text_structure.xml
37.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Porządek dzisiejszych obrad Komisji związany jest z realizacją tylko jednego punktu, w którym zapoznamy się z informacją o działalności Agencji Mienia Wojskowego w 2008 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">W dzisiejszym posiedzeniu Komisji bierze udział pan minister Marcin Idzik, którego bardzo serdecznie witam. Równie serdecznie witam pana Krzysztofa Michalskiego prezesa Agencji Mienia Wojskowego, a także przedstawicieli Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek obrad bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji zajmiemy się dokumentem, który został przedłożony Sejmowi dość dawno temu, gdyż jeszcze w 2009 r. Mówię w tej chwili o „Informacji o działalności Agencji Mienia Wojskowego w 2008 r.”. Marszałek Sejmu skierował ten dokument do rozpatrzenia do Komisji Obrony Narodowej w styczniu 2010 r. Można powiedzieć, że jest to dokument prawie przedawniony, co powoduje, że jest on mniej interesujący dla posłów. To właśnie jest powodem dzisiejszej – dość niskiej – frekwencji na posiedzeniu Komisji. Czujemy się zobowiązani do tego, żeby zapoznać się z tą informacją. Teraz poproszę pana ministra o przedstawienie tej informacji. Następnie o zabranie głosu poproszę pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejMarcinIdzik">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji jest informacja Agencji Mienia Wojskowego o działalności prowadzonej w 2008 r. Ten rok był dla Agencji Mienia Wojskowego rokiem szczególnym dlatego, że w styczniu i lutym wymienione zostało kierownictwo Agencji oraz jej Rada Nadzorcza. Efekty zmian wprowadzonych przez nowe kierownictwo Agencji będzie widać dopiero w sprawozdaniu z działalności w 2009 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejMarcinIdzik">Natomiast już sprawozdanie za 2008 r. odzwierciedla pewne trendy, które pojawiły się w Agencji w 2008 r. W tym roku Agencja skoncentrowała się na nieruchomościach zbywanych w formie przetargów. Druga ważna informacja dotyczy tego, że Agencja skoncentrowała się także na przekazywaniu nieruchomości lotniskowych na rzecz samorządów. Były to dwa najważniejsze działania, którymi Agencja Mienia Wojskowego zajmowała się w 2008 r. Ponadto przygotowane zostały pewne koncepcje, które były realizowane dopiero w latach następnych. Szerzej o działalności Agencji w 2008 r. poinformuje państwa pan prezes Michalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! Panie ministrze! Mam przyjemność kierowania Agencją Mienia Wojskowego, jako jej prezes, od stycznia 2009 r. Natomiast w czerwcu 2008 r. objąłem w Agencji stanowisko wiceprezesa do spraw ekonomiczno-finansowych. Zarząd, w którego pracach uczestniczyłem, odpowiada za realizację zadań przez Agencję Mienia Wojskowego przez ostatnie 6 miesięcy 2008 r. Jako Agencja Mienia Wojskowego realizujemy bardzo istotne zadania z punktu widzenia społecznego i obronnego. W sposób najbardziej racjonalny staramy się zagospodarować mienie zbędne Wojsku Polskiemu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Stosujemy dość prostą filozofię, gdyż – jak się okazuje – najprostsze rozwiązania są zawsze najlepsze. W związku z tym staramy się wszystkie posiadane dobra ruchome i nieruchome sprzedawać w formie nieograniczonych przetargów publicznych. Pan minister wspomniał już o tym, że efekty pracy obecnego zarządu będą widoczne dopiero w sprawozdaniu z działalności za 2009 r. i 2010 r. Jako przykład podam, że plan finansowy na 2009 r. był już konstruowany przez mój zespół, tak samo jak plan na 2010 r. Podam państwu kilka ciekawszych informacji. W Agencji Mienia Wojskowego opracowaliśmy własną strategię utylizacji rzeczy ruchomych. Poprzednie zarządy przyjmowały taką strategię, zgodnie z którą zakładały, że np. koszt utylizacji zbędnej amunicji wyniesie 180 mln zł. Nam udało się zrealizować taką strategię, że w 2009 r. zarobiliśmy na tym 40 mln zł. Szanowni państwo! Ten przykład pokazuje, że w zależności od przyjętej strategii można coś zrobić w sposób bardziej lub mniej efektywny.