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Pragnę zaznaczyć, że nadanie statusu będzie odbywało się w drodze procedury konkursowej. Konkurs o status Krajowego Klastra Kluczowego będzie organizowany przez Ministerstwo Gospodarki na podstawie regulaminu konkursu. W roku kalendarzowym będą organizowane nie więcej niż dwie procedury aplikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Status Krajowego Klastra Kluczowego będzie generalnie uprawniał podmioty, współpracujące w ramach tej grupy, do aplikowania o wsparcie publiczne w ramach instrumentu Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Będzie to wiązało się z tym, że projekty rozwojowe, które będą uzgodnione przez członków klastrów, będą korzystały z preferencji w ramach systemu oceny przy aplikowaniu do różnych programów.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">W przekazanym materiale są wymienione wszystkie etapy, przez które trzeba będzie przejść, aby otrzymać status Krajowego Klastra Kluczowego. Pierwszym krokiem będzie ogłoszenie konkursu, następnie ocena formalna dokonywana przez sekretariat konkursu. Przewidujemy, że będzie się tym zajmowała PARP. Później będzie odbywała się ocena formalna wniosków dokonywana przez ekspertów zewnętrznych – to będzie pierwszy etap oceny merytorycznej. W tym celu jest zaprojektowana specjalna, bardzo szczegółowa karta oceny merytorycznej. Są w niej wskazane, jakie elementy będą brane pod uwagę i ile punktów można za te elementy uzyskać.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Po pierwszym etapie oceny merytorycznej dokonywanej przez ekspertów zewnętrznych, następnym krokiem będzie drugi etap oceny merytorycznej – panel ekspertów. Będą to spotkania przedstawicieli ocenianego klastra z komisją, w skład której będą wchodzić eksperci zewnętrzni. W etapie będą brane pod uwagę wnioski, które osiągnęły w pierwszym etapie minimalny próg punktowy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Klastry, których wnioski pozytywnie przejdą ocenę formalną i dwuetapową ocenę merytoryczną, zostaną zarekomendowane ministrowi gospodarki do przyznania statusu Krajowego Klastra Kluczowego.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Wśród kryteriów wyboru formalnych będą przede wszystkim takie, jak długość funkcjonowania klastra, posiadanie strategii i planu działania, masa krytyczna klastra, koncentracja geograficzna. Wymienione elementy będą weryfikowane na podstawie wniosku i składanych bardzo szczegółowych załączników.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Kryteria merytoryczne pierwszego etapu, w którym ocena będzie dokonywana przez ekspertów zewnętrznych, będą przede wszystkim brane pod uwagę takie kryteria jak zarządzanie klastrem, potencjał gospodarczy klastra, innowacyjność, konkurencyjność międzynarodowa, współpraca i intensywność kooperacji, internacjonalizacja, znaczenie dla gospodarki kraju i regionu oraz posiadana strategia i plany rozwoju. Ekspertami będą osoby posiadające wiedzę w sferze zarządzania, współpracy pomiędzy sferą B+R a przedsiębiorstwami, a także specjaliści branżowi.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Na pierwszym etapie oceny merytorycznej, wniosek może uzyskać maksymalnie 100 punktów. Jak powiedziałam, każde kryterium w załącznikach jest opisane bardzo szczegółowo i ma przyporządkowaną liczbę punktów, które klaster może otrzymać w danym obszarze. Podmioty, które uzyskały minimum 57 punktów łącznie ze wszystkich kryteriów, przechodzą do drugiego etapu oceny merytorycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Jak powiedziałam, w panelu ekspertów będą odbywały się rozmowy między ekspertami a przedstawicielami klastrów. Myślę, że to, czego w załącznikach, tabelach, nie da się wyłowić, nie da się pokazać, to bezpośredni kontakt w tej części konkursu pozwoli zidentyfikować zalety klastra i je rozwinąć. Przede wszystkim będzie to prezentacja klastra. Będą zadawane pytania otwarte skierowane do jego przedstawicieli. W szczególności będą dotyczyły szans osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynkach zagranicznych w zakładanym horyzoncie czasowym.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Szanowni państwo, po ostatecznej ocenie status Krajowego Klastra Kluczowego będzie przyznawany tym podmiotom, które uzyskają w ocenie końcowej 70% maksymalnej liczby punktów. Właśnie tym klastrom będzie przyznany status Krajowego Klastra Kluczowego.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Chcę podkreślić, że status będzie nadawany na okres trzech lat od dnia wystawienia odpowiedniego dokumentu. Ponadto o nadanie statusu mogą ubiegać się klastry, które funkcjonują na rynku minimum trzy lata. Tak więc nie będą brały w konkursie udziału klastry, które powstały, na przykład, rok temu. Klastry muszą mieć swoją strategię i muszą wykazać jej realność a także przedstawić podczas oceny to, co się udało zrobić przez dotychczasowy okres działania oraz przedstawić plany dotyczące rozwoju, strategii, współpracy międzynarodowej i wielu innych elementów.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Do tej pory udało się nam osiągnąć to wszystko, o czym już powiedziałam, wliczając w to regulamin i wszystkie kryteria punktacji. Ponadto pełna dokumentacja dla przeprowadzenia konkursu została już zatwierdzona przez kierownictwo Ministerstwa Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Obecnie trwają prace przygotowawcze w celu uruchomienia pierwszego konkursu o status Krajowego Klastra Kluczowego. Pierwszy konkurs zamierzamy uruchomić w kwietniu.