text_structure.xml 59.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 8 stycznia 1981 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD), rozpatrzyła: projekt planu i budżetu na 1981 r. w części dotyczącej Komitetu DS. Radia i Telewizji.)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: przewodniczący Komitetu DS. Radia i Telewizji Zdzisław Balicki, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji była informacja Komitetu DS. Radia i Telewizji oraz koreferat posła Izydora Adamskiego (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Z informacji wynika m.in., że w roku 1981 programy radiowe emitowane będą w okresie 63, 8 tys. godzin, tj. na poziomie roku 1980.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">Program całodobowy, nadawany na falach długich przez radiostację w Gąbinie, jest słyszalny na terenie całego kraju oraz w większości krajów europejskich. Ma on charakter informacyjno-publicystyczno-muzyczny, oparty jest na krótkich formach i spełnia postulat bezpośredniego oddziaływania na społeczeństwo poprzez aktualną informację, publicystykę polityczną, społeczną, gospodarczą, kulturalną i sportową.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">Program drugi, nadawany na falach średnich i ultrakrótkich, ma charakter literacko-muzyczno-społeczny.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Program trzeci, nadawany na falach krótkich i ultrakrótkich, ma charakter artystyczno-rozrywkowy ze stałymi pasmami pogłębionej, aktualnej publicystyki krajowej i zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Program czwarty będzie nadawany na falach ultrakrótkich i ma charakter edukacyjno-muzyczny; będzie on spełniał funkcje ustawicznego kształcenia i popularyzacji wiedzy wśród wszystkich grup społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Nadawany jest również program „dla tych co na morzu”, adresowany do polskich marynarzy i rybaków dalekomorskich, emitowany na falach średnich i ultrakrótkich w wymiarze 6 godzin dziennie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Ponadto nadawanych będzie 16 programów regionalnych, w ramach IV programu na falach ultrakrótkich. Poza emisją programów lokalnych, rozgłośnie regionalne będą nadawały programy na antenę ogólnopolską, a ich udział stanowić będzie ok. 20% całości programu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">Radio „Polonia,” przeznaczone dla słuchaczy z zagranicy, nadaje program przez ok. 42, 5 godziny na dobę (równoległe emisje na różnych częstotliwościach). Główne obszary, do których kierowane są audycje zagranicznego kraje europejskie oraz kraje basenu Morza Bałtyckiego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">Poza programami emitowanymi z anten w kraju, Radio „Polonia” przygotowuje 250 godzin programu na eksport z przeznaczeniem do emisji z anten w krajach socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">W prezentowanych na antenie radiowej i telewizyjnej programach znajdą odbicie przede wszystkim główne kierunki nakreślone przez Biuro Polityczne KC PZPR i Prezydium Rządu oraz zadania ujęte w uchwałach VI i VII Plenum KC PZPR, uchwałach Rady Ministrów i innych aktach normatywnych centralnych organów władzy państwowej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">W programach informacyjnych i publicystycznych będzie nadawana wszech stronna informacja dla społeczeństwa o rzeczywistym stanie spraw publicznych oraz dyskusje o wspólnym kształtowaniu przez Polaków teraźniejszości i przyszłości kraju. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na normalizację i przebudowę struktur życia społecznego, głównie w dziedzinie odzyskiwania przez partię zaufania i umacniania jej kierowniczej roli. Podejmowane będą problemy reaktywowania samorządności kontroli społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji Sejmu, a w problematyce ekonomicznej uwaga koncentrować się będzie na zagadnieniach reformy gospodarczej, jej założeniach i warunkach realizacji. Wiele miejsca poświęci się problemom rolnictwa, a zwłaszcza racjonalnej gospodarce ziemią, rezerwom produkcyjnym rolnictwa indywidualnego, umacnianiu rangi zawodu, rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">W zakresie problematyki międzynarodowej ukazywane będą korzyści wynikające z trwałego sojuszu ze Związkiem Radzieckim oraz całą wspólnotą krajów socjalistycznych. Wiele miejsca zajmą sprawy odprężenia, współpracy z krajami poza obozem socjalistycznym oraz stosunki gospodarcze z krajami Trzeciego Świata.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">Programy o charakterze literackim i o profilu publicystyki kulturalnej powinny spełniać funkcję upowszechniania dorobku kulturalnego, sprawowania mecenatu nad literackimi środowiskami twórczymi, popierania rozwoju specyficznie radiowych i telewizyjnych środków wyrazu, a przede wszystkim reportażu. Przewiduje się na przykład w programie III nadawanie nowych cyklów prezentujących pamiętniki i wspomnienia dotyczące sławnych ludzi bądź wielkich wydarzeń, fragmenty najwybitniejszych esejów polskich i obcych powstałych w XX wieku, najwybitniejszych polskich reportaży powstałych w latach 1945–1980. W magazynach kulturalnych zostanie wprowadzony nowy cykl poświęcony panoramie pozawarszawskich scen teatralnych oraz cykl prezentujący sylwetki twórców polskiej kultury i nauki.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">W programach oświatowych i popularnonaukowych, działalność radia skierowana będzie na węzłowe problemy związane z przekształceniem systemu oświaty, włączaniem nauki do przezwyciężania kryzysu gospodarczego i społecznego.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">Więcej czasu na antenie zajmą programy dla dzieci i młodzieży i większe ma być ich oddziaływanie wychowawcze. Do dominujących tu elementów należy zaliczyć aktywizację młodzieży w jej środowiskach, odnowę organizacji młodzieżowych oraz ich samorządności, naukę i pracę młodzieży oraz skomplikowane problemy młodej rodziny.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">W programach muzycznych dominować będzie muzyka polska w szerokim wachlarzu form i stylów historycznych. W październiku 1981 r. odbędzie się VIII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. II. Wieniawskiego, który będzie emitowany przez radio; ponadto w programie III zamierza się wprowadzić cykl poświęcony kantatom J.S. Bacha. W związku z 450 rocznicą urodzin Jana Kochanowskiego będzie kontynuowany cykl „Gomółkowe melodie”. Jednocześnie będzie się kontynuować inicjatywy bezpośredniego transmitowania koncertów publicznych, jako żywych form prezentacji muzyki.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">W programach rozgłośni regionalnych znajdą odbicie wszystkie podstawowe problemy prezentowane na antenie centralnej, z uwzględnieniem specyfiki regionów i województw; wiodącymi tematami będą przygotowania do IX Zjazdu PZPR oraz popularyzacja uchwał Zjazdu.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#Sprawozdawca">W planie na 1981 r. zakłada się nadawanie dwóch programów telewizyjnych w ilości 8, 6 tys. godzin ogółem, w tym 5 tys. godzin będą stanowiły programy w kolorze. Przewiduje się, że w roku bieżącym wyprodukowanych zostanie 1,556, 5 tys. metrów ekranowych produkcji filmowej, z tego na ośrodki terenowe przypadnie 629, 5 tys. metrów.