text_structure.xml 56.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Szanowni państwo, rozpoczynamy posiedzenie sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Otwieram 101 posiedzenie naszej Komisji. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Chcę również powiedzieć, że nasza Komisja powiększyła się o dwóch nowych członków. Chcę serdecznie powitać dzisiaj obecną panią minister Joannę Muchę, która od teraz będzie pracować w Komisji razem z nami. Jeszcze raz witamy serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Stwierdzam kworum. W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie informacji w sprawie stanu przygotowania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020. Porządek dzienny i materiały członkowie Komisji otrzymali. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Bardzo proszę, pierwsza zabierze głos minister administracji i cyfryzacji, pani Małgorzata Olszewska. Nie? W takim razie zmieniamy kolejność. Bardzo proszę, zabierze głos minister infrastruktury i rozwoju regionalnego, pani minister Iwona Wendel. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Dziękuję bardzo. Uprzejmie witam państwa. Chcemy bardzo szybko przedstawić założenia Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, bo rozumiem, że później państwo chcieliby zadać wiele pytań.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Szanowni państwo, w dniu dzisiejszym jesteśmy po konsultacjach społecznych programu, jesteśmy po posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Przed nami jest teraz ścieżka legislacyjna związana z Radą Ministrów. Jutro mamy posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów, na którym projekt będzie rozpatrywany, To oznacza, że kończą się także uzgodnienia międzyresortowe. Program był przygotowywany od zeszłego roku przez specjalny zespół powołany zarządzeniem ministra rozwoju regionalnego. W skład zespołu wchodzą przede wszystkim nasi partnerzy z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, ale także przedstawiciele innych resortów, które były zainteresowane współpracą w przygotowaniu programu. Oczywiście w pracach uczestniczyło szerokie grono współpracowników i ekspertów, którzy reprezentowali regiony, stronę społeczną i gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">W ramach zespołu zostały powołane podzespoły, które pracowały nad poszczególnymi obszarami, o których dokładniej powiemy. Mieliśmy podzespół do spraw dostępu do Internetu, czyli budowy sieci szerokopasmowych, a drugi zajmował się sprawami elektronicznej administracji, otwierania zasobów, standaryzacji informacji publicznej. Trzeci zespół pracował nad, kontynuowanymi z bieżącej perspektywy, zadaniami związanymi z szeroko pojętym wyłączeniem cyfrowym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">15 stycznia bieżącego roku Rada Ministrów przyjęła założenia umowy partnerstwa. To jest pierwszy dokument strategiczny, dotyczący przyszłej perspektywy finansowej. Stanowił podwaliny do przygotowania programów operacyjnych oraz dla przygotowania umowy partnerstwa, która jest negocjowana z Komisją Europejską przez każdy kraj członkowski. Zgodnie z tymi dokumentami w przyszłej perspektywie finansowej będą realizowane programy operacyjne, które są swoistymi następcami programów realizowanych w bieżącej perspektywie. Wśród planowanych programów jest: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko – to największy program, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, który zastąpi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oraz Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, który zastąpi Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Ponadto będzie kontynuowany Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej oraz jest planowany nowy projekt – Program Operacyjny Polska Cyfrowa, o którym dzisiaj będziemy mówić.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Zdecydowaliśmy się na realizację osobnego programu przede wszystkim ze względu na lepsze wydatkowanie środków i koordynację między poziomem krajowym i regionalnym, aby przebiegała zgodnie z celami tematycznymi wydatkowania środków europejskich, które wskazane są w rozporządzeniach dotyczących polityki spójności. Przyszła perspektywa finansowa różni się tym od obecnej, że musimy bardziej skoncentrować wydatkowanie środków na określonych celach. W związku z tym kraj członkowski nie może wydatkować środków na wszystkie swoje potrzeby, a jedynie na te, które zostały wskazane w jedenastu celach tematycznych. Oprócz tego musi bardzo jasno określić, w jaki sposób te środki mają zostać wydatkowane oraz w jakie przedsięwzięcia zaangażowane, co wiąże się z przedstawieniem efektów, które chcemy osiągną za pomocą środków unijnych do 2020 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Mamy cztery cele tematyczne. Pierwszy to badania, rozwój, innowacje i nowe technologie. Drugi obszar to ICT. Trzecim jest podnoszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, a czwarty, to niska emisja wydatków zgodnie z przepisami unijnymi, co stanowi niemalże połowę dostępnej alokacji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Cel tematyczny drugi, czyli technologie informacyjno-komunikacyjne, będą instrumentami realizowanymi na poziomie krajowym w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa oraz w 16 regionalnych programach operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Jeszcze jedna ważna informacja. W przyszłej perspektywie finansowej nasze regiony będą w jeszcze większym stopniu odpowiedzialne za cele rozwojowe naszego kraju, co jest spowodowane zwiększeniem alokacji w regionalnych programach operacyjnych. Szanowni państwo, w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, który będzie miał alokację ponad 2 mld euro, a dokładnie 2.250.000 tys. euro, zaprojektowaliśmy cztery osie tematyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Czwartą z nich jest oś techniczna. Nazywa się „Pomoc techniczna” i służy do realizacji programu. Natomiast dwie z trzech osi merytorycznych nazywają się: „Powszechny dostęp do szybkiego Internetu” oraz „E-administracja i otwarty rząd”. Ich alokacja jest rozdzielona mniej więcej po równo, a wynosi ponad 1 mld euro. Trzecią osią merytoryczną jest „Cyfrowa aktywizacja społeczeństwa”.