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Otwieram dyskusję. Kto z panów posłów chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę pan przewodniczący Kaźmierczak, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanKaźmierczak">Panie przewodniczący, pani minister, chcę zapytać o powód, dla którego technika oceny została maksymalnie uproszczona, to znaczy, że jest lista kryteriów, ale każdy z nich jest jednakowo ważny i tak samo oceniany. Często stosuje się w sytuacjach, w których traktujemy pewne sprawy priorytetowo, technikę ważenia. Myślę, że nic złego by się nie stało, a może nawet pomogłoby, zastosowanie tej techniki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanKaźmierczak">Jak zrozumiałem z pani wypowiedzi, klastry kluczowe to będą klastry, które – po pierwsze – mają szansę zaistnieć w wymiarze międzynarodowym a, po drugie, mają szanse na internacjonalizację pewnego obszaru działań gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanKaźmierczak">W związku z tym, dlaczego państwo traktujecie wszystkie kryteria równo, czyli dla każdego kryterium jest przewidziane tyle samo punktów? Może dałoby się do zrobić w inny sposób. Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że wymagałoby to większego nakładu pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanKaźmierczak">Po drugie – dlaczego przyjęliście takie progi, czyli 57 punktów ze 100 w pierwszym etapie i 70% w drugim etapie? To też jest uznaniowe, ale zawsze może paść pytanie, dlaczego nie 58 a 57 punktów i dlaczego nie 72% a 70%, itp.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełJanKaźmierczak">Moje najważniejsze pytanie dotyczy tego, czy rozpatrywaliście możliwość ważenia kryteriów, krótko mówiąc – pokazania, że niektóre z kryteriów są preferowane przez Ministerstwo Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełJanKaźmierczak">Od razu dodam, że to, czego w takim przypadku należałoby pewnie przypilnować, to stworzenie systemu, który nie pozwalałby na jednym kryterium zdobyć tyle punktów, że inne są wykluczane. Mam doświadczenie z Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, gdzie tego typu problemy wychodziły przy ocenie porównawczej.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełJanKaźmierczak">Tego właśnie będzie dotyczyło moje ostatnie pytanie: czy braliście pod uwagę państwo nie technikę oceny obiektywnej za pomocą otrzymanych punktów, ale metodę, którą właśnie zastosował swego czasu Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych, czyli wykonywanie porównań parami?</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PosełJanKaźmierczak">Klastrów, które będą startowały w konkursie, nie jest zbyt wiele, jak sądzę, nie są ich setki. Być może technika porównywania parami i przyjęcia metodologii, o której mówiłem, sprawdziłaby się w tym przypadku.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PosełJanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Pani minister, może przyjmiemy sposób procedowania jak zawsze, czyli na końcu posiedzenia Komisji udzieli pani odpowiedzi?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Na pewno wielu pytań nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Stały doradca Komisji pan dr Radosław Nielek, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Pani minister, zapoznałem się z tym dokumentem. Mam uwagi do określenia, jakiego pani użyła. Pani powiedziała, że jest to konkurs – tak naprawdę to nie jest konkurs, ale proces certyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">W konkursie, z definicji konkurujemy z kimś innym o coś. Tutaj mamy do czynienia z procesem certyfikacji, czyli procesem, kiedy musimy się wykazać odpowiednią ilością punktów, zasług, aby otrzymać status Krajowego Klastra Kluczowego.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Powtórzę, że de facto mówimy o procesie certyfikacji a nie – o konkursie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Konsekwencje są takie, że jeśli to jest proces certyfikacji to pojawia się pytanie: dlaczego nie zrobić go w procesie ciągłym, tylko w procesie aplikowania, który występuje raz, dwa razy do roku. Skoro to jest certyfikacja to można powiedzieć, że w momencie, w którym klaster czuje się gotowy, jest na siłach, ma dobrą ofertę i jest przygotowany do oceny, to powinien do niej przystępować. Niekoniecznie powinno to być podyktowane falami konkursowymi, chociażby dlatego, że nie wiadomo, ile fal będzie – to znaczy, czy warto startować w pierwszej, nawet jak dostanie się negatywną ocenę.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Może skończę zadawanie pytań a następnie pani odpowie.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Kolejnym pytaniem dotyczy tego, że wynikiem pracy komisji będzie rekomendacja dla ministra…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę o ciszę, słyszę jakieś rozmowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Rozumiem, że finalnie to minister, w oparciu o listę rankingową i swoje kryteria spoza konkursu zdecyduje, które z klastrów otrzymają status Krajowego Klastra Kluczowego i które będą mogły się tym określeniem posługiwać a które – nie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Czy minister w ramach tej procedury jest zobowiązany i związany listą rankingową, czy też niekoniecznie, tzn. korzystając ze swoich uprawnień i zewnętrznych informacji może odmówić przyznania tego statusu?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Tak naprawdę bezpośrednio za samymi klastrami kluczowymi, za samą pieczątką nie idą pieniądze. To znaczy – to nie jest konkurs o pieniądze, to jest konkurs o to, żeby w przyszłości można było się ubiegać w dedykowanych konkursach o pieniądze lub, żeby można byłoby uzyskać preferencje w jakiś innych konkretnych konkursach, jeszcze niesprecyzowanych. Ponadto nie wiemy jak dużego potencjału finansowego to dotyczy, ale rozumiem, że być może nawet sporego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Zwróciła pani minister uwagę, że „pieczątka” ze statusem klastra kluczowego de facto nie jest tylko dla klastra, ale także przyznaje korzyści podmiotom, które są zrzeszone w klastrze. Użyła pani sformułowania, że podmioty, które są członkiem klastra kluczowego, będą także miały preferencje w konkursach, które nie dotyczą bezpośrednio klastra, tylko dotyczą konkursów, w których będą startować podmioty zrzeszone w klastrze.