text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dzień dobry. Witam państwa. Rozpoczynamy czwarte z kolei posiedzenie Komisji Finansów Publicznych w dniu dzisiejszym. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy na rok 2019 – druk 2864 w zakresie opinii Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków, stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do jego rozpatrzenia. Omawialiśmy już procedurę, więc nie będę jej przypominał.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Spraw Zagranicznych. Proszę pana posła Piotra Pyzika o zreferowanie opinii Komisji w zakresie części budżetowej przynależnej Komisji Spraw Zagranicznych. Przed rozpoczęciem chciałem jeszcze bardzo serdecznie przywitać pana Tomasza Robaczyńskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, który towarzyszy nam od wczesnych godzin porannych oraz pana Szymona Szynkowskiego vel Sęka – sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo proszę pana posła, który zreferuje stanowisko Komisji o przedstawienie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPiotrPyzik">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić opinię nr 93 Komisji Spraw Zagranicznych dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2019. Opina ta została uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 października 2018 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselPiotrPyzik">„Komisja Spraw Zagranicznych na posiedzeniu w dniu 23 października 2018 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie: 1) części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne: a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, b) wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, c) dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8, 2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31, 3) dotacji podmiotowej z zał. nr 9, 4) planu finansowego państwowej osoby prawnej z zał. nr 14: – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselPiotrPyzik">Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Spraw Zagranicznych rekomenduje przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 w powyższym zakresie, w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselPiotrPyzik">Do reprezentowania stanowiska Komisji w tej sprawie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych został upoważniony poseł Piotr Pyzik.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselPiotrPyzik">Z upoważnienia, zastępca przewodniczącego Robert Tyszkiewicz”.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselPiotrPyzik">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu. Teraz bardzo proszę o koreferat ze strony Komisji Finansów Publicznych pana posła Grzegorza Długiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselGrzegorzDlugi">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dziękuję panu posłowi za krótki i treściwy referat. W czasie dyskusji na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych prawdopodobnie energia posłów była w całości wyczerpana kwestiami personalnymi, co spowodowało, że dyskusji o daleko ważniejszych kwestiach finansowych za bardzo nie było. Można to interpretować jako bardzo dobry znak, bo pewnie wszystko w finansach Ministerstwa Spraw Zagranicznych jest świetnie. Obawiam się jednak, że tak do końca nie jest. Wszyscy wiemy, że kwestie zagraniczne w obecnej sytuacji naszego kraju, w zakresie naszej wewnętrznej walki, są bardzo trudne. Urzędnicy ministerstwa muszą w jakiś sposób nadrabiać nasze braki. To praca nie do wykonania, ale próbować trzeba. „Mission Impossible” to nie tylko film, ale w praktyce MSZ codzienność. Musimy wyposażyć to ministerstwo w odpowiednie instrumenty. Budżet MSZ jest ciągle w granicach około 0,5% budżetu – nieco ponad 2 000 000 tys. zł. Obecnie planowany jest wyższy od ubiegłorocznego o 1,9% – poniżej planowanej inflacji. Inaczej mówiąc, planujemy mniejsze wydatki na sprawy zagraniczne niż w ubiegłym roku. Trzeba to zauważyć.