text_structure.xml
44.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, korpus dyplomatyczny, ministrów i towarzyszące im osoby. Serdecznie witam w sposób szczególny dostojnych gości, chargé d’affaires a.i. Królestwa Niderlandów pana Adriaana Palma oraz zastępcę ambasadora Wielkiego Księstwa Luksemburga pana André Flammanga i towarzyszące im osoby. Serdecznie dziękuję gościom za przyjęcie zaproszenia na posiedzenie Komisji i zaszczycenie nas swoją obecnością.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy zatem do jego realizacji. Tematem dzisiejszego posiedzenia jest dyskusja o priorytetach prezydencji holenderskiej w Radzie UE, ale zanim poproszę o zabranie głosu chargé d’affaires a.i. Królestwa Niderlandów, chciałabym uprzejmie poprosić zastępcę ambasadora Wielkiego Księstwa Luksemburga pana André Flammanga o dokonanie podsumowania prezydencji luksemburskiej. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Zastępca ambasadora Wielkiego Księstwa Luksemburga André Flammang:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję. Szanowna pani przewodnicząca, szanowni posłowie, szanowni państwo, to dla mnie wielki zaszczyt, że mogę tu być i przedstawić państwu główne osiągnięcia prezydencji luksemburskiej ostatnich sześciu miesięcy. Prezydencja luksemburska była uczciwym krupierem, starała się szanować tradycję UE i kierować główną uwagę na obywateli unijnych. Prezydencja ta przebiegała w szczególnie trudnych warunkach. Musiała się zmagać z bezprecedensowymi wyzwaniami, z kryzysem uchodźczym, z pogorszeniem się sytuacji migracyjnej, z atakami terrorystycznymi, które miały miejsce w Paryżu w listopadzie ubiegłego roku. Wymagało to szybkich reakcji na szczeblu europejskim. Prezydencja zmagała się z kryzysem uchodźczym oraz z opracowaniem spójnej strategii, która eliminowałaby przyczyny migracji. Wytyczyła swoje priorytety, takie jak wzmocnienie zewnętrznych granic UE, poprawa wymiany informacji w tym obszarze, lepsze wykorzystanie baz danych, zwalczanie radykalizacji postaw.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Mimo tych wydarzeń, z którymi musieliśmy się zmagać, które miały wpływ na całą UE prezydencja osiągnęła postępy w różnych obszarach i wdrażała własny program skupiający się na siedmiu priorytetach. Mottem prezydencji było hasło: „Unia dla obywateli”. Nie będę omawiał szczegółów i nie będę wchodził w dane liczbowe, tylko pokrótce podsumuję główne osiągnięcia w obszarze siedmiu priorytetów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Pierwszy punkt: stymulowanie inwestycji, zwiększenie wzrostu i zatrudnienia. Tutaj prezydencja działała w ramach wdrażania planu inwestycyjnego dla Europy i Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. Koncentrowała się na zwiększaniu przewidywalności działań na tym rynku oraz usuwaniu barier przedsiębiorczości. Plan działania skierowany na stworzenie unii rynków kapitałowych także był ważnym priorytetem prezydencji luksemburskiej. Prezydencja odniosła się także do propozycji Komisji w sprawie sekurytyzacji. Jeśli chodzi o politykę przemysłową, wdrożyła odpowiedni mechanizm i opracowała go, by zwiększyć konkurencyjność sektorów przemysłu europejskiego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Drugim priorytetem było pogłębianie wymiaru społecznego UE i grudniowe posiedzenie EBSCO podjęło konkluzje ukierunkowane na pogłębienie wymiaru społecznego semestru europejskiego oraz zapewnienie bardziej zrównoważonego wzorca działań, które byłyby bardziej włączające dla obywateli UE. Jeśli chodzi o promowanie zatrudnienia, tworzenie miejsc pracy, także mieliśmy ważne osiągnięcia, przede wszystkim w obszarze zdrowia i bezpieczeństwa pracy. Przyjęliśmy nowe wytyczne dla polityk zatrudnienia, stworzyliśmy europejską platformę i europejską sieć usług zatrudnieniowych. W obszarze zdrowia publicznego prezydencja koncentrowała się na pacjentach i innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Trzecim priorytetem naszej prezydencji było łączenie migracji i bezpieczeństwa, sprawiedliwości i bezpieczeństwa. Jak państwo wiedzą, to był najtrudniejszy obszar naszych prac, wymagał natychmiastowych reakcji i szybkich decyzji. Wyniki naszych wspólnych wysiłków i prac są następujące: w obszarze migracji osiągnięto porozumienie w sprawie relokacji 16 tys. migrantów, aby zapewnić im bezpieczeństwo. Zatwierdzona została pomoc finansowa w ramach budżetu na rok 2015. Zwalczaliśmy przemyt ludzi i broni palnej. Jeśli chodzi o politykę readmisji, doprowadziliśmy do lepszej współpracy między państwami zainteresowanymi i po raz pierwszy doprowadziliśmy do pełnego wdrożenia ustaleń dotyczących reakcji na kryzys. Jeśli chodzi o walkę z terroryzmem, mieliśmy pięć priorytetowych działań: kontrola granic zewnętrznych, kontrola wymiany informacji, konsultacja w ramach baz danych oraz współpraca z państwami trzecimi. Co więcej, po długim czasie udało nam się osiągnąć porozumienie w ramach trilogu w sprawach danych dotyczących przylotu pasażera. Polityczne porozumienie w sprawie rozporządzenia Europolu zostało osiągnięte i udało się ustanowić Europejską Prokuraturę. Na koniec osiągnięto ambitne porozumienie z PE w sprawie ram regulacyjnych reformy UE.