text_structure.xml 30.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Mamy kworum. Proszę o przerwanie rozmów i zajęcie miejsc. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju. Kworum stwierdziłem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Witam pana Mariusza Haładyja – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Witam pana Łukasza Szumowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witamy pana niemal każdego dnia. Witam prezesa Głównego Urzędu Miar – pana Włodzimierza Lewandowskiego. Witam wszystkich gości i państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (druk nr 1195). Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. W takim razie stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest pan poseł Paweł Lisiecki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPawelLisiecki">Tak, jestem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Znakomicie. W takim razie proszę o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselPawelLisiecki">Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (druk nr 1195) obradowała w dniu 21 lutego 2017 r. W trakcie posiedzenia podkomisja przyjęła 2 poprawki. Wnoszę do szanownych Komisji o zatwierdzenie powyższego sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Zatem zanim przystąpimy do rozpatrzenia projektu ustawy. Otwieram ewentualną dyskusję. Bardzo proszę. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Chciałabym przypomnieć, że podczas obrad podkomisji długo dyskutowana była sprawa finansowania. Było poddane w wątpliwość czy pozostawienie tego sposobu finansowania bez zmian nie czyni całej noweli mało przydatnej. Przypomnę też, że Ministerstwo miało przemyśleć tę sprawę i do tego się ustosunkować.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Wobec powyższego, panie przewodniczący, przed rozpoczęciem prac nad procedowaniem całej ustawy może warto byłoby usłyszeć odpowiedź Ministerstwa w tej kwestii, jak również w kwestii możliwości – po znowelizowaniu i przyjęciu ustawy – pozyskiwania środków przez Główny Urząd Miar. Jaka będzie podstawa prawna do uzyskiwania środków europejskich i środków od polskich rozwojowych instytucji naukowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Czy mogłabym prosić o udzielenie odpowiedzi, bo to są kwestie na tyle istotne, że wydaje mi się, że od tego zależy sposób naszej pracy i wynik naszego głosowania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Do którego z panów ministrów pani poseł kieruje pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Do ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Jasne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Ale ponieważ jest to zadanie interdyscyplinarne, to nie wiem który z panów ministrów zechce wyjaśnić te kwestie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę. Panowie ministrowie, kto pierwszy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu. Jeśli chodzi o możliwość pozyskiwania środków na badania naukowe przez GUM, to GUM, jako członek konsorcjum naukowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o zasadach finansowania nauki, może ubiegać się o środki z NCBiR – u oraz ubiegać się o środki z Horyzontu 2020, gdzie alokacja finansowa jest na poziomie 74 mld euro, ponieważ jeśli zostanie uznany za jednostkę prowadzącą badania naukowe w sposób ciągły, to wtedy (zgodnie z art. 2 pkt 9 lit. f ustawy o zasadach finansowania nauki), są inne jednostki organizacyjne, posiadające siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, będące organizacjami prowadzącymi badania i upowszechniającymi wiedzę, w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji Europejskiej, uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym, z zastosowaniem art. 107 i 108 Traktatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przepraszam. Mam propozycję dla Wysokich Komisji – słuchanie pana ministra. Nie wiem czy ta propozycja przejdzie, ale będę zobowiązany za większe skupienie obydwu Komisji. Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Nie chciałbym przeszkadzać. Podsumowując. Jeżeli Główny Urząd Miar zostanie uznany za jednostkę prowadzącą badania naukowe (niekoniecznie jednostkę naukową, bo to są dwie różne rzeczy), może zupełnie swobodnie ubiegać się o środku unijne. Jeżeli chodzi o środki z NCBiR-u, to może starać się o nie w ramach konsorcjum z jakąkolwiek jednostką naukową. Zatem ma dostęp do finansowania. Oczywiście, jako jednostka niebędąca jednostką naukową, nie ma dostępu do finansowania z dotacji statutowej, ale chyba nie o to chodzi, bo fundusze, które są w dotacji statutowej są, po pierwsze, zależne od ewaluacji jednostek naukowych i wtedy każda jednostka ubiegająca się o dotację statutową musi przechodzić ewaluację poprzez KEJN.