text_structure.xml 54.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Witam panie i panów posłów. Zgodnie z przesłanym zawiadomieniem o porządku posiedzenia Komisji mamy dwa punkty. Pierwszy to omówienie trybu prac nad projektem ustawy budżetowej na rok przyszły, drugi to sprawy organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy ze strony posłów jest akceptacja takiego trybu przeprowadzenia posiedzenia? Nie słyszę głosów przeciwnych, a zatem możemy przystąpić do obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Ze strony prezydium Komisji jest sugestia, aby dzisiejsze posiedzenie było krótkie i przebiegało sprawnie. Niebawem rozpoczynają się bowiem posiedzenia klubów poselskich, ponadto posłowie mają inne obowiązki. Aczkolwiek na sali nie widzę posłów, którzy prosili mnie o przyspieszony tryb obrad dzisiejszego posiedzenia niemniej jednak ich sugestia zasługuje na uwagę. Mam jednak nadzieję, że starczy nam czasu na omówienie wszystkich spraw związanych z pracami nad przyszłorocznym budżetem oraz kwestiami organizacyjnymi dotyczącymi trybu obradowania Komisji w najbliższym okresie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego. Czuję się zobowiązany przedłożyć państwu kilka najistotniejszych informacji, aby można było racjonalnie i efektywnie pracować nad projektem ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Zgodnie z art. 58 regulaminu Sejmu projekty ustaw budżetowych, jak i sprawozdań z realizacji budżetu, Sejm kieruje do Komisji Finansów Publicznych. Natomiast poszczególne części budżetu, zgodnie z decyzją marszałka Sejmu, poddawane są analizie przez komisje sejmowe. Komisje te są zobowiązane do złożenia sprawozdań, które są później rozpatrywane przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselTadeuszBilinski">Chciałbym zwrócić uwagę na kilka spraw. Prawdopodobnie Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, będzie zobowiązana zaopiniować część 18 budżetu państwa, a więc dotyczącą budżetu Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, część 60 dotyczącą Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz część 85 dotyczącą zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie działów 31 - budownictwo, 74 - gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Chciałbym podkreślić na wstępie, że część budżetu państwa dotyczącą budżetu wojewodów, jesteśmy zobowiązani rozpatrzyć wspólnie, a następnie przedłożyć sprawozdanie, z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Mówię to po to, byśmy mieli świadomość, że powinniśmy odbyć ze wspomnianą Komisją wspólne posiedzenie. Musimy to przewidzieć w planie naszej pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselTadeuszBilinski">Nasza Komisja rozpatrywać będzie ponadto część 83 budżetu państwa dotyczącą rezerw celowych. W tej części znajdują się między innymi dodatki mieszkaniowe, które w zasadzie rozpatrywać będzie przede wszystkim Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Nie oznacza to jednak, że Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej nie powinna się wypowiedzieć w tej kwestii. Dodatki wiążą się przecież ściśle z polityką mieszkaniową. Komisja nasza rozpatrzy także pozycję 19 budżetu państwa, a są to środki na sfinansowanie niedoboru budżetowego, dotacje dla spółdzielni mieszkaniowych do kosztów dostawy energii cieplnej do mieszkań za rok 1997. Pozostanie nam również do omówienia pozycja 94, którą stanowią środki na refundację wydatków na infrastrukturę mieszkaniową oraz pozycja 95 - przygotowanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselTadeuszBilinski">Chciałbym także poinformować posłów, którzy po raz pierwszy znaleźli się w Sejmie, że Komisja może opiniować każdą dowolną część ustawy budżetowej i przedstawić Sejmowi swoje stanowisko. W takim przypadku stanowisko Komisji zostanie rozpatrzone przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselTadeuszBilinski">Przede wszystkim jednak naszym obowiązkiem jest rozpatrzenie wspomnianych przeze mnie części budżetu. Abyśmy w pełni mieli rozeznanie, w jakim trybie powinno się to odbyć, przedstawię terminarz prac nad projektem ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselTadeuszBilinski">Prace nad projektem są złożonym i długim procesem, wymagającym dużego nakładu sił i czasu wszystkich posłów, a w szczególności Komisji Finansów Publicznych. Prace tej Komisji zależą jednak w dużej mierze od sprawozdań innych komisji, w tym Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. 