text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefOleksy">Otwieram posiedzenie Komisji Europejskiej. Dzisiejszy porządek dzienny państwo otrzymali. Proponuję przesunąć rozpatrzenie pierwszego punktu porządku dziennego na kolejne posiedzenie Komisji, ponieważ pan poseł Roman Jagieliński nie może być obecny i przedstawić sprawozdania. Czy mają państwo posłowie uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejMarkowiak">Proponuję, aby ten punkt został rozpatrzony jako ostatni na naszym kolejnym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefOleksy">To jest szykanowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejMarkowiak">Nie, to propozycja. Mamy już pewne plany związane z posiedzeniem o godzinie 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefOleksy">Dobrze, zatem ten punkt będzie rozpatrywany jako czwarty na posiedzeniu o godzinie 19. Czy możemy teraz rozparzyć któryś z punktów przewidzianych na kolejne posiedzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejMarkowiak">Proponuję zająć się pracami nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, ponieważ zgłoszono do niego tylko dwie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyCzepułkowski">Nie ma przedstawicieli rządu, legislatorów, zaproszonych gości. Rozpatrzenie tego punktu jest niemożliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefOleksy">Proszę sekretariat, aby skontaktował się telefonicznie z posłem sprawozdawcą oraz przedstawicielem rządu i ustalił, czy możliwe jest ich przybycie pod koniec obecnego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejMarkowiak">Można spróbować rozpatrzyć dwa punkty, ponieważ główny inspektor sanitarny jest przedstawicielem rządu w sprawie dwóch projektów ustaw: o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz o kosmetykach.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefOleksy">Proszę o sprawdzenie, czy wymienione przeze mnie osoby mogą przybyć wcześniej. Mamy także inny problem dotyczący porządku dziennego. Po debacie o projekcie traktatu konstytucyjnego i stanowisku rządu na Konferencję Międzyrządową, do Komisji wypłynęły propozycje poprawek do uchwały w tej sprawie. Panowie posłowie wykonali ogromną pracę i przedstawili bardzo obszerne poprawki, nawet nowe zapisy. Komisja musi się z tym uporać, rozpatrzyć propozycje i przedstawić projekt stanowiska do głosowania w drugim czytaniu. Mamy wielką różnorodność propozycji, toczy się także spór o uchwałę kończącą debatę, która ma wyrazić stosunek naszej Komisji do stanowiska rządu na Konferencję Międzyrządową. W związku z tym muszę rozszerzyć porządek dzienny posiedzenia z godziny 19 o ten punkt. Jutro odbędzie się w tej sprawie głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofZaremba">Czy nie możemy zająć się choćby częścią poprawek na obecnym posiedzeniu Komisji? Ta sytuacja stwarza poczucie marnowania czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefOleksy">Nie został jeszcze przesłany druk. Nie mogę wprowadzić do porządku dziennego rozpatrzenia tych poprawek, zanim otrzymamy od marszałka Sejmu druk, w którym będą one uporządkowane. Jest ich rzeczywiście dużo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyCzepułkowski">Mam w tej sprawie informację. Rozmawiałem z sekretarzem Komisji, który jest w kontakcie z legislatorami opracowującymi, zestawiającymi w odpowiedniej kolejności te poprawki. Jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia pan poseł Józef Oleksy otrzyma druk. W związku z tym możliwe będzie wprowadzenie tego punktu do porządku dziennego posiedzenia o godzinie 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JózefOleksy">Zapowiadam zatem rozszerzenie porządku obrad o godzinie 19 punkt poświęcony rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych do projektu uchwały Komisji w sprawie projektu traktatu konstytucyjnego i stanowiska rządu na Konferencje Międzyrządową. Zwracam się do państwa posłów z prośbą o zapoznanie się z tymi poprawkami w przerwie między posiedzeniami. Będziemy je rozstrzygać w głosowaniach, gdyż powtarzanie debaty jest pozbawione sensu. Dyskusja już się odbyła. Wszystkie poprawki zostały uzasadnione przez autorów. Komisja musi jedynie przyjąć stanowisko, w którym zawarte będą propozycje dla Sejmu. Proszę o uważne przeczytanie wszystkich poprawek, żebyśmy wiedzieli, nad czym głosujemy. Przechodzimy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, który w dostarczonych państwu zawiadomieniach nosi numer 2, czyli do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej. Posłem sprawozdawcą jest pan poseł Ryszard Zbrzyzny. Rząd reprezentuje wicedyrektor departamentu transportu morskiego w Ministerstwie Infrastruktury, pani Janina Mendrak. Serdecznie panią witamy, ale nie jest to zgodne z regulaminem, ponieważ ministerstwo może reprezentować podsekretarz stanu, sekretarz stanu bądź minister. Nie umniejszam znaczenia pani obecności, ale pytam, zgodnie z regulaminem, czy ma pani upoważnienie do reprezentowania rządu na posiedzeniu Komisji Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JaninaMendrak">Tak, proszę, oto ono.