text_structure.xml
18 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanKochanowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Gospodarki oraz Zdrowia. W porządku dziennym mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o uzdrowiskach, obszarach ochrony uzdrowiskowej, lecznictwie uzdrowiskowym i gminach uzdrowiskowych oraz o zmianie niektórych ustaw, zawartym w druku nr 1910. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem uznaję, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy zawartego w druku nr 1910. Proszę panią minister o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EwaKralkowska">Obowiązująca ustawa o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym z 1966 r., mimo kilku nowelizacji, jest niespójna z obecnym systemem prawa. W szczególności ustawa ta nie uwzględnia roli samorządu gminnego w aktualnym porządku prawnym. W związku z tym powstała konieczność opracowania nowej ustawy, która unormowałaby zagadnienia lecznictwa uzdrowiskowego, uzdrowisk oraz udzielania świadczeń zdrowotnych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego. Przedłożony projekt określa zasady uznawania obszaru za uzdrowisko albo za obszar ochrony uzdrowiskowej, zakres i warunki prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego oraz nadzór ministra właściwego do spraw zdrowia i wojewody nad lecznictwem uzdrowiskowym, uzdrowiskami i obszarami ochrony uzdrowiskowej. Przedłożony projekt odnosi się również do problematyki funkcjonowania gmin uzdrowiskowych, o których mowa w art. 38 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Projekt ustawy składa się z sześciu rozdziałów merytorycznych: przepisy ogólne, nadawanie obszarowi statusu uzdrowiska albo statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej, lecznictwo uzdrowiskowe, finansowanie lecznictwa uzdrowiskowego, nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym, uzdrowiskami i obszarami ochrony uzdrowiskowej, gminy uzdrowiskowe. Przyjęta systematyka przepisów i rozdziałów projektu ustawy całościowo oraz wszechstronnie reguluje problematykę lecznictwa uzdrowiskowego i uzdrowisk. Dla celów ustawy zdefiniowano wiele istotnych dla ustawy pojęć, takich jak: uzdrowisko, zakład lecznictwa uzdrowiskowego, urządzenie lecznictwa uzdrowiskowego, lecznictwo uzdrowiskowe, gmina uzdrowiskowa - dzięki czemu zostaną rozwiane wątpliwości interpretacyjne powstałe na tle obecnie obowiązujących przepisów. Przyjęto także zasadę, że w sprawach nieuregulowanych w projektowanej ustawie do zakładów lecznictwa uzdrowiskowego mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Pozwoli to na stosowanie, w odniesieniu do zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, szeregu instrumentów i rozwiązań prawnych przewidzianych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej i spowoduje, że system lecznictwa uzdrowiskowego będzie jednym z elementów systemu ochrony zdrowia. Innymi słowy - jak zapisano w projekcie - będzie stanowił integralną część systemu ochrony zdrowia. W przepisach ogólnych zawarto ważną - z punktu widzenia wykonywania zadań przewidzianych przez ustawę - zasadę, w myśl której ilekroć obszar uzdrowiska lub obszar ochrony uzdrowiskowej będzie się pokrywał z granicami administracyjnymi więcej niż jednej gminy, prawa i obowiązki przewidziane w ustawie wykonywane będą przez te gminy w trybie i na zasadach porozumienia, o którym mowa w art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Ta sama zasada dotyczyć będzie wykonywania praw i obowiązków, w sytuacji, gdy uzdrowisko lub obszar ochrony uzdrowiskowej już istnieje. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości, które mogłyby powstać na tle realizacji zadań nałożonych przez ustawę na dany podmiot, gdy uzdrowisko lub obszar ochrony uzdrowiskowej wykracza poza granice jednej gminy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EwaKralkowska">W rozdziale 2 projektu ustawy została określona procedura tworzenia uzdrowiska albo obszaru ochrony uzdrowiskowej oraz warunki, jakie musi spełnić dany obszar, aby mógł być uznany za uzdrowisko albo za obszar ochrony uzdrowiskowej. Obszar uzdrowiska dzielić się będzie na trzy strefy ochronne, oznaczone literami „A”, „B” i „C”. Zabieg taki ma na celu zróżnicowanie terenu uzdrowiska pod względem dopuszczalności lokalizacji - z jednej strony - zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego oraz innych obiektów służących bezpośrednio lecznictwu uzdrowiskowemu - co stanowi strefę ochronną „A”, a z drugiej obiektów wczasowych i turystycznych, budownictwa mieszkalnego oraz zakładów usługowych i komunalnych związanych z zaspakajaniem potrzeb osób przebywających na leczeniu uzdrowiskowym - co stanowi strefę ochronną „B”. Strefa ochronna „C” będzie obejmować obszar uzdrowiska mający wpływ na zachowanie walorów krajobrazowych, klimatycznych oraz ochronę złóż naturalnych surowców leczniczych. Podział obszaru uzdrowiska na strefy ochrony uzdrowiskowej będzie miał istotne znaczenie dla opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jak i późniejszych decyzji organów gminy, dotyczących zagospodarowania terenu położonego w tych strefach. Procedurę nadania danemu obszarowi statusu uzdrowiska uruchamia sporządzenie przez gminę operatu uzdrowiskowego, zawierającego istotne informacje majce wpływ na ocenę zasadności wniosku gminy, np.: określenie obszaru, któremu ma zostać nadany status uzdrowiska z podaniem dokładnego opisu jego zagospodarowania przestrzennego, informacje o lokalizacji i stanie infrastruktury technicznej, opis właściwości leczniczych występujących na tym obszarze surowców naturalnych i klimatu, informacje o stanie czystości powietrza oraz natężenia hałasu. Operat uzdrowiskowy będzie wymagać zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, a następnie na jego podstawie zostanie uchwalony przez radę gminy statut uzdrowiska. Jest to drugi - obok operatu uzdrowiskowego - dokument o podstawowym znaczeniu dla powstania i funkcjonowania uzdrowiska. Projekt ustawy przewiduje różne sposoby finansowania lecznictwa uzdrowiskowego. Za osoby ubezpieczone koszty leczenia uzdrowiskowego będą pokrywane ze środków finansowych pochodzących z Narodowego Funduszu Zdrowia. Osoby nieubezpieczone lub korzystające z lecznictwa uzdrowiskowego bez skierowania będą pokrywały koszty leczenia z własnych środków. Lecznictwo uzdrowiskowe będzie mogło być ponadto finansowane z wydzielonej działalności gospodarczej zakładu lecznictwa uzdrowiskowego - jeżeli jego statut przewiduje prowadzenie takiej działalności - z darowizn, zapisów, spadków, ofiarności publicznej - także pochodzenia zagranicznego - oraz z innych środków finansowych przekazywanych w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym i uzdrowiskami oraz odpowiednio nad obszarami ochrony uzdrowiskowej będzie sprawować minister właściwy do spraw zdrowia oraz wojewoda. Przy czym nadzór nad uzdrowiskami i obszarami ochrony uzdrowiskowej będzie sprawowany przez ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie zachowania funkcji leczniczej tych obszarów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#EwaKralkowska">W odniesieniu do zakładów lecznictwa uzdrowiskowego utworzonych przez ministra obrony narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych nadzór ten będą sprawować również ci ministrowie. Jest to zgodne z konstytucyjnymi zapisami o odpowiedzialności państwa i organów administracji publicznej za funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia. Projekt ustawy w rozdziale 6 wprowadza zapisy, które wskazują na pewne odmienności gmin uzdrowiskowych w stosunku do pozostałych gmin w Polsce. Jest to konsekwencja zapisu art. 38 ustawy o samorządzie gminnym. Odmienności te dotyczą niektórych elementów ustroju gminy uzdrowiskowej. Zadania gminy uzdrowiskowej - niezależnie od zadań przewidzianych w innych przepisach, a zastrzeżonych dla wszystkich gmin - wymienia szczegółowo art. 30 projektu, zaliczając je do zadań własnych gminy uzdrowiskowej. Zadania te są ściśle związane z funkcjonowaniem uzdrowiska lub obszaru uzdrowiskowego oraz lecznictwem uzdrowiskowym i mają zapewnić jego rozwój i możliwie najwyższy poziom jakościowy udzielanych świadczeń zdrowotnych. Dla sprawnego i przejrzystego wypełniania swoich funkcji i zadań przewidzianych przez ustawę rada gminy uzdrowiskowej obligatoryjnie powołuje ze swego grona komisję uzdrowiskową. Tak w ogólnych zarysach przedstawiają się najważniejsze elementy proponowanej ustawy. Dodam - ustawy bardzo oczekiwanej ze strony środowisk uzdrowiskowych. Projekt ustawy był szeroko konsultowany. W pracach nad ustawą ściśle współpracowaliśmy z przedstawicielami gmin uzdrowiskowych, jak również z przedstawicielami środowisk medycznych i innych zainteresowanych tą tematyką.