3 grudnia, a więc już jutro, odbędzie się podczas plenarnego posiedzenia pierwsze czytanie projektu budżetu państwa na rok 1998. Dopiero później projekt oficjalnie zostanie skierowany do poszczególnych komisji. Tak więc trochę wyprzedzamy ten tryb, wydaje mi się jednak, że będzie to z pożytkiem dla nas wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselTadeuszBilinski">Musimy zaplanować posiedzenie naszej Komisji, na którym dokonamy analizy projektu, a następnie przedłożymy sprawozdanie zawierające podstawowe stwierdzenia prezentujące nasz stosunek do projektu budżetu. Przewidujemy wstępnie, że takie posiedzenie odbędzie się 10 grudnia. Termin ten wynika z dwóch zasadniczych przesłanek.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselTadeuszBilinski">Po pierwsze Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przewiduje swoje posiedzenie również 10 grudnia. Byłoby niezwykle celowe odbycie w tym samym dniu wspólnego posiedzenia z naszą Komisją. W innym przypadku posłowie tej Komisji musieliby specjalnie przyjeżdżać do Warszawy na wspólne posiedzenie. Powinniśmy im pójść na rękę.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PoselTadeuszBilinski">Druga przesłanka jest taka, że do 12 grudnia jesteśmy zobowiązani przedłożyć nasze stanowisko Komisji Finansów Publicznych. Tak więc odkładania posiedzenie Komisji na inny dzień po prostu nie wchodzi w grę. Po tym terminie jest to praktycznie niemożliwe. Zresztą nie należy dążyć do przekraczania tego terminu, po którym nie można załatwić jakiejkolwiek sprawy związanej ze stanowiskiem Komisji. Między 5 grudnia br. a 9 stycznia przyszłego roku Komisja Finansów Publicznych pracuje nad projektem budżetu na rok 1998.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PoselTadeuszBilinski">Przewiduje się kilkanaście jej posiedzeń do omówienia wszystkich uwag zawartych w sprawozdaniach poszczególnych komisji. Podczas niektórych posiedzeń będą musieli być obecni przedstawiciele naszej Komisji do udzielania wyjaśnień, prezentowania naszego stanowiska, a często również jego obrony.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PoselTadeuszBilinski">12 stycznia mija termin przedłożenia sprawozdania Komisji Finansów Publicznych Prezydium Sejmu. Zamyka to pierwszy etap prac nad projektem ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PoselTadeuszBilinski">14 stycznia nastąpi doręczenie posłom sprawozdania o projekcie. Przedkłada je Komisja Finansów Publicznych po uwzględnieniu wszystkich wcześniej zgłoszonych uwag przez poszczególne Komisje.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PoselTadeuszBilinski">21 stycznia 1998 r. przewidziane jest drugie czytanie projektu ustawy budżetowej na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PoselTadeuszBilinski">Jeśli nie będzie większych uwag do projektu, to jeszcze w tym samym dniu może nastąpić trzecie czytanie projektu ustawy budżetowej. W przypadku zgłoszenia dodatkowych uwag i wniosków oraz zastrzeżeń do projektu, to Komisja Finansów Publicznych będzie musiała zebrać się ponownie na swym posiedzeniu i dokonać analizy wniosków, a następnie przedłożyć kolejne sprawozdanie. Powinna tego dokonać w możliwie najkrótszym terminie.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PoselTadeuszBilinski">Przewidziano wstępnie dzień 23 stycznia do dokonania ponownej debaty nad kolejnym sprawozdaniem Komisji Finansów Publicznych. 27 stycznia, we wtorek, powinno nastąpić przekazanie sprawozdania do Senatu RP, który może debatować nad nim do 12 lutego. Często zabiega się o utrzymanie zapisów sprawozdania Komisji Finansów Publicznych, aby Senat nie dokonywał już żadnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PoselTadeuszBilinski">W dniach 17-22 lutego rozpatrywane będą poprawki Senatu przez poszczególne komisje sejmowe i Komisję Finansów Publicznych oraz cały Sejm. Ostatecznym terminem jest dzień 23 lutego, w którym projekt ustawy budżetowej powinien być przekazany Prezydentowi RP do podpisu.