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Naszym zadaniem jest również wspomaganie Polski samorządowej. Pan minister raczył już wspomnieć o tym, że przekazywaliśmy nieruchomości lotniskowe, zgodnie z ustawą z lipca 2008 r. Proces ten jest przez cały czas kontynuowany. W najbliższych dniach, a konkretniej mówiąc jeszcze w tym tygodniu, podpisany zostanie odpowiedni akt notarialny we Wrocławiu. Sukcesywnie przekazujemy lotniska samorządom.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Nie chcę mówić zbyt szczegółowo. Powiem jednak o tym, że niektóre ważne tematy przez całe lata były zaniedbywane i niepodejmowane. Przykładem może być sprawa utylizacji utleniacza AK20K. Był to utleniacz do paliwa rakietowego. Tego utleniacza mieliśmy ponad 900 ton. Był on magazynowany na północy kraju w okolicach Trzebiatowa. Pomimo wcześniejszych nieudolnych prób udało nam się ten utleniacz zutylizować. Pozyskaliśmy na to środki z Funduszu Ochrony Środowiska. Można powiedzieć, że rozbroiliśmy dość dużą bombę ekologiczną, oszczędzając przy tym pieniądze, które przekazaliśmy na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Powiem o jeszcze jednej sprawie. Dość często jestem proszony o darmowe przekazanie samorządom ziemi lub nieruchomości na różnego rodzaju cele. Rozumiem potrzeby samorządów. Jednak w interesie samorządów jak najbardziej leży to, żeby armia była nowoczesna i dobrze wyposażona. To armia zapewnia samorządom bezpieczeństwo, możliwość działania, a w tym realizacji działań społecznych. Patrząc na sprawę z mojego punktu widzenia, priorytetem musi być również nowoczesne uzbrojenie armii. Dlatego moim zadaniem jest przekazanie na ten cel jak największych środków, co staram się czynić.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję. Muszę powiedzieć, że to sprawozdanie było wyjątkowo syntetyczne. Mam nadzieję, że posłowie zapoznali się z materiałem, który został nam dostarczony znacznie wcześniej. Proponuję, żebyśmy teraz rozpoczęli dyskusję i zadawanie pytań.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Jeśli państwo pozwolą, to na początek sam chciałbym zadać 2 pytania. Pierwsze z nich odnosi się do kwestii dotyczących przyszłości. Wszyscy mamy świadomość, że w Sejmie złożony został projekt ustawy, który zakłada likwidację Agencji Mienia Wojskowego i utworzenie Agencji Uzbrojenia. Pan prezes mówił, że najważniejsze dla Agencji jest to, żeby majątek zbywany przez Agencję służył poprawie jakości uzbrojenia w wojsku. W tej sytuacji ważne jest określenie tego, jaka będzie przyszłość Agencji. Chciałbym poprosić pana ministra o przedstawienie jednoznacznego stanowiska w tej sprawie. Czy rzeczywiście jest tak, że rząd wycofuje się z zamiaru likwidacji Agencji Mienia Wojskowego i rezygnuje z rozpatrywania ustaw, które zostały złożone w Sejmie i dotyczą powołania nowej Agencji Uzbrojenia? Dla nas jest to bardzo ważne, gdyż będzie to rzutowało nie tylko na przyszłość Agencji, ale także na dobrą współpracę polityczną. Dobrze wiemy, że polityczne zdania w tej kwestii są podzielone.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Drugie pytanie dotyczy zagospodarowywania majątku. Do tej pory Agencja zagospodarowywała ten majątek, który pozostawał w jej dyspozycji i został „uwolniony” przez polską armię. Mamy świadomość, że już niedługo takiego majątku będzie znacznie więcej, po zmianach i reorganizacjach oraz restrukturyzacji, która już w tej chwili następuje. Mamy świadomość, że przynajmniej część tego majątku jest interesująca dla samorządów. Czy określone zostały jednoznaczne zasady zbywania tego majątku samorządom, jeśli ten majątek miałby służyć zaspokojeniu potrzeb społecznych? Chodzi o majątek, który nie będzie służył biznesowi, czy też dalszemu obrotowi, ale zaspokojeniu potrzeb społecznych przez samorząd.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Tytułem wprowadzenia do dyskusji chciałem zadać te 2 pytania. Kolejne pytania chciałaby zadać pani poseł Izabella Sierakowska. Bardzo proszę pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselIzabellaSierakowska">Zacznę od stwierdzenia, że jestem zupełnie nieprzygotowana do tej dyskusji w dniu dzisiejszym. Jest to naturalne, jeżeli zmienia się temat posiedzenia Komisji. Posłowie zostali poinformowani, że temat posiedzenia będzie zupełnie inny. Później ten temat został zmieniony. W tej sytuacji trudno jest wymagać, żeby posłowie zapoznali się z tak obszernym materiałem. Gdyby to posiedzenie odbywało się za tydzień, to byłabym do tej dyskusji przygotowana. Jednak wypowiem się ad hoc.