text_structure.xml
33.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej (druki nr 395 i 430), po drugie, zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w ustawie budżetowej na rok 2016, po trzecie, zaopiniowanie wniosku ministra energii w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych na 2016 r., po czwarte, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Nieruchomości Rolnych oraz Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na 2016 r., po piąte, rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2017 r., po szóste, rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa, oraz niektórych innych ustaw (druk nr 367).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Ponadto informuję, że w rozesłanym porządku dziennym był przewidywany punkt – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o rządowym projekcie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (druk nr 215). Jednak w związku z niemożliwością przygotowania dzisiaj sprawozdania podkomisji o tym projekcie będzie on rozpatrzony na kolejnym posiedzeniu Sejmu. W tej sprawie wpłynęło pismo wicedyrektora Biura Legislacyjnego do Komisji. Dlatego druk nr 215 dzisiaj rozpatrywany nie będzie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Proponuję także uzupełnienie porządku dziennego o punkt dotyczący zaopiniowania wniosku prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie zmian w planie finansowym Funduszu na rok 2016. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam przyjęcie rozszerzonego i zmienionego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Szanowni państwo, przystępujemy do pierwszego punktu porządku dziennego. Wczoraj na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej (druki nr 395 i 430). W czasie drugiego czytania zgłoszono jedną poprawkę. Sejm skierował ustawę wraz z poprawką do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Bardzo proszę o przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselBlazejParda">Poprawka jest prosta. Polega na usunięciu podpunktu, który dotyczy tego, aby członkowie zarządu byli wyłączeni spod ustawy kominowej. Nie widzimy powodu, dla którego nie mieliby podlegać pod tę ustawę. Zarobki wyznaczone w tej ustawie są na tyle wysokie, że powinny zaspokoić również członków zarządu spółki, która będzie wykonywała zadania Ministerstwa Finansów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Poproszę przedstawiciela rządu o ustosunkowanie się do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnegoMinisterstwaFinansowMonikaStudzinska">Celem ministra finansów jest, aby wynagrodzenie członków zarządu spółki celowej było wynagrodzeniem, które będzie adekwatne do nakładu pracy i powierzonych obowiązków, a obowiązkiem tej spółki celowej będzie wykonanie, w jak najkrótszym możliwym okresie – planuje się, że półrocznym – oprogramowania, które będzie przekazane organom celnym i skarbowym w celu wykrywania oszustw podatkowych. Stąd w ocenie ministra finansów istotne jest, aby wynagrodzenie nie było ograniczone limitami wskazanymi w ustawie, tak zwanej ustawie kominowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBlazejParda">Jeszcze dopytam. Czy te 36 tys. zł miesięcznie, bo taki jest maksymalny limit, to jest za mało dla członków zarządu? Przecież program będą pisać informatycy, a nie członkowie zarządu – domyślam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję. W związku z niezgłoszeniem się innych osób do dyskusji przystępujemy do rozpatrzenia... Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorMagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Biuro Legislacyjne w kwestii czysto formalnej. Pan poseł, przedstawiciel wnioskodawców, przed chwilą mówił o skreśleniu podpunktu w art. 7. Sama poprawka z kolei proponuje skreślenie pkt 5. W zestawieniu przygotowanym przez Biuro i w sprawozdaniu Komisji poprawka brzmi: „w art. 7 skreślić ust. 5”. To jest oczywista omyłka redakcyjna w poprawce zgłoszonej przez Klub Kukiz15. To zostało poprawione przez Biuro legislacyjne. Nie mieliśmy wątpliwości, biorąc pod uwagę uzasadnienie do poprawki, że chodzi o skreślenie ust. 5, ponieważ w art. 7 tylko takie niższe jednostki redakcyjne zostały wydzielone, a nie punkty czy podpunkty. Jeżeli pan poseł wnioskodawca akceptuje, że taka była intencja, to tak to zostanie przedstawione w sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. W związku z powyższym przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki zaprezentowanej przez pana posła, a zgłoszonej przez Klub Kukiz15? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzKomisjiMichalNowak">4 głosy za, 15 przeciw, 4 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Komisja negatywnie zaopiniowała poprawkę zgłoszoną przez Klub Kukiz15.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselBlazejParda">Panie przewodniczący, rozumiem, że wniosku mniejszości nie muszę teraz składać?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">To jest głosowane na posiedzeniu Sejmu, więc tutaj nie ma nawet takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Szanowni państwo na sprawozdawcę Komisji proponuję ponownie pana Łukasza Schreibera – dotychczasowego sprawozdawcę tego projektu. Czy jest sprzeciw w sprawie tej kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Stwierdzam, że pan poseł Łukasz Schreiber został sprawozdawcą Komisji w tym punkcie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego. Do Komisji Finansów Publicznych wpłynął wniosek ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 12 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2016. Proszę o przedstawienie wniosku. Krótkie przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracamy się z prośbą o zmianę przeznaczenia części kwoty rezerwy 12 – rezerwy przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt na wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi poparty przez ministra energii, w celu przeznaczenia tej kwoty na dotacje dla Agencji Rezerw Materiałowych na sfinansowanie uzupełnienia rezerw strategicznych z asortymentu produktów rolnych. Rezerwa na ten rok została zaplanowana w kwocie ponad 270 000 tys. zł. Na dzień dzisiejszy jest tam jeszcze 268 000 tys. zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Czy są głosy w dyskusji? Nie słyszę. W związku z tym, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 12? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Stwierdzam, że wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do rozpatrzenia trzeciego punktu porządku dziennego. Proszę ministra energii o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiWojciechKowalczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, minister rolnictwa i rozwoju wsi zwrócił się do ministra energii z wnioskiem o zwiększenie ilości utrzymywanych rezerw żywnościowych. Uzasadnieniem jest optymalizacja struktur rezerw żywnościowych z uwagi na pogarszającą się sytuacją na rynku w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na części terytorium Polski oraz ryzyko wystąpienia problemów z dostępnością wieprzowiny w łańcuchu dostaw dla zakładów przetwórczych. Ustawa o rezerwach strategicznych przewiduje, że minister energii może utworzyć rezerwy strategiczne w celu złagodzenia zakłóceń w ciągłości dostaw służących funkcjonowaniu gospodarki i zaspokojeniu podstawowych potrzeb obywateli, gdy, po pierwsze, wystąpił brak albo znaczny deficyt rezerw niezbędnych do zapobieżenia lub usunięcia skutków określonych zagrożeń lub określony asortyment jest niezbędny w przeciwdziałaniu skutkom nieprzewidzianego zagrożenia. W zaistniałej sytuacji zostały spełnione wyżej wymienione przesłanki, ponieważ wystąpienie afrykańskiego pomoru świń i sytuacja epidemiologiczna z tym związana może wpłynąć negatywnie na ciągłość dostaw i zaspokojenie podstawowych potrzeb obywateli. W związku z tym, że otrzymana w roku 2016 dotacja z budżetu państwa w wysokości 43 108 tys. zł, przeznaczona na finansowanie zadań w zakresie rezerw strategicznych, jest niewystarczająca na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem dodatkowych rezerw żywnościowych, konieczne jest pozyskanie środków na ten cel z innych źródeł. W wyniku prowadzonych uzgodnień z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustalono, że minister rolnictwa i rozwoju wsi przekaże potrzebną kwotę z rezerwy celowej, którą dysponuje. W związku z planowanym zwiększeniem rezerw żywnościowych i przesunięciem środków na ten cel z rezerwy celowej ministra rolnictwa i rozwoju wsi, konieczne jest dokonanie stosownych zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych na 2016 r., która wykonuje decyzje ministra energii. Agencja przekazała ministrowi energii projekt zmian w planie, zgodnie z otrzymanymi wcześniej wytycznymi. Zatwierdzenie przez ministra energii zmiany planu finansowego Agencji wymaga pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Czy są głosy w tej sprawie? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do procedowania. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia wniosku ministra energii? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Stwierdzam, że wniosek ministra energii został przyjęty. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do realizacji czwartego punktu porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi. W imieniu pana ministra pani dyrektor, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Pan minister jest na sali obrad, dlatego nie może przyjść. Panie przewodniczący, szanowni państwo, propozycja zmiany w dwóch planach na 2016 r. – Agencji Nieruchomości Rolnych i Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, wynika ze wstrzymania sprzedaży gruntów z wyłączeniami wynikającymi z przepisów ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz z przeglądu możliwości, jakie dają w tej chwili warunki finansowe nadwyżki, która była w poprzednim roku wypracowana przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Głównie chodzi o to, aby można było w planie Agencji Nieruchomości Rolnych zwiększyć środki obrotowe, należności długoterminowe. W efekcie wykorzystane środki, czyli te zwyżkowe, można było przeznaczyć na zwiększone koszty, ale nie wszystkie, dlatego że wygenerowany zostanie w części memoriałowej wynik większy o 800 tys. zł. W części C planu Agencji Nieruchomości Rolnych zostają zmniejszone kwoty, które są przekazywane, tak zwane overnight, w zarząd ministra finansów. Będą to kwoty w ciągu całego roku zmniejszone o 8785 tys. zł. W części D planu zarówno w części Agencji Nieruchomości Rolnych jak i Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa zmniejszają się wskaźniki dotyczące planu w budżecie zadaniowym, które na 2016 r. zostały zaplanowane na 5,65% do 1,8%.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję, pani dyrektor. Czy są głosy w dyskusji? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do procedowania. Jest. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselPaulinaHenningKloska">Mam pytanie, bo faktem jest, że wstrzymujemy sprzedaż zasobów Skarbu Państwa przez Agencję Nieruchomości Rolnych przez najbliższe 5 lat, a było to istotne źródło dochodów Agencji. Rozumiem, że stąd problem, ale czy Agencja planuje jakąś restrukturyzację, na przykład zatrudnienia, wynikającą z faktu, że sprzedaż ziemi nie będzie prowadzona i pracownicy, którzy obsługiwali przetargi i obsługiwali obrót ziemią rolną, będą przez 5 lat średnio potrzebni? Jak rozumiem, nawet jeżeli minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie wydawał zgodę na sprzedaż jakiejś ziemi, to w pojedynczych drobnych przypadkach, bo cała skala, również potrzeb, zostanie mocno zmniejszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję. Więcej głosów w dyskusji nie ma. Zamykam listę. Proszę o odpowiedź pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWJacekBogucki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, trzeba pamiętać o tym, że dzierżawa jest czynnością stałą, a sprzedaż odbywa się jednorazowo. W związku z tym dzierżawa wymaga większego nakładu pracy związanego z obsługą, jeśli chodzi o zatrudnienie, więc nie powinno tu nastąpić ograniczenie zatrudnienia. Wprost przeciwnie – trzeba pamiętać o tym, że wydzierżawianie to są comiesięczne czy okresowe wpłaty, natomiast w przypadku sprzedaży jest to jeden akt notarialny, zapłata i koniec zajmowania się daną nieruchomością.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuwMRiRWJacekBogucki">Natomiast w zapowiedziach rządu i koalicji, partii Prawo i Sprawiedliwość, są zmiany związane z łączeniem agencji. Jeszcze nie mamy decyzji, jaka będzie ostateczna struktura także tej Agencji. Dzisiaj jeszcze nie mówimy, że będą zmiany organizacyjne, że będą zmiany, które pociągną za sobą zwalnianie pracowników. Nie ma tego typu niebezpieczeństwa tylko z powodu samej zmiany formuły gospodarowania ziemią. Natomiast koszty zwolnień wynikają z tego, że jeśli w jakiejś jednostce kierownictwo uzna, że jest przerost zatrudnienia, to wtedy rzeczywiście należy dostosować jednostkę do zakresu pracy. Przez lata ubywało zasobu gruntów, ziemi i w związku z tym 11% zatrudnionych może dotyczyć konieczność zwolnienia, ale to nie z tytułu zmiany zasad gospodarowania ziemią, tylko z tytułu tego, że Skarb Państwa i Agencja Nieruchomości Rolnych mają coraz mniej ziemi rolnej, bo została ona wyprzedana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Dopytanie – bardzo proszę panią przewodniczącą.