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PoselTadeuszBilinski">Taki jest projekt terminarza prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 1998, co nie oznacza, że może on ulec zmianie. Niemniej jednak podane terminy nie powinny być przekroczone. W związku z tym chciałbym prosić posłów o akceptację terminu posiedzenia Komisji. Chodzi o dzień 10 grudnia br. Uchwalimy stanowisko Komisji w sprawie omawianych części ustawy budżetowej, odbędziemy także wspólne posiedzenie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Będziemy musieli także, jeśli zajdzie taka potrzeba, bronić swego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PoselTadeuszBilinski">Prezydium Komisji proponuje, aby pierwsze posiedzenie wspólne z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej odbyło się o godz. 12.00. Sądzę, że będzie ono krótkie. Następnie odbędziemy już samodzielnie posiedzenie naszej Komisji. Proponuję godzinę 13.30.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PoselTadeuszBilinski">W posiedzeniu wezmą udział również zaproszone osoby, o których powiem kilka słów. Powinniśmy zaprosić przedstawicieli Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Wytypowane przez te instytucje osoby przedstawią krótko projekt budżetu w części, która do nich się odnosi. Pozwolę sobie przeczytać pismo pana marszałka Macieja Płażyńskiego skierowane do przewodniczących komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PoselTadeuszBilinski">Oto jego treść: ˝Uprzejmie informuję, że w dniu 6 listopada 1997 r. w związku z art. 33 ust. 4 regulaminu Sejmu poinformowałem kierownictwa pięciu organizacji samorządowych tworzących stronę samorządową Komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego, o przesłaniu przez rząd do Sejmu autopoprawki do projektu budżetu oraz kilkunastu projektów ustaw związanych z ustawą budżetową.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PoselTadeuszBilinski">Poinformowałem jednocześnie, że prace legislacyjne nad projektem budżetu i projektami ustaw z nimi związanymi, muszą rozpocząć się pierwszym czytaniem w dniach 3, 4 i 5 grudnia br. W tej sytuacji opinie organizacji samorządowych będą mogły być przedstawione zgodnie z art. 33 ust. 7 regulaminu Sejmu głównie na posiedzeniach komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PoselTadeuszBilinski">W związku z powyższym zwracam się do pań i panów przewodniczących komisji o nawiązanie kontaktów i stworzenie warunków umożliwiających zaprezentowanie przedstawicielom organizacji samorządowych swoich stanowisk w toku prac budżetowych".</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PoselTadeuszBilinski">Tyle pismo pana marszałka. Jak z niego wynika, przed naszą Komisją znajduje się obowiązek przygotowania posiedzenia. Zapewne zaproszeni zostaną na nie przedstawiciele Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz Najwyższej Izby Kontroli. Są to wszystko instytucje, które mogą służyć nam pomocą w pracach nad projektem budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PoselTadeuszBilinski">Jednak rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej łącznie z autopoprawką rządu i kilkoma projektami ustaw podczas jednego posiedzenia Komisji byłoby wręcz niemożliwe. Tradycją jest powołanie zespołu roboczego, który wcześniej dokona rozpoznania wspomnianych projektów ustaw i przedłoży posłom swoje uwagi i propozycje podczas posiedzenia Komisji. Może to odbyć się w formie projektu stanowiska Komisji, który stanie się podstawą dyskusji zakończonej przyjęciem tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PoselTadeuszBilinski">Wspomniany zespół roboczy skontaktuje się także z przedstawicielami organizacji samorządowych. Z jego strony oczekujemy sugestie, kogo z przedstawicieli organizacji samorządowych zaprosić na nasze posiedzenie celem przedstawienia wiążącego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PoselTadeuszBilinski">Chociaż oficjalnie projekt ustawy budżetowej nie został jeszcze skierowany do Komisji, to byłby celowe dokonanie dzisiaj wyboru składu zespołu roboczego do spraw projektu. Komisja powinna podjąć w tej sprawie odpowiednią uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PoselTadeuszBilinski">Byłoby ze wszech miar wskazane, żeby był to zespół profesjonalny. Być może stanie się on zalążkiem powołania stałego zespołu Komisji do spraw budżetu. Taki przynajmniej jest dobry zwyczaj w tej Komisji. Zespół taki zajmowałby się w toku całej kadencji Sejmu projektami ustaw budżetowych. Do jego zadań należałoby