text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZdzisławJankowski">Jednym z największych zagrożeń środowiska są zanieczyszczenia emitowane przez pojazdy samochodowe. Motoryzacja jest najbardziej uciążliwa pod względem emisji zanieczyszczeń w dużych aglomeracjach miejskich. Ze względu na charakter emisji stanowi ona szczególne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego. Dlatego też uzasadnione wydaje się wprowadzenie instrumentów prawnych promujących bardziej przyjazne dla środowiska, ekologiczne źródła zasilania, takie jak gaz ziemny. Obowiązek ochrony środowiska, zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego współczesnym i przyszłym pokoleniom Polaków, wspierania działań obywateli na rzecz jego ochrony, a także zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska, nakłada na władze publiczne Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej - art. 5, art. 68 ust. 4 oraz art. 74. Na gruncie przepisów konstytucji priorytet ochrony środowiska jest bezdyskusyjny. Uzasadnia on nawet ustawowe ograniczenia w zakresie korzystania przez jednostkę z konstytucyjnych praw i wolności - art. 31 ust. 3. Co istotne, obowiązek dbałości o stan środowiska ma charakter powszechny - art. 86. Jednym z najbardziej istotnych kierunków działań w sferze ochrony środowiska jest ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami. Cele polityki w zakresie ochrony powietrza obejmują przede wszystkim zmniejszenie lub ograniczanie emisji substancji bezpośrednio zagrażających życiu i zdrowiu ludności oraz degradujących środowisko, wytwarzanych, między innymi, przez środki transportu. Niezaprzeczalne jest bowiem, że udział substancji pochodzących z silników samochodowych w zanieczyszczeniach powietrza atmosferycznego jest ogromny, szczególnie w aglomeracjach miejskich. Ze względu na charakter tej emisji stanowi ona zagrożenie dla zdrowia ludzi. Eksploatacja pojazdów samochodowych oprócz skażenia powietrza powoduje zanieczyszczenie gleby i wody oraz wzrost hałasu. Dlatego też konieczne wydaje się wprowadzenie instrumentów prawnych preferujących użycie do napędu pojazdów paliwa ekologicznego, takiego jak gaz ziemny, który jest źródłem energii o składzie przyjaznym dla środowiska naturalnego. Za wykorzystaniem gazu ziemnego jako paliwa do silników w pojazdach samochodowych przemawiają następujące względy: istotne obniżenie emisji szkodliwych składników spalin, bezpieczeństwo dostaw, znaczne, dostępne zasoby tego paliwa i opłacalność ekonomiczna. Należy przy tym podkreślić, że gaz ziemny spełnia wszystkie normy emisji zanieczyszczeń przewidziane prze Unię Europejską, w szczególności wymagania określone w normie EURO 2, a także wyprzedza bardziej rygorystyczne warunki stawiane przez normę EURO 3. W związku z powyższym uzasadnione wydaje się zaproponowanie następujących rozwiązań mających na celu zwiększenie zainteresowania wykorzystaniem paliw ekologicznych, a zwłaszcza gazu ziemnego. Po pierwsze, wprowadzenie jako jednego z elementów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązku ustalania systemów transportowych i komunikacji publicznej z wykorzystaniem paliw najmniej szkodliwych dla środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZdzisławJankowski">Po drugie, poszerzenie katalogu obszarów, na których minister właściwy do spraw środowiska określa zróżnicowane dopuszczalne poziomy substancji w powietrzu oraz czas obowiązywania dopuszczalnych poziomów niektórych substancji, o obszary aglomeracji o liczbie mieszkańców większej niż 250 tys. Po trzecie, dopuszczenie możliwości wprowadzenia w planie działań krótkoterminowych, określanym przez wojewodę w przypadku ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu w danej strefie, obowiązku zastąpienia pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi pojazdami wykorzystującymi paliwa mniej szkodliwe dla środowiska. Po czwarte, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na środowisko lub na dobra kultury - uściślenie kompetencji wojewody określającego rodzaje lub jakość paliw dopuszczonych do stosowania na terenie województwa lub jego części, a także sposób realizacji i kontroli tego obowiązku, o określenie dopuszczalnych poziomów substancji zanieczyszczających