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Poproszę teraz panią dyrektor, aby w szczegółach omówiła poszczególne osie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Bardzo dziękuję. Pokrótce postaram się przedstawić państwu najważniejsze założenia projektu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, który jest aktualnie w swojej czwartej wersji. Celem głównym programu jest wzmocnienie cyfrowych fundamentów społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. Za te fundamenty przyjęto: szeroki dostęp do szybkiego Internetu, przyjazne i efektywne dla użytkowników e-usługi publiczne, a także stale rosnący poziom kompetencji cyfrowych społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Z jednej strony wykorzystanie potencjału technologii cyfrowych wymaga stworzenia odpowiedniej oferty podażowej, którą jest szeroki dostęp do szerokopasmowego Internetu. Natomiast z drugiej strony wymaga wykreowania odpowiedniego popytu na te usługi poprzez stworzenie ciekawej oferty e-usług i treści dla użytkowników, czy też poprzez upowszechnienie wiedzy o korzyściach płynących z technologii informacyjno-komunikacyjnych, a także poprzez szkolenia i podnoszenie kompetencji cyfrowych użytkowników.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Taka logika oraz diagnoza programu stały się podstawą zaprojektowania trzech jego merytorycznych osi. Osią pierwszą jest „Powszechny dostęp do szybkiego Internetu”, oś druga to „E-administracja i otwarty rząd”, natomiast oś trzecia to „Cyfrowa aktywizacja społeczeństwa”. Ostatnia oś jest nakierowana głównie na podniesienie cyfrowych kompetencji osób wykluczonych cyfrowo. Zgodnie ze wzorem, każda oś priorytetowa dzieli się na poszczególne cele, czyli bardziej szczegółowe wytłumaczenie, jakiego typu projekty chcemy wspierać w jej ramach.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">W ramach osi pierwszej – „Powszechnego dostępu do szybkiego Internetu” – mamy jeden cel szczegółowy: ograniczenie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego Internetu o wysokiej przepustowości. Tak, jak pani minister wcześniej powiedziała, sieci szerokopasmowe w przyszłej perspektywie finansowej, celem lepszej koordynacji, będą realizowane tylko z poziomu krajowego, a nie, tak jak dotychczas było, z różnych poziomów, to znaczy z poziomu krajowego i regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">W ramach osi będziemy koncentrować się na realizacji zadań z zakresu budowy, rozbudowy lub przebudowy sieci infrastruktury szerokopasmowej, zapewniającej głównie dostęp do szybkiego Internetu, czyli o parametrach co najmniej 30 Mb/s. Te parametry wynikają ze wskaźników przyjętych w Europejskiej Agendzie Cyfrowej. To są cele, które musimy osiągnąć. Są one określone w odpowiednich dokumentach unijnych. Taki wskaźnik mamy odzwierciedlony w naszym programie. Co do zasady, będziemy budowali „ostatnią milę” sieci dostępowej, natomiast nie wykluczamy sytuacji, że gdzieś trzeba będzie dobudować szkielet lub dystrybucję. W programie będą środki na tego typu projekty.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Oś jest przeznaczona głównie dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych, natomiast w uzasadnionych przypadkach będziemy umożliwiali realizowanie projektów przez jednostki samorządu terytorialnego. Jednak na pewno będą to ściśle określone przypadki, które zdefiniujemy na etapie uszczegółowienia programu. Podkreślam, że program w ramach tej osi jest skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Oś druga to „E-administracja i otwarty rząd”. W ramach tej osi mamy trzy cele szczegółowe. Cel pierwszy, a drugi ogólnie, to podniesienie dostępności i jakości e-usług publicznych. W tym wypadku będziemy koncentrowali się na projektach z zakresu rozwoju nowoczesnych usług elektronicznych. Chcemy, aby były one na najwyższym poziomie dojrzałości. Będziemy się koncentrować na interoperacyjności, na integracji usług z platformą ePUAP oraz dodatkowo premiowali będziemy bezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">To jest cel szczegółowy przeznaczony głównie dla jednostek administracji rządowej i jednostek im podległych. Jak pani minister powiedziała, cel drugi będzie realizowany zarówno z poziomu centralnego, jak i poziomu regionalnego. Projekty z zakresu e-usług, realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, będą mogły uzyskać wsparcie w ramach regionalnych programów operacyjnych. W ramach tych działań chcemy skoncentrować się głównie na projektach o znaczeniu centralnym, ogólnokrajowym.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">W ramach drugiej osi mamy kolejny cel szczegółowy, to jest poprawa cyfrowej efektywności urzędów. W tym wypadku chcemy usprawniać funkcjonowanie administracji rządowej. W tym celu szczegółowym jest mniej więcej taki sam podział, jak przy e-usługach. Wspieramy administrację rządową, natomiast w ramach regionalnych programów operacyjnych marszałkowie województw i zarządy województw, mogą zdecydować o przeznaczeniu środków na wspieranie działań z zakresu e-urzędu w jednostkach administracji samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">W ramach osi drugiej mamy jeszcze jednej cel szczegółowy – zwiększenie dostępności i wykorzystania informacji sektora publicznego. W tym wypadku realizujemy zadania związane z otwartym państwem, czyli będziemy koncentrować się na projektach z zakresu udostępniania informacji, opisywania metadanymi, poprawy jakości danych, digitalizacji, a także tworzenie usług i aplikacji wykorzystujących e-usługi publiczne oraz informacje sektora publicznego. To jest część działań, przeznaczona dla przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Kto może być beneficjentem? Przede wszystkich jednostki administracji rządowej i podmioty im podległe. Jest także cała lista przedsiębiorców. Głównie skupiamy się na poziomie centralnym. Podobnie jak we wcześniejszym przypadku, jeśli będą projekty realizowane z poziomu regionalnego, to będą mogły uzyskać wsparcie między innymi w ramach regionalnych programów operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Mamy oś trzecią – „Cyfrowa aktywizacja społeczeństwa”. Jest to oś miękka, nastawiona na podnoszenie kompetencji cyfrowych. Z diagnoz wynika, że niemal jedna trzecia społeczeństwa jest wykluczona cyfrowo, a dotyka to głównie osób powyżej 50 roku życia – w tym emerytów, rencistów i osoby niepełnosprawne. Wsparcie kierujemy głównie do osób wykluczonych cyfrowo, ale nie tylko do nich. W ramach osi będziemy starać się wspierać kompetencje podstawowe, ale także kompetencje średnie – to są szkolenia bardziej sprofilowane, pod określonym kątem.