text_structure.xml 27.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekWójcik">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam pana ministra Stanisława Rakoczego wraz ze współpracownikami, witam dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa pana gen. Skulicha i komendantów służb podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. W porządku obrad mamy dziś rozpatrzenie raportu Ministra Spraw Wewnętrznych o stanie bezpieczeństwa w Polsce w 2013 r. Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie raportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychStanisławRakoczy">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, informacja dotycząca tegoż raportu została państwu dostarczona. Mam taką propozycję, abyśmy tę informację dodatkową czy niejako wprowadzenie w temat przedstawili państwu w formie prezentacji wizualnej – myślę, że będzie to bardziej przystępna forma – a potem postaramy się odpowiedzieć w miarę naszej najlepszej wiedzy i woli na wszystkie państwa pytania. Bardzo proszę o przedstawienie prezentacji i niech się panowie przedstawią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Szanowni państwo, Mariusz Cichomski, zastępca dyrektora Departamentu Porządku Publicznego MSW. Proszę państwa, jak co roku, raport o stanie bezpieczeństwa w Polsce został przygotowany w szczególności na podstawie informacji przekazywanych przez służby podległe ministrowi spraw wewnętrznych, ale jest on też rozszerzony o dane pochodzące od blisko czterdziestu innych służb, organów, podmiotów, które realizują bardzo różne zadania w obszarze bezpieczeństwa, w tym w zakresie ścigania sprawców przestępstw. Dodatkowo są w nim również uwzględnione informacje przekazane nam przez wymiar sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Proszę państwa, wprawdzie różna jest metodologia zbierania danych, ale w tym opracowaniu staramy się przedstawić w możliwie pełny sposób obraz różnych aspektów bezpieczeństwa w kraju. Raport w takiej formie jest przygotowywany od kilku lat, ale staramy się, żeby uwzględniał on też nowe najistotniejsze obszary, dlatego też został on wzbogacony względem wcześniejszych m.in. o obszar przestępczości ubezpieczeniowej i bankowej. Raport zawiera rozdziały dotyczące przestępczości kryminalnej, narkotykowej, korupcyjnej, dotyczące zagrożeń terrorystycznych, bezpieczeństwa powszechnego, stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i podczas imprez masowych, finansowych aspektów przestępczości i oszustw popełnianych na szkodę Unii Europejskiej, postępowań mandatowych oraz wyników badań społecznych na temat poczucia bezpieczeństwa. Pozwolę sobie przytoczyć kilka, jak nam się wydaje, najistotniejszych obszarów. Mam nadzieję, że uda się to zrobić w miarę syntetycznie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Proszę państwa, jeśli chodzi o generalną tendencję, chyba najistotniejszą z punktu widzenia bezpieczeństwa jako takiego, to od kilku lat mamy do czynienia z tendencją malejącą w zakresie liczby przestępstw popełnianych w Polsce. W stosunku do roku 2012 było ich o 5% mniej, co oznacza około 60 tys. mniej przestępstw faktycznie popełnionych. Te dane są jeszcze istotniejsze, jeśli zestawi się je przykładowo z rokiem 2003 – w stosunku do tego okresu mamy spadek przestępczości o blisko 30%. Wtedy zanotowano około 1,5 mln przestępstw, a w ostatnim roku nieco ponad 1 mln. Co istotne, spadają negatywne wskaźniki, jeśli chodzi o przestępczość kryminalną, tę najbardziej odczuwalną z perspektywy obywateli i tak naprawdę budującą czy wpływającą w fundamentalny sposób na poczucie bezpieczeństwa mieszkańców naszego kraju. W 2013 r. nastąpił spadek w zakresie przestępczości kryminalnej o 6,5%, tj. o około 50 tys. przestępstw. Spadła m.in. liczba bójek, pobić, kradzieży, przestępstw rozbójniczych, przestępstw uszkodzenia mienia, przestępstw powodujących uszczerbek na zdrowiu, kradzieży z włamaniem, zgwałceń, kradzieży samochodów, przywłaszczania mienia i zabójstw.