text_structure.xml
41.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Witam wszystkie panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych, przedstawicieli organizacji pozarządowych. Przy okazji chciałem przywitać pana prezesa Mikołaja Falkowskiego. Chcę przedstawić nowego prezesa Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie” – fundacja Skarbu Państwa. Pan Falkowski, jak rozumiem, będzie częstym gościem na posiedzeniach naszej Komisji. Serdecznie pana witamy i życzymy powodzenia na tej wymagającej drodze, którą pan prezes obrał.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę państwa, zgodnie z naszym programem mamy dzisiaj dwa punkty porządku obrad. Chciałem prosić państwa o zgodę na to, żebyśmy nieco zmienili proponowany porządek, ponieważ w punkcie drugim jest rozpatrzenie wniosku przewodniczącego Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka. Jest to inicjatywa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, które poprosiło nas o taką współpracę. Właśnie zakończyłem 45-minutowe spotkanie z przedstawicielami tego szacownego resortu – stąd moje spóźnienie, za co jeszcze raz przepraszam – okazuje się, że na tym etapie sprawa jest nieaktualna. W związku z tym proszę, żeby Komisja zgodziła się przyjąć porządek obrad złożony z dwóch punktów. Dziś zajmiemy się wyłącznie rozpatrzeniem planu pracy Komisji na okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. oraz sprawami bieżącymi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła taki porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przechodzimy do jego realizacji. Otwieram punkt 1 – plan pracy. Otrzymaliście państwo jego projekt. Dodatkowo spłynęły propozycje od pani poseł Borowskiej, od pana posła Ziemniaka, od pana posła Kryja, od pana posła Kossakowskiego i od pani poseł Wypych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jako, że mamy zaproponowany przez Komisję plan pracy w formie drukowanej, to bardzo proszę, żeby zgłaszający przedstawili swoje propozycje, o co uzupełnić porządek obrad. Myślę, że dobre wychowanie nakazuje, abym poprosił panią poseł Borowską o rozpoczęcie tej prezentacji. Pani poseł, o co pani proponuje, żebyśmy uzupełnili porządek?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Najpierw muszę znaleźć e-maila z moimi propozycjami, bo nie wiem, które zostały uwzględnione, a które nie. Widzę, że jest ochrona dziedzictwa niematerialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Mamy wszystkie, ale jeszcze nie wpisaliśmy, bo to Komisja podejmuje decyzję, więc proszę je pokrótce omówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Czyli ten plan, który jest, jak rozumiem, nie jest ze wszystkimi propozycjami?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Ten plan nie uwzględnia jeszcze tych propozycji. W związku z tym proszę o przedstawienie ich i zaraz będziemy je wpisywać w poszczególne miesiące. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Tylko znajdę e-maila, więc może pan poseł Wypych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Mogę dać pani propozycje. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Widzę, że część spraw została połączona, bo Ossolineum rzeczywiście możemy podpiąć pod ochronę dziedzictwa kulturowego na Wschodzie, żeby nie dublować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, to sekundkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Ponieważ, rzeczywiście, istotne są te archiwalia z Ossolineum, które tam gniją.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">To możemy zapisać tam, gdzie mamy to dziedzictwo. Wrzesień, nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselElzbietaBorowska">We wrześniu, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jest tak, „Informacja na temat ochrony dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju – stan aktualny, potrzeby i możliwości realizacji”. Możemy dopisać – „w szczególności sytuacja Ossolineum”.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Tak, bo kwestie świątyń zostały podjęte w innym terminie, więc tutaj można się skupić na archiwaliach i dziedzictwie niematerialnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">W szczególności sytuacja Ossolineum.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeszcze do tego punktu pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Proponowałabym, żeby dodać Rapperswil, będzie to tylko informacja, co tam się dzieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Oraz Rapperswil, dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Uważam, że jest to bardzo ważne, bo nie mamy aktualnej wiedzy na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Proponowałabym, żeby dodać jeszcze, bo widzę, że są Stany Zjednoczone, natomiast Kanada i Australia jakoś nie zostały uwzględnione. Wiem, że tam Polaków jest mniej, ale można by ten temat podjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">W którym punkcie, pani poseł? Stany są w październiku, punkt nr 7. Czy rozszerzamy o Australię i Kanadę?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Prosiłabym, ale to jest decyzja Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Myślę, że nikt nie śmie oponować, w związku z tym, oczywiście, dopisuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Myślę, że problem eurosieroctwa Komisja powinna podjąć. Natomiast nie wiem, czy to zostanie uwzględnione przy innych kwestiach. Widzę, że są: media, wsparcie ekonomiczne – patrzę tak szybko. Nie wiem, w którym podpunkcie moglibyśmy to ująć.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">W takim razie zrobimy dodatkowy punkt „Eurosieroctwo”. Zastanawiam się, do którego punktu będzie to pasowało.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Jest to kwestia dotycząca także spraw wewnątrz kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Może zróbmy tak, nawiązując do wcześniejszej inicjatywy pani poseł, dotyczącej kwestii odbierania dzieci, połączmy to z eurosieroctwem i zróbimy to jako oddzielny punkt. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Dobrze, niech tak będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, bo czekamy jeszcze cały czas na odpowiedź na nasz dezyderat w tej sprawie. Możemy we wrześniu zrobić punkt 3, zamiast „dyskusja nad projektem ustawy”, którego cały czas nie ma, to możemy właśnie wpisać „kwestia odbierania dzieci, plus, eurosieroctwo”. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Tak. Prosiłabym jeszcze, żeby uwzględnić również mniejszość polską na Łotwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Zróbmy to z Litwą, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Mamy w październiku punkt 8 i dodamy tu Łotwę?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselElzbietaBorowska">Tak, żeby jeszcze była Łotwa. To wszystko, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo dziękuję. W dalszej kolejności poseł Kossakowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Dziękuję panie przewodniczący. Mam kilka propozycji, ale myślę, że dwa punkty są dość ważne. Sytuacja Polaków po Brexicie, między innymi: w sektorze medycznym, transportowym, edukacyjnym i branży budowlanej – sytuacja nowo zarejestrowanych podmiotów w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Polaków. Myślę, że jest to ważny punkt. W kontekście ostatnich wydarzeń ważne jest, aby Komisja się tym zajęła.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Absolutnie podzielam pana opinię, natomiast jeśli mogę zaproponować, żebyśmy aż tak szczegółowo nie opisywali tego, tylko może „sytuacja polskiej mniejszości w Wielkiej Brytanii po Brexicie”. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Ten punkt będzie zawierał wszystkie pańskie oczekiwania.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze. Nie wiem, czy nam się uda zrobić to na posiedzeniu wrześniowym, ale wrzucimy to we wrześniu, żeby było aktualne.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Jasne. Mam jeszcze jedną propozycję do planu, odnośnie do powołania podkomisji do spraw kontaktu z organizacjami pozarządowymi, które miałaby się zajmować między innymi wsparciem dla szkół przykościelnych – nieodpłatna nauka języka obcego, porady prawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pan przewodniczący Pyzik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselPiotrPyzik">Przepraszam, ale to jest mylenie pojęć. Jeśli chodzi o plan pracy dotyczący Polaków mieszkających poza granicami kraju, to trzeba się trzymać jakichś merytorycznych ustaleń. One są takie, że praktycznie w każdym kraju, w którym jest nasza diaspora, jedynym stałym instytucjonalnie bytem, który wspomaga tę wspólnotę, jest Kościół katolicki. W związku z tym wydaje mi się, że bardziej odpowiednia jest forma współpracy Komisji Łączności z Polakami za Granicą z odpowiednią komórką Episkopatu Polski, czy – jeżeli państwo uznacie – z jeszcze innych Kościołów. Jest to pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselPiotrPyzik">Druga