text_structure.xml 40.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#HalinaKoźniewska">Dnia 11 czerwca 1982 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL) rozpatrzył:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#HalinaKoźniewska">- sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w 1981 r. oraz projekt budżetu państwa na rok 1982 w części dotyczącej Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu i Głównego Komitetu Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#HalinaKoźniewska">W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu z przewodniczącym Marianem Renke, Głównego Komitetu Turystyki z wiceprzewodniczącymi Edgarem Kaczmarkiem i Janem Pawlakiem, oraz Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#HalinaKoźniewska">Uwagi do sprawozdania i projektu budżetu w obu rozpatrywanych częściach przedstawił poseł Jan Waleczek (bezp. Pax):</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#HalinaKoźniewska">Działalność organizacyjna i legislacyjna GKKFiS, zmierzająca do zahamowania regresu i pozyskania środków finansowych zastępujących świadczenia zakładów pracy zasługują na duże uznanie. Niemniej jednak realizacja planu szkolenia i imprez nie przebiegała w ubiegłym roku bez zakłóceń. W 1981 r. nastąpiła likwidacja 927 ognisk zakładowych TKKF oraz spadek liczby ich członków o 216 tys. osób. Podobnie jest z zrzeszeniem LZS. Duże perturbacje przechodził Akademicki Związek Sportowy. Obniżyła się ogólna kondycja fizyczna dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#HalinaKoźniewska">W porównaniu z rokiem 1980, mimo wzrostu zadań, obniżyło się zatrudnienie w Komitecie o 28,6 punktu, a osobowy fundusz płac o 9 punktów. W stosunku do ustaleń planu, po zmianach, fundusz płac został nieznacznie przekroczony o 1,4% przy niepełnym zatrudnieniu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#HalinaKoźniewska">Dochody budżetowe komitetu były o 61% wyższe od założeń z planu. Ich zasadniczym źródłem jest podatek od funduszu płac i podatek obrotowy Totalizatora Sportowego. W porównaniu z rokiem 1980 wielkość ta jest jednak 5-krotnie mniejsza. Zadecydowało o tym przekazanie do resortu przemysłu chemicznego i lekkiego przedsiębiorstw „Polsport”. Ten fakt przyczynił się także do niezrealizowania obniżonych kilkakrotnie zadań importowych. Rok ubiegły był więc bardzo niekorzystny w zaspokojeniu zapotrzebowania sportu kwalifikowanego na sprzęt wysokiej jakości, co miało wpływ na obniżenie się ogólnych wyników sportowych. Wydatki budżetowe były o 0,3% niższe od ustalonych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#HalinaKoźniewska">Plan inwestycyjny został wykonany ogółem w 94%, natomiast w robotach budowlano-montażowych przekroczony o 9%. Zostało to spowodowana dobrą realizacją obiektów AWF w Krakowie. Jednakże opóźnienia przy wznoszeniu hal sportowych AWF w Gdańsku i Wrocławiu oraz poślizg przy budowie krytej pływalni w Zakopanem znacznie podrożyło koszty budowy tych obiektów. Po długim okresie realizacji został oddany Hotel „Imperial” w Zakopanem. Przeznaczenie w br. 2,8 mln zł na usunięcie usterek nie świadczy jednak o dobrym wykonawstwie. Znaczne kwoty (1.295 mln zł) przeznaczono w 1981 r. na potrzeby remontowe poza planem. W wyniku tego uzyskano poważny przyrost efektów w postaci obiektów i urządzeń sportowych. W materiałach resortowych nie podano jednak kwoty, którą przeznaczono na rozbudowę ośrodka pięcioboju nowoczesnego i jeździectwa w Drzonkowie, której zasadność kwestionuje NIK, zwracając uwagę na małe wykorzystanie tego ośrodka.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#HalinaKoźniewska">W sprawozdaniu resortu wiele uwagi poświęcono działalności naukowej. Rozmija się to wszakże z konstatacjami kontroli i analizy NIK, która wskazuje na niską efektywność prowadzonych prac, brak współpracy pomiędzy GKKFiS, Instytutem Sportu i związkami sportowymi w zakresie polityki wdrożeniowej, a także na zaniedbania organizacyjne w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#HalinaKoźniewska">Poważne obawy budzi spadek liczby studentów AWF (o 1984 osoby mniej niż w 1980). W ubiegłym roku zmniejszył się udział środków pozabudżetowych w całości nakładów przeznaczanych na finansowanie kultury fizycznej. Zaniepokojenie budzi wynik kontroli dysponowania społecznymi środkami w polskich związkach sportowych i Centralnym Ośrodku Sportu. We wszystkich tych jednostkach NIK stwierdziła fakty niegospodarności oraz nieprzestrzeganie przepisów prawa.