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#Sprawozdawca">Telewizyjna Wytwórnia Filmów POLTEL, Telewizyjne Studio Filmów Animowanych w Poznaniu oraz wydziały produkcji filmowej w terenowych ośrodkach telewizyjnych zrealizują 80 odcinków filmów telewizyjnych, 139 filmów średnio- i krótkometrażowych, 15 filmów animowanych oraz szereg materiałów filmowych, jak reportaże, felietony i inne wstawki, stanowiące uzupełnienie własnego programu telewizyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#Sprawozdawca">Na rok 1981 przewidziana jest reforma programu telewizyjnego, w związku z czym w najbliższych tygodniach zainicjowana będzie na naradzie aktywu programowego telewizji szeroka dyskusja na ten temat. Przygotowano do dyskusji listę problemów, z których najważniejsze polegają na tym, że:</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#Sprawozdawca">- program telewizyjny powinien wyrażać i upowszechniać wspólność celów i zadań społeczeństwa tworzącego socjalizm, umacniać jego zasady ustrojowe i formy życia społecznego, uwzględniać pluralizm światopoglądowy, wielość nurtów i kierunków istniejących w kulturze i życiu społecznym, interesy i poglądy różnych grup społecznych i środowisk;</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#Sprawozdawca">- społeczeństwo nie może być wyłącznie przedmiotem, na który telewizja oddziałuje, ale ma ono prawo korzystać z telewizji dla wyrażenia swoich poglądów i potrzeb;</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#Sprawozdawca">- ważna jest praktyczna realizacja zasady społecznej kontroli telewizji;</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#Sprawozdawca">- taka powinna być reforma treści i form informacji i publicystyki telewizyjnej, aby aktualne, wszechstronne i obiektywne informacje pozwalały widzom rozumieć otaczający świat i prawa nim rządzące oraz brać czynny udział w życiu społecznym;</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#Sprawozdawca">- przezwyciężać trzeba bierny odbiór telewizji i - co się z tym wiąże - bierne postawy wobec kultury i życia społecznego.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#Sprawozdawca">Zakłada się utrzymanie w roku 1981 w dotychczasowym kształcie i rozmiarze czasowo-przestrzennego programu telewizyjnego. Programy edukacyjne zajmą 20% czasu programu pierwszego i ok. 15% programu drugiego. W programach dla szkół główna uwaga kierowana będzie na programy adresowane do klas I-III. Modyfikowane będą cykle programowe dla klas wyższych, przygotowuje się nowe opracowania programów w zakresie wychowania obywatelskiego i historii.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#Sprawozdawca">W programach Telewizyjnego Technikum Rolniczego i Radiowo-Telewizyjnej Szkoły średniej najwięcej uwagi poświęci się sprawom związanym z aktualnymi potrzebami rozwoju człowieka.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#Sprawozdawca">W programach NURT najwięcej uwagi poświęci się nauczaniu początkowemu, zostanie wprowadzony nowy cykl podejmujący aktualne problemy współczesności.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#Sprawozdawca">W cyklach języków obcych emitowane będą jak dotychczas cztery kursy języka obcego oraz nowy kurs języka angielskiego dla zaawansowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#Sprawozdawca">W programie pierwszym TV zmierzać się będzie do zachowania równowagi między programami artystycznymi a publicystyczno-oświatowymi. Przewiduje się eliminację pewnych programów, które według badań Ośrodka Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych nie znajdują aprobaty widzów: są to m. in. Studio Telewizji Młodych, Skarbiec, Porom Korespondentów, Proscenium, bloki Studia 2 i Studia 8.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#Sprawozdawca">W programie II, emitowany będzie cykl „Filmoteka narodowa”, „Klub filmowy” oraz programy rozrywkowi z Interwizji. Pewna część programu II adresowana będzie do oglądania z wyboru, a decydować o nim będą oceny wystawiane przez telewidzów.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#Sprawozdawca">Nakłady inwestycyjne wyniosą w roku 1981 - 540 mln zł, w tym na roboty budowlano-montażowe 138 mln zł. Ponadto Komitet ma otrzymać z Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu 3 mln zł na budowę studia telewizyjnego we Wrocławiu.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#Sprawozdawca">Projekt planu inwestycyjnego uwzględnia koncentrację nakładów na najważniejszych zadaniach w Warszawie 1. we Wrocławiu. Natomiast roboty prowadzone na pozostałych obiektach mają być doprowadzone do zamknięcia stanów surowych. Nie prze widuje się w roku bież. rozpoczęcia żadnych nowych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#Sprawozdawca">Koreferat przedstawił poseł Izydor Adamski (ZSL): Według przedłożonej przez Komitet informacji, w roku bieżącym nie zwiększy się w zasadzie liczba odbiorców programu radiowego, ale trzeba liczyć się z tym, że wielu z nich będzie dysponować kilkoma odbiornikami radiowymi, wykorzystywanymi w domu, w samochodzie, w czasie pracy. To wymaga pewnego zróżnicowania programu radiowego, odpowiednio do okoliczności, w jakich będzie on odbierany.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#Sprawozdawca">Nadal program II radia odbierany jest tylko na trzech czwartych terytorium kraju, a więc założenia, jakim służy ten program - najszersze oddziaływanie polityczno-kulturalne - nie będą w pełni zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#Sprawozdawca">W roku bieżącym zakłada się zwiększenie liczby abonentów telewizyjnych. I tutaj należy zasygnalizować, że będą abonenci dysponujący już dwoma, a nawet trzema odbiornikami.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#Sprawozdawca">Słyszalność programów radiowych dla zagranicy nie jest wszędzie dobra. Trzeba bardziej zróżnicować te programy i dostosować do specyfiki kraju, do którego będą emitowane.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#Sprawozdawca">Trzeba podejmować dalsze prace nad doskonaleniem założeń programowych radia, uwzględniając również konieczność poprawy technicznych warunków odbioru. Np. program nadawany dla marynarzy ma stosunkowo mały zasięg i może być odbierany tylko przez niewielką ilość statków. Program „Polonia” oceniany jest przez wielu odbiorców, jak można wnosić z nadchodzących listów, dosyć wysoko. Trzeba podejmować wysiłki na rzecz dalszego doskonalenia tego programu.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#Sprawozdawca">W programach lokalnych nadawane są audycje własne, w okresie 46 godzin tygodniowo. Jest to i dużo i mało. W niektórych regionach potrzeba słuchania własnego programu nie jest w pełni zaspokojona. Z drugiej strony, czy ma sens nadawane np. przez rozgłośnię kielecką muzyki radia Luksemburg w godzinach nocnych, co zalicza się również do programu lokalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#Sprawozdawca">Do przedstawionych zamierzeń programowych radia i telewizji trudno mieć jakieś szczególnie krytyczne uwagi. Zamierzenia te odpowiadają duchowi czasu i procesowi odnowy. Zakładają one prezentowanie rzetelnej informacji, kształcenie i rozrywkę. Wiele miejsca poświęca się problemom stosunków władza-społeczeństwo, prezentowaniu podstawowych zamierzeń państwa i partii. Trzeba jednak dać głos społeczeństwu, zapewnić dostęp obywateli do środków masowego przekazu. Rozszerzyć należy informację bieżącą, zwłaszcza w dziennikach radiowych i telewizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#Sprawozdawca">W nadawanym w radio przeglądzie prasy kiedyś cytowano przeważnie „Trybunę Ludu”, teraz jej miejsce zajęło „Życie Warszawy”. Mamy przecież znacznie więcej czasopism wyborze informacji nie powinny decydować tylko osobiste upodobania redaktorów przygotowujących przegląd prasy.