opracowywanie sprawozdań z realizacji ustaw budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PoselTadeuszBilinski">Proszę zatem o sugestie składu osobowego zespołu roboczego. Najpierw powinniśmy przyjąć liczbę członków zespołu. Powinny być w nim reprezentowane poszczególne kluby. Tradycyjnie w takim zespole pracowało od 3 do 5 osób. Proszę o zgłaszanie kandydatów. Może zacznijmy od przedstawicieli AWS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejChrzanowski">Jutro na posiedzeniu prezydium pozwolę sobie przekazać nazwiska kandydatów naszego klubu. Dzisiaj nie podamy tych nazwisk, bowiem musimy się nad tym zastanowić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Niestety, powinniśmy o tym zadecydować już dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejChrzanowski">Jesteśmy zaskoczeni pana propozycją. Nie jesteśmy w stanie tak błyskawicznie podjąć decyzji, chcielibyśmy najpierw przekonsultować w klubie AWS, a przynajmniej w tej grupie posłów AWS, którzy znaleźli się w składzie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Nie wiem, czy Komisja mogłaby scedować taką decyzję na prezydium Komisji. Zwykle taki zespół powołuje sama Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejChrzanowski">Może wobec tego poprosimy o 15-minutową przerwę w posiedzeniu, podczas której zajmiemy się tą sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarcinZawila">Czy mamy opuścić salę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Mam dwie propozycje. Pierwsza dotyczy samej liczby posłów, którzy powinni znaleźć się w składzie zespołu roboczego. To jest prosta sprawa, raczej techniczna. Sugeruję, aby był to 3-osobowy zespół. Mimo że będzie miał wiele roboty, to jednak może to zrobić w terminie, o którym wspomniał przewodniczący Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Druga propozycja też jest dosyć prosta. Może ktoś z posłów sam chciałby się zgłosić do pracy w takim zespole roboczym. W ten sposób będziemy, jak to się mówi, mieli cały problem z głowy. Jest jeszcze inna propozycja polegająca na scedowaniu wyboru zarówno liczby, jak i składu osobowego zespołu roboczego na prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Sugerowałbym jednak, aby w składzie zespołu znaleźli się przedstawiciele klubu AWS i SLD. Może pan przewodniczący wskaże osobę z opozycji rządowej. Rozmawialiśmy w gronie koalicjantów o tej sprawie i wydaje się, że w zespole powinno znaleźć się ponadto dwóch członków AWS. Jako przedstawiciel Unii Wolności mogę spokojnie zrezygnować z udziału w pracach zespołu. Powód jest prosty i mogę go wyjawić, jeśli państwo uznacie to za potrzebne. Zapytam się pana posła Bryłkowskiego z mojego klubu, który jest dzisiaj nieobecny, czy nie zechciałby uczestniczyć w pracach zespołu budżetowego. Aby jednak nie utrudniać prac, proponuję, aby w składzie zespołu znalazły się trzy osoby, dwóch przedstawicieli AWS i jeden SLD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Gdyby ze strony posłów była akceptacja takiego parytetowego składu zespołu, to wydaje się, że wówczas prezydium Komisji mogłoby być upoważnione przez Komisję do ostatecznego ustanowienia zespołu. Klub AWS zaprezentowałby nazwiska kandydatów na najbliższym posiedzeniu prezydium Komisji. Czy jest akceptacja takiej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Chciałbym jeszcze państwu przypomnieć, że przekształcenie się zespołu roboczego w zespół stały do spraw budżetu jest jeszcze przed nami. Proszę pamiętać, że zespół roboczy jedynie przygotowuje sprawozdanie i przedkłada je Komisji. Tylko ona jest uprawniona do oficjalnego zajęcia stanowiska w kwestiach związanych z ustawą budżetową, które przedkłada następnie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Sądzę, że niezależnie od opinii zespołu roboczego każdy z nas będzie miał swoje uwagi co do wielkości środków w budżecie na sferę mieszkaniową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Po tej wypowiedzi czuję się w obowiązku powiedzieć posłom, którzy nie znają jeszcze techniki pracy nad ustawą budżetową, że zespół roboczy czeka trudna praca. Zanim się zespół przekopie przez wszystkie części budżetu, to musi pokonać wiele trudności. Wymaga to nie tylko czasu, ale również wiedzy na temat budżetu i jego konstrukcji. To prawda, że stanowisko zespołu roboczego stanowi jedynie