text_structure.xml 24.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrZgorzelski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Informuję, że Marszałek Sejmu skierował do Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, do pierwszego czytania poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o bibliotekach, druk nr 1658. Porządek dzienny naszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie poselskiego projektu z druku 1658. Czy są uwagi do porządku? Nie widzę, nie słyszę, stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny bez zmian. Zatem, proszę teraz posła wnioskodawcę o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełArturOstrowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje, Klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej złożył projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, dotyczący problemów związanych z funkcjonowaniem bibliotek szkolnych. Chciałbym przypomnieć, że w poprzedniej kadencji również SLD składał podobny projekt i projekt ten trafił pod obrady Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, ale z uwagi na kończącą się kadencję nie doczekał się dalszego procedowania i prace zatrzymały się na etapie podkomisji. Ten projekt powstał z inspiracji, w wyniku trafiających nie tylko do Klubu SLD, ale też do innych klubów w parlamencie wniosków, postulatów i próśb ze strony środowisk związanych z bibliotekami nie tylko szkolnymi, ale też z bibliotekami publicznymi, o dokładne sprecyzowanie w ustawie o systemie oświaty funkcjonowania biblioteki szkolnej. Takie listy i takie prośby trafiały do wszystkich posłów w poprzedniej i w obecnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełArturOstrowski">W tej kadencji mieliśmy oto taką też sytuację związaną z propozycją pana ministra Boniego, który chciał połączyć funkcje bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi. Była dosyć żywa dyskusja nad projektami ministra Boniego, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i pewien, bardzo silny opór nie tylko środowisk bibliotekarskich, ale w ogóle tych, którzy nie tylko związani są z oświatą, ale też, powiedzmy sobie, czytelników korzystających z zasobów bibliotecznych, z bibliotek. Ten opór i ta walka – można tak powiedzieć – o biblioteki szkolne i biblioteki publiczne spowodowały, że pan minister Boni jak na razie wycofał się ze swoich pomysłów i projektów nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełArturOstrowski">Klub SLD złożył ten projekt ustawy, dotyczący bibliotek szkolnych, już kilkanaście miesięcy temu. Zmieniła się o tyle sytuacja, że nie są procedowane – jak powiedziałem – projekty Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, ale nadal pozostaje, panie i panowie posłowie, otwarty problem funkcjonowania i umiejscowienia biblioteki szkolnej w systemie oświaty. Ten problem występował jeszcze przed propozycjami pana ministra Boniego. To że – jak na razie – zatrzymane zostały wszelkie próby zmiany, poprzez łączenie funkcji biblioteki szkolnej i biblioteki publicznej, nie znaczy, że problem został rozwiązany, bo problem powstał wtedy, kiedy niektóre samorządy – mówię „niektóre samorządy”, bo to nie jest jakaś reguła – zaczęły albo likwidować biblioteki w szkołach, albo też łączyć biblioteki szkolne z bibliotekami publicznymi lub kierować ucznia do biblioteki publicznej jego rejonu. I z tego właśnie powodu były te pisma, apele i prośby, listy kierowane do Sejmu. To jest jakby źródło tych niepokojów i źródło nowelizacji, którą proponuje SLD, bo jeśli chodzi o problem, nic się nie zmieniło. Nadal jest pewna dowolność interpretacji i samorządowcy, ze względu na to, że szukają oszczędności w oświacie, związanych m. in. z funkcjonowaniem bibliotek, wpadają na różne pomysły, w tym również na takie, o których mówiłem. Nie będę przytaczał przykładów z przeszłości, co do pewnych miast, które po prostu pozbyły się bibliotek szkolnych, bo ta debata już się przetoczyła wielokrotnie. Mogę podać przykład Jarocina w przeszłości, czy też Wrocławia, gdzie takie zajścia miały miejsce. Z uwagi na to niebezpieczeństwo, dowolności w interpretacji prawa i prób – i nie tylko prób, ale i zrealizowanych działań ze strony organów prowadzących, które likwidują biblioteki szkolne – zaproponowaliśmy konkretne zapisy w ustawie o systemie oświaty, które zagwarantują funkcjonowanie, istnienie biblioteki szkolnej jako integralnej części szkoły.