text_structure.xml 55.1 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarekNawara">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Mamy rozpatrzyć 22 poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Pierwsza poprawka dotyczy art. 3 pkt 3 lit. a. Pan poseł Stanisław Pawlak proponuje, aby zwiększyć udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych z 26,7% do 29%. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawPawlak">Podam tylko jeden argument, gdyż obliczenie, które przedłożył minister finansów podkomisji, a następnie, Komisji oparte było na szacunkowej wielkości dochodów z tytułu podatku od osób fizycznych w wysokości 51 mln zł. W projekcie budżetu na 1999 r. przewidywane dochody z tego tytułu są o wiele niższe i aby zachować udział gmin na tym samym poziomie powinien on wyrażać się wskaźnikiem 29%. W ten sposób gminy realnie otrzymają tyle samo środków finansowych, ile otrzymały w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarekNawara">Tego samego zagadnienia dotyczy poprawka nr 9. Dlatego proponuję, aby pan minister Jerzy Miller ustosunkował się do obu poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJerzyMiller">Jeszcze raz przypomnę, że rząd zaproponował wskaźnik w wysokości 26,28%. Taka wartość odpowiada wyliczeniu, o którym wspomniał pan poseł Stanisław Pawlak. Prawdą jest, że zaniżone zostały założenia do projektu ustawy budżetowej i planowane dochody z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych zmniejszone zostały z 51 mld zł do 50.300 mln zł. Natomiast wysokość udziału gmin nadal utrzymuje się znacznie poniżej 26,7%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Sądzę, że wszyscy znamy podstawowe działania matematyczne. W "Białek księdze" podana została informacja, że średnia stopa podatku dochodowego od osób fizycznych wynosi 17,1% i gdy zestawimy ten wskaźnik z innymi danymi, stanowiącymi założenia do budżetu, to okazuje się, że udział gmin w podatku dochodowym od osób  fizycznych powinien wynieść 27,9%. Uważam, że w projekcie budżetu dochód został zaniżony o 4,5 mln zł i stąd wzięło się pokrycie dla wszystkich założeń. Wskaźnik 26,7% spowoduje spadek realnych dochodów gmin w porównaniu do 1998 r. Ministerstwo Finansów podaje w dokumentach różne dane i dobiera je w taki sposób, aby wynik obliczeń zgadzał się z przyjętym wcześniej założeniem.  Jeśli dane w dokumentach Ministerstwa Finansów są zbieżne z informacjami podanymi w "Białej księdze", to dochody z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych będą niższe o 4,8 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawKracik">Zwracam się do pana ministra, gdyż chciałbym mieć pewność, że nie "Biała księga" i nie inne "kwity", których tak SLD nie lubi, lecz projekt budżetu państwa i zawarte w nim dane szacunkowe są podstawą naszej decyzji. Nie będę mógł głosować za ustaleniem, że wskaźnik powinien wynieść 26,7%, jeśli nie będę miał gwarancji, że powiaty i województwa otrzymają środki finansowe w planowanej wysokości, a gminy nie stracą części dochodów w porównaniu z 1998 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Apeluję o cierpliwość, gdyż mówimy o dwóch ważnych sprawach - budżecie państwa i budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Wczoraj przedstawiłem panu ministrowi obliczenia wynikające z pewnych proporcji, przy czym jedna wielkość jest mi nieznana, a mianowicie, ile średnio wynosi zebrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Wszystkie pozostałe liczby wynikają z przyjętych już ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselFranciszekPotulski">Niezależnie od tego, jaka jest ogólna kwota dochodów podatkowych zebranych na podstawie PIT, wskaźnik 17% przekształca się w inny wskaźnik, jeśli odliczymy 7,5% na kasę chorych. Wskaźnik można obliczyć posługując się prostym rachunkiem przy założeniu, że dysponujemy wiarygodną informacją o średniej stawce wynikającej z zebranych podatków na podstawie PIT. Nie wiem, czy tą stawką jest 17%, jak zostało podane w "Białej księdze", czy może należy przyjąć inny wskaźnik.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselFranciszekPotulski">Proszę, aby pan minister powiedział, czy rozumowanie, które wyraziłem w rachunkowym zestawieniu - dostarczyłem go panu ministrowi wczoraj - jest słuszne, czy może popełniłem błąd. Jeśli nie popełniłem błędu, to wskaźnik wysokości 26,7% nie odpowiada poziomowi dochodów, które gminy uzyskały z tytułu 17% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Wczoraj z trybuny sejmowej odpowiedziałem na pytanie pana posła Andrzeja Pęczaka, a wobec tego nie będę powtarzał długiego wywodu. Pozwolę sobie odwołać się, nie do "Białek księgi", lecz do projektu ustawy budżetowej na 1999 r., złożonego do laski marszałkowskiej. Na podstawie tego dokumentu podam następujące dane: wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych wyniosą 32.399.600 tys. zł, składka na ubezpieczenie zdrowotne - 17.962.800 tys. zł, zaś suma tych dwóch liczb - 50.362.400 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Przy zachowaniu dotychczasowych reguł, udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych powinien wynieść 8.561.608 tys. zł. Odniesienie tej kwoty do wpływów z podatku, pomniejszonych o stawkę na kasę chorych, daje 26,42%. Jeśli wskaźnik ten jest większy od 27%, to faktycznie nie znam się na matematyce.