punkt wyjścia do dyskusji nad budżetem i sporządzenia sprawozdania dla Komisji Finansów Publicznych. Stanowisko zespołu musi być co prawda przyjęte przez Komisję, ale ma duży ciężar gatunkowy. Byłoby celowe, aby osoby, które znajdą się w zespole roboczym, znalazły się później w stałej podkomisji budżetowej. To by wiele uprościło dalsze prace nad budżetem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWlodzimierzWasinski">Po krótkiej wymianie zdań doszliśmy do pewnych konkluzji. Wprawdzie propozycja złożona przez posła Szczygielskiego jest dla nas miła, tym jednak dobrze byłoby, żeby w zespole reprezentowane były wszystkie kluby poselskie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselWlodzimierzWasinski">Zwracam się wobec tego do kolegów z Unii Wolności, aby jednak nie uciekali z zespołu i byli jego uczestnikami. Wspólnie będzie nam łatwiej przygotować projekt sprawozdania naszej Komisji dla Komisji Finansów Publicznych. Oprócz względów merytorycznych trzeba jeszcze pamiętać, że w Sejmie w większości jesteśmy początkującymi posłami. Dlatego wsparcie merytoryczne ze strony doświadczonych kolegów, mających wiedzę o pracach nad projektem budżetu, byłoby bardzo cenne. Taki skład osobowy zespołu gwarantowałby lepsze przygotowanie sprawozdania i szybsze uzyskanie stanu, o który nam chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy proponowana liczba członków zespołu odpowiada panu posłowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWlodzimierzWasinski">Pozostańmy przy składzie trzyosobowym, w którym jednak znaleźliby się przedstawiciele AWS, SLD i UW. Jak zauważył pan przewodniczący, zespół będzie pracował dla potrzeb Komisji, dlatego parytety klubowe nie są potrzebne. One są już zachowane w składzie osobowym całej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Mamy zatem kolejną propozycję, aby w składzie zespołu po jednej osobie reprezentowani byli przedstawiciele AWS, SLD i UW. Czy oznacza to, że Komisja upoważni prezydium do ostatecznego ustalenia składu personalnego zespołu? Może to nastąpić już w dniu jutrzejszym. Podczas posiedzenia prezydium zgłoszone zostaną przez poszczególne kluby nazwiska osób do zespołu roboczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Krótka uwaga:  Unia Wolności nie zamierza uciekać z zespołu, tym bardziej że przedstawicielem rządu w debacie budżetowej, a więc prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, będzie osoba z Unii Wolności. Moja propozycja wynikała głownie ze skromnej reprezentacji UW w naszej Komisji. W zasadzie  zgadzam się z propozycją pana posła Wasińskiego, ale proponuję aby w zespole roboczym znalazło się czterech posłów: dwóch z AWS i po jednym z SLD i UW.  Czwórka stwarza szansę lepszej pracy zespołu. Może się przecież zdarzyć, że przyjdzie zajmować się wieloma częściami budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Mamy więc kolejną propozycję składu zespołu roboczego. Pan poseł Szczygielski zaproponował rozszerzenie składu do czterech osób, w tym dwóch przedstawicieli AWS i po jednym SLD i Unii Wolności.  Czy to proponuje pan poseł Szczygielski? Jeśli tak, to czy są głosy sprzeciwu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Zatem przyjęliśmy propozycję składu osobowego zespołu roboczego do pracy nad projektem budżetu na rok 1998.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Chciałbym państwo poinformować, że w najbliższym czasie prezydium przedstawi Komisji propozycję powołania stałej podkomisji budżetowej. Podkomisja w sposób stały pracować będzie nad budżetem i jego realizacją. Do tej sprawy wrócimy w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Informuję także, że do wszystkich posłów-członków naszej Komisji, zostały rozesłane materiały przedłożone przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Ponadto wystąpiłem do ministra finansów z prośbą o przedłożenie materiałów i stanowiska w sprawie zbiorczego budżetu wojewodów. Niestety, do tej pory Komisja nie otrzymała tych dokumentów. Sądzimy jednak, że nastąpi to w najbliższych dniach. Wówczas niezwłocznie sekretariat Komisji prześle je wszystkim posłom. Jest to, co prawda, materiał skrótowy, ale, jak sądzę, nieodzownie potrzebny i przydatny w pracy poselskiej. Będzie wiadomo przynajmniej, jakie będą rzeczywiste wydatki na sferę budownictwa, które są rozrzucone po różnych częściach i działach budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy są pytania do trybu przyjęcia stanowiska Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej w sprawie projektu ustawy budżetowej?