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełArturOstrowski">Szanowni państwo posłanki i posłowie, ja sobie nie wyobrażam szkoły bez biblioteki szkolnej. Wszyscy korzystaliśmy z bibliotek szkolnych czy też bibliotek publicznych, ale podstawą dla każdego ucznia, od początku, kiedy on trafia do szkoły, jest kontakt z biblioteką szkolną i trudno sobie teraz wyobrazić, ja sobie tego nie wyobrażam, żeby biblioteki w polskiej szkole nie było, żeby odsyłać ucznia do biblioteki publicznej. To są biblioteki, ale o różnych zadaniach i o różnej specyfice. Bibliotekarz nauczyciel jest do tej pracy przygotowany. To nie znaczy, że dziecko, które pójdzie do biblioteki publicznej nie spotka się z takim samym przyjęciem, bo oczywiście biblioteka publiczna jest dla każdego czytelnika otwarta, ale biblioteka szkolna jest dla dziecka najbliższą biblioteką, bo jest tam bibliotekarz nauczyciel, który odpowiednio je pouczy i umożliwi korzystanie z biblioteki. Chciałbym również zaznaczyć, jakie znaczenie ma biblioteka szkolna w systemie oświaty. Po pierwsze, biblioteka szkolna jest to takie centrum dydaktyczne i multimedialne, które musi stanowić integralną część szkoły. Po drugie, nowoczesna biblioteka, to takie naturalne szkolne laboratorium intelektualne dla uczniów, dla młodego człowieka. Bez dobrej biblioteki, szkolnej biblioteki, niemożliwe jest realizowanie przez szkołę celów edukacyjnych. Nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej, żeby tego laboratorium intelektualnego dla ucznia w szkole zabrakło. Następnie to, co jest istotne, to jest rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych wśród uczniów w szkole. Mamy z czytelnictwem w Polsce problem w ogóle i powinniśmy teraz cały wysiłek poświęcić temu, aby to czytelnictwo w Polsce odbudować tak, żeby Polacy po prostu czytali. Z tym jest coraz trudniej, jest coraz większy problem. Biblioteka szkolna musi być tym początkiem, musi uczyć, musi przygotować czytelnika, ale to musi odbywać się w szkole. Biblioteka szkolna ma też zadanie wspierania nauczyciela w realizacji programów szkolnych, jak też programów profilaktycznych, takich jak profilaktyka zdrowotna, przeciwdziałanie uzależnieniom, kształtowanie różnych postaw, np., postaw proekologicznych. Tych zadań, które stoją w Polsce przed szkolną biblioteką jest bardzo wiele. Jest to także takie centrum multimedialne. Biblioteki szkolne są coraz bardziej nowoczesne, posługują się nowymi metodami, nowoczesnymi narzędziami, jest dostęp do internetu szerokopasmowego. To jest to miejsce, gdzie można przyjść i jeśli ktoś nie ma dostępu do internetu, to tam ma dostęp; mam nadzieję, że ten dostęp jest. Jest to nie tylko księgozbiór, to jest, jak powiedziałem, całe laboratorium intelektualne, gdzie uczeń od początku, od pierwszej klasy może skorzystać ze wszystkich narzędzi posiadanych przez bibliotekę szkolną.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełArturOstrowski">Na koniec chciałbym powiedzieć, że będziemy składać autopoprawkę do tego projektu, ponieważ pierwotnie zakładaliśmy, że biblioteka szkolna mogłaby udostępnić swój księgozbiór lokalnej społeczności, ale po konsultacjach ze środowiskiem odstępujemy od tego zapisu i będziemy składać odpowiednie autopoprawki, które – tylko i wyłącznie – prowadzą do tego, żeby zapisać w ustawie o systemie oświaty to, że integralną częścią – tak jak świetlica czy pracownie dydaktyczne – szkoły jest biblioteka. Już nie chcemy, aby dokonywać zmian w ustawie o bibliotekach i odstępujemy od propozycji udostępniania ich lokalnej społeczności. Myśleliśmy o małych społecznościach, o gminach wiejskich, gdzie jest ten problem dostępu, ale po konsultacjach, także po kompromisie z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji odstępujemy od tego i zostajemy z tą propozycją, aby wpisać do ustawy o systemie oświaty bibliotekę szkolną jako integralną część szkoły. Te poprawki oczywiście będę zgłaszał. Proponuję, aby skierować ten projekt ustawy do odpowiedniej podkomisji w celu pracy nad nią. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo panu posłowi. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę pana ministra Krzyżanowskiego o wypowiedź, o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejPrzemysławKrzyżanowski">Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący. Teraz, po tej autopoprawce, którą zaproponował pan poseł Ostrowski, jesteśmy w zupełnie innej rzeczywistości, do której się odnosimy jako Ministerstwo Edukacji Narodowej, bo ona w zupełności zmienia sytuację. Chciałem mówić o tym, że ten projekt, który został zaproponowany i przedłożony pod obrady Wysokiej Komisji, nieco wpisywał się w sytuację, którą mieliśmy kilka miesięcy temu, gdy my, jako Ministerstwo Edukacji Narodowej spotykaliśmy się z przedstawicielami związku bibliotekarzy i wyraziliśmy stanowczo swoją opinię dotyczącą funkcjonowania biblioteki szkolnej jako biblioteki szkolnej i niełączenia z nią absolutnie żadnych zadań biblioteki publicznej, która jest, przypomnę, w zupełnie innej strukturze, bo jest w strukturze jednostki budżetowej, którą prowadzi jednostka samorządu terytorialnego, niełączenia z biblioteką szkolną, która po prostu jest częścią szkoły. Dlatego też trudno mi się teraz, panie przewodniczący, odnieść do tego. Wiem, że zbieżne jest stanowisko Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z tym stanowiskiem, jakie mamy jako Ministerstwo Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejPrzemysławKrzyżanowski">Rozumiem, że w zamyśle pana posła i propozycji, którą pan przedstawił, chodzi o to, żeby obligatoryjnie biblioteki były w szkołach. W takim razie może, odpowiadając na ten wniosek, który pan złożył, odczytam treść opinii, która została przygotowana w słynnej sprawie, gdzie dochodziło do pewnych perturbacji dotyczących łączenia różnych funkcji biblioteki, bo zapewne w zamyśle pana posła Artura Ostrowskiego jest ust. 1 art. 67, który dzisiaj brzmi w następujący sposób: „Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania…”. Rozumiem, panie pośle, że obawę pana budzi zapis „możliwość”, który nie jest obligatoryjny. W związku z powyższym przedstawię panu dokładną wykładnię tej materii: »Ustawa o systemie oświaty w art. 67 ust. 1 wskazała, że szkoła publiczna do realizacji zadań statutowych powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z biblioteki. Użyte w tym przepisie „powinna” nie oznacza fakultatywności, tylko obowiązek. Gdyby nie miał być to obowiązek, a jedynie możliwość, to wzorem art. 67 ust. 1 ustawodawca w zamian określenia „powinna” użyłby określenia „może”, vide wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu z 28 kwietnia 2000 r. O tym, że spełnianie warunków zawartych w art. 67 ust. 1 ustawy o systemie oświaty jest obowiązkiem szkoły publicznej świadczy również brzmienie ust. 2 tego artykułu, który stanowi, że niektóre wymagania określone w ust. 1 nie muszą być spełnione w szkołach dla dorosłych, co nie powinno pozostawiać żadnych wątpliwości, że w pozostałych szkołach publicznych wymagania te muszą być spełnione.« I w zasadzie na tym dzisiejszą dyskusję powinniśmy zakończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję, panie ministrze. Czy…Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesTowarzystwaNauczycieliBibliotekarzySzkółPolskichDanutaBrzezińska">Danuta Brzezińska, Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich. Ten artykuł, o którym mówimy, jest dyskutowany w różnych gremiach i przyznam, że przed chwilą w ustach pana ministra zabrzmiało to bardzo wiarygodnie, że jest tak, jak zapisano, natomiast w rzeczywistości nie jest tak. Stąd ta poprawka, stąd ta nowelizacja, stąd te pomysły, ponieważ te zapisy, jeżeli są obowiązkowe, to dlaczego dopuszcza się likwidowanie bibliotek szkolnych i wprowadzanie na ich miejsce bibliotek publicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pani poseł Machałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarzenaMachałek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, rzeczywiście można by przyjąć i dyskutować nad jakby konsekwencją znaczeniową, semantyczną słów, ale cała dyskusja i cały bałagan wokół tego wziął się z zapowiedzi ministra Boniego, że będą w szkołach likwidowane biblioteki. Szkoły i społeczności poczuły się zagrożone, stąd dyskusja na ten temat. Rzeczywiście, cieszy nas zapowiedź wycofania się z tego projektu