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Mamy również cel szósty, w którym będziemy wspierali kompetencje zaawansowane. Jak pokazują badania, widać to po miejscach zajmowanych przez nas w rankingach międzynarodowych, to mamy bardzo dobry potencjał, jeżeli chodzi o studentów kierunków informatycznych. Chcemy go wykorzystać. W ramach celu będziemy starali się wspierać zdolnych studentów kierunków informatycznych. Chcemy promować innowacyjne przedsięwzięcia i produkty, wykorzystujące narzędzia TIK – technologii informacyjno-komunikacyjnej – dla rozwoju usług o znaczeniu biznesowym, ale także społecznym i administracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Zdaję sobie sprawę, że opowiadam dość ogólnie, ale nie chcę wchodzić w szczegóły. Program na chwilę obecną jest dość ogólnie napisany, bo na takim znajduje się etapie. Zaczniemy niedługo pracować nad uszczegółowieniem programu. Myślę, że przy ogólnych informacjach pozostanę. Jak państwo macie bardziej szczegółowe pytania, to oczywiście będziemy starali się na nie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Osią czwartą jest pomoc techniczna. Jest nastawiona na wsparcie działań z zakresu administracji. Alokacja, jak pani minister powiedziała, wynosi 2.250.000 tys. euro. Mniej więcej po równo – trochę ponad 1.000.000 tys. euro – zostanie przeznaczone na oś pierwszą i drugą, czyli na dostęp do Internetu i na e-usługi. Na podnoszenie kompetencji zostanie przeznaczone 135.000 tys. euro. Widać dysproporcję pomiędzy kwotami, ale proszę pamiętać, że e-kompetencje są działaniami miękkimi, a to jest zupełnie inna waga finansowa. Mamy także pomoc techniczną, na którą zostaną przeznaczone środki wynoszące prawie 68.000 tys. euro.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Program był przygotowany w procedurze partycypacyjnej od samego początku. Prace nad nim rozpoczęły się w październiku zeszłego roku, kiedy został powołany nieformalny zespół roboczy do przygotowania programu. Jak powiedziała pani minister, oficjalne prace rozpoczęły się w lutym. Wtedy zarządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego została powołana Grupa robocza do spraw przygotowania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Tak się ona oficjalnie nazywała. W ramach grupy zostały powołane zespoły robocze do każdej osi tematycznej. Mieliśmy cztery posiedzenia tych grup – w lutym, w kwietniu, w lipcu i w październiku. To były posiedzenia grup oficjalnych, z których każda liczy około 100 osób. Członkowie grup zgłaszali na bieżąco uwagi, do których odnosiliśmy się w formie raportów. W sumie w ramach prac grup wpłynęło 264 uwagi. Niemal połowę tych uwag uwzględniliśmy, tak więc ich praca była bardzo owocna i potrzebna. Kształt programu, który mamy dzisiaj, jest w dużej mierze zasługą pracy tej grupy.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Zgodnie z procedurą legislacyjną program przeszedł konsultacje społeczne. Rozpoczęły się 2 października, a trwały do 6 listopada. W ramach konsultacji wpłynęło 556 uwag, z których uwzględniliśmy 84. Oprócz tego, 57 uwag uwzględnimy na etapie wdrożenia. Miały wartość dodatnią dla programu, ale były tak szczegółowe, że nie sposób było wpisać je do niego. Na pewno będą uwzględnione na etapie przygotowywania uszczegółowienia.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Program przeszedł również ścieżkę uzgodnień międzyresortowych. W ich ramach 10 podmiotów zgłosiło uwagi. Uwag w sumie wpłynęło 46, z czego dokładnie połowę uwzględniliśmy. Jak pani minister wcześniej powiedziała, program był również opiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Nasz program opiniowały w jej ramach cztery zespoły. Wpłynęło 36 uwag, a 9 zostało uwzględnionych. 20 listopada komisja wydała pozytywną opinię o naszym programie.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Mogę jeszcze dodać, że ze względu na swoją specyfikę program, jako jedyny był przedmiotem obrad Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. W ramach tego podmiotu 11 resortów zgłosiło niemal 50 swoich uwag. Te uwagi były bardzo dużego kalibru i musieliśmy odbyć spotkanie w celu uzgodnienia poprawek. W wyniku tego, program dwa razy stawał na posiedzeniu Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Jutro projekt wraz z innymi programami operacyjnymi będzie tematem obrad Komitetu Stałego Rady Ministrów. Następnie zostanie przekazany pod obrady Rady Ministrów, a później wysłany do Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Zgodnie z procedurą Komisja Europejska ma trzy miesiące na wypowiedzenie się w sprawie programu. Trzeba wziąć pod uwagę, że gdy Komisja ma pytania lub wątpliwości, to bieg terminu ulega zawieszeniu. Trzeba się liczyć z tym, że będziemy procedowali trochę dłużej niż trzy miesiące. Oczywiście, równolegle do konsultacji programu z Komisją nie zamierzamy stać bezczynnie. Chcemy przede wszystkim przygotowywać uszczegółowienie programu. Planujemy na koniec stycznia zwołanie posiedzeń naszych tematycznych grup roboczych. Przedstawimy im pewien szkielet uszczegółowienia programu i rozpoczniemy dyskutowanie o nim. Dzięki temu będziemy prowadzić prace równolegle. W sytuacji akceptacji programu przez Komisję Europejską będziemy gotowi do jego wdrażania.