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Jeśli tak jest to powstaje pytanie: czy dotyczy to tylko tych podmiotów, które w momencie aplikowania o status klastra kluczowego przez klaster były jego członkiem, czy dotyczy to również wszystkich podmiotów, które w międzyczasie się do klastra kluczowego zapiszą? Czy to oznacza, że rywalizując w takim konkursie, musi to być konsorcjum złożone tylko i wyłącznie z podmiotów z klastra kluczowego, czy mogą to być trzy podmioty z klastra kluczowego a dwa podmioty z innego klastra lub w ogóle mogą nie być zrzeszone w klastrze? To jest ważne, bo to decyduje o tym, kto pieniądze unijne dostanie a kto – nie.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Obawiam się, że może pojawić się sytuacja, w której podmiotom będzie zależało na tym, aby zapisać się do klastra kluczowego tylko po to, aby mieć więcej punktów w konkursie. Obawiam się, że to może być istotny element determinujący cały ten proces.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Mam też uwagę bardziej praktyczną co do samych wymogów, które zostały opisane w informacji. Rozumiem, że są one zatwierdzone a skoro są zatwierdzone, to potraktujmy moją uwagę trochę ad acta. Jest wymóg, że klaster kluczowy musi posiadać program działania na najbliższe trzy lata.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Rozumiem, że to jest istotne, aby klaster kluczowy miał program działania, ale dlaczego akurat na trzy lata? To są zrzeszenia sporej liczby przedsiębiorców, którzy mają doświadczenie w zarządzaniu. Zarządzają oni takim klastrem w sposób, w jaki uznają za efektywny. Jeśli klaster doszedł do wniosku, że w ich branży perspektywa jest 18-miesięczna to, że musi mieć on trzyletni program działania ogranicza jego możliwości i będzie generowało dokumenty tylko i wyłączenie na potrzeby tego konkursu.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Jeszcze jednym przykładem takiego podejścia jest to, że z chwilą, w której klaster przejdzie do drugiego etapu, istnieje wymóg przeprowadzenia prezentacji przez członków klastra. Tutaj jest zapis mówiący o tym, że nie dopuszcza się, aby prezentacja została dokonana przez przedstawicieli firm doradczych.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Wydaje mi się, że to jest już kompletnie absurdalne. To stawia komisję konkursową w obowiązku sprawdzenia, w jakich relacjach ten, kto formalnie reprezentuje klaster i ma upoważnienie od zarządzających klastrem, jest w stosunku do klastra, tj. jakim rodzajem umowy jest z klastrem związany – czy jest związany umową o pracę, umową o dzieło, czy może prowadzi własną działalność gospodarczą i w związku z tym doradza klastrowi.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Wydaje się to trochę za daleko idące, aby wchodzić w relacje, z jakich powodów znaleźli się ludzie na sali i dlaczego przyprowadził ich ten, kto odpowiada i zarządza klastrem. To naprawdę wydaje się za daleko posunięte.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Teraz pozwolę sobie udzielić głosu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dzisiejszy materiał został przygotowany o dwa raporty. Pierwszy raport to „Opracowanie systemu wyboru Krajowych Klastrów Kluczowych”, drugi to „Opis systemu wyboru Krajowych Klastrów kluczowych”. Z ciekawości – ile kosztowało ministerstwo przygotowanie raportów? Czy były to drogie dokumenty? Chodzi mi o szacunkową wielkość, czy duże środki zostały wydane na opracowanie, czy niewielkie?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Druga sprawa, bardzo wyraźnie sugeruje się, że z faktu, że klaster będzie należał do Krajowego Klastra Kluczowego, będzie miał większe możliwości i będzie mu się opłacało ubieganie o nadanie tego statusu. Ale, co konkretnie będzie się opłacało? Czy możemy to jakoś wyspecyfikować, powiedzieć konkretniej, co zyska klaster przez otrzymanie tego statusu? Jeżeli ludzie mają walczyć o status klastra kluczowego to będą musieli przygotować się do tego i podmioty muszą widzieć konkretne korzyści.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę to skonkretyzować.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Trzecia sprawa jest zupełnie drobna. Widzę, że jeśli klaster chce ubiegać się ponownie o nadanie statusu Krajowego Klastra Kluczowego to powinien uzyskać co najmniej 11 punktów dodatkowych (na 20 możliwych). Jeżeli tak, to on już ma przewagę nad innymi klastrami, bo tylko on może uzyskać punkty dodatkowe (te, które biorą w tym udział po raz pierwszy, nie mają takiej szansy), tak więc na starcie ma 11 punktów przewagi nad innymi klastrami.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Czy dobrze zrozumiałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiiPrzemysłuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMajchrzak">Nie, wymóg jest większy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Nie o to mi chodzi.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Klaster kontynuuje swoją działalność a potem może jeszcze dostać 20 dodatkowych punktów. A inne klastry nie mogą, ponieważ startują po raz pierwszy w konkursie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StarszyspecjalistawDepartamencieInnowacjiiPrzemysłuwMinisterstwieGospodarkiJustynaChoińskaJackiewicz">Ta suma stanowi dodatkowe kryterium w konkursie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Bardzo proszę, pan poseł Chmielowiec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Mam krótkie dwa pytania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Pierwszy konkurs zostanie uruchomiony w kwietniu bieżącego roku. W związku z tym mam pytanie, jak długo będzie trwał nabór wniosków? Miesiąc, dwa, czy trzy?