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#Sprawozdawca">Według informacji Komitetu zamierza się szerzej traktować w programach radiowych i telewizyjnych problematykę rolnictwa. Dochodzą głosy, że rolnikom nie odpowiada sposób prezentowania ich tylko jako producentów żywności. O ile robotnicy potrafili wywalczyć sobie, że nie traktuje się ich już jako „roboli”, to w stosunku do rolników nie obserwuje się jeszcze tych zmian. Przecież rolnicy mają również swoje problemy socjalne, swoje zainteresowania i trzeba ukazywać ich nie tylko jako „roboli” ze wsi. Ciemnogród, obskurantyzm pokazujemy tylko na przykładzie wsi. Np. w jednym z reportaży, w którym podjęto problem „panny z dzieckiem” rolę podglądającej dziewczynę z dzieckiem grała statystka, więc nie był to reportaż oparty o prawdziwe fakty.</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#Sprawozdawca">Należałoby się zastanowić. czy nie ograniczyć godzin emitowania programu radia i TV, zwłaszcza w okresach szczytu energetycznego. Czy rzeczywiście konieczne jest nadawanie w kolorze tak dużej części programu telewizyjnego? Nie ma aż tak wielu abonentów posiadających odbiorniki telewizji kolorowej.</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#Sprawozdawca">Z uznaniem pokwitować należy zamierzenia programowe telewizji zwłaszcza w zakresie programów edukacyjnych i kulturalnych. Wychodzą one na przeciw przemianom społecznym i politycznym, jakie dokonały się w naszym kraju. W programach edukacyjnych, zwłaszcza społeczno-politycznych, zbyt dużo jest jeszcze propagandy, za mało rzeczywistej wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-2.45" who="#Sprawozdawca">Eliminowanie niektórych programów tylko na podstawie opinii Ośrodka Badań Opinii Publicznej i Studiów Programowych nie jest słuszne. Ośrodek ten zakłada, że każdy program, który - według jego badań - ogląda tylko 5% widzów, powinien być eliminowany. Stanowisko takie budzi wątpliwości, zwłaszcza że nie znamy zasad, na jakich prowadzone są te badania. Według opinii Ośrodka, film „Życie na gorąco” oglądało 78% telewidzów i spotkał się on ponoć z bardzo wysoką oceną, a dobrze wiemy, że cała Polska z niego kpiła.</u>
          <u xml:id="u-2.46" who="#Sprawozdawca">Nie należy eliminować magazynu „Skarbiec” i Magazynu Historycznego. Są to programy na bardzo wysokim poziomie i dobrze odbierane przez telewidzów, zwłaszcza przez młodzież.</u>
          <u xml:id="u-2.47" who="#Sprawozdawca">Ośrodek Badań Opinii Publicznej jest instytucją zasłużoną, w swoim czasie prowadził wiele rzetelnych badań, ale ostatnio zdarzało się tak, że opinie jego były dostosowywane do życzeń szefa Komitetu. Nam, posłom, zamykano usta prezentując zawsze poparcie Ośrodka i doskonałe wyniki badań.</u>
          <u xml:id="u-2.48" who="#Sprawozdawca">Mamy nadal dwóch dysponentów w zakresie produkcji filmowej: Ministerstwo Kultury i Komitet DS. Radia i TV. Trzeba zdecydować, czy nadal utrzyma się taka sytuacja; jeśli tak, to jaka będzie linia podziału, jakie cele ma jedna i jakie druga wytwórnia. Warto dowiedzieć się, jakie zmiany zaszły w POLTELU, jak przedstawia się działalność gospodarcza tej instytucji. Nieprecyzyjnie przedstawiono w informacji Komitetu, jakie będą działania kooperacyjne w zakresie produkcji filmowej.</u>
          <u xml:id="u-2.49" who="#Sprawozdawca">Należałoby wyjaśnić, jak ukierunkowana będzie działalność wydawnicza Komitetu.</u>
          <u xml:id="u-2.50" who="#Sprawozdawca">Dochody z opłat abonamentowych zostały w tegorocznym budżecie zaliczone do planu dochodów telewizji, chociaż formalnie nadal wpływają one do budżetu resortu łączności. To proponowane przemieszczenie jest słuszne; dochody z działalności kulturalnej powinny być przekazywane do budżetu instytucji kulturalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.51" who="#Sprawozdawca">Dochody własne Komitetu mogłyby być wyższe od planowanych, zwłaszcza że ma on w swojej dyspozycji takie przedsiębiorstwa, jak WIFON i POLTEL, które są w stanie zwiększyć dochody.</u>
          <u xml:id="u-2.52" who="#Sprawozdawca">Wydatki budżetowe Komitetu są w roku bieżącym o 6% wyższe niż w roku ubiegłym; jest to wzrost umiarkowany, jeśli wziąć pod uwagę poważne rozszerzenie działalności programowej.</u>
          <u xml:id="u-2.53" who="#Sprawozdawca">Tylko o 1% wzrasta fundusz płac w stosunku do r. ub.; jak w tych warunkach zaspokojone będą zwiększone wydatki osobowe Komitetu?</u>
          <u xml:id="u-2.54" who="#Sprawozdawca">Projekt planu inwestycyjnego na rok bieżący nie zaspokaja w pełni potrzeb Komitetu i w latach następnych powinien on ulec zwiększeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.55" who="#Sprawozdawca">W niedostatecznym stopniu zaspokojone są również potrzeby socjalno-bytowe pracowników Komitetu. Tylko 50% pracowników ma możliwość korzystania ze skierowań ha wczasy.</u>
          <u xml:id="u-2.56" who="#Sprawozdawca">Jedna piąta funduszu przeznaczonego na pożyczki mieszkaniowe przewidziana jest na dofinansowanie budowy domków jednorodzinnych. Nie wiadomo czy świadczy to o wysokim standardzie życia pracowników Komitetu, czy też o większej sile przebicia w uzyskiwaniu zezwoleń na budowę.</u>
          <u xml:id="u-2.57" who="#Sprawozdawca">W koreferacie ujęte zostały niektóre wybrane problemy, gdyż informacja resortu obrazuje przejrzyście całokształt działania Komitetu w roku 1981. Generalnie intencje programowe należy uznać za słuszne, chociaż ze strony posłów ocena może być różna, uzależniona od różnych poglądów i filozofii.</u>
          <u xml:id="u-2.58" who="#Sprawozdawca">Poddać trzeba jeszcze pod rozwagę sygnalizowany nam problem zbyt dużej ilości filmów grozy, ze scenami przemocy i gwałtu. Budzi to sprzeciw niektórych środowisk.</u>