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#ZastępcadyrektorakierującapracamiDepartamentuKoordynacjiProgramówRegionalnychiCyfryzacjiMinisterstwaInfrastrukturyiRozwojuAleksandraKwiatkowska">Z mojej strony to wszystko. Jeśli będą jakieś pytania, to z chęcią odpowiemy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo, pani dyrektor i pani minister. Teraz głos oddam pani minister Małgorzacie Olszewskiej z MAiC. Bardzo proszę, panie minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, mocno współpracowaliśmy z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju przy przygotowaniu programu. Jak pani powiedziała, ten dokument jest na ogólnym etapie. Natomiast jest ważne, że jesteśmy gotowi zaprezentować państwu dokumenty, będące programami polityki rozwoju, które de facto stanowią integralną część tego programu. To jest Narodowy Plan Szerokopasmowy i Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Pierwszy dokument bardzo szczegółowo odnosi się do rozwoju Internetu szerokopasmowego w naszym kraju. Tak więc myślę, że to sprawa bazowa, kluczowa dla całości programu. Zgodnie z Programem Operacyjnym Polska Cyfrowa zmierzamy do wypełnienia wskaźników Europejskiej Agendy Cyfrowej. Zmierzamy do tego, aby w Polsce rzeczywiście istniała szeroka infrastruktura szerokopasmowa, aby każdy Polak, niezależnie od miejsca zamieszkania, miał techniczną możliwość korzystania z Internetu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Przeprowadzone analizy pokazały, że ponad 1200 gmin w Polsce potrzebuje dodatkowego wsparcia w realizacji projektów budowy sieci szerokopasmowej. Dlaczego potrzebuje pomocy? Ze względu na charakterystykę Polski. Bardzo dużo mamy gmin wiejskich i wiejsko-miejskich. Bardzo często okazuje się, że rynek telekomunikacyjny nie inwestuje w tych miejscowościach i regionach z powodu nieopłacalności ekonomicznej inwestycji. Kluczowe dla nas jest wykonanie dużego kroku cywilizacyjnego pod kątem rozwoju infrastruktury sieci nowych generacji w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Chcemy dokończyć obecnie realizowane projekty budowy sieci szerokopasmowych, które w tej chwili są realizowane przez poszczególne regiony Polski oraz duży projekt w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zadania, które planujemy w przyszłym okresie programowania, to znaczy skierowanie środków na dodatkowe inwestycje. W obecnym okresie programowania osiągamy stan przyzwoity, jeżeli chodzi o sieci szkieletowe i dystrybucyjne.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Natomiast cały czas problemem pozostaje sieć dostępowa, czyli usytuowana w gminie i biegnąca do poszczególnych budynków. Dokładnie przeanalizowaliśmy, że przy przyzwoitym stanie sieci szkieletowych i dystrybucyjnych, inwestycje i tak będą wymagały dużego wsparcia. W skali całego kraju oceniliśmy to na około 17 mld złotych. Jak państwo zauważyli, po przedstawieniu przez panią dyrektor szacunków, środki w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa nie pokryją całego zapotrzebowania. Zachęcam do przejrzenia Narodowego Planu Szerokopasmowego, bo tam prezentowane ujęcie jest szersze. Nie ograniczamy się tylko do interwencji publicznej związanej z wykorzystaniem środków finansowych, ale również mówimy o zagospodarowaniu częstotliwości na bezprzewodowy, szerokopasmowy dostęp do Internetu. To dopiero daje pełen obraz, jakie są możliwości i potencjał inwestycyjny w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Drugi dokument – Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa – odnosi się do osi poświęconej budowaniu i rozwoju e-usług oraz wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Jest to program, który identyfikuje przede wszystkim priorytety w rozwoju nowoczesnej e-administracji. Bazuje w dużej mierze na obecnie podejmowanych działaniach, jakie realizujemy w ramach siódmej osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Są one poświęconemu elektronicznej administracji. To są wszystkie projekty, z których chwili nasi obywatele mogą korzystać, takie jak e-podatki, e-sąd, czy też geoportal. Ze względu na obszerność tych dokumentów mam propozycję, aby przedstawić je na odrębnych posiedzeniach Komisji. Dzisiaj byłoby to niewykonalne.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Natomiast odnosząc się do pierwszej części, czyli sieci szerokopasmowych, to założenie w programie jest następujące. Wyciągając doświadczenia z obecnej perspektywy finansowej, to środki skierowane mają być do podmiotów rynku telekomunikacyjnego. Chodzi o to, aby ci, co znają się na budowie sieci, mogli je budować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani minister Wendel, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Podsumowując dzisiaj przedstawioną państwu informację, chcę powiedzieć, że oba dokumenty, o których mówiła pani minister Olszewska, czyli Narodowy Plan Szerokopasmowy oraz Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, są dokumentami spełniającymi warunki ex ante pod przyszły Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Są to dokumenty wymagane przez Komisję Europejską. W tych dokumentach udowadniamy i pokazujemy Komisji na jakim etapie się znajdujemy, co chcemy osiągnąć w określonym czasie i za jakie pieniądze. Te dokumenty wskazują synergię środków, z jednej strony publicznych – w tym unijnych, które mają za zadanie wyzwalać potencjał, a z drugiej strony środków prywatnych, które są oczywiście jak najbardziej pożądane w tych obszarach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Jako pierwszy zabierze głos pan przewodniczący Grzegorz Napieralski. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, szanowny panie przewodniczący. Mam kilka pytań. Pierwsze pytanie brzmi następująco. Pani minister Wendel mówiła odrobinę o tej kwestii na samym początku. Chodzi mi o program „Cyfrowa szkoła”. Mówię opierając się na artykule w „Rzeczpospolitej”, gdyż nie mam wglądu w materiał będący w dyspozycji MAiC. W raporcie, który otrzymaliście w ramach programu „Cyfrowa szkoła”, 60% dyrektorów wskazało na niewystarczające połączenie z Internetem. Nie chcę być złośliwym, ale to pokazuje, że włączenie tego programu do Programu Operacyjnego Cyfrowa Polska byłoby zasadne. Moje pytanie brzmi – czy tak chciałyby panie zrobić?