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefOleksy">Jest pani upoważniona dodatkowo. To określenie nie odpowiada regulaminowi. Jest mi przykro. Nie wiem, co w tej sytuacji robić. Komitet Integracji Europejskiej reprezentuje wicedyrektor departamentu Mariusz Daca. Na nasze posiedzenia bardzo rzadko przybywają wiceministrowie z tego urzędu. Z pewnością są zajęci obsadą stanowisk w Brukseli i dlatego nie mają czasu dla naszej Komisji. Całe szczęście, że chociaż pan dyrektor przychodzi. Obecni są przedstawiciele Biura Legislacyjnego oraz Biura Studiów i Ekspertyz. Podkomisja przyjęła projekt ustawy w brzmieniu z przedłożenia rządowego, wprowadzając jednak kilka istotnych zmian. Przyjęła bowiem nowe brzmienie art. 9a w zmienianej ustawie z 1984 r. - Prawo przewozowe, wyjaśniając w ten sposób wątpliwości BSE, co do zgodności tego artykułu z prawem UE. Takie zastrzeżenia zostały zgłoszone. Podkomisja wykreśliła również w art. 9a ust. 2–5 i przyjęła uwagi legislacyjno-redakcyjne zaproponowane przez BL i BSE. Proszę posła sprawozdawcę o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RyszardZbrzyzny">Chcę dodać tylko kilka słów. Podkomisja miała kłopot, ponieważ opinie BSE i UKIE diametralnie się różniły. Niemniej jednak po bardzo burzliwej dyskusji i wymianie poglądów wszystkich stron zajmujących się tym projektem doszliśmy do porozumienia, którego wyrazem są zapisy art. 9a i wynikające z tego konsekwencje, a więc brak ust. 2–5 w tym artykule. Uwzględniliśmy także wszystkie uwagi o charakterze prawno-legislacyjnym. Chcę poinformować Komisję, że podkomisja przyjęła sprawozdanie jednogłośnie, nikt nie wniósł zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefOleksy">Proszę panią dyrektor Janinę Mendrak o wyrażenie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JaninaMendrak">Stwierdzam, że przedkładany projekt ustawy jest zgodny z naszymi oczekiwaniami i nie wnoszę żadnych zastrzeżeń do sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefOleksy">Czy państwo posłowie mają uwagi lub propozycje do sprawozdania? Nie widzę. Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego zgłaszają uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie zgłaszamy uwag do przedstawionego w sprawozdaniu tekstu projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JózefOleksy">W związku z brakiem uwag posłów, przedstawicieli rządu oraz Biura Legislacyjnego do projektu ustawy, proponuję jego przyjęcie i skierowanie do drugiego czytania w Sejmie. Rozumiem, że UKIE także nie wnosi uwag?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MariuszDaca">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefOleksy">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja sprawozdanie przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej. Pan poseł Ryszard Zbrzyzny wyraził zgodę na pozostanie posłem sprawozdawcą. Przechodzimy do kolejnego punktu porządku dziennego, czyli do zaopiniowania poselskiego projektu ustawy o sekurytyzacji w związku ze zgłoszonymi przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, w trybie art. 34 ust. 9 regulaminu Sejmu, wątpliwościami co do zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej. Przedstawicielem wnioskodawców jest pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz. Niestety, nie jest obecny. Rząd reprezentuje dyrektor departamentu instytucji finansowych w Ministerstwie Finansów Dariusz Drabikowski. Czy ma pan upoważnienie do reprezentowania rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DariuszDrabikowski">W tej chwili dysponuję upoważnieniem do reprezentowania rządu w pracach nad ustawą o funduszach inwestycyjnych, gdzie między innymi uregulowana jest sekurytyzacja. Zostałem skierowany przez pana ministra Igora Chalupca do reprezentowania stanowiska Ministerstwa Finansów w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JózefOleksy">Bardzo cieszymy się, że rząd jest tak zapracowany. Oznacza to, że nadchodzi dobry okres dla naszego kraju. Został państwu rozdany projekt opinii Komisji Europejskiej nr 44. Dotyczy bardzo ważnej ustawy regulującej nowy obszar, który dotąd nie był ujęty w polskim prawie. W opinii zapisano, iż poselski projekt ustawy ma regulować emitowanie papierów wartościowych w serii zabezpieczonych prawami majątkowymi. Zawiera również propozycje zmiany kilku ustaw, z czego prawem UE objęta jest materia regulowana w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r., o ochronie danych osobowych oraz w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Opiniowany projekt zakłada wprowadzenie do art. 47 ustawy o ochronie danych osobowych nowego ust. 4, zgodnie z którym dozwolone byłoby przekazywanie danych osobowych za granicę, jeżeli ma nastąpić przeniesienie praw majątkowych związanych z przeprowadzeniem transakcji sekurytyzacyjnej. Zmiany