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Jestem winien panu posłowi Franciszkowi Potulskiemu kilka słów komentarza, gdyż otrzymałem od niego wczoraj bardzo wyczerpujący materiał. Otóż ten materiał przyda się w dyskusji nad projektem ustawy budżetowej i pozwoli poszukać odpowiedzi na pytanie, czy rząd sporządził właściwą prognozę ściągalności podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Przedstawione obliczenia dotyczą tego, ile faktycznie do budżetu państwa i do budżetów gmin wpłynie środków z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, a nie proporcji udziałów gminy i budżetu państwa we wpływach z tego podatku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawPawlak">Z przykrością stwierdzam, że w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 1999 r. jest podana tylko kwota składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 17.962 mln zł, natomiast, cytuję: "Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 1999 r. przewidywane są w wysokości 23.007 mln zł, to jest o 33% mniej niż w 1998 r. W warunkach porównywalnych, dochody te wyniosłyby 38.228 mln zł, to jest o 10,8% więcej niż w 1998 r.".  Dane przedstawione w tabelach są rozbieżne z danymi zamieszczonymi w uzasadnieniu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawPawlak">Ponieważ pan minister powiedział, że zmieniły się prognozy w stosunku do informacji podanych w piśmie, które zostało skierowane na ręce przewodniczącego podkomisji 29 września, chcę zapytać, czy zdaniem Ministerstwa Finansów w dniu 5 listopada br. przewidywane wykonanie dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie 43.779 mln zł, czy może ta kwota została skorygowana?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselStanislawPawlak">Pytam o to dlatego, że przewidywane wykonanie rzutuje na wskaźnik wzrostu wpływów założony na 1999 r. Według Ministerstwa Finansów wyniesie 10,8%, natomiast według naszych obliczeń w 1999 r. wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych będą wyższe o ponad 16% w porównaniu z 1998 r. Uważamy, że jest to nieprawdopodobne, biorąc pod uwagę wskaźnik inflacji, przewidywany wzrost zatrudnienia i wzrost wynagrodzeń. Dlatego proszę pana ministra o podanie rzetelnej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych dzielone są pomiędzy trzech odbiorców: budżet państwa, budżety gmin i budżety dużych miast. Dopiero te trzy strumienie składają się na 100% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">W 1999 r. będzie czterech odbiorców: gmina, powiat, w tym miasto na prawach powiatu, województwo i budżet państwa, zaś wpływy zostaną pomniejszone o rekompensatę składki na kasę chorych.  Proszę jeszcze raz sprawdzić a okaże się, że rachunek się zgadza, tylko trzeba w nim uwzględnić tzw. u. Jeśli pan poseł doda u, to pana obliczenia będą się pokrywały z moimi obliczeniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekNawara">Przystępujemy do głosowania. Informuję, że poprawka nr 1 wiąże się z następnymi dwiema poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarekNawara">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselMarekNawara">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 21 za, 17 przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselMarekNawara">Komisje rekomendują równocześnie Sejmowi przyjęcie poprawek nr 2 i 3.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselMarekNawara">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego potwierdza, iż wynik głosowania czyni bezprzedmiotową poprawkę nr 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Tak, ponieważ poprawka dotycząca podniesienia wartości wskaźnika do 29% jest dalej idąca w stosunku do poprawki nr 4. W sprawozdaniu napiszemy, że Komisje rekomendują odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Podtrzymuję swoją poprawkę, aby nie stało się tak i nie zostanie ona poddana pod głosowanie na plenarnym posiedzeniu Sejmu, gdy posłowie, pod namową rządu, odrzucą pierwszą poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselAndrzejPeczak">Z moim obliczeń wynika, że wskaźnik powinien wynosić 0,279 i chcę, aby ten wniosek był poddany pod głosowanie na plenarnym posiedzeniu Sejmu w przypadku, gdy odrzucona zostanie pierwsza poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Powtarzam, że poprawka nr 4 zostanie za-mieszczona w sprawozdaniu Komisji z adnotacją "odrzucić" i będzie poddana pod głosowanie przez marszałka Sejmu w normalnym trybie. Natomiast ze względu na przyjącie poprawki nr 1, zawierającej wyższy wskaźnik od zaproponowanego przez pana posła, poprawka nr 4 stała się bezprzedmiotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Sądzę, że zaszło nieporozumienie z tego względu, że wysokość wskaźników wynika z zastosowania różnej metodologii. Trzeba najpierw uzgodnić jaką metodologię należy zastosować, aby obliczyć wskaźnik udziału gmin w dochodach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i dopiero potem można będzie orzec, czy rząd uczciwie obliczył ten parametr. Nie można natomiast dopuszczać do sytuacji, w której manipuluje się parametrami po to, aby zburzyć budżet na 1999 r., a taka jest istota rozstrzygnięcia, które zapadło w ostatnim głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Jeżeli chcemy dyskutować o udziałach w podatku dochodowym od osób fizycznych, to najpierw trzeba ustalić, według  jakiej metodologii rząd i wnioskodawcy obliczyli wskaźniki, a później można przystąpić do głosowania. Natomiast to, co się stało przed chwilą - jak sądzę - jest zabiegiem nieuczciwym.