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Druga sprawa to ta, o której mówił już kolega. Interesuje mnie właśnie trzyletni okres funkcjonowania klastra. Dlaczego akurat klastry muszą działać przynajmniej trzy lata a dlaczego, na przykład, nie dwa, cztery lata?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Dlaczego nadanie statusu Krajowego Klastra Kluczowego będzie obowiązywać przez trzy lata a nie, na przykład, całą perspektywę finansową? Czym było spowodowane podjęcie takiej decyzji. Rozumiem to tak, że klaster „x” zostanie zakwalifikowany jako klaster kluczowy a po trzech latach będzie musiał brać drugi raz udział w konkursie w tej samej perspektywie finansowej. Czy jest to konieczne, czy nie?</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Kolejna sprawa nie dotyczy już klastrów kluczowych, ale pytam o to przy okazji bycia przy głosie – rozumiem, że nowe klastry będą mogły powstawać, bo nic nie stoi ku temu na przeszkodzie. Chcę zapytać, czy jak do tej pory, w nowej perspektywie finansowej będą środki publiczne na dofinansowanie powstawania nowych klastrów?</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Szczerze mówiąc, tego nie wiem. Nie będzie środków, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Nie będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Z poziomu krajowego. A z poziomu wojewódzkiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Też nie będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Też nie będzie, tak? Po prostu nie ma takiej możliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiPolitykiInnowacyjnejwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Możliwości będą bardzo słabe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Bardzo słabe?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Dziękuję bardzo za odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Czy są jeszcze osoby, które chcą zadać pytanie?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę bardzo, ktoś się zgłaszał a nie widziałem wcześniej zgłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę się przedstawić, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Proszę państwa, nazywam się Marek Daszkiewicz, reprezentuję Radę Główną Instytutów Badawczych, jednakże zabiorę głos jako praktyk, to jest jako wieloletni koordynator Optoklastra – Mazowieckiego Klastera Innowacyjnych Technologii Fotonicznych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Klastry kluczowe to instrument stosowany na Zachodzie. Bardzo znane są w Niemczech jako spitzencluster, Niemcy już w 2008 r. wpadli na pomysł klastrów kluczowych. W tej chwili działa u nich 15 klastrów kluczowych. Do 2016 r. otrzymają łączną pomoc w wysokości 1 mld 200 mln euro.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">To jest taka informacja wstępna, aby uświadomić, na jakim etapie my się znajdujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Do końca 2016 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Tak, oni mają specjalny program. W 2008 r. było formowanie się klastrów a później były i są cały czas rozwijane programy dofinansowujące ich działania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Powtórzę jeszcze raz: 15 klastrów w różnych obszarach, przede wszystkim w obszarach nowych technologii.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Uczestniczyłem w różnych spotkaniach i konsultacjach dotyczących klastrów kluczowych. Wydawało mi się, że te działania będą podobne jak w Niemczech. To znaczy, że będziemy dążyli do tego, żeby najlepsze klastry funkcjonowały w obszarach, które są bardzo przyszłościowe i dynamiczne, związane z nowoczesnymi technologiami i z badaniami.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Niestety, obecnie jest jedynie troszeczkę lepiej niż było poprzednio. Wszystkie mniejsze klastry były wykluczone z definicji, w systemie zero-jedynkowym. Teraz przeniesiono to na punktację. One są z reguły wytypowane przez punkty.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Chcę wyjaśnić, w jakim celu tworzymy klastry. Wydawało mi się, że głównym kryterium konkursu powinno być to, że klastry mają istotne znaczenie gospodarcze i wpisują się w krajowe inteligentne specjalizacje. O to chyba naprawdę chodziło, tego dotyczy działanie ogólne Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Jeżeli teraz popatrzymy na punkty to fakt, że ktoś działa internacjonalnie i ma duże znaczenie gospodarcze, to może uzyskać 8 punktów na 100 punktów z tego tytułu. To jest maksymalna liczba z tych tytułów i przedsięwzięć, które są kluczowe dla klastrów. Tylko tyle punktów można uzyskać za fakt posiadania bardzo istotnego znaczenia gospodarczego dla kraju oraz powiązania z Europą i światem, czyli internacjonalizacją.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Większość punktów jest przyznawana w dwóch kategoriach. Pierwszą jest zarządzanie klastrem, dla porównania w tym obszarze można uzyskać aż 26 punktów. Drugą jest potencjał (nawiasem mówiąc, bardzo dziwnie rozumiane jest to kryterium, ponieważ liczy się liczba członków i jak się to przelicza na dochody), za to kryterium można uzyskać 35 punktów.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Tak więc de facto większość punktów uszykuje się za rzeczy, które są związane z organizacją klastra, z formalizacją i zarządzaniem a nie – z działalnością i obszarem działania.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Innymi słowy, jesteśmy w tego rodzaju sytuacji, że klastry jako takie będą oceniane ze względu na następujące kryteria: czy są duże, czy mają sprawne zarządzanie, nie będziemy oceniali tego, czy klastry pracują w kluczowych, strategicznych obszarach kraju oraz czy, rzeczywiście, są dla kraju istotne.