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanKochanowski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejWojtyła">Według strony tytułowej druku nr 1910 do prezentowania stanowiska rządu został upoważniony wiceprezes Rady Ministrów Marek Pol.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanKochanowski">Wszyscy dostaliśmy erratę do druku nr 1910, w której czytamy: „zabrakło informacji, że do reprezentowania stanowiska Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister zdrowia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArturZawisza">Pierwsze pytanie kieruję do pani minister, która w swojej prezentacji odniosła się głównie do różnic pomiędzy proponowanym projektem rządowym ustawy a ustawą z 1966 r. Otóż, jak doskonale wiadomo posłom połączonych trzech Komisji, już przed ponad rokiem złożony został poselski projekt ustawy, dotyczący analogicznych zagadnień. Stąd pytanie - czy pani minister zechciałaby scharakteryzować podobieństwa i różnice pomiędzy tymi dwoma projektami ustawy, tzn. na ile projekt rządowy powiela rozwiązania zaproponowane przed rokiem w projekcie poselskim, a na ile odbiega od nich w kluczowych i istotnych dla sprawy kwestiach? Drugie pytanie kieruję do przewodniczącego powołanej w swoim czasie podkomisji nadzwyczajnej. Jaki był tryb prac nad projektem poselskim i jaki jest dotychczasowy efekt tego, co udało się wypracować w podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszPolański">Polska posiada bardzo dobre warunki naturalne. Ma dużo naturalnych surowców leczniczych. Są regiony o bardzo małym skażeniu środowiska. Mamy duże szanse, by przyjeżdżali do nas zagraniczni goście - na czym można zarobić duże pieniądze. Aby jednak przyjeżdżali, musimy stworzyć odpowiednie warunki: musi być odpowiednia baza, wysoki poziom lecznictwa. Sądzę, że im szybciej uregulujemy, kto za co odpowiada - tym lepiej. Baza uzdrowiskowa ulega dewastacji. Wiele domów sanatoryjnych wymaga pilnego remontu. Chciałbym dowiedzieć się, jak się ma obecna baza uzdrowiskowa do potrzeb. Czy Ministerstwo Zdrowia bierze pod uwagę, że niektóre choroby będą się nasilały, np. nerwice, choroby układu krążenia? Jak będzie wyglądał nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym ze strony Ministerstwa Zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanKochanowski">Przypomnę państwu, że rzeczywiście - jak powiedział poseł Artur Zawisza - połączone trzy Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu poselskiego, zawartego w druku nr 984. Intencją prezydiów Komisji jest skierowanie również i tego projektu ustawy do prac w tej podkomisji. Najpierw jednak proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EwaKralkowska">Nie czuję się upoważniona do komentowania poselskiego projektu ustawy. Natomiast z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, iż jest bardzo dużo punktów zbieżnych w obydwu projektach: poselskim i rządowym. Jeśli chodzi o różnice wspomnę o dwóch - moim zdaniem - fundamentalnych. Otóż w projekcie poselskim jest propozycja, by klimat był jedynym wyznacznikiem, aby gmina mogła starać się o status uzdrowiska. My natomiast uważamy, że podstawą powinny być surowce naturalne, bowiem klimat jest zbyt zmiennym parametrem, aby mógł być jedynym wyznacznikiem. Druga istotna różnica występuje w kwestii nadzoru nad lecznictwem uzdrowiskowym. W projekcie rządowym proponujemy, by nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym był koordynowany przez ministra zdrowia. W projekcie poselskim w tej kwestii pozostawiony jest duży zakres samodzielności i decyzyjności w rękach poszczególnych gmin. Pytano, jak ma wyglądać nadzór i koordynacja prac ze strony ministra zdrowia. Otóż jednym z podstawowych narzędzi w tym zakresie będzie opracowanie standardów leczenia uzdrowiskowego i standardów, które stanowić będą podstawę do skierowania na leczenie uzdrowiskowe. Leczenie uzdrowiskowe nie jest - i nie może być - odrębnym elementem udzielania świadczeń zdrowotnych, ale jest leczeniem uzupełniającym w stosunku do całego procesu leczniczego i musi być wbudowane w ten proces. Stosowne prace w tym zakresie są już podjęte. W projekcie ustawy jest zaproponowana stosowna delegacja dla ministra zdrowia. Delegacja jest w tej chwili w końcowej fazie prac - musi przejść przez cykl obowiązujących konsultacji, zgodnie z wymogami prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WładysławSzkop">Jak rozumiem, podkomisja nadzwyczajna została powołana i utworzona na wspólnym posiedzeniu trzech Komisji. Zakres regulacji, który dzisiaj został przedłożony do pierwszego czytania, nie odbiega od zakresu prac podkomisji powołanej do prac nad projektem poselskim, bowiem w obu wypadkach dotyczy uzdrowisk. Proponuję zatem zakończyć pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy i skierować projekt do prac w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzSas">Jako przewodniczący podkomisji winien jestem odpowiedź posłowi Arturowi Zawiszy. Podkomisja nie pracowała nad poselskim projektem ustawy, bowiem 10 stycznia otrzymaliśmy negatywne stanowisko rządu, który reprezentował wówczas min. Andrzej Kosiniak-Kamysz. W konkluzji stanowiska jest też stwierdzenie, by nie pracować nad poselskim projektem do momentu, aż ukaże się projekt rządowy. Trwało to, co prawda, długo, ale dzisiaj mamy już projekt rządowy. Jeśli państwo tak postanowicie, podkomisja może rozpocząć pracę nad obydwoma projektami, aby w jej wyniku powstał jeden dobry projekt ustawy, który spełni oczekiwania gmin uzdrowiskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AleksandraŁuszczyńska">Prosiłabym jedynie o przypomnienie składu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanKochanowski">Oczywiście. Czy są jeszcze pytania lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArturZawisza">Dziękuję za wyjaśnienie ze strony przewodniczącego podkomisji. Można powiedzieć, że sytuacja jest i dobra, i zła. Dobra dlatego, że skoro podkomisja nie rozpoczęła prac i nie jest gdzieś w środku projektu poselskiego, to łatwo dołączyć projekt rządowy. Natomiast sytuacja jest zła dlatego, że podkomisja pozwoliła sobie na dziewięciomiesięczny „urlop”, wyłącznie ze względu na negatywne stanowisko rządu. I z tego powodu wyrażam swoje rozczarowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanKochanowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zatem zamykam pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy. Zgłoszono propozycję skierowania projektu ustawy do podkomisji. Przypominam, że w skład podkomisji weszli posłowie: Kazimierz Sas, Dariusz Bachalski, Bogdan Błaszczyk, Andrzej Czerwiński, Jakub Derech-Krzycki, Jacek Falfus, Przemysław Gosiewski, Stanisław Jarmoliński, Mieczysław Kasprzak, Jan Knapik, Urszula Krupa, Alicja Lis, Jan Orkisz, Bolesław Piecha, Ryszard Stanibuła, Józef Szczepańczyk, Jan Szwarc, Tomasz Tomczykiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Poseł Jan Orkisz został odwołany z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, w związku z tym opuścił również podkomisję. Proponuję zatem, by na jego miejsce powołać do podkomisji posłankę Krystynę Herman. Jest to doświadczona posłanka, która w poprzednich kadencjach pracowała nad ustawą i nad nowelizacjami ustawy dotyczącej uzdrowisk. Jej wiedza w tym zakresie na pewno się przyda.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanKochanowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że połączone Komisje wyrażają zgodę, by w składzie podkomisji posła Jana Orkisza zastąpiła posłanka Krystyna Herman. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że w podkomisji nadzwyczajnej posłanka Krystyna Herman zajęła miejsce posła Jana Orkisza. Czy jest sprzeciw wobec skierowania rządowego projektu ustawy z druku nr 1910 do prac w podkomisji? Nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje skierowały rządowy projekt ustawy do prac w podkomisji. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Dziękuję wszystkim. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Gospodarki oraz Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>