wytwarzanych przez pojazdy samochodowe, zaostrzonych poziomów substancji zanieczyszczających wytwarzanych przez pojazdy samochodowe w aglomeracjach o liczbie mieszkańców większej niż 250 tys. oraz listy podmiotów obowiązanych do ograniczenia lub zaprzestania używania pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi lub zastąpienia ich pojazdami wykorzystującymi paliwa mniej szkodliwe dla środowiska. Po piąte, doprecyzowanie celów, na jakie przeznacza się środki funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej - w postaci dotacji, pożyczek i dopłat - o wspieranie form transportu z wykorzystaniem jako paliwa gazu ziemnego. Po szóste, wprowadzenie preferencji podatkowych poprzez zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych i od podatku dochodowego od osób prawnych części dochodów z działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, w której wykorzystuje się jako paliwo gaz ziemny, oraz zwolnienie o podatku od środków transportowych autobusów, w których wykorzystuje się jako paliwo gaz ziemny. Intencją proponowanych rozwiązań jest stworzenie warunków do jak najszybszego rozwoju ekologicznych form zasilania środków transportowych. Jest to podyktowane postępującym procesem degradacji środowiska, którego istotną przyczyną są emisje zanieczyszczeń przez pojazdy samochodowe. Względy te uzasadniają podjęcie stosownej inicjatywy ustawodawczej, a uchwalenie proponowanych zmian zapewni realizację celu, jakim jest maksymalne ograniczenie ujemnych skutków oddziaływania motoryzacji na środowisko naturalne. Ponieważ dyrektywy Unii Europejskiej 92/81 EEC nakazują krajom unijnym przestawienie 10 proc. transportu drogowego na paliwo, jakim jest gaz ziemny, prosiłbym posłów o przychylenie się do poddania omawianego projektu ustawy dalszej procedurze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławCzerniawski">Poproszę o stanowisko rządu do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszPodgajniak">Rząd sformułował swoje stanowisko do omawianego projektu ustawy 23 grudnia 2003 r. Jednak, pozytywnie odnosząc się do intencji autorów, zwrócił uwagę na problemy związane z wdrożeniem tego typu rozwiązań, a także na istnienie innych instrumentów prawno-finansowych, które pozwalają na osiągnięcie tego samego celu dzięki wykorzystaniu rozwiązań już istniejących w prawie. W szczególności chodzi o przewidziane w ustawie - Prawo ochrony środowiska kompetencje wojewodów pozwalające w strefach, którymi są także aglomeracje liczące powyżej 250 tys. mieszkańców, na wydawanie w drodze rozporządzeń programów ochrony powietrza, które między innymi mogą decydować o rodzaju i jakości paliw wykorzystywanych na danym terenie. Już po złożeniu projektu ustawy, który dziś omawiamy, minister środowiska wydał rozporządzenia precyzujące zakres wykonywania tego zadania przez wojewodów, między innymi szczegółowo określających sposób sporządzania programu. Na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska znajdują się również narzędzia aplikacyjne pozwalające oceniać poziom emisji pochodzącej ze środków transportu, w tym ze środków komunikacji publicznej. Ponieważ proponowany projekt ustawy wprowadzałby dublujące się instrumenty regulacji w zakresie ochrony powietrza oraz rodzi poważne wątpliwości dotyczące zakresu i sposobu udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorstw wybranych w skali kraju, co mogłoby powodować przynajmniej lokalną niezgodność z wymogami prawa dotyczącego udzielania tej pomocy, także z wymogami Unii Europejskiej, a dotychczas funkcjonujące instrumenty preferują paliwo gazowe - podatek akcyzowy i sposób ustalania ceny dla paliw gazowych - rząd uważa, że zaproponowane rozwiązania nie muszą być wprowadzane. Takie stanowisko zostało zaprezentowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MieczysławCzerniawski">Informuję, że dysponujemy również opinią z Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, w której są zawarte także uwagi legislacyjne. Otwieram dyskusję. Jako pierwszy zgłosił się pan poseł Marek Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">Podzielam zdanie rządu, że intencje tego projektu ustawy są dobre, ale jest złe wykonanie. Poza tym nie zgadzam się z tą