text_structure.xml
11.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawGawlowski">Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Dzisiejszy porządek dzienny po zmianach przewiduje tylko i wyłącznie rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2017 r. w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Przyjmujemy porządek obrad. Bardzo serdecznie witam panią dyrektor Annę Krzywicką – dyrektor Departamentu Środowiska w Najwyższej Izbie Kontroli wraz z zastępczynią, panią dyrektor Teresą Warchałowską. Oddaję paniom głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Postaram się szybko i sprawnie przedstawić sprawozdanie, które co roku przedstawiamy. Najwyższa Izba Kontroli przekazała Sejmowi sprawozdanie ze swojej działalności za 2017 r. My tylko uzupełnimy pewne rzeczy odnośnie do tego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Chcę powiedzieć o sytuacji kadrowej w Departamencie Środowiska. Dysponujemy 35 etatami, obsadzonych jest 30 etatów. W skład kierownictwa departamentu wchodzą trzy osoby. Grupa kontrolerów liczy 24 osoby, obsługa administracyjna trzy osoby. W ostatnich miesiącach do departamentu zostało przyjętych pięć osób, a teraz nadal robimy nabór na dwa etaty.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Wysoka Komisjo, w 2017 r. Departament Środowiska przeprowadził siedem kontroli, w tym kontrolę wykonania budżetu państwa. Cztery kontrole wykonane były przez departament, a dwie były wykonane przez inne jednostki organizacyjne. Jak mówiłam, było to: „Wykonanie budżetu państwa w 2016 r.”, „Utrzymanie i eksploatacja sieci wodociągowych w miastach”, „Lokalne formy ochrony przyrody”, „Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej przez powiaty i gminy”, „Zapobieganie zanieczyszczeniom wód związkami azotu ze źródeł rolniczych” oraz dwie kontrole, w których braliśmy udział, koordynowane przez Departament Gospodarki Skarbu Państwa i Prywatyzacji, które dotyczyły „Realizacji Programu Polskiej Energetyki Jądrowej” oraz „Rozwoju sektora odnawialnych źródeł energii”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Oprócz kontroli przeprowadzanych przez Departament Środowiska inne jednostki organizacyjne NIK przeprowadziły 13 kontroli planowych i 16 doraźnych z zakresu właściwości kontrolnej departamentu. Nie będę tu przedstawiała tytułów. Natomiast w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. prezes NIK zatwierdził pięć informacji o wynikach kontroli opracowanych przez Departament Środowiska. Dotyczyły one:</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">– zapewnienia przez organy administracji publicznej prawidłowego zagospodarowania odpadów komunalnych,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">– działania Inspekcji Ochrony Środowiska na rzecz poprawy jakości wód w rzekach,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">– zapobiegania ruchom masowym ziemi i ich skutkom,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">– wykonania budżetu państwa w części 22 – Gospodarka wodna, w części 41 – Środowisko,</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">– wykonania w 2016 r. planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">W tym czasie zostało zatwierdzonych 10 informacji o wynikach kontroli z zakresu – Środowisko opracowanych przez inne jednostki organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonych w 2017 r. departament sformułował łącznie 158 wniosków zamieszczonych w wystąpieniach pokontrolnych wysyłanych do kierowników jednostek kontrolowanych. Adresaci wystąpień zrealizowali 22 wnioski, 134 pozostają w trakcie realizacji, a dwa wnioski nie zostały zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Departament Środowiska monitoruje realizację zaleceń pokontrolnych. W wypadku uzyskania niewystarczających informacji o sposobie realizacji wniosków staramy się doprowadzić do ich wykonania. Jedynym, jak wiadomo, naszym narzędziem jest to, aby ponaglać o uzyskanie tych odpowiedzi. W miarę możliwości stan realizacji wniosków NIK ocenia się w toku kontroli doraźnych, sprawdzających, a ponadto jest badany przy okazji wszystkich kontroli prowadzonych w jednostkach, do których zostały skierowane wnioski.