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#HalinaKoźniewska">Uwagi krytyczne dotyczące wykonania planu i budżetu GKKFiS nie podważają jednak znacznych osiągnięć organizacyjnych i trudnej w ubiegłym roku działalności Komitetu. Rozwojowi kultury fizycznej i sportu kwalifikowanego towarzyszyło przecież wiele niekorzystnych zjawisk natury społecznej. Na tym tle podzielam opinię NIK, że plan i budżet GKKFiS zrealizowany został na ogół prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#HalinaKoźniewska">Realizacja planu społeczno-gospodarczego GKKFiS w bieżącym roku przebiegać będzie w warunkach znacznych trudności, przy dalszym wzroście kosztów i ograniczeniu świadczeń przedsiębiorstw działających w systemie reformowanej gospodarki. Do najważniejszych zadań Komitetu należą: dalsze upowszechnianie kultury fizycznej, utrzymanie osiągniętego poziomu wyników sportowych i wysokiej międzynarodowej pozycji polskiego sportu oraz zabezpieczenie stanu posiadanej bazy technicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#HalinaKoźniewska">Mocno akcentowany jest powszechny obowiązek wychowania fizycznego na uczelniach i w szkołach. Ambitnie przedstawia się program stworzenia warunków dla dobrowolnego uprawiania kultury fizycznej, w oparciu o właściwą bazę, w pobliżu miejsca zamieszkania. Na ten cel przeznacza się z centralnego funduszu rozwoju kultury fizycznej i sportu ok. 100 mln zł. Zachowanie wysokiego poziomu sportu kwalifikowanego i efekty wyczynowe zamierza się osiągać przy daleko idącej oszczędności wydatków. Szkolenia kadry i szkolenia olimpijskie odbywać się będą w bazie Centralnego Ośrodka Szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#HalinaKoźniewska">W zakresie ochrony technicznej bazy kultury fizycznej i sportu najistotniejsza zmiana polega na tym, iż odstępuje się w bieżącym roku od wprowadzania do planu nowych zadań inwestycyjnych na rzecz rozbudowy i zabezpieczenia działających już obiektów. Realizować się będzie jedynie rozpoczęte inwestycje, a gros środków przeznaczy się na remonty i konserwację. Nakłady inwestycyjne w planie centralnym w br. wynoszą ogółem 330 mln zł. W materiałach GKKFiS mowa jest o 224 nowych obiektach, które zostaną oddane w tym roku poza planem centralnym. Są to stadiony i boiska, hale gimnastyczne itd. Czy obiekty te mają służyć ogólnemu rozwojowi kultury fizycznej, czy sportowi kwalifikowanemu? W jakich regionach je się buduje? O około 1.030 mln zł zwiększa się środki przeznaczone na inwestycje w ramach CFRS zakładając, że przyrost ten w całości skierowany zostanie na konserwacje i doposażenie obiektów sportowych. W zakresie zatrudnienia i kształcenia kadr planowe wskaźniki wzrostu etatów i funduszu płac nie budzą zastrzeżeń. Przewiduje się nawet redukcję administracji.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#HalinaKoźniewska">Jeśli chodzi o działalność naukowo-badawczą, to w roku 1982 będą kontynuowane podstawowe problemy wiodące i resortowe, jak również własne i zlecone programy badawcze poszczególnych uczelni i Instytutu. Na ten cel przeznacza się środki na poziomie roku ubiegłego.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#HalinaKoźniewska">Poważnie wzrastają w porównaniu z rokiem 1981 środki budżetowe działu „kultura fizyczna i sport”. Osiągają one kwotę 8,8 mld zł. Wiąże się to z ogólnym wzrostem cen. Budżet centralny wzrasta o 126%, a budżet terenowy o 100%. 530 mln zł z budżetu centralnego przeznaczone jest na stypendia dla sportowców. Zapowiedziane od jesieni usprawnienie systemu stypendialnego być może pozwoli uniknąć nieprawidłowości, które sygnalizuje NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#HalinaKoźniewska">Centralny fundusz rozwoju wzrasta o 82%. Należy postulować, aby środki tego funduszu były racjonalnie wykorzystane i przyniosły zamierzone efekty. Analiza rozdysponowania budżetu terenowego rodzi pytanie dotyczące kryteriów, które tu zostały zastosowane. Najbardziej uprzywilejowane zdają się być województwa liczące się w rozwoju kultury fizycznej i w sporcie. Czy nie pogłębi to dysproporcji pomiędzy innymi regionami?</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#HalinaKoźniewska">Resort zamierza uruchomić małoseryjną produkcję sprzętu sportowego i urządzeń. Jest w tym swoisty paradoks, w miejsce „Polsportu” uruchamia się inne przedsiębiorstwo produkcyjne. Nie może być jednak inaczej, bo trudno sobie wyobrazić dzisiaj działalność sportu wyczynowego, bez wysokiej jakości urządzeń treningowych, nawierzchni syntetycznych itp.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#HalinaKoźniewska">Następnie poseł Jan Waleczek przedstawił ocenę wykonania planu i budżetu państwa w roku 1981 oraz projekt budżetu na rok 1982 Głównego Komitetu Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#HalinaKoźniewska">W porównaniu z rokiem 1980 nastąpiło dalsze zmniejszenie krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego, zmalała także liczba uczestników wypoczynku urlopowego. Pociągnęło to za sobą szereg niekorzystnych zjawisk w działalności gospodarczej. Zadania w zakresie usług dla ludności zostały wykonane w 96%, co przy znacznie zmniejszonym ruchu turystycznym i wzroście kosztów, stanowi wynik korzystny.