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Pozytywne statystyki, jeżeli chodzi o przestępczość tę najbardziej odczuwalną, przełożyły się również na wskaźniki poczucia bezpieczeństwa Polaków. W 2013 r., zgodnie z badaniami prowadzonym przez Centrum Badania Opinii Społecznej, dziewięciu na dziesięciu badanych Polaków uznało swoje miejsce zamieszkania za bezpieczne i spokojne. Sześciu na dziesięciu uważało, że Polska jest krajem bezpiecznym, ośmiu na dziesięciu obywateli czuło się bezpiecznie po zmroku w miejscu swojego zamieszkania. I co ważne, z tym ogólnym poczuciem bezpieczeństwa związana była również stosunkowo wysoka ocena pracy Policji. Na pytanie, jak ocenia pan, pani pracę, służbę Policji w okolicy swojego miejsca zamieszkania, 72% ankietowanych obywateli odpowiedziało pozytywnie, a więc o 4% więcej niż w roku 2012. Siedmiu na dziesięciu Polaków uznało Policję za skuteczną – to jest inne badanie, tzw. polskie badanie przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Rzecz jasna nie wszystkie aspekty przestępczości udaje się całkowicie wyeliminować, w dalszym ciągu istotne pozostają m.in. zagrożenia, jeśli chodzi o przestępstwa w ruchu drogowym, chociaż i tutaj odnotowano pozytywne wskaźniki. Spadła m.in. liczba wypadków drogowych o 3,2% w porównaniu do 2012 r. i jeśli to przełożymy na liczbę faktyczną, to tych wypadków było o blisko 1200 mniej. Spadła również liczba ofiar śmiertelnych wypadków o 6%, czyli o 214 osób, oraz liczba rannych o około 4%. Warto zauważyć, że około 82% wypadków drogowych spowodowanych jest przez kierujących pojazdami.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Proszę państwa, w 2013 r. w Polsce ujawniono 163.177 osób, które kierowały pojazdem pod wpływem alkoholu lub po użyciu innych substancji odurzających – oznacza to spadek o 4,6%. Natomiast mając na uwadze, że te liczby wciąż są stosunkowo wysokie i niekorzystne w porównaniu do innych krajów europejskich, kwestia bezpieczeństwa drogowego jest dla resortu spraw wewnętrznych priorytetowa. Dlatego też podjęte zostały i podejmowane są obecnie dalsze działania zmierzające do poprawy skuteczności działań Policji, jak również do wprowadzenia rozwiązań systemowych natury prawnej opartych na powszechnie obowiązujących regulacjach. Proszę państwa, m.in. zwiększono liczbę etatów w komórkach ruchu drogowego Policji do wartości stanowiącej nie mniej niż 10% stanu etatowego komend wojewódzkich Policji. Liczba etatów wzrosła dzięki temu o 1226. Konsekwencją tego była większa liczba kontroli na drogach; policjanci spędzili w służbie prawie 9,4 mln godzin. Przykładowo w roku 2012 było to łącznie 8,7 mln godzin, w związku z tym widać tutaj wyraźne zwiększenie intensywności działań Policji. Dodatkowo skontrolowano trzeźwość prawie 9 mln kierujących pojazdami, natomiast w roku 2012 ta liczba wyniosła 7,4 mln. Te działania świadczą o tym, że jest to priorytet, że jest to realizowane i pokazują, że są zwiększane możliwości struktur policyjnych do radzenia sobie z tego rodzaju przestępczością.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Kolejnym obszarem, który w przybliżeniu państwu zaprezentuję, jest obszar przestępczości gospodarczej. Wybraliśmy go dlatego, że specyfika tej przestępczości jest zupełnie inna niż przestępczości kryminalnej, o której przed chwilą pozwoliłem sobie powiedzieć parę słów. Z jednej strony jest to przestępczość generująca najwyższe straty dla Skarbu Państwa, w niektórych przypadkach istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa ekonomicznego państwa, z drugiej strony oddziałująca bezpośrednio na możliwość funkcjonowania chociażby sektora prywatnego, konkurencyjność względem rozwijającej się czy istniejącej szarej strefy, ale także na poszczególne osoby fizyczne.