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselTadeuszBilinski">Ponieważ pytań na ma, możemy przystąpić do drugiego punktu porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji. Przypominam, że są to sprawy organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Czuję się zobowiązany do przedłożenia państwu kilku spraw. Nie oznacza to, że są to wszystkie sprawy. Zapewne do niektórych będziemy musieli jeszcze powrócić.  Nieodzowne jest jednak, abyśmy wspólnie przyjęli pewne ustalenia i koncepcje.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PoselTadeuszBilinski">Sprawa pierwsza - terminy posiedzeń Komisji. Na samym początku być może nie będzie ich dużo, ale z czasem przybywać nam będzie różnych zobowiązań wynikających z procesu legislacyjnego. Na posiedzeniu prezydium rozpatrywaliśmy tę kwestię i sugerujemy, aby posiedzenia Komisji odbywały się stale we wtorek. Jest to tak zwany wtorek w tygodniu sejmowym, czyli podczas odbywania się posiedzeń plenarnych Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PoselTadeuszBilinski">Proponujemy, aby posiedzenia odbywały się od godz. 12.00. Chodzi o to, aby mogli na nie zdążyć posłowie przyjeżdżający z terenu, różnie bowiem przyjeżdżają do Warszawy pociągi expressowe. Posiedzenia nie powinny jednak odbywać się później, niż do godz. 15-16. Po tych godzinach posłowie mają zwykle różne obowiązki klubowe.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PoselTadeuszBilinski">Jeśli byśmy przyjęli takie ustalanie, to posiedzenia Komisji, podczas których mielibyśmy do omówienia jakiś trudniejszy problem, odbywałyby się od godziny 12.00. Gdyby jednak posiedzenie dotyczyło tylko jednej kwestii mniej istotnej, to mogłoby rozpoczynać się nawet o godzinie 15.00. Ale Komisja może przyjąć, iż posiedzenia będą się odbywały zawsze w stałym terminie i o stałej godzinie. Dlaczego jest to tak bardzo ważne?  Mamy kłopoty ze zdobyciem sali na posiedzenia. Jeśli sekretariat Komisji nie zarezerwuje wcześniej sali obrad, to później jest to już prawie niemożliwe. Często trzeba było korzystać z sali posiedzeń w Urzędzie Mieszkalnictwa.Bardzo proszę o wypowiedzi państwa posłów w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJacekTworkowski">Myślę, że sensowne byłoby, abyśmy najpierw uzgodnili nasze terminy posiedzeń z terminami posiedzeń innych Komisji. Często posłowie pracują w różnych Komisjach. Na przykład dzisiaj w tym samym czasie odbywa się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, której również jestem członkiem. Nie mogę się rozdwoić, aby uczestniczyć w obydwu posiedzeniach odbywających się w tym samym czasie. I to jest problem do uzgodnienia między sekretariatami poszczególnych Komisji. Od tego trzeba zacząć. Trzeba najpierw uzgodnić terminy posiedzeń między wszystkimi komisjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Powiem to wprost:  to jest naprawdę niemożliwe. Gdybyśmy się pospieszyli i przyjęli jakiś starły termin posiedzeń, to może byśmy go narzucili innym komisjom. Podobnie jak posłowie AWS, również posłowie z klubu SLD i UW pracują w kilku komisjach i nigdy nie wiadomo, kto z nas będzie zajęty w danym dniu. Dlatego pan marszałek Sejmu już podjął decyzję w sprawie obowiązków poselskich. Uznał, że jeśli któryś z posłów będzie uczestniczył w posiedzeniu jednej Komisji, to tym samym będzie usprawiedliwiony z nieobecności na innej.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Możliwe jest pogodzenie uczestnictwa w kilku komisjach, ale tylko wówczas, kiedy posiedzenie Komisji odbywać się będzie w tak zwanym tygodniu bezsejmowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarcinZawila">Czy godzina 12.00 nie jest zbyt późna? Przecież pociągi expressowe przychodzą na ogół wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Jednak tak nie jest, przynajmniej tak to wynika z naszego rozeznania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAndrzejChrzanowski">Jeśli nie sposób się porozumieć z innymi komisjami, to celowe wydaje się ustanowienie stałego terminu posiedzeń naszej Komisji. Możemy jednak przewidzieć, jak wiele pracy czeka Komisję. Jeśli na posiedzeniu Komisji trzeba będzie dłużej popracować, to wówczas wyznaczymy wcześniejszy termin rozpoczęcia posiedzenia. W przypadku krótkich posiedzeń wystarczająca będzie godzina 15.00.