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">W ocenie nastąpiło pewne odwrócenie sytuacji. Podnosiłem to już w dyskusjach, ale nie bardzo słuchano mojego zdania. Mówiono, że musi być dużo członków, musi być fachowość. Klastry zostały potraktowane jako duże, sprawnie działające przedsiębiorstwa – tak to można określić. Natomiast element klastra, który jest podstawowy, który integruje jednostki wchodzące w jego skład, czyli współpraca, budowanie kapitału społecznego i współdziałanie w wybranych obszarach, jest na drugim planie. To może jest mniej ważne, bo taka jest polityka.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Drugi element, który mnie zaskoczył to korzyści, które może uzyskać ten podmiot po uzyskaniu etykiety klastra kluczowego. Jakie są jego advantages? Mogę państwu przeczytać, co jest zapisane w materiale – jeżeli chcą tego państwo i mają państwo na to czas.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">„Klastrowi, któremu zostanie nadany status Krajowego Klastra Kluczowego przysługuje prawo do posługiwania się w korespondencji i promocji posługiwania się znakiem oraz nazwą „Krajowy Klaster Kluczowy”. Koordynator Krajowego Klastra Kluczowego jest uprawniony do aplikowania o wsparcie publiczne w ramach instrumentu Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020, przeznaczonego na wzmocnienie ekspansji międzynarodowej Krajowych Klastrów Kluczowych”. Po trzecie – „projekty rozwojowe, zdefiniowane i uzgodnione przez grupy członków Krajowych Klastrów Kluczowych, będą korzystały z preferencji w ramach systemu oceny przy aplikowaniu do różnych programów i działań pomocowych oraz do korzystania z działań systemowych, realizowanych na rzecz Krajowego Klastra Kluczowego”.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">To są, oczywiście, bardzo zachęcające elementy. Co z tego wynika to dokładnie nie wiemy. Czy status klastra kluczowego jest aż tak istotny? Chodzi o to, aby klastry były wspierane finansowo (po prostu, głównie chodzi o to), wspierane finansowo w swoich działaniach, aby mogły one się przebić na rynki zagraniczne i zyskać w związku z tym jakieś preferencje.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Niestety, ani ten system ocen nie wyłoni klastrów, które mają największe znaczenie dla gospodarki kraju i są najbardziej powiązane ze specjalizacjami. To jest znikoma waga przede wszystkim. Również fakt uzyskania etykiety klastra kluczowego nie jest znowu tak bardzo atrakcyjne z punktu widzenia klastra.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Chcę dodać jeszcze jedną rzecz. Polityka klastrowa zaczęła funkcjonować bardzo dobrze w Polsce. Założenia polityki klastrowej, opracowane w ostatnich aktach prawnych są bardzo dobre. Niestety, zderzą się one z rzeczywistością, bo okazuje się, że dla klastrów nie ma pieniędzy na alokacje. Wszystkie propozycje w negocjacjach, które odbywały się w ramach Unii Europejskiej w Brukseli, dotyczące chociażby jakiegokolwiek wsparcia dla klastrów w programach regionalnych, były odrzucane. Urzędnicy mówili, że nie są to elementy istotne, więc trzeba z tego zrezygnować. Według nich wszyscy członkowie klastra powinni starać się w ramach normalnych procedur. Nie ma sensu niektórych klastrów wyróżniać.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Unijni urzędnicy się, po prostu, troszeczkę pomylili. Jak próbowaliśmy wspierać politykę klastrową to pisali, że klastry powstające w Polsce nie mają tradycji klastrowej. W Unii Europejskiej działania wspierające klastry były kilka lub kilkanaście lat temu, kiedy oni byli na podobnym poziomie jak my teraz z polityką klastrową. Ich działania były, rzeczywiście, szerokie.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Zabiegi środowisk klastrowych jakoś nie bardzo się powiodły. Dwa województwa (pomorskie i mazowieckie) protestowały przeciwko decyzjom unijnym i złożyły swoje wnioski. Coś tam wywalczyły, ale to było bardzo mało. Tak więc, niestety, sytuacja jest tego rodzaju, że dla nowo powstających klastrów nie będzie wsparcia, rząd to potwierdził.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Z drugiej strony, wsparcie udzielane powstającym klastrom w poprzedniej perspektywie finansowej zostało zmarnowane. Niektóre klastry powstawały tylko po to, żeby powstać i wziąć jakieś pieniądze. Po jakimś czasie ich działalność zanikała. Tak więc działo się tak, pomimo że polityka klastrowa i jej założenia są bardzo dobrze opracowane i faktu, że kierunek prac został poprawnie wytyczony. Idea jest opisana ciekawie i sensownie.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Niestety, w związku z pomysłem dotyczącym klastrów kluczowych i procedury ich wyłaniania, państwo zaangażuje bardzo duże środki. Będą odbywały się konkursy, w których wyróżniono aż 34 wskaźniki, każdy odrębnie punktowany. Suma tego wszystkiego to jest naprawdę bardzo dużo.</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Ale jaki będzie tego efekt? Z przykrością muszę powiedzieć, że przy obecnym systemie etykieta Krajowego Klastra Kluczowego nie będzie czynnikiem, który zagwarantuje wsparcie, duże pieniądze i perspektywę rozwoju w przyszłości. Niestety, tak nie jest. Z przykrością mówię to pani minister. Muszę powiedzieć, że mówiłem już to poprzednio, kiedy dowiedziałem się, jakie są kryteria. Tak więc, nie jestem tutaj jakby odosobniony.</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Ponadto pragnę zaznaczyć, że często odpowiadano mi, że to jest niewarte zachodu, że nie ma znaczenia, ale jednak to naprawdę ma znaczenie. Sądzę, że panowie posłowie właściwie ocenią, w jaki sposób powinno to być potraktowane.</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Oczywiście trzeba jakoś klastry kluczowe wyłaniać. Procedura powinna trwać, jednakże nie wiadomo, co z tego wyniknie. Na pewno polityka klastrowa zawarta w tym bardzo dobrze opracowanym dokumencie nie będzie właściwie realizowana przez założone instrumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu Komisji Polityki Innowacyjnej Rady Głównej Instytutów Badawczych.