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#HalinaKoźniewska">Pierwotnie ustalony limit nakładów inwestycyjnych został zmniejszony w lipcu 1981 r. do poziomu 264 mln zł. Wstrzymanych zostało 21 inwestycji. Zadania te zostały zrealizowane w 129%, co nastąpiło w dużej mierze dzięki przyspieszeniu budowy 4 zajazdowi. Pomimo to Najwyższa Izba Kontroli formułuje szereg istotnych zastrzeżeń, m.in. dotyczących niskiego wykorzystania środków na zabezpieczenie obiektów wstrzymanych, brak przekazania zakładu „Foto-Pam” we Wrocławiu oraz podejmowania zadań inwestycyjnych bez właściwego przygotowania. Poważnie niepokoi ciągnąca się od 7–9 lat budowa 4 hoteli, z których dwa - w Sosnowcu i Białymstoku - wstrzymano. Pomimo niesprzyjających warunków CT „Orbis” w pełni wywiązała się z obowiązków w zakresie spłat kredytów dewizowych i zlotowych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#HalinaKoźniewska">Liczba osób uczestniczących w krajowym ruchu turystycznym była, w stosunku do roku poprzedniego, mniejsza o 22%, a liczba udzielonych noclegów - o 14%. Największy spadek dotyczył noclegów w pokojach gościnnych, na campingach i polach namiotowych. Wobec wzrostu cen usług turystycznych sytuacja w roku bieżącym może ulec pogorszeniu, tymczasem ta forma wypoczynku należy do najpopularniejszych. W turystyce zagranicznej wyjazdowej nastąpił spadek liczby uczestników o 33%, a w przyjazdach turystów zagranicznych do Polski - o 69%, co miało zasadniczy wpływ na wyniki wyspecjalizowanych w tej dziedzinie biur podróży i CT „Orbis”. Uzyskane wpływy dewizowe stanowiły 44% stanu z roku 1980. Różnie w poszczególnych przedsiębiorstwach kształtował się poziom akumulacji, z tym, że największą uzyskała CT „Orbis”. Pogorszenie wskaźnika rentowności wystąpiło najjaskrawiej w działalności hotelarskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#HalinaKoźniewska">Dochody budżetowe planowane w budżecie centralnym wykonano w 126%, a wydatki w 85,9%. Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku nie został zrealizowany zarówno w zakresie dochodów, jak i wydatków w blisko 20%.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#HalinaKoźniewska">Istotne nieprawidłowości stwierdzono w finansowaniu prac badawczych oraz realizacji niektórych zadań inwestycyjnych, na co wskazuje materiał Najwyższej Izby Kontroli. Zjawiska te budzą niepokój. Idzie o niebagatelne kwoty. Podjęto dziesiątki tematów badawczych. Ich skuteczność jest nieznana. Np. z objętych badaniem 18 prac wykorzystano w praktyce tylko jedną. Poważne nieprawidłowości stwierdzono również w zakresie planowania, zlecania Instytutowi Turystyki do wykonania oraz odbioru prac badawczych. Podpisywanie protokołu odbioru prac wykonanych w Instytucie Turystyki dla GKT traktowano jako wymóg formalny. Przy odbiorze nie uczestniczyli przedstawiciele zleceniodawcy. Na wykonane ekspertyzy nie sporządzano nawet protokołów odbioru, choć koszt wykonania ekspertyzy pt. „Popyt turystyczny ludności” przekroczył 0,5 mln zł. Nie zapewniono nadzoru nad działalnością Instytutu Turystyki. Byłoby ważne uzyskanie informacji, w jaki sposób resort ustosunkował się do zarzutów postawionych przez NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#HalinaKoźniewska">W zakresie inwestycji jedną z podstawowych przyczyn niepełnej realizacji zadań był niedostateczny stan ich przygotowania. Analiza przyczyn powstawania nieprawidłowości wskazała na zbyt mały zakres i skuteczność nadzoru nad działalnością inwestorów bezpośrednich ze strony urzędów wojewódzkich oraz departamentu zagospodarowania turystycznego GKT. Doprowadziło to do sytuacji, w której zaniechano dalszej realizacji 16 zadań w ramach planu centralnego, na które wydatkowano już 47,3 mln zł. M.in. dotyczy to motelu w Bogdanowie oraz zajazdu w Dusznikach.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#HalinaKoźniewska">Turystyka rozlicza się jednak nie tylko z wyników ekonomicznych. Liczą się efekty społeczne i w tym zakresie podjęto w roku ubiegłym wiele pozytywnych inicjatyw. Generalnie plan i budżet GKT zostały wykonane. Mimo trudności organizacyjnych i zaopatrzeniowych Komitet potwierdził umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#HalinaKoźniewska">Organizowanie i uprawianie turystyki w 1982 r. odbywać się będzie w niekorzystnych warunkach w związku z ograniczeniami dotyczącymi zagranicznego ruchu turystycznego, przy wzroście cen zaopatrzeniowych, Limitowaniu paliw oraz reglamentacji artykułów żywnościowych. Część społeczeństwa zrezygnuje z niektórych rodzajów drogich usług, wybierając miejscowości położone bliżej miejsca zamieszkania oraz ograniczając się do wolnych dni tygodnia. Uwzględniając te uwarunkowania, resort zakłada, że sprzedaż usług będzie niższa o 36,2% niż w roku ub. natomiast trafnie przewiduje się, że powinny wzrosnąć tańsze usługi turystyczne, świadczone przez PTTK (wzrost o 37,2%). Utrzymuje się niewiele obniżony wskaźnik zatrudnienia i funduszu płac w celu zachowania wykwalifikowanej