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselAndrzejChrzanowski">Ja przyjeżdżam do Warszawy na posiedzenia z drugiego końca Polski, ale wielu kolegów ma kilka połączeń kolejowych i może przyjechać później na posiedzenie. Dzięki temu będą mogli lepiej wykorzystać swój czas i coś załatwić na swoim terenie.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselAndrzejChrzanowski">Proponowałbym stały termin posiedzeń, ale nie powinien to być każdy wtorek, tylko taki wtorek, w którym wcześnie zostało zaplanowane posiedzenie. Jeśli nie będzie spraw do załatwienia, to nie odbędą się posiedzenia Komisji w tak zwanym tygodniu sejmowym.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselAndrzejChrzanowski">Co do godziny rozpoczęcia posiedzeń, to powinna być ruchoma i zależeć od skali i ilości problemów, które Komisja będzie miała do omówienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWlodzimierzWasinski">Do słów mego poprzednika dodałbym jedno zdanie;  ustalmy stały termin i godzinę rozpoczęcia Komisji na wtorek, godzina 15. Jeśli będzie potrzeba odbycia dłuższego posiedzenia ze względu na liczbę spraw do załatwienia, to wówczas przesuniemy godzinę rozpoczęcia posiedzenia na wcześniejszą.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselWlodzimierzWasinski">Ale regułą będzie termin wtorkowy i godzina 15. W przypadku zmiany posłowie otrzymają dodatkowe zawiadomienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Takie rozstrzygnięcie jest możliwe, z tym jednak że musimy także brać pod uwagę naszych gości. Oni również chcieliby powrócić tego samego dnia do swego miasta. W innym przypadku powinniśmy im zapewnić nocleg w Warszawie.Często zapraszamy na posiedzenie Komisji przedstawicieli różnych instytucji i organizacji, którzy spieszą się, aby zdążyć na odjeżdżające pociągi expressowe. Trudno ich zapraszać na posiedzenia Komisji rozpoczynające się dopiero o godzinie 15, ponieważ nie będą mogli tego samego dnia powrócić do domu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarcinZawila">Nie ma dobrego wyjścia, dlatego niech prezydium Komisji każdorazowo decyduje. I tak odium zła spadnie na prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Omawianą kwestię rozważaliśmy na posiedzeniu prezydium Komisji. Proponowałbym powrócić do zasady ruchomego terminu i godziny rozpoczęcia obrad Komisji. Jest jedna godzina 12, od której mogą być odstępstaw w zależności od potrzeby. Reszta jest polem negocjacji z innymi komisjami sejmowymi, których jest już 27.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Przyjęcie godziny 15. dla rozpoczynania obrad może nas pozbawić tak potrzebnych często i pomocnych przedstawicieli różnych instytucji i organizacji. Przyjmijmy zatem jedynie godzinę 12. jako najlepszą do rozpoczynania obrad Komisji. Inne godziny czy termin posiedzeń pozostawmy sekretariatom Komisji do uzgodnienia.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Jeśli chodzi o częstotliwość odbywania posiedzeń Komisji, o czym mówił pan poseł Chrzanowski, to sprawa jest oczywista. Jeśli nie będzie potrzeby, to posiedzenie w danym tygodniu się nie odbędzie. To zależy tylko od nas, jaki sobie narzucimy plan pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Tak więc podstawowym terminem posiedzeń jest wtorek w tzw. tygodniu sejmowym. Początek posiedzeń godzina 12., a zakończene nie później niż godzina 15., w zależności od podejmowanego tematu. Czy jest zgoda na takie ustalenie? Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Muszę jednak państwu powiedzieć, że jednak posiedzenia Komisji mogą się także odbywać w innych terminach. Zdarza się bowiem tak, że Sejm zobowiązuje Komisję do rozpatrzenia pewnej kwestii i natychmiastowego przedłożenia stanowiska. Od tego obowiązku nie będziemy mogli odstąpić.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Ponadto z własnej inicjatywy będziemy mogli za zgodą marszałka Sejmu odbyć dodatkowe posiedzenie w czasie posiedzenia plenarnego. Takie działania są nieodzowne przy rozpatrywaniu projektów ustaw, kiedy przed trzecim czytaniem trzeba jeszcze rozpatrzyć zgłoszone wcześniej wnioski mniejszości. Odkładanie posiedzeń na dalszy termin jest często nieuzasadnione lub wręcz niemożliwe. Stąd potrzeba odbywania dodatkowych posiedzeń Komisji w innych terminach, które będą jedynie możliwe.