sprawa, nauka języka polskiego, bez względu na to, gdzie jest prowadzone, podlega prawu konsularnemu, które zostało odpowiednio w tym celu skorygowane. Wydaje mi się, że miernikiem, źródłem informacji dla nas jest informacja z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jak po pierwszym roku – a to nastąpi na początku września, października – funkcjonuje prawo konsularne. Przypominam państwu, że każdy konsul jest w chwili obecnej odpowiedzialny za opiekę nie tylko nad Polakami mieszkającymi na jego terenie, ale również za propagowanie w tej przestrzeni języka polskiego. Zobaczymy jak konsulowie i ministerstwo dają sobie z tym radę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przepraszam, może pan poseł jeszcze raz powtórzyć, jaka była intencja, bo zrozumiałem z tego co pan mówił, że chce pan powołać stałą podkomisję, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Tak, podkomisję, która miałaby na celu łączność ze stowarzyszeniami, bo przy kościołach, owszem…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, mam taką propozycję. Przedyskutujcie z panem przewodniczącym Pyzikiem zakres merytoryczny tego. Natomiast od razu mówię, że powołania podkomisji do planu pracy nie możemy wpisać. W związku z tym nie przekreślajmy tego pomysłu, bo temat jest ważny, ale porozmawiajcie proszę panowie z panem przewodniczącym Pyzikiem, jak się do tego merytorycznie zabrać. Skonsultujcie to też od strony organizacyjnej i formalnoprawnej. Czy jeszcze jakieś propozycje?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję. Teraz pan przewodniczący Pyzik.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselPiotrPyzik">Jeszcze pozwolę sobie zauważyć kwestie następujące, wiele punktów, które są…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselDorotaArciszewskaMielewczyk">Panie pośle, tu pani poseł musi wyjść.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jedno zdanie i pani poseł Wypych.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselPiotrPyzik">Dobrze. Chciałem zwrócić uwagę, że część z nas jest członkami Komisji Spraw Zagranicznych. W związku z tym uważam, że w planie pracy trzeba znaleźć miejsce, w którym te komisje, przynajmniej raz na jakiś czas, będą się spotykały i wymieniały informacjami. Jest to oczywista oczywistość – tak pani poseł? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł Wypych. Najmocniej przepraszam, że od razu nie udzieliłem pani głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Bardzo przepraszam, ale zależy mi dlatego, że o 11:00 zaczynam posiedzenie zespołu, które sama prowadzę. Pierwsza rzecz dotyczy uzupełnienia planu o informację Ministerstwa Edukacji Narodowej, dotyczącą ORPEG, czyli Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Myślę, że jest wiele punktów związanych ze szkolnictwem i ta informacja będzie nam przydatna. Jednocześnie naświetlone zostaną pewne sprawy, z którymi boryka się ta organizacja.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PoselMalgorzataWypych">Niestety, będę oponowała przeciw połączeniu informacji dotyczącej Stanów Zjednoczonych z Kanadą i z Australią, w szczególności umowy dotyczącej zabezpieczenia społecznego, bo tam jest zupełnie inny problem. Natomiast, jeśli chodzi o Kanadę i Australię, też optuję za tym, żeby to uzupełnić, ale żeby nie łączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze. Czyli pierwszy postulat, rozumiem, że na oddzielnym posiedzeniu omawiamy Australię i Kanadę.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Drugi postulat proszę jeszcze doprecyzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselMalgorzataWypych">To znaczy, uzupełnienie planu o informację ministra edukacji narodowej dotyczącą Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Świetna myśl. Bardzo dobrze, ponieważ oświata jest rzeczywiście takim nerwem polonijnym, to możemy spróbować jeszcze we wrześniu wpisać punkt: „Informacja na temat opieki Ministerstwa Edukacji Narodowej nad nauczaniem języka polskiego poza granicami kraju”. Pani poseł, czy takie są pani oczekiwania?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Ziemniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselWojciechZiemniak">Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić temat, który za chwilę będzie tematem gorącym, sportowym – Igrzyska XXXI Olimpiady w Rio de Janeiro. Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznało grant na stworzenie centrum polonijnego w Rio de Janeiro na wzór igrzysk w Londynie. Myślę, że dobrze byłoby wiedzieć, jak to centrum polonijne funkcjonowało w czasie igrzysk, przy okazji poznamy także problemy Polonii brazylijskiej. Dlatego proponuję, żeby ten punkt wpisać do planu we wrześniu, po igrzyskach, w punkcie 4, w którym mamy dwie odpowiedzi. Oczywiście, będzie to relacjonować Polski Komitet Olimpijski, który jest wykonawcą programu finansowanego przez MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pan przewodniczący Pyzik, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselPiotrPyzik">Sytuacja Polaków w Brazylii jest znana członkom Komisji Łączności z Polakami za Granicą zainteresowanym tym problemem. Bardzo dziękuję, że pan tę kwestię poruszył, dlatego, że kwestia szkolnictwa, o której wspomniała pani poseł, która niestety już musiała wyjść, jest tam niezwykle ważna. Przypominam, że mieszka tam 2 mln 300 tys. obywateli, którzy mają pochodzenie polskie, a nie mając żadnego polskiego dokumentu. Jest tam problem z nauką języka polskiego, z tego względu, że na przełomie lat 30 i 40 dyktatura, która rządziła tym krajem, zamknęła wszystkie szkoły nauki języków mniejszości etnicznych. W związku z tym tam jest dwupokoleniowa dziura w edukacji. Zgadzam się, takie pieniądze są potrzebne Polakom mieszkającym w Brazylii, żeby tę dziurę załatać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo dziękuję. Traktuję to jako głos wzmacniający, wiceprzewodniczący wzmocnił wiceprzewodniczącego, czyli wpisujemy. Tak? Dobrze, wpisujemy.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeszcze pan poseł Kryj, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselAndrzejKryj">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jedną propozycję już złożyłem. Myślę, że można ja gdzieś wpisać w innych punktach. Sprawa wydaje mi się dość ważna, bo dotyczy sytuacji szkół z polskim językiem nauczania na Ukrainie. Podczas wizyty we Lwowie braliśmy udział w spotkaniach w tych szkołach. W szkole imienia św. Marii Magdaleny jest bardzo niedobra sytuacja, bo część kadry nauczycielskiej jest już w takim wieku, że będzie przechodziła na emeryturę. Są to bardzo dobrzy nauczyciele, sprawiający, że do tej szkoły trafia mnóstwo osób, nie tylko ze środowiska polskiego, ale także osób pochodzenia ukraińskiego, czy rosyjskiego, mieszkających we Lwowie. Niestety, pani dyrektor stwierdziła, że jeśli ci ludzie odejdą, to będzie bardzo ciężko utrzymać ten poziom nauczania, a zastąpienie ich równie dobrą kadrą będzie trudne ze względu na bardzo niekorzystne wynagrodzenia, które sprawiają, że do tej szkoły dobrzy fachowcy nie będą chcieli po prostu przychodzić. Stąd moja sugestia, żebyśmy tą sytuacją się zajęli, jeżeli pan przewodniczący uzna, że możemy o tym porozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję, panie pośle, bardzo słuszny postulat. Natomiast poszerzyłbym go. Proponuję punkt przedłożony przez panią poseł Wypych, dotyczący edukacji, podzielić na trzy obszary. Oświata polskojęzyczna poza granicami kraju to jest gigantyczny temat, dlatego proponuję, żebyśmy rozbili to na trzy posiedzenia Komisji. Tak to w planie zapiszemy, jeśli państwo się zgodzicie. Jedno posiedzenie będzie poświęcone edukacji polskiej na Wschodzie, w tym właśnie na Ukrainie – tak jak pan poseł postuluje, to by zawierało pana propozycję. Drugie, edukacji w Europie Zachodniej, a trzecie, w Stanach Zjednoczonych, czy w Ameryce Północnej i w Południowej. Jeśli trzeba będzie jeszcze północną i południową podzielić, to podzielimy. Dobrze?</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli państwo to zaakceptujecie, to tak przygotujemy to w programie.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Czy są jeszcze jakieś postulaty? Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Na razie jesteśmy przy temacie oświaty i proponowałabym, żeby temat z listopada przenieść na październik, zresztą to już pan przewodniczący mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Wydaje mi się, że warto byłoby, aby Komisja Łączności z Polakami za Granicą wraz z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży, podjęły bardzo trudny temat, wielokrotnie już poruszany a niezakończony – temat ustawy o nauczycielu polonijnym. Były już ustawy, ale żadna z nich nie została uwieńczona przyjęciem przez Sejm, natomiast taka potrzeba jest ogromna. W tej chwili jest zarejestrowanych około 860 szkół. Jeśli się to pomnoży przynajmniej przez 10 nauczycieli, to daje to ogromną grupę ludzi ofiarnie pracujących, niemających żadnej stabilizacji. Dlatego proponuję inicjatywę Komisji w przygotowaniu tej ustawy – sama chętnie się w to włączę.