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Projekt ustawy został przygotowany przy założeniu, że system gminny zostanie prze-niesiony w nową rzeczywistość finansową w taki sposób, aby gminy nie doznały uszczerbku, ale nie zakładaliśmy, że mają one na tym zyskać. Jeśli o to będą się targowali wnioskodawcy, to za chwilę cała ustawa legnie w gruzach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekNawara">Zakończyliśmy głosowanie nad poprawką nr 1, której konsekwencją są poprawki nr 2 i 3. Poprawki uzyskały rekomendację pozytywną. Nie będziemy rozpatrywali poprawki nr 4, gdyż przyjęta została poprawka dalej idąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Rozumiem, że w sprawozdaniu Komisji przy tej poprawce znajdzie się adnotacja, że nie została ona rozpatrzona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Komisje miały do wyboru dwa warianty. W wyniku głosowania nad wariantem zawierającym wyższy wskaźnik, równocześnie Komisje rozstrzygnęły, że sprzeciwiają się przyjęciu drugiego wariantu. W związku z tym poprawki nr 1, 2 i 3 zostaną opatrzone rekomendacją "przyjąć", a poprawka nr 4 rekomendacją "odrzucić".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, przejmę prowadzenie obrad, gdyż liczę na to, że przy kobiecie posłowie utemperują swoje zachowanie. Rozumiem, że państwo akceptujecie zasadę, która obowiązuje w Komisji Finansów Publicznych, że przy rozpatrywaniu poprawek dyskusja jest ograniczona do głosu za, głosu przeciw i wypowiedzi przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawPawlak">Nawiążę do wypowiedzi pana posła Włodzimierza Puzyny, bowiem chcę stwierdzić, że nie dopuściłem się jakiejkolwiek manipulacji. Posługiwałem się dokumentami rządowymi, które otrzymała podkomisja, a dane w tych dokumentach nie są zbieżne z danymi zawartymi w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej. Pan minister nie odpowiedział na pytanie, jaka jest planowana kwota wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie trzeba nam tłumaczyć, na kogo dochody z tytułu tego podatku były dzielone w 1998 r. i że zmieni się struktura udziałów w dochodach, lecz odpowiedzieć na nasze pytanie. Pytałem czy dane, które podał pan w piśmie skierowanym do podkomisji, zostały skorygowane czy nie. Zadałem to pytanie gdyż wcześniej powiedział pan, że nastąpiła weryfikacja wpływów, które budżet państwa spodziewa się otrzymać w przyszłym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Proszę, aby zakończona została dyskusja na ten temat, po udzieleniu przez pana ministra odpowiedzi na pytanie pana posła Stanisława Pawlaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Mówiłem tylko o jednej skorygowanej wielkości, a mia-nowicie o prognozie wzrostu PKB na 1999 r., co pociąga za sobą obniżenie planowanego na 1999 r. dochodu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5, dotyczącej art. 8 pkt 1. Wnioskodawcy, którymi są panowie posłowie Stanisław Pawlak i Franciszek Potulski proponują, aby wyrazy "1%" zastąpić wyrazami "2%".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawPawlak">Chodzi o to, aby na powiaty przypadło 2% wielkości zebranego podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzasadnienie przedstawiłem z trybuny sejmowej. Celem poprawki jest zwiększenie dochodów własnych powiatów, choćby na utrzymanie administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy ktoś chciałby poprzeć lub uzasadnić sprzeciw wobec tej poprawki? Nikt się nie zgłasza. Czy pan minister zechciałby wyrazić swoją opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Powtórzę argumenty, które przedstawiłem na posiedzeniu plenarnym. Wskaźnik udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych jest dostosowany do wydatków i dochodów powiatu warszawskiego, bowiem przeprowadzone analizy wskazują, iż jest to powiat wzorcowy dla 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Wydatki powiatu warszawskiego wynoszą 25.512 tys. zł, dochody z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - 3.422.627 tys. zł, a w związku z tym udział w podatku dochodowym powinien wynosić 0,74%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 5, dotyczącą zmiany w art. 8 pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 16 za, 21 przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 6 dotyczy tego samego przepisu. Pan poseł Andrzej Pęczak proponuje, by wyrazy "1%" zastąpić wyrazami "1,5%".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Poprawka, podobnie jak poprzednia, dotyczy wyższego wskaźnika udziału powiatów w dochodach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, ale - być może - moje obliczenia były bardziej dokładne, albo pan poseł Stanisław Pawlak założył, że dane wyjściowe są obarczone większym błędem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy ktoś z posłów chce poprzeć tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Podam tylko jeden argument przemawiający za tą poprawką. Otóż trudno jest mi przyjąć założenie, że powiat warszawski jest powiatem wzorcowym zważywszy na to, co dzieje się w innych regionach kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Ponieważ nie ma głosów przeciwnych, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 6, polegającej na zwiększeniu z 1% do 1,5% wysokości udziałów powiatów w dochodach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 19 za, 17 przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Informuję, że konsekwencją przyjęcia tej poprawki będzie odpowiednia zmiana w art. 10, gdzie wyrazy "0,01" zostaną zastąpione wyrazami "0,015". Taką treść powinna otrzymać poprawka nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8, dotyczącej art. 15 ust. 1. Wnioskodawca pan poseł Krzysztof Jurgiel zaproponował, aby wyrazy "w terminie nie później niż 20 dni" zastąpić wyrazami "w terminie nie później niż 15 dni".