text_structure.xml 24.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich obecnych posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, ministrów i towarzyszące im osoby oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przekazany państwu został porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: w trybie art. 7 ustawy – COM(2015) 616, w trybie art. 8 ustawy – COM(2015) 620 oraz w trybie art. 3 ustawy – COM(2015) 597, 612, 617 i 619. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi? Nie ma uwag, czyli zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2016, druk nr 146, w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">1. część budżetowa 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">a) wydatki z zał. nr 2,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">2. część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 19 i 49;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">3. część budżetowa 84 – Środki własne Unii Europejskiej:</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">– wydatki z zał. nr 2.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Rząd jest reprezentowany przez panią minister Katarzynę Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, i pana ministra Leszka Skibę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę najpierw panią minister Kacperczyk o zabranie głosu i przedstawienie informacji o części budżetowej 23, a następnie poproszę pana ministra Leszka Skibę o zabranie głosu w części budżetowej 83 i 84. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Bardzo serdecznie dziękuję. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, Komisja otrzymała z MSZ informację na piśmie w sprawie części budżetu 23, więc tylko w skrócie przypomnę najważniejsze elementy tego budżetu. Projekt budżetu na 2016 rok w zakresie części 23, czyli członkostwa RP w UE, wynosi 15 973 tys. zł i obejmuje wydatki w dziale 750 – Administracja publiczna. W ramach wydatków przewidziano środki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla prawie 109 etatów członków korpusu służby cywilnej. Wydatki te obejmują także odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i szkolenia pracowników. Pozostałe wydatki bieżące, które mają państwo wylistowane w przekazanej przez nas informacji, obejmują między innymi środki na obsługę posiedzeń Komitetu do Spraw Europejskich, a także wydatki na podróże zagraniczne związane z kształtowaniem i koordynacją współpracy międzynarodowej w odniesieniu do spraw członkostwa Polski w UE oraz na obsługę prawną. Zaplanowano również płatność składki na rzecz Instytutu Bruegla.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie informacji o budżecie państwa w zakresie części 23 – członkostwo RP w UE, dotyczącej roku 2016. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję. Poproszę pana ministra Leszka Skibę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, mam dwie informacje. Pierwsza jest o części budżetowej 83. To są rezerwy celowe w zakresie pozycji 8, 19 i 49. Druga to jest część budżetowa 84 – środki własne UE. Ta pierwsza część to są trzy rezerwy celowe. Największa z nich to jest pozycja nr 8, bo to jest na łączną kwotę 3 982 269 tys. zł. Te środki rezerwy przeznaczone są przede wszystkim na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich. Możemy tu powiedzieć o narodowej strategii spójności i perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Dodatkowo norweski mechanizm finansowy na lata 2009-2014 oraz w kolejnych latach, a także szwajcarsko-polski program współpracy. Dodatkowo z tej części finansowane są wydatki podlegające refundacji w ramach pomocy technicznej oraz takie programy, jak Program współpracy terytorialnej, Program instrumentu sąsiedztwa i partnerstwa, a także współpracy terytorialnej i europejski instrument sąsiedztwa na lata 2014-2020. Wydatkowane są również środki na projekty realizowane z udziałem innych środków pochodzących z budżetu UE, nieujętych w budżecie środków europejskich. Są tu też zadania związane ze wspólną polityką rolną i finansowanie rozliczeń z tytułu przedsięwzięć zorganizowanych w ramach programów ze środków pochodzących z budżetu UE. To jest ta największa rezerwa o kwocie prawie 4 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Drugą częścią jest pozycja 19. To jest rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i zadania oraz wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu UE. Na te środki związane z wynagrodzeniami i pochodnymi przeznaczone są 24 809 tys. zł. Ogromna większość to są środki przeznaczone na wynagrodzenie i pochodne.