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">O głos prosił jeszcze pan poseł Chmielowiec w związku z uzupełnieniem swoich pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Miałbym do pana pytanie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Kto przygotował te trzy kryteria, o których pan mówił?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proponuję, aby najpierw była seria pytań a potem – odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącykomisjiwRadzieGłównejInstytutówBadawczychdrMarekDaszkiewicz">Te trzy punkty, które przeczytałem, to korzyści wynikające z uzyskania statusu klastra kluczowego. To jest zawarte w regulaminie konkursu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełZbigniewChmielowiec">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Jeżeli nie ma zgłoszeń to proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Panie przewodniczący, pozwoli pan, że zacznę odpowiadać na pytania a potem poproszę o szczegóły współpracowników i panią dyrektor z PARP.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Chcę powiedzieć następującą rzecz: materiał staraliśmy się państwu przygotować w sposób czytelny, natomiast cała procedura wyłaniania klastrów i wszystkie wymagania, łącznie z punktacją, zajmują o wiele więcej stron niż zostało zamieszczone w materiale. To jest bardzo grube opracowanie. Rozpisaliśmy to bardzo dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Chcę powiedzieć, że równo traktowane są tylko kryteria formalne, bo – albo są one spełnione, albo nie. Jeżeli zakładamy, że ma być minimum 51 członków w klastrze to, jeśli ich nie ma, to już na pierwszym etapie przyjmujący odrzuca wniosek. To są wymagania, które muszą być, po prostu, spełnione. To jest zero-jedynkowa kwestia – spełnia albo nie spełnia. To są kryteria formalne. Dopiero, jeśli klaster spełnia kryteria formalne, przechodzi do następnych etapów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę wyłączyć nagłośnienie, panie przewodniczący. Proszę wyłączyć nagłośnienie, bo jest szum.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Wszystkie kryteria i opisy z pracy były uzgodnione w ramach zespołu, który wcześniej pracował. Wchodzili w jego skład praktycy, przedstawiciele resortów, przedstawiciele instytucji naukowych oraz przedstawiciele samych klastrów. Mieliśmy też przedstawicieli Komisji Europejskiej, która nas wspierała w pracach. Efektem dwuletniej współpracy były raporty Ministerstwa Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Pani dyrektor z PARP mówiła mi, że koszty nie były wysokie. Poproszę później panią dyrektor o odpowiedź na pytanie, ile kosztowało przygotowanie raportów.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Jak mówię, wkłady do raportów były efektem poszczególnych posiedzeń i wniosków, zgłaszanych w ramach dyskusji. Pan profesor też brał udział w posiedzeniach.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Natomiast, wracam do pytania odnoszące się do kryteriów merytorycznych – jeżeli o nie chodzi to nie ma w regulaminie ważenia kryteriów w taki sposób, że otrzymana ocena w danym obszarze jest mnożona przez określony współczynnik. Pomimo to, punktacja jest zróżnicowana, bo można otrzymać różną liczbę punktów w poszczególnych kategoriach takich jak: jakość zarządzania, koordynacja klastra, zasoby klastra, rozpoznawalność na rynku, potencjał eksportowy, potencjał innowacyjny,</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Na przykład, jeżeli chodzi o zasoby ludzkie i kryterium dotyczące koordynatora klastra, to jest przyznawany jeden punkt. Jeżeli na przykład chodzi o innowacyjność, to maksymalnie można otrzymać cztery punkty. W niektórych obszarach można nawet otrzymać pięć punktów – rozwijanie potencjału społecznego w klastrze, czyli więzi w ramach organizacji. Po prostu są elementy, które w strategii klastra są istotne, dlaczego musimy wybrać klastry spełniające te wymagania. Staraliśmy się nadawać kryteriom różną wagę, dlatego punktacja jest zróżnicowana…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę o zachowanie ciszy, proszę nie rozmawiać. Na sali jest szum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">…oceniamy też strategię rozwoju klastra, przy okazji czego mówimy o celach strategicznych, możliwości wdrożenia strategii i diagnozach sytuacji. Te kwestie też są dość wysoko punktowane.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Chcę powiedzieć, że przy przygotowywaniu regulaminu, kryteriów i zasad, również korzystaliśmy z doświadczeń innych krajów i z doświadczeń przy organizacji innych konkursów.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Chodzi nam o to, aby wybrać klastry, które mają już swoją historię. Podkreślałam, że powinny funkcjonować na rynku minimum trzy lata, bo wtedy to nie są struktury zakładane na potrzeby jednego lub dwóch projektów, tylko są to klastry mające wizję i strategię. W takich przypadkach elementy brane pod uwagę w ramach kwestionariusza są spełnione. Potem odbywa się rozmowa w celu zweryfikowania informacji. Jak wiemy, w różnych wnioskach i kwestionariuszach nie wszystko da się ocenić, dlatego potem jeszcze to weryfikujemy. Tak jak powiedziałam, chcemy wybrać te podmioty, które będą zdolne do konkurowania na rynku.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Co do korzyści, które może zyskać klaster, to właściwie nie jest ich jako takich zbyt wiele. Jednakże chcę zaznaczyć, że nie wspieramy tworzenia klastrów. Jeżeli jest klaster, w ramach którego współpracują podmioty, który rozwija się, realizuje projekty, to działalność tego klastra będziemy wspierać w obszarze jego działania i w zakresie, w jakim wpisuje się w inteligentne specjalizacje. Inteligentne specjalizacje, czyli wskazane obszary, które są szczególnie ważne dla rozwoju naszej gospodarki. Jeśli będziemy je wspierać to wartość dodana będzie największa.