          <u xml:id="u-2.59" who="#Sprawozdawca">Poseł I. Adamski wniósł o przyjęcie projektu planu i budżetu Komitetu DS. Radia i Telewizji w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-2.60" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#EdmundMęclewski">Tą co przedstawiono nam w informacji o zamierzeniach programowych Komitetu DS. Radia i TV w roku bieżącym, należy uznać za początek przebudowy programowej i odstępowania od propagandy sukcesu. Początek zrobiono dobry i jest on odczuwalny, o czym świadczyć może chociażby obecność prezesa Komitetu na dzisiejszym posiedzeniu, co nie zdarzało się w poprzednim okresie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#EdmundMęclewski">Zapowiedzi w informacji Komitetu są obiecujące, ale wymagać będą wielu intensywnych działań, aby w całości się spełniły. Z uznaniem należy podkreślić nadawanie ostatnio ciekawych reportaży z cyklu „Blisko i daleko”, które obnażają naszą rzeczywistość i są potrzebne dla odbudowania zaufania społeczeństwa. Tylko poprzez ukazywanie prawdy możemy przeciwdziałać wrogiej propagandzie, możemy przeciwstawiać się audycjom RWE.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#EdmundMęclewski">Zgodzić się można z opinią koreferenta, że niesłuszne byłoby zlikwidowanie w programie telewizyjnym „Skarbca”, gdyż jest to program przez młodzież oglądany. Nie należałoby również likwidować „Studia 2”. Pewne zastrzeżenia budzić może telewizyjna publicystyka międzynarodowa. Po pierwsze jest jej za mało, a po wtóre - znikła z niej problematyka niemiecka, która w obecnym okresie jest szczególnie ważna i wymaga bardziej pogłębionych komentarzy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#EdmundMęclewski">Więcej uwagi zwrócić trzeba na czystość języka w radio i TV. Reporterzy dziennikarze źle mówią po polsku. Coraz więcej wciska się słów żargonowych, zagraża to czystości języka polskiego.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#EdmundMęclewski">Oceny Ośrodka Badania Opinii Publicznej nie zawsze są godne zaufania, Należałoby wyjaśnić, komu ma służyć ten Ośrodek: władzom czy społeczeństwu. Nigdy nie można dotrzeć do źródeł informacji zbieranych przez Ośrodek. Trzeba szerzej publikować relacje o wynikach badań Ośrodka, prezentować odpowiedzi zawarte w ankietach, a przede wszystkim wzbogacić ankiety tak, by dawały bardziej obiektywny obraz. Szerzej uwzględniać trzeba głosy w tych badaniach opinii społecznej, a nie tylko głosy wąskiej grupy respondentów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#EdmundMęclewski">Poprzeć należy wnioski dotyczące szerokiej, pełnej i rzetelnej informacji w radio i TV, Na wczorajszych posiedzeniu wiele mówiliśmy o trudnościach w kolportowaniu czasopism, uznając jako głównych winowajców resort łączności i RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Dowiedzieliśmy się, że poważną przeszkodę stanowią warunki stawiane przez branżowe związki zawodowe i związek „Solidarność” i że ich żądania utrudniają ostateczne rozwiązanie problemu. Społeczeństwo nie jest o tym informowane i odbiera cały konflikt zupełnie inaczej.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#EdmundMęclewski">Poseł Halina Auderska (bezp.) : W programach edukacyjnych radia i.TV wiele miejsca zajmują programy dla klas I-III. Wydaje się, że można by ograniczyć godziny nadawania tych programów, gdyż - jak wykazują badania - nauczyciele w szkołach rzadko korzystają z telewizji, bo zawsze istnieją jakieś obiektywne trudności. Należałoby natomiast zwiększyć czas nadawania uniwersytetu dokształcającego.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#EdmundMęclewski">Utrzymać należy w programie telewizji magazyn „Skarbiec”. Wydaje się, że opinia powodująca zamiar likwidacji tego magazynu nie jest oparta na głębszym sondażu.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#EdmundMęclewski">Nie jest chyba słuszne zwracanie się do maluchów, aby po obejrzeniu bajeczki napisały do telewizji czy radia, jak im się to podoba. Dzieciom podoba się wszystko i jest to tylko zbędna korespondencja. Śmieszne wydawało się również nadawanie reportaży o rozmowach z małymi dziećmi na temat wolnych sobót. Jeden z chłopców opowiedział się za wolną sobotą dlatego, że odpocznie mu ręka od pisania.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#EdmundMęclewski">Słusznie poruszono problemy czystości języka polskiego w radiu i TV. Należałoby wznowić w radio „poradnik językowy” który kiedyś prowadził nieżyjący prof. Doroszewski. W audycji tej prezentować trzeba tendencje rozwojowe języka polskiego, który - jak wierny - na przestrzeni ostatnich lat bardzo się wzbogacił. Mamy ponad 22 tys. nowych słów. Ale równocześnie plenią się w naszym języku germanizmy, rusycyzmy, a plagą jest złe akcentowanie.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#EdmundMęclewski">Komitet wydaje w formie książkowej niektóre słuchowiska. Będą one sprzedawane podobno tylko w wybranych księgarniach; takie ograniczanie sprzedaży jest niesłuszne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardHajduk">Niesłuszna byłaby decyzja eliminowania z programów telewizji - filmów i reportaży w kolor ze. Oszczędności uzyskane tą drogą nie byłyby zapewne zbyt duże, wycofując zaś z telewizji pozycje nadawane w kolorze stracilibyśmy niemal całkowicie możliwość eksportu naszych programów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RyszardHajduk">Niejednokrotnie w programach telewizyjnych lansowane są wzory luksusowej konsumpcji, trudne do przyjęcia dla większości odbiorców. Pokazuje się np. w magazynach mody kosztowne futra czy też - w programach informujących o możliwościach handlu - nieosiągalne, ze względu na cenę, zestawy stołowe. Trzeba więcej rozwagi w przygotowywaniu audycji reklamowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RomualdBukowski">Działalność kulturalna w naszym kraju znajduje się, w wielu swych przejawach, w stadium głębokiego regresu. W tej sytuacji zwiększa się niewątpliwie rola radia i telewizji jako środków najszerszego przekazu wartości o dużym znaczeniu dla upowszechniania kultury.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RomualdBukowski">Oceniając zamierzenia programowe telewizji trzeba z satysfakcją stwierdzić, że nareszcie w szerokim zakresie uwzględniać się będzie takie treści, które spotykają si ę z największym zainteresowaniem społeczeństwa. IW mniejszym stopniu stwierdzenie to można odnieść do założeń programowych Polskiego Radia. Programy radia i. telewizji nie mogą być przygotowywane dla „anonimowego społeczeństwa”, jak to bywało nieraz w niedalekiej przeszłości.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#RomualdBukowski">Decyzja wycofania lub ograniczenia programów barwnych spotkać musiałaby się z ostrą krytyką. Prezentacja audycji w kolorze stwarza m.in. jedyną możliwość ukazania dorobku polskiej plastyki, na co istnieje wyraźne zapotrzebowanie społeczne. Baczniejszą uwagę należy zwrócić zwłaszcza na prezentację osiągnięć polskiej plastyki współczesnej. Muszą być zachowane rozsądne proporcje pomiędzy prezentacją dzieł plastyków amatorów i plastyków profesjonalistów. Programy poświęcone sztuce muszą być bardziej urozmaicone pod względem treści i formy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanPawełFajęcki">Produkcja kolorowych odbiorników telewizyjnych wiązała się z realizacją bardzo kosztownej inwestycji. W tych warunkach ograniczenie emisji programów w kolorze nie dałoby się uzasadnić w płaszczyźnie ekonomicznej. W okresie dużych napięć rynkowych, możliwości drenażu rynku m.in. poprzez szerokie zainteresowanie nabywców kupnem takich dóbr, jak np. telewizory kolorowe, ma poważne znaczenie, zamiary Z dużą ostrożnością trzeba ocenić skracania czasu emisji telewizyjnych. Mając na celu oszczędność energii elektrycznej nie możemy jednak tracić z pola widzenia takich choćby problemów, jak zagospodarowanie czasu w okresie wolnych sobót. Zwiększanie czasu wolnego nakłada przecież określone obowiązki na środki masowego przekazu, a więc przede wszystkim na telewizję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanPawełFajęcki">Coraz mniej jest w telewizji filmów wzbudzających autentyczne zainteresowanie; Ograniczenia w imporcie filmów zachodnich mogą pogorszyć i tak już nie najlepszy program filmowy telewizji. Wydaje się warta rozważenia propozycja, by również w telewizji wyświetlane były filmy zakupywane przez kinematografię.