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Proszę państwa, w 2013 r. Policja ujawniła prawie 160 tys. przestępstw gospodarczych – oznacza to wzrost w porównaniu z rokiem 2012 o blisko 13%. Należy jednak zwrócić uwagę, że przestępstwa ekonomiczne stanowią zazwyczaj ciemną liczbę do momentu ich ujawnienia, dlatego wzrost liczby stwierdzonych przestępstw gospodarczych oznacza tak naprawdę poprawę skuteczności działań Policji. Natomiast musimy pamiętać, że ta forma przestępczości wymaga działań nie tylko samej Policji, lecz także innych organów i służb odpowiedzialnych w różnych aspektach za realizację działań w tym zakresie. Dlatego szczególnie istotna jest współpraca m.in. z resortem finansów czy na dalszym etapie z prokuratorem. Zyskało to bezpośrednie przełożenie na działania zainicjowane w ramach MSW, czego efektem było podpisanie porozumienia pomiędzy ministrem spraw wewnętrznych, ministrem finansów i prokuratorem generalnym o współpracy w zakresie wypracowywania systemowych rozwiązań w odniesieniu do przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej. Pierwszym podstawowym elementem tego działania było określenie priorytetów, ale z punktu widzenia systemowego: co należy zrobić, żeby usprawnić system jako taki, i to nie tylko system samego wykrywania czy przeciwdziałania, ale także radzenia sobie z efektami, a więc zabezpieczaniem, a na dalszych etapach z odzyskiwaniem mienia. Jednym z głównych celów porozumienia jest przygotowanie propozycji stosownych zmian legislacyjnych, wprowadzenie koncepcji wspólnych szkoleń specjalistycznych i wspomniane przeze mnie przed chwilą udoskonalenie mechanizmów zabezpieczania, ewidencjonowania, zarządzania i odzyskiwania mienia z przestępstw. Porozumienie w dalszym ciągu jest realizowane, natomiast już na obecnym etapie można mówić o sporych osiągnięciach, m.in. wypracowano projekt założeń do ustawy o centralnej bazie rachunków. Tak naprawdę pierwotnie chodziło o rachunki bankowe, natomiast z czasem rozszerzono ten zakres również o inne instrumenty inwestowania czy przechowywania środków finansowych. Ma to ułatwić m.in. typowanie miejsc, w których mogą znajdować się składniki majątkowe pochodzące z przestępstw.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Oprócz tego stworzono koncepcję wspólnych międzyinstytucjonalnych szkoleń, jeśli chodzi o kwestie identyfikacji składników mienia pochodzącego z przestępstw. Poza tym w zakresie, który uznano za najistotniejszy z punktu widzenia przestępczości ekonomicznej, czyli przestępczości vatowej i przestępczości akcyzowej, skupiono uwagę przede wszystkim na kwestii przestępczości paliwowej i w jakimś sensie przestępczości związanej z obrotem elektroniką. Przeprowadzono bardzo szeroki cykl wspólnych szkoleń z udziałem urzędów kontroli skarbowej, prokuratorów, a także Policji i innych służb, jeśli chodzi o podnoszenie umiejętności czy radzenie sobie ze wspólnym rozwiązywaniem konkretnych spraw. Głównym założeniem jest tak naprawdę wykorzystanie potencjału i uprawnień, które są zróżnicowane, ale przypisane poszczególnym organom czy służbom funkcjonującym w tym zakresie – od uprawnień o charakterze kontrolnym, poprzez uprawnienia w zakresie prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych, aż po kwestie czynności dochodzeniowo-śledczych. Zresztą nie bez przyczyny w tym zakresie mamy udział w porozumieniu prokuratora generalnego i wskazanych przez niego prokuratorów. Proszę państwa, na podstawie porozumienia przeprowadzono również akcje, które możemy nazwać pilotażowymi, na granicy wschodniej i zachodniej, dotyczące wspólnego, kompleksowego zatrzymywania pojazdów, które w nielegalny sposób mogą przewozić paliwo. Przyniosły one dość istotne zabezpieczenie, jeśli chodzi o stronę majątkową, ale stanowią też przymiarkę do tego, żeby na większą skalę niż do tej pory wykorzystywać instrumenty międzyinstytucjonalnej współpracy pomiędzy resortem spraw wewnętrznych i służbami resortu spraw wewnętrznych a odpowiednimi strukturami resortu finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Kolejny aspekt, na który chciałem zwrócić państwa uwagę, jest związany z przestępczością korupcyjną. W 2013 r. Policja ujawniła prawie 19 tys. przestępstw korupcyjnych, co oznacza wzrost w porównaniu do roku 2012 o 75,8%. Podobnie jak w przypadku przestępczości gospodarczej, również korupcja stanowi ciemną liczbę do momentu ujawnienia tego przestępstwa, dlatego też wzrost liczby ujawnionych przestępstw