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Jak powiedziałem, jeśli chodzi o pozostałe środki z NCBiR i Horyzontu 2020, to GUM ma do nich dostęp. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze pan minister Haładyj? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Uzupełnię to, co powiedział pan minister. Zgodnie z rekomendacją podkomisji odbyło się spotkanie z przewodniczącym podkomisji panem posłem Lisieckim, z Ministerstwem Nauki, z prezesem Głównego Urzędu Miar i z Ministerstwem Rozwoju i ustaliliśmy pewien porządek postępowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo przepraszam, ale czy mogłabym prosić o mówienie odrobinę głośniej, bo tutaj kompletnie niczego nie słychać, a to ważna wypowiedź pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę bliżej mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Już próbuję. Ustaliliśmy porządek przebudowywania tego systemu w taki sposób, że najpierw będzie reforma instytucjonalna, dotycząca generalnej przebudowy realizacji usług badawczych na rzecz przemysłu. Prace projektowe zmierzają do końca. Za chwilę zacznie się proces legislacyjny, czyli powołanie Narodowego Instytutu Technologicznego. Te zadania powodują, że jest dostęp do środków, o których mówił pan minister.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Wkrótce zostanie uruchomiony program GOSPOSTRATEG i dzięki tym nowym zadaniom ustawowym Główny Urząd Miar będzie również mógł aplikować o te środki. Czas daje możliwość budowy silnego pionu badawczo-rozwojowego, obok metodologii prawnej w Głównym Urzędzie Miar, i dopiero wtedy, kiedy ta reforma NIT wejdzie w życie, to Główny Urząd Miar przystosuje się do nowych zadań.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Wtedy będzie odpowiedni moment na to, o czym mówiliśmy na posiedzeniu podkomisji – moment na przyjrzenie się możliwościom większej reformy, ale to musi być stawiane na przebudowanym systemie, a nie jakby zaczynanie od dachu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Pani poseł Fabisiak. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Powtórzę jednak pytanie, które zadawałam na posiedzeniu podkomisji. Chciałabym, żeby cała Komisja miała tę świadomość, że skoro ma być ustawa o NIT, to jaki jest cel…Pan minister powiedział o potrzebie przebudowy instytucjonalnej, ale to nie jest przebudowa instytucjonalna. To jest jakiś margines tego wszystkiego, co zostanie, nie wątpię, zrobione w przyszłości i bardzo słusznie. Natomiast jaki jest cel obecnej nowelizacji?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Proszę to powtórzyć i powiedzieć całej Komisji, bo, na razie, po posiedzeniu podkomisji wszyscy wyszliśmy z przekonaniem, że ta nowela mija się z celem. To, co będzie zrobione za pół roku, za kilka miesięcy ma ogromny sens, natomiast dopiero wtedy jest to wszystko zasadne. W tej noweli, poza faktem, że będzie powołana Rada, inne uregulowania będą potem raczej przeszkodą w pewnym harmonijnym włączeniu, czy rozszerzeniu działań GUM-u, czy też całej koncepcji GUM-u, a nie pomocą.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Będę wdzięczna za odpowiedź pana ministra na temat celowości tej noweli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Który z panów ministrów? Proszę bardzo. Pan minister Haładyj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Pewnie bardziej ja. Nie bardzo rozumiem w czym miałyby przeszkodzić rozwiązania z tej noweli. W kolejnym etapie przebudowy? Tego kompletnie nie rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Mamy alternatywę. Albo możemy nie dodawać nowych kompetencji prezesowi Głównego Urzędu Miar i czekać. Najpierw na uruchomienie systemu pod rządami NIT-u, w tej nowej architekturze, i dopiero wtedy brać się za budowanie drugiego filaru w Głównym Urzędzie Miar. Albo teraz możemy dać tę kompetencję, z możliwością dostępu do środków, o których mówił pan minister. Możemy zająć się przebudową i stworzeniem silnego pionu badań i rozwoju, który też będzie silnym podłożem dla działań na większą skalę w przyszłości. Możemy też czekać i przeprowadzać tę operację w 2018 r. kiedy NIT stanie się faktem.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Wybraliśmy taką ścieżkę, aby ewolucyjnie podejść do sprawy i żeby ten pion badawczo-rozwojowy w Głównym Urzędzie Miar budować już teraz, ale silniejszą przebudowę zostawić na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Pan Szumowski. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Jeżeli mogę dodać jedną rzecz, to z punktu widzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w tej noweli najważniejsze są oczywiście te punkty, które dotyczą badań naukowych. Artykuł 16 pkt 2 mówi o tym, że GUM prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinach dotyczących metrologii oraz punkt, który dotyczy powołania Rady Metrologii. To są dwa punkty, które pozwalają startować do finansowania, choćby z pieniędzy europejskich. Dlatego że jeżeli nie wpiszemy do ustawy o GUM, że GUM prowadzi badania naukowe, to nie może być traktowany jako jednostka naukowa prowadząca badania naukowe w sposób ciągły i nie ma dostępu do środków europejskich. Natomiast jeśli taki punkt znajdzie się w noweli, to GUM uzyskuje środki z funduszy europejskich. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Druga rzecz. Rada Metrologii jest o tyle ważna, że pozwala na zbudowanie kompetencji naukowych w GUM. Jeżeli GUM chce się rozwijać i docelowo być jakąś jednostką naukową, to tę kompetencję musi zdobyć i ją rozwijać. Rada Metrologii, która będzie powołana, na to pozwoli. Pozwoli na wyznaczanie kierunków badań naukowych. W tej chwili w konsorcjach. Później docelowo trzeba ocenić jak to funkcjonuje. Co taka jednostka naukowa publikuje i jakie prowadzi badania.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Stąd zasadne wydaje się wprowadzenie tych dwóch punktów, które są w gestii zainteresowania Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Pan minister miał oczywiście na myśli zmianę nr 16 w art. 1, a nie art. 16. Jeszcze pan minister Haładyj i będziemy zamykać dyskusję w tej części. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Króciutko. Pani poseł zapytała jeszcze o to, po co nowelizacja całej ustawy. Dwoma zdaniami powiem, że oprócz dodania tej kompetencji, oprócz powołania Rady Metrologii, czyli de facto wpływu przedsiębiorców na funkcjonowanie Głównego Urzędu Miar, mamy też zmiany, które zmniejszają koszty po stronie przedsiębiorców, chociażby poprzez wprowadzenie możliwości certyfikacji na podstawie statystycznej metody doboru próbek. Mamy też uelastycznienie terytorialnej formuły funkcjonowania GUM-u, czyli możliwość wyboru przez przedsiębiorców jednostek, które są dla nich wygodne, a nie czekanie w kolejce według urzędowego przypisania do obwodowych urzędów miar.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Zatem zmiany są również w tym obszarze, czyli zmniejszenie uciążliwości i kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w tym obszarze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu naszej podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi do tytułu? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł projektu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 1. Rozpatrzenie zmiany nr 1.Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 2. Proszę pamiętać, że cały czas w art. 1. Nie ma uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 3. Bardzo proszę. Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, drobna uwaga językowa. W art. 8c, we wprowadzeniu do wyliczenia, Biuro proponuje, aby brzmiało ono następująco: – „W przypadku gdy prawna kontrola metrologiczna przyrządu pomiarowego jest przeprowadzana w miejscu jego zainstalowania lub użytkowania…” i dalej bez zmian. Takich zmian językowych będzie kilka. Prosiłbym Komisje o taką delegację, żeby te zmiany wprowadzać. Są to zmiany wyrazów „oraz” na „i” itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Uwielbiamy niektóre zmiany spójnikowe. Takie słowo „lub”. Bardzo ciekawe. Albo „i”. Czy jest zgoda na tę delegację porządkującą dla Biura Legislacyjnego? Jest. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 4. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 5. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 6. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 7. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 8. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 9. Uchyla się pkt 3. To poważna sprawa. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 10. Pan przewodniczący Meysztowicz. Proszę Bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzyMeysztowicz">Panie przewodniczący, szanowne Komisje, chciałbym zgłosić poprawkę do druku nr 1195. W art. 1 w zmianie nr 10 w art. 10c w ust. 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu –„Posiada wyższe wykształcenie”. Chodzi o to, żeby osoby zasiadające w Radzie miały wiedzę nie tylko w zakresie metrologii, ale również posiadały wyższe wykształcenie. Ta poprawka została już zgłoszona i przedłożyłem ją do sekretariatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec tego? Nie ma. Świetnie. Bardzo się cieszymy. Pani poseł Fabisiak. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Jesteśmy w punkcie Rada. Chciałabym prosić o uzasadnienie powołania Rady. Przed chwilą pan minister mówił o tym, że będą zasiadali w niej przedsiębiorcy. Dotychczas byli też eksperci, którzy doradzali prezesowi. Jeśli spojrzeć na kompetencje Rady, to one w niewielkim stopniu zmieniają dotychczasowy stan. Proszę powiedzieć jaką korzyść odniesie GUM z faktu posiadania Rady. Poza wydatkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rada jest od tego, żeby radzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Jednak proszę o odpowiedź. To pociąga za sobą określone koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Oczywiście. Pan minister Haładyj. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Powiedziałabym, że jest to główny cel noweli i, jak powiedziałam wcześniej, nie bardzo widzę jej sens.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMRMariuszHaladyj">Zadania Rady są w projekcie ustawy, więc myślę, że nie trzeba tego powtarzać. Po co jest Rada? Chodzi o to, żeby przemysł, przedsiębiorcy i świat nauki mieli wpływ na funkcjonowanie Głównego Urzędu Miar. Żeby formułować priorytety i opiniować pracę Głównego Urzędu Miar także z punktu widzenia nauki i, przede wszystkim, przemysłu. To jest główny cel. Myślę, że wart tego, żeby przy prezesie powołać takie ciało. To jest częsty postulat sektora przemysłowego, żeby posiadać tego typu partycypację w funkcjonowaniu administracji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Panie pośle, może jeszcze zapytam… Jeszcze pan minister Szumowski. Proszę o chwilę cierpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Króciutko. Chciałbym zwrócić uwagę, że Rada jest znacznie wyżej umocowana niż doradcy prezesa. W ramach swoich zadań może mieć wgląd do dokumentów administracji miar. Może żądać niezbędnych informacji od prezesa itd. Jest to zwiększenie kompetencji ciała doradczego, do którego z mocy ustawy wchodzą przedstawiciele innych resortów i sektorów gospodarki. Takiej funkcji nie pełnią doradcy prezesa.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Wydaje się, że takie ciało strategiczne, szczególnie przy planowaniu strategii i rozwoju tak ważnego organu jakim jest Główny Urząd Miar, powinno mieć miejsce i jest zasadne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Pan poseł-sprawozdawca. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselPawelLisiecki">Mam jeszcze jedną poprawkę, dotyczącą art. 10c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przy zmianie nr 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselPawelLisiecki">Tak, przy zmianie nr 10. Artykuł 10c ust. 2 pkt 7, który do tej pory brzmi tak, że do Rady wchodzi 5 przedstawicieli uczelni uprawnionych do używania w nazwie wyrazów „uniwersytet techniczny” lub „politechnika” i chodzi o to, żeby nadać temu następujące brzmienie:–„Pięciu przedstawicieli uczelni, których jednostki organizacyjne posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarach nauk przyrodniczych, ścisłych lub technicznych”. Proponowana poprawka ma na celu rozszerzenie katalogu uczelni, z których powoływani byliby członkowie do Rady Metrologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak. Pan minister Szumowski powinien się wypowiedzieć w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Popieram poprawkę. Jest zasadne, aby nie skupiać się na nazwach uczelni i szkół wyższych, tylko na kompetencjach i dziedzinach, które reprezentują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, że wówczas będziemy mogli wpisać np. uczelnię bostońską. Instytut Technologiczny. Pani poseł Fabisiak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselJolantaFabisiak">Panie ministrze, jak rozumiem, jest to znakomite rozszerzenie kompetencji Rady. Ma to być nie tylko ciało doradcze, ale także kontrolne. Jeśli możliwy jest wgląd do wszystkich dokumentów – jak pan powiedział, jest to też rola kontrolna. Czy dobrze to rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pan minister Szumowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWLukaszSzumowski">Z tego, co rozumiem, to częściowo tak, ponieważ minister właściwy ds. gospodarki mogą zlecać Radzie opracowanie i przedstawienie analiz lub opinii. W związku z tym, minister nadzorujący może zlecić przedstawienie opinii, która niekoniecznie jest zgodna z opinią prezesa GUM.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Pan poseł-sprawozdawca? Już nie. Mamy wszystko. Czy są uwagi do tych dwóch poprawek? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Zmiana nr 10 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 11. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 12. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 13. Cały czas w art. 1. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 14. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 15. Środki finansowe. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 16. Zadania prezesa. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.7" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Musimy przerzucić kilka stron. Zmiana nr 17. Nie ma uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.8" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 18. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.9" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 19. Biuro Legislacyjne. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w tekście pierwotnym druku przedłożonego przez rząd, w zmianie nr 19 art. 20 miałby całe brzmienie, ale w związku z tym, że wprowadzono kilka jednostek redakcyjnych, ze względu na zasady techniki prawodawczej ten przepis został przebudowany w taki sposób jaki jest w sprawozdaniu, ale tu doszło do dwóch korekt legislacyjnych jeżeli chodzi o lit. b. Czyli w ust. 1b musi być:–„Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1–2”, ponieważ w dotychczasowej ustawie są punkty oznaczone jako 1, 1a, 2 i 3. Chodzi o pierwsze trzy punkty. Tak, że tu jest potrzebna korekta.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Natomiast jeśli chodzi o lit. a, czyli wprowadzenie do wyliczenia, to intencją było – „Do zakresu działania dyrektorów należy…”. Należy wykreślić sformułowanie – „stosownie do właściwości terytorialnej podległych im urzędów”. Tego nie było w tekście pierwotnym. Po przebudowaniu tego tekstu to umknęło, zatem prosiłbym o uwzględnienie tych dwóch zmian. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Nie słyszę sprzeciwu. Rozumiem, że Wysokie Komisje przyjęły te sugestie.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 20. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 21. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 22. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana 23. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana nr 24. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 2. Nie ma uwag. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.7" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 3. Nie słyszę uwag. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.8" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 4. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.9" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 5. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.10" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 6. Trzy miesiące. Dobry termin? Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.11" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 7. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.12" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 8. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.13" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 9. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.14" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 10. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.15" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 11. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.16" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 12. Przyjęty bez sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-54.17" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy ze sprawozdania podkomisji, czyli ustawy – Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie wraz z przyjętymi poprawkami. Kto jest za przyjęciem tej ustawy? Bardzo proszę. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SekretarzMariuszPawelczyk">Trzydzieści sześć głosów za, brak głosów przeciw, 2 osoby wstrzymały się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Komisja przyjęła projekt ustawy ze sprawozdania. Proszę o zgłoszenie kandydatury posła-sprawozdawcy. Pani poseł Ewa Tomaszewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Pan poseł Lisiecki, który był przewodniczącym podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Nie wiem czy się zgodzi. Zobaczymy. Pan poseł-sprawozdawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselPawelLisiecki">Po rozważeniu propozycji przyjmuję ją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Mamy posła-sprawozdawcę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Na tym nasz porządek został wyczerpany. Pan prezes nie przeciwstawiał się żadnej ze zmian, tak, że rozumiem, że zrobiliśmy to w zgodzie z oczekiwaniami Urzędu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>