kadry turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#HalinaKoźniewska">Na podkreślenie zasługuje działalność legislacyjna GKT, który spowodował wydanie szeregu aktów prawnych. W ten sposób społeczne korzyści z uprawiania turystyki uzyskają wsparcie finansowe państwa. Działania te aktywizują równocześnie gospodarkę turystyczną oraz sprzyjają zahamowaniu niekorzystnych spadków w zakresie podaży i popytu na usługi turystyczne. W przypadku inwestycji słusznie zamierza się kontynuować zadania rozpoczęte w latach ubiegłych oraz inwestycje modernizacyjne. Obok tego przewiduje się znaczne przyrosty miejsc na campingach i polach namiotowych oraz w zajazdach. W świetle niskiego wykorzystania miejsc na campingach w roku 1981 tego rodzaju założenia nie wydają się uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#HalinaKoźniewska">W materiale resortowym dużo uwagi poświęca się problematyce reformy gospodarczej w turystyce. Do ważnych kwestii należy wprowadzenie cen regulowanych na turystykę krajową o charakterze socjalnym, co umożliwiłoby przeciwdziałanie dążeniom przedsiębiorstw do maksymalizacji zysku oraz ograniczenie wzrostu cen na te rodzaje świadczeń. Poziom kosztów w turystyce zależy od cen materiałów i towarów oraz wielkości podatków. W związku z tym proponuję poparcie przez Komisję postulatu, by świadczenie usług turystycznych - podobnie jak wszelkich usług niematerialnych - było zwolnione od podatku obrotowego oraz innych podatków o charakterze cenotwórczym, tj, podatku od nieruchomości. Obciążenia te w żadnym przypadku nie powinny zaś dotyczyć przedsiębiorstw świadczących usługi o charakterze socjalnym oraz turystyki kwalifikowanej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#HalinaKoźniewska">Mając na uwadze, iż zastosowanie nowego systemu motywacyjnego, w połączeniu z nowymi zasadami ustalania cen na usługi turystyczne, może zrodzić cały szereg zjawisk niekorzystnych ze społecznego punktu widzenia (np. preferowanie podaży usług o wysokiej rentowności), należy wnikliwie śledzić praktyczne konsekwencje przyjętych rozwiązań dla kształtowania się podaży usług turystycznych po wprowadzeniu reformy. Nowe reguły działalności gospodarczej, groźba likwidacji części przedsiębiorstw turystycznych oraz zmniejszenie się popytu powinny spowodować większe starania o klienta, o zwiększenie obrotów, utrzymanie czy powiększenie zysków lub zmniejszenie deficytu. W tym celu będzie preferowany prowizyjny i czasowo-prowizyjny system wynagrodzeń, zwłaszcza na stanowiskach bezpośredniej sprzedaży i obsługi klientów.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanBłoński">Występują olbrzymie braki podstawowego sprzętu sportowego i obuwia, np. trampek, czy tenisówek. Działacze zwracają się z prośbą o zwiększenie dostaw dla klubów sportowych. Utrzymywanie się bowiem obecnej sytuacji grozi wycofaniem na jesieni szeregu drużyn, głównie juniorów z rozgrywek. Dobrze by było, gdyby pewna część sprzętu była kierowana do odbiorców pozarynkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StefanDziedzic">Chciałbym podkreślić bardzo dokładny i analityczny materiał posła koreferenta. Nie ulega wątpliwości, że choć kryzys miał wpływ na działalność GKKFiS, to potrafił on wychodzić z tej sytuacji. Nie oznacza to jednak, że nie było też i uchybień. Zaobserwowano obniżenie poziomu sportowej czołówki. Resort powinien wzmóc kontrolę inwestycji sportowych ciągnących się latami. Wyraźne cięcia finansowe dotyczyły przede wszystkim sprzętu importowanego, a przesunięcie „Polsportu” do resortu przemysłu chemicznego i lekkiego już się wyraźnie niekorzystnie odbija na zaopatrzeniu w sprzęt krajowy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StefanDziedzic">W planie na 1982 r. słusznie położono nacisk na rozwój kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Nie ulega wątpliwości, że jest to jedne z najtrudniejszych problemów GKKFiS. Wspólnie z Komisją Oświaty przeprowadziliśmy częściową analizę funkcjonowania szkół sportowych. Jesteśmy w trakcie ich wizytowania. Nie ulega wątpliwości, że większość propozycji dotyczy rozwoju sportu poprzez szkoły mistrzostwa sportowego. Chciałbym zasugerować, aby GKKFiS odważniej wchodził w sprawy inwestycji sportowych. Bez tych podstawowych inwestycji nie można myśleć o rozwoju kultury fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Opinie zawarte w obu przedstawionych materiałach są bardzo ostrożne i jest to, moim zdaniem, prawidłowe. Ustosunkowanie wymaga kilka spraw. Jeżeli chodzi o kulturę fizyczną i sport, to pewne przedsięwzięcia dokonane w 1981 r. przyniosły dobre rezultaty i nawet - gdy wyjdziemy z kryzysu - należałoby je kontynuować. Za prawidłowe uważam załatwienie przez GKKFiS m.in. sprawy środków na stypendia, przejęcia trenerów przez kluby. Stąd też mogą wynikać wnioski dotyczące organizacji i kierunków działania na przyszłość. W tym stanie, w jakim obecnie kraj się znajduje, posiadany potencjał powinien być wykorzystany w sposób możliwie maksymalny. Bardzo wiele mówi się o wychowaniu młodzieży, ale w jaki sposób wykorzystuje się posiadany potencjał, aby rozwijać kulturę fizyczną? Trzeba zrobić duży społeczny ruch, trzeba wciągnąć ludzi w te działanie, aby je zwielokrotnić.