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Pozostaje jeszcze sprawa posiedzeń wyjazdowych Komisji. Już obecnie mamy kilka propozycji odbycia takich posiedzeń, za chwilę powiem o jednej z nich. Na ogół posiedzenia wyjazdowe służą dogłębnemu rozpatrzeniu jakiejś kwestii bezpośrednio w terenie, czy to w zakresie budownictwa czy gospodarki komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Na ogół trudno jest zorganizować i odbyć takie posiedzenie w ciągu jednego dnia. Trzeba bowiem stracić sporo czasu na sam dojazd, często również odbyć rekonesans w terenie. Dlatego z praktyki wiadomo, że na posiedzenia wyjazdowe potrzebne jest co najmniej półtora dnia lub dwa dni.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PoselTadeuszBilinski">Odbycie takiego posiedzenia w tak zwanym tygodniu sejmowym jest niemożliwe, bo poniedziałki muszą być wyłączone. Jeśli zatem Komisja zaakceptuje odbycie posiedzenia wyjazdowego, to jest to równoznaczne z odbyciem takiego posiedzenia w tygodniu bezsejmowym.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Pozostaje ustalenie terminów posiedzeń wyjazdowych. Doświadczenie uczy, że najlepiej zorganizować takie posiedzenia w środę, czwartek lub piątek. Proszę posłów o sugestie w tej kwestii. W tym przypadku zależy to tylko od nas samych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Skłaniam się do propozycji odbywania posiedzeń wyjazdowych w drugiej części tygodnia, a więc w środę, czwartek lub piątek. W ten sposób poniedziałek i wtorek będziemy mieli na pracę poselską w terenie lub w biurach poselskich. Na ogół w tych dniach odbywa się przyjęcie interesantów w biurach poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy zatem byłaby ze strony posłów akceptacja propozycji, żeby posiedzenia wyjazdowe odbywały się we środę, czwartek lub piątek? Nie ma sprzeciwu, a zatem mamy rozstrzygniętą kolejną sprawę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Kolejny problem, który musimy dzisiaj rozstrzygnąć, wiąże się z techniką zawiadamiania o posiedzeniach Komisji. Rzecz jest o tyle istotna, że często nie mamy zbyt wiele czasu na przesłanie posłom informacji o temacie i terminie posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Istnieje podstawowa zasada, że poseł powinien otrzymać taką informację co najmniej na trzy dni przed posiedzeniem Sejmu. Chciałbym uzyskać państwa akceptację propozycji, że zasada taka nie obowiązuje w czasie posiedzenia plenarnego Sejmu. W takich przypadkach trzeba zawiadamiać posłów z dnia na dzień, często telefoniczne. Innego sposobu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Przypominam, że zawiadomienie może być dokonane przy pomocy poleconej przesyłki pocztowej. W poprzedniej kadencji Sejmu zdarzały się przypadki nieotrzymania przez posłów zawiadomień o ważnych posiedzeniach Sejmu, często nawet decydujących. Ale często zawiadamia się o posiedzeniu Komisji podczas obrad plenarnych, jest to zwykle komunikat prezydium Sejmu. Zdarza się, że posłowie zawiadamiani są o posiedzeniu zupełnie  indywidualnie przy pomocy faxów.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Wydaje się, że ta forma zawiadamiania jest najbardziej właściwa i skuteczna. Dlatego zwróciliśmy się do wszystkich posłów o podanie numerów swoich faxów. Prosimy dokonać ponownej ich weryfikacji, ponieważ w ostatnim czasie w wielu miastach i województwach nastąpiły zmiany numerów.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy wszyscy posłowie otrzymali odnośne zawiadomienie w tej sprawie? Widzę, że tak. Dlatego proszę o to, aby jeszcze w dniu dzisiejszym wszyscy posłowie przekazali sekretariatowi Komisji wszystkie dane techniczne niezbędne do sprawnego utrzymania łączności faxowej i telefonicznej.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Jeśli ktoś z posłów ma propozycje innych kontaktów, to też proszę je zgłosić w sekretariacie Komisji. Czy w tej kwestii ktoś z państwa posłów chciałby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselPawelArndt">Byłoby dobrze, żeby przed posiedzeniami Komisji zawiadomienia docierały do nas faxem już w piątek, a nie dopiero w sobotę czy niedzielę. Wtedy jest mała szansa, żebyśