text_structure.xml 15.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Dzisiejsze posiedzenie poświęcone jest rozpatrzeniu uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (druk nr 163). Czy są uwagi? Jeżeli nie ma, przystąpimy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">17 stycznia Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Senat zaproponował 7 poprawek. Pani marszałek skierowała uchwałę do Komisji Ochrony Środowiska. W związku z tym proponuję przystąpić do rozpatrzenia poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Witam serdecznie pana wiceministra klimatu, pana Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego. Czy pan minister mógłby powiedzieć, jakie jest stanowisko ministerstwa do tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu Adam Guibourgé-Czetwertyński:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Stanowisko jest pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Do wszystkich? Do wszystkich poprawek. Dziękuję. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Ze strony Biura Legislacyjnego na początku uwaga o charakterze proceduralnym. W związku z brzmieniem uzasadnienia poprawek w uchwale Senatu wydaje się, że należałoby łącznie głosować poprawki pierwszą, trzecią, czwartą, piątą i szóstą. Łącznie je omówić i rozpatrywać. Poza uwagą proceduralną biuro ma jeszcze uwagi o charakterze prawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dobrze. Czy mamy przedstawiciela Senatu? Nie ma. W takim razie przystępujemy do poprawki pierwszej, którą rozpatrzymy wspólnie z poprawkami: trzecią, czwartą, piątą i szóstą. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Dziękuję. Biuro ma uwagi o charakterze legislacyjnym i prawnym do tych poprawek. Pragniemy zwrócić uwagę, iż w poprawkach trzeciej, czwartej, piątej oraz szóstej wprowadzane jest pojęcie przepisów epizodycznych do zmienianych ustaw, m.in. do ustawy o odpadach, poprzez zmianę tytułu. Wydaje się, że nie jest to takie oczywiste, iż w rzeczywistości są to przepisy epizodyczne. Tak więc można zarzucić niezgodność z zasadami techniki prawodawczej, ponieważ zgodnie z § 29a i 29b Zasad techniki prawodawczej przepisami epizodycznymi mogą być tylko przepisy, które wprowadzają wyjątki od ogólnych zasad oraz wprowadzają wyraźny przepis, w którym kończy się obowiązywanie nowych epizodycznych przepisów. Natomiast w tym przypadku nie jest to takie oczywiste. Stąd może tu być taki zarzut postawiony.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Oczywiście jest to usprawiedliwione w ten sposób, że ustawy, które są zmieniane w poprawkach nr 3,4, 5 i 6, zostały napisane przed nowelizacją zasad techniki prawodawczej, która wprowadziła do naszego systemu prawnego pojęcie przepisów epizodycznych. W związku z tym zwracamy uwagę, iż nie jest tak jednoznaczne pod względem legislacyjnym wprowadzanie tej kategorii przepisów epizodycznych. Oczywiście nie można rozdzielić kwestii legislacyjnych od kwestii merytorycznych. W związku z tym prawdopodobnie te poprawki będą przyjęte. My tylko na tę kwestię chcemy zwrócić uwagę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Natomiast poważniejszą uwagę mamy do poprawki szóstej, która wprowadza dwie dodatkowe nowelizacje (art. 2a i 2b), czyli nowelizację ustawy o bateriach i akumulatorach oraz ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. W przypadku przyjęcia tych poprawek mogą pojawić się argumenty o niezgodności proceduralnej tych przepisów w związku z wykroczeniem poza zakres przedłożenia ustawy przyjętej przez Sejm. W szczególności może to mieć miejsce dlatego, że uchwała Senatu nie zawiera żadnej argumentacji prawnej, która wykazuje związek pomiędzy poprawką szóstą a tekstem ustawy przyjętej przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Wydaje się, że ze względu na tytuł, jak również materię taki związek może występować. Natomiast my zwracamy uwagę, iż w uzasadnieniu senackiej uchwały nie ma wykazanego tego związku, a Trybunał Konstytucyjny bardzo rygorystycznie podchodzi do wykraczania przez Senat poza zakres przedłożenia treści merytorycznej przedstawionej w ustawie przyjętej przez Sejm. Dlatego mogą się pojawić uzasadnione argumenty o niezgodności z konstytucją, z procedurą, poprzez faktyczne ominięcie zasady pierwszego czytania i pominięcie obowiązku podjęcia odrębnej inicjatywy ustawodawczej w zakresie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Anna Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAnnaPaluch">Szanowni państwo, trochę nam przykro, że Senat narusza tu konstytucję, łamie ją w swojej uchwale i nawet się o tym nie zająknie, myśląc, że uda się to przemilczeć. Niemniej jednak mamy coś takiego, jak korzyść dla podmiotów zobowiązanych przepisami, które stanowimy. I tutaj, panie mecenasie, podzielam pańską argumentację, ale myślę, że trzeba się przychylić do tych poprawek z tego względu, iż one jednak działają na korzyść podmiotów zobowiązanych. To może być przesłanka ku temu, żebyśmy te poprawki przyjęli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję. Szkoda, że nie ma przedstawiciela Senatu. Bardzo proszę, pan poseł Sonik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselBoguslawSonik">Przepraszam za moją niewiedzę, ale czy mógłby mi pan wyjaśnić pojęcie „przepisy epizodyczne”? Co to za pojęcie, od kiedy ono funkcjonuje? Jestem absolwentem wydziału prawa, ale skończyłem go dawno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to mogę wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Przepisy epizodyczne to przepisy, które w zasadach techniki prawodawczej pojawiły się na początku 2016 r. Definicja jest zawarta w § 29a i 29b Zasad techniki prawodawczej. Przepisy mają następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">„§ 29a. W przepisach epizodycznych zamieszcza się regulacje, które wprowadzają odstępstwa od określonych przepisów, w których okres obowiązywania jest wyraźnie określony.