udostępniania bibliotek szkolnych do celów, powiem tak, publicznych, gdy w gminie nie ma biblioteki. Było całe uzasadnienie do tego projektu. Oczywiście dobrze by było, żeby szkoła była szkołą, żeby w szkole była biblioteka. Uważam, że powinniśmy dać jasny zapis w ustawie, żeby niejasności nie były wykorzystywane do tego, żeby później likwidować następne, ważne dla społeczności, dla szkoły, placówki. Słyszę tu, że bronimy etatów. Natomiast trzeba się mocno tego trzymać, żeby zapis dotyczący bibliotek szkolnych był jasny i twardy, a nie taki, żeby potem można było dyskutować i w różny sposób interpretować. Taki należy wprowadzić model, w podkomisji jeszcze doprecyzować ten zapis, żeby to brzmiało, że szkoła zapewnia bibliotekę uczniom, a nie, żeby to było, że „powinna” i w jakich sytuacjach można dyskutować, że nie zapewniła. Tak że będziemy popierać takie zmiany w ustawie, które będą gwarantowały, że w każdej szkole będzie biblioteka i nie będzie tworzyć się furtek do jej likwidacji. Cieszymy się z wycofania wniosku o tym, że będzie udostępniać się bibliotekę szkolną w gminie, gdzie nie ma biblioteki publicznej. Proszę też tutaj nami nie kręcić, że wystarczy taka czy inna wykładnia, bo słyszeliśmy już zapowiedzi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Pani poseł Pępek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMałgorzataPępek">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, chciałam się odnieść do zawartej w przedstawionej nowelizacji możliwości zatrudnienia w bibliotece pracownika na podstawie art. 7 ust. 1a i ust.1b ustawy o systemie oświaty, czyli osoby niebędącej nauczycielem, posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia zajęć w bibliotece. Czy w ten sposób nie dajemy zbyt dużej swobody dyrektorom szkół w doborze pracowników biblioteki? Może dojść do sytuacji, że w bibliotece zostanie zatrudniona osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, czyli nieprzygotowana do pracy z dziećmi. Wydaje mi się, że trzeba się nad tym jeszcze szczegółowo zastanowić, bo jest to niezwykle ważne, żeby z dziećmi pracowały osoby odpowiednio przygotowane. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzgeneralnyStowarzyszeniaBibliotekarzyPolskichBarbaraBudyńska">Barbara Budyńska, sekretarz generalny Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Chciałam odnieść się do wypowiedzi moich poprzedników i podtrzymać stanowisko Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich jednoznacznie, że każda szkoła powinna dysponować swoją nowoczesną pracownią, która służy nie tylko uczniom, ale również nauczycielom, nauczycielom w pełni przygotowanym do swojego zawodu, z pełnymi kwalifikacjami, tak jak każda jednostka administracyjna, każda gmina powinna mieć swoją nowoczesną bibliotekę, czyli rozdział kompetencji i rozdział zadań pomiędzy bibliotekami publicznymi i szkolnymi jak najbardziej jest pożądany. Podtrzymujemy swoje stanowisko. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Jeszcze pan poseł Ostrowski i pani posłanka Kopaczewska i na tym lista zamknęła się. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełArturOstrowski">Wsłuchując się w głosy nauczycieli i bibliotekarzy będziemy promować biblioteki szkolne i wprowadzać odpowiednie poprawki, idące naprzeciw temu, o czym pani mówiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Pani posłanka Domicela Kopaczewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełDomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, dla nikogo z nas nie ulega wątpliwości, że rzeczywiście dostęp każdego ucznia do biblioteki czy do pracowni, do zdobywania współczesnej informacji, jest bardzo ważny Natomiast w trakcie tej dyskusji pojawia się tak wiele wątpliwości. Panie pośle, przy całym szacunku, już złożono autopoprawki i okazuje się, że w trakcie dyskusji też pojawiają się problemy. Zastanawiamy się nad znaczeniem słów, które znaczą to samo. W związku z tym składam wniosek o odrzucenie tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełLechSprawka">Trudno mi się zgodzić ze stanowiskiem zaprezentowanym przez panią przewodniczącą. Pragnę zwrócić uwagę, że w projekcie ustawy tzw. „rekrutacyjnej” mimo tego, iż dotychczasowe zapisy dotyczące świetlicy szkolnej wydają się być jednoznaczne, to