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">W obecnym stanie prawnym obowiązuje termin 10-dniowy. Rząd proponuje wydłużyć go do 20 dni. Uważam, że 15 dni wystarczy na przekazanie dochodów, które będą odprowadzone przez urzędy skarbowe na rachunki jednostek samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Ponieważ żaden z członków Komisji nie wyraża chęci zabrania głosu, oddaję go panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Na urzędy skarbowe nałożone są nowe obowiązki obsłużenia powiatów i samorządowych województw. W związku z tym nie jest możliwe wykonanie tych zadań w terminie postulowanym przez pana posła. Strona rządowa podtrzymuje pierwotne rozstrzygnięcie i prosi o przyjęcie 20-dniowego terminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 8?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 26 za, 16 przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 9 dotyczy art. 24. Pan poseł Zbigniew Rynasiewicz zaproponował, aby w pkt. 2 dodać lit. c w brzmieniu: "obniżenia wysokości podatku dochodowego płaconego w formie karty podatkowej, na podstawie art. 31 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów, osiąganych przez osoby fizyczne".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Podatnicy, opłacający podatek w formie karty podatkowej z tego podatku zrekompensują sobie potem składki na ubezpieczenie zdrowotne, a tym samym dochody gmin z tytułu tego podatku zostaną obniżone o ok. 180 mln zł. Stąd wzięła się moja propozycja, aby w art. 24 dodać nowy zapis, uwzględniający tę sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie wnikam w merytoryczną treść poprawki, natomiast chcę podkreślić, że jest ona niewłaściwa z punktu widzenia legislacyjnego. Wnioskodawca odnosi się do art. 31 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podczas gdy ta ustawa nie została jeszcze uchwalona. W toku prac legislacyjnych obecny art. 31 może zostać oznaczony inaczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy Biuro Legislacyjne może zaproponować zmianę tej poprawki, aby nie występowała już wadliwość pod względem legislacyjnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ponieważ nie wiadomo, jakie ostatecznie zostaną przyjęte rozstrzygnięcia w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów, osiąganych przez osoby fizyczne, więc poprawka mogłaby zawierać jedynie ogólne sformułowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Zwracam uwagę na inny aspekt tej poprawki. Rekompensata składki na ubezpieczenie zdrowotne została już uwzględniona przy obliczaniu wysokości udziału gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych. Składka na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 17.962.800 tys. zł została już odjęta od podstawy naliczania udziału. W tej kwocie mieści się również ok. 180 mln zł, czyli kwota, którą wymienił wnioskodawca.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Nie można dwa razy rekompensować tego samego ubytku w dochodach. W związku z tym poprawkę uznaję za niezasadną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sądzimy, że poprawka mogłaby mieć me-rytoryczne uzasadnienie i być poprawna legislacyjnie, gdyby wnioskodawca ograniczył ją do treści: "obniżenia wysokości podatku dochodowego wpłaconego w formie karty podatkowej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Odnosząc się do propozycji Biura Legislacyjnego KS, zgłaszam kolejne zastrzeżenie. Nie można nałożyć na ustawodawcę ograniczenia tego rodzaju, iż bez zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie może podwyższyć czy obniżyć stawek podatku opłacanego w formie karty podatkowej. Niedawno w tej sprawie wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Proszę, aby pani przewodnicząca poddała pod głosowanie poprawkę w brzmieniu zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Rozumiem, że pan poseł modyfikuje swoją poprawkę i zawęża jej treść: "obniżenia wysokości podatku dochodowego płaconego w formie karty podatkowej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Chcę się upewnić, czy nowa wersja poprawki nadaje się do głosowania. Zwracam się do przedstawicieli Biura Legislacyjnego z pytaniem, czy państwo jesteście pewni, w świetle wyjaśnień pana ministra i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, że poprawka w nowej wersji jest zgodna z obowiązującym systemem prawnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie zrozumiałem wypowiedzi pana ministra w kontekście problemu, który stanowi przedmiot dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Pan poseł Zbigniew Rynasiewicz wnosi o to, aby uwzględnione zostało coś, co już znalazło swoje odzwierciedlenie w wysokości stawki udziału gmin w dochodach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Przy obliczaniu tej stawki wzięliśmy już pod uwagę, że dochody z karty podatkowej będą niższe ze względu na rekompensatę składki na ubezpieczenie zdrowotne. Usunięcie odniesienia do tej przyczyny powoduje, iż każde obniżenie podatku płaconego w formie karty podatkowej będzie musiało być kompensowane przez podwyższenie części podstawowej subwencji ogólnej dla gmin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rzeczywiście, proponowana przez nas wersja powoduje rozszerzenie tytułów do rekompensowania ubytków w podatku dochodowym opłacanym w formie karty podatkowej, gdyż art. 31 dotyczy tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne. Podtrzymujemy swoje poprzednie stanowisko, iż poprawka nr 8 jest wadliwa pod względem legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Wyjaśnienie to prowadzi do wniosku, że poprawki tej nie mogę poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Proponuję nadać poprawce jeszcze inne brzmienie: "obniżenia wysokości podatku dochodowego płaconego w formie karty podatkowej wynikającej z tytułu wpłat na ubezpieczenia zdrowotne".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W dalszym ciągu poprawka odnosi się do nie uchwalonej jeszcze ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Nie poddaję pod głosowanie poprawki nr 9, gdyż jest ona oparta na nieistniejącej podstawie prawnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Proponuję, aby poprawka została rozpatrzona po uchwaleniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselStanislawKracik">Pozwolę sobie zwrócić się do pana posła Zbigniewa Rynasiewicza z apelem, aby nie tkwił w uporze, który nie może zakończyć się sukcesem. Nie rozpatrywać poprawki opartej na zasadzie, że coś się stanie w przyszłości, zaś przedstawiciela Biura Legislacyjnego proszę, aby w takich sytuacjach formułował swoje opinie stanowczo konkludując, że poprawka nie nadaje się do głosowania na forum  Sejmu, gdyż nie można antycypować uregulowań prawnych, które jeszcze nie zostały uchwalone. Takie kwestie powinny być rozstrzygane bardziej stanowczo, abyśmy nie tracili czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Przechodzimy do poprawki nr 10, która dotyczy art. 34 ust. 1. Wnioskodawcy, panowie posłowie Andrzej Pęczak i Franciszek Potulski proponują, aby wyrazy "12,8%" zastąpić wyrazami "12,9%".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Poprawka wynika stąd, że przekazane nam informacje statystyczne budzą wątpliwości, a także nie mogę przyjąć założenia, że powiat warszawski jest powiatem wzorcowym.  Ponieważ informacje nie budziły zaufania uważam, że powinna być pewna rezerwa, aby ci, którym należą się pieniądze, nie znaleźli się w sytuacji bez wyjścia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselFranciszekPotulski">W 1998 r. - zwracam na to uwagę pana ministra - wystąpił znaczny niedobór środków na finansowanie zadań oświatowych na szczeblu ponadpodstawowym. W związku z tym w wielu kuratoriach nastąpiła znaczna redukcja zadań oświatowych. Podniesienie wskaźnika z 12,8% do 12,9% łagodzi silny niedobór środków finansowych przeznaczonych na oświatę ponadpodstawową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy ktoś chce przedstawić argumenty przemawiające za odrzuceniem poprawki? Nikt się nie zgłasza. Oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Subwencja oświatowa nie ma nic wspólnego z powiatem wzorcowym. Ponadto poziom dochodów budżetu państwa wskazuje na to, że subwencja ta nie powinna być wyższa niż 12,45%. Ustalenie wysokości na poziomie 12,8 jest równoznaczne ze zwiększeniem nakładów na oświatę o ponad 550 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Dotychczas zakładałam, iż wnioskodawcy mają dobrą wolę. Skoro usłyszałam, że powodem podwyższenia wskaźnika z 12,8% do 12,9% jest brak zaufania wnioskodawcy do obliczeń dotyczących powiatu wzorcowego, zaś pan minister wyjaśnił, że subwencja oświatowa nie ma z tym nic wspólnego to pytam, czy pan poseł wycofuje poprawkę? Czy może mam rozumieć, że zgłaszane są poprawki z pobudek politycznych, ze względu na to, że państwo zaniedbaliście podwyższenia odpowiednio dochodów powiatów tam, gdzie było to związane z kompetencjami i próbujecie to zrobić teraz, podwyższając wskaźniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Wiem, że pani poseł skierowała tę wypowiedź pod mój adres, ale nie skomentuję jej gdyż uważam, że kobiecie nie należy odpowiadać w taki sposób, który mógłby ją obruszyć. Powiem tylko, że nie jest to moja polityczna zagrywka. Przed długi czas usiłowałem dowiedzieć się, co składa się na tzw. standard oświatowy i jeśli pani posłanka sobie życzy, to możemy od nowa rozpocząć dyskusję na temat standardu oświatowego, co w nim jest zabezpieczone, w jaki sposób, jaki jest poziom oświaty itd. Pan poseł Franciszek Potulski przedstawi meritum poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Ustaliliśmy, że przed głosowaniem wysłuchamy jednego głosu za i jednego przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Pan poseł Franciszek Potulski jest współautorem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Obaj panowie przedstawili Komisjom uzasadnienie we właściwym czasie.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 10, polegającej na podwyższeniu wskaźnika z 12,8% do 12,9%?</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 18 za, 23 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 11 dotyczy art. 36 ust. 1. Pan poseł Andrzej Pęczak proponuje, by po wyrazach "ustala się" dodać wyrazy "co najmniej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Uważam, że dotychczasowy przepis nie stwarza żadnego pola manewru, gdyż została wyznaczona sztywna granica na poziomie 60%. Uważamy, że powinna być do jedynie dolna granica, czyli co najmniej 60%. Z tą poprawką wiąże się poprawka nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Poprawka nr 11 nie powinna zostać poddana pod głosowanie, gdyż jest ona błędna pod względem rachunkowym. Pan poseł chce osiągnąć równocześnie dwa cele, co najlepiej widać na podstawie poprawki nr 19. Jedną część puli chce pan podnieść ponad 40 %, a drugą ponad 60%, czyli w sumie jest to powyżej 100%. Trzeba byłoby cofnąć się do czasów ewangelickich, by poprzez cudowne rozmnożenie zrealizować tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakowski">Podstawą rozumowania jest ustalenie, że akcyza jest nie mniejsza niż 30%. Dochody z tego tytułu są dzielone w proporcji 60%:40%.