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Było zadane pytanie dotyczące prezentacji. Jeśli klaster już funkcjonuje na rynku, to chcemy, żeby sam się zaprezentował. Jeśli klaster ma trzyletnią historię (a trzeba zaznaczyć, że niektóre jeszcze dłużej funkcjonują na rynku) to funkcjonujący w klastrze muszą pokazać, że mają wizję i cele. Będą mieli na to okazję właśnie podczas prezentacji. Jak powiedziałam, do tej części musimy też wybrać odpowiednich ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Zaznaczam, że proces w pewnym sensie unifikujemy. Chcemy oceniać klastry, których nie można ze sobą porównywać, bo są ich działalność dotyczy zupełnie innych technologii. Na przykład jest klaster spożywczy, klaster lotniczy, klaster drzewny, takich podmiotów nie można co do zasady ze sobą porównywać, jednakże są elementy, które można ze sobą zestawić.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Natomiast, aby faktycznie ocenić, czy sposób wyłaniania klastrów jest właściwy i przemyślany, to należałoby zbadać wszystkie kryteria, których tylko część została zamieszczona w materiale. Pozostałe można sprawdzić chociażby na stronie internetowej.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Jeśli będzie zainteresowanie to możemy przesłać komplet materiałów, łącznie z załącznikami. One są już do wglądu.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Pragnę również nadmienić, że w Ministerstwie Gospodarki zorganizowaliśmy już pierwszą specjalną konferencję z tym związaną, Sala pod Kopułą była cała wypełniona przedstawicielami przedsiębiorstw. Ponadto odbyła się już dyskusja nad regulaminem, nad sposobem rekrutowania i nad kryteriami. Muszę powiedzieć, że nie były wygłaszane opinie, że to nic nie da firmom działającym w klastrach. Wręcz przeciwnie, było wielkie zainteresowanie i nadzieja, że wsparcie będzie udzielane.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Dla klastrów i dla firm, status Krajowego Klastra Kluczowego, wydaje się istotny. Będą mogli to wykorzystywać również w różnych przedsięwzięciach promocyjnych. Status nie daje tylko tej korzyści, że klaster będzie mógł uzyskać preferencje lub dodatkowe punkty w programie operacyjnym. Będzie wiele okazji i przedsięwzięć, które będzie można w ten sposób promować we współpracy z klastrami kluczowymi także poza granicami kraju.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">W Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój jest działanie 2.3.3, które jest dedykowane tylko klastrom. Tam są opisane kryteria, w jakiś sposób członkowie klastra będą mogli ubiegać się o środki. Jak mówię, w regulaminie konkursu nie regulujemy korzyści na przyszłość. Mamy regulamin mówiący o tym, w jaki sposób wyłonić klastry natomiast to, jakie one uzyskają preferencje to są kryteria oceny poszczególnych projektów.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Panie dyrektorze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Chcę udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące konkursu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Sprawa jest dość złożona. Pragnę wskazać, że na pewno nie mogliśmy traktować procesu jako certyfikacji, bo wymaga ona bardzo złożonej procedury. Nie moglibyśmy tym sposobem przyznawać certyfikatu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Sprawa przyznawania statusu Krajowego Klastra Kluczowego została rozstrzygnięta w ten sposób, że będzie to konkurs, przy czym konkurs odbywa się na etapie wyceny klastra. Mogliśmy przyjąć, że pierwszych pięć klastrów uzyska taką nominację. Przyjęliśmy inny wariant, że trzeba uzyskać ocenę powyżej 70% punktów. Natomiast działalność konkursowa będzie występowała na etapie oceny przez ekspertów i będzie polegała na tym, że same klastry albo będą słabsze, albo lepsze, w zależności od istniejącej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Drugą sprawą, którą pan podniósł, to jest sprawa firm doradczych. Przyjęte rozwiązania wynikają z bardzo złych doświadczeń, w szczególności PARP. Po prostu, klaster wynajmuje firmę, która go reprezentuje. W skrajnych przypadkach było tak, że wynajmujący nie do końca wiedział, co wynajmowana przez niego firma ma zaprezentować. Jeżeli firma doradcza jest członkiem klastra to może wystąpić w imieniu klastra. Chcieliśmy uniknąć sytuacji, kiedy koordynator klastra lub klaster wynajmuje firmę doradczą, która w jego imieniu prezentuje klaster.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Muszę powiedzieć, brak autentyczności takiej prezentacji skłania nas raczej do tego, aby klaster sam w bardziej „chropowaty” sposób, ale bardziej rzeczywisty i prawdziwy przedstawił swoją działalność. W szczególności dwie rzeczy są niezwykle istotne podczas prezentacji – jest to strategia działania polegająca na koordynacji klastra oraz sposób w jaki klaster wpisuje się w program działalności regionu i kraju.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Odnosząc się do słów pana dr. Daszkiewicza – myślę, że należałoby również podkreślić, że wybór klastrów kluczowych został również wymuszony sytuacją zewnętrzną, bo takie klastry funkcjonują na zewnątrz. Jest to w pewnym sensie wyzwaniem stojącym przed nami.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Do końca nie potrafimy jednoznacznie stwierdzić, czy klastry kluczowe będą cieszyły się niezwykle wielkim powodzeniem, czy też nie. Po pierwsze, ze swojej strony zakładamy, że wybór klastrów kluczowych będzie bardzo selektywny, to nie będzie powszechna etykieta. Po drugie, w działaniu 2.3.3 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój będą pieniądze przewidziane wyłącznie dla klastrów kluczowych. Tutaj chcę od razu powiedzieć, że nie dotyczy to koordynatora klastra, tylko firm zajmujących się klastrem.