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselGrzegorzDlugi">Druga kwestia, co zauważyło również BAS – po stronie przychodów jest zadziwiający optymizm. Jak wiemy, najważniejszym zadaniem MSZ nie jest przynoszenie dochodów budżetowych, więc to nie jest ważna sprawa. Nie do końca jest jasne, dlaczego zaplanowano zwiększenie przychodów aż o 15%. Wydaje się to niewykonalne. Nawet jeśli to się nie stanie, nie będzie tragedii. Jeśli dochody z opłat konsularnych wzrosną tak bardzo, to świetnie. To będzie również oznaczało, że nasi obywatele mieszkający za granicą są bardzo zainteresowani podkreśleniem swojej przynależności państwowej i odnawiają swoje paszporty. W tej krótkiej dyskusji w jednym z wystąpień na Komisji poruszono jedną kwestię – ciągle nie widać odważnych żądań ze strony MSZ w stosunku do budżetu państwa, aby większe środki skierować na dyplomację publiczną. Są one nieco większe niż w ubiegłym roku – o 9%. Wydawałoby się, że to sporo, ale gdy patrzymy, jakie to realnie pieniądze, to środki niewielkie. Łącznie zarówno na kulturę i dyplomację publiczną planujemy wydać 39 000 tys. zł. Na całym świecie, w trudniej sytuacji geopolitycznej, w jakiej jest Polska, wydajemy niecałe 40 000 tys. zł na dyplomację publiczną, w tym zawiera się kultura i jak znam życie większość pójdzie na nią. Moim zdaniem to ryzykowne działanie. Moje ugrupowanie wniesie poprawkę w tym zakresie, ale wiem, że decyzja będzie w rękach większości rządowej i obawiam się, że nie znajdziemy posłuchu. Na tym chciałbym zakończyć. Aby MSZ prawidłowo wykonywał swoje funkcje potrzebny jest nie tylko sprawny aparat urzędniczy, który MSZ już ma, ale też instrumenty finansowe, aby móc załatwiać trudne sprawy. Za 40 000 tys. zł nie da się tego zrobić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu. Przystępujemy do dyskusji. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, tradycyjnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanSzewczak">Mogłaby pani darować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wczoraj dużo darowałam. Mam dwa pytania, a resztę daruję. W mediach pojawiła się informacja o przeznaczeniu większych środków na szkoły polskie za granicą. Chciałabym zapytać pana ministra: Jak wysokie są te dodatkowe środki, jak będą rozdysponowane i kto będzie miał nad nimi nadzór? Poza zapowiedzią, chcielibyśmy poznać potrzeby tych szkół, jak państwo je identyfikowali i czy środki będą wystarczające. Drugie pytanie dotyczy wysokości Funduszu Pomocy Rozwojowej. Jaki jest jego stan w stosunku do roku 2018?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. bardzo proszę pana ministra lub osobę wskazaną o udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za te pytania. Są one bardzo szczegółowe, więc w imieniu MSZ poproszę o udzielenie odpowiedzi dyrekcję Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą oraz Departamentu Współpracy Rozwojowej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyRozwojowejMSZAleksandraPiatkowska">Dyrektor Departamentu Współpracy Rozwojowej MSZ Aleksandra Piątkowska. Środki są tej samej wysokości co w roku ubiegłym – to jest 137 000 tys. zł. Tyle wynosi nasza rezerwa celowa na współpracę rozwojową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Czy pani przewodniczącej wystarczy ta informacja? Tak. Pan dyrektor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzPoloniaiPolakamizaGranicaMSZHubertCzerniuk">Jeśli chodzi o środki przewidziane na szkolnictwo polskie i oświatę za granicą, to jest to kwota 6480 tys. zł. Kwotę 500 tys. zł przewidziano na kolonie i obozy dla młodzieży polonijnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Proszę o odpowiedź na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Jeszcze pani przewodnicząca chciała uzupełnić pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pan przewodniczący pozwoli, mam jeszcze jedno pytanie. Naradzaliśmy się z panem posłem Długim, aby nie było, że tylko ja zadaję pytania. Te 6000 tys. zł to nie jest dużo w stosunku do założeń. Proszę uprzejmie o udzielenie odpowiedzi na piśmie, o ile to są większe środki. Były zapowiedzi z państwa strony, że w bardzo wielu ośrodkach za granicą, gdzie są skupiska tzw. nowej Polonii, przeznaczą państwo nowe środki. Zapowiedź była znacznie szumniejsza niż ta kwota, która się pojawiła. Proszę o odpowiedź na piśmie, na pewno będzie bardziej szczegółowa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Jeszcze pan przewodniczący Grzegorz Długi. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzDlugi">Mam jedno pytanie, które dotyczy telewizji Biełsat. Jest ona chyba finansowana z rezerwy celowej. Jak wygląda sytuacja w stosunku do ubiegłego roku, jakie są plany finansowe? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Pani dyrektor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuMSZAleksandraPiatkowska">Panie przewodniczący, to ta sama kwota – 20 000 tys. zł, które przeznaczone będą na te cele, tak samo jak w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję. Udzielę sobie głosu. Napomnę o sprawie marginalnej, ale znanej mi z autopsji. Parlamentarzyści, którzy często udają się z wizytacją do różnych krajów stykają się z dziwną sytuacją. Aby przewieść kilku posłów z lotniska do miejsca, gdzie odbywa się konferencja czy spotkanie, posłowie muszą płacić kierowcy, który jedzie z ambasady. Pan poseł wie o co chodzi. Ostatnio tak było w Wiedniu. Nie chodzi o te 10 euro. To jest taka niezręczność, że posłowie, będąc w delegacji służbowej i polska placówka dyplomatyczna muszą się z tego rozliczać. Czy nie można tego zmienić na poziomie kosztów funkcjonowania placówek, aby jakieś niewielkie środki przeznaczone były na obsługę wizyt polskich parlamentarzystów. To troszkę upokarzające. Czuliśmy się niekomfortowo. Nie chodzi o te kilkadziesiąt złotych, ale o mechanizm pobierania opłat. Czy wynika to z jakichś ustaleń, przepisów, czy tak jest zwyczajowo? To jest poza dużym budżetem, bo skala jest marginalna. Nie wiem, czy pan minister się z tym kiedyś zetknął. Proszę o komentarz. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Sekretarz stanu w MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Oczywiście zetknąłem się z tym problemem jeszcze jako poseł, przed objęciem funkcji, więc jest mi znany. Wielokrotnie pojawiał się on w rozmowach między posłami. To rozwiązanie wynika z instrukcji ministra spraw zagranicznych, w ramach której placówki powinny prowadzić rozliczenia. Zdarzają się placówki, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniu, aby posłowie mieli zapewnioną obsługę na pewnym, minimalnym poziomie i traktują to jako przewóz w ramach realizacji zadań. Czasami zależy to więc od dobrej woli placówki. Uwaga pana posła jest trafna – powinno to być rozwiązane w sposób bardziej życiowy i uwzględniający pozycję posła za granicą – gdy reprezentuje kraj i realizuje zadania międzynarodowej dyplomacji parlamentarnej. Traktuję to jako kolejny sygnał ze strony posłów. Proszę ministra spraw zagranicznych, abyśmy podjęli próbę rozwiązania tego na poziomie porozumienia z Kancelarią Sejmu. Warto rozwiązać tę kwestię raz na zawsze, niezależnie od złej lub dobrej woli placówki. Ufamy, że wola jest zawsze dobra, ale nie powinno to pozostawiać w kwestii zwyczaju, tylko było uregulowane systemowo, inaczej niż w instrukcji ministra spraw zagranicznych, która później w wykonaniu bywa nieszczęśliwa, co przyznaję.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję, panie ministrze. Mieści się to więc w obecnie obowiązującej instrukcji i nie jest sytuacją nadzwyczajną. Jeszcze pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselGrzegorzDlugi">Oczywiście można to załatwić na poziomie kontaktu z Kancelarią Sejmu, ale czy nie można zmienić tej instrukcji? Budżet państwa jest jeden. Faktem jest, że ta instrukcja nie ma oparcia w konkretnych przepisach ustawowych, które zmuszałyby do takiego rozwiązania ministra. Prosta zmiana instrukcji, aby nie wymagać pobierania opłat by wystarczyła. Posłowie czują się niezręcznie w takiej sytuacji. Nie spotkałem się z tym, ale nie przyszłoby mi do głowy, gdy byłem pracownikiem placówki dyplomatycznej, aby posłów prosić o drobne datki. Czy nie dałoby się tego zmienić poprzez odpowiednią nowelizację instrukcji? Prosimy, aby pan minister to załatwił, bo to tylko niepotrzebna biurokracja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję. Wyczerpaliśmy dyskusję nad tą częścią budżetu. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej w zakresie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Bardzo proszę przedstawiciel Komisji – panią poseł Agatę Borowiec o zreferowanie opinii w zakresie części budżetowej 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 19, 30 i 49 i części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej. Bardzo proszę panią poseł o przedstawienie stanowiska Komisji. Myślę, że będzie tak fascynujące, jak to wystąpienie w języku angielskim w Wiedniu. Proszę bardzo, pani poseł. Przepraszam, jeszcze pan minister.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Sekretarz stanu w MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przepraszam, panie przewodniczący, ale uprzedzałem wcześniej sekretariat Komisji, że będę musiał wcześniej wyjść. Reprezentacja departamentów jest w pełni przygotowana od udzielania odpowiedzi. Jeśli państwo wybaczą tę sytuację, będę wdzięczny.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAgataBorowiec">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja do Spraw Unii Europejskiej na posiedzeniu w dniu 23 października 2018 r. o godzinie 13.00 rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie: części budżetowej 23 – członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej: wydatki z zał. nr 2 oraz wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6; części budżetowej 83 – rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 19, 30 i 49; części budżetowej 84 – środki własne Unii Europejskiej: wydatki z zał. nr 2.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselAgataBorowiec">Komisja po wysłuchaniu przedstawicieli rządu oraz po przeprowadzonej dyskusji, pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie właściwości Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani poseł. Przepraszam za to zdarzenie losowe. Konstrukcja krzeseł nie wytrzymuje już wielu lat eksploatacji. Może potrzebne są dodatkowe środki dla Kancelarii Sejmu, aby krzesła nie pękały. To oczywiście żart. Teraz poproszę pana posła Michała Jarosa o przedstawienie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMichalJaros">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, część 23 budżetu państwa na rok 2019 – członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej obejmuje finansowanie Ministerstwa Spraw Zagranicznych w sprawach związanych z Unią Europejską. Projekt budżetu w omówionej części nie budzi zastrzeżeń. W części 84 budżetu państwa na 2019 rok ujmowane są środki przekazywane przez Polskę do budżetu ogólnego Unii Europejskiej. Ich wysokość i harmonogram płatności wynikają z regulacji Unii Europejskiej. W ustawie budżetowej na rok 2018 w części 84 zostały zaplanowane wydatki w kwocie 19 643 623 tys. zł. Na rok 2019 szacuje się całkowitą kwotę płatności do budżetu Unii Europejskiej na poziomie 21 157 223 tys. zł. Wyższa niż w 2018 roku prognoza wysokości składki wynika przede wszystkim ze zwiększonego poziomu płatności w projekcie Unii Europejskiej na 2019 rok w stosunku do budżetu na 2018 rok oraz wyższego tempa wzrostu gospodarczego Polski na tle innych państw członkowskich. Wysokość środków ujmowanych w budżecie państwa ma każdorazowo charakter prognozy opartej na projekcie budżetu Unii Europejskiej na kolejny rok budżetowy. Ostateczna wielkość wpłat znana jest po uchwaleniu budżetu przez Parlament Europejski. Łącznie, uwzględniając wydatki ujęte w części 84 wraz z rezerwami celowymi na składkę do budżetu Unii Europejskiej planuje się środki w kwocie około 22 200 000 tys. zł. Kwota ta wydaje się dość duża, ale w relacji do wydatków budżetu państwa kształtuje się na poziomie 5,3%, podobnie jak w roku 2016, ale poniżej poziomu z lat 2013–2015 w relacji do PKB, gdy poziom składki nie przekroczył 1%. Warto dodać, że wysokość wpłat środków własnych w porównaniu do planowanych środków, jakie w zeszłym roku Unia Europejska przekazała Polsce – 70 000 000 tys. zł, świadczy o tym że Polska będzie beneficjentem netto na kwotę 47 800 000 tys. zł. Będzie to kwota większa niż w 4 ostatnich latach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselMichalJaros">W załączniku nr 6 – wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2019 roku w części 23 – członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zakłada się przeznaczenie 12 517 tys. zł na wynagrodzenia ogółem, w tym 11 568 949 zł na wynagrodzenia, a pozostałą kwotę 949 tys. zł na dodatkowe wynagrodzenia roczne.