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Czwartym priorytetem było ożywienie jednolitego rynku przez ożywienie rynku cyfrowego. Tutaj koncentrowaliśmy się na uczestnictwie w pracach nad ustanowieniem unii energetycznej oraz jednolitego rynku usług cyfrowych. Chciałbym też wspomnieć o porozumieniu w sprawie dyrektywy o bezpieczeństwie informacji. To dotyczy nas wszystkich – zniesienie opłat roamingowych do czerwca 2017 roku.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Piąty punkt – konkurencyjność w ramach UE w przejrzystej i sprawiedliwej strukturze. Przyjęto raport w sprawie zwalczania oszustw podatkowych. Osiągnęliśmy znaczne postępy w tej dziedzinie. Udało się osiągnąć porozumienie w sprawie dyrektywy o wymianie informacji na temat orzeczeń podatkowych. Sfinalizowaliśmy prace związane z OECD oraz opracowaliśmy kodeks postępowania w sprawie opodatkowania osób prawnych. Jeśli chodzi o politykę handlową, prezydencja luksemburska aktywnie uczestniczyła w dyskusjach nad stosownym mechanizmem. Rozpoczęto negocjacje z Tunezją.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Punkt szósty – promowanie zrównoważonego rozwoju. Jeśli chodzi o szczyt w Paryżu, prezydencji udało się osiągnąć ambitny cel na szczeblu europejskim, także w zakresie finansowania. Prezydencja w ścisłej współpracy z Francją podczas szczytu klimatycznego COP21 koordynowała rozmowy pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie zwalczania zmian klimatycznych. Prezydencja podczas Szczytu Zrównoważonego Rozwoju przyjęła program ds. zrównoważonego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Ostatni punkt – wzmacnianie obecności UE na arenie międzynarodowej. Prezydencja luksemburska pozytywnie i aktywnie uczestniczyła w pracach początkowych nad polityką bezpieczeństwa i obrony. Współpraca między państwami członkowskimi w zakresie obrony, a także z NATO – to był jeden z głównych obszarów działań prezydencji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Jeśli chodzi o europejską politykę sąsiedztwa, przyjęto konkluzje w sprawie rewizji tej polityki. Na koniec, pamiętajmy, że rok 2015 był Europejskim Rokiem na Rzecz Rozwoju. Zwołaliśmy międzynarodową konferencję na temat finansowania na rzecz rozwoju w Addis Abebie i osiągnięto tam porozumienie w sprawie finansowania. To wszystko z mojej strony. Bardzo dziękuję za państwa uwagę. Chciałbym wykorzystać okazję, by ponownie podkreślić, że w czasie naszej prezydencji współpraca z Polską przebiegała doskonale, także z naszymi partnerami. Chciałbym życzyć naszym kolegom z Holandii powodzenia. Na pewno im się przyda. Mam nadzieję, że prace podczas ich prezydencji przebiegną dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję za bardzo konkretne i obszerne podsumowanie programu prezydencji luksemburskiej. Poproszę teraz pana Adriaana Palma, przedstawiciela prezydencji holenderskiej, o przedstawienie priorytetów. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Dziękuję bardzo, szanowna pani przewodnicząca, szanowni posłowie, szanowni ambasadorzy, szanowni państwo, jestem wdzięczny, że mogę dzisiaj poinformować o programie holenderskiej prezydencji w Radzie UE w obecnym półroczu. Podobnie jak wszystkie parlamenty krajowe Sejm RP odgrywa kluczową rolę w programie prac legislacyjnych UE, ze względu na ich formalną rolę, kiedy decyzje nie są podejmowane przez PE, oraz ze względu na ich więź z obywatelami Polski i innych państw członkowskich UE.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Niestety mówię tylko trochę po polsku, dlatego będę kontynuować moją prezentację w języku angielskim.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Obywatele są dla nas najważniejsi, dlatego jednym z naszych głównych celów jest angażowanie unijnych obywateli i potrzebujemy państwa wsparcia w tym zakresie. Krótki filmik, który za chwilę państwu pokażę wyjaśni, dlaczego potrzebujemy państwa pomocy w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">[Projekcja krótkiego filmu promującego stosunki polsko-holenderskie]</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Osoby, które widzieli państwo w filmie, to zwykli Holendrzy i zwykli Polacy, którzy dokonali rzeczy niesamowitych. Budowali bezpieczeństwo, sprawiedliwość i pokój w trudnych czasach. Zawsze będę wdzięczny za wkład polskich żołnierzy w to, co osiągnęli dla nas, dla Holendrów, pod koniec wojny. Pomogli nam odzyskać to, co jest dla nas najcenniejsze – naszą wolność i naszą godność.