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselIzabellaSierakowska">Korzystając z okazji, powiem, że kilka dni temu byłam na spotkaniu ze studentami Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie. Ten Uniwersytet otrzymał budynki i pomieszczenia po byłej jednostce wojskowej na Majdanku, których mogą im pozazdrościć wszystkie inne uczelnie w całym kraju. Każdy asystent ma własny pokój. Profesorowie mają takie apartamenty, o jakich inne uczelnie mogą tylko pomarzyć. Także studenci mają bardzo dobre warunki. Są tu potężne parkingi. Katolicki Uniwersytet Lubelski ma ogromny teren i naprawdę mnóstwo obiektów na terenie Lublina. Inne uczelnie męczą się, brakuje im sal i mają fatalne warunki.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselIzabellaSierakowska">Wiem o tym, że władze miasta Lublina występowały do Agencji Mienia Wojskowego z prośbą o przekazanie nieruchomości na siedzibę uniwersytetu polsko-ukraińskiego. Wiem, że były z tym jakieś problemy. Wiem o tym, że władze Lublina zwracały się do Agencji w sprawie innych nieruchomości. Natomiast Katolicki Uniwersytet Lubelski nie ma z tym żadnych problemów. O cokolwiek się zwróci, wszystko dostaje. Dlatego przy okazji chciałabym poprosić o wyjaśnienie, dlaczego niektórzy mają takie przywileje, a inni nie mogą się doprosić chociażby o przekazanie jednego budynku.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselIzabellaSierakowska">Pamiętam, że kilka lat temu sama występowałam do Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie niezagospodarowanego budynku w Alejach Racławickich. Nie wiem, co w tej chwili mieści się w tym budynku. W każdym razie ten budynek byłby znakomitym miejscem do umieszczenia przynajmniej 2 bojowych wozów strażackich, gdyż ta cześć Lublina jest zupełnie niezabezpieczona. Zawsze odpowiadano, że nie można przekazać tego budynku, gdyż wojsko ma zamiar go zagospodarować. Często jeżdżę Alejami Racławickimi i widzę, że praktycznie rzecz biorąc ten budynek jest średnio zagospodarowany. Przy dobrej woli ze strony Agencji Lublin mógłby pozyskać tę nieruchomość. Jest ona usytuowana w bardzo gęsto zaludnionej dzielnicy.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselIzabellaSierakowska">Takie mam pytania do przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej i Agencji Mienia Wojskowego. Natomiast pana przewodniczącego bardzo proszę o to, żeby tak łatwo nie zmieniał zaplanowanych tematów posiedzeń Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję pani poseł. Dziękuję również za skierowaną do mnie prośbę o niezmienianie porządku obrad posiedzeń z dnia na dzień. Chciałbym panią poseł uspokoić, że nie jest to regułą. Na pewno taka reguła nie będzie stosowana. Chciałbym jednak poinformować, że w tym przypadku pewne zamieszanie powstało być może przez niezbyt dobrze funkcjonujący przepływ informacji. Informację o tym, że nastąpiła zmiana planowanego porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji przesłaliśmy państwu w dniu 28 maja br. Informacje na ten temat wyszły do posłów w dniu 28 maja br. Oznacza to, że posłowie mieli szansę na to, żeby zapoznać się z tym materiałem i przygotować się do szerszej dyskusji. Nie odbyło się to z dnia na dzień.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Jeśli państwo pozwolą, to przekażę także krótką informację o tym, dlaczego nastąpiła zmiana planowanego porządku obrad, chociaż w przesłanej posłom informacji o zmianie porządku obrad znalazła się uwaga dotycząca tego, że mieliśmy w planie zapoznanie się z informacją szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego pana Stanisława Kozieja na temat przygotowania procedur powietrznego transportu najważniejszych osób w państwie. Planowaliśmy również dokonanie przeglądu rozwiązań prawnych i organizacyjnych pod kątem zapewnienia ciągłości funkcjonowania najważniejszych organów państwa w sytuacjach kryzysowych. W informacji wspomniano o tym, że te tematy mają być wcześniej rozpatrywane przez Radę Bezpieczeństwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Rozumiem pana marszałka Komorowskiego, który pełni funkcję prezydenta. Pan marszałek przyjął, że najpierw Rada Bezpieczeństwa Narodowego zapozna się z przedstawionymi w tym zakresie propozycjami i przyjmie pewne rekomendacje. Dopiero później tą sprawą zajmie się Komisja Obrony Narodowej, która będzie mogła zgłosić swoje sugestie. Przyjęto taką kolejność. Dlatego zmiana tematu dzisiejszego posiedzenia Komisji nastąpiła na prośbę szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, a nie z woli prezydium Komisji. Myślę, że w tym przypadku trzeba nie tylko uszanować pewną precedencję, ale także przyjąć właściwy sposób tworzenia rozwiązań formalnoprawnych, które będą służyły zwiększeniu bezpieczeństwa najważniejszych osób w państwie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Jeśli państwo pozwolą, to przedstawię jeszcze jedną krótką informację. Być może za chwilę pojawi się pytanie o na temat jutrzejszego posiedzenia Komisji. Także w odniesieniu do jutrzejszego posiedzenia Komisji nastąpiła zmiana planowanego porządku obrad. Jednak stało się to z zupełnie innego powodu. Na jutro mieliśmy zaplanowane posiedzenie Komisji, którego temat został przewidziany w planie pracy Komisji. Mówię o profesjonalizacji polskiej armii. Jest to temat niezwykle ważny, niezwykle istotny. Pan minister Bogdan Klich prosił nas o to, żeby mógł osobiście przedstawić Komisji informację na ten temat. W związku z tym, że pan minister już w dniu dzisiejszym wyleciał do Brukseli, nie będzie mógł tego zrobić. Dlatego ten temat zostanie przedstawiony na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">W tej sytuacji do porządku obrad jutrzejszego posiedzenia Komisji weszły sprawy, których dotyczą gorące dyskusje i debaty prowadzone w ostatnich dniach. Są to sprawy niezwykle ważne, gdyż mają związek z ewentualnymi zmianami systemu emerytalnego dla żołnierzy. Mówię o ewentualnych zmianach, gdyż jak się okazuje, dotychczasowe informacje na ten temat mogą być tylko plotkami. O szczegółach tej sprawy dowiemy się na posiedzeniu Komisji w dniu jutrzejszym. Wyprzedzająco chciałbym poinformować państwa o tej zmianie, która już nastąpiła.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">A teraz wracamy do dyskusji i zadawania pytań. Głos zabierze pan poseł Paweł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselPawelSuski">Panie przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie ministrze! Chciałbym skorzystać z okazji, że w posiedzeniu Komisji bierze udział pan prezes, żeby zadać mu pytanie. Pan prezes przywołał sprawę zbywania trwale zbędnego wojsku mienia, w tym nieruchomości po starych, niepotrzebnych i zbędnych z punktu widzenia potrzeb obronności kraju lotniskach. Chciałbym zapytać o lotnisko w Pile. Starosta pilski jest w trakcie realizowania procedur z udziałem ministra infrastruktury. Starosta jest żywo zainteresowany przejęciem tych nieruchomości. W części są już one przejęte od gorzowskiego oddziału Agencji Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselPawelSuski">Pozostała jeszcze druga część, której przejęciem samorząd jest bardzo zainteresowany. Ta część ma być przeznaczona także na potrzeby utworzenia lotniska lokalnego. Czy pan minister ma jakąś wiedzę na ten temat? Jeśli tak, to bardzo proszę o przedstawienie takiej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Zgłasza się pan poseł Andzel. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselWaldemarAndzel">Panie przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie ministrze! Mam pytanie do pana prezesa Agencji Mienia Wojskowego. Pytanie dotyczy czasu wykraczającego poza okres objęty sprawozdaniem. Z mojego terenu dochodzą do mnie informacje na temat nieprawidłowości przy sprzedaży mieszkań podległych pod oddział w Krakowie. Czy do pana prezesa docierały skargi w takich sprawach?