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Trzecia pozycja w ramach tej rezerwy części budżetowej 83 to jest pozycja 49. To jest 370 000 tys. zł. To są środki, które przeznaczone są na utrzymanie już wprowadzonych, zrealizowanych programów, w tym systemy informatyczne. Te środki wynikają z zapotrzebowań zgłoszonych, między innymi, przez ministra administracji i cyfryzacji, ministra pracy, prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Jeśli chodzi o część budżetową 84, to w tej części mamy środki własne UE. Tak naprawdę to jest składka Polski do budżetu ogólnego UE. Łączna wartość tej płatności w roku 2016 szacowana jest na kwotę 19 243 582 tys. zł. To, co jest istotne z tej części, to to, że w tej sumie oprócz wszystkich części składki kalkulowanych w oparciu o dochód narodowy brutto na podstawie wpływów z podatku od towarów i usług, opłat celnych, cukrowych, wpłat na sfinansowanie rabatu brytyjskiego i wpłat na sfinansowanie obniżki wkładów opartych na DNB, mamy do czynienia z jednorazową kalkulacją środków własnych. Ta kalkulacja została oszacowana na poziomie 1 118 000 tys. zł. Ta kwota ponad miliarda zł to jest jednorazowa kwota, która wynika ze zmian w poziomie szacunków poziomu dochodu narodowego brutto. Oznacza też pokrycie wpłat z lat poprzednich od roku 2014, czyli wstecz. Warto o tym pamiętać, bo tak naprawdę możemy szacować, że w kolejnym roku 2017 ta kwota wpłat składki polskiej już nie będzie uwzględniała tej kwoty 1 118 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Szczegóły mają państwo w dokumentach. Kalkulacja składki jest powszechnie znana, dyskutowana; generalnie, w największym stopniu zależy od wartości dochodu narodowego brutto. Z tego powodu łączna wartość tych środków to jest ponad 19 000 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Teraz zabiorą głos posłowie-koreferenci. Poproszę pana posła Krzysztofa Truskolaskiego, który został wyznaczony do części budżetowej nr 23. Mogę prosić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofTruskolaski">Tak. Pani przewodnicząca, państwo członkowie Komisji, w projekcie ustawy budżetowej na 2016 rok została wydzielona część 23, która nie planuje żadnych dochodów, tylko wydatki, i te wydatki są ujęte w dziale 750, czyli administracja publiczna. Wynoszą one ok. 16 000 tys. zł, dokładnie 15 973 tys. zł. Na tę kwotę składa się głównie wynagrodzenie członków korpusu służby cywilnej, to jest prawie 11 500 tys. zł, składki na ubezpieczenia społeczne i fundusz pracy – 2 259 tys. zł. Z większych pozycji są jeszcze podróże służbowe zagraniczne – około 1 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrzysztofTruskolaski">Trudno ocenić tę pozycję, ponieważ w poprzednich budżetach była ona jako część 27 i nazywała się Komitet Integracji Europejskiej. Teraz zostały wydzielone dwie części: część 45 i część 23. Część 45 – sprawy zagraniczne, i część 23 – członkostwo RP w UE. Zgodnie z opinią Biura Analiz Sejmowych, połączenie tych dwóch pozycji, czyli 23 i 45, wynosi mniej więcej tyle, co w poprzednich latach. To wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Teraz poproszę do części budżetowej 83 panią poseł Agatę Borowiec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAgataBorowiec">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie ministrze, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, zreferuję dla państwa część budżetową 83 w zakresie rezerw celowych 8, 19 i 49. W rezerwie w pozycji 8, czyli współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, także przekazywanych Polsce od innych donatorów, na rok 2016 została zaplanowana kwota 3 982 269 tys. zł i jest to kwota o 0,1% niższa w stosunku do ujętej w zeszłorocznej nowelizacji ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAgataBorowiec">Warto zwrócić uwagę, że środki tej rezerwy są uzupełnieniem pozycji 98 w części 83 załącznika nr 4 do projektu ustawy budżetowej „Finansowanie programów z budżetu środków europejskich”, w której na rok 2016 przewidziano kwotę 34 754 388 tys. zł. Dodatkowo w budżetach innych dysponentów ujęte zostały środki na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków UE na kwotę 4 903 192 tys. zł. Łącznie więc zaplanowane środki na rok 2016 to 43 639 849 tys. zł, co stanowi 90,4% wydatków zeszłorocznego budżetu po nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselAgataBorowiec">Podsumowując, planowana na 2016 rok rezerwa w pozycji nr 8 odpowiada wielkości wynikającej z wykonania budżetu z 2015 roku. Ponadto, wykonanie budżetu w tej pozycji kształtowało się na podobnym lub niższym poziomie w latach 2014, 2013 i 2012.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselAgataBorowiec">Drugą omawianą przeze mnie rezerwą jest tak zwana rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania, w tym skutki przechodzące z roku 2014, oraz na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowymi z budżetu UE oraz ze środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA, czyli rezerwa w pozycji 19. Została ona zaplanowana na rok 2016 w wysokości 24 809 tys. zł, czyli na poziomie 84,4% budżetu z 2015 roku. Proszę zwrócić uwagę, że zwykle ta rezerwa nie była wykonywana w 100%, a wykonywano ją w dużo mniejszym stopniu niż zakładano w ustawach. Zgodnie z danymi przygotowanymi przez BAS, w roku 2014 zrealizowano ją w 14,6%, w 2013 – 45,3% i w 2012 – 12%. Do tej pory zakładana rezerwa znacznie przekraczała potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselAgataBorowiec">Ostatnia omawiana przeze mnie rezerwa – utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE, w tym systemy informatyczne, czyli pozycja 49. Zaplanowana tutaj kwota 370 000 tys. zł jest znacznie wyższa w stosunku do roku 2015. W przyjętej w 2015 roku ustawie rezerwa ta wynosiła 159 490 tys. zł, a po nowelizacji zmniejszono ją do 34 510 tys. zł. W tej chwili więc jest to wzrost o 1072,2% w stosunku do znowelizowanej ustawy z 2015 roku. Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Poproszę panią poseł Monikę Wielichowską, która została wyznaczona do części budżetowej nr 84. Jest pani poseł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Jestem, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, część budżetowa 84 to środki własne UE, które zostały utworzone, aby dokonywać płatności polskiej składki członkowskiej do budżetu ogólnego UE. Wpłata jest pochodną wypełnienia traktatowego zobowiązania Polski wobec UE. Od 2014 roku obowiązują nowe wieloletnie ramy finansowe UE na lata 2014-2020 z nowymi limitami i zobowiązaniami płatności. Wysokość środków, które są ujmowane w budżecie państwa, ma każdorazowo charakter prognozy opartej na projekcie budżetu UE na kolejny rok budżetowy. Ostateczną wielkość wpłat znamy po uchwaleniu budżetu przez Parlament Europejski. Także poziom wydatków może być zmieniony w trakcie roku budżetowego na podstawie noweli budżetu, czyli budżety korygujące, co pociąga zmianę w wysokości wpłat poszczególnych państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMonikaWielichowska">W ustawie budżetowej w części 84 zostały zaplanowane wydatki w kwocie 18 164 538 tys. zł, natomiast w roku 2016 oszacowano kwotę płatności w wysokości 19 243 582 tys. zł, czyli o 5,9% wyższej niż ujęta w ustawie budżetowej na 2015 rok. Wzrost ten wynika, jak mówiłam na wstępie, przede wszystkim z uwzględnienia konieczności zapłaty skutków finansowych wejścia w życie nowej decyzji o środkach własnych, wprowadzającej zmiany w systemie finansowania budżetu UE.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselMonikaWielichowska">Analizując wyszczególnione składki do budżetu planowane w 2016 i 2015 roku, należy mówić o dynamice i różnicach. I tak w 2016 roku więcej o 3,9% wynosi wpłata obliczona na podstawie dochodu narodowego brutto, o 1,8% mniej wynosi wpłata obliczona zgodnie z metodologią wynikającą z przepisów UE na podstawie podatku od towarów i usług, o 26,2% więcej wynosi wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych, o 2,7% więcej wynosi wpłata z tytułu udziału w opłatach cukrowych, o 3,6% więcej wynosi wpłata z tytułu finansowania rabatu brytyjskiego, bez zmian natomiast pozostaje wpłata z tytułu finansowania obniżki wkładów opartych na podstawie dochodu narodowego brutto.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselMonikaWielichowska">Dane wykazują, że od czasu wejścia Polski do UE składka systematycznie wzrasta z 5 800 000 tys. do 19 200 000 tys. euro w 2016 roku. Udział składki w relacji do PKB i w relacji do wydatków budżetu państwa utrzymuje się na stabilnym poziomie i w bieżącym roku składka stanowić będzie 1% PKB, czyli tyle samo, ile w latach poprzednich, natomiast w relacji do wydatków ogółem budżetu państwa ulegnie ona obniżeniu do 2%. Warto pamiętać, że wysokość wpłat środków własnych w porównaniu do planowanych środków, jakie w przyszłym roku UE przekaże Polsce, czyli ponad 62 000 000 tys., świadczy o tym, że Polska będzie beneficjentem netto na kwotę ponad 43 000 000 tys. To bardzo wysoka kwota, choć niższa niż w niektórych wcześniejszych latach, ale jest to związane z uruchamianiem środków w ramach kolejnych perspektyw finansowych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselMonikaWielichowska">Na koniec warto nadmienić, że znaczna część środków budżetu UE nie jest przekazywana do państw członkowskich, co wynika z charakteru wydatków wspólnotowych. Transfery otrzymywane z budżetu UE przez Polskę są sklasyfikowane przede wszystkim w trzeciej grupie wydatków i niewielka część w grupie czwartej. Już nie będę wymieniać i nazywać tych grup, państwo doskonale o tym wiedzą. Przedstawione informacje wskazują, że nie ma przeciwskazań do przyjęcia wydatków przedłożonej części budżetowej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo pani poseł. Czy przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli chciałby zabrać głos? Nie. Przedstawiciel Biura Analiz Sejmowych? Nie. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Bardzo proszę, pan poseł Apel.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Poseł Piotr Apel (Kukiz’15):</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Mam pytanie do części 83, do pozycji nr 8. To jest pozycja mówiąca o odpowiedniej wielkości – jest tam takie zdanie: „Odpowiednia wielkość wynikająca z wykonania w 2015 roku”. Wydaje mi się, że ta przesłanka jest dość nieprawidłowa, ponieważ warunki finansowe tej rezerwy zmieniają się i będą inne niż w 2015 roku, będą inne programy, inne działania. Wydaje mi się, że ta stawka jest za mała. Jest ryzyko, że programy unijne mogą zostać niewykonane z powodu braku finansów. Takie mam pytanie do przedstawiciela MF.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Czy jeszcze ktoś? Bardzo proszę, pan poseł. Proszę się przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Poseł Wojciech Bakun (Kukiz’15):</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Poseł Bakun, Kukiz’15. Mam pytanie do części 83, pozycja 49, czyli utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków z UE, na który to mamy rezerwę 370 000 tys. zł. Chciałbym usłyszeć doprecyzowanie jeżeli chodzi o systemy informatyczne, które pochłaniają najwięcej pieniędzy na koszty utrzymania niektórych systemów. W szczególności chodzi mi o system Empatia. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa? Jeżeli nie, to bardzo proszę o odpowiedź. Pani minister czy pan minister? Pan minister Skiba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFLeszekSkiba">Poproszę pana dyrektora o odpowiedź na szczegółowe pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Bardzo proszę, panie dyrektorze. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuInstytucjiPlatniczejMFTomaszRobaczynski">Dziękuję. Tomasz Robaczyński, dyrektor Departamentu Instytucji Płatniczej MF. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o pytanie dotyczące rezerwy pozycja nr 8, to generalnie przewidywane wykonanie tej rezerwy jest wystarczające do pełnego zrealizowania projektu. W szczególności wynika to z faktu, że tak naprawdę wydatki tegoroczne będą niższe niż wydatki zeszłoroczne, gdyż wydatki zeszłoroczne to był tak naprawdę szczyt realizacji starej perspektywy finansowej. Teraz nowa perspektywa finansowa dopiero się „rozkręca” i tak naprawdę ta rezerwa zabezpiecza w wysokości mniej więcej tej samej co w zeszłym roku wszystkie wydatki, które będą potrzebne ze strony budżetu państwa, żeby te projekty zrealizować, bo, jak mówię, ogólne wydatki będą niższe, czyli nie powinno z tym być żadnych problemów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję. Było jeszcze jedno pytanie jeśli chodzi o rezerwę 370.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMFLeszekSkiba">Jeżeli chodzi o Empatię, to jest tak, że to jest zgłoszenie z ministerstwa pracy, w związku z tym rozumiem, że minister pracy miałby bardziej szczegółowe informacje. Ja nie mam ze sobą informacji co do tego programu. Te środki rzeczywiście są przeznaczone na program Empatia i oprócz tego system wzmacniania potencjału i kompetencji sektora spółdzielczości socjalnej o stworzenie sieci współpracy z instytucjami rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej, ale nie jesteśmy w stanie przekazać dokładnych danych jeżeli chodzi o kwoty związane z Empatią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Poseł Wojciech Bakun (Kukiz’15):</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Chciałbym tylko zapytać, co uzasadnia dziesięciokrotny wzrost tej rezerwy. Czy to są te systemy informatyczne? Jak one są drogie w utrzymaniu i jak będą drogie w latach przyszłych?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMFLeszekSkiba">Dziękuję bardzo. Ten wzrost wynika z faktu, że tak naprawdę jesteśmy na takim progu. Programy informatyczne zostały zakończone i to jest pierwszy rok, w którym te programy będą utrzymywane. Czyli tak naprawdę skok wynika z faktu, że pojawiło się kilka programów – jest tu cała lista – które od tego roku są utrzymywane, ponieważ skończyły się prace nad nimi. A prace się skończyły, ponieważ były finansowane z poprzedniej perspektywy finansowej. Jest to więc progowy skok tym uzasadniony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję. Czy wystarczy ta odpowiedź? Tak. Dziękuję panu ministrowi. Ponieważ zadaniem Komisji jest przedstawienie Komisji Finansów Publicznych opinii o projekcie ustawy budżetowej, proponuję, by Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy na rok 2016. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam więc, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2016.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Naszym obowiązkiem jest również wyznaczenie osoby upoważnionej do przedstawienia stanowiska naszej Komisji na forum Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, by upoważnić do tego panią Agatę Borowiec. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAgataBorowiec">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Na tym kończymy rozpatrywanie pkt II i przystępujemy do spraw bieżących. W przyszłym tygodniu posiedzenia Komisji odbędą się w dniach 13 stycznia 2016 roku o godzinie 11.00 oraz o 12.30, jak również 14 stycznia 2016 roku o godzinie 11.00.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>