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">W tej chwili stoimy przed jednym z największych wyzwań, jakie pojawiły się przez UE od dawna, i takie postawy są znów potrzebne, ponieważ nasze bezpieczeństwo jest podstawą naszej tożsamości jako wspólnota narodów. Musimy pokazać, na czym opiera się UE: na bezpieczeństwie, na sprawiedliwości i na praworządności. Zwłaszcza teraz jest jasne, jak wiele mamy ze sobą wspólnego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Mój kolega powiedział państwu, co osiągnęła prezydencja luksemburska. Jestem mu za to bardzo wdzięczny, jak również jestem wdzięczny całemu luksemburskiemu zespołowi. Jako prezydencja holenderska będziemy kontynuować ich pracę. Na pewno oczekują państwo, ze podsumuję priorytety holenderskie, a ja muszę państwu wyjawić, że nie mamy krajowych holenderskich priorytetów. Nasz program jest zgodny z programem Rady i Komisji oraz musimy uwzględnić czynniki nieznane. Musimy pracować nad rozwiązaniami na nieoczekiwane naglące problemy. Chcemy dokonać takich postępów, jakie tylko są możliwe w ramach Europejskiego Programu Ustawodawczego. Chcemy zapewnić skuteczność i innowacyjność.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Definiując nasz program na pierwszą połowę 2016 roku, kierowaliśmy się trzema zasadami. Po pierwsze UE, która poświęca uwagę głównym kwestiom, po drugie UE, która tworzy miejsca pracy i wspiera innowacyjny wzrost i po trzecie UE, która jest blisko swoich obywateli. To będzie nasze przesłanie w Brukseli, w Amsterdamie, skierowane także do Polski.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">To sprowadza mnie do głównych kwestii, na których chcemy się koncentrować podczas naszej prezydencji. Niektóre będą miały większy, inne mniejszy wpływ na Polskę. Szczegółowo omówię je później. Te cztery kwestie to po pierwsze zintegrowane podejście do migracji i bezpieczeństwa narodowego. Po drugie – Europa jako innowator i twórca miejsc pracy. Po trzecie – stabilna i solidna unia walutowa. Po czwarte – przyszłościowa polityka energetyczna i klimatyczna.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Najpierw omówię kwestie migracji i uchodźców, bo to jest największe wyzwanie stojące w tej chwili przed UE. Wydarzenia ubiegłego roku pokazały jasno, że potrzebujemy rozstrzygającego sprawiedliwego rozwiązania europejskiego, które pozwoli nam ochronić to, co już osiągnęliśmy – swobodę przemieszczania się. Z tego powodu europejski program ds. migracji we wszystkich jego aspektach musi zostać omówiony i zostanie omówiony przez ministrów spraw wewnętrznych i sprawiedliwości. Zajmą się oni głównymi kwestiami i zapewnią właściwe wdrożenie tego programu, a także decyzji podjętych już wcześniej. Na przykład jest propozycja stworzenia europejskiej służby ochrony granic i przybrzeżnej. To zostanie omówione i musimy wysłać wspólny komunikat na temat ochrony naszych granic zewnętrznych. Musimy określić, za co państwa członkowskie są odpowiedzialne w zakresie ochrony swoich granic, i tutaj musimy zachować odpowiednią równowagę.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Po drugie musimy nadal myśleć o naszym europejskim wewnętrznym bezpieczeństwie. Ataki w Paryżu podkreślają potrzebę szybkiego wdrożenia europejskiej strategii bezpieczeństwa wewnętrznego, opartej na współpracy między państwami członkowskimi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Po trzecie musimy nadal pracować nad bezpieczeństwem wewnętrznym, ponieważ związek między bezpieczeństwem wewnętrznym a zewnętrznym jest oczywisty. Musimy się przyczynić do wzmocnienia wspólnej strategii w zakresie polityki bezpieczeństwa. Musimy także dokonać pewnej harmonizacji z nadchodzącym szczytem NAT. Potrzebujemy zrównoważonego rozwoju programu pomocy. Musimy się więc skupić także na wyeliminowaniu głównych przyczyn migracji. Jak państwo widzą, jest już sporo do omówienia i do rozstrzygnięcia w ramach prac Rad.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">To sprowadza mnie do drugiego klastra naszych prac: Europa jako innowator i twórca miejsc pracy. Potrzebujemy pogłębionego i bardziej sprawiedliwego jednolitego rynku. Będziemy się koncentrować na następujących obszarach: rynek towarów i usług to rynek obejmujący pół miliona konsumentów i jest on kluczowy. Po drugie – konkurencyjność. Będziemy pracować także nad jednolitym rynkiem cyfrowym. Musimy znieść bariery dla przedsiębiorców cyfrowych dla naszej wspólnoty i dla naszych obywateli. Skupimy się na pakiecie Komisji z 2015 roku i zajmiemy się dokumentami dotyczącymi konkurencyjności, praw autorskich itd.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Wyważone partnerstwo handlowe to kolejny punkt naszych priorytetów. Chcemy zamknąć negocjacje na przykład w sprawie transatlantyckiego partnerstwa inwestycyjno-handlowego. Szanowni państwo, konkurencyjna unia walutowa to klucz do dobrobytu i wzrostu. W ostatnich latach poczyniliśmy ważne kroki w kierunku wdrożenia ustaleń pomagających zwiększyć konkurencyjność i naszą odporność na kryzysy gospodarcze. Mamy tu jednak jeszcze wiele do zrobienia. Musimy zapewnić optymalne wykorzystanie ram tej unii, a także budżetów i zapewnić konkurencyjność rynków unijnych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Unia Europejska, Komisja i Rada Ecofin zapewniły nam już odpowiednie podstawy do dalszych prac, ale to nie wystarczy. Musimy wzmocnić unię bankową oraz zapewnić wprowadzenie unii rynków kapitałowych. Wreszcie rozpoczniemy negocjacje w sprawie przyszłościowego budżetu unijnego. Negocjacjom w sprawie wieloletnich ram finansowania, które mają w tej chwili miejsce, mamy nadzieję nadać nowy impuls.