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanPawełFajęcki">Zamierzenia wydawnicze Komitetu DS. Radia i Telewizji powinny być bardziej zsynchronizowane z rynkiem wydawniczym w całości. Przydałaby się też niewątpliwie lepsza informacja o przygotowywanych do druku publikacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JadwigaCichocka">Program oświatowy telewizji, obejmujący m.in. lekcje dla szkół podstawowych, spotyka się z ogromnym zainteresowaniem środowiska nauczycielskiego. Przeważa opinia o dużej przydatności tych programów w procesie dydaktycznym. Wysoki poziom audycji dla szkół ma niebagatelne znaczenie zwłaszcza obecnie, gdy wiele mniejszych szkól w terenie odczuwa poważny niedostatek wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej. O znaczeniu tego bloku programowego, telewizji świadczy wymownie fakt, że w poszczególnych szkołach rozkłady zajęć lekcyjnych uwzględniają w możliwie największym stopniu czas emisji „lekcji telewizyjnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechŻukrowski">Warstwa informacyjna w programach radiowych jest niejednokrotnie źle przygotowana i źle umiejscowiona w czasie. W konsekwencji wiele cennych, wartościowych treści nie dociera w ogóle do słuchaczy. Ogromne znaczenie ma prezentacja przez radio dobrej literatury. W pewnej mierze audycje literackie wypełnić mogą lukę powstałą w wyniku poważnego deficytu wydawniczego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WojciechŻukrowski">Konieczna jest prezentacja naszej historii w sposób bardziej atrakcyjny, wzbudzający większe zainteresowanie młodzieży. Niezbędne jest poszerzenie wiedzy o niektórych okresach naszej historii. Obecnie wiele programów poświęconych problematyce historycznej opiera się na bardzo powierzchownych, a często i jednostronnych interpretacjach.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WojciechŻukrowski">Cenną pozycję Polskiego Radia stanowi „Kalendarz kultury polskiej”. Program ten jednak nadawany jest o takiej godzinie, że dociera do wąskiej tylko grupy słuchaczy.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WojciechŻukrowski">Wiele słyszy się o potrzebie wyposażenia szkół w urządzenia audiowizualne. Szkoła zradiofonizowana jest powszechnie spotykana, nawet w najmniejszych ośrodkach. Faktem jest jednak, że dość często urządzenia techniczne istnieją w szkole wyłącznie na pokaz i nie mają żadnego praktycznego znaczenia w procesie dydaktycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KarolMałcużyński">Stoimy przed ważnym problemem odbudowy zaufania do telewizji. Miałkość, nijakość wielu programów emitowanych w poprzednim okresie wyrządziła wiele trudnych do oceny szkód. Już obecnie jednak można odnotować pewien postęp w zawartości merytorycznej programów telewizyjnych. Radio znacznie szybciej i, jak się wydaje, lepiej przystosowało swe programy do zmienionej atmosfery życia społeczno-politycznego kraju.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KarolMałcużyński">Warto rozważyć, czy celowe jest opracowywanie specjalnych programów telewizyjnych i radiowych dla potrzeb odbiorcy zagranicznego. Nie trafia do przekonania potrzeba prowadzenia tej pracy w przeszłości.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#KarolMałcużyński">Istotne znaczenie dla pogłębienia oceny jakości i przydatności programów radiowych i telewizyjnych miałoby udostępnienie posłom wyników sondaży przeprowadzanych przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej przy Komitecie DS. Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#KarolMałcużyński">Więcej uwagi trzeba zwrócić w programach telewizyjnych na teatr. W ostatnich latach teatr telewizyjny znacznie obniżył swój poziom, chociaż nadal, ze względu na swe znakomite tradycje, cieszy się dużym zainteresowaniem. Programy rozrywkowe prezentowane w telewizji są najczęściej wybitnie złe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldJankowski">Radio i telewizja są najbardziej masowymi środkami przekazu, dlatego też ogromne znaczenie ma w tej dziedzinie rzeczywista, stała kontrola społeczna. Warto by więc rozważyć celowość powołania przy przewodniczącym Komitetu DS. Radia i Telewizji rady społecznej skupiającej przedstawicieli różnych środowisk społecznych. Rada miałaby głos doradczy we wszystkich ważnych sprawach, związanych z działalnością Komitetu, przede wszystkim zaś przy ustalaniu założeń programowych. Przy okazji trzeba stwierdzić, że taki model kontroli społecznej telewizji funkcjonuje w wielu krajach europejskich.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WitoldJankowski">Niepokoi pogoń za nadmiernymi oszczędnościami w działalności radia i telewizji. Skracanie czasu emisji musi mieć jakieś rozsądne granice. Nie można w żadnym wypadku zgodzić się z propozycją ograniczenia programu telewizyjnego do 3 godzin dziennie. Niedopuszczalna wydaje się też decyzja likwidacji lub ograniczenia programów telewizji kolorowej. Jej konsekwencją byłoby, praktycznie rzecz biorąc, zerwanie współpracy ze wszystkimi liczącymi się ośrodkami telewizyjnymi na świecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechŻukrowski">W poprzednim okresie formalnie funkcjonowała przy przewodniczącym Komitetu DS. Radia i Telewizji rada społeczna. Znaczenie tej instytucji jako formy kontroli społecznej było jednak minimalne, ze względu na stanowisko ówczesnego kierownictwa Komitetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanGawroński">Należy zdecydowanie większą wagę przywiązywać do tych programów telewizji i radia, które mają istotne znaczenie dla upowszechniania kultury, a zwłaszcza dla przygotowania młodego pokolenia do uczestnictwa w kulturze. Jest to potrzebne tym bardziej teraz, kiedy w wyniku zmian programów nauczania w szkołach zostaną najprawdopodobniej wyeliminowane takie przedmioty, jak wychowanie muzyczne czy plastyczne. Telewizja i radio przez odpowiedni dobór programów mogą poważnie złagodzić ujemne skutki tych ograniczeń.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BogdanGawroński">Lepiej można wykorzystać zaplecze techniczne telewizji, zwłaszcza sale i urządzenia do nagrań. Wydaje się, że niezbędne jest, w tym zakresie rozszerzenie współpracy Komitetu z resortem kultury. Pozwoli to na zwiększenie produkcji nagrań płytowych oraz taśm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszPrzymanowski">Budżet Komitetu DS. Radia i Telewizji powinien być przedstawiony w sposób bardziej czytelny. Precyzyjne określenie źródeł wydatków i dochodów pozwoliłoby na pełną orientację, w jakich Sferach działania możliwe są oszczędności, a także zwiększenie dochodów. Trzeba rozważyć w przyszłości potrzebę podniesienia opłat abonamentowych, zwłaszcza w odniesieniu do odbiorców dysponujących kilkoma odbiornikami radiowymi i telewizyjnymi czy też aparatem telewizji kolorowej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanuszPrzymanowski">W każdym mieście, gdzie znajduje się stacja nadawcza telewizji, Komitet powinien dysponować kinem, w którym prezentowane byłyby filmy telewizyjne, jeszcze przed ich emisją na małym ekranie. Takie „kina telewizyjne” zyskałyby na pewno stałą grupę widzów i miałyby też znaczenie dla recenzentów telewizyjnych, którzy mogliby odpowiednio wcześniej przygotować swoje oceny programów telewizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanuszPrzymanowski">W pełni słuszny jest wniosek w sprawie niezbędnego urozmaicenia programów telewizyjnych dotyczących historii naszego kraju. Warto chyba rozważyć przygotowanie w przyszłości serialu telewizyjnego prezentującego w sposób atrakcyjny dla młodych odbiorców najciekawsze wydarzenia całej 1000-letniej historii naszego kraju. Serial taki mógłby mieć duże znaczenie poznawcze, prezentując istotne wartości naszej kultury, muzyki, architektury czy plastyki.