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Patrząc teraz na osiedla myślę niejednokrotnie o zimie. Zastanawiam się, gdzie będą ślizgawki, miejsca do saneczkowania? A jest to sprawa niebłaha. Brak mi w materiałach informacji o działaniach międzyresortowych. Są sprawy, które muszą być koordynowane.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Zastanowienia wymaga co dalej robić z turystyką. Materiały są obszerne, ale nie widzę w nich koncepcji dalszego działania. Kryzys wpłynął na ograniczenie turystyki zagranicznej i co dalej? Musimy też pamiętać o umożliwieniu turystyki i wypoczynku rodzinom, zwłaszcza wielodzietnym; środki na ten cel powinny być doprowadzone do gminy. W materiałach skwitowano sytuację, ale nie ma planu działania.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Potrzebne jest szerokie informowanie społeczeństwa o tym, co się robi dla ułatwienia wypoczynku, o staraniach podejmowanych dla większego udostępnienia różnych form spędzania urlopu. Tymczasem prasa ogranicza się jedynie do komunikowania jak drogie są wczasy. Niemałe pole działania w organizowaniu dobrych możliwości wypoczynku, w tym sobotnio-niedzielnego ma administracja terenowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HenrykRafalski">W poprzedniej i obecnej kadencji, Komisja dokładała wiele starań, aby dokonać urealnienia planów i form kontroli. W obydwu komitetach, zarówno w części dotyczącej przeszłości i teraźniejszości, jak i przyszłości, analizy zostały wykonane. W kulturze fizycznej, tzw. sejmik był okazją do przedstawienia ocen i propozycji. To samo dotyczy turystyki. Zresztą cały czas naciskaliśmy na przeprowadzanie takich studiów i analiz, aby wiedzieć czego się trzymać.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#HenrykRafalski">W minionym dziesięcioleciu miały miejsce korzystne zjawiska, np. otwarcie granicy z NRD. Dało to zasmakować masowej turystyki zagranicznej. Jesteśmy bogaci w doświadczenia i propozycje. Należy oczekiwać, że w rezultacie reformy gospodarczej oraz po odwołaniu stanu wojennego powstaną warunki realizacji programów rozwoju turystyki i sportu masowego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#HenrykRafalski">Jeśli chodzi o porządkowanie prawa i próby nadania obu komitetom większej mocy koordynacyjnej, to propozycje zostały przedłożone. Robiliśmy wszystko w Prezydium Rządu, aby turystyka socjalna i masowy sport znalazły się pod parasolem ochronnym i tak też się w dużej mierze stało. Trzeba powiedzieć, że jest w tym spory udział komisji. Udało się zapewnić uzasadniony społecznie podział kosztów wypoczynku: jedna trzecia - zainteresowani, jedna trzecia - fundusz socjalny i jedna trzecia - państwo, zwłaszcza jeżeli chodzi o kolonie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#HenrykRafalski">Jak wygląda realizacja postanowienia dotyczącego zmian w zakresie koordynacji turystyki, turystyki zagranicznej oraz lokalizacji inwestycji. Interesuje mnie też sprawa zabezpieczenia potrzeb socjalnych w świetle reformy gospodarczej. Między GKKFiS a Ministerstwem Oświaty i Wychowania oraz Ministerstwem Szkolnictwa Wyższego została podpisana umowa dotycząca rozszerzenia zajęć i umasowienia sportu w systemie szkolnym. Jak to wygląda w praktyce?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#HenrykRafalski">Jeszcze raz powtarzam - prezentuje się nam plany, które następnie okazują się nierealne. Tym sposobem rząd staje się dłużnikiem swoich własnych programów, a mówi się, że to Sejm je uchwalił. Co więc należy robić? Czy Sejm powinien powoływać zespoły ekspertów, którzy sprawdzą czy owe plany są realne? Wymownym przykładem nierealizowania zatwierdzonych zamierzeń są inwestycje dla służby zdrowia. Zostały one wykonane w 20%, a jeszcze w 1978 roku ówczesny minister zdrowia informował na forum Sejmu, w odpowiedzi na interpelacje, że będą wykonane w 98%. Apeluję do przedstawicieli resortów - nie przedstawiajcie nam pod głosowanie planów, których nie jesteście w stanie wykonać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianRenke">Nie ulega wątpliwości, że ub. rok był bardzo trudny. Dokonując oceny 1981 r. nie chcieliśmy prezentować urzędowego optymizmu. Mimo zagrożeń udało się tę sferę życia obronić. Bez wsparcia Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej wiele spraw wyglądałoby znacznie gorzej. W tym roku musimy się liczyć z kolejną fazą trudności. Obniżenie się stopy życiowej, wzrost napięć społecznych, zaabsorbowanie ludzi codziennymi kłopotami da znać o sobie w dziedzinie kultury fizycznej i w sporcie. Wtórne odbicie ubiegłorocznych kłopotów wymaga podjęcia stosownych działań. W każdej z podniesionych przez NIK spraw podzielamy niepokój kontroli. Badania naukowe i wdrożeniowe nie są naszą najmocniejszą stroną. Nie jesteśmy zadowoleni z efektów. W Instytucie Sportu dostrzegamy nieprawidłowości w działaniu. Ostatnio zmieniło się tam kierownictwo, z czym wiążemy pewne nadzieje.