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Czwarta i główna podstawowa oś naszych prac dotyczy przyszłościowej polityki klimatycznej i energetycznej. Musimy działać na rzecz rozwoju europejskiej unii energetycznej, musimy zapewnić bezpieczeństwo dostaw, dywersyfikację i lepsze funkcjonowanie, a także lepsze połączenie europejskiego rynku energetycznego. Istnieją różne propozycje, takie jak na przykład etykiety energetyczne czy wzory rynkowe dotyczące elektryczności, bezpieczeństwo dostaw. Będziemy o tym mówić na Radzie Europejskiej. Jednak te prace nie mogą być postrzegane w odosobnieniu od naszego wspólnego celu ambitnej polityki klimatycznej. Musimy monitorować sukces szczytu COP21 w Paryżu. Wdrożenie ma kluczowe znaczenie dla celów unijnych dotyczących roku 2030. Musimy pamiętać o ograniczeniach emisji, promować odpowiedzialne produkty i zrównoważone wykorzystanie zasobów, bo musimy dążyć do gospodarki obiegu zamkniętego. Musimy jednocześnie dążyć do czystego i inteligentnego transportu. Innymi słowy, co jasne, Rada ds. Środowiska i Rada ds. Transportu, będą musiały o tym pamiętać.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Szanowni państwo, nie możemy zapomnieć wydarzeń w najbliższym naszym sąsiedztwie. Po pierwsze w państwach sąsiedzkich sąsiedztwa wschodniego – chodzi tu o Ukrainę, o wydarzenia, które dotyczyły także Holandii w kwietniu – dalsze wdrożenie umów stowarzyszeniowych, a także polityki sąsiedzkiej UE ogółem mają kluczowy charakter. Ważne są nasze stosunki z Rosją, sięganie po dialog, ale prowadzony silną ręką.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Ostatnia kwestia – relacje ze Stanami Zjednoczonymi, w naszych wspólnych interesach oparte na traktacie TTIP. Na koniec podkreślę to, co już powiedziałem na samym początku. Nasz program odzwierciedla program Rady Europejskiej i Komisji Europejskiej. Jest to część dorocznego programu na rok 2016, a także trio prezydencji. Jako Holandia sami nie wygramy, bo nasi koledzy ze Słowacji i Malty uzupełniają nasze działania. Musimy kontynuować nasze wspólne projekty i realizacje wspólnych programów także podczas ich prezydencji. Z radością czekam na współpracę z polskim rządem, z państwem, z posłami do parlamentu krajowego, europejskiego, a także z obywatelami Polski.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Na tym kończę moją prezentację, pani przewodnicząca. Szanowni posłowie, jestem do państwa dyspozycji, jeśli chcieliby państwo zadać mi pytania Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo za to wprowadzenie, przedstawienie priorytetów prezydencji. W tym momencie otwieram dyskusję. Kto z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Marcin Święcicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarcinSwiecicki">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, tematyka jest bardzo szeroka, ale na początek chciałem zadać pytania, może dosyć specyficzne, dotyczące nie tylko UE, ale również samej Holandii. Mianowicie trwa proces ratyfikacji umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą. W ramach tej ratyfikacji większość krajów już ratyfikowała tę umowę, ale Holandia jeszcze nie. W tej sprawie ma być referendum w Holandii. Czy pan ambasador mógłby nam wyjaśnić, jakie tu są możliwe scenariusze. Co się będzie działo z tym referendum, jeżeli ono będzie pozytywne lub jeśli będzie negatywne? Jakie są przewidywania, ale również jakie są możliwe scenariusze w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarcinSwiecicki">Druga sprawa, chcę zapytać o TTIP, mianowicie, czy przewidują państwo jakieś znaczące kroki po negocjacjach dotyczących TTIP, gdzie się znajdujemy? Czy pan by mógł coś na ten temat powiedzieć, czego możemy się spodziewać w czasie obecnej prezydencji, bo mówił pan, że UE chciałaby zakończyć te negocjacje jeszcze w tym roku. Czy coś bardziej szczegółowego mógłby pan w tej sprawie powiedzieć? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Może oddam jeszcze głos państwu posłom. Proszę bardzo, pan poseł Dominik Tarczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselDominikTarczynski">Wspominał pan o polityce imigracyjnej. W prezentacji było dosyć szczegółowo zaznaczone, że mówimy o imigrantach. Chcę zapytać, czy jest jakiś konkretny pomysł i czy on się odnosi również do uchodźców, jeżeli chodzi o tych, którzy przybywają nielegalnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Pan przewodniczący Konrad Głębocki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKonradGlebocki">W nawiązaniu do kwestii migrantów, może najpierw powiem, że z satysfakcją patrzę na priorytety holenderskie i na to sformułowanie comprehensive approach to migration, czyli zintegrowane, całościowe podejście, bo miałem spory niedosyt za wcześniejszej prezydencji luksemburskiej, gdzie sformułowanie było: zarządzanie migracją. To było dosyć pasywne, tak jakbyśmy na przykład nie mieli wpływu na zdecydowane zahamowanie tej fali niekontrolowanej migracji do UE. Chociaż przy okazji oczywiście należy pozytywnie ocenić wiele działań prezydencji luksemburskiej, w tym kwestie jednolitego rynku cyfrowego czy agendy prowzrostowej Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselKonradGlebocki">Jednak oprócz kwestii migracyjnych mam jeszcze jedno krótkie pytanie, bo wspomniano także o partnerstwie wschodnim w ramach prezydencji holenderskiej. Chciałbym zapytać, z jak dużą uwagą prezydencja będzie się zajmowała tym tematem, ponieważ przeglądałem dostarczony nam materiał i nie mogłem znaleźć fragmentu na ten temat. Może jest, nie wiem. Ale gdyby pan mógł trochę rozszerzyć kwestię partnerstwa wschodniego, dla nas tematu niezwykle istotnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Oddaję głos panu ambasadorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Po pierwsze, jeżeli chodzi o referendum dotyczące Ukrainy, wiem, że Ukraina jest bardzo bliska sercu pana Święcickiego, wiem, ile wysiłków zostało włożonych w proces reformowania tego państwa. Rząd holenderski całkowicie poparł to porozumienie i przedłożył je obu izbom parlamentu, które także wyraziły zgodę. Jedyna rzecz, która nam teraz pozostała, to formalna ratyfikacja. Pierwszy akt ustawodawczy, który dotyczył możliwości i referendum, został uchwalony przez grupę obywateli. Obywatele stwierdzili, że w tej sprawie warto zorganizować referendum. Odbędzie się ono na początku kwietnia. Rząd holenderski, a także duża większość partii politycznych w Holandii, jasno opowiadają się za umową stowarzyszeniową. Opowiadamy się za krokiem naprzód. Będziemy aktywnie brać udział w debacie ze społeczeństwem holenderskim, będziemy nadal tłumaczyć obywatelom Holandii, dlaczego popieramy tę umowę i dlaczego jej ratyfikacja jest korzystna. Celem jest wypracowanie jak najlepszego wyniku referendum. Po odbyciu referendum, kiedy poznamy jego wynik, rząd dokona oceny. Rząd Holandii nie chce już w tej chwili mówić, co dokładnie zrobi. To referendum ma charakter konsultacyjny, a nie wiążący, dlatego będziemy musieli przeanalizować wiele elementów właśnie w owym momencie. Przygotowujemy się do wszystkich scenariuszy. Chcemy po prostu najpierw zobaczyć, jak będzie wyglądał wynik referendum. Postawmy sprawę jasno: wysoko oceniamy fakt, że w społeczeństwie holenderskim odbywa się debata na temat polityki na temat referendum.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Jeżeli nie mają państwo nic przeciwko temu, to połączę tę odpowiedź z odpowiedzią na pytanie pana wiceprzewodniczącego na temat europejskiej polityki sąsiedzkiej. Może tego wszystkiego nie zapisano w broszurce, ale, jak mam to ująć, to nie wszystko. Jeżeli chodzi o europejską politykę sąsiedztwa i umowy stowarzyszeniowe z Ukrainą, Mołdową i Gruzją, jasne jest, w jakim kierunku musimy teraz podążać. Musimy zmierzać ku ich wdrożeniu. Tak jak w europejskiej polityce sąsiedzkiej, którą uzgodniono pod koniec ubiegłego roku, tu najważniejsze jest wdrożenie. To, że nie napisaliśmy tego wprost w programie, nie oznacza, że mamy tego nie robić. Wręcz przeciwnie. Jeżeli chodzi na przykład o Ukrainę, musimy zdecydowanie kontynuować udzielanie dalszego wsparcia Ukrainie i jednocześnie popychać Ukrainę do przeprowadzania odpowiednich reform po to, żebyśmy mogli jeszcze bardziej się zbliżyć.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Umowa TTIP. Rząd holenderski postrzega umowę TTIP jako wyjątkową szansę dla Stanów Zjednoczonych i UE, by pogłębiły one swoje relacje, by obie nasze gospodarki mogły na tym skorzystać. Nasz cel jest bardzo prosty: chcemy osiągnąć jak największe postępy w negocjacjach, być może nawet przyjąć ramy tej umowy, co oznacza przyspieszenie procesu. Staramy się wypracować jak największe postępy dotyczące bardziej technicznych kwestii, przede wszystkim po to, żeby przygotować końcowe negocjacje. Jednocześnie poza szybkością negocjacji musimy pamiętać o ich wysokiej jakości. Musimy zachować jak największe ambicje we wszystkich kluczowych obszarach. Nie chcemy dochodzić do rozwiązania, które nie byłoby maksymalnie optymalne.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Uchodźcy. Kolejny temat. Jasne jest to, że w obecnych okolicznościach mamy do czynienia z nierównym rozkładem uchodźców w państwach członkowskich. Jest to jeden z tematów, który jest omawiany. Jest to także jedna z kwestii, która została określona jako ta, która stanowi zagrożenie dla całej strefy Schengen. Dobrze pamiętam, jak wielu ministrów stwierdziło, że kluczowy problem polega na tym, że umowa dublińska sięga trzydzieści lat wstecz. Wtedy brało w niej udział zaledwie pięć państw. Teraz czasy się zupełnie zmieniły.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselDominikTarczynski">Czy uważa pan, że jest potrzeba nowych procedur dotyczących imigrantów czy uchodźców, czy nie ma problemu z ich identyfikacją? Pewna grupa dzisiaj wyjechała z Berlina, ponieważ nie była zadowolona z jakości życia oferowanego przez Niemców. Czy uważa pan, że istnieje potrzeba dyskusji na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Uważam, że należy poczynić jasne rozróżnienie pomiędzy imigrantami zarobkowymi i uchodźcami. To bardzo skomplikowany proces, który zaczyna się w zasadzie w momencie, kiedy osoba przekracza zewnętrzną granicę UE, dlatego w dużym stopniu musimy się skupiać na hot spotach w Grecji i we Włoszech, aby one działały poprawnie. Od wszystkich trzeba pobierać odciski palców i ich odpowiedni rejestrować, a to dopiero początek tego procesu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Oddaję jeszcze głos panu ambasadorowi André Flammangowi, który chciał uzupełnić odpowiedź na pytanie pana przewodniczącego Głębockiego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Zastępca ambasadora, radca Ambasady Luksemburga André Flammang:</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Chciałbym tylko pokrótce się odnieść do pytania wiceprzewodniczącego Głębockiego. Dziękuję panu bardzo za poruszenie tematu migracji. Nie powiedziałbym, że prezydencja luksemburska miała do niej podejście pasywne. Głównie koledzy w Brukseli mogliby to potwierdzić. Tak naprawdę wiemy, że imigracja nie jest niczym nowym, ale nikt nie spodziewał się tak wielkich przepływów migracyjnych. Myślę, że podjęto wiele decyzji.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Prawdą jest, że jeszcze nie osiągnęliśmy pożądanego stanu, ale jestem pewien, że UE pod przewodnictwem Holandii będzie wiedziała, jak dobrze wdrożyć podjęte wcześniej decyzje i nadal pracować w kierunku wspólnego rozwiązania zjawiska migracji.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przystępujemy do drugiej rundy pytań. Pan poseł Szymon Szynkowski vel Sęk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselSzymonSzynkowskivelSek">Dziękuję pani przewodniczącej. Panie ambasadorze, moje pytanie dotyczy zadeklarowanego w pisemnym programie prezydencji zapisu o chęci podtrzymywania jako priorytetu promocji przez UE praw człowieka na świecie. Odnosząc się do tego, jak wygląda ta promocja praw człowieka, jak szerokie jest to pojęcie, myślę że nie wszystkim Europejczykom w całości odpowiada to, w jaki sposób kierowane są siły i środki dotyczące promocji tych praw człowieka. Jednak nie patrząc w przeszłość, tylko w przyszłość, chcę zapytać, czy holenderska prezydencja będzie w ramach tych działań uwzględniała kwestię najczęściej łamanego prawa człowieka na świecie, to znaczy, prześladowania ze względu na wyznanie, a w ramach tych prześladowań uwzględni grupę zdecydowanie najczęściej prześladowaną na świecie z powodu wyznania czyli chrześcijan.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselSzymonSzynkowskivelSek">Myślę, że naszym obowiązkiem jako UE, która w swoich fundamentach, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się teraz, została zbudowana na wartościach i odniesieniu do chrześcijaństwa. W związku z tym, że naszym dziedzictwem europejskim jest chrześcijaństwo, niezależnie od tego, gdzie UE jest teraz i jaka jest jej relacja do tych wartości, uważam, że moralnym obowiązkiem każdej prezydencji i wszystkich nas jest zatroszczenie się o życie i zdrowie prześladowanych chrześcijan na całym świecie. Myślę, że po prostu nie możemy tego pomijać. Mam pytanie, czy prezydencja holenderska uwzględni to też w ramach szerokiego priorytetu promocji praw człowieka na świecie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Jeszcze kolejne pytanie, pan poseł Michał Wojtkiewicz, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMichalWojtkiewicz">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, panie ambasadorze, powrócę jeszcze do migracji, bo to jest dzisiaj główna przyczyna destabilizacji całej Europy i naszego europejskiego bezpieczeństwa. Czy państwo będą się zajmowali głównymi przyczynami tej migracji, bo ruch migracyjny nie powstał sam z siebie. Dzisiaj mówienie, że będziemy chronić zewnętrznych granic europejskich, i tworzenie brygad ochrony granicy absolutnie nie zapobiegnie migracji. To będzie narastało, jeżeli się nie zdefiniuje prawdziwych przyczyn migracji. A przyczyny są, wydaje mi się, jednoznaczne.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselMichalWojtkiewicz">Ruch migracyjny nie powstał sam z siebie. Został zaplanowany po to, żeby destabilizować między innymi całą Europę. Tak samo, szanowny panie ambasadorze, sprzedaje się broń Państwu Islamskiemu. Różne są źródła tej sprzedaży. To też trzeba ująć, wydaje mi się, w prezydencji, jak również kwestię handlu ropą. Państwo Islamskie wydobywa ropę, sprzedaje, handluje i ktoś to kupuje, i co na to cały świat? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. W tej turze pytań jeszcze pan poseł Jacek Kurzępa, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJacekKurzepa">Panowie ambasadorowie, z dużą satysfakcją wysłuchałem waszych wystąpień, tym bardziej że oba kraje charakteryzują się niebywałym kolorytem na mapie Europy w różnych obszarach. Gratuluję wam tego, że reprezentujecie właśnie te kraje. Cieszę się również, że miałem sposobność tam być. Jednak chciałbym zwrócić uwagę na trzy kwestie. Pierwsza to wielokulturowość Holandii. Bardzo wyraźny od lat, kapitalnie prowadzony proces edukacji międzykulturowej. Z jednej strony jest to niebywały atut, ale z drugiej strony w kontekście tego, o czym mówimy w tej chwili – kryzysu migracyjnego – chciałbym, panie ambasadorze, zwrócić uwagę na coś, co może być tak zwanym rozsadnikiem niepokoju. To znaczy, miejsca tak zwanej starej migracji i napływającej nowej migracji. Ten impakt jednego wobec drugich może przynieść burzliwe rozwiązania. Kontynuując ten wątek, chciałbym powiedzieć, że wydaje mi się, że mają państwo kapitalną sytuację trójprezydencji, daje ona bowiem niebywałe szanse na wielostronny ogląd racji dotyczących uchodźców. Wszak Malta, Słowacja i państwo reprezentują nie tylko terytorialnie zupełnie odmienną część Europy, ale również i ze względu ekonomicznego, i politycznego reprezentujecie zupełnie inne uwarunkowania w odniesieniu do tego problemu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselJacekKurzepa">I ostatnia rzecz, którą chciałbym przywołać, z pewnością nie jest ani dla Holandii, ani dla Polski łatwa. Pan ambasador był łaskaw powiedzieć, że jednym z priorytetów jest partnerstwo z Rosją. Mam wrażenie, że w kontekście wydarzeń, których byliśmy niedawno świadkami i których doświadczyliśmy, zarówno my, jako Polacy, jak i państwo, jako Holendrzy, zdajemy sobie sprawę, jak trudno jest przywrócić relacje, które byłyby relacjami opartymi na cząstkowym chociażby zaufaniu.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselJacekKurzepa">Ostatnia sprawa, która wydaje się z punktu widzenia ekonomicznego i gospodarczego ważna. Polska ma nieco odmienny punkt widzenia na temat inwestycji Nord Stream. To jest również element, z którym państwo będą się musieli uporać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o zabranie głosu pana Adriaana Palma.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Dziękuję bardzo. Odpowiem na pytania w takiej kolejności, w jakiej zostały zadane. Jeśli chodzi o prześladowania religijne i prawa człowieka, Holandia zawsze broniła praw człowieka i uznawała to za jedną z głównych zasad swojego państwa, swojej polityki zagranicznej. Unia Europejska postrzega prawa człowieka jako jedną ze swoich fundamentalnych wartości i dlatego będziemy się uważnie przyglądać kwestii prześladowań religijnych. Robimy to w sposób bilateralny, a także w ramach ONZ, na przykład w ramach prac Komisji ds. Człowieka. Wydaje mi się, że trudno jest w tej chwili wyjaśnić wszystko, co mamy zamiar zrobić, ponieważ posiedzenie Komisji odbędzie się w marcu. Jest to coś, czemu będziemy się bacznie przyglądać. Wydaje mi się, że państwa w ramach relacji bilateralnych także przyglądają się temu problemowi i my także się nim zajmiemy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Jeśli chodzi o podstawowe przyczyny migracji, tak, zgadzam się z państwem, trzeba wyeliminować główne przyczyny migracji. Starałem się podkreślać w moim wprowadzeniu, jak skomplikowana jest to kwestia i jak musimy zacząć od eliminacji przyczyn w Afryce, w państwach Bliskiego Wschodu. Musimy zwalczać przemyt ludzi. Dla przykładu, współpraca z państwami trzecimi jest niezbędna, aby przyjęły z powrotem obywateli, migrantów ekonomicznych, oraz żeby podjęły stosowne działania przeciwdziałające napływowi potencjalnych migrantów do UE. Przykładem są tutaj nasze działania z Turcją. Jeśli się nie mylę, dwa i pół miesiąca temu miał miejsce szczyt, podczas którego ustalono właśnie te korzystne działania. Mamy odpowiednie procedury służące identyfikacji migrantów ekonomicznych i tych odsyłamy. Jeśli jednak chodzi o uchodźców, musimy się kierować zasadą solidarności i współczucia. Eliminacja podstawowych przyczyn to jedna sprawa, a kwestia warunków finansowych i ekonomicznych – druga.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Wydaje mi się, że fakt, że sprawujemy prezydencję w trójce, przyczynia się także do tego, że mamy więcej perspektyw na możliwości pomocy. Mamy więcej możliwości na przyjęcie różnych perspektyw rozwiązania poszczególnych problemów. Jeśli zmagamy się ze skomplikowanym wyzwaniem, to musimy zrozumieć, co kieruje migrantami, ale także co kieruje poszczególnymi państwami członkowskimi, by nie podejmowały działań jednostronnych. Jak ustalono podczas posiedzenia Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, państwa, które podejmują działania jednostronne, mają także wpływ na sytuację w innych państwach członkowskich. Jest to ze sobą powiązane.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Wielokulturowość. Nie chcę się za bardzo zagłębiać w kwestię społeczeństwa wielokulturowego, ponieważ każde państwo opiera się na wielokulturowości. Każde ma inne doświadczenia z wielokulturowością. Wydaje mi się, że nie ma drugiego takiego państwa, które by miało tylu migrantów z Surinamu. To, co istotne dla Holandii, to zapewnienie odpowiedniej integracji, że migranci znajdują właściwie miejsce w społeczeństwie, że budują sobie właściwą tożsamość i przyjmują podstawowe holenderskie wartości.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Stosunki z Rosją. Musimy podjąć dialog, ale także przyjąć stanowcze stanowisko. Nie chodzi o zaakceptowanie status quo. Nasze przesłanie jest także bardzo przejrzyste: Rosja musi zapewnić wdrożenie porozumienia.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Jeśli chodzi o Nord Stream, jest to kwestia, która jest zasadniczo sprawą handlową. Jest to zagadnienie dotyczące prywatnych firm. Wiem, że ma to związek z bezpieczeństwem energetycznym, z dostawami energii, ze stosunkami z Ukrainą, dlatego jest to dosyć skomplikowane. Nie jestem przedstawicielem rządu holenderskiego, jestem przedstawicielem prezydencji holenderskiej, więc trudno mi jest odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno państwo to zrozumieją.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos? Bardzo proszę, jeszcze raz pan poseł Szymon Szynkowski vel Sęk.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselSzymonSzynkowskivelSek">Dziękuję panu ambasadorowi za tę odpowiedź. Ona jest dość ogólna, ale mam nadzieję, że działania będą bardziej szczegółowe i konkretne. Nie będę już tego tematu drążył. Natomiast chcę jeszcze zapytać o dwie sprawy, to znaczy, o stosunek prezydencji i jej zaangażowanie w kwestie pakietu dotyczącego tak zwanego zamkniętego obiegu, czyli nowego podejścia Komisji Europejskiej do kwestii przetwarzania odpadów i w ten sposób zwiększenia efektywności gospodarki, oraz o kwestię pakietu klimatycznego. Gdyby można usytuować te dwie kwestie w priorytetach, na ile będą istotne, na ile będą kamieniami milowymi prezydencji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję. Bardzo proszę, panie ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Dziękuję bardzo za te pytania. Zacznę od gospodarki w obiegu zamkniętym. Wczoraj był tutaj nasz minister środowiska, aby porozmawiać ze swoim polskim odpowiednikiem. Zasadnicza część dyskusji dotyczyła gospodarki o obiegu zamkniętym: w jaki sposób możemy poczynić postępy, jak poczynić konkretne kroki, ponieważ wydaje nam się, że jest to kluczowe dla UE, by dokonać zmian i uwzględnić poszczególne elementy prac nad gospodarką o obiegu zamkniętym, zwłaszcza zaczynając od kwestii odpadów. Jest to istotne z dwóch powodów: po pierwsze dlatego, że zmagamy się z coraz większym problemem związanym z odpadami, ale także dlatego, że jest to obszar, w którym możemy stworzyć innowacyjne miejsca pracy wymagające nowego sposobu myślenia, jak rozwiązać wyzwanie, przed którym w tej chwili stoimy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Wczoraj wspomniano, że pięćdziesiąt lat temu w Holandii mieliśmy coś w rodzaju gospodarki o obiegu zamkniętym, bo prawie nie produkowaliśmy odpadów, a w tej chwili stoimy przed ogromnym wyzwaniem związanym z odpadami. Znaczna część populacji świata nie ma dostępu do wody, do żywności, a w Europie marnujemy żywność. To wymaga naszej uwagi i skupimy się na tym obszarze. Postaramy się osiągnąć tak wielkie postępy, jak to tylko możliwe, także oczywiście ze wsparciem innych państw członkowskich. Czy to jest wystarczająco wyczerpująca odpowiedź?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KrolestwaNiderlandowAdriaanPalm">Pakiet klimatyczny. Proszę o chwilę cierpliwości. Wydaje mi się, że bardzo cieszymy się wynikiem konferencji klimatycznej w Paryżu. Teraz jest czas, by wdrożyć jej ustalenia. Zasadniczo obejmuje to także program ustawodawczy, który w znacznym zakresie leży w rękach prezydencji holenderskiej, a także Komisji. W tej chwili Komisja ma dostęp do wyników i stwierdza, jakie działania muszą zostać podjęte. Podczas marcowego posiedzenia Komisji ds. Środowiska omówimy ustalenia paryskie. Trudno mi określić, jakie będą konkretne wyniki tych działań, bo nie chcę przewidywać konkluzji Komisji. Mam nadzieję, że wykażą się państwo zrozumieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze są jakieś pytania w dyskusji? Jeżeli nie, to zamykam dyskusję. Bardzo dziękuję panom ambasadorom za przybycie, za przedstawienie i podsumowanie prezydencji luksemburskiej i za przedstawienie priorytetów prezydencji niderlandzkiej. Cieszę się z udziału korpusu dyplomatycznego. Bardzo dziękuję państwu za uwagę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Na koniec informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Jeszcze raz dziękuję i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>