text_structure.xml 22.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji i stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Państwa Kataru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Doha dnia 18 listopada 2008 r. (druk nr 2175) oraz pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 15 maja 2007 r. (druk nr 2208).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę, zatem stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pragnę bardzo serdecznie przywitać pana ministra Jacka Kapicę podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Jacka Najdera podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. W dzisiejszym posiedzeniu będzie również uczestniczyć pani minister Elżbieta Chojna-Duch podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, która w chwili obecnej znajduje się na sali obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">W związku z tym chciałabym zaproponować państwu posłom zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego, aby przedstawiciel rządu upoważniony do reprezentowania rządu w kwestii projektu ustawy z druku nr 2175 mógł uczestniczyć w obradach. Czy są uwagi do tej propozycji? Nie widzę, zatem przechodzimy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 15 maja 2007 r. (druk nr 2208).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Marszałek Sejmu w dniu 17 lipca 2009 r. skierował powyższy projekt do Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Proszę przedstawicieli rządu o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Przedmiotowa umowa została podpisana dnia 15 maja 2007 r. w Warszawie. Strona polska i serbska uznały zawarcie nowej umowy w dziedzinie współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych za wskazane z uwagi na potrzebę uaktualnienia zasad dwustronnej współpracy prowadzonej dotychczas na podstawie przepisów Porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych z dnia 9 maja 1967 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Nowa umowa ma za zadanie sprostać współczesnym wyzwaniom w zakresie zapobiegania i zwalczania wszelkich działań naruszających przepisy celne, takich jak zaniżanie wartości celnej towarów, przedstawianie do odprawy celnej dokumentów zawierających nieprawdziwe dane. Równie ważne jest przeciwdziałanie rosnącemu obrotowi środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi oraz prekursorami. Administracje celne Polski i Serbii utrzymują już kontakty robocze, których celem jest zapobieganie i zwalczanie działań naruszających przepisy celne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Przewidziana umową współpraca obejmować będzie następujące obszary: wymianę informacji zawodowych między organami celnymi obu państw w celu zapewnienia prawidłowego wymiaru oraz poboru należności celnych i innych opłat pobieranych przez organy celne; współpracę w zakresie stosowania zakazów i ograniczeń przywozowych i wywozowych oraz właściwego określania wartości celnej; wymianę poświadczonych kopii dokumentów zawierających informacje o ujawnionych lub planowanych naruszeniach przepisów celnych; współpracę w dziedzinie zwalczania nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Stosowanie umowy nie będzie miało wpływu na wielkość zgodnych z prawem obrotów towarowych z Republiką Serbii, natomiast będzie pomocne w wyeliminowaniu naruszającego przepisy celne obrotu towarowego, co korzystnie wpłynie na rozwój polskiej gospodarki. Dodatkowo współdziałanie w zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropami będzie mieć pozytywne skutki społeczne. Zawarcie ze stroną serbską umowy o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych jest zgodne z praktyką stosowaną wobec innych państw. Podobne umowy zostały zawarte m.in. z Królestwem Norwegii, z Republiką Islandii, USA, Federacją Rosyjską, Ukrainą, Mongolią, Republiką Turcji, Izraelem, Republiką Uzbekistanu, Republiką Albanii, Republiką Mołdowy, Republiką Białorusi, Republiką Kazachstanu oraz Republiką Chile.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Zawarcie umowy nie spowoduje dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa, a jej realizacja będzie sfinansowana z budżetu resortu finansów. Umowa przewiduje przekazywanie informacji o osobach i towarach organowi celnemu drugiego państwa oraz możliwość udostępniania funkcjonariuszom tego państwa materiałów dowodowych zebranych w toku prowadzonego postępowania.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Z uwagi na fakt, że postanowienia umowy dotyczą spraw uregulowanych przepisami rangi ustawowej, związanie nią Rzeczypospolitej Polskiej powinno nastąpić poprzez procedurę ratyfikacyjną za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Wysokie Komisje, wnoszę o pozytywne rozpatrzenie projektu ustawy z druku nr 2208.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie ogólnych zasad ogólnych, następnie zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawców. Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę, zatem stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi ze strony państwa posłów do tytułu ustawy? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma, zatem stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw? Nie ma, zatem stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Musimy przegłosować cały projekt ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia projektu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 15 maja 2007 r.? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że projekt ustawy został zaopiniowany pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zgodnie z regulaminem Sejmu, Komisje powinny wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi projekt na posiedzeniu plenarnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Chciałbym zaproponować pana posła Witolda Namyślaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji sprawozdawcy posłowi Namyślakowi? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że poseł Witold Namyślak został wybrany na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">W ten sposób zrealizowaliśmy pkt 1 porządku dziennego. Przechodzimy do rozpatrzenia pkt 2, który obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Państwa Kataru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Doha dnia 18 listopada 2008 r. (druk nr 2175). W posiedzeniu uczestniczy już pani minister Elżbieta Chojna-Duch. Objaśniałam, że pani minister uczestniczyła w posiedzeniu plenarnym. Bardzo serdecznie panią witamy i prosimy o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Jeszcze raz przepraszam za spóźnienie spowodowane tzw. czynnikami obiektywnymi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Mam zaszczyt przedstawić Komisjom główne założenia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Państwa Kataru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Doha dnia 18 listopada 2008 r. Umowa była negocjowana w latach 2004-2005. Do chwili obecnej Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Państwem Kataru, natomiast dane dotyczące współpracy ekonomiczno-handlowej oraz duża komplementarność gospodarcza w połączeniu z dużymi wydatkami budżetowymi Państwa Katar wskazują na możliwości znacznego zwiększenia wolumenu polskiego eksportu towarowego oraz dalszej aktywizacji dwustronnej współpracy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Katarski podatek dochodowy jest to podatek od działalności i podatek od kapitału. Nie ma opodatkowania pracy najemnej. Cechuje go duża kwota wolna od opodatkowania wynosząca w przeliczeniu na złote około 86 tys. zł. W przedziale 86-430 tys. zł stawka podatku wynosi zaledwie 10%. Podatek jest progresywny, a maksymalna stawka wynosi 35%. Polsko-katarska umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania oparta jest na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Umowa przewiduje opodatkowanie niektórych dochodów w obydwu państwach, przy czym prawo państwa – źródła do ich opodatkowania jest ograniczone do z góry ustalonej w umowie maksymalnej stawki niezależnie od ogólnie obowiązujących stawek w tym państwie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w umawiającym się państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie mogą być opodatkowane w tym drugim państwie, jednakże dywidendy te mogą być opodatkowane także w państwie i według prawa tego państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendę ma swoją siedzibę. Jeśli odbiorca jest osobą uprawnioną do dywidend, to podatek nie może przekroczyć 5% kwoty dywidend brutto (art. 10 umowy).</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Art. 11 umowy dotyczy odsetek powstających w umawiającym się państwie, wypłacanych osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim państwie. Mogą one być opodatkowane w tym drugim państwie. Odsetki mogą być opodatkowane także w tym państwie, w którym powstają i zgodnie z ustawodawstwem tego państwa. Jeżeli odbiorca odsetek jest osobą uprawnioną do tych odsetek, to podatek nie może przekroczyć 5% kwoty brutto odsetek.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Art. 12 umowy dotyczy należności licencyjnych powstających w umawiającym się państwie i wypłacanych osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie. Należności mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Takie należności mogą być opodatkowane także w państwie, w którym powstają i według prawa tego państwa. Podatek nie może przekroczyć 5% kwoty brutto należności licencyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Przepisy umowy przewidują metodę zaliczenia proporcjonalnego (art. 22 umowy). Konwencja OECD w sprawie podatku od dochodów i majątku przewiduje dwie metody unikania podwójnego opodatkowania – proporcjonalnego zaliczenia i wyłączenia z progresją. Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że po zgłoszeniu do opodatkowania w kraju rezydencji opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w obu krajach. Na poczet podatku dochodowego należnego w Polsce będzie zaliczony podatek zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą, w tym przypadku w Katarze. Limit tego zaliczenia jest równy proporcji, w jakich dochód ze źródeł katarskich pozostaje w stosunku do całości dochodów podatnika.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Metoda wyłączenia z progresją polega na tym, że dochód osiągnięty za granicą jest zwolniony z podatku w kraju rezydencji podatkowej, natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od dochodów uzyskanych w kraju rezydencji podatkowej.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Powszechnie w praktyce międzynarodowej reprezentowany jest pogląd, że obie metody w różnym stopniu prowadzą do usunięcia podwójnego podatkowania. Art. 27 stanowi, że umowa będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych po 1 stycznia roku następnego po roku wymiany not notyfikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Pragnę wyrazić nadzieję, że przedkładana umowa uzyska przychylność Szanownych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym przypomnieć, że Marszałek Sejmu skierował ten projekt ustawy w dniu 13 lipca 2009 r. do Komisji Spraw Zagranicznych i do Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję pani minister za uzasadnienie. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu, zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawców. Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Z jakimi innymi państwami Półwyspu Arabskiego zostały zawarte umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania? Są państwa, z którymi obroty są znacznie większe niż z Katarem. Czy są one analogiczne do tej przedkładanej w dniu dzisiejszym, czy zawierają jakieś odstępstwa? Jeśli tak, to na czym one polegają?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są inne pytania ze strony państwa posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym zapytać przedstawiciela rządu, jakie są materialne przesłanki zawierania tej umowy. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawiera się z innymi państwami, gdy jest natężony przepływ kapitału. Czy spodziewamy się jakichś inwestycji katarskich w Polsce, ewentualnie przepływy obywateli katarskich, którzy maja zamieszkać w Polsce? Może spodziewamy się, że obywatele polscy będą przenosić się do Kataru i w ten sposób zmniejszać bezrobocie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są inne pytania? Nie ma zgłoszeń, zatem poproszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">Odpowiadając panu posłowi Iwińskiemu, chciałabym podkreślić, że to nie jest jedyne państwo regionu, z którym mamy stosunki handlowe i w związku z tym ruch w zakresie ludności, co powoduje potrzebę dostosowań określonych w Modelowej Konwencji OECD. W 2000 r. została zawarta umowa z Kuwejtem, oparta na wyłączeniu z progresją. W umowie z Egiptem zastosowano metodę odliczenia proporcjonalnego. Negocjujemy podobną umowę z Arabią Saudyjską. Jesteśmy na końcowym etapie negocjacji. Ambasador Emiratów Arabskich poinformował o zawarciu umowy wyłączenia z progresją. Jesteśmy przed ratyfikacją tej umowy przez parlament. Umowy oparte są na jednej z dwóch metod, które państwu przedstawiłam, ale ich celem jest dostosowanie do zobowiązań międzynarodowych i ułatwienie obrotów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">Jeśli chodzi o stosunki gospodarcze z Katarem, nie są one nadmiernie intensywne. Eksport w zakresie przemysłu ciężkiego z naszej strony przewyższa import. Wynosi około 10-15 mln USD. Struktura towarowa polskiego eksportu do Kataru obejmuje urządzenia mechaniczne, elektryczne (52% udziału), wyroby z metali nieszlachetnych (25%), produkty różne (6,7%). Na import z Kataru składają się urządzenia mechaniczne i elektryczne (57,4%), tworzywa sztuczne i wyroby z nich (22,6%), zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego (7,3%). Polskie przedsiębiorstwa zabiegają głównie o kontrakty jako podwykonawcy firm zachodnich oraz poszukują możliwości sprzedaży w Katarze sprzętu inwestycyjnego. Rozwój Kataru jest bardzo dynamiczny. Wzrost gospodarczy jest na wysokim poziomie, ale również inflacja jest bardzo wysoka. Procesy związane z kryzysem gospodarczym objęły również państwa tego regionu. Jeśli interesuje państwa ta problematyka, możemy dostarczyć odpowiednie informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że na wszystkie pytania zostały udzielone odpowiedzi, co oznacza zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw? Nie ma, zatem stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do art. 1 ? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw? Nie ma, zatem stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw? Nie ma, zatem stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całego projektu ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia projektu ustawy? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Musimy wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie na posiedzeniu plenarnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Proponuję kandydaturę pana posła Michała Marcinkiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym w duchu ekumenicznym zaproponować pana posła Tadeusza Iwińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy pan poseł Marcinkiewicz wyraża zgodę? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy pan poseł Iwiński wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Znam nieźle świat arabski, ale wyjątkowo chciałbym zrezygnować z tej funkcji. Życzę, żeby „Katar przeszedł panu ministrowi Gradowi”. To jest bardzo poważny partner. Jeśli uda się przyciągnąć kapitał stamtąd, będzie to dla Polski bardzo korzystne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pan poseł Iwiński zrezygnował z tej funkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Byłbym gotów być sprawozdawcą, gdyby pan premier udzielił mi odpowiedzi na moją interpelację w sprawie Kataru, którą skierowałem półtora miesiąca temu. Na razie okazuje się, że sprawa jest tak skomplikowana, iż należy czekać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są jeszcze jakieś propozycje? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji sprawozdawcy posłowi Marcinkiewiczowi? Nie ma sprzeciwu. Gratuluję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu posłom, naszym gościom, sekretariatom Komisji i legislatorom. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>