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Drugie pytanie dotyczy podniesienia jakości i dostępności usług publicznych. Nie pamiętam, który był to punkt w przedstawianej informacji, chyba drugi. Podsumowując, chodziło tam o tak zwany otwarty rząd. Pani minister, jeżeli chodzi o otwarty rząd, to nie najlepiej to wygląda. Mam pytanie za sto punktów. Jakie będą narzędzia, aby faktycznie informacja była dostępna publicznie. Nie chcę się pastwić nad tym, co się działo do tej pory, ale jako rząd Platformy Obywatelskiej macie w tej materii dużo za uszami.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Chociażby przykład orzeczenia sądowego dotyczącego decyzji prezydenta Komorowskiego w sprawie analiz dotyczących OFE pokazuje, że coś nie działa w tej kwestii. Jeżeli wyrok sądowy nakazuje, aby obywatelka lub obywatel uiścił opłatę, a tego nie zrobi, to momentalnie wchodzi komornik i robi to za niego lub za nią. Urzędnik, który nie publikuje informacji publicznej, pomimo nakazu sądu, nie ponosi dzisiaj żadnej kary. Może blokować wykonanie nakazu jak chce. Takie blokady już były w historii. Mam pytanie następujące – co zrobicie w nowej perspektywie, jak to będzie działało, aby zagwarantować faktyczny dostęp do informacji, a nie tylko na papierze? Możemy pisać naprawdę pięknie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Trzecie moje pytanie dotyczy szerokopasmowego Internetu i ambitnych założeń dotyczących przepustowości Internetu. Mamy bardzo złe doświadczenia z ostatniego okresu. Rozumiem, że waszym pomysłem jest, aby sterować tym centralnie – tak? Może warto o tym dłużej porozmawiać, ale nie jestem tego pewien. Dziś to wygląda tragicznie. Jak popatrzymy na poszczególne regiony i odniesiemy się do przekazów prasowych, to można wymieniać województwo małopolskie, zachodniopomorskie, mazowieckie. Tragedia, nie mówiąc już o projekcie dotyczącym Polski Wschodniej. Może nie chodzi mi o szczegółową odpowiedź, ale jak ten mechanizm miałby wyglądać ogólnie? Czy faktycznie pieniądze, które pójdą na zbudowanie sieci szerokopasmowego Internetu, doprowadzą do takiej sytuacji, że faktycznie będzie możliwość korzystania z przepustowości, o jakiej panie mówiłyście? Mam duże wątpliwości i sporo zastrzeżeń. Może tyle na razie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu pana prof. Jana Kaźmierczaka. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister, szanowni państwo, chcę zadeklarować, że nie będę używał słów: „tragiczny”, „tragicznie”, „fatalnie” itp. Widzę, że pan przewodniczący Napieralski postanowił zastąpić na sali z jednego nieobecnych dzisiaj członków prezydium Komisji, który specjalizuje się w tego typu stwierdzeniach.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJanKaźmierczak">Muszę powiedzieć, że po prezentacji i po tym, czego zdążyłem się dowiedzieć na temat Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, mam pewną wątpliwość. Jest to poczucie pewnego braku – być może panie wyprowadzą mnie z tego negatywnego uczucia. Nie znajduję, moim zdaniem, w założeniu do Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa bardzo istotnego elementu. Projekt opisuje przedsięwzięcie, którym jest informatyzacja państwa. Nie cyfryzacja, tylko informatyzacja. Cyfrowa może być telewizja. Państwo operuje informacją, a nie cyframi. Proszę nie odpowiadać, pani minister. Nie będziemy dyskutować, jak nazywa się resort. Natomiast z natury rzeczy nie jest to nowe w tym obszarze. Krótko mówiąc, jest to obszar, w którym zaszły już pewne zmiany na różnych poziomach: gminnych, instytucjonalnych, mniejszych pilotaży i projektów. Natomiast w założeniu, zaprezentowanym przez panie, brakuje mi potrzeby odniesienia się do integracji tego, co już było. Ewentualnie do wyeliminowaniu rzeczy, które są niedobre.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełJanKaźmierczak">Któraś z pań minister wspomniała o e-podatkach. Proszę zauważyć, że e-podatki działają technicznie dzięki unikalnemu kluczowi, jakim jest wartość przychodu uzyskanego przez podatnika w poprzednim roku. Jest to na dobrą sprawę zamiennik, czy jak kto woli „proteza” podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. W związku z tym, jest to pierwszy element, który mnie interesuje. Jak w tym e-państwie odnajdzie się obecny moduł e-podatki? Trudno przypuszczać, że podatnik będzie wszystkie sprawy z urzędem opierał na wartościach związanych z podatkiem PIT z poprzedniego roku.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełJanKaźmierczak">Drugą kwestię ćwiczyliśmy przez ostatnie lata. Są rozwiązania funkcjonujące w praktyce, także w obszarze e-urzędu, ale z którymi są potem problemy, gdy trzeba przejść na wyższy poziom. Myślę, że pani minister Wendel pamięta projekt SEKAP – System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej, realizowany w województwie śląskim. Były później problemy z przełożeniem go na ePUAP.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełJanKaźmierczak">Jestem ze Śląska, w związku z czym już od kilku lat noszę w kieszeni kartę z chipem, która obsługuje mnie na Śląsku w kontaktach z opieką zdrowotną. Natomiast, gdy pokażę tę kartę w Gdańsku albo – nikogo nie chcę urazić, panie przewodniczący – na Podkarpaciu, to panie w rejestracji robią wielkie oczy i nie wiedzą za bardzo o co chodzi. Żądają ode mnie ciągle dokumentów RMUA, pomimo tego że – po długich staraniach – dowiedziałem się, że można na podstawie karty chipowej śląskiej kasy chorych dowiadywać się, jak wygląda sprawa płacenia albo niepłacenia składki zdrowotnej. Takiej informacji mi udzielono.