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselMichalJaros">Projekt ustawy budżetowej na rok 2019 – część 83 – rezerwa celowa w pozycji 8, 19, 30 i 49. Na rok 2019 zaplanowano w rezerwach celowych w pozycji 8 i 49 środki większe niż w ustawie budżetowej na rok 2018. W odniesieniu do pozycji 19 środki są mniejsze. Wprowadzona została też nowa rezerwa celowa zawierająca środki na uzupełnienie wpłat do budżetu unijnego w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Plan ten nie budzi zastrzeżeń, ale należy zaznaczyć, ze tytuły planowanych rezerw nie są identyczne z tymi, które są obecnie. Oznacza to, że mają nieco inny zakres, niż w budżecie bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselMichalJaros">Jeśli chodzi o posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej, odbyło się ono wczoraj i Komisja pozytywnie zaopiniowała te części budżetowe. Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Chęć zabrania głosu zgłosiła pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Bardzo wiele pytań w czasie kampanii wyborczej dotyczyło m.in. tego ile Polska zyskuje na obecności w Unii Europejskiej. Chciałabym poprosić resort o udzielenie pisemnej odpowiedzi. Polska jest beneficjentem środków. Środki wpływające do budżetu są wyższe niż płacona składka. Proszę o porównania z okresu ostatnich 10 lat Polski i Niemiec, abyśmy uzmysłowili sobie, kto jest beneficjentem netto, a kto płatnikiem środków Unii Europejskiej. Proszę o odpowiedź na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wiem, że moje drugie pytanie jest niezręczne w stosunku do osób, które zostały upoważnione przez pana ministra do udzielania odpowiedzi, ale uprzejmie proszę o odpowiedź na piśmie od pana ministra: Kto zlecił odkręcenie tabliczki dotyczącej otwarcia polskiej ambasady przy Unii Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanSzewczak">Jaki to ma związek z budżetem? Błagam panią, trochę powagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Pani poseł zaczęła, niech dokończy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">O powadze trzeba było przed odkręceniem pomyśleć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanSzewczak">Nie pan odkręcał i nie ja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym dowiedzieć się, kto zlecił, że ambasador przedstawicielstwa przy Unii Europejskiej odkręcał tabliczkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanSzewczak">Bardzo śmieszne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie pośle Szewczak, pragnę powiedzieć, że mnie to nie śmieszy. Zachowanie ambasadora ośmieszyło Polskę. Czy ja się ośmieszam? Nie, skoro napisałam do pana premiera o wyliczenie, ile wydatkowano środków na „schetynówki” w danym okresie. Pan premier jeździ i mówi, a mnie, posła Rzeczypospolitej Polskiej, prosił o przesunięcie terminu odpowiedzi na interpelację, po terminie ustawowym, do listopada. Chcę panu przewodniczącemu Szewczakowi powiedzieć, że przekażę panu do poczytania odpowiedzi pańskich kolegów ministrów na interpelację i jak długa jest zwłoka w tym zakresie. Prosiłam o odpowiedź na piśmie. Może pan się temu dziwi, ale myślę, że moi koledzy się nie dziwią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, nie kwestionuję, że można zadać takie pytanie. Dziś jesteśmy na posiedzeniu Komisji, która rozpatruje konkretną część budżetową. Niepotrzebnie wprowadzamy taką wewnętrzną dysocjację i wychodzimy poza temat. Jeśli przyjmują państwo te pytania, proszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie. Nie rozpoczynajmy debaty w tym zakresie, bo wychodzi poza tematykę obrad.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w przedmiocie tych części budżetowych? Nie słyszę zgłoszeń. Uznaję, że ta część budżetu została omówiona.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Na tym kończymy dzisiejsze posiedzenie. Bardzo dziękuję wszystkim gościom i państwu posłom. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>