text_structure.xml
8.31 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BogdanBujak">Witam wszystkich zebranych na pierwszym wspólnym posiedzeniu obu Komisji po przerwie urlopowej. Porządek dnia dzisiejszego posiedzenia jest bardzo krótki, albowiem przewiduje tylko powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Proszę pana ministra Jerzego Mazurka o przedstawienie założeń rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o administracji rządowej w województwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMazurek">Uzasadnienie projektu ustawy prezentowane było na posiedzeniu plenarnym Sejmu, przypomnę więc państwu tylko najważniejsze kwestie z tym związane. Projekt ustawy ma na celu jednoznaczne określenie zasad nadzoru nad samorządowymi kolegiami odwoławczymi i Krajową Komisją Uwłaszczeniową, a także przekazanie bezpośredniego nadzoru, sprawowanego przez prezesa Rady Ministrów nad wojewodami, ministrowi spraw wewnętrznych i administracji. Najwięcej kontrowersji wzbudzają kwestie związane z uregulowaniem zagadnień dotyczących nadzoru nad samorządowymi kolegiami odwoławczymi. Nadzór, mający charakter administracyjny sprawowany przez Prezesa Rady Ministrów, nie upoważnia do ingerencji w orzecznictwo samorządowych kolegiów odwoławczych. Ten rodzaj nadzoru można by porównać do nadzoru sprawowanego nad Regionalnymi Izbami Obrachunkowymi lub do nadzoru sprawowanego przez ministra sprawiedliwości nad sądami powszechnymi, który to nadzór nie narusza w najmniejszym nawet stopniu zasady niezawisłości sędziowskiej. Projekt nowelizacji ustawy ma także na celu wypełnienie luki prawnej, która istnieje w ustawodawstwie i dotyczy trybu odwołania się do odpowiedniego organu nadzoru od decyzji podejmowanych przez Krajową Komisję Uwłaszczeniową. Na istnienie tej luki prawnej zwracali nam uwagę zarówno sędziowie, jak i prawnicy z Ministerstwa Sprawiedliwości, a także Rzecznik Praw Obywatelskich. Sprawa wymaga pilnej regulacji, albowiem dotychczas istniejący stan prawny nie pozwala na odwołanie się od decyzji podejmowanych przez Krajową Komisję Uwłaszczeniową. Pragniemy również zaproponować Sejmowi rozwiązanie prawne, które nałoży na ministra spraw wewnętrznych i administracji obowiązek merytorycznego nadzoru nad wojewodami. Chodzi o takie ustawowe uregulowanie tej zasady, aby nie było konieczności każdorazowego podejmowania decyzji przez Prezesa Rady Ministrów, ustanawiającej taki nadzór, w przypadku zmiany rządu. Informuję o tym na wypadek ewentualnego pytania ze strony państwa o powody takiej inicjatywy ustawodawczej ze strony rządu. To tyle z mojej strony, jeśli chodzi o najważniejsze powody nowelizacji ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BogdanBujak">Czy ktoś z państwa posłów ma pytanie dotyczące tematyki dzisiejszego posiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławWoda">Dlaczego to właśnie Prezes Rady Ministrów ma sprawować nadzór nad samorządowymi kolegiami odwoławczymi, a nie minister spraw wewnętrznych i administracji? Premier ma rozliczne obowiązki i zadania, więc nałożenie kolejnego spowoduje, iż nie będzie w stanie wywiązać się należycie ze wszystkich. Minister spraw wewnętrznych i administracji sprawuje przecież nadzór nad administracją i powinien mieć również w swojej gestii nadzór nad kolegiami. Druga moja wątpliwość dotyczy sformułowania: „Prezes Rady Ministrów może powierzyć wykonywanie nadzoru, o którym mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej”. Wolałbym, aby używać jednoznacznych określeń, bez względu na treść jakiej dotyczą. Sformułowanie „może” jest dwuznaczne i niejasne. Dlaczego nie napisać: „Minister sprawuje nadzór nad wojewodami” lub też: „Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad wojewodami”? Takie sformułowania nie budzą wątpliwości i są jednoznaczne. Kolejne moje pytanie dotyczy funkcjonowania struktury Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, które uzurpuje sobie prawo do reprezentowania wszystkich samorządowych kolegiów, a może w istocie je reprezentuje, ale robi to w sposób dosyć hałaśliwy. Jaki jest faktycznie status tego gremium? Pytania te kieruję do pana ministra Jerzego Mazurka.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMazurek">Odpowiadając na pytania dotyczące nadzoru nad samorządowymi kolegiami odwoławczymi (SKO), pragnę stwierdzić, iż sprawy organizacyjne i administracyjne dotyczące bieżącego funkcjonowania kolegiów, włącznie z rozpatrywaniem skarg na ich działalność, powinny leżeć w gestii ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Natomiast powoływanie i odwoływanie prezesa kolegium SKO powinno leżeć w gestii prezesa Rady Ministrów, podobnie jak w przypadku rozwiązań innych tego rodzaju instytucji np. służby cywilnej. Takie rozwiązanie jest, moim zdaniem, bardziej słuszne. Odnosząc się do pytania o Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, pragnę przypomnieć, iż art.23 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych mówi o tworzeniu z mocy prawa krajowej reprezentacji przez wspólnie zgromadzonych prezesów. Taką reprezentacją jest Krajowa Reprezentacja SKO, a więc instytucją utworzoną z woli i mocy parlamentarzystów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanBujak">Mam wrażenie, iż odpowiedzi udzielone przez pana ministra satysfakcjonują pana posła Wiesława Wodę. A zatem proponuję, aby dokonać wyboru podkomisji nadzwyczajnej. Proszę pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego o przedstawienie kandydatów do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Spośród zgłoszonych kandydatów do grona podkomisji nadzwyczajnej proponujemy następujące osoby: panią poseł Annę Górną-Kubacką (SLD), panów posłów: Jerzego Czerwińskiego (RKN), Wojciecha Długoborskiego (SLD), Marka Kuchcińskiego (PiS), Bogdana Zdrojewskiego (PO) oraz panie posłanki: Marię Gajecką-Bożek (SLD) oraz Elżbietę Bolek (SLD). Z tego co jest mi wiadome, wszystkie wymienione osoby wyraziły zgodę na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanBujak">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś inne propozycje? Nowelizacja ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych nie jest dużą nowelizacją i dlatego nie jest konieczne nadmierne rozbudowywanie składu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławWoda">Czy w proponowanym składzie podkomisji uwzględniono wszystkie ugrupowania reprezentowane w Sejmie, czy też tylko niektóre?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanBujak">Informowałem posłów o możliwości kandydowania do podkomisji, więc lista nie jest zamknięta. Sugeruję jednak, aby nadmiernie nie rozbudować składu podkomisji. Czy pan poseł Wiesław Woda ma jeszcze jakąś kandydaturę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławWoda">Mam kandydaturę, ale nie uzgodniłem jej jeszcze z zainteresowanym.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanBujak">Wobec tego proponuję przejść do głosowania. Kto jest za przyjęciem podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych w zaproponowanym składzie? Stwierdzam, że obie Komisje jednogłośnie wybrały podkomisję nadzwyczajną w zaproponowanym składzie. Proszę nowo wybranych członków podkomisji o zgromadzenie się przy stole prezydialnym. Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>