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Na pytanie, czy jeżeli firma zapisze się po dacie nadania statusu klastra kluczowego to zakładamy, że będzie reprezentowała klaster, który będzie ponosił odpowiedzialność za jej sprawność działania, nie będzie takiej cenzury, że jeżeli firma zapisze się po dacie otrzymania przez klaster tego statusu to nie będzie mogła legitymować się statusem przedsiębiorstwa należącego do klastra kluczowego. To klaster będzie ponosił odpowiedzialność za jej działanie.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Przy następnym konkursie za trzy lata na pewno wypunktujemy fakt, jeżeli w międzyczasie do klastra zapisały się firmy, które nie reprezentują go na odpowiednio wysokim poziomie. Tak więc myślę, że ten element będzie uwzględniony w trakcie dalszej oceny.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#DyrektordepartamentuwMGJerzyMajchrzak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Przepraszam, panie przewodniczący, dopytam się tylko o rolę ministra w procedurze nadawania statusu Krajowego Klastra Kluczowego.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Pani minister użyła określenia, że rezultatem przeprowadzenia konkursu będzie rekomendacja dla ministra w kwestii przyznania statusu klastra kluczowego. Co to znaczy: rekomendacja? Czy to będzie lista, z której minister gospodarki wybierze odpowiednie podmioty, czy to będzie odbywało się na zasadzie automatyzmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Będzie jeszcze chwila na zadawanie pytań uzupełniających. Dopuszczę jeszcze do głosu osoby obecne na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Chciałbym, abyśmy najpierw wyczerpali odpowiedzi na zadane już pytania. Nie uzyskałem jeszcze odpowiedzi na swoje pytanie.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Pani minister, zaraz wrócimy do odpowiedzi na pytania.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę panią dyrektor Joannę Podgórską o odpowiedź na pytanie, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuRozwojuPrzedsiębiorczościiInnowacyjnościPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiębiorczościJoannaPodgórska">Panie przewodniczący, państwo posłowie, pani minister, szanowni państwo, bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu i za możliwość udziału w dzisiejszym posiedzeniu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Proszę o odpowiedź na pytanie dotyczące kosztów przygotowania opracowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwPARPJoannaPodgórska">Jeżeli chodzi o te koszty to zamknęło się to w kwocie 33 tys. zł. W ramach tego zostały przygotowane dwa raporty diagnostyczne.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwPARPJoannaPodgórska">Chcę podkreślić, że kryteria konkursu nie powstały w ciągu jednego dnia i tylko w gronie przedstawicieli administracji. Cała metodologia, proces oceny, układ obszarów, podobszarów i poszczególnych wskaźników jest wynikiem pracy analitycznej i implementacji doświadczeń zagranicznych, o czym była już mowa na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwPARPJoannaPodgórska">W związku z tym, pierwszym naszym krokiem były raporty diagnostyczne. Kolejną rzeczą był proces konsultacji. Myślę, że te informacje są warte podkreślenia. Podjęte działania były ważne i niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwPARPJoannaPodgórska">Pani minister wspomniała, że odbyło się spotkanie konsultacyjne. Przez parę tygodni zbieraliśmy uwagi, tak więc środowisko klastrowe miało szansę się wypowiedzieć. Zostało przedstawionych około trzystu opinii. Wszystkie je przeanalizowaliśmy. W rezultacie powstał chociażby raport z konsultacji społecznych.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwPARPJoannaPodgórska">Powtórzę, że ostatecznie na opracowanie systemu została przeznaczona kwota wynosząca około 33 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję, pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">W takim razie proszę o zgłoszenie się, jeżeli ktoś chce uzyskać dodatkowe odpowiedzi. Proszę o krótkie pytania, proszę już nie przedłużać posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Zdaje się, że pan Radosław Nielek miał jakieś pytanie do pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Odpowiem na to pytanie, dlaczego – do nadania statusu klastra kluczowego – wymagana jest zgoda ministra.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Komisja konkursowa działa w imieniu Ministra Gospodarki. Cała procedura jest przeprowadzona przez komisję i ekspertów na podstawie wszystkich kryteriów przyjętych przez kierownictwo ministerstwa, zawartych w regulaminie. Komisja po przeprowadzeniu całej procedury wskazuje, że w wyniku naboru kryteria spełniają takie i takie klastry.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Jeśli minister dowiedział się, że coś niedobrego się dzieje to rozumiem, że może kwestionować decyzję komisji.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Natomiast minister nie będzie brał udziału od początku procedury. To odbywa się na tej zasadzie, że komisja sprawdza szczegółowo wszystkie kryteria. To będzie długie postępowanie.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Jak mówiłam, prześlemy ministrowi całą procedurę, wszystkie etapy i kryteria, które będą brane pod uwagę, wszystkie tematy rozmów i zadane pytania. Jeśli w wyniku postępowania przez wszystkie komisje i zespoły, klaster uzyska pozytywną ocenę, to będzie to kierowane do zatwierdzenia przez ministra. Na końcu przecież ktoś musi powiedzieć, że zgadza się z wynikami konkursu i nadać status Krajowego Klastra Kluczowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Czy pan dyrektor chce jeszcze coś dodać? Nie?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo za przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#PrzewodniczącyposełWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>