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Ta sprawa leży w gestii Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselWaldemarAndzel">Tak. To pytanie kieruję także do pana ministra. Takie pytania są zadawane. Sprawa dotyczy oddziału w Małopolsce. Chciałbym także zadać szersze pytanie. Czy informacje na ten temat docierają do pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji lub zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń. Nie widzę osób chętnych do zadania pytania. W takim razie poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi. Rozumiem, że na niektóre pytania odpowie pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Tak jest. Bardzo dziękuję państwu za zadane pytania. Pierwsze pytanie zadał pan przewodniczący. Dotyczyło ono przyszłości Agencji Mienia Wojskowego. Sprawa przyszłości Agencji Mienia Wojskowego jest wycinkiem rozwiązań systemowych. W Ministerstwie Obrony Narodowej pracowaliśmy nad rozwiązaniem systemowym. Celem tego rozwiązania miało być usprawnienie systemu pozyskiwania uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Chodziło nam o to, żeby ten system był w jednych rękach, żeby był tylko jeden podmiot, który będzie odpowiadał za cały cykl życia danego produktu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Należy zwrócić uwagę na to, że wypracowana została koncepcja, zgodnie z którą Agencja Mienia Wojskowego miała zostać zlikwidowana. Powiem więcej. Ta koncepcja trafiła do parlamentu w formie odpowiedniego projektu ustawy. Na miejsce dotychczasowej Agencji Mienia Wojskowego miała zostać powołana nowa Agencja Uzbrojenia. W tej sprawie do Sejmu trafił stosowny projekt ustawy, jako przedłożenie rządowe. Jednak po przekazaniu do Sejmu tych projektów doszło do 2 zdarzeń. Po pierwsze, uchwalona została ustawa o finansach publicznych, która już weszła w życie. Ma to bardzo istotne znaczenie dla Agencji Mienia Wojskowego. Dlaczego? Ma to znaczenie dlatego, ponieważ nowa ustawa o finansach publicznych przewiduje nową formę funkcjonowania agencji, jako agencji wykonawczej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">W przedłożeniu rządu przyjęto, że Agencja Uzbrojenia będzie agencją podległą. Chodzi tu o sposób wykonywania nadzoru i władztwa nad czynnościami agencji. Prezes Agencji Uzbrojenia dysponowałby powierzoną Agencji kwotą ok. 5 mld zł z budżetu państwa na modernizację sprzętu i uzbrojenia. Wydaje się, że osobowość prawna i nadzorowanie mogłoby być mechanizmem daleko niedoskonałym. Dlatego w resorcie zostały wszczęte prace nad zmianą systemu. Zgodnie ze zmienionymi decyzjami Agencja Mienia Wojskowego zostanie przekształcona. Zostanie z niej wyłączona część odpowiedzialna za pozyskiwanie materiałów pędnych i sortów mundurowych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Agencja stanie się instytucją wyspecjalizowaną wyłącznie w zakresie zagospodarowania nieruchomości i ruchomości. Będzie odpowiedzialna jedynie za zbywanie tego, co jest wojsku zbędne. Oznacza to, że Agencja Mienia Wojskowego powróci do realizacji tego, do czego została powołana w 1996 r. Zajmować się będzie wyłącznie zbywaniem nieruchomości, utylizacją ruchomości oraz zbywaniem ruchomości. Takie będą cele Agencji. Agencja zostanie pozbawiona tych elementów, które obecnie przesądzają o tym, że jest ona organem przeprowadzającym postępowania przetargowe. Agencja nie będzie przeprowadzała takich postępowań. W wojsku zostanie utworzony inspektorat pozyskiwania sprzętu wojskowego. Będzie to komórka organizacyjna resortu nieposiadająca osobowości prawnej, nadzorowana przez pion, którym mam zaszczyt dowodzić.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Wydaje się, że Agencja Uzbrojenia, jako twór prawny, nie będzie już dalej procedowana. Jednak jest to stanowisko, które wypowiadam w tej chwili w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej. Pragnę zaznaczyć, że te zmiany systemowe mają służyć temu, żeby istniały 3 ważne filary – pion pozyskiwania, pion utrzymania sprzętu i pion zbywania. Chodzi o to, żeby żadne kompetencje nie przechodziły pomiędzy poszczególnymi pionami, a także o to, żeby każdy z nich zajmował się wyłącznie realizacją tych zadań, do wykonywania których zostanie ustawowo powołany. Powstanie inspektorat uzbrojenia, który będzie się zajmował pozyskiwaniem sprzętu dla sił zbrojnych. Inspektorat Wsparcia już teraz zajmuje się utrzymywaniem sprzętu. Natomiast Agencja Mienia