text_structure.xml
17.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Komisji Spraw zagranicznych. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Prezydia Komisji proponują, aby minister Bogusław Zalewski dokonał łącznego wprowadzenia do wszystkich projektów. Jeśli zaś będą dodatkowe pytania do poszczególnych projektów strona rządowa będzie gotowa do udzielenia stosownych odpowiedzi. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły propozycję Prezydiów Komisji. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogusławZaleski">W moim wystąpieniu chcę się odnieść do kwestii ratyfikacji pięciu dokumentów dotyczących wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych. Są to: Konwencja w sprawie wykorzystania technologii informatycznych dla potrzeb celnych sporządzona w Brukseli 26 lipca 1999 roku; Umowa w sprawie tymczasowego stosowania między niektórymi Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych, Protokół w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych dokonywanej w trybie prejudycjalnym przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, sporządzonego w Brukseli dnia 29 listopada 1996 r.; Protokół w sprawie zakresu informacji dotyczących prania wpływów pieniężnych w przedmiotowej Konwencji sporządzonego w Brukseli dnia 12 marca 1999 r i wreszcie Protokół zmieniający Konwencję w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych w zakresie utworzenia bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych, sporządzonego w Brukseli dnia 8 maja 2003 r. Omówiona Konwencja została sporządzona w Brukseli 26 lipca 1995 roku. Zmierza ona do poprawy współpracy między administracjami celnymi państw członkowskich Unii Europejskiej, w zapobieganiu, prowadzeniu dochodzeń i ściganiu nie tylko naruszeń nie tylko przepisów wspólnotowych, ale również prawa krajowego. Konwencja ma się przyczynić do przeciwdziałania wszelkim zagrożeniom dla zdrowia publicznego, moralności i bezpieczeństwa państw członków Unii Europejskiej jak również zapobiegać praniu korzyści finansowych pochodzących z przestępstw. Osiągnięcie tych celów ma nastąpić poprzez zacieśnienie współpracy pomiędzy administracjami celnymi za pomocą ustanowienia mechanizmów przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informatycznych umożliwiających wspólne działanie oraz wymianę danych osobowych lub innych mających związek m.in. z przemytem. Przedmiotowa Konwencja jest dokumentem wspomagającym rozwiązania zawarte w rozporządzeniu Rady Unii Europejskiej 515/97 z 13 marca 1997 roku w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracji państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego, rozszerzając jednak współpracę poza I filar na obszar zainteresowania służb celnych, czyli III filar. Sporządzenie Konwencji wynika z potrzeby ustanowienia procedur pozwalających działać wspólnie i wymieniać dane osobowe i inne mające związek z niedozwolonymi działaniami transgranicznymi wykorzystujących nowe technologie przekazywania informacji i zarządzania nimi bez uszczerbku dla Konwencji Rady Europy o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych o charakterze osobowym sporządzonej 28 stycznia 1981 roku. Niniejsza Konwencja wprowadza system informacji celnej - Custom Information System, którego celem jest umożliwienie krajowym administracjom celnym dokonywanie wymiany informacji dotyczących działalności przestępczej. Ma on gwarantować natychmiastowy dostęp do informacji uzyskanych ze wszystkich państw członkowskich oraz ma być stosowany do wszystkich języków urzędowych Unii Europejskiej, w tym do języka polskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogusławZaleski">Pozwoli to na lepsze zorganizowanie pracy funkcjonariuszy celnych w zakresie zwalczania przestępczości celnych, ułatwiając tym samym legalny obrót towarów z zagranicą. Bezpośredni dostęp do CIS powinny posiadać krajowe władze wyznaczone przez dane państwo członkowskie jak administracje celne, Straż Graniczna, Policja. Dane w nim zawarte mogą być wykorzystywane tylko do osiągnięcia celów założonych w Konwencji. Protokół dotyczący prania wpływów pieniężnych i numeru rejestracyjnego ma za zadanie ujednolicenie istniejących aktów prawnych dla celów współpracy celnej oraz intensyfikacji walki z przestępczością zorganizowaną poprzez rozszerzenie pojęcia prania wpływów pieniężnych oraz włączenie numeru rejestracyjnego środków transportu do kategorii danych. Protokół zmieniający Konwencję dodaje bazę danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych do istniejącego już systemu informacji celnej. Celem powstania tej bazy jest poprawa skuteczności egzekwowania prawa celnego oraz usprawnienia współpracy w zwalczaniu przestępczości transgranicznej. W tym celu państwa członkowskie będą przekazywać informacje o poważnych naruszeniach prawa. Natomiast celem Protokołu dotyczącego wykładni Konwencji jest zapewnienie jednolitej interpretacji jej zapisów i będzie to możliwe dzięki m.in. możliwości występowania sądów krajowych do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o wydanie orzeczenia prejudycjalnego. Ratyfikacją Konwencji, Umowy i Protokołu do Konwencji wynika m.in. ze zobowiązania przyjętego przez Rzeczpospolitą Polską do przyjęcia dorobku prawnego Unii Europejskiej z rozdziału 24 wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne. Do Konwencji i Umowy przystąpiło już 20 państw członkowskich. Protokół dotyczący wykładni Konwencji oraz Protokół w sprawie zakresu informacji dotyczących prania wpływów pieniężnych przyjęło 20 państw członkowskich, a Protokół zmieniający Konwencję 6 państw. Postanowienia przedmiotowej Konwencji oraz Protokołu do niej nie stwarzają nowych uprawnień dla administracji celnej. Nie powodują zmian w polskim systemie prawnym oraz nie wywołują skutków finansowych dla budżetu państwa. Przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do przedmiotowej Konwencji i wymienionych na wstępie Protokołów jest niezbędne z uwagi na to, że jest to jeden z podstawowych instrumentów umożliwiających usprawnienie wymiany informacji pomiędzy służbami celnymi państw członkowskich Unii Europejskiej. Współpraca kompetentnych władz, w tym służb celnych, została ustanowiona na mocy artykułu 29 TUE, którego Rzeczpospolita Polska jest stroną od 1 maja 2004 roku i jest zobowiązana do realizacji zadań nałożonych na administracje celne państw członkowskich. Przyjęcie przez Polskę omawianych dokumentów przyczyni się do wzmocnienia jej pozycji jako państwa członkowskiego Unii, a polska administracja celna stanie się