text_structure.xml 24.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 listopada 1974 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Janusza Biernackiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- aktualne zagadnienia przestrzennego zagospodarowania gmin oraz - informacje Ministerstw: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska o przebiegu realizacji zadań planowych za 9 miesięcy 1974 r. w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych oraz w dziedzinie inwestycji komunalnych i mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Januszem Anuszewskim, Ministerstwa Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego z wiceministrem Alfredem Jaśkowiakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, dyrektorzy Zespołów NIK - Józef Ciesielski i Edmund Twardowski oraz wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich - Tadeusz Kachniarz.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podstawą dyskusji na temat aktualnych zagadnień przestrzennego zagospodarowania gmin były materiały informacyjne doręczone i opracowane przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Janusz Wójcik (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nowy podział administracyjny na gminy zmienił zamierzenia rozwojowe wsi, zdezaktualizował dotychczasowy układ sieci wiejskich jednostek osadniczych. Uchwała rządu z kwietnia br. nakazała opracowanie uproszczonych planów przestrzennego zagospodarowania gmin. Ideą tego przedsięwzięcia było m.in. powiązanie wszystkich jednostek osadniczych z układem sieci osadniczej określonym w projekcie społeczno-gospodarczego i przestrzennego zagospodarowania kraju do 1990 r. oraz zapewnienie ochrony gruntów rolnych i leśnych przed chaotyczną zabudową.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Do prac nad tymi planami w województwach i powiatach powołane zostały zespoły koordynacyjne - które do końca czerwca br. przekazać miały merytoryczne wytyczne zespołom roboczym, powołanym w gminach przez naczelników powiatów. Zespoły te podjąć miały bezpośrednie prace nad planami; w ich skład weszli przedstawiciele służb urbanistycznych, geodezyjnych, agrarnych oraz aktywu społeczno-gospodarczego gmin.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Uproszczone plany zagospodarowania przestrzennego gmin mają m.in. przewidywać koncentrację usług ogólnych i dla rolnictwa w ośrodku gminnym, określać ośrodki koncentracji budownictwa mieszkaniowego, tworzyć możliwości koordynowania prac przy uzbrajaniu terenów, wyznaczać konkretnym obszarom funkcje rekreacyjno wypoczynkowe, zapewnić ochronę użytków rolnych i krajobrazu. Opracowane w latach poprzednich plany ogólne i projekty terenów budowlanych w ponad 22 tys. wsi wymagają dostosowania do zmienionych potrzeb ich rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Do końca sierpnia br. wytyczne dotyczące kierunków zagospodarowania gmin opracowano i przesłano ich naczelnikom tylko w połowie powiatów. Zespoły robocze powołano w 92 proc. ogólnej liczby. Zatwierdzono 98 planów, ukończono prace nad 185 planami przestrzennego zagospodarowania gmin. Uproszczone plany gmin sporządzane są na ogół w skali 1:25000 - w uwagi na brak map w skali 1:10000.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W niektórych województwach, np. we wrocławskim kłopoty nastręcza wypracowanie jednolitego modelu programowo-przestrzennego gmin w związku ze zróżnicowaniem poszczególnych regionów województwa; występują tu bowiem grupy gmin o charakterze czysto rolniczym, gmin z przewagą przemysłu, gmin z przewagą funkcji rekreacyjnych i uzdrowiskowych itp.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Poważne trudności przy opracowywaniu planów nastręcza niedostatek kadr. Województwie olsztyńskim tylko 2 powiaty posiadają pełnosprawne zespoły urbanistów, a 4 - nie mają w ogóle kadry urbanistycznej. Kłopoty kadrowe występują również w województwach: katowickim, krakowskim, lubelskim, łódzkim, opolskim, warszawskim. Wyznaczeni przez naczelnika powiatu urbanista, planista i geodeta często uczestniczą równocześnie w pracach kilku, a niekiedy - jak np. w powiecie wadowickim (województwo krakowskie) - wszystkich gminnych zespołów roboczych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Do istotnych czynników utrudniających opracowanie uproszczonych planów zagospodarowania przestrzennego gmin zaliczyć można, obok niedoborów kadrowych w powiatowych zespołach urbanistycznych, opóźniający się spływ niezbędnych informacji obejmujących dane wyjściowe do planowania.