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarianRenke">Zmniejszono nabór na studia tylko wieczorowe. Taka tendencja będzie się utrzymywała nadal. Zwiększamy zaś przyjęcia na studiach stacjonarnych. Wspólnie z Ministerstwem Oświaty i Ministerstwem Szkolnictwa Wyższego chcemy kształcić nauczycieli WF w kilku wyższych uczelniach pedagogicznych, przede wszystkim w Kielcach i Bydgoszczy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarianRenke">Zgadzamy się z opiniami NIK, iż w Centralnym Ośrodku Sportu i w związkach sportowych daje się zaobserwować pewne nieprawidłowości. Podyktowane jest to często partykularyzmem, źle pojętym interesem związku itd. Nie da się tego jednak natychmiast naprawić, chociaż jest to naszym dążeniem. Rygory stanu wojennego narzuciły związkom sportowym pewien porządek. O kilkadziesiąt procent zmniejszyły się wyjazdy zagraniczne. Zarzuca się nam zresztą, że zablokowaliśmy wyjazdy na Puchar Europy w grach zespołowych i nie wypuszczamy juniorów do krajów zachodnich.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarianRenke">Sprawa Drzonkowa wymaga szczególnego traktowania. Inwestycję tę zaczęto budować w latach siedemdziesiątych. Budowa nabrała rozpędu w r. 1976. Powstał wspaniały ośrodek, który zdał egzamin w czasie mistrzostw świata w ub.r. Powstanie placówki przypadł jednak na lata dekoniunktury. Liczono się z tym, że w Drzonkowie będą odbywały się zgrupowania zawodników zagranicznych. Dzisiaj musimy z tych planów zrezygnować. Najbardziej prawidłowe byłoby przejęcie ośrodka przez GKKFiS. Dla Klubu „Dolmel” jest to za duży obiekt.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarianRenke">Nie rozpoczynamy nowych tytułów inwestycyjnych. Wyposażamy stare obiekty, a jest ich w kraju wiele. Będziemy wspierać budowę prostych urządzeń sportowych na osiedlach mieszkaniowych. Chcemy prowadzić politykę otwartych drzwi. Nie jest przecież normalne, aby obiekty sportowe godzinami były zamknięte na klucz.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MarianRenke">Brak sprzętu sport odczuwa dotkliwie. Decyzją Rady Ministrów i Komitetu Gospodarczego RM zalecono odpowiednim resortom, aby podstawową produkcję sprzętu sportowego włączyli do programów operacyjnych, chodzi głównie o obuwie sportowe, odzież dla dzieci i młodzieży. Zalecono także, aby wypożyczalnie sprzętu sportowego zaopatrywały się w hurcie lub bezpośrednio u producenta.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MarianRenke">Odstępujemy od praktyki przekazywania województwom środków z Totalizatora Sportowego w zależności od wpływów. Rozdział tych środków będzie uzależniony od rozwoju bazy sportowej na danym terenie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#MarianRenke">Umowa z Ministerstwem Oświaty i Ministerstwem Szkolnictwa Wyższego wpływa pozytywnie na rozwijanie kultury fizycznej w szkołach. Przez lata całe brak było wspólnych działań. W szkołach podstawowych udało nam się utrzymać dotychczas obowiązującą liczbę godzin wf. Na uczelniach wygląda to jednak znacznie gorzej, chociaż efektywniej działa AZS, który dzięki stypendiom wyrównał poziom.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#MarianRenke">Staraliśmy się, aby nasze plany były realne. Stąd pewna ostrożność w ich podejmowaniu. Jeszcze w tym roku opracujemy projekt ustawy o wypoczynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanSłomski">A co z problemem składek na rzecz federacji sportowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianRenke">W najbliższych dniach zostaną uregulowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StefanDziedzic">W roku ub. Komisja zajmowała się niezadowalającym stanem kultury fizycznej na wyższych uczelniach. Co resort aktualnie robi w tym kierunku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarianRenke">Nie chciałbym mówić ogólnikami. Sytuacja nie jest klarowna. Aktualnie uczelnie są zaabsorbowane innymi problemami. Do tematu zamierzamy wrócić na początku roku akademickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewKledecki">Zaniepokoił mnie fragment wypowiedzi, dotyczący utworzenia specjalnego przedsiębiorstwa produkcyjnego. To znowu dyrektor, struktura itd. Ile otrzymamy za występy naszej reprezentacji piłkarskiej na mistrzostwach świata w Hiszpanii, a ile wynosi koszt transmisji telewizyjnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarianRenke">W rzeczywistości przedsiębiorstwo to powstało w drodze reorganizacji ośrodka badawczo-rozwojowego „Polsportu” w przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe. Pierwszym