korupcyjnych oznacza tak naprawdę poprawę skuteczności. Oczywiście Policja nie jest jedyną formacją realizującą działania w tym zakresie, bo przykładowo – o czym mogli się państwo dowiedzieć, przeglądając szczegółowo raport o stanie bezpieczeństwa – chociażby Centralne Biuro Antykorupcyjne prowadziło 227 postępowań przygotowawczych, jeśli chodzi o przestępstwa korupcyjne, natomiast trochę inna jest skala i inny ciężar spraw, którymi zajmują się obydwie służby. Z punktu widzenia przeciwdziałania i zwalczania przestępczości korupcyjnej rok 2013 był rokiem pracy nad rządowym programem przeciwdziałania korupcji, który ostatecznie wszedł w życie 1 kwietnia 2014 r. Jego podstawowym celem jest ograniczenie poziomu korupcji w Polsce z jednej strony poprzez wzmocnienie działań prewencyjnych i edukacyjnych wśród społeczeństwa i administracji publicznej, a z drugiej strony właśnie poprzez zwiększenie efektywności zwalczania korupcji. W ramach programu zostało sformułowanych 19 zadań oraz ponad 60 działań do realizacji w ramach administracji rządowej, które mają wpłynąć na osiągnięcie celu podstawowego. W tym momencie rozpoczęto wdrażanie tego programu, a dalsze jego efekty będziemy mogli śledzić w kolejnych latach. Zresztą tam jest dość precyzyjnie, mam nadzieję, opisany mechanizm oceny skuteczności wprowadzania poszczególnych działań w ramach programu, więc w kolejnych latach, do 2019 r., będzie możliwość dokonania oceny tego, ile się udało w ramach tego programu zrobić.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Kolejny obszar, na który chcieliśmy zwrócić uwagę, to kwestia związana ze zwalczaniem przestępczości zorganizowanej. Od lat 90. obserwujemy tendencję zmiany profili, jeśli chodzi o zorganizowane grupy przestępcze, odchodzenie na dużą skalę od przestępczości kryminalnej na rzecz przestępczości ekonomicznej czy przestępczości narkotykowej. Te dwa obszary stanowią tak naprawdę podstawę funkcjonowania zorganizowanych grup przestępczych, natomiast nie jest to jedyna tendencja, jaką obserwujemy, jeśli chodzi o tę formę przestępczości. Od kilku lat mamy do czynienia z decentralizacją struktur przestępczych, często ze specjalizacją, a nawet ze swoistym outsourcingiem przestępczym, dlatego też liczba zorganizowanych grup przestępczych pozostających w kręgu zainteresowania Policji, w szczególności Centralnego Biura Śledczego Policji czy Straży Granicznej, systematycznie rośnie. Przykładowo w 2013 r. przedmiotem zainteresowania CBŚ, ówcześnie jeszcze Komendy Głównej Policji, pozostawało 879 grup przestępczych, czyli o ponad 100 więcej niż w 2012 r. Wzrost liczby grup odnotowano również w przypadku SG – łącznie było ich 238, natomiast wcześniej o 30 mniej. Oczywiście rozpoznanie i działania realizowane bezpośrednio w odniesieniu do zorganizowanych grup przestępczych prowadzone były również przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy Żandarmerię Wojskową, ale wpływ na działalność wykrywczą miała też współpraca z innymi organami, m.in. z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Jeśli chodzi o kluczowe zmiany w odniesieniu do formy zwalczania przestępczości zorganizowanej, podkreślić należy, że 9 października wyłączono dotychczasowe CBŚ KGP ze struktur KGP, tworząc nową jednostkę, znacznie bardziej elastyczną i przygotowaną do bieżących wyzwań, czyli Centralne Biuro Śledcze Policji. Spowodowało to między innymi, poza samymi zmianami ustawowymi, konieczność dostosowania do funkcjonowania w nowej strukturze blisko 40 aktów wykonawczych na poziomie rozporządzeń. Natomiast jeśli chodzi o priorytety CBŚP, to w dalszym ciągu jest to przestępczość gospodarcza, zorganizowana przestępczość kryminalna, w tym porwania osób dla okupu, zabójstwa w środowiskach przestępczych, międzynarodowa przestępczość narkotykowa. Od pewnego czasu jest też prowadzone na coraz większą skalę rozpoznanie w środowiskach pseudokibiców, a wśród priorytetów są też oczywiście przestępstwa w cyberprzestrzeni.