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Materiały NIK potwierdzają stosunkowo późne zorganizowanie prac nad sporządzaniem planów w wielu powiatach. W wielu gminach jeszcze w pierwszych dniach września zespoły robocze nie podjęły prac nad planami, a w niektórych - np. powiatu krakowskiego i wadowickiego - nie powołano nawet zespołów roboczych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W rezultacie stopień realizacji prac jest znacznie zróżnicowany. W niektórych powiatach koncepcje planów przestrzennego zagospodarowania gmin już w końcu września przedstawione zostały do zaopiniowania ludności, w innych prace znajdują się w fazie początkowej. Do zakończenia pracy pozostaje jeszcze - zgodnie z określonym terminem - około 2 miesięcy, w tym 2 tygodnie na wyłożenie projektów planów do wglądu mieszkańców oraz na rozpatrzenie ich wniosków i zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Uproszczone plany zagospodarowania przestrzennego gmin stanowić będą - mimo pewnych nieuniknionych niedomogów - ważny instrument w prawidłowym kształtowaniu przestrzennym wsi. Od początku 1975 r. uzupełnione będą one szczegółowymi planami miejscowości gminnych oraz ważniejszych wsi, przewidzianych do intensywnego rozwoju. Niezbędna będzie okresowa weryfikacja tych planów z punktu widzenia nowoczesności tych rozwiązań w zakresie zabudowy, wyposażenia wsi w urządzenia komunalne, komunikacyjne, ośrodki administracyjno-usługowe i oświatowo-kulturalne. Prawidłową zabudowę wsi warunkuje dysponowanie przez urzędy gmin odpowiednimi działkami budowlanymi.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W związku z obecną sytuacją, w celu zapewnienia odpowiedniej jakości opracowań, należy rozważyć możliwość przesunięcia terminu zakończenia prac nad wstępnymi planami na okres I kwartału 1975 r. mobilizując w tym okresie wszystkich fachowców, urbanistów z placówek wojewódzkich z biur projektów.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Problemy wiejskich jednostek osadniczych muszą być silnie eksponowane w pracy wojewódzkich pracowni urbanistycznych, które należy wzmocnić kadrowo. W zespołach projektantów opracowujących ogólne plany zagospodarowania przestrzennego gmin - należy prawnie usankcjonować udział przedstawicieli resortu rolnictwa, terenowych komisji planowania oraz aktywu politycznego i społeczno-gospodarczego mikroregionu. Na szczeblu centralnym należy zorganizować systematyczne okresowe dokształcanie wyspecjalizowanych w problematyce wiejskiej projektantów.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak poinformował, że do końca października br. wykonano i zatwierdzono 200 uproszczonych i 20 pełnych planów przestrzennego zagospodarowania gmin. 500 uproszczonych i 30 pełnych wersji planów przedstawiano do zaopiniowania mieszkańcom. Pozostałe plany są w przygotowaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich - Tadeusz Kachniarz: Zdaniem Towarzystwa Urbanistów Polskich wielka akcja sporządzania uproszczonych planów przestrzennego zagospodarowywania gmin stanowić powinna pierwszą fazę. W dalszej fazie prac, prace planistyczne objąć powinny przede wszystkim gminy leżące na obszarach przyspieszonego rozwoju produkcji rolnej oraz te, które znajdują się w sferze silnego oddziaływania sąsiadujących z nimi aglomeracji miejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Jednym z warunków sporządzania planów przestrzennych jest znajomość planów społeczno-gospodarczego rozwoju gmin, które powinny dostarczyć urbanistom materiałów przynajmniej na najbliższe 10-15 lat. Tymczasem wiele zespołów roboczych nie otrzymało jeszcze tych danych. Brak również podkładów - dokładniejszych map o skali 1:10000.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Od dawna Towarzystwo zwraca uwagę na niedostatek kadr urbanistów. Nie da się tego rozwiązać wycinkowo. W warunkach wielkiego zapotrzebowania na techniczną kadrę kwalifikowaną w całej gospodarce - duża jest fluktuacja tej kadry. Ponieważ projektowanie inwestycji zapewnia lepsze warunki płacowe - notuje się odpływ kadry z projektowania przestrzennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaWyrozębska">Przy planowaniu przestrzennym nie można sobie pozwalać na pośpiech. Niezbędny jest czas na wnikliwą analizę przedstawionych przez mieszkańców wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MariaWyrozębska">Przy opracowywaniu planów należy szczególną uwagę zwrócić na wsie, będące siedzibami gmin oraz na miejscowości, leżące w sferze oddziaływania miast. Tu będzie największe zapotrzebowanie na budownictwo usługowe i mieszkaniowe - nierolnicze. Opracowując plany pamiętać trzeba, że stale wzrastać będzie ilość rolników w wieku poprodukcyjnym, którzy będą przekazywali swe gospodarstwa państwu za rentę. Niezbędne jest również w związku z tym wyznaczanie we wsiach terenów pod przyszłe uspołeczniona budownictwo rolne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanWojno">Niezadowalający jest stan budownictwa usługowego na wsi. Powstają przeważnie budynki niskie - co podwyższa ich koszt. Typowe projekty wiejskich pawilonów handlowych - to obiekty typu barakowego. Należy przeciwstawiać się tego rodzaju tendencjom.