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Ponieważ rozmawiamy o planie pracy, a ja trochę wychodzę poza niego, to przypomnę, że z inicjatywy nauczycieli amerykańskich ustanowiono dzień dwujęzyczności, jest to 10 października, a 14 października jest to dzień nauczyciela. Nauczyciel polonijny jest nieobecny w czasie tego święta, zatem proponowałabym, po pierwsze, abyśmy właśnie w październiku podjęli taką uchwałę o nauczycielu polonijnym – sama ją przygotuję, jeśli przyjmiemy ją do planu pracy. Rzecz druga, żebyśmy jednak dzień dwujęzyczności włączyli w dzień 14 października, bądź tak, jak przyjęła to Polonia amerykańska, a w ślad za tym inne kraje i jest ich bardzo wiele – np. nauczyciele w Skandynawii – żebyśmy przyjęli dzień 10 października, jako dzień dwujęzyczności. Chodzi tu głównie o dwujęzyczność w rozumieniu język polski i język kraju zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Dlatego postuluję, panie przewodniczący, aby 14 października, bądź w dzień w najbliższym sąsiedztwie, uhonorować nauczyciela polonijnego uchwałą poświęconą dwujęzyczności, poświęconą nauczycielowi polonijnemu. Sama taką uchwałę przygotuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Chwileczkę, przepraszam pani poseł, to doskonale, w takim razie rozumiem, że mamy dopisać jeden z punktów posiedzenia wrześniowego, albo pierwszego październikowego o przyjęcie uchwały w sprawie nauczycieli polonijnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, zatem dopiszmy taki punkt. Natomiast, jeśli pani pozwoli, to inicjatywy legislacyjnej nie będziemy wpisywać, bo jak się pojawią założenia, to wtedy je przedyskutujemy i ewentualnie podejmiemy,</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Wszystko jest do rozważenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Czyli nie wpisujmy na razie?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Nie wpisujemy, natomiast proponowałabym, panie przewodniczący, abyśmy jednak podjęli taki temat i przedyskutowali go na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo dobrze. Pani poseł, ja zawsze za.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dobrze, ale proszę o wskazanie jakiegoś terminu i przedyskutujemy to.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Druga sprawa jest honorowa, ale wydaje mi się, że warto, abyśmy zwrócili uwagę jako Komisja, że we wrześniu przypada 40. rocznica zrzeszenia lekarzy polonijnych w Stanach Zjednoczonych. Lekarzy tych jest w tej chwili 3,5 tysiąca. Jest to znacząca grupa. Zatem, to może być też uchwała, a może uchwała to byłoby za wiele, ale wysłanie na przykład adresu od Komisji, zwrócenie uwagi na istnienie, wspomnienie na posiedzeniu Komisji. Sądzę, że jest to ważne i potrzebne, abyśmy oddali tym ludziom szacunek i uznanie. W tym stowarzyszeniu są osoby tak wybitne, jak profesor Maria Siemionow, która przeprowadza operacje nawet w Polsce, stojąc z tyłu za naszymi lekarzami, jest to chirurg najwyższej, światowej klasy, a nie jest to przykład jedyny.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Wreszcie trzecie...</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pani poseł, przepraszam, całkowicie się zgadzam, żeby w jakiś sposób uhonorować tę grupę i organizację, ale może nie wpisujmy każdej takiej uchwały do planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Panie przewodniczący, ja tę uchwałę przygotuję, ale przygotowanie takiej uchwały, żeby ona miała sens, wymaga pracy, więc chcę wiedzieć, czy Komisja się zgadza. Poddaję to kolegom pod...</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Myślę, że nie będzie głosu sprzeciwu, żeby uhonorować tak zacną organizację, nawet jeśli politycznie jest gdzie indziej afiliowana, niż przewodniczący tej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Tego nie wiem, gdzie jest afiliowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Ale ja wiem, dlatego że się spotykałem z nimi. W związku z tym, pani poseł, absolutnie nie będzie z tym problemu. Proszę przygotowywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Tym się nie zajmowałam, natomiast myślę, aby to nie było pospiesznie i byle jak, to powinniśmy poświęcić temu trochę czasu. Być może, że będą ich przedstawiciele podczas naszej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Serdecznie zapraszamy, dobrze, ale tego nie wpisujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dobrze, a kiedy to będzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeżeli mówi pani o październiku, że jest to 40-lecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Wrzesień.