text_structure.xml
12.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Jesteśmy już prawie 20 min. po czasie, więc proszę o wyciszenie rozmów. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji oraz Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Przepraszam za opóźnienie, ale przed chwilą mieliśmy burzliwe posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji, o którym myślałem, że przebiegnie krótko, a okazało się, że trochę więcej zajęło nam czasu. W imieniu wszystkich członków obu Komisji, witam przybyłych gości, przede wszystkim podsekretarza stanu w MAiC pana ministra Marka Wójcika. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">W porządku dziennym posiedzenia Komisji mamy rozpatrzenie informacji Ministra Administracji i Cyfryzacji o stanie realizacji ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjmują zaproponowany porządek posiedzenia Komisji. Nie słyszę sprzeciwu. Przechodzimy do realizacji porządku dziennego posiedzenia Komisji. Przypominam, że dzisiejsze posiedzenie Komisji jest wynikiem wspólnych ustaleń podjętych przez obie Komisje w dniu 10 stycznia br. Proszę pana ministra Marka Wójcika o zreferowanie zagadnienia. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMarekWójcik">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Odpowiadając na państwa postulat z 28 listopada br., przesłaliśmy państwu wersję papierową informacji dotyczącą wdrażania ustawy z dnia 14 marca br. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Jeśli można, to pozwolę sobie zwrócić uwagę na kilka elementów, które zawarte są w sprawozdaniu i podać kilka informacji uaktualniających. Wciąż wpływają nowe wnioski dotyczące zbiórek publicznych, dlatego podam państwu aktualne dane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMarekWójcik">Po pierwsze, dzięki tej ustawie znakomicie został uproszczony proces wydawania pozwoleń na zbiórki publiczne. W tej chwili są one realizowane w oparciu o jeden organ, czyli o Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Decyzje administracyjne są ostatnim elementem. Wydawane są tylko wówczas, gdy jest propozycja odmowy zgody na zbiórkę publiczną. Organizatorzy zbiórek nie ponoszą kosztów – tak jak do tej pory – ponieważ zniesiono opłatę skarbową z tego tytułu. Zgłoszenia zbiórek realizowane są poprzez portal zbiorki.gov.pl. Chcę wyraźnie podkreślić, że jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni tym, że minęło pięć miesięcy od wdrażania tego rozwiązania, a blisko połowa zgłoszeń realizowana jest w formie elektronicznej. Obawialiśmy się, że może być to pewna bariera. Okazało się, że nie jest to barierą dla organizatorów zbiórek.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMarekWójcik">Uaktualniam dane, które państwo otrzymali – one były podane po czterech miesiącach – a dziś mamy dokładnie pięć miesięcy od daty wdrożenia ustawy. Precyzyjnie, na portalu jest opublikowanych 1530 zbiórek. Przewidujemy, że za pięć miesięcy – bo dziś mija dokładnie pięć miesięcy – w ciągu roku zbiórek będzie ok. 3,5 tys. Do dziś zarejestrowaliśmy 2116 dokumentów elektronicznych, które związane są ze zbiórkami oraz 1520 dokumentów papierowych. Pokazuje to, że niemal 60% to dokumenty w wersji elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMarekWójcik">Chcę wyraźnie podkreślić, że cały czas monitorujemy wdrażanie tej ustawy oraz działanie systemu. Pozytywną i dobrą widomością jest również to, że zgłoszenie poprzez system informatyczny wymagała podpisu kwalifikowanego lub ePUAP-u, a okazało się, że nie jest to barierą. Coraz więcej ofert opiera się o zgłoszenia elektroniczne a nie papierowe.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMarekWójcik">Ważną informacją jest to, że znakomicie skrócił się proces wydawania zgody na zbiórki. Jeżeli trafia do nas zgłoszenie w wersji elektronicznej, to są tylko trzy dni. W wersji papierowej siedem dni. Użytkownicy systemu podkreślają, że jesteśmy w ciągłym kontakcie z organizacjami pozarządowymi, które uczestniczyły aktywnie w procesie tworzenia tej regulacji w parlamencie, a teraz współpracują z nami. Chcę państwa poinformować, że będziemy wciąż doskonalić system. Dobrą wiadomością jest to, że mieliśmy zagwarantowane w budżecie państwa na ten rok kwotę do 290 tys. zł., tyle nie będzie potrzebne. Prawdopodobnie – i tu chyba nic się nie zmieni – w tym roku wydamy 169 730 zł na funkcjonowanie systemu oraz jego korektę, która wynika z bieżących potrzeb – podkreślam to.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMarekWójcik">Wciąż sporo pracy mamy z uświadamianiem organizatorów zbiórek. Przyjęliśmy takie założenie, że jesteśmy otwarci na propozycje w tym zakresie. Zatem, w resorcie jest sporo pracy dla ludzi, którzy zajmują się tą kwestią. Zajmują się wyjaśnianiem i pomocą dla organizatorów zbiórek w realizacji ustawowych obowiązków.