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanWojno">Przy przedstawianiu planów przestrzennego zagospodarowania gmin do wglądu mieszkańców należy ich właściwie informować o celach i koncepcjach poszczególnych zamierzeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanWojno">Przy opracowywaniu gminnych planów rozwoju przestrzennego nie jest wskazany pośpiech. Sprawa najważniejsza to rozwaga, która pozwoli ustrzec się od błędów, których naprawa może drogo kosztować. Należy zwrócić szczególną uwagę, by pod budownictwo oddawano grunty o najmniejszej wartości agrarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyzmaGałaj">Dyskusja dotyczy bezpośrednio 14 mln obywateli - a pośrednio całego kraju. Jest to nowy jakościowo krok w zaprowadzaniu przestrzennego ładu w gospodarce wiejskiej, rozwijającej się dotychczas żywiołowo, ale z przygotowaniem nowego przestrzennego kształtu polskiej wsi wiąże się ogromna liczba problemów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyzmaGałaj">Hasłem naczelnym powinno być tu unikanie nadmiernego pośpiechu i forsowania rozwiązań, które dziś wprawdzie wydają się słuszne, lecz życie może je za kilka lat skorygować. Trzeba widzieć olbrzymie zróżnicowanie potrzeb przestrzennego zagospodarowania obszarów wiejskich w różnych regionach kraju - tych o przewadze rolniczej gospodarki państwowej, o przewadze ludności dwuzawodowej, wokół wielkich aglomeracji, wreszcie tych o przeciętnej strukturze agrarnej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyzmaGałaj">Sprawą wielkiej wagi jest przestrzenne zagospodarowanie osiedli gminnych. By właściwie to zagadnienie rozwiązać - trzeba wpierw mieć pogląd jakie to osiedle ma być, jaką spełniać ma funkcję w stosunku do mieszkańców gminy, do sąsiadującego miasta. Z tej racji obowiązek określenia obecnych perspektywicznych funkcji osiedla gminnego spada raczej na władze powiatowe, a nawet wojewódzkie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyzmaGałaj">Jednym z warunków właściwego planowania przestrzennego na wsi jest względna swoboda dysponowania ziemią przez władze gminne. Bez tego planowanie przestrzenne będzie nie tylko bardziej kosztowne, ale będzie musiało ulegać stałym poprawkom. Musi więc istnieć rezerwa ziemi, będąca w dyspozycji gminy. Nie wszędzie będzie to możliwe - lecz możliwości takie trzeba stworzyć.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DyzmaGałaj">W ciągu najbliższych 15 lat liczba gospodarstw wiejskich w wyniku przekazywania przez rolników ziemi państwu za rentę zmniejszy się o około 50 proc. Już obecnie coraz poważniejszy staje się problem zagospodarowania ziemi. Zjawisko to będzie narastało, narastać też będzie ruch ludności ze wsi do miast. Tu kryje się szansa prawnego zagwarantowania władzom gminnym dysponowania ziemią.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DyzmaGałaj">Szczególne znaczenie ma uwzględnienie w procesie planowania zmian w strukturze własności ziemi na terenach o przewadze ludności dwuzawodowej. Już dziś 1330 tys. właścicieli gospodarstw rolnych dojeżdża codziennie do pracy poza rolnictwem; wraz z pracującymi członkami rodzin stanowią oni dwumilionową rzeszę pracowników, którzy odgrywają poważną rolę na rynku pracy. W rolnictwie trzeba będzie nadal szukać rezerw siły roboczej - przy równoczesnym podnoszeniu jej kwalifikacji. Ale nie może być tolerowane obecne rozmieszczanie ludności dwuzawodowej, która dojeżdża często do pracy kilkadziesiąt kilometrów. Struktura wsi powinna zostać tak zmieniona, by tzw. chłoporobotnicy przenieśli się w najbliższe sąsiedztwo aglomeracji miejskich, w których pracują, by mieli tam zapewnione działki rolnicze; równocześnie zapewnić trzeba efektywne zagospodarowanie ziemi, dotychczas przez nich użytkowanej. Problemu tego z pewnością nie rozwiąże się od razu - należy jednak na początek podjąć eksperyment - próbę stworzenia urbanistycznego kształtu przynajmniej kilka gmin.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DyzmaGałaj">Istnieje przestrzeń fizyczna gminy: pola, budynki, sieć komunikacyjna. Ale na tę przestrzeń nałożona jest przestrzeń społeczna. Tysiące związków, nieładów, nawyków pomaga lub przeszkadza ludziom w ich codziennym życiu. Porządkując przestrzeń fizyczną, musimy pamiętać, że kształtujemy równocześnie nową przestrzeń społeczną. Należy to czynić w ten sposób, by zyskać akceptację społeczeństwa, a przynajmniej jego przodujących grup. Należy więc postulować, by prace nad przestrzennym zagospodarowaniem wsi prowadzone były równolegle z badaniami postaw ludności wiejskiej i perspektywicznych przeobrażeń wsi.