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełJanKaźmierczak">Elementem, który się tutaj pojawił, jest także kwestia spójności danych, powstających w rozwiązaniach szczegółowych. Pamiętam, co wynika z moich doświadczeń zawodowych, projekt związany z tzw. dyrektywą hałasową Unii Europejskiej. Jakiś czas temu, na podstawie tej dyrektywy, polskie miasta tworzyły mapy akustyczne. Z założenia miało być tak, że zobowiązany samorząd miasta tworzył mapę, następnie przekazywał ją głównemu inspektorowi ochrony środowiska. Miał on za zadanie scalić to i przesyłać do Brukseli, gdyż Unia chciała mieć mapę hałasu w Europie. Okazało się to niewykonalne, ponieważ brakowało precyzyjnych założeń co do formatów map przygotowywanych na poziomie lokalnym. Spowodowało to, że użyteczność przygotowanych danych w skali europejsko-krajowej była, może nie żadna, ale bardzo mała.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełJanKaźmierczak">Nie mówiąc o jeszcze jednej kwestii, której też mi tutaj brak. Proszę państwa, w naszych czasach informacja jest towarem, za który się płaci albo się nie płaci. Myślę, że dobrym przykładem jest w tym wypadku informacja mapowa i zasoby będące w gestii zasobu mapowego i geodezyjnego. Na dzień dzisiejszy mamy sytuację, że za uzyskanie tzw. wyrysów map, podatnik z różnych powodów płaci. Pomimo faktu, że jako podatnik łoży na ich istnienie.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PosełJanKaźmierczak">Tak więc, jest cała litania kwestii. Głównie interesuje mnie brak założenia Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w odniesieniu do tego, co już mamy. Brakuje mi również narzędzi, które pozwalałyby powiedzieć „OK”, to co już mamy jest w porządku na poziomie lokalnym, w związku z czym trzeba z tymi rozwiązaniami wejść na poziom wyższy. Być może należy wykorzystać pomysły, narzędzia, technologie itd., które się tam pojawiły. Do tego to się sprowadza. Z drugiej strony, niektóre rozwiązania być może trzeba „wygumkować”.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PosełJanKaźmierczak">Pan przewodniczący Napieralski mówił o dostępie do Internetu. Moim zdaniem system tak wielkiej skali, jakim będzie system informatyzacji państwa, wymaga dwóch rzeczy. Wymaga umożliwienia dostępu, ale nie upierałbym się, że z tym jest tak fatalnie. To się znacznie poprawia. Pan przewodniczący jest młodym człowiekiem, ale ja jestem trochę straszy, w związku z czym pamiętam nie tak odległe czasy, jak było pod tym względem bardzo fatalnie.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PosełJanKaźmierczak">Powtarzam, system nie będzie działał, jeżeli oprócz dostępności nie będzie spójny wewnętrznie i nie będzie interaktywny, nie tylko w odniesieniu do kontaktu z obywatelem, ale także interaktywny wewnętrznie. W nawiązaniu do pytania o „Cyfrową szkołę”. Mamy w tym wypadku kilka ambitnych programów związanych z cyfryzacją czy informatyzacją. Chociażby służba zdrowia, którą już przywołałem. Dzieją się już pewne rzeczy. Natomiast na poziomie programu operacyjnego brakuje mi elementu uwzględniającego to, co robimy, co się zrobiło, a także, jak to będzie wyglądało w założeniu ogólnym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Proszę, pan przewodniczący Napieralski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Chcę zadać parę dodatkowych pytań teraz, abym później nie musiał zabierać głosu. Mam dwa pytania. Pierwsze dotyczy następującej kwestii. Zapisaliście państwo w dokumencie zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, przetwarzania danych itp. Mam pytanie, czy jest jakiś specjalny moduł dotyczący infrastruktury krytycznej i systemu bezpieczeństwa? Mieliśmy na ten temat specjalne posiedzenie Komisji i nie wygląda to najlepiej, szczególnie w przypadku państwowych firm.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Druga rzecz dotyczy otwartego rządu, a dokładniej otwierania przez niego zasobów. Przewodniczący Kaźmierczak powiedział, że to przekłada się na pieniądze. Absolutnie się z tym zgadzam. Uważam, że brak dostępu do tej wiedzy to strata w ciągu roku kilku miliardów złotych. Unia Europejska bardzo precyzyjnie wyliczyła, ile strata wynosi w całej Unii. Jeżeli byśmy te dane powtórnie wykorzystywali, to zaoszczędzilibyśmy w Polsce około 4–5 miliardów. Polacy mogliby na tym nieźle zarabiać.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Moje pytanie brzmi następująco. Kto byłby silnym „przywódcą” politycznym, który mógłby o to zadbać? Kto się tym będzie opiekował, aby faktycznie te zasoby otwierać oraz dopilnował, aby otwarty rząd faktycznie powstał? Uważam, że papier przyjmie wszystko. O jednej już strategii wysłuchaliśmy czy przeczytaliśmy. Programy partii też pisze się pięknie. Z realizacją jest gorzej. Boję się o tę realizację. Pamiętam, jak pierwszą interpelację złożyłem w roku 2008. Od tego momentu trochę czasu minęło, a dalej nie jest najlepiej w tej materii.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Na sam koniec poruszę jeszcze jedną kwestę. Pan przewodniczący Kaźmierczak przywołał moje słowa „tragicznie” itp. Gdyby był na moim miejscu Marek Suski – rozumiem, że o niego chodziło – to złożyłby wniosek o wotum nieufności wobec ministra. Być może tak by było.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełGrzegorzNapieralski">Ponadto wyjaśniłem, dlaczego użyłem słowa „tragicznie”. Wyjaśnię to dokładniej. Jeżeli w kilku województwach mamy problemy, które, jeżeli nie zostaną rozwiązane, a przez to stracimy pieniądze, to uważam, że jest to tragiczna sytuacja. Jeżeli czytamy w prasie o raporcie przygotowanym na zlecenie MAiC, a dotyczącym programu „Cyfrowa szkoła”, że jedynie 4% nauczycieli matematyki, biorących udział w programie, odpowiedziało w badaniu, że bardzo często używali otrzymany sprzęt, to jest tragiczne, panie przewodniczący. Cofnę swoje wcześniejsze słowa i powiem, że jest źle, aby nie drażnić już pana profesora. Chociaż raczej uważam, że może nie jest źle, ale jest bardzo źle. Stąd moje pierwsze pytanie dotyczyło właśnie programu „Cyfrowa szkoła”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chce zabrać głoś? Nie słyszę. Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos? Nie słyszę. Bardzo proszę, MIR. Proszę, pani Iwona Wendel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Rozpocznę odpowiadanie na pytania. Nasz partner – MAiC – na większość pytań zapewne ma szczegółowe odpowiedzi albo będzie mógł powiedzieć chociażby o tym, co zostało zdiagnozowane i zapisane w dokumentach, o których pani minister wspominała.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Szanowni państwo, jeżeli przygotowuje się program operacyjny w jakimś obszarze, to oczywiście na wstępie trzeba zdiagnozować sytuację zastaną. W naszym przypadku to oznacza, że przed Komisją Europejską musimy wykazać, co dotychczas zrobiliśmy, czego się nie udało wykonać oraz jakie planujemy interwencje i dlaczego. Ponadto musimy to poprzeć dowodami. Wszystko, co państwo zobaczyliście w zapisie trzech osi, zostało poprzedzone diagnozą, która jest częścią programu operacyjnego. Nie przytaczaliśmy wszystkich elementów, ale cała analiza związana z potrzebą interwencji w trzech obszarach została tam przedstawiona. Zostało również przedstawione to, co na dzień dzisiejszy, dzięki środkom krajowym, regionalnym i środkom europejskim udało się zrobić, jak też rzeczy, których nie udało się wykonać, a także, gdzie powstały nowe potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Przejdę do programu „Cyfrowa szkoła”. W pierwszej osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa jest zaprojektowane działanie na etapie „ostatniej mili”, związane z podłączaniem jednostek administracji publicznej i ich jednostek organizacyjnych, na przykład placówek oświatowych. Natomiast sam program „Cyfrowa szkoła” jest celem tematycznym ósmym. Będzie realizowany przez 16 regionalnych programów operacyjnych oraz przez Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. W ich ramach jest udostępniony program „Cyfrowa szkoła”.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Jeżeli chodzi o infrastrukturę, brakująca infrastruktura będzie uzupełniania na etapie „ostatniej mili” przez interwencje w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Przejdę do kwestii otwartego rządu. Trzeba było się zdecydować, co za te ograniczone środki chcemy zrobić, a dokładnie – co jest najpilniejsze. Z diagnozy wynika, że najpilniejsze jest dokonanie standaryzacji udostępnianej już informacji publicznej. Obowiązuje ustawa o dostępie do informacji publicznej. Mamy w niej zapisane sankcje w stosunku do podmiotów, a nawet konkretnych osób, które nie udostępniają informacji publicznej zgodnie z przepisami. Przypomnę, sankcją jest kara grzywny lub kara pozbawienia wolności do jednego roku. Podsumowując, przepisy prawa w Polsce mamy, po prostu należy je stosować.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Chcę również przypomnieć, że funkcjonują w kraju biuletyny informacji publicznej. Może nie we wszystkich podmiotach są dobrze prowadzone, ale naprawdę w wielu podmiotach udostępniana jest informacja publiczna. Pojedyncze podmioty udostępniają już terabajty danych publicznych. Niemniej, inwentaryzujemy ten obszar. W planie MAiC jest udostępnianie informacji poprzez portal CRIP, czyli Centralne Repozytorium Informacji Publicznej. Portal będzie sukcesywnie zasilany danymi z dziedzinowych systemów, żeby mieszkańcy i przedsiębiorcy mogli w sposób dowolny z tej informacji korzystać i powtórnie ją przetwarzać.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Przechodzę do pytania o rodzaje interwencji w przyszłej perspektywie finansowej. Tę kwestię już poruszałyśmy. Przede wszystkim skupimy się na projektach „ostatniej mili”. To podkreślała minister Olszewska. Ciągły monitoring realizowanych projektów wskazuje, że zakończą one swoją realizację sukcesem. W oparciu o powstały szkielet i dystrybucję będziemy realizować projekty na etapie „ostatniej mili”.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Jeżeli chodzi o interoperacyjność powstających dzisiaj projektów w ramach siódmej osi, ten problem został już zdiagnozowany. Mamy obecnie obowiązujące rozporządzenie w sprawie interoperacyjności – implementowany dokument, uzgodniony z Komisją Europejską. Wszystkie powstające systemy będą musiały być interoperacyjne. Wszystkie budowane są w sposób modułowy. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji może powiedzieć więcej na ten temat. Stoimy na straży tego, aby wszystkie projekty, które do tej pory nie realizowały tej funkcjonalności, były w tym kierunku obligatoryjnie modernizowane. W Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa jest to wpisane jako obligatoryjne kryterium. Projekty, niespełniające tego warunku, nie będą mogły uzyskać dofinansowania ze środków publicznych. Podobnie będzie na poziomie regionalnym.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PodsekretarzstanuwMIRIwonaWendel">Poproszę panią Olszewską o dalsze odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dobrze, może rzeczywiści niech pani minister Małgorzata Olszewska zabierze głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMałgorzataOlszewska">Odpowiadając na pytanie pana posła Napieralskiego o program operacyjny i kwestię szkół chcę powiedzieć, że element, o którym mówił, został ujęty w programie. Mamy odnotowane, aby wszystkie szkoły, niemające dostępu do Internetu, w ramach interwencji mogły uzyskać do niego dostęp. Będzie to warunek do tego, aby można było realizować program w części poświęconej szerokopasmowemu dostępowi do Internetu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMałgorzataOlszewska">Jak powiedziała pani minister odnośnie do działań na rzecz budowania i otwierania zasobów, to zgadzam się, że jest to proces, który trwa w Polsce kilka lat. Nie jesteśmy wyjątkiem. W Europie wiele krajów boryka się z takimi samymi problemami, co my. Po ostatniej nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej, czyli po uporządkowaniu wszystkich kwestii dotyczących Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej, jest zasadą, że wszystkie informacje, stanowiące informację publiczną, powinny być udostępniane w tym repozytorium. Wyjątki od niej mogą określać jedynie przepisy szczególne.