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselPaulinaHenningKloska">W ramach pytań uzupełniających – kiedy poznamy, czy jest jakiś harmonogram prac, czy do końca roku nowa struktura ANR jest przewidziana do wprowadzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWJacekBogucki">W Ministerstwie trwają już nad tym prace. Jeszcze w maju spotka się kierownictwo i spróbujemy zatwierdzić kierunkowe zmiany. Wtedy przedstawimy harmonogram poszczególnych czynności. Jeśli miałoby to się stać od 1 stycznia przyszłego roku, to oczywiście prace muszą przebiegać szybko, ale nie chodzi o to, żeby zrobić to szybko – chodzi o to, żeby zrobić dobre rozwiązanie, które będzie służyć polskiemu rolnictwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do procedowania. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Stwierdzam, że wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi został przez Komisję przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do pkt 4 – zatwierdzenie tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli. Wpłynęły następujące wnioski: kontrola prawidłowości nadzoru przez Komisję Nadzoru Finansowego nad rynkiem ubezpieczeniowym w kontekście tak zwanych polisolokat i ubezpieczeń z funduszem kapitałowym UFK, przeprowadzenie kompleksowej kontroli dotyczącej istniejących w ostatnich 5 latach tak zwanych programów naprawczych, dotyczących finansów samorządów terytorialnych, powiaty i gminy, przyjętych przez odpowiednie rady zgodnie z zaleceniami RIO, kontrola finansowa Pomorskiej Strefy Ekonomicznej oraz przeprowadzenie kontroli projektów inwestycyjnych w spółce Energa S.A., zwłaszcza w związku z energetyką wiatrową oraz zakupami tak zwanych inteligentnych liczników energii. Czy są jeszcze inne wnioski? Bardzo proszę, pan poseł Cymański.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Chciałbym zapytać, czy NIK ma w planie, bo miałem takie informacje, kontrolę zadłużania się samorządów w instytucjach parabankowych? Praktyka takowa jest w tej chwili stosowana na szeroką skalę – takie przynajmniej mam informacje i sygnały. To jest jeden temat.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Sprawa hazardu, a konkretnie automatów. Otrzymuję w tej sprawie dużo korespondencji. To nie wynika z praktyki – nie chodzę, ale dyskutujemy, mówimy o tym. Sprawa wraca, jest medialna. W każdym razie jest to temat dużej kasy i myślę, że wart NIK, albo NIK warta jest tego tematu – nie wiem. Chciałbym się spytać przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, bo nie złożyłem na piśmie tych wniosków, bo miałem sygnały, zwłaszcza o tych samorządach, w ostatniej chwili, a hazard w tym roku miał być objęty kontrolą dość wszechstronną przez NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję. Za chwilę udzielę głosu panu dyrektorowi. Czy są jeszcze inne wnioski zaproponowane przez państwa posłów? Nie słyszę. W związku z tym, panie dyrektorze, bardzo proszę o odpowiedzenie panu posłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliStanislawJarosz">Stanisław Jarosz, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli. Jeżeli chodzi o kontrolę zadłużania się samorządów, to zakończyła się kontrola stosowania przez samorządy instrumentów finansowych wpływających na ich sytuację majątkową i finansową. Jesteśmy na etapie opracowywania informacji o wynikach kontroli. Badaliśmy zadłużanie się w parabankach i stosowanie różnego rodzaju instrumentów typu leasing zwrotny i tak dalej, również kwestie dosyć swobodnego traktowania reguł ograniczających poziom zadłużania. Wyniki tej kontroli będą dostępne w miesiącu czerwcu. W zależności od tego, na ile zrealizuje ona oczekiwania państwa posłów, będzie można o tym dyskutować. W tej chwili taka kontrola jest praktycznie zakończona.