Wojskowego będzie odpowiedzialna za wycofywanie sprzętu wojskowego i jego zbywanie. W resorcie zostały już wszczęte prace nad takim rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Pragnę stwierdzić, że ta część Agencji Mienia Wojskowego, która jest odpowiedzialna za przeprowadzanie przetargów, zostanie przejęta przez Inspektorat Wsparcia, który będzie zajmował się bieżącym utrzymaniem Agencji. Natomiast Agencja, jako państwowa osoba prawna, będzie potrzebna resortowi z bardzo ważnego powodu. Chodzi o to, że dochody wygenerowane przez Agencję ze sprzedaży mienia nieruchomego zasilają Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, a z tego funduszu jest wspomagany proces nabywania mienia i sprzętu wojskowego. Dlatego tak bardzo zależy nam na tym, żeby Agencja funkcjonowała, zbywała nieruchomości i ruchomości i odprowadzała dochody na zaopatrywanie sił zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Jeśli chodzi o zagospodarowanie majątku zbędnego wojsku, to zasady zagospodarowania zostały zwarte w ustawie o Agencji Mienia Wojskowego oraz w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Jest oczywiste, że istnieje przepis, który mówi o tym, iż nieruchomości mogą być zbywane z bonifikatą na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Nawet może zostać dokonana darowizna nieruchomości na rzecz samorządu. Jednak jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli samorząd zamierza przeznaczyć daną nieruchomość na tzw. cele publiczne wymienione w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Natomiast prezes Agencji Mienia Wojskowego ma z drugiej strony Ministerstwo Obrony Narodowej, które mówi mu, żeby racjonalnie gospodarował nieruchomościami. To, co jest potrzebne na cele publiczne, należy przekazać samorządom. Jednak podstawowym zadaniem pana prezesa jest takie zbywanie nieruchomości, aby generować dochody na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Tu odpowiedzialność spoczywa na panu prezesie. Wojsko uznaje pewne nieruchomości za trwale zbędne. W drodze korekty planu takie nieruchomości są przekazywane Agencji Mienia Wojskowego. Prezes jest rozliczany za to, czy te nieruchomości zostaną zbyte tytułem darmym, czy też odpłatnie. Na panu prezesie ciąży taki obowiązek, żeby racjonalnie gospodarować przekazanym Agencji mieniem. Na pewno będzie tak, że zawsze część nieruchomości zostanie przekazana tytułem darmym. Cześć z nich zostanie przekazana samorządom z bonifikatą. Jednak w dużej części nieruchomości będą sprzedawane w drodze przetargów, w wyniku których zamierzamy pozyskiwać środki na modernizację sił zbrojnych. Na pewno szerzej wypowie się na ten temat pan prezes w dalszej części wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Jeśli chodzi o Katolicki Uniwersytet Lubelski, to zanotowałem sobie pytanie pani poseł. Postaramy się na nie odpowiedzieć. Nie będzie to odpowiedź na pytanie o nieruchomości dla Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdyż Ministerstwo Obrony Narodowej nie wyposażało Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w nieruchomości. Natomiast, jeśli chodzi o przekazanie odpowiedniej nieruchomości dla władz miasta Lublina, to postaram się na to pytanie odpowiedzieć. W tej chwili nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Postaram się na nie odpowiedzieć w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Jeśli chodzi o lotnisko w Pile, to na pytanie pana posła Suskiego chciałbym odpowiedzieć w taki sposób, że Piła znalazła się w tzw. rozporządzeniu lotniskowym. W tym rozporządzeniu minister obrony narodowej wspólnie z ministrem infrastruktury ustalili, które części lotnisk będą zbywane. Według mojej wiedzy część lotniska dotyczącego Piły została już przekazana. Natomiast pytanie pana posła zapewne dotyczyło przekazania nieruchomości okołolotniskowych. Chciałbym poinformować, że takie nieruchomości nie zostały jeszcze umieszczone w wykazie. Możemy za darmo przekazać samorządowi pilskiemu to, co zostało określone w rozporządzeniu. To zostało już przekazane. Natomiast, jeśli chodzi o to, o co pan poseł pyta, to najpierw należy wystąpić o rozszerzenie rozporządzenia. Jedynie po rozszerzeniu rozporządzenia może nastąpić przekazanie nieruchomości samorządowi w trybie ustawy specjalnej. Jeżeli tak się nie stanie, to pan prezes Michalski będzie zbywał te nieruchomości w trybie przetargowym.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Jeżeli chodzi o nieprawidłowości w Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, to odpowiadając na pytanie pana posła powiem, że takie informacje do mnie nie docierały. Zapewne wynika to z tego, że nie nadzoruję działalności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Zapewniam, że jeszcze w dniu dzisiejszym przekażę panu ministrowi Piątasowi, który nadzoruje tę Agencję, że do pana posła dotarły informacje o takich nieprawidłowościach.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Czy pan prezes chciałby uzupełnić odpowiedzi? Jeśli tak to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Szanowni państwo! Pan mister udzielił bardzo obszernej odpowiedzi. Postaram się uzupełnić te odpowiedzi o pewne elementy. Jeśli chodzi o zasady zbywania nieruchomości samorządom, to – jak wspominał już pan minister – sprawy te reguluje ustawa. Ja także staram się wychodzić naprzeciw potrzebom społecznym i w miarę możliwości zadowolić samorządy. Proszę mi wierzyć, że zawsze odbywa się to na indywidualny wniosek samorządu. Zawsze staramy się wziąć pod uwagę wszystkie aspekty danej sprawy. Patrzymy na to, czy dany samorząd jest zamożny i jaki jest cel, na który ma być przeznaczona określona nieruchomość. Następnie udzielamy odpowiedniej bonifikaty.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Wiadomo, że – jak to zwykle bywa w handlu – w tym przypadku każda ze stron ma inne interesy. Samorząd chce dostać coś za darmo. Natomiast moim obowiązkiem jest uzyskanie za to maksymalnie dużych środków. Raz jeszcze powtarzam, że robię to również dla dobra tego samorządu. Najczęściej jest tak, że udaje się nam spotkać w jakimś punkcie i osiągnąć zgodę. Samorządom udzielamy mniejszej lub większej bonifikaty. Wszystko zależy od lokalizacji. Przeznaczenie nieruchomości na cele publiczne jest przez nas traktowane preferencyjnie. Jeżeli mamy do wyboru cel publiczny i cel prywatny, to zawsze wybieramy cel publiczny. Proszę mi wierzyć, że często zdarza się tak, że mamy chętnych nabywców, którzy w przetargu nieograniczonym zapłaciliby za nieruchomość dużą kwotę, jednak w rozmowach z samorządem okazuje się, że nieruchomość jest potrzebna na jakiś cel publiczny. W takich przypadkach uwzględniamy potrzeby samorządu i sprzedajemy mu nieruchomość z bonifikatą.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Najlepiej można to pokazać na konkretnych przykładach. Ostatnio sprzedaliśmy z bonifikatą 40% budynek na potrzeby Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Nie wyróżniamy tego, czy jest to Katolicki Uniwersytet Lubelski, Uniwersytet Warszawski, czy jakakolwiek inna placówka oświatowa lub samorządowa. Zawsze uwzględniamy potrzeby i możliwości związane z danym wnioskiem. Wydaje mi się, że zazwyczaj dochodzimy do porozumienia i kompromisu. Naprawdę poprzez naszą działalność wspomagamy rozwój samorządności i społeczności lokalnych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Natomiast, jeśli chodzi o tzw. nieruchomości okołolotniskowe, to są to bardzo atrakcyjne nieruchomości. Proszę mi wierzyć, że dość często otrzymuję od samorządu pisma, które są również adresowane do jakiejś spółki prywatnej zainteresowanej przejęciem danej nieruchomości przy bonifikacie na poziomie 15 lub 20%. Na to nie mogę się zgodzić. Byłoby to po prostu nieuczciwe. Jeżeli spółka prywatna chce później czerpać z tej nieruchomości korzyści, to musi stanąć do nieograniczonego przetargu publicznego i zapłacić za nieruchomość odpowiednią kwotę.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Odpowiem jeszcze na pytanie pani poseł. Jeżeli samorząd w Lublinie ma rzeczywiście jakieś potrzeby dotyczące pozyskania nieruchomości w Alejach Racławickich lub w jakimkolwiek innym miejscu, to bardzo proszę wystosować do mnie pismo w tej sprawie. Na pewno pomożemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselIzabellaSierakowska">Już pisałam w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoKrzysztofMichalski">Może nie napisała pani do mnie. Nie pamiętam takiego pisma, ale to sprawdzę. Wydaje mi się, że odpowiedziałem na wszystkie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Zgłasza się pan poseł Macierewicz. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselAntoniMacierewicz">Nie jest to pytanie, lecz raczej prośba. Dotyczy ona nieco innej, bardziej zasadniczej kwestii. Prośbę kieruję do pana ministra. Przed chwilą pan mister przedstawił nam nowe stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie utworzenia Agencji Uzbrojenia i likwidacji Agencji Mienia Wojskowego. Mam wrażenie, że jest to całkiem nowa informacja. Do czasu tej wypowiedzi pana ministra Sejm trwał nieświadomie w zupełnie innym przekonaniu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselAntoniMacierewicz">Czy moglibyśmy otrzymać to stanowisko na piśmie? Byłbym bardzo wdzięczny za przekazanie Komisji na piśmie stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, a może nawet stanowiska rządu na temat nowych planów dotyczących Agencji Mienia Wojskowego. Jest to dla nas bardzo ważna, interesująca i zaskakująca, ale optymistyczna informacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselAntoniMacierewicz">Bardzo proszę prezydium Komisji o wsparcie mojej prośby.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Oczywiście poprosimy o takie stanowisko. Dla nas bardzo istotne jest to, żebyśmy poznali stanowisko rządu w tej sprawie. Chodzi tu m.in. o kwestie dotyczące planu pracy Komisji. Rozumiem panie ministrze, że w stosownym czasie przestawione zostanie oficjalne stanowisko rządu w tej sprawie. To spowoduje, że będziemy mieli jasność w sprawie procedowania nad projektami ustaw, które już w tej chwili znajdują się w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMONMarcinIdzik">Panie przewodniczący! Panie pośle! Zaznaczyłem w mojej wcześniejszej wypowiedzi, że przestawiłem państwu stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej. Takie stanowisko jesteśmy w stanie przekazać Komisji w formie pisemnej. Natomiast, jeśli chodzi o stanowisko rządu, to postaramy się takie stanowisko uzyskać. Jednak w dniu dzisiejszym mogę jedynie zadeklarować, jakie jest stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej o tym, w jaki sposób widzimy system zaopatrywania sił zbrojnych w uzbrojenie i sprzęt wojskowy i przy pomocy jakich instytucji zamierzamy realizować takie zadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAntoniMacierewicz">Z całym szacunkiem chciałbym zaznaczyć, że projekt ustawy o utworzeniu Agencji Uzbrojenia nie wynikał ze stanowiska posłów lub Komisji. Był to projekt związany ze stanowiskiem rządu. Teraz mówią państwo, że ta cała trwająca ponad rok praca była zupełnie niepotrzebna. Informują nas o tym państwo przy okazji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję panie pośle. Powiedziałem już o tym, że jest to kwestia kontrowersyjna. Mam na myśli projekty, które są już procedowane w Sejmie. Na pewno taka informacja służy uspokojeniu sytuacji. Patrząc na sprawę z formalnego punktu widzenia, uważam, że powinniśmy otrzymać stanowisko rządu wycofujące te projekty ustaw z Sejmu lub zakończyć procedowanie nad tymi projektami poprzez ich odrzucenie. Jednak jest to zupełnie inna sprawa.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">W tej chwili zajmujemy się sprawozdaniem z działalności Agencji Mienia Wojskowego w 2008 r. Jeśli państwo pozwolą, to jeszcze raz zapytam, czy mają państwo jakieś uwagi do przedstawionego sprawozdania, które w dniu dzisiejszym powinniśmy przyjąć lub odrzucić? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji chciałbym zarekomendować Komisji przyjęcie informacji przedstawionej przez pana ministra oraz pana prezesa. Czy w tej sprawie mają państwo jakieś inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Stwierdzam, że Komisja przyjęła „Informację o działalności Agencji Mienia Wojskowego w 2008 r.”</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że nie ma takiej woli.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Panie ministrze! Panie prezesie! Dziękuję państwu za udział w dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>