równorzędnym partnerem dla innych służb celnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Omawiana Konwencja wraz z Umową i Protokołami dotyczy spraw uregulowanych w Polsce ustawowo, a więc związanie nimi nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2, 3 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 14 w związku z art. 17 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 roku o umowach międzynarodowych. Zwracam się zatem z prośbą o przyjęcie projektów ustaw o ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie: Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznych dla potrzeb celnych, Umowy w sprawie tymczasowego stosowania między niektórymi Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych, Protokołu w sprawie zakresu informacji dotyczących prania wpływów pieniężnych w Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych oraz włączenia numeru rejestracyjnego środków transportu do Konwencji, Protokołu zmieniającego Konwencję w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych w zakresie utworzenia bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych oraz Protokołu dotyczącego wykładni Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych dokonywanej w trybie prejudycjalnym przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie wystąpienia ministra Bogusława Zaleskiego? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy zatem do rozpatrywania projektu zawartego w druku 4037 w sprawie tymczasowego stosowania między niektórymi Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych, sporządzonej w Brukseli dnia 26 lipca 1995 r. Czy ktoś z państwa chce zadać pytanie przedstawicielom rządu? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2 projektu ustawy? Nikt się zgłasza. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inny przepis niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nikt się nie zgłasza. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem rządowego projektu ustawy z druku 4037? Stwierdzam, że Komisje 31 głosami za, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy. Pozostał wybór posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławCiesielski">Proponuję posła Zbyszka Zaborowskiego do tej i pozostałych projektów ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury. Nie widzę. Czy poseł Mieczysław Jedoń się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławJedoń">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje zgodziły się powierzyć posłowi Mieczysławowi Jedoniowi funkcję posła sprawozdawcy do wszystkich czterech projektów ustaw. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje powierzyły posłowi Mieczysławowi Jedoniowi funkcję posła sprawozdawcy do wszystkich czterech projektów ustaw. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku 4038 dotyczącego ratyfikacji Protokołu sporządzonego na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie zakresu informacji dotyczących prania wpływów pieniężnych w Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych oraz włączenia numeru rejestracyjnego środków transportu do Konwencji, sporządzonego w Brukseli dnia 12 marca 1999 r. Czy ktoś z państwa chce zadać pytanie przedstawicielom rządu bądź zabrać głos w debacie generalnej? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2 projektu ustawy? Nikt się zgłasza. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inny przepis niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nikt się nie zgłasza. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem rządowego projektu ustawy z druku 4038? Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy. Posłem sprawozdawcą, zgodnie z wcześniejszą decyzją Komisji, jest poseł Mieczysław Jedoń. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku 4039 o ratyfikacji Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych, sporządzonej w Brukseli dnia 26 lipca 1995 r. Czy ktoś z państwa chce zadać pytanie przedstawicielom rządu bądź zabrać głos w debacie generalnej? Nikt się nie zgłasza Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2 projektu ustawy? Nikt się zgłasza. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inny przepis niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nikt się nie zgłasza. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem rządowego projektu ustawy z druku 4039? Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy. Posłem sprawozdawcą, zgodnie z wcześniejszą decyzją Komisji, jest poseł Mieczysław Jedoń. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku 4040 o ratyfikacji Protokołu sporządzonego zgodnie z artykułem 34 Traktatu o Unii Europejskiej, zmieniającego Konwencję w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych w zakresie utworzenia bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych, sporządzonego w Brukseli dnia 8 maja 2003 r. Czy ktoś z państwa chce zadać pytanie przedstawicielom rządu bądź zabrać głos w debacie generalnej? Nikt się nie zgłasza Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2 projektu ustawy? Nikt się zgłasza. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inny przepis niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nikt się nie zgłasza. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem rządowego projektu ustawy z druku 4040? Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy. Posłem sprawozdawcą, zgodnie z wcześniejszą decyzją Komisji, jest poseł Mieczysław Jedoń. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku 4084 o ratyfikacji Protokołu sporządzonego na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczącego wykładni Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych dokonywanej w trybie prejudycjalnym przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, sporządzonego w Brukseli dnia 29 listopada 1996 r. Czy ktoś z państwa chce zadać pytanie przedstawicielom rządu bądź zabrać głos w debacie generalnej? Nikt się nie zgłasza Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2 projektu ustawy? Nikt się zgłasza. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inny przepis niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nikt się nie zgłasza. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem rządowego projektu ustawy z druku 4084? Stwierdzam, że Komisje 37 głosami za, wobec braku przeciwnych i przy 1 wstrzymującym się, rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy. Posłem sprawozdawcą, zgodnie z wcześniejszą decyzją Komisji, jest poseł Mieczysław Jedoń. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>