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DyzmaGałaj">Żelaznym prawem postępowania powinno być ukierunkowywanie już dziś indywidualnych inwestycji rolniczych pod kątem przyszłej struktury wsi. W realizacji koncepcji ponadlokalnych ośrodków wiejskich możemy dysponować wieloma wzorami z bratnich krajów socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DyzmaGałaj">Dobre projekty urbanistyczne oraz kilka aktów prawnych stworzą korzystne warunki startu do porządkowania przestrzennej struktury polskiej wsi. Wzbogacone one jednak być muszą o znajomość postaw ludności wiejskiej, a badania przestrzeni społecznej wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszZapiórkowski">Planując przestrzenne zagospodarowanie wsi, przejawiać trzeba szczególnie wiele troski, by pod budownictwo wykorzystywano ziemie o najmniejszej wartości.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszZapiórkowski">Realizacja prac nad przestrzennym zagospodarowaniem wsi napotyka - m.in. w górskich powiatach województwa krakowskiego - na znaczne trudności z uwagi na brak sytuacyjno-wysokościowych planów gmin w skali 1:10000.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszZapiórkowski">Brak perspektywicznych planów przestrzennych gmin hamuje rozwój inwestycji rolniczych: gospodarze w wielu przypadkach nie mogą uzyskać zezwoleń na budowę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszZapiórkowski">Należy zwrócić uwagę, by budowane na wsiach pawilony usługowe były budynkami o 2–3 kondygnacjach, co zapewni im odpowiednią powierzchnię, przy równoczesnej oszczędności gruntów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WacławŻak">Z doświadczenia wiadomo, że opracowywane dotąd plany zagospodarowania przestrzennego ulegały zmiennie. Powstaje więc wątpliwość czy opracowywane obecnie plany uproszczone wytrzymają próbę wobec szybko zmieniającej się struktury rolnej. Lokalizowanie obiektów na obecnie wolnych działkach powodować może dekoncentrację nawet w obrębie jednej wsi. Tworzyć trzeba większe skupiska i z większą elastycznością traktować problemy związane z ochroną gruntów rolnych. Nie jest to racjonalne, gdy przedszkole wymagające niewielkiej powierzchni lokalizuje się w dość dużej odległości od szkoły, ponieważ działka budowlana koło szkoły stanowi grunt o nieco wyższej klasie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WacławŻak">Planować należy zabudowę kompleksową z uwzględnieniem potrzeb perspektywicznych, obejmujących m.in. parki, zieleńce, tereny rekreacyjne, baseny itp.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WacławŻak">Nie wydaje się celowe przyspieszenie opracowań uproszczonych planów przestrzennego zagospodarowania gmin. Należy raczej pozostawić sobie nieco więcej czasu na głębsze przemyślenie projektów. Wywieszona w gminie na okres 14 dni informacja o planie mało do kogo dotrze. Jest to termin zbyt krótki. Z informacją należy dotrzeć przede wszystkim do tych wsi, których dotyczą przewidziane zmiany. Mieszkańcy wsi nie rezygnują z własnego budownictwa, jeśli dowiedzą się, że ich grunty przeznaczone będą na inne cele, np. za 10–15 lat. Problemy te wymagają zatem głębszego przedyskutowania z ludnością. Przewidziany termin zatwierdzenia uproszczonych planów należałaby przedłużyć.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WacławŻak">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - Henryk Rodziewicz, wiceminister rolnictwa - Alfred Jaśkowiak oraz minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanuszBiernacki">W toku obrad w pełni potwierdzona została teza o ważnym znaczeniu przestrzennego zagospodarowania gmin. Obecna faza realizacji zadań w tej dziedzinie wykazuje, że nie zdołano ustrzec się od błędów z powodu często zbyt mechanicznego i schematycznego potraktowania tych problemów.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanuszBiernacki">Zatwierdzający uproszczone plany naczelnicy gmin powinni korzystać z porady dobrych specjalistów, a takich na terenie wiejskim brak. Toteż zadaniem resortów powinno być możliwie szybkie doszkalanie tych kadr.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JanuszBiernacki">Wykorzystywać należy najlepsze doświadczenia gmin wzorcowych. Koordynować należy badania naukowe nad przewidywanymi zmianami strukturalnymi wsi, nad zmianami dokonującymi się w postawach ludności wiejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanuszBiernacki">Przyspieszenia wymaga tempo realizacji wzorcowych ośrodków usługowych. Oswajać należy mieszkańców wsi z budownictwem mieszkaniowym nowego typu. Uwzględniać należy w szerszym zakresie rozwój ośrodków rekreacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JanuszBiernacki">Ważnym zadaniem jest dyskutowanie z mieszkańcami wsi uproszczonych planów przestrzennego zagospodarowania. Trzeba przekonać społeczność wiejską o niezbędności dokonywania niektórych zmian, mimo że wiąże się to niekiedy z trudnościami.