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakowski">Szczególnie dobrze widać do czego prowadzi poprawka nr 11, gdy popatrzymy na poprawkę nr 19. Propozycję, aby dochody z akcyzy były dzielone w ten sposób, iż jedna część powinna wynieść nie mniej niż 40%, a druga co najmniej 60%, może być zrealizowana tylko w jednym przypadku, gdy ustalona zostanie proporcja 40%:60%. Nie jest możliwe ustalenie wyższego wskaźnika od 40% lub wskaźnika ponad 60%, nie mówiąc o tym, że poprawka nr 19 umożliwia równoczesne podwyższenie obu wskaźników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Zgłaszam autopoprawkę i proponuję, by w poprawce nr 19 w pkt. a wyrazy "nie mniej niż" zastąpić wyrazami "co najwyżej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Obecnie rozpatrujemy poprawkę nr 11. Moim zdaniem, nie należy łączyć jej z poprawką nr 19, którą - przyznaję - nie powinniśmy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego zechciałby wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli poprawka nr 11 ma na celu zmianę zasady podziału dochodów z akcyzy na finansowanie dróg w ten sposób, że nie będzie już obowiązywała proporcja 40%:60% tylko co najmniej 60% tych dochodów ma być przeznaczone na drogi samorządowe, to także musi być dokonana zmiana w ustawie o finansowaniu dróg publicznych. Czyli poprawka nr 11 łączy się z poprawką nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Wycofuję poprawkę nr 11 i nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Przechodzimy do poprawki nr 12. Pan poseł Andrzej Pęczak proponuje, by w art. 36 po ust. 1 dodać nowy przepis w brzmieniu: "kwotę, o której mowa w ust. 1, ustala się w ustawie budżetowej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Z dotychczasowej treści przepisu nie wynika, gdzie zostanie określona ta kwota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Nikt z posłów się nie zgłasza, więc oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PodsekretarzstanuWitoldChodakowski">Poprawka jest niepotrzebna, gdyż taką samą treść zawiera art. 3 ust. 1 ustawy o finansowaniu dróg publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Pytam przedstawiciela Biura Legislacyjnego czy tę poprawkę mam poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka doprecyzowuje treść przepisu, choć rzeczywiście w ustawie o finansowaniu dróg publicznych jest przepis stanowiący, że środki te są określane w ustawie budżetowej. Przyjęcie poprawki oznacza, że zostanie to powtórzone w tej ustawie, ale nie jest to błąd legislacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 12. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki do art. 36 polegającej na dodaniu nowego przepisu w brzmieniu "kwotę, o której mowa w ust. 1, ustala się w ustawie budżetowej"?</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 15 za, 21 przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 13 dotyczy art. 37. Pan poseł Andrzej Pęczak proponuje, aby ten artykuł rozpoczynał się przepisem w brzmieniu: "Część drogową subwencji ogólnej, o której mowa w art. 36, rozdziela się na poszczególne powiaty i województwa według zasad ustalonych w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselAndrzejPeczak">W projekcie ustawy zostały ustalone pewne reguły w odniesieniu do subwencji ustawowej. Uważam, że takie same reguły należałoby zastosować w odniesieniu do części drogowej subwencji ogólnej i dlatego zaproponowałem, aby minister transportu i gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia ustalił zasady podziału tej subwencji na powiaty i województwa.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PoselAndrzejPeczak">Według obecnego brzmienia ustawy, zasady ma ustalać Prezes Rady Ministrów, natomiast - moim zdaniem - należy napisać, kto wyda rozporządzenie i kto będzie odpowiadał za to, co zostanie w tym rozporządzeniu uregulowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Art. 37 ust. 2 stanowi, że Rada Ministrów określi zasady, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego i wyda w tym celu rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PoselMarianBlecharczyk">Z tego powodu poprawka jest niepotrzebna i zwracam się do pana posła Andrzeja Pęczaka, aby ją wycofał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Problem polega na tym, że Rada Ministrów jest ciałem kolegialnym i dlatego trzeba wskazać na tego ministra, który będzie prowadził konsultacje, a później płacił. W odniesieniu do subwencji oświatowej wskazujemy na ministra właściwego do spraw oświaty, a w tym przypadku wnioskodawca proponuje, aby taką samą rolę pełnił minister właściwy do spraw transportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy przedstawiciel Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej chce zabrać głos w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzedstawicielkaDyrekcjiGeneralnejDrogPublicznychElzbietaPalunas">Zakres rozporządzenia Rady Ministrów będzie pokrywał się z zakresem rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu. Czyli w dwóch aktach prawnych pojawią się te same zasady i liczby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Legislacyjne też stoi na stanowisku, że proponowany przepis pokrywa się, co do istoty, z zakresem przedmiotowym już istniejącego przepisu dotyczącego rozporządzenia Rady Ministrów. Wprawdzie zostały użyte w nim inne sformułowania niż w przepisie traktującym o subwencji oświatowej, niemniej jednak to go nie dyskredytuje, natomiast gdybyśmy w jednym artykule zamieścili dwie delegacje, to mogłyby wystąpić poważne problemy w zakresie właściwości organów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Może się mylę, ale sądzę, że poprawka byłaby zasadna, gdyby została uzupełniona propozycją skreślenia ust. 2 w art. 38.