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Biorąc pod uwagę działania zrealizowane w 2014 r., warto jeszcze zwrócić uwagę na coś, co może bezpośrednio nie wiąże się z działalnością zorganizowanych grup przestępczych, natomiast wiąże się bezpośrednio z profilem CBŚP, a mianowicie wprowadzenie systemu rekomendowania działań dla administratorów obiektów, którzy uzyskali informacje o podłożeniu ładunku wybuchowego. Od dłuższego czasu odnotowujemy w tym obszarze tendencję wzrostową, zmienia się również forma przekazywania tego typu informacji, które dotychczas często paraliżowały bardzo wiele instytucji rządowych czy instytucji z poziomu lokalnego. Dlatego też w 2014 r. realizowano działania mające na celu podniesienie adekwatności działania samych administratorów obiektów, dzięki czemu wypracowano system rekomendowania zachowań dla administratorów: czy ewakuować, czy nie. Taka rekomendacja jest opracowywana przez CBŚP w przypadku każdego uzyskania informacji o rzekomym podłożeniu ładunku wybuchowego i rzeczywiście przekłada się na zracjonalizowanie działań administratorów. Tak naprawdę mamy mniej ewakuacji obiektów, kiedy przesłanki do tego, że informacja rzeczywiście jest prawdziwa, budzą wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Inną kwestią, na którą chciałem zwrócić państwa uwagę, jest przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Od 2006 r. obserwujemy tendencję malejącą, jeśli chodzi o liczbę stwierdzonych przestępstw – w 2013 r. było ich 17,5 tysiąca. Natomiast kwestia skutecznego przeciwdziałania i zwalczania tego rodzaju przestępczości wymaga podjęcia określonego rodzaju działań nie tylko przez samą Policję, ale również współpracy z innego rodzaju podmiotami spoza administracji rządowej. I tutaj m.in. w 2013 r. MSW wspólnie z KGP i z Fundacją Dzieci Niczyje oraz Ogólnopolskim Pogotowiem dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Instytutu Psychologii Zdrowia „Niebieska Linia” stworzyło narzędzie szacowania ryzyka zagrożenia życia i zdrowia w związku z przemocą w rodzinie, które wdrożono w Policji 1 stycznia 2014 r. Pozwala ono funkcjonariuszom podczas interwencji szybko określić zagrożenie osób dotkniętych przemocą. Wprowadzenie algorytmów i kwestionariusza poprzedzono programem pilotażowym w województwie lubuskim, w ramach którego przeprowadzono wstępnie szkolenia 64 policjantów, którzy później przeszkolili wewnętrznie około 400 kolejnych funkcjonariuszy. Następnie Stowarzyszenie na rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” wspólnie z komendą główną przeprowadziły szkolenie na terenie reszty województw dla blisko 850 funkcjonariuszy, którzy później przeprowadzili szkolenia wewnętrzne dla 35 tys. policjantów.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Przedostatni z obszarów, na który chciałem zwrócić państwa uwagę, to poszukiwanie osób zaginionych. W odniesieniu do tego rodzaju zagrożeń też mamy do czynienia z nowymi rozwiązaniami systemowymi. Policja przyjmuje rocznie kilkanaście tysięcy zgłoszeń o zaginięciu osób – w 2013 r. było ich blisko 20 tys. – i zdecydowana większość z nich szczęśliwie się odnajduje, natomiast tak naprawdę skuteczne poszukiwania wymagają podjęcia istotnych działań, wprowadzenia nowych rozwiązań, o których wspomniałem, dlatego też w komendzie głównej stworzono komórkę o nazwie Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych, która odpowiada za koordynację, analizę i nadzór nad poszukiwaniami osób zaginionych w całym kraju. 20 listopada 2013 r. polska Policja ogłosiła uzyskanie gotowości operacyjnej systemu Child Alert w Polsce; uruchomiono specjalny ogólnopolski numer 995, pod którym można przekazywać wszelkie informacje dotyczące zaginięcia dziecka.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Warto też w tym momencie zwrócić uwagę na legislację. 9 października 2014 r. weszła w życie zmieniona ustawa o Policji, która umożliwia m.in. gromadzenie i wykorzystywanie danych genetycznych osób zaginionych i osób z nimi spokrewnionych do celów identyfikacyjnych, co w przyszłości pozwoli na zarejestrowanie tych profili w bazie DNA. Jest to więc bardzo istotne narzędzie z punktu widzenia skutecznego poszukiwania osób zaginionych.