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JanuszPrzymanowski">Na rynku odczuwa się dotkliwie brak nagrań płytowych i kasetowych wartościowych programów muzycznych i słownych emitowanych przez radio. Do rozważenia jest więc propozycja stworzenia przy każdej bibliotece wojewódzkiej - fonoteki zawierającej zbiory tego rodzaju nagrań. Udostępnienie w szerokim zakresie zapisanych na taśmie audycji i słuchowisk mogłoby znacznie podnieść rolę kulturotwórczą radia.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JanuszPrzymanowski">Nie wolno nam wycofywać się, ze względów oszczędnościowych, z bardzo wartościowych audycji oświatowych telewizji i radia. Nauczanie audiowizualne jest przecież jedną z najbardziej cenionych i skutecznych metod nauczania.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#JanuszPrzymanowski">Więcej uwagi należy zwracać na język audycji radiowych i telewizyjnych. Zbyt często w programach telewizyjnych i radiowych powiela się najgorsze wzory językowe, co budzi zasadniczy sprzeciw.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#JanuszPrzymanowski">Nie są w pełni wykorzystywane możliwości telewizji i radia inspirowania różnorakiej cennej działalności indywidualnej i społecznej. A możliwości te są przecież olbrzymie, o czym świadczą chociażby doświadczenia telewizyjnego „Klubu Pancernych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanMełgieś">Znacznie bardziej wartościowe byłyby audycje rolnicze, gdyby w większym stopniu uwzględniały realia polskiej wsi. W programach dla rolników zdecydowanie brakuje konkretnych informacji, w tym także tych, które wskazują na źródła postępu technicznego w rolnictwie oraz możliwości zintensyfikowania produkcji rolnej. Niewłaściwy jest też czas emisji programów dla rolników. Nadawane z reguły w godzinach porannych, trafiają one tylko do wąskiego kręgu odbiorców. Szerzej należy wykorzystywać w tych programach możliwości prezentacji osiągnięć naukowych, zwłaszcza że literatura w tej dziedzinie jest na ogół trudno dostępna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GertrudaBorucka">W małych ośrodkach miejskich i na wsi telewizja i radio Stwarzaj ą jedyną właściwie możliwość kontaktu z kulturą. Stąd też w większym stopniu programy telewizyjne i radiowe powinny uwzględniać potrzeby odbiorcy, który nie ma na co dzień kontaktu z filmem, teatrem i dobrą książką. Budzi zasadnicze zastrzeżenia dobór filmów w telewizji. Zbyt wiele jest filmów wykorzystujących tanią sensację, zbyt mało filmów rzeczywiście wartościowych. Przywrócić też należy dobre tradycje teatru telewizyjnego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#GertrudaBorucka">Przewodnicząca Komisji poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD): Poważną rolę w telewizji i radio pełnią audycje informacyjne - dzienniki i programy publicystyczne. Informacja podawana przez środki masowego przekazu powinna być rzetelna, bardzo zróżnicowana, a zarazem zwięzła, przede wszystkim zaś aktualna. Dobrze przygotowane programy informacyjne i publicystyczne mogą skutecznie zapobiec napięciom społecznym. Bardziej zróżnicowane muszą być zwłaszcza programy publicystyczne, których ważnym zadaniem jest komentowanie bieżących wydarzeń w kraju. Telewizja i radio powinny prezentować możliwie szeroki wachlarz opinii i poglądów reprezentowanych przez różne środowiska społeczne.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#GertrudaBorucka">Obecnie odczuwa się ogromne zapotrzebowanie na problematykę polityczną. Radio i telewizja mogą więc wykorzystać sprzyjającą atmosferę dla ciekawej i pogłębionej publicystyki politycznej. Aktualnie jest zbyt mało dobrych audycji poświęconych zagadnieniom współczesnej polskiej państwowości. Wiele się mówi w radio i telewizji o systemie politycznym naszego państwa, ale jest to tylko hasło wywoławcze, ponieważ występuje całkowity niemalże brak dobrych materiałów informacyjnych. Odbiorca radia i telewizji niewiele się może dowiedzieć na temat działających w naszym kraju stronnictw politycznych czy też najwyższych organów władzy państwowej. Poszerzył się wprawdzie zakres informacji przekazywanych w radio i telewizji na temat Sejmu, nadal jednak zbyt często problematyka obrad Sejmu czy poszczególnych komisji jest traktowana jedynie jako tło dla wypowiedzi dziennikarzy. Ten schemat audycji o Sejmie nie ma nic wspólnego z autentyczną, rzetelną informacją i rozmija się z postulatem jawności życia politycznego w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#GertrudaBorucka">Sprawy kultury i sztuki nie mogą być sprowadzone do wąskiego kręgu profesjonalnych audycji. Niezbędna jest taka prezentacja problematyki kulturalnej w środkach masowego przekazu, która stwarzałaby możliwość ukazania rzeczywistej roli kultury w życiu naszego społeczeństwa, jej obecności w wielu przejawach działalności społecznej, a nawet gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#GertrudaBorucka">Na pewne grupy problemów, uznanych obecnie za najważniejsze, telewizja i radio zwracać powinny w swych programach większą uwagę. Chodzi tu m.in. o zagadnienia książki, fonografii oraz kinematografii.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#GertrudaBorucka">Zgodzić się trzeba w pełni z propozycją powołania rady społecznej przy przewodniczącym Komitetu DS. Radia i Telewizji. Funkcjonowanie takiej rady stworzy szerokie możliwości społecznej kontroli, a także pozwoli na wsparcie cennych inicjatyw programowych telewizji i radia.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#GertrudaBorucka">Przewodniczący Komitetu DS. Radia i. Telewizji Zdzisław Balicki: W dyskusji zgłoszono wiele uwag, które wymagają szczegółowego rozważenia. Szczególnie cenne są te uwagi, które dotyczą kształtu programowego radia i telewizji. Wszystkie rady są dla nas ważne, gdyż my, dziennikarze, tkwimy często w pewnym stereotypie działania, którego już nawet nie dostrzegamy.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#GertrudaBorucka">W Komitecie pracuje się obecnie nad programem ramowym. Dziś właśnie rozpoczęła się pierwsza runda dyskusji na temat programu telewizyjnego. Duża jest kontrowersyjność poglądów i to jest dobre, chociaż z drugiej strony opóźnia opracowanie ostatecznego kształtu programu. Będziemy się starali, ażeby to, co ukazuje radio i telewizja nie odbiegało od rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#GertrudaBorucka">Kształt naszego programu w 1981 r. będzie określany przez sytuację polityczną i finansowo-ekonomiczną. O ile w poprzednim okresie nadmierna siła władzy oddziaływała na kształt programu negatywnie, to teraz równie negatywnie oddziałuje słabość władzy.