jego zadaniem będzie współpraca z zakładami przemysłu lekkiego, produkującymi wyroby użytku sportowego itp., drugim - jednostkowa produkcja unikalnego sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarianRenke">Nie można już w tej chwili dokładnie określić dochodów z udziału reprezentacji Polski piłkarskich mistrzostwach świata, ale biorąc pod uwagę dochody uzyskane w Argentynie - sądzimy, że dochody wyniosą ok. 1 mln dolarów, przy wydatkach rzędu 200–250 tys. dolarów. Cały zysk netto wpływa do kasy GKKFiS. Nie znam kosztów transmisji, ponieważ płaci za nią Komitet ds. Radia i Telewizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#EdgarKaczmarek">Wszystkie uwagi podniesione w referacie i dyskusji zostaną szczegółowo rozpatrzone i zrealizowane. To samo czynimy z ustaleniami kontroli NIK, które są dla nas bardzo pomocne. Budowa modelu w Bogdanowie została podjęta na wniosek wojewody Cozasia, popartego przez wicepremiera Pykę. Obecnie inwestycji tej nie chcemy kontynuować. Inaczej w przypadku zajazdu w Dusznikach. Myślimy o kontynuacji i będziemy dążyć, aby inwestycja ta nie była więcej przedmiotem krytyki Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#EdgarKaczmarek">Prawdą jest, co wynikało z koreferatu i wypowiedzi posłów, że mamy do czynienia z okresem poważnego zmniejszenia się ruchu turystycznego, tak krajowego, jak i zagranicznego. Zjawisko to jeszcze bardziej pogłębi się w roku bieżącym. W związku z tym dążymy do pełnego wykorzystania bazy turystycznej, tak by jak najwięcej osób, zwłaszcza dzieci, mogło z niej korzystać, by jak najwięcej osób mogło uzyskać ulgi i dopłaty, pozwalające im wyjechać na wypoczynek.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#EdgarKaczmarek">W ub.r. spłaty kredytów inwestycyjnych zostały zrealizowane z nadwyżką. W tym roku nie jest to możliwe i w związku z tym pragniemy zaciągnąć pożyczki na rzecz tych spłat.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#EdgarKaczmarek">Z dniem 30 czerwca br. CT „Orbis”, podobnie jak wszystkie zjednoczenia, ulega likwidacji. Od 1 lipca funkcjonować będzie wielobranżowe przedsiębiorstwo turystyczne „Orbis”. Trwają dyskusje nad jego szczegółową koncepcją i statutem.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#EdgarKaczmarek">W pełni zgadzamy się z krytycznymi uwagami co do badań naukowych zlecanych przez GKT. Powołaliśmy specjalny zespół dla zbadania zasadności poniesionych dotychczas kosztów w celu racjonalizacji przyszłych decyzji w tym przedmiocie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanPawlak">Rozmiary turystyki przyjazdowej z krajów kapitalistycznych zależą przede wszystkim od polityki rządów zachodnich, zwłaszcza USA, które starają się utrudnić współpracę z Polską. Rząd USA zakazał biurom turystycznym działalności w tym zakresie. Pozostał nam tylko jeden kanał współpracy - Kościół, z czego nie rezygnujemy. We Francji ostra walka polityczna spowodowała, że biura turystyczne, które uprzednio podjęły się organizacji wyjazdów do Polski - wycofały się. Bardziej optymistyczne informacje nadchodzą ze Skandynawii, i chyba trochę ludzi stamtąd przyjedzie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanPawlak">Do krajów socjalistycznych wyjedzie 250 tys. Polaków w grupach zorganizowanych, z czego najwięcej, bo 130 tys. - do Bułgarii. Nie będzie - jak na razie - wyjazdów do ZSRR. W skali tylko bardzo ograniczonej nastąpią wyjazdy do pozostałych krajów graniczących z Polską. Nie ma w tym naszej winy, bowiem spełniliśmy wszelkie warunki prawne i finansowe, by kontynuować wymianę na warunkach sprzed 13 grudnia ub.r. Decyzje o zawieszeniu lub ograniczeniu współpracy turystycznej podjęły władze tych krajów. Ponadto Czechosłowacja wprowadziła tego rodzaju warunki finansowe, które czynią przyjazd turysty polskiego zupełnie nieopłacalny. Dochodzą ponadto restrykcje celne. Jest ewenementem w prawie celnym, iż większość krajów socjalistycznych wprowadziła dodatkowe regulacje, które mają zastosowanie wyłącznie do turystów polskich.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanPawlak">Jeżeli chodzi o turystykę socjalną, to przejęliśmy szereg budynków. W związku z wejściem w życie ustaw o przedsiębiorstwach od stycznia nie płacą one na fundusz inwestycji socjalnych. Tę część pieniędzy, która na nim pozostała, kierujemy głównie na remonty domów FWP i na te inwestycje zakładów pracy, którym niewiele brakuje do zakończenia.