koncepcją, ponieważ jednym z argumentów jest zamiar zmniejszenia poziomu hałasu. Silnik gazowy też wytwarza hałas, a różnica nie jest znacząca. Natomiast w parkach krajobrazowych czy narodowych nie jeżdżą samochody. Jeżeli w tej chwili wprowadza się tam transport, ma on napęd elektryczny, a więc jeszcze bardziej ekologiczny, lub napęd wodorowy, który wytwarza parę wodną. Wobec tego uważam, że szkoda czasu na pracę nad tym projektem. Jest to błędna koncepcja. Zgłaszam wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekOlewiński">W uzasadnieniu nie doczytałem się, jakie ta ustawa ma nieść za sobą skutki dla budżetu państwa. Co prawda jest dodatkowe pismo, w którym można przeczytać, że ma nie być żadnych skutków, ale jeżeli w art. 2 projektu ustawy jest mowa o ulgach w podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych z tytułu stosowania tych rozwiązań, siłą rzeczy muszą być skutki budżetowe, i to niebagatelne. Panie ministrze, czy mógłby nas pan poinformować, ile pojazdów samochodowych jest obecnie wyposażonych w instalacje gazowe? Według mnie, jest to duża liczba. To po pierwsze. Po drugie, czy rząd ma rozeznanie, jak duża jest szara strefa w handlu gazem do napędu silników? Informuję bowiem państwa, że gaz używany na cele opałowe jest zwolniony z akcyzy, a gaz używany do napędu silników jest akcyzą obłożony. Komisja Finansów Publicznych jest w posiadaniu licznych opracowań na temat tej szarej strefy i olbrzymich ubytków, sięgających kilku miliardów złotych, z tytułu używania do napędu silników spalinowych gazu przeznaczonego na cele grzewcze, a więc nieobciążonego akcyzą. Jest to szeroko występujące zjawisko. Gdybyśmy zechcieli wcielić w życie proponowaną ustawę, to zjawisko rozszerzyłoby się jeszcze bardziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MieczysławCzerniawski">: Czy są jeszcze chętni do zabrania głosu w tej sprawie? Jeżeli nie będzie więcej zgłoszeń, będę zmuszony poddać pod głosowanie wniosek zgłoszony przez pana posła Marka Suskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszPodgajniak">Rząd nie gromadzi danych dotyczących liczby pojazdów naspędzanych gazem. W związku z tym nie umiem udzielić odpowiedzi na pytanie pana posła. Obawiam się, że przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej również tego nie wiedzą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MieczysławCzerniawski">To jest raczej pytanie do ministra finansów. Ponieważ nie ma więcej zgłoszeń, oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławJankowski">Panie przewodniczący, prosiłbym, żeby po moim wystąpieniu, na zakończenie, udzielił pan głosu moim ekspertom, reprezentującym Polskie Lobby Przemysłowe. Odniosę się teraz do kilku spraw. Jeżeli chodzi o omawiany projekt ustawy dotyczący paliwa gazowego, wydaje się, że niektórzy mówią o czymś innym niż to, co jest zapisane w projekcie, bowiem gaz ziemny jest czymś innym niż propan-butan. Natomiast, jeśli chodzi o wpływy do budżetu państwa, uważam, że jeżeli budujemy podmioty gospodarcze, to każdy z nich wnosi dochody do budżetu państwa. Na bazie tych przedsiębiorstw będzie pracować coraz liczniejsza grupa ludzi, a więc do budżetu państwa kierowane będą wpływy w postaci różnych podatków. Proszę wziąć pod uwagę, że w Kanadzie, różnych stanach Ameryki czy w Rosji korzysta się z gazu. Dlaczego my nie chcemy z tego skorzystać? Stanowisko rządu i propozycja pana posła Marka Suskiego, który zgłosił wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, są dla mnie niezrozumiałe. Proszę pamiętać, że w ciągu 14 lat straciliśmy 6 tys. przedsiębiorstw państwowych i nie robimy nic, żeby budować coś nowego. W jakim kierunku idziemy? Czy zmierzamy w kierunku likwidacji narodowego państwa Polaków i likwidacji suwerenności gospodarczej? Jeżeli stracimy suwerenność gospodarczą, stracimy również suwerenność państwową. Sejm jest od tego, żeby uchwalać ustawy i dawać możliwości rozwoju gospodarczego. Jeśli będziemy to blokować, będę przypuszczać, że w Polsce działają nieprzychylne siły, a Polacy są naiwni i wierzą tym siłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MieczysławCzerniawski">Panie pośle, nie słyszałem żadnego głosu antynarodowego. Odrzucenie tego projektu nie świadczy o naszej