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Chciałem pomóc panu ministrowi, ale skoro tego nie potrzebuje, to wycofuję poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 14 dotyczy art. 41. Pan poseł Krzysztof Jurgiel proponuje, aby w ust. 1 w pkt. 1 wyrazy "w terminie do dnia 1 każdego miesiąca" zastąpić wyrazami "w terminie do 20 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc wypłaty wynagrodzeń".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Chodzi o część oświatową subwencji ogólnej. Wynagrodzenia dla nauczycieli i innych pracowników szkół są wypłacane do pierwszego dnia miesiąca i dlatego proponuję, aby środki finansowe były przekazywane odpowiednio wcześniej, czyli w terminie do 20 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc wypłaty wynagrodzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">20 dzień każdego miesiąca jest dniem granicznym, do którego na rachunek budżetu państwa wpływają pieniądze z pobranych podatków. W związku z tym budżet państwa nie może przed tym dniem przekazać pieniędzy na rachunki jednostek samorządowych. Proponuję kompromisowe rozwiązanie - 25 dzień miesiąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Przyjmuję tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia zmiany w art. 41 ust. 1 pkt 1 polegającej na zastąpieniu wyrazów "w terminie do dnia 1 każdego miesiąca" wyrazami "w terminie do 25 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc wypłaty wynagrodzeń".  Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 15 dotyczy art. 41 ust. 1. Pan poseł Mirosław Sekuła proponuje, aby pkt. 3 nadać brzmienie: "kwotę rekompensującą, o której mowa w art. 24 pkt 1 - w 12 równych ratach miesięcznych, w terminie do 25 dnia każdego miesiąca".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselMiroslawSekula">Ustosunkuję się do wczorajszej wypowiedzi pana ministra, który stwierdził, że jest to rekompensata za utracone wpływy po zlikwidowaniu podatku od środków transportu. Zgadzam się, ale podatek ten był wypłacany w lutym, a nie do 31 maja. Gdyby w projekcie rządowym znajdowało się ustalenie, że pierwsza rata jest wpłacana do końca lutego to mógłbym się na to zgodzić. Ponadto uważam, że skoro podatek od środków transportu został zastąpiony podatkiem, który jest pobierany systematycznie, to środki powinny być przekazywane w miesięcznych ratach.  Proszę Komisje o przyjęcie mojej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Istota tego transferu z budżetu państwa do samorządowych budżetów gmin, polega na rekompensowaniu utraconych dochodów gmin, które były nierytmiczne.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Rząd mając na uwadze różne wnioski, które dotyczą tej samej kwestii i poszukując rozwiązania kompromisowego, przychyla się do wniosku pana posła Mirosława Sekuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PoselStanislawPawlak">Chcę zapytać pana ministra co zmieniło się przez noc, bo wczoraj na moje pytanie w tej sprawie uzyskałem odpowiedź negatywną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy zechce pan minister odpowiedzieć panu posłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Odpowiem w ten sposób. Propozycja pana posła polegała na przesunięciu terminu wpłaty 60% ogólnej kwoty. Natomiast w poprawce pana posła Mirosława Sekuły jest mowa o 8%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy ktoś się sprzeciwia temu, aby poprawka pana posła Mirosława Sekuły uzyskała pozytywną rekomendację? Nie słyszę sprzeciwu. Poprawka nr 16 dotyczy tego samego zagadnienia, którego uregulowanie zaproponował pan poseł Mirosław Sekuła i jego poprawka uzyskała rekomendację pozytywną. Czy w tej sytuacji pan poseł Krzysztof Jurgiel wycofuje swoją poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Uważam, że moja propozycja jest korzystniejsza dla gmin, gdyż wcześniej dostałyby one pieniądze i trzymając je na rachunku bankowym w formie lokaty, mogłyby  uzyskać dodatkowy dochód w postaci odsetek. Proszę, aby pani przewodnicząca poddała moją poprawkę pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Pan poseł ma rację, że nie wycofał poprawki ponieważ będzie ona poddana pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym Sejmu w drugiej kolejności, jeśli poprawka nr 15 nie uzyska poparcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Przepraszam, była to moja pomyłka. Poprawka nr 16 otrzymuje rekomendację negatywną w związku z przyjęciem poprawki nr 15.</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 17 dotyczy art. 42. Pan poseł Włodzimierz Puzyna proponuje nadać ust. 2 brzmienie: "Minister właściwy do spraw finansów publicznych zawiadamia właściwą regionalną izbę obrachunkową o zmniejszeniu kwoty należnej gminie części subwencji ogólnej, o której mowa w ust. 1".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Poprawka ma poparcie Biura Legislacyjnego KS. Użyty w obecnej wersji ust. 2 wyraz "decyzja" mógłby być odczytany jako decyzja admi-nistracyjna. W proponowanej wersji nie ma tego wyrazu, a tym samym interpretacja przepisu nie będzie budzić wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PoselMarekNawara">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 17, która polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 2 w art. 42? Wniosek został przyjęty jednogłośnie.  