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Szczególną uwagę przywiązujemy w Izbie do wniosków de lege ferenda. W 2017 r. NIK sformułowała wnioski de lege ferenda dotyczące 11 zagadnień z zakresu środowiska i jednego wniosku z zakresu gospodarki wodnej. Dotychczas został zrealizowany wniosek dotyczący jednoznacznego określenia działu administracji rządowej obejmującej sprawy systemu zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw w art. 3 zmieniono ustawę o działach administracji rządowej przez przyznanie w art. 11 ust. 1 pkt 7 tej ustawy kompetencji w zakresie określenia zasad i warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków do działu – Gospodarka wodna. Ustawa weszła w życie z dniu 12 grudnia 2017 r.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Tu chcę jeszcze wspomnieć o naszej informacji dotyczącej działania Inspekcji Ochrony Środowiska na rzecz poprawy jakości wód w rzekach. I w związku z tym obecnie jest procedowana ustawa dotycząca zmiany ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska. Dodam, że również wcześniejsze kontrole wykazały wiele rzeczy, które mają wpływ na niewłaściwe działania Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Jeżeli chodzi o współpracę międzynarodową w 2017 r. NIK uczestniczyła w trzech kontrolach w ramach kontroli równoległych prowadzonych wspólnie z naczelnymi organami kontroli innych państw. Te kontrole to: „Funkcjonowanie Międzynarodowego Rezerwatu Biosfery «Karpaty Wschodnie»”, „Ochrona zlewni rzeki Bug przed zanieczyszczeniem” i ostatnia kontrola, która jest prowadzona: „Kontrola powietrza przed zanieczyszczeniami”, w której bierze udział 17 państw, a koordynatorem jest Holandia. W niedługim czasie będzie z tego informacja.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Wysoka Komisjo, w zakresie współpracy z organami parlamentu pragnę dodać, że przedstawiciele kierownictwa departamentu (podobnie jak w poprzednich okresach sprawozdawczych) mieli stały roboczy kontakt z członkami prezydium Komisji Ochrony Środowiska. W miarę potrzeb wynikających z bieżących spraw poszczególnych organów Sejmu podejmowano także współpracę z innymi sejmowymi komisjami i podkomisjami. Ponadto w toku bieżących prac departamentu uwzględniano wnioski i sugestie zgłaszane przez komisje sejmowe i poszczególnych posłów. Przedstawiciele Departamentu Środowiska w 2017 r. uczestniczyli w 87 posiedzeniach komisji sejmowych, w tym 48 posiedzeniach Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, 36 wspólnych posiedzeniach komisji sejmowych z udziałem Komisji Ochrony Środowiska i trzech posiedzeniach innych komisji sejmowych oraz 15 posiedzeniach senackiej Komisji Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa omówiła cztery informacje o wynikach kontroli przeprowadzonych przez NIK. Były to: „Ochrona jakości wód ujmowanych do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia”, „Spełniane wymogów określanych dla uzdrowisk”, „Realizacja Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009–2032” oraz „Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzenie instrumentów zapobiegawczych”.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Wysoka Komisjo, dziękując za uwagę, uprzejmie proszę o przyjęcie przedłożonego sprawozdania w zakresie działalności Departamentu Środowiska w 2017 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo. Jak pani dyrektor powiedziała wcześniej, członkowie Komisji dostali już informację na piśmie. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony pań i panów posłów? Nie ma. Komisja ma wyrazić opinię w sprawie działań departamentu. Ja pozwolę sobie przeczytać projekt opinii. Jeżeli nie będzie uwag, to ją przyjmiemy jako opinię dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawGawlowski">„Opinia nr 10 Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa uchwalona w dniu 19 lipca 2018 r. dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2018 r. rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2017 r. (druk nr 2726) w zakresie działania Komisji. Komisja pozytywnie ocenia działalność NIK w tym zakresie. Tematyka przeprowadzanych kontroli była trafnie dobierana, odpowiadała na bieżące i perspektywiczne zapotrzebowanie. Przydatność odbytych kontroli była ważna dla prac Komisji. Komisja wysoko ocenia współpracę z Departamentem Środowiska. Udział przedstawicieli departamentu niemal we wszystkich posiedzeniach Komisji zdecydowanie ułatwia bieżące kontakty z Izbą”. Czy są jakieś uwagi do opinii? Jeżeli nie ma, to rozumiem, że możemy przyjąć opinię i przekazać ją do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Sprzeciwu nie ma. Dziękuję bardzo. W takim razie uchwaliliśmy opinię i na tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>