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Proszę państwa, ostatni przykład obszaru omówionego w raporcie o stanie bezpieczeństwa to zwalczanie nielegalnej migracji. W 2013 r. zatrzymano łącznie 3795 osób, które wbrew przepisom prawa przekroczyły granicę państwową lub usiłowały ją przekroczyć – oznacza to wzrost o około 16% w stosunku do roku 2012. O 32% wzrosła również liczba osób, którym nie zezwolono na wjazd do Polski – dotyczy to 42.451 cudzoziemców. Wzrosła także o 24% liczba osób zatrzymanych w związku ze stwierdzeniem nielegalnego pobytu. Jeśli chodzi o rozwiązania systemowe, to kontynuowano reorganizację w strukturach SG. W grudniu 2013 r. weszła w życie nowa ustawa o cudzoziemcach, która rozszerzyła uprawnienia SG. W tej chwili brane są też pod uwagę możliwości zmian ustawodawstwa, które umożliwiłyby szybsze udzielenie wsparcia SG, jeśli nastąpiłaby tego rodzaju konieczność, ze strony innych formacji.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Proszę państwa, jeśli chodzi o priorytety ministra spraw wewnętrznych dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, to w dalszym ciągu będzie to bezpieczeństwo granic, wzmocnienie w razie konieczności granicy wschodniej przez kolejnych funkcjonariuszy SG, bezpieczeństwo na drogach i oprócz wspomnianych przeze mnie wcześniej aspektów, m.in. utrzymanie odpowiedniego stanu kadrowego, zwiększonego, w tym zakresie, o którym wspomniałem wcześniej. Trwają również prace nad zmianami przepisów, które mają na celu zaostrzenie kar dla pijanych kierowców oraz piratów drogowych.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Kolejny aspekt to przeciwdziałanie przemocy domowej, stałe zaangażowanie wielu służb i organizacji, Policji, opieki społecznej, służby zdrowia, oświaty, komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, skuteczne przeciwdziałanie tego rodzaju przestępczości. Warto również zwrócić uwagę na walkę z korupcją i przestępczością gospodarczą. Jeśli chodzi o przestępczość gospodarczą, to trwają prace nad rządowym programem przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej i mam nadzieję, że na początku 2015 r. uruchomiona zostanie oficjalna ścieżka procedowania tego dokumentu. Stosowny projekt jest już przygotowany. Oprócz tego realizowany jest program standaryzacji komend i komisariatów, tak naprawdę służący poprawie warunków obsługi obywateli oraz pracy funkcjonariuszy i pracowników cywilnych Policji, a także ujednoliceniu standardu zewnętrznego i wewnętrznego obiektów policyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPorządkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnętrznychMariuszCichomski">Na zakończenie warto dodać, że na etapie Rady Ministrów znajduje się w tej chwili projekt narodowego programu antyterrorystycznego na lata 2015–2019, który zakłada podniesienie zdolności reagowania państwa na zagrożenia terrorystyczne we wszystkich czterech fazach zarządzania kryzysowego. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda się ten dokument podpisać i od 2015 rozpocznie się jego wdrażanie. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekWójcik">Dziękuję. Poproszę o zapalenie światła – dziękuję bardzo. Panie ministrze, czy jeszcze pan albo ktoś z pana współpracowników chciałby coś dodać? W takim razie otwieramy turę pytań. Proszę bardzo, czy ktoś z państwa posłów chciałby zapisać się do głosu? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że wszystko jest jasne i że raport został przez państwa dobrze oceniony. W takim razie pozostaje mi tylko pogratulować, panie ministrze i panie dyrektorze, że w tej prezentacji przedstawiliście państwo tak szybko wszystkie najważniejsze elementy raportu o stanie bezpieczeństwa. Myślę, że informacje, które pan przekazał, Komisja uważa za ważne i w związku z tym ocena bezpieczeństwa państwa w 2013 r. formułowana przez członków Komisji też będzie bardzo dobra.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekWójcik">Bardzo dziękuję w takim razie, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>