Poprawka nr 18 dotyczy również art. 42. Pan poseł Włodzimierz Puzyna proponuje nadać ust. 4 brzmienie: "Kwoty uzyskane nienależnie przez gminę przy ustalaniu części subwencji ogólnej, o której mowa w art. 21 i art. 25, zwiększają kwotę rezerwy, o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1, z przeznaczeniem na pomoc gminom w przypadkach losowych, którą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Poprawka ma na celu umożliwienie utworzenia rezerwy przeznaczonej dla ratowania jednostek samorządu terytorialnego w sytuacjach nadzwyczajnych. Rezerwa ta byłaby tworzona ze zwróconych przez gminy kwot nienależnie pobranych. Mogłaby ona ułatwić operowanie w sytuacjach wymagających podjęcia szybkich decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Praktyka wskazuje na to, że bardzo potrzebny jest zasób środków finansowych, kiedy gminy znajdują się w trudnej sytuacji na skutek klęsk żywiołowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselMarekNawara">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 18 polegającej na nadaniu nowego brzmienia ust. 4 w art. 42?</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#PoselMarekNawara">Poprawka została przyjęta stosunkiem głosów: 24 za, 4 przeciw, 9 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-108.2" who="#PoselMarekNawara">Poprawka nr 19 została wcześniej wycofana przez wnioskodawcę. Poprawka nr 20 dotyczy art. 59 ust. 1. Pan poseł Tadeusz Wrona proponuje, aby w tym ustępie wyrazy "1,5%" zastąpić wyrazami "2,5%".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselTadeuszWrona">W ustawie nie przewidziano środków finansowych na sprawowanie funkcji właścicielskich w zakresie administrowania publicznymi zakładami opieki zdrowotnej przez powiaty i województwa. Po konsultacji z posłem sprawozdawcą zgłosiłem wniosek o zwiększenie w tym celu rezerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Opowiadam się przeciwko przyjęciu poprawki, gdyż spowoduje ona zmniejszenie środków w dyspozycji gminy. Ponadto zazwyczaj takie rezerwy celowe są rozdysponowywane w sposób subiektywny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Minister finansów też sprzeciwia się powiększeniu kwoty rezerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PoselMarekNawara">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 20.  Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi podwyższenia wskaźnika z 1,5% do 2,5%, o którym mowa w art. 59 ust. 1?</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#PoselMarekNawara">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 4 za, 25 przeciw, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Poprawka nr 21 dotyczy art. 59. Pan poseł Andrzej Pęczak proponuje, aby w ust. 1 dodać zdanie drugie w brzmieniu: "Rezerwa ta przeznaczona jest dla jednostek samorządu terytorialnego, w których wystąpi niezawinione, poważne zagrożenie realizacji ustawowych zadań".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Zakładam, że z rezerwy będą korzystały jednostki samorządu terytorialnego, którym z obiektywnych przyczyn zabrakło środków finansowych, a nie dlatego, że były one niegospodarne. To założenie wyraziłem w poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PoselJozefLassota">Założenie jest słuszne, lecz treść poprawki nie jest wystarczająca, aby mogło być realizowane w praktyce, gdyż należałoby jeszcze określić kryteria, na podstawie których można byłoby ocenić, czy sytuacja jest niezawiniona przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz czy występuje poważne zagrożenie realizacji jej ustawowych zadań.  Ponadto należałoby napisać kto ma o tym decydować. Poprawka o takiej treści prowadzi do jeszcze większej uznaniowości przy podziale środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">W pojęciu "niezawinione" mieści się także wina nieumyślna. Nie wiem czy intencją wnioskodawcy było uwzględnienie również tego rodzaju przyczyny poważnego zagrożenia realizacji ustawowych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Gdyby przyszło mi interpretować ten przepis, z racji pełnionej funkcji, to miałbym z tym trudności gdyż jest on bardzo enigmatyczny. Dlatego opowiadam się przeciwko przyjęciu tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 21, która polega na dodaniu w art. 59 ust. 1 zdania w brzmieniu: "Rezerwa ta przeznaczona jest dla jednostek samorządu terytorialnego, w których wystąpi niezawinione, poważne zagrożenie realizacji ustawowych zadań"?Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 10 za, 25 przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Poprawka nr 22 polega na nadaniu art. 63 następującego brzmienie: "Informacje dotyczące roku 1999, o których mowa w art. 40 minister właściwy do spraw finansów publicznych przekaże gminom do 15 stycznia 1999 r.".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PoselAndrzejPeczak">Uważa, że dotychczasowa treść art. 63 jest mało komunikatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Treść proponowanego wariantu art. 63 - moim zdaniem - jest logiczna i opowiadam się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#SekretarzstanuJerzyMiller">Minister finansów nie zawsze jest innego zdania niż pan poseł Andrzej Pęczak i tym razem uznaję zasadność poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PoslankaFranciszkaCegielska">Czy ktoś sprzeciwia się zarekomendowaniu Sejmowi przyjęcia poprawki nr 22? Nie słyszę sprzeciwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>