obejmujące ustawę o podatku od towarów i usług zakładają wyłączenie transakcji sekurytyzacyjnej, zgodnie z jej definicją proponowaną w ustawie, spod stosowania przepisów o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Oznacza to, że jakakolwiek czynność prawna dokonywana jako transakcja sekurytyzacyjna nie podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Może to prowadzić do powstania sprzeczności z postanowieniem szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG. Bowiem proponowana w projekcie definicja praw majątkowych jest na tyle szeroka, że transakcje obowiązkowo objęte podatkiem VAT w myśl przepisów prawa unijnego, byłyby z niego zwolnione, jak proponowałby polski ustawodawca. Konkluzja opinii brzmi następująco: „Komisja stwierdza, że projekt ustawy o sekurytyzacji proponuje zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych oraz o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym są niezgodne z wyżej wymienionymi dyrektywami”. Proszę przedstawicieli UKIE i BSE o przedstawienie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MariuszDaca">Zgadzamy się z zastrzeżeniami podniesionymi przez BSE.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraStudiówiEkspertyzKancelariiSejmu">Podtrzymujemy opinię z dnia 27 sierpnia 2003 r., w której wyrażamy wątpliwość co do zgodności projektowanej ustawy z szóstą dyrektywą Rady 77/388/EWG dotyczącą podatku VAT oraz z dyrektywą dotyczącą ochrony danych osobowych. W tym przypadku, naszym zdaniem, istnieje sprzeczność z postanowieniami dwóch wymienionych przeze mnie aktów prawa wspólnotowego. W pozostałej części nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JózefOleksy">Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny omówionej przeze mnie ocenie Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaKruk">Sprawozdawca prezentujący stanowisko w sprawie tej ustawy - niestety - nie mógł dotrzeć. Będzie za około 15 minut na posiedzeniu Komisji, a z tego co wiem, chce przedstawić autopoprawkę likwidującą niezgodność, o której była mowa. Proszę o zarządzenie krótkiej przerwy w celu umożliwienia panu posłowi przybycia i przedstawienia propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JózefOleksy">Nie ma takiej potrzeby, ponieważ tę poprawkę można złożyć u Marszałka Sejmu. Komisja przedstawia opinię, która jest tylko podstawą dla decyzji marszałka. Marszałek nawet przy braku autopoprawki może mimo naszej negatywnej opinii uruchomić proces legislacyjny. Jeśli autopoprawka zostanie złożona, to z pewnością wpłynie na decyzję marszałka Sejmu. Proponuję nie czekać, tylko przyjąć projekt opinii nr 44, a wnioskodawca zgłosi autopoprawkę marszałkowi Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyCzepułkowski">Ze względów proceduralnych ta poprawka musi najpierw zostać zgłoszona do marszałka Sejmu. Komisja może ją rozpatrzyć po przesłaniu przez marszałka. Oczekiwanie na przybycie posła sprawozdawcy niczego nie zmieni. Komisja musi zaopiniować projekt, który przesłał do nas oficjalnie marszałek. Razem z naszą opinią i autopoprawką złożoną zgodnie z regulaminem u marszałka, projekt może być procedowany w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JózefOleksy">Czy pani posłanka Elżbieta Kruk zgadza się przyjąć takie wyjaśnienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaKruk">Czy ten punkt jest ostatni na tym posiedzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JózefOleksy">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaKruk">Zatem nie pozostaje mi nic innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JózefOleksy">Czy mają państwo inne uwagi do projektu opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RobertSmoleń">Zwracam państwu uwagę, że ostatni akapit tej opinii jest logicznie niespójny, jest źle sformułowany. Nie jest prawidłowo zapisany.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JózefOleksy">Rzeczywiście. Proponuję dodać słowo „które”. Wówczas ostatni akapit projektu opinii będzie miał następujące brzmienie: „Komisja stwierdza, że projekt ustawy o sekurytyzacji proponuje zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych oraz o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, które są niezgodne z wyżej wymienionymi dyrektywami”. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu opinii nr 44? Stwierdzam, że Komisja 24 głosami, przy braku przeciwnych i 5 wstrzymujących się, przyjęła projekt opinii nr 44 w związku ze zgłoszonymi przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, w trybie art. 34 ust. 9 regulaminu Sejmu, wątpliwościami co do zgodności poselskiego projektu ustawy o sekurytyzacji z prawem Unii Europejskiej. Otrzymałem informację, że nie udało się przyspieszyć przybycia przedstawicieli rządu oraz posłów wnioskodawców do żadnego z punków porządku dziennego z posiedzenia o godzinie 19. Wobec tego nie będziemy mogli teraz rozpatrzyć kolejnych punków. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>