antynarodowej postawie. Popracujcie państwo dobrze nad projektem ustawy, aby nie było dublowania niektórych przepisów w stosunku do obecnie obowiązującej ustawy. Powiedzcie, o jakie podatki od osób fizycznych i prawnych chodzi i przeczytajcie dokładnie uwagi ze strony Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Kiedy to zrobicie, będę pierwszy, który będzie przekonywać wnioskodawcę do niezgłaszania wniosku o odrzucenie projektu lub do jego wycofania. Natomiast nie mogę spełnić prośby pana posła. Spełnię ją, kiedy nie przejdzie wniosek pana posła Marka Suskiego. Wtedy, przy omawianiu kolejnych artykułów, jeśli jako poseł wnioskodawca poprosi o pomoc ekspertów, będę dopuszczać ich do głosu. W tej chwili przystąpimy do głosowania...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławDulias">: Mam jeszcze dwa pytania. Po pierwsze, dlaczego druk nr 902 jest rozpatrywany po tak długim okresie? Po drugie, uważam, że jeśli poseł reprezentujący wnioskodawców prosi o opinię, to przedstawiciele ministerstwa powinni udzielić informacji, nawet niepełnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławCzerniawski">Panie pośle, byłoby bardziej zasadne, gdyby pierwsze pytanie skierował pan do marszałka Sejmu, a nie do mnie. Jednak mogę panu odpowiedzieć, że rozpatrujemy projekt w możliwie wolnym czasie. Jeśliby pan zechciał się zapoznać z rytmem pracy Komisji Finansów Publicznych i ważnością ustaw, to przekonałby się pan, że jeszcze ważniejsze ustawy czekają na swoją kolej. Natomiast, jeśli chodzi o drugie pytanie, rozumiem, że nie jest ono skierowane do mnie. Kiedy posłowie wnioskodawcy zapoznali się ze stanowiskiem rządu, był czas, żeby na dziś przygotować ekspertyzę. Państwa eksperci mogli przygotować pisemne ekspertyzy, które można było dostarczyć posłom.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MieczysławCzerniawski">Zarządzam głosowanie. Kto jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu? Stwierdzam, że Komisje 28 głosami, przy 8 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęły wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Proszę o zgłaszanie kandydatów na sprawozdawcę. Proponuję kandydaturę pana posła Wiesława Jędrusika. Czy są inne propozycje? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje zaakceptowały kandydaturę posła Wiesława Jędrusika. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje wybrały na sprawozdawcę pana posła Wiesława Jędrusika. Pan poseł Zdzisław Jankowski prosi jeszcze o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławJankowski">Dziwię się, że nie dopuszczono do głosu ekspertów, którzy pomogli mi pracować nad tym projektem ustawy. Udział lobby przemysłowego w takich krajach, jak Niemcy, Francja czy Włochy, jest priorytetem wszystkich komisji sejmowych. Natomiast tu traktuje się je jak ciało, którego nie ma. Przecież musimy się opierać na jakiejś wiedzy merytorycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławCzerniawski">Panie pośle, zanim się rozstaniemy, wyjaśnię, żeby nie było niedomówień. Po pierwsze, w Komisji Finansów Publicznych nie ma takiego zwyczaju. Nie dopuszczamy - a są znacznie bardziej lobbystyczne ustawy - aby lobbyści brali udział w pracach nad poszczególnymi artykułami i tworzeniem ustawy. Wiem, jak pracują lobbyści poza Sejmem, ale to już nie jest moja sprawa, tylko sprawa sumienia każdego z posłów. Po drugie, oświadczyłem panu, że gdyby wniosek pana posła Marka Suskiego nie przeszedł, wyjątkowo, na pana prośbę, dopuściłbym krótkie wypowiedzi ekspertów, ponieważ były rozbieżności między stanowiskami projektodawców i rządu. Natomiast ta dyskusja byłaby bezprzedmiotowa, jak pokazało głosowanie rozstrzygające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZdzisławJankowski">Panie przewodniczący, nie skorzystano z procedury, żebym jako poseł wziął na siebie wypowiedzi ekspertów. Pan z tego nie chciał skorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MieczysławCzerniawski">Nie ma takiej procedury w Komisji Finansów Publicznych. Powiem więcej, niektórych ekspertów, którzy przychodzą z posłami na posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, proszę o opuszczenie sali. Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>