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#GertrudaBorucka">Komitet znajduje się obecnej w trudnej sytuacji ekonomicznej. Mamy do spłacenia poważne zobowiązania dewizowe, a środki dewizowe przyznano nam bardzo szczupłe i czasem nie wystarczają one nawet na techniczne zabezpieczenie emisji programu. W tych warunkach program filmowy telewizji w br. nie będzie imponujący. Nie możemy nadmiernie zmieniać struktury programu. Przeciętny widz domaga się wyświetlania większej ilości filmów. Brak dewiz spowoduje, że będziemy kupować filmy tańsze i gorsze.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#GertrudaBorucka">Grozi nam zmniejszenie środków na zakup filmów produkcji krajowej; w tej sprawie interweniowało nawet Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Mimo różnych trudności rozpoczęliśmy emitowanie niektórych filmów, a nawet seriali i może uda się przeszkody pokonać.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#GertrudaBorucka">Można zgodzić się z wyrażonymi zastrzeżeniami do propozycji likwidacji magazynu „Skarbiec” i „Studia 2”, Przyznać trzeba również, że rzeczywiście zniknęła z programów publicystycznych problematyka niemiecka.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#GertrudaBorucka">Programy dla szkół opracowywane są wspólnie z Ministerstwem Oświaty i Wychowania. W związku z sygnałami przekazanymi na dzisiejszym posiedzeniu zaproponuje się resortowi oświaty przeprowadzenie sondażu, jak te programy są wykorzystywane.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#GertrudaBorucka">Poza sprawami zakupu filmów nie zostały uwzględnione wszystkie tę zamierzenia Komitetu, które wymagają wielu nakładów, a więc m.in. duże widowiska rozrywkowo-muzyczne. Wiele osób wypowiada się za likwidacją tego rodzaju programów na rzecz muzyki popularnej i programów satyrycznych.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#GertrudaBorucka">Czas emisji programów telewizyjnych pozostanie bez zmian, ale musi być realizowany mniejszymi środkami. Podejmujemy całą batalię na rzecz poprawy gospodarowania, aby nie było konieczne redukowanie niektórych audycji.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#GertrudaBorucka">Zamierza się wydłużyć emisję programu telewizyjnego w wolne soboty, ale ponieważ czas nadawania ogólnie nie zwiększa się, będziemy go ograniczać w innych dniach. Jest to praktyka stosowana w wielu krajach i nie tylko ze względów ekonomicznych. Toczy się dyskusja na temat wprowadzenia dni bez telewizji, dla odpoczynku psychicznego odbiorców. Na Węgrzech wprowadzono już jeden dzień bez telewizji. U nas sprawa nie jest jeszcze postanowiona, bowiem, jak wiemy, otwarta jest jeszcze sprawa wolnych sobót.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#GertrudaBorucka">Słuszny jest pogląd o konieczności ograniczenia emisji programów w kolorze. Nie możemy jednak cofnąć się w stosunku do stanu obecnego, choć pewna powściągliwość będzie niezbędna.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#GertrudaBorucka">Jest wiele nie wyjaśnionych spraw w zakresie produkcji filmowej telewizji. Musimy wyliczyć, jaki potencjał produkcyjny jest nam potrzebny, a poza tym wiele wyjaśnić i uregulować problemy dotyczące koprodukcji filmowej. Przystąpiliśmy do rozwiązywania wielu spraw z przeszłości z zakresu, koprodukcji, często wręcz spraw kryminalnych. Zakończono wreszcie kolaudację filmu „Scherlock Holmes”, nadając mu najniższą kategorię. Mamy jeszcze wiele trudności w uzgodnieniach z koproducentem i na pewno poniesiemy straty na tym filmie.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#GertrudaBorucka">Na temat filmów, jakie powinniśmy wyświetlać, są zawsze różnice zdań. Toteż staramy się prezentować możliwie wszystko z dorobku produkcji filmowej, abyśmy nie popadali w kompleksy, że na świecie prezentowane są jakieś formy, których u nas nie pokazuje się. Można jednak stwierdzić, że w ubiegłym 10-leciu pokazywaliśmy zbyt dużo filmów komercjalizujących światopogląd widzów.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#GertrudaBorucka">Co do zmian osobowych w telewizji musimy zastanowić się, czy opierać się na nowych kadrach, czy też na znanych już ludziach telewizji. Słuszne byłoby chyba jedno i drugie. Trzeba dostrzegać konieczność lansowania młodych ludzi. Z drugiej strony - w naszej telewizji nie ma np. wybitnych komentatorów, którzy jeśli nawet głoszą to, z czym się nie zgadzamy, to jednak słowa ich coś znaczą.</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#GertrudaBorucka">Rozważamy problem festiwali. Jest propozycja, abyśmy nie zajmowali się organizacją festiwalu w Opolu, co nie oznacza, że nie będziemy go emitować. Utrzymamy natomiast organizację festiwalu w Sopocie, ale w pewnej zmienionej formie, oraz festiwalu w Olsztynie.</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#GertrudaBorucka">Przekazanie pałacu w Katowicach na rzecz telewizji stanowi dla Komitetu duży ciężar, ale z kolei umożliwia to zorganizowanie dobrej placówki muzycznej na terenie Katowic, które cechuje duży sentyment dla muzyki. Gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, iż była to inicjatywa Komitetu Wojewódzkiego PZPR, istniały tylko pewne rozbieżne zdania, czy ma tam być umieszczona jedynie Wielka Orkiestra Symfoniczna Radia i Telewizji, czy też jeszcze inne instytucje muzyczne.</u>
          <u xml:id="u-15.22" who="#GertrudaBorucka">Ośrodek Badań Opinii Publicznej jest placówką spełniającą wiele funkcji i można powiedzieć, że reprezentuje wysoki poziom. Staramy się rozszerzać zakres wydawnictw Ośrodka, ale ogranicza nas poligrafia. Opinie i analizy Ośrodka, zwłaszcza co do percepcji programów radia i telewizji, stają się obecnie coraz bardziej wiarygodne. Nie należy przeceniać informacji podawanych drogą telefoniczną, często nie są one godne uwagi.</u>
          <u xml:id="u-15.23" who="#GertrudaBorucka">Na najbliższym posiedzeniu Rady Komitetu będą rozpatrywane problemy wydawnicze. Tygodnik „Radio i Telewizja” będzie wydawany jeszcze w skromniejszej szacie, gdyż i tutaj warunki dyktuje nam poligrafia.</u>
          <u xml:id="u-15.24" who="#GertrudaBorucka">Dyskutujemy z literatami i ludźmi teatru nad kanonem teatru telewizyjnego. Chodzi o to, ażeby był przygotowany żelazny repertuar, który powinien być znany wszystkim telewidzom i co jakiś czas powtarzany. Nie oznacza to, że nie będziemy prezentować więcej sztuk współczesnych.</u>
          <u xml:id="u-15.25" who="#GertrudaBorucka">Prawdą jest, że odbieralność i słyszalność naszego programu za granicą nie jest dobra. Jedyną drogą poprawy jest wzmocnienie siły urządzeń nadawczych. Opinie, jakie otrzymujemy o tych programach, są bardzo różne i nie zawsze reprezentatywne.</u>
          <u xml:id="u-15.26" who="#GertrudaBorucka">Kończymy budowę nowoczesnego studia nagrań w Warszawie, z którego będą mogły korzystać również „Polskie Nagrania”.</u>
          <u xml:id="u-15.27" who="#GertrudaBorucka">Jest wiele koncepcji co do struktury organizacyjnej Komitetu. Jedni są za utrzymaniem jego formy budżetowej, inni są za tym, aby było to niezależne przedsiębiorstwo. W tej chwili cały wysiłek koncentrujemy na poprawie gospodarności działania. Wielka rentowność Komitetu DS. Radia i Telewizji jest raczej mitem; rentowność byłaby może wysoka wtedy, gdyby do dochodów Komitetu doliczyć część akumulacji ze sprzedaży telewizorów.</u>