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMarekWójcik">Chcę państwu powiedzieć, że naszym spostrzeżeniem z pierwszych miesięcy jest to, że zapisy w ustawie są bardzo ogólne i pozwalają na to by realizować zbiórki w szerszym wymiarze niż dotychczas, ale pod kontrolą publiczną. System pozwala na generowanie różnych danych. Dane dotyczące konkretnej zbiórki będą „wisiały” w systemie aż 10 lat, czyli będzie można obserwować organizatora zbiórek. Kolejnym walorem systemu jest to, że jeżeli organizator zbiórki nie rozliczy się z przeprowadzonej pierwszej zbiórki, nie będzie mógł realizować następnej. Jeżeli spełnia wymogi ustawowe, wówczas nie ma żadnych przeszkód i ustawa pozwala na to, by jeden organizator realizował więcej zbiórek. Jednak musi przestrzegać przepisów prawa. Nie chcę zabierać więcej państwa czasu, więc w tej chwili ograniczę się do tej krótkiej informacji. Oczywiście jestem do państwa dyspozycji w przypadku jakichkolwiek pytań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaMrzygłocka">Dziękuję panie ministrze. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, kto z państwa posłów lub z zaproszonych gości chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełEdwardSiarka">Dziękuję bardzo pani przewodnicząca. Rzeczywiście, gdy wprowadzaliśmy w życie projekt tej ustawy było szereg wątpliwości, zwłaszcza do tego, o czym pan mówił, czyli elektronicznego zgłaszania zbiórek, terminów uzyskania zgody, odpowiedniego numeru itd. Wątpliwości były również wokół tego, że możemy mieć odmowy z zarejestrowaniem zbiórek. W związku z tym, że o to były pytania i wątpliwości, to ile państwo wydaliście odmów do dziś? Czy w ogóle była taka sytuacja? Jeżeli tak, to czym głównie jest to spowodowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaMrzygłocka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekSuski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Chcę jeszcze jednego uzupełniania, które dotyczy odmów. Był to jeden z głównych przedmiotów naszych wątpliwości i troski przy zmianie ustawy. Czy podmioty, które nie zostały wpisane – jest to odmowa wpisania do rejestru – odwoływały się, uzupełniały? Proszę również o informację, jak ostatecznie to wyglądało? Czyli nie tylko sama informacja o ilości odmów, ale jak później było to kontynuowane. To jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarekSuski">Druga sprawa dotyczy informacji, czy w takim razie widzicie państwo potrzebę zwiększenia – pewnego rodzaju – promocji tej zmiany? Rzeczywiście do mnie zwraca się sporo osób z pytaniem jak to teraz jest, gdzie tego szukać itd. Oczywiście mówię, że w ustawie, ale ludzie mówią, ale gdyby była krótsza ściągawka krok po kroku, jakie należy podjąć działania, może przydałoby się coś takiego. Tu rzeczywiście dostrzegam taką potrzebę informacji dla obywateli.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMarekSuski">Miałem sygnały od tych, którzy organizują zbiórki, że są jakieś niedoróbki, że są niedoskonałości. Pan mówił, że widzicie takie drobne rzeczy, które należy zmienić. Jeśli można, to proszę o szczegóły, czyli gdzie ewentualnie te zmiany i kiedy miałyby nastąpić oraz czy będą wymagały zmiany nowelizacji ustawy, czy jest to na poziomie wykonawczym i rozporządzeń? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaMrzygłocka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMarekWójcik">Dziękuję pani przewodnicząca. Mili państwo, jeśli chodzi o umowy to już wyjaśniam. W okresie obowiązywania ustawy nie było ani jednego przypadku, w którym musieliśmy wydać decyzję odmowną organizatorowi zbiórki. Po części jest to doba wiadomość, ponieważ sporo pracy zajmuje wyjaśnianie – pan poseł o to pytał. W związku z tym wyjaśniam, że sporo pracy zajmuje nam współpraca z organizatorami zbiórek, ponieważ jest rzeczą oczywistą, że są oni w nowej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMarekWójcik">Sporo informacji na temat zmian jest zamieszczonych w różnych miejscach zaczynając od naszego portalu, ale również kilkaset jednostek samorządu terytorialnego zamieściło tę informację na swoich stronach internetowych. Organizacje pozarządowe wraz z portalem www.ngo.pl zamieściły takie informacje w bardzo widocznych miejscach. Zauważamy, że liczba wątpliwości i kontaktów, które dotyczą podstawowych kwestii, tj. ze zgłaszaniem się, znakomicie się zmniejsza.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMarekWójcik">Wyjaśnię również, czego będą dotyczyć zmiany i kiedy nastąpią. Otóż, generalnie będziemy kumulować dwa zbiory tzn. jeden zbiór bardziej dotyczył części urzędniczej i był do dyspozycji resortu i będzie skumulowany ze zbiorem otwartym. Będziemy je kumulować, tj. będzie jeden zbiór. Dzięki temu system będzie pracował szybciej. Prace skończą się do końca stycznia przyszłego roku. Właściwie jesteśmy na finiszu, ale nauczeni doświadczeniem wdrażania różnych zmian w systemach informatycznych, to chcemy zrobić to spokojnie. Nie ukrywam, że nie zależy nam na tym, by zmiana nastąpiła w najbardziej gorącym okresie z jakim teraz mamy do czynienia, ponieważ najwięcej zbiórek publicznych jest na przełomie roku. Dlatego jesteśmy gotowi. Pilotażowo pewne zmiany już wprowadzamy na bieżąco – te które nie wiążą się z jakimkolwiek ryzykiem. Natomiast cały proces zmian zakończymy w styczniu 2015 r. Mam nadzieję, że odpowiedziałem na wszystkie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaMrzygłocka">Dziękuję bardzo. Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo państwu. Przypominam, że dziś będzie jeszcze jedno posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji o godz. 13.00.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>