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">§ 29b. 1. W przepisach epizodycznych okres obowiązywania regulacji określa się w szczególności poprzez: 1) wymienienie roku kalendarzowego albo lat kalendarzowych; 2) oznaczenie początku i końca obowiązywania regulacji, wyrażone dniami oznaczonymi kalendarzowo; 3) wskazanie liczby dni, tygodni, miesięcy albo lat, które upływają od dnia wejścia w życie ustawy albo jej poszczególnych przepisów”.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">I właśnie w zakresie tego ostatniego elementu wydaje się, iż te przepisy, z którymi mamy do czynienia, nie mają takiego czystego i oczywistego charakteru epizodycznego. Można też mówić, że są to raczej przepisy przejściowe. Aczkolwiek należy wspomnieć, iż jest to jakaś kontrowersja w związku z tym, że zasady techniki prawodawczej zostały znowelizowane w 2016 r. i dopiero od kilku lat mamy pojęcie przepisów epizodycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze pytania do poprawki pierwszej, trzeciej, czwartej, piątej i szóstej, które rozpatrujemy łącznie? Rozumiem, że pan reprezentuje stronę społeczną, bardzo proszę o pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrezeszarzaduStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowAdamMalyszko">Adam Małyszko, Forum Recyklingu Samochodów. Może to nie jest pytanie, tylko raczej chciałem zwrócić uwagę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Tutaj jest miejsce na pytania, ponieważ dyskusję już zakończyliśmy. Chyba, że ma pan coś nowego do dodania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrezeszarzaduFORSAdamMalyszko">Chciałbym tylko powiedzieć, że w związku z poprawką trzecią termin złożenia sprawozdań zostanie przesunięty do dnia 30 czerwca. Zgadzamy się, bo w tym całym bałaganie wokół BDO jest to jak najbardziej wskazane. Natomiast proszę zwrócić uwagę, że audyt dla sprzętu należy wykonać do 30 kwietnia. Audyt bez sprawozdania nie ma najmniejszego sensu. Wydamy ogromne pieniądze. Dlatego zwracam się do ministerstwa, żeby przemyśleć, aby termin audytu również w przyszłości – najszybciej, jak można – przesunąć, żeby ten audyt miał sens.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Po prostu, żeby był kompatybilny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrezeszarzaduFORSAdamMalyszko">Dokładnie tak. Jak również przyjrzeć się, czy przy innych audytach, np. opakowaniach, taka sytuacja nie zachodzi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne prosiło o głos, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Biuro Legislacyjne zwraca uwagę na poprawkę szóstą, ponieważ tam pojawia się jeszcze minister właściwy do spraw środowiska. Tymczasem toczą się prace nad ustawą o działach administracji publicznej, gdzie wprowadzony jest dział klimatu. Zatem, czy nie powinien tu być minister właściwy do spraw klimatu? Wprawdzie wspomniana ustawa o działach nie została jeszcze uchwalona, ale wydaje się, że na przyszłość trzeba brać pod uwagę tę kwestię. Oczywiście my przekażemy te dzisiejsze poprawki, jeśli zostaną przyjęte, do prawników, którzy zajmują się ustawą o działach administracji. I zwrócimy uwagę, że pojawia się kwestia, który to powinien być minister. Wydaje się, że raczej powinien to być minister do spraw klimatu, bo z obecnych podziałów właściwości odpady i kwestie dotyczące odpadów znalazły się w większości u ministra klimatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Jeżeli nie ma więcej pytań, poddaję pod głosowanie poprawki nr 1, 3, 4, 5 i 6.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Kto jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaRajewska">Za 24 posłów, nikt nie był przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki drugiej. Rozumiem, że ma ona charakter techniczny, językowy. Czy są pytania, uwagi? Jeżeli nie ma, kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaRajewska">Za 26 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo. Poprawka nr 7. Czy są pytania, uwagi? Jeżeli nie ma, przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 7? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaRajewska">Za 25 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka została zaopiniowana pozytywnie. Na tym kończymy rozpatrywanie poprawek Senatu z druku nr 163. Dziękuję. Zamykam…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselBoguslawSonik">Pani przewodnicząca, czy w sprawach różnych można zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Momencik. Jeszcze sprawozdawca – słuszna uwaga. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselDariuszBak">Pani poseł Anna Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Pani poseł Anna Paluch wyraziła zgodę. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Pani poseł Anna Paluch jest sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">W porządku dziennym nie mieliśmy spraw różnych, ale myślę, że można zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselBoguslawSonik">W zasadzie mam uwagę techniczną. To jest taka piękna sala. Przydałby się piękny zegar ścienny, żebyśmy widzieli, która jest godzina, ile minut ktoś przemawia itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Słusznie. Zwrócimy się z taką prośbą. Jeszcze tylko przypominam, że dostaliście państwo SMS-y, że w przypadku poprawek przy drugim czytaniu ustawy – Prawo geologiczne i górnicze jutro o godzinie 9.00 odbędzie się posiedzenie Komisji. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>