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JanuszBiernacki">Wyrazić można uznanie, zwłaszcza Ministerstwu Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, za dotychczasowe zaangażowanie się w ten niełatwy do rozwiązania problem.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#JanuszBiernacki">Jako pozytywny uznać można fakt, że województwo bydgoskie zdołało już zakończyć prace w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#JanuszBiernacki">Termin 1 stycznia 1975 r. nie powinien określać całkowitego zakończenia prac. Przekraczanie tego terminu może bowiem ujemnie wpłynąć na jakość realizowanych zadań.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#JanuszBiernacki">Komisja zleciła podkomisji opracowanie uwag i wniosków wynikających z przebiegu posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#JanuszBiernacki">W kolejnym punkcie obrad Komisja rozpatrzyła informacje:</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#JanuszBiernacki">- Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych o przebiegu realizacji zadań planowych w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych ze okres 9 miesięcy 1974 r.;</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#JanuszBiernacki">- Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska o przebiegu realizacji zadań planowych w dziedzinie inwestycji komunalnych i mieszkaniowych za okres 9 miesięcy 1974 r.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#JanuszBiernacki">Podstawą dyskusji były materiały uprzednio dostarczone posłom przez obydwa resorty.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#JanuszBiernacki">Jak wynika z informacji, w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych utrzymywała się w br. nadal wysoka dynamika produkcji przy silnie rozwiniętym froncie inwestycyjnym.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#JanuszBiernacki">Największe rezultaty produkcyjne osiągnięto w okresie trzech kwartałów br. w budownictwie przemysłowym i specjalistycznym wzrost o (30,4 proc. i o 24,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego). W budownictwie ogólnym wzrost wyniósł 15,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#JanuszBiernacki">W budownictwie przemysłowym koncentrowano się na osiągnięciu efektów rzeczowych. Przyspieszono znacznie terminy wykonania 10 wielkich obiektów przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#JanuszBiernacki">Wyniki te osiągnięto w trudnych warunkach, gdy transport kolejowy nie był w stanie sprostać w pełni planowanym przewozom. Ponadto występowały trudności w zaopatrzeniu w niektóre materiały.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#JanuszBiernacki">Roczne plany budownictwa mieszkaniowego dla ludności nierolniczej w okresie trzech kwartałów br. zrealizowano w 64,3 proc. Mniej zadowalające wyniki osiągnięto zwłaszcza w Krakowie, w woj. katowickim i w Warszawie, co zmusza do większej koncentracji prac w IV kwartale.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#JanuszBiernacki">W oparciu o dotychczasowy przebieg realizacji planu przewiduje się, że na koniec roku osiągnięte zostaną wyższe od założonych planie efekty budownictwa uspołecznionego.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#JanuszBiernacki">Niższe jest zaawansowanie zadań w zakresie podstawowych urządzeń socjalno-usługowych, co spowodowane jest wolniejszym tempem realizacji tych urządzeń w kilku województwach. Tym niemniej przewiduje się, że w skali kraju, plan budowy podstawowych urządzeń socjalno-usługowych również zostanie w pewnym stopniu przekroczony.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#JanuszBiernacki">Zadowalająco przebiega realizacja planu stanów surowych. Uzyskane w tej dziedzinie wyniki są lepsze niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i powijany zabezpieczyć uzyskanie w roku przyszłym planowanych efektów mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#JanuszBiernacki">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Garlicki (SD), Zdzisław Kwieciński (PZPR) i Janusz Biernacki (SD); dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak oraz wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Janusz Anuszewski.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#JanuszBiernacki">Komisja przyjęła przedłożone informacje.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>