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanPawlak">Przyjęliśmy określone priorytety. Podstawowym stało się zapewnienie wypoczynku dla dzieci i młodzieży, zorganizowanie kolonii i obozów. Jeśli chodzi o dorosłych, to skoncentrowaliśmy się na zahamowaniu spadku liczby wczasowiczów, który nastąpił w roku ub., co jednak jest zadaniem bardzo trudnym. Jest to konsekwencja niewielkiej ilości pieniędzy w kieszeniach obywateli i ograniczonych przecież funduszy socjalnych. Sytuacja jest tutaj zresztą zróżnicowana. W gorszej sytuacji są zakłady małe, które dotychczas korzystały z pomocy zjednoczeń. Szacujemy, że w br. spadek wyniesie ok. 30%. Poszukujemy jednak nowych rozwiązań, aby maksymalnie wykorzystać bazę wypoczynkową. Uporządkowano wiele spraw. M.in. z naszej inicjatywy Rada Ministrów podjęła uchwałę stwarzającą niezmienione warunki działania FWP, jeśli chodzi o organizację wypoczynku. FWP nie płaci podatku dochodowego i obrotowego, co umożliwia obniżenie kosztów wypoczynku. Na dofinansowanie wczasów dla rencistów i emerytów przeznaczono 1,2 mld zł. Rada Ministrów podjęła też uchwałę dającą możliwość wykorzystania bazy wypoczynkowej, znajdującej się w gestii zawieszonych związków zawodowych. Cała działalność jest dobrze koordynowana. Specjalny sztab operacyjny kontroluje przygotowanie do sezonu. Bardzo uprzywilejowanie chcemy potraktować turystykę kwalifikowaną. Mamy zgodę na częściowe dofinansowanie bazy tej turystyki ze środków Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanWaleczek">Czy z Polski będzie można wyjeżdżać indywidualnie do krajów kapitalistycznych?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanWaleczek">Wiceprzewodniczący GKT Jan Pawlak: Można wyjeżdżać na imprezy sportowe, konferencje naukowe itp., ale jeżeli chodzi o turystykę indywidualną w ścisłym znaczeniu to na razie nie. Są ograniczenia paszportowe i brak jest środków finansowych. W br. nie widzimy możliwości rozpoczęcia ruchu turystycznego z Zachodem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanSłomski">Kto przejął domy będące własnością zjednoczeń? Jak dofinansowane są wczasy dla rencistów i emerytów?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanSłomski">Wiceprzewodniczący GKT Jan Pawlak: Domy te zostały przekazane większym zakładom pracy i nie ma ani jednego bezpańskiego. Jeżeli chodzi o wczasy dla rencistów i emerytów, to wszyscy ci, którzy korzystają z zakładowych funduszy socjalnych traktowani są tak samo jak prądownicy. Natomiast ci, których obsługuje FWP, płacą w zależności od wielkości renty lub emerytury. Mamy opracowane nowe zasady odpłatności zależne od dochodu, a nie wysokości renty lub emerytury. Projekt ten pragniemy szeroko przekonsultować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewKledecki">Nie ubolewałbym nad tym, że turystyka zagraniczna odbywa się tylko przez kanał kościelny.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewKledecki">Jak w świetle wystąpienia przewodniczącego pogodzić stosunek ościennych państw socjalistycznych do naszych turystów z głoszoną przyjaźnią między państwami socjalistycznymi? Uważam, że sprawą tą powinna się zająć Komisja Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewKledecki">Wiceprzewodniczący GKT Jan Pawlak: Sprawa ta była analizowana przez zespół międzyresortowy i MSZ zostało zobowiązane do wyjaśnienia tych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewKledecki">Dyrektor Zespołu NIK Klemens Romanowski: Są podstawy do wyrażenia uznania dla obu komitetów za tak trudną pracę. Kontrolujemy kilka dużych zakładów pracy, jak np. „Cegielski” czy „Pafawag”. Szybko i energicznie zapewniono środki na organizację wypoczynku. Ale czy zostaną one wszędzie i do końca wykorzystane? Dla wielu osób sprawa turystyki i wypoczynku jest drugorzędną, bo nie są zaspokojone albo rozpoznane potrzeby pierwszorzędne. Nie ma chętnych, aby można było wydatkować te środki. Zresztą prasa nie zrobiła tutaj wiele dobrego, bo cały czas pisano o tym, jak drogie są wczasy. Bardzo małą aktywność wykazują pracownicy mający wielodzietne rodziny.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZbigniewKledecki">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Podejmujemy propozycję dotyczącą wyrażenia komitetom uznania za ich pracę. Sprawa wykorzystania środków na wypoczynek urlopowy jest bardzo ważna. Prosiłbym przewodniczących, aby do końca miesiąca sporządzili diagnozę. W oparciu o nią powinni oni zorganizować konferencję prasową, w celu wyjaśnienia sytuacji i zwrócenia przedstawicielom prasy uwagi, że niepotrzebnie tak eksponowano sprawę opłat za wczasy.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#ZbigniewKledecki">Konieczne jest podjęcie prac nad nowelizacją ustawy o FWP. Albo trzeba włączyć tę ustawę do projektu ustawy o wypoczynku, albo potraktować oddzielnie.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#ZbigniewKledecki">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w 1981 r. oraz projekt budżetu na 1982 r. w obu rozpatrywanych częściach.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#ZbigniewKledecki">Komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie budownictwa psychiatrycznego oraz w sprawie stworzenia bodźców materialnych powodujących wzrost zainteresowania turystyką gmin i małych miast.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>