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Spróbujemy to zrobić we wrześniu, choć jest już dosyć gęsto, ale myślę, że z entuzjazmem członkowie Komisji przyjmą, że każdego tygodnia dwukrotnie Komisja będzie się zbierała.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dobrze. Wpisuję wobec tego, że we wrześniu będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Zwłaszcza w tygodnie niesejmowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Ostatnia sprawa do rozważenia, jest to sprawa polskich naukowców w świecie. Rozmawialiśmy o tym przed chwilą. Musiałam niestety wyjść z posiedzenia podkomisji, na którym pan minister referował i wyrażał głęboki żal, że naukowcy z różnych powodów wyjeżdżają z Polski. Myślę, że warto byłoby połączyć ten temat z tematem Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dotyczący inicjatywności, bowiem są to ludzie, którzy chętnie przyjeżdżają do nas z pomysłami i oddają je Polsce, są zainteresowani także transferowaniem tych pomysłów do innych krajów. Natomiast spotykają się bardzo często z taką nieufnością – a to wy chcecie za byle co kupić. Mnie się wydaje, że my, jako Komisja, powinniśmy poświęcić nieco uwagi w kontekście inicjatywności nauki polskiej tym, którzy chcą przyjeżdżać tutaj – jedno chociażby nazwisko kanadyjskie – prof. Jackowski, 176 patentów, trzykrotnie był w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bałem się, że powie pani poseł, że 176 lat praktyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Aż tyle lat nie ma, to raczej młody człowiek. Sądzę, że ten temat, bo nie znalazłam tu żadnego tematu...</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pani poseł, ale jaki jest wniosek? Jaki temat posiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Najpierw może termin, bo jeśli nie mam terminu, jest wszędzie gęsto, to chciałabym...</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie, jest na przykład listopad.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Listopad, świetnie, bardzo dobry termin. Wobec tego spotkanie z naukowcami, którzy zainteresowani są przekazywaniem swojego know-how, dotyczącego upowszechnienia czy komercjalizacji wyników badań...</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pani poseł, jak to w „Vabanku” powiedział dyrektor jednego z banków, zróbmy taki gentlemen’s agreement, że jak pani poseł już porozmawia z tymi naukowcami, to absolutnie zrobimy takie posiedzenie, ale nie wpisujmy tego do planu pracy, bo jeszcze nie rozmawialiśmy na temat tego czy oni przyjmą zaproszenie, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Panie przewodniczący, ale jeśli wolno dokończyć...</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Słowo harcerza, zrobimy w listopadzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Jeśli wolno dokończyć, w ubiegłym roku właśnie w listopadzie organizowałam konferencję, na którą przyjechało 30 osób z różnych krajów, więc rozumiem, że mam ten gentlemen’s agreement na to, że takie spotkanie się odbędzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Gryglas.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PoselZbigniewGryglas">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie składałem propozycji dlatego, że z satysfakcją stwierdzam, że w planie jest umieszczony punkt, w grudniu co prawda, ale dobrze, że jest – wsparcia ekonomicznego Polaków mieszkających za granicą. Jest to punkt, który szczególnie jest mi bliski, bo sądzę, że Polacy silni gospodarczo będą budzili szacunek i podziw. Zrobimy tym równie dużo, jak rozwijając szkolnictwo polskie. Mam jednak sugestię, żebyśmy spróbowali umieścić w planie wyjazdowym jakiś wyjazd na Litwę, aby tam rozeznać potrzeby w tym zakresie. Sądzę, że Litwa mogłaby być potraktowana w zakresie takiej współpracy ekonomicznej pilotażowo. Można byłoby przy okazji takiego wyjazdowego spotkania rozeznać potrzeby i w tym planie działań je umieścić.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Słuszna idea. To jest bardzo zacny pomysł, bo w ogóle nie rozmawialiśmy o jeszcze jednym posiedzeniu wyjazdowym. Chociaż nie ukrywam, że poseł Porzucek w ostatnich dniach brutalnie naciskał mnie, aby była to Rumunia. Czy dobrze pamiętam?