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliStanislawJarosz">Jeżeli natomiast chodzi o kwestię gier hazardowych, robiliśmy dotychczas jedną kontrolę i to na zlecenie Sejmu, czyli zakłady bukmacherskie, która pokazała rzecz okropną w tym obszarze, że tak naprawdę cały rynek funkcjonuje w postaci internetowych gier z serwerów zagranicznych. Natomiast, jeśli chodzi o gry hazardowe innego rodzaju, to tam występuje problem związany z kwestiami rozstrzygnięć, na ile operacje likwidowania tych automatów są zgodne z prawem, a na ile nie są. Toczyły się różnego rodzaju przepychanki z aparatem celnym. Były orzeczenia, a nawet, jeżeli dobrze pamiętam, wyroki sądów, które... To znaczy, jest problem na ile, bo ustawa weszła w życie i funkcjonuje... Rzeczywiście, jest to bardzo ciekawy obszar, z tym że tam jest wiele problemów prawnych, na ile operacje związane z legalnością bądź nie zajmowania tych automatów przez Służbę Celną, są rozstrzygnięte prawnie. To jest więc ciekawy temat...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Ale, panie dyrektorze, to już nie na to posiedzenie Komisji. Czy w związku z tym pan poseł Cymański chce dodać punkty, czy ta odpowiedź go satysfakcjonuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Do satysfakcji daleko, ale cieszę się i dziękuję – jest dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję. W związku z tym – czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tych punktów, które przeczytałem, do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">W związku z tym Komisja zleca cztery tematy do kontroli na rok 2016 i prosi pana dyrektora o pilne zajęcie się tymi sprawami. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do realizacji piątego punktu porządku dziennego. Zgodnie z wystąpieniem marszałka Sejmu komisje sejmowe mają w terminie do 29 kwietnia przekazać Komisji do Spraw Kontroli Państwowej propozycje... Przepraszam, ten punkt właśnie był.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przechodzimy do realizacji szóstego punktu porządku dziennego. Komisja Finansów Publicznych w dniu 13 kwietnia 2016 r. skierowała rządowy projekt ustawy z druku nr 367 do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego w celu rozpatrzenia. Informuję, że podkomisja zakończyła pracę w dniu 27 kwietnia bieżącego roku. Sprawozdanie podkomisji jest dostępne na poselskich iPadach oraz zamieszczone zostało w systemie informacyjnym Sejmu na stronie internetowej.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Proszę pana posła Andrzeja Szlachtę o krótkie przedstawienie sprawozdania. Krótkie, ale rzeczowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselAndrzejSzlachta">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w dniu 27 kwietnia podkomisja stała do monitorowania systemu podatkowego rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa, oraz niektórych innych ustaw z druku nr 367. Podczas czterogodzinnej debaty uzyskaliśmy od przedstawiciela ministra finansów szereg szczegółów, dotyczących omawianego projektu ustawy, zgłoszono kilka poprawek, które zostały przyjęte przez podkomisję. Podkomisja wnosi o przyjęcie powyższego projektu w formie załączonego projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę. Tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do rozpatrywania art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę. Art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2, który znajduje się na stronie 16. Czy są uwagi do art. 2?</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">W związku z tym, że uwag nie ma, art. 2 został... Jest, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#NaczelnikWydzialuVBiuraOrzecznictwaNaczelnegoSaduAdministracyjnegoPiotrPietrasz">Piotr Pietrasz, Naczelny Sąd Administracyjny. Mam pytanie – jaki spójnik został tutaj użyty, bo mam dwie wersje tekstu: „opinie zabezpieczające i odmowy” oraz „opinie zabezpieczające lub odmowy ich wydania”?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Bardzo proszę o odpowiedź. Może Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, został zaproponowany spójnik „i”, ponieważ przepis w naszej ocenie należy odczytywać następująco. Art. 3 § 2 pkt 4a stanowi, że kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających. Czyli wszystkie te akty administracyjne, wymienione w pkt 4a, podlegają kognicji sądów administracyjnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. W związku z tym ponawiam pytania – czy są zastrzeżenia do propozycji przyjęcia art. 2? Nie słyszę. Art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przechodzimy do rozpatrywania art. 3. Czy są zastrzeżenia do propozycji przyjęcia art. 3? Nie słyszę. Art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Procedujemy art. 4. Czy są zastrzeżenia do art. 4? Nie słyszę. Art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Procedujemy art. 5. Czy są zastrzeżenia do art. 5? Nie słyszę. Art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Procedujemy art. 6. Czy są zastrzeżenia do art. 6? Nie słyszę. Art. 