text_structure.xml 9.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Do rozpatrzenia mamy 2 punkty: ewentualne propozycje Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej do plany pracy NIK na 2009 rok i ustosunkowanie się do sprawozdania z działalności NIK w 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Pozwolę sobie przypomnieć, że 30 maja Marszałek Sejmu skierował do przewodniczących komisji sejmowych list, w związku z pismem Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o podjęcie prac nad przygotowaniem planu pracy NIK na 2009 rok. Prezes NIK prosi o sugestie, co do tematów kontroli. Dotychczas była taka praktyka, że zawsze po zebraniu uwag i propozycji komisji, prezydium Sejmu ostatecznie przygotowywało takie wnioski i przedstawiało NIK. Chodzi tutaj o propozycje tematów do planu pracy na następy rok, przy czym NIK ustala swoją tematykę, to jak ona widzi plan kontroli, następnie wprowadza do tego planu także te tematy, które zgłasza Sejm. Niezależnie od tego mogą być tzw. kontrole doraźne, jeżeli zachodzi taka potrzeba. W związku z powyższym chciałem prosić o ustosunkowanie się – czy Komisja zgłosi jakieś propozycje tematów do planu pracy NIK na 2009 rok, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Komisje branżowe mają o tyle łatwiejszą i prostszą sytuację, że zajmują się pewnymi dziedzinami i NIK przeprowadza takie kontrole.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Jeśli chodzi o Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej, to praktycznie w tym zakresie nie mamy do czynienia z NIK, nie mniej jednak mamy uprawnienie do tego, żeby ewentualnie zgłosić takie propozycje.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Druga sprawa. Jeżeli chodzi o sprawozdanie z działalności NIK za 2007 rok, to ta kwestia również w ogóle nie obejmuje sprawy, dotyczącej Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Takie sprawozdania otrzymały wszystkie pozostałe komisje, a więc część z nas zapoznała się z nimi. Możemy przejść do tego zagadnienia tylko formalnie, tzn. podejmujemy uchwałę, w której nie zgłaszamy żadnych zastrzeżeń do tego sprawozdania i to przekazujemy przewodniczącemu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Gdyby ewentualnie były uwagi, niezależnie od tego, że NIK nie zajmowała się Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej, to moglibyśmy je zgłosić. W związku z tym proszę, aby państwo zechcieli się wypowiedzieć, czy widzą państwo jakieś propozycje do planu pracy NIK na 2009 rok. Te propozycje przekazalibyśmy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Ponieważ nasze stanowisko mamy przedłożyć do 7 lipca, to moglibyśmy się umówić w ten sposób, że państwo mogliby się zastanowić i zgłosić propozycje tematów do sekretariatu, które zostałyby przekazane do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Przepraszam, plan pracy jest do 30 czerwca, a do 7 lipca stanowisko odnośnie do sprawozdania NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanWidacki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Nasza Komisja jest w zupełnie wyjątkowej sytuacji, gdyż nie jesteśmy komisją branżową. Komisje branżowe, podobnie jak NIK, choć z innego punktu widzenia i na innej podstawie prawnej, kontrolują władzę wykonawczą. My takich uprawnień nie mamy, w związku z tym nie bardzo mamy jakieś pole manewru, nie bardzo mamy co wskazać, bo my nic nie kontrolujemy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJanWidacki">Jeżeli każda komisja ma coś przedstawić i wypadałoby, żebyśmy coś przedstawili, a każdy z członków naszej Komisji zasiada również w jakichś komisjach branżowych, to może każdy poinformowałby Komisję, jakie zgłasza wnioski jego komisja branżowa. Z naszego zakresu działania nie bardzo wynika możliwość wnioskowania kontroli. Nie zgłosimy wniosku kontroli Trybunału Stanu. Możemy też po prostu odpowiedzieć, że nasza Komisja z uwagi na jej charakter nie ma żadnych postulatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Jeżeli nie będzie żadnych propozycji, to rozumiem, że Komisja nie zgłosi żadnych propozycji do planu pracy na 2009 rok. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselBarbaraMarianowska">Dziękuję, panie przewodniczący. Skłaniam się do głosu pana profesora. Chciałam powiedzieć, że nie ma ustaleń takich o jakich mówił pan profesor, ale do mojego biura wpływają materiały, które są dowodami, stanowiącymi twarde ustalenia i w związku z tym można by to tak traktować.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselBarbaraMarianowska">Zmieściłabym się w tym terminie do 7 lipca i mogłabym przedstawić propozycje zbadania przez NIK istotnych kwestii, które dotykają naszej problematyki – zarówno gospodarczej jak i kwestii konstytucyjnej, którą należałoby zbadać, a nie była dotąd badana. Czy można w ten sposób? Propozycję przedstawiłabym na piśmie w takiej formie jak to bada NIK. Chciałam zaznaczyć, że jako były pracownik NIK potrafię się komunikatywnie porozumieć językiem, jakim zwracałabym się do NIK z prośbą o wszczęcie postępowania kontrolnego. Czy może tak być?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Oczywiście, że może być. Chciałbym tylko przypomnieć, że to nie oznacza, że możemy zgłaszać propozycje tylko w zakresie naszej działalności. Każdy z posłów ma prawo zgłosić również tematy do kontroli, jakie uzna za stosowne. Gdyby państwo uważali, że są takie tematy, które warto zgłosić, to oczywiście tak byśmy zrobili.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Pani poseł proszę je przekazać, a my je przekażemy do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselBarbaraMarianowska">Złożyć je do sekretariatu, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Tak, do sekretariatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselBarbaraMarianowska">Dobrze, dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Proszę państwa, przecież nie będziemy na siłę „dumać”. Gdyby ktoś doszedł do przekonania, że ma jakieś sprawy, to bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Druga sprawa – sprawozdanie. Jest to dla nas dość skomplikowane, bo komisja, której nie dotyczy sprawozdanie, powinna w tej sprawie się wypowiedzieć. Myślę, że skoro ta działalność nie obejmowała naszej Komisji, czy tej branży (nie obejmowała przecież Trybunału Stanu i innych kwestii), więc sprawa jest zupełnie formalna. Aby spełnić wymogi, prośbę Marszałka Sejmu i przewodniczącego Komisji do Spraw Kontroli Państwowej możemy przyjąć w tej sprawie opinię. Braliśmy pod uwagę praktykę z lat poprzednich to, jak to się odbywało, bo nie jest to pierwsza taka sytuacja. W poprzednich latach Komisja również wyrażała taką opinię dotyczącą sprawozdania. Nasza opinia brzmiałaby: Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej na posiedzeniu w dniu 26 czerwca zapoznała się (trudno tu mówić o rozpatrzeniu) ze sprawozdaniem itd. Komisja nie zgłasza żadnych zastrzeżeń albo ocen. Tak to musi być.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy państwo się zgadzają? Tak. Nie będziemy przecież na siłę cokolwiek wymyślać.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Chciałbym także państwa poinformować, że powołana podkomisja w sprawie zmiany ustawy o Trybunale Stanu dokonała podziału pracy nad samym projektem roboczym, który później będzie stanowił podstawę do dyskusji. Podzieliliśmy pomiędzy nas trzech: profesora, kolegę Stuligrosza i mnie. Ja zajmuję się częścią ogólną ustawy. Profesor Widacki zajmuje się problemem proceduralnym, a pan Michał Stuligrosz – kwestiami związanymi z dotychczasowym stanowiskiem Trybunału Stanu (uwagi przy ministrze Wąsaczu) oraz wynikającym ze stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Sądzę, że już po wakacjach będziemy mogli spokojnie rozpocząć prace nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Jeżeli państwo nie mają innych problemów, to bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>