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PoselMarcinPorzucek">Tak, to prawda, panie przewodniczący, ale myślę, że nie wyklucza jedno drugiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie, nie, bez przesady.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PoselMarcinPorzucek">Jeżeli mogę odpowiedzieć, bo pan przewodniczący wywołał moją osobę, myślę, że lepiej abyśmy wyjazdy zrobili w pierwszej części kadencji, bo wtedy w drugiej będziemy wiedzieli na czym stoimy. Tym bardziej, że znaczna część Komisji są to posłowie, którzy pierwszy raz zasiadają w Sejmie i w tej Komisji. Zwracam uwagę, że być może warto zwiększyć intensywność teraz, w tym roku i przyszłym, a najwyżej później, wiedząc z czym mamy do czynienia, będziemy więcej pracować na miejscu w drugiej części kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, moja propozycja jest taka, żebyśmy, jak już wpiszemy te wszystkie dzisiejsze życzenia do planu pracy, na spokojnie zastanowili się nad tym, czy Litwa, czy Rumunia, czy może obie destynacje zostaną przez nas zrealizowane. Na razie nie wpisuję tego do porządku naszych działań, bo i tak jest tam tłok.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli nie ma innych zgłoszeń, to poproszę...</u>
<u xml:id="u-112.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Chciałam zapytać o punkt 11, to jest: Informacja MSZ w sprawie kierunków wsparcia przez MSZ i administrację rządową współpracy polskiej.... Nie, nie, przepraszam, następny, 12 punkt, chodzi o dobre praktyki innych krajów. Czego oczekujemy, bo nie bardzo wiem…</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Oczekujemy ciekawej dyskusji na temat tego, w jaki sposób różne kraje wspierają swoje diaspory.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PoselJoannaFabisiak">MSZ nam przedstawi, jak oni wspierają inne diaspory, a my co – mamy z tego wybrać te najlepsze praktyki do zastosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie. Mamy to potraktować jako element edukacyjny dla członków Komisji, którzy nie wiedzą jak np. Włosi wspierają Włochów poza granicami kraju. Być może będzie coś inspirującego w tych informacjach i podejmiemy inicjatywę legislacyjną, albo jakąkolwiek inną.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę państwa, jeśli nie ma innych propozycji to proszę...</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#Gloszsali">Wyjazd jest niewpisany.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak, wyjazd musimy mieć wpisany. Dobrze, a musimy mieć określone miejsce?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#Gloszsali">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Musimy mieć miejsce określone. W takim razie, proszę państwa, Rumunia czy Litwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PoselZbigniewGryglas">A nie możemy mówić o dwóch kierunkach?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Słuchajcie, bądźmy realistami, błagam. W listopadzie jeżdżenie, to też ma umiarkowany sens, nie mówiąc już o grudniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PoselMarcinPorzucek">Białoruś, Grodno jest tu wpisane, czy to jest realne, czy nie, bo to jest na granicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, wycinamy Białoruś.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PoselZbigniewGryglas">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie? Nie wycinamy Białorusi?</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PoselZbigniewGryglas">Panie przewodniczący, ale to są bliskie wyjazdy, więc ani bardzo kosztowne, tu część grupy może się podzielić. To nie jest tak, że wszyscy muszą jechać w jednym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, to zróbmy dwa wyjazdy. Białoruś i Litwa zostają, będziemy mieli całe Kresy załatwione. Czyli wpisujemy jeszcze Litwę.</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby przyjąć zaproponowany plan wraz z poprawkami? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-128.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Kolejny sukces naszej Komisji, jednogłośnie przyjęliśmy plan.</u>
<u xml:id="u-128.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Czy w sprawach różnych są jakieś pytania? Nie ma żadnych pytań.</u>
<u xml:id="u-128.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Serdecznie dziękuję zarówno zaproszonym gościom, jak i członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-128.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>