jednak Ministerstwo Edukacji Narodowej doszło do wniosku, że warto je tak uszczegółowić, żeby nie było żadnych wątpliwości. Podobnie rzecz ma się z bibliotekami. Warto, tym bardziej, że pragnę zwrócić uwagę, że ten problem dotyczy bibliotek szkolnych, ale również można by to odnieść do bibliotek pedagogicznych. Musi być prawo jednoznaczne i dlatego też naprawdę warto tę sprawę wyregulować, a co do szczegółów, będzie podkomisja i będą dokonane stosowne poprawki. W związku z tym odrzucenie już na tym etapie prac jest kompletnie nieuzasadnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Rozumiem, że składa pan wniosek przeciwny, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełLechSprawka">Tak, zdecydowanie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Lista jest zamknięta, w związku z tym pan poseł jako poseł wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełArturOstrowski">Dziękuję za te głosy poparcia dla tego projektu. Ten projekt miał uregulować i wyjaśnić wszelkie problemy związane z interpretacją funkcjonowania bibliotek szkolnych w szkołach. W kwestii tego, o czym mówił pan minister, to mógłbym podać kilka przykładów z innych dziedzin oświatowych, gdzie interpretacja ministerstwa nie jest przyjmowana i na dobrą sprawę ministerstwo i kurator są bezsilni wobec wójta, który nie stosuje prawa oświatowego i na przykład idzie do sądu. Dlatego też to, że jest jakaś interpretacja, nie wyjaśnia tego problemu i jeżeli nie zapiszemy tego w ustawie to nadal będą wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełArturOstrowski">Natomiast chciałbym zwrócić uwag pani przewodniczącej Kopaczewskiej, że właśnie procedujemy po raz trzeci ustawę o systemie informacji oświatowej, ustawę przygotowaną przez rząd, nad jej projektem pracuje cała armia urzędników i dzisiaj, dwie godziny temu, rząd przynosi autopoprawki do tego projektu – i to nie jedną a kilka, i to nie jakieś drobne zmiany, ale podstawowe – i wtedy pani przewodnicząca nie podnosi tego argumentu, że projekt nie był do końca sprecyzowany i przygotowany. Jeśli rząd nie jest w stanie przygotować dobrego projektu i projekt wymaga nieustannej nowelizacji, a do tego jeszcze nieustannych autopoprawek, to proszę też nie wymagać od projektów poselskich jakichś jeszcze wyższych standardów. Dlatego też zwracam się do pań posłanek i panów posłów, aby skierować ten projekt do podkomisji i pracować nad nim, bo problem nadal pozostanie. My możemy dzisiaj to odsunąć, ale ten problem wróci, tak czy inaczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo, panie pośle. To, że rząd źle pracuje, to oczywiście my wiemy jako opozycja, natomiast nie zabierajmy sobie najlepszej pracy, jaką możemy najlepiej wykonać, nie wzorujmy się na tych, którzy są źli, niedobrzy. Bardzo proszę o spokój.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Był postawiony przez panią przewodniczącą wniosek o odrzucenie i przez pana posła Sprawkę wniosek przeciwny. Zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku numer 1658. Nie widzę, aby był zgłoszony wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego. W związku z tym przystąpimy do przegłosowania postawionych wniosków. Głosujemy wniosek pani posłanki, przewodniczącej Domiceli Kopaczewskiej o odrzucenie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za odrzuceniem przedstawionego tu projektu ustawy? Kto jest przeciw odrzuceniu? Kto się wstrzymał? Proszę podać wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzKomisjiPawełWitecki">15 głosów za, 14 przeciw, zero wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">W związku z tym, że wniosek pani przewodniczącej uzyskał większość stwierdzam, iż Komisja podjęła decyzję o odrzuceniu projektu.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Proszę się jeszcze wstrzymać, wybierzemy posła sprawozdawcę. Kto chciałby wskazać posła sprawozdawcę? Proponuję panią przewodniczącą Kopaczewską. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Pani przewodnicząca zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełDomicelaKopaczewska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Na tym porządek dzienny został wyczerpany. Informuję, że protokół z posiedzenia z pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>