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMałgorzataOlszewska">W związku z tym pozostaje następująca kwestia. Odbyliśmy dzisiaj dyskusję na posiedzeniu Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. Od tego roku MAiC będzie występowało do resortów, aby inwentaryzowały w systemie wszystkie dane, którymi dysponują. Dzięki temu uda się zintensyfikować prace dotyczące tworzenia repozytorium informacji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMałgorzataOlszewska">Jak powiedziała pani minister, do programu została dołączona diagnoza stanu obecnego. Ta diagnoza jest. Została rozszerzona w drugim dokumencie – Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa. Tak naprawdę, to co jest w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa stanowi wnioski na przyszłość. Widzimy dwanaście obszarów interwencji, które potrzebują wsparcia, aby e-usługi osiągnęły określony poziom dojrzałości. Właśnie w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa duży nacisk kładzie się na interoperacyjność systemów. Mówiła już o tym pani minister. Od roku mamy regulację prawną, która określa wymóg dla każdego projektu. W ramach każdego projektu, przechodzącego przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, badamy wymóg interoperacyjności systemu.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMałgorzataOlszewska">Co do pytania o spełnienie wymogów. Poruszało ono kwestię, że będzie trudne wypełnienie założeń, które przyjęliśmy odnośnie do dostępu do Internetu szerokopasmowego. Myślę, że aby gonić Europę, to musimy sobie postawić pewne cele. W przeciwnym razie wciąż będziemy na przedostatnim miejscu. Dla mnie, jako dla Polki, jest to okazja, aby popatrzeć na to z innego punktu widzenia. Przecież niczym nie odstajemy od innych krajów, możemy mieć w kraju nowoczesną infrastrukturę sieciową. Nasi przedsiębiorcy potrafią budować sieci oraz realizować takie projekty. Po prostu, w wielu miejscach w kraju im się to nie opłaca. Musimy się bardzo zastanowić, co zrobić, aby interwencja rządowa była w synergii z działaniami podejmowanymi przez rynek telekomunikacyjny.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMałgorzataOlszewska">Dwa projekty, które dotyczą województwa lubuskiego i pomorskiego, w przyszłym roku dobiegną końca. Mam nadzieję, że Komisja zostanie poproszona o to, aby przyjrzeć się temu bliżej. Podobna sytuacja jest w województwie wielkopolskim. To są projekty, które będą wpływały w istotny sposób na stan infrastruktury w wymienionych regionach. Z tego powodu nie widziałabym tych kwestii w tak bardzo czarnych barwach. Problemów jest oczywiście mnóstwo.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMałgorzataOlszewska">Plany i założenia są przyjmowane w kontekście 2020 r. Teraz mamy końcówkę 2013 r., zaraz wejdziemy w 2014 r. Byłoby mało ambitne dla naszego kraju, aby przez sześć lat Polska nie osiągnęła technicznej możliwości zapewnienia każdemu możliwości korzystania z Internetu o określonej przepustowości. Stąd pojawiły się takie założenia. Prognozujemy to na podstawie rozwoju technologii bezprzewodowego dostępu do Internetu. Cały czas pamiętamy, że już niedługo rusza przetarg na częstotliwości z pasma 800. Stan rynku będzie się bardzo dynamicznie zmieniał. Myślę, że takie cele są odpowiednie do przyjęcia dzisiaj, a są one założeniami Narodowego Programu Szerokopasmowego. Sam program ma być poddawany ciągłej ewaluacji, dzięki czemu będziemy mogli obserwować, czy sytuacja dostępu do infrastruktury stacjonarnego szerokopasmowego Internetu w Polsce się zmienia. Będziemy również mogli kontrolować realizację planu. Myślę, że lepiej stawiać sobie ambitne cele w perspektywie kolejnych sześciu lat w obszarze, którym się zajmujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Czas nas trochę goni, w związku z tym będziemy za chwilę zamykać posiedzenie. Zamykam dyskusję. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim za obecność. Chcę państwu powiedzieć, że za chwilę idziemy do innej sali na jeszcze jedną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Proszę państwa, odbyliśmy już 100 posiedzeń naszej Komisji. Jest to rzecz wyjątkowa. Myślałem, że będzie przygotowany szampan, ale z jakiegoś powodu w Sejmie nie wolno go spożywać, niestety. Szanowni państwo, w ciągu tych 100 posiedzeń razem pracowaliśmy. Mieliśmy 14 wspólnych posiedzeń z innymi komisjami. Mieliśmy 10 posiedzeń wyjazdowych do Rzeszowa, Łodzi, Katowic, Szczecina, ale wiele odbyliśmy również w instytucjach w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">W szczególności na uwagę zasługuje nasze zaangażowanie w ACTA. Wtedy podjęliśmy dezyderat do prezesa Rady Ministrów. Dyskutowaliśmy również na temat jednolitego patentu. Było to bardzo ważne, szczególnie dla małych i średnich firm polskich przedsiębiorców. Dobrze, że Ministerstwo Gospodarki wycofało się z tego projektu i rząd polski nie podpisał umowy. Były to bardzo ważne kwestie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Bardzo serdecznie chcę podziękować za pracę w Komisji wszystkim panią i panom posłom. Również dziękuję wszystkim zapraszanym gościom, którzy byli z nami podczas tych wszystkich posiedzeń. Wiele państwo wnieśliście do naszych dyskusji, dlatego jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję. Chcę również podziękować całemu prezydium, jak również sekretarzom Komisji, pani Ewie i panu Andrzejowi.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">W związku z tym, że jest to nasze ostatnie posiedzenie przed zbliżającymi się świętami, chcę państwu złożyć serdeczne życzenia. Życzę dużo zdrowia i radości. Niech te święta przebiegną w rodzinnej atmosferze. Myślę, że takie będą. Jeszcze raz życzę wszystkiego najlepszego. Samych sukcesów i pomyślności w Nowym Roku wszystkim obecnym oraz tym, którzy z nami byli w ciągu 100 posiedzeń Komisji. Jeszcze raz wszystkiego dobrego.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Jeszcze raz dziękuję państwu. Do zobaczenia w przyszłym roku. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczącyposełMieczysławGolba">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>