text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam wszystkich bardzo serdecznie. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Witam prezydia obu Komisji. Witam wszystkie posłanki i wszystkich posłów. Witam wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje tylko jeden punkt, a mianowicie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (druk nr 630).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Witam bardzo serdecznie panią prezes Dorotę Karczewską z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę panią prezes o uzasadnienie projektu z druku nr 630. Proszę bardzo, pani prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowDorotaKarczewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mam dzisiaj sposobność zaprezentowania państwu projekt ustawy o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów. Na początek krótkie zastrzeżenie. Wszyscy mamy problem z zarządzaniem skargą konsumencką w Polsce. Problem ten dotyka również posłów. W ostatnim czasie liczne skargi trafiają także do biur poselskich. Projekt pomimo tego, że stanowi implementację unijnego pakietu legislacyjnego, jest też pewną szansą na zawiadywanie skargą konsumencką, o ile oczywiście w skardze będzie potencjał mediacyjny, będzie potencjał koncyliacyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowDorotaKarczewska">Jak wspomniałam, projektowana ustawa wiążę się z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa unijnego pakietu legislacyjnego. Zasadniczym celem owego pakietu jest wdrażanie na jego podstawie przepisów, które zapewnią konsumentom możliwość składania wniosków o rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami do wyspecjalizowanych podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne i szybkie metody ich alternatywnego rozwiązywania. Dyrektywa ADR zakłada stworzenie we wszystkich państwach członkowskich jednolitego systemu pozasądowego rozstrzygania sporów. W zasadzie dyrektywa, która stanowi o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, łączy się również ze sporami, które rozpatruje się on-line. Chodzi zatem o stworzenie dwóch paralelnych systemów, w ramach których nie tylko skargi na piśmie, ale również skargi dotyczące sporów rozpatrywanych on-line będą mogły być rozpatrywane przez tego typu ośrodki.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowDorotaKarczewska">Długo toczyła się debata na temat tego, jaki model będzie adekwatny do realizacji celów ustawy. Po licznych konsultacjach w ustawie proponujemy model mieszany. Próbowaliśmy w nim wykorzystać już istniejące ośrodki mediacyjne, koncyliacyjne, które funkcjonują w Polsce w ramach systemu ochrony konsumentów. W ustawie proponujemy model mieszany. Punktami, w których konsument będzie mógł wnosić o rozpatrzenie sporu, będą mogły być podmioty branżowe prywatne, ale będą mogły być też podmioty branżowe publiczne. Pokrótce je wymienię. Będą to: Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Regulacji Energetyki, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Transportu Kolejowego, Komisja Nadzoru Finansowego, Rzecznik Finansowy. Tam, gdzie regulacja branżowa nie występuje, jest też jeden podmiot o charakterze horyzontalnym. Jest to Inspekcja Handlowa, która uzupełni cały system i będzie działała horyzontalnie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowDorotaKarczewska">Jeżeli chodzi o podmioty ADR, przewidujemy różne formy mediacyjne, koncyliacyjne, arbitrażowe. Często padają pytania, czy będzie to sąd polubowny, czy będzie to mediacja. Dyrektywa daje tutaj dowolność. Ważne jest, żeby system był sprawiedliwy, był skuteczny i był dobrowolny. Takie są założenia dyrektywy unijnej. Co ważne, co do zasady sposób procedowania przez konsumentów powinien być nieodpłatny. Co prawda ustawa daje możliwość wprowadzenia podmiotowi ADR odpłatności, jednak z zastrzeżeniem, że opłata nie może utrudniać dostępu do postępowania.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowDorotaKarczewska">Jak wcześniej wspomniałam, spory mogą być prowadzone czy to na wniosek konsumenta, czy to na wniosek przedsiębiorcy. Zgodnie z projektem ustawy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie monitorował wypełnianie przez uprawnione podmioty wymogów ustawowych. Będzie też koordynował wzajemną współpracę pomiędzy podmiotami uprawnionymi, a organami zajmującymi się ochroną konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowDorotaKarczewska">Ustawa ma wejść w życie w ciągu dwóch miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem dwóch przepisów, które mają wejść w terminie czternastu dni, albowiem są to przepisy, które mają przygotować system do tego, żeby w ogóle wystartował.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowDorotaKarczewska">Ustawa kreuje nowy system zarządzania skargą konsumencką w Polsce, o ile skarga będzie miała potencjał koncyliacyjny. Z doświadczeń wiemy, że konsumenci co do zasady nie chcą chodzić do sądu. Zawsze wiąże się to z jakimś stresem, stratą czasu. Dotyczy to zwłaszcza konsumentów seniorów, konsumentów 60+. To też jest jakaś alternatywa dla rozpoznawania spraw przez sądy powszechne. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani prezes. Czy pan przewodniczący Piotrowicz chciałby zabrać głos? Nie. Dziękuję. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Widzę, że pani prezes tak dobrze to wytłumaczyła, że nie ma żadnych wątpliwości. Proszę państwa, w związku z tym, że nie widzę głosów w dyskusji, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Proponuję powołać podkomisję do rozpatrzenia projektu ustawy. Mamy już pierwsze zgłoszenia kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Chciałbym też zwrócić uwagę na fakt, że termin zakończenia prac jest bardzo krótki. Jest to dzień 18 lipca. Podjęliśmy decyzję, żeby wystąpić do pana marszałka o przedłużenie terminu. Ze względu na to, że Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka w tej chwili jest bardzo obciążana przygotowaniem ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, zwrócimy się o przedłużenie terminu. Wiemy, że później jest miesiąc przerwy w obradach Sejmu. W związku z tym jest propozycja, żeby wystąpić o przedłużenie terminu do dnia 20 września. Czy pani prezes ma jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesUOKiKDorotaKarczewska">Muszę powiedzieć, że sprawa ustawy jest o tyle pilna, że termin implementacji dyrektywy minął w dniu 9 lipca ubiegłego roku. Po to, żeby sprawa była jasna, powiem, że w tej chwili w dniu 28 kwietnia 2016 roku Komisja Europejska wystosowała wobec Polski uzasadnioną opinię. Cały czas jesteśmy w kontakcie z Komisją Europejską, uspakajamy, że projekt niebawem będzie. Informacja pana przewodniczącego osobiście mnie nie cieszy. Gdybyśmy mogli znaleźć jakieś rozwiązanie po środku, byłabym zobowiązana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Nie wykluczam, że oczywiście będziemy próbować skrócić termin. Chodzi tylko o to, żebyśmy nie byli pod presją czasu. Wystąpienie co do terminu będzie troszeczkę do przodu, mam jednak nadzieję, że podkomisji uda się szybko opracować sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">W tej chwili jeżeli można, bardzo proszę o kandydatury z Platformy Obywatelskiej. Chodzi też o reprezentanta Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego. Dziękuję bardzo. Bardzo proszę Platformę Obywatelską o zgłoszenie kandydatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMiroslawaNykiel">Piotr Cieśliński i Antoni Mężydło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Proszę państwa, otrzymałem następujące kandydatury. Przedstawicielami Prawa i Sprawiedliwości będą: pani poseł Ewa Malik, pan poseł Paweł Lisiecki, pan poseł Grzegorz Matusiak z Komisji Gospodarki i Rozwoju. Z Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka zostały zgłoszone kandydatura pana Grzegorza Wojciechowskiego oraz kandydatura pana Marcina Duszka. Nowoczesną będzie reprezentował pan poseł Paweł Kobyliński, Platformę Obywatelską pan poseł Antoni Mężydło i pan poseł Piotr Cieśliński, a Polskie Stronnictwo Ludowe pan poseł Mieczysław Kasprzak.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Czy jest sprzeciw wobec powołania dziewięcioosobowej podkomisji w zaproponowanym składzie? Nie widzę. W związku z tym powołujemy podkomisję w składzie, który przedstawiłem.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (druk nr 630).</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Bardzo proszę członków podkomisji o pozostanie po posiedzeniu w sali obrad i wybranie prezydium podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Na tym kończymy wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Jeszcze jedna informacja organizacyjna dla członków Komisji Gospodarki i Rozwoju. Posiedzenie o godz. 13.00 zostało odwołane ze względu na to, że pan premier Morawiecki, niestety, bierze udział w posiedzeniu rządu. W związku z tym odwołujemy posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju zwołane na godz. 13.00. Nie ma posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>