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Procedujemy art. 7. Czy są zastrzeżenia do art. 7? Nie słyszę. Art. 7 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Procedujemy art. 8. Czy są zastrzeżenia do art. 8? Nie słyszę. Art. 8 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Procedujemy art. 9. Czy są zastrzeżenia do art. 9? Nie słyszę. Art. 9 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Proponuję upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym, językowym, stanowiących konsekwencje poprawek – tu ich akurat nie było – przyjętych przez podkomisję w projekcie ustawy. Gdyby taka potrzeba była, to Biuro Legislacyjne jest upoważnione. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiej propozycji? Nie słyszę. Upoważnienie dla Biura legislacyjnego jest.</u>
<u xml:id="u-38.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia całego projektu ustawy? Jest. W związku z powyższym przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem całego projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wtrzymał? Proszę o wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzKomisjiMichalNowak">16 głosów za, 4 przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję. Projekt ustawy został w całości przyjęty przez Komisję. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o propozycje. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselStefanStrzalkowski">Zgłaszam na posła sprawozdawcę pana Jerzego Gosiewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję. Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji powierzenia funkcji sprawozdawcy panu posłowi Gosiewskiemu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Sprawozdawcą Komisji został pan poseł Gosiewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Zgadzam się i bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Poproszę sekretariat, czy mamy jeszcze jakieś... Ale nie mam druku. Tak jest. Przystępujemy do punktu siódmego. Proszę przedstawiciela rządu o krótkie uzasadnienie. Mówimy o PFRON.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ZastepcaprezesaPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychTomaszMaruszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwraca się z uprzejmą prośbą o uzyskanie opinii sejmowej Komisji w sprawie dokonania zmian w planie finansowym PFRON na rok 2016. Dokonanie powyższych zmian wynika z konieczności zabezpieczenia w bieżącym roku budżetowym środków finansowych z przeznaczeniem na te zadania, których rzeczywista realizacja ulegnie modyfikacji w stosunku do planowanej zgodnie z bieżącą analizą potrzeb. W zakresie wydatków proponowane zmiany obejmują zmniejszenie ich wysokości o kwotę 35 411 tys. zł w pozycjach planu finansowego wynikających z art. 26a ustawy o rehabilitacji. Natomiast zwiększenie środków o taką samą kwotę w pozycjach planu wynikających z art. 36 ustawy o rehabilitacji. Zmniejszenia wydatków w poszczególnych pozycjach planu są równe sumie zwiększeń w poszczególnych pozycjach. Proponowane zmiany nie powodują zwiększenia planowanych na rok 2016 wydatków ogółem. PFRON uzyskał pozytywną opinię i akceptację ministerstwa finansów. W związku z tym prosimy pana przewodniczącego i Komisję o pozytywne zaopiniowanie tej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Czy są głosy w dyskusji w tym punkcie? Nie słyszę. W związku z tym poddaję wniosek pod głosowanie. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia wniosku zaproponowanego przez prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Komisja pozytywnie zaopiniowała ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Chciałbym podziękować przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Andrzejowi Szlachcie, za sprawne poprowadzenie posiedzenia podkomisji w dniu wczorajszym, dzięki czemu mogliśmy ten projekt dzisiaj przyjąć. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>