          <u xml:id="u-15.28" who="#GertrudaBorucka">Całkowicie można się opowiedzieć za społeczną kontrolą nad działalnością Komitetu. Dotychczas istnieli tylko doradcy, natomiast nie powołano żadnych kolektywów, przewidzianych w ustawie powołującej Komitet oraz w odpowiednich zarządzeniach Rady Ministrów o działalności Komitetu. Dopiero od niedawna zaczęło działać kolegialnie prezydium Komitetu, gdyż od 9 lat nie odbywały się wspólne posiedzenia. Zamierzamy wystąpić do premiera o powołanie organu kolegialnego w Komitecie oraz Rady Programowej, w której skład powinni wchodzić przedstawiciele partii, stronnictw politycznych, organizacji społecznych, stowarzyszeń twórczych, kilka osób spośród wybitnych twórców i literatów, kilku pracowników Komitetu. Proponujemy, ażeby w skład Rady Programowej weszła również grupa posłów - członków Komisji Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-15.29" who="#GertrudaBorucka">Język wielu audycji radiowych i telewizyjnych jest istotnie zły, by nie powiedzieć niechlujny. Jest to nie tylko kwestia rażących błędów językowych, ale także powielania przez prezenterów radia i telewizji najgorszych wzorów językowych. Staramy się zwracać na tę sferę problemów większą uwagę. Skuteczność działań podejmowanych z naszej strony jest dotąd niewielka. Wydaje się jednak, że sprawą najważniejszą jest, by każdy dziennikarz starał się mówić własnym językiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#EdmundMęclewski">Wyniki sondażu opinii publicznej powinny być udostępniane możliwie najszerszym kręgom społeczeństwa. Wadliwa wydaje się więc praktyka informowania jedynie wąskich grup osób wtajemniczonych o wynikach sondaży przeprowadzanych przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WilhelmSzewczyk">Niedawno przekazany na rzecz telewizji budynek ośrodka szkolenia kadr partyjnych w Katowicach posiada duże zaplecze gastronomiczne i hotelowe. Czy zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zostanie ono udostępnione mieszkańcom Katowic?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZdzisławBalicki">Komitet podjął już decyzję w sprawie zagospodarowania części hotelowej gmachu. W najbliższym czasie wspólnie z władzami wojewódzkimi zostanie ustalone wykorzystanie zaplecza gastronomicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu Komitetu DS. Radia i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#Sprawozdawca">Na pytania posłów: Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD) oraz Jana Fajęckiego (SD) w sprawie preliminowania wydatków budżetowych na kulturę oraz źródeł zwiększonych dostaw papieru na cele wydawnicze w br. odpowiedzi udzielili: wicedyrektor w Ministerstwie Finansów Jan Wieczorkowski oraz dyrektor Stanisław Tymiński.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#Sprawozdawca">Z udzielonych wyjaśnień wynika, że łączne wydatki na resort kultury (nie uwzględniając w tym wydatków Komitetu d/s Radia i Telewizji) kształtować się będą na poziomie 0,73% dochodu narodowego podzielonego. Dostawy papieru na cele wydawnicze będą w br. wyższe o ponad 20 tys. ton w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zwiększenie dostaw możliwe będzie dzięki importowi, zwiększeniu produkcji krajowej, a także oszczędnościom w aparacie administracyjnym państwa. Wskaźniki przyjęte w NPSG na 1981 r. muszą być przekonsultowane z załogami zakładów produkcyjnych. Nie możną wykluczyć, że na sesjach KSR zostaną dokonane zmiany w stosunku do przyjętych założeń.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#Sprawozdawca">Na zakończenie 2-dniowych obrad (7 i 8 stycznia) Komisja przyjęła w brzmieniu przedłożenia rządowego projekt budżetu na 1981 r. w częściach dotyczących Komitetu DS. Radia i Telewizji, RSW „Prasa-Książka - Ruch”, Polskiej Agencji Prasowej.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#Sprawozdawca">W odniesieniu do projektu panu Ministerstwa Kultury i Sztuki Komisja postanowiła wystąpić do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o przyjęcie projektu planu, uznając go jako założenie kierunkowe. Do projektu budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki Komisja wniosła zastrzeżenie, że nie zabezpiecza on realizacji podpisanego w listopadzie 1980 r. porozumienia gdańskiego między komisją rządową i przedstawicielstwami związkowymi, w którym ustalono, że udział wydatków na kulturę i sztukę wyniesie w 1981 r. 0,9% w podziale dochodu narodowego; projekt budżetu nie zabezpiecza również realizacji wielu ważnych zadań resortu kultury.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja Kultury i Sztuki wnosi o:</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#Sprawozdawca">- zabezpieczenie finansowe realizacji porozumienia gdańskiego;</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#Sprawozdawca">- skoncentrowanie działań na potrzebach wydawnictw książkowych, kinematografii, fonografii, popierania twórczości artystycznej, upowszechniania kultury;</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#Sprawozdawca">- zapewnienie realizacji przez resort leśnictwa i przemysłu drzewnego zapisanej w planie Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz RSW „Prasa-Książka-Ruch” wielkości dostaw papieru na cele wydawnicze, ze zwróceniem uwagi na poprawę jakości papieru, terminowości dostaw, zapewnienie priorytetu dla realizacji kombinatu w Kwidzyniu;</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#Sprawozdawca">- zwiększenie o 20 mln zł dewizowych środków na import niezbędnych wyrobów przemysłu elektromaszynowego, zwłaszcza części zamiennych dla poligrafii;</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#Sprawozdawca">- zwiększenie o 20 mln zł dewizowych środków na import materiałów i surowców, filmów, taśmy filmowej, farb dla plastyków itp.; zmniejszenie importu filmów zuboży repertuar kin i tym samym pomniejszy wpływy kinematografii, co wpłynie na ograniczenie funduszów na produkcję filmów polskich;</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#Sprawozdawca">- zabezpieczenie realizacji inwestycji o zasadniczym dla kultury narodowej znaczeniu, jaką jest budowa Biblioteki Narodowej;</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#Sprawozdawca">- zabezpieczenie potrzeb resortu kultury i sztuki w zakresie transportu samochodowego;</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#Sprawozdawca">- rozważenie w sposób kompleksowy i w płaszczyźnie międzyresortowej potrzeb fonografii w celu zwiększenia produkcji płyt i kaset stanowiących poszukiwany towar rynkowy; Komisja uważa, że produkcja płyt i kaset powinna być traktowana jako produkcja rynkowa;</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#Sprawozdawca">- tworzenie warunków dla podejmowania we wszystkich możliwych przypadkach przedsięwzięć międzyresortowych (inwestycje, produkcja, finansowanie, wykorzystanie kadr) służących rozwojowi kultury.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#Sprawozdawca">Ponadto Komisja zwraca się o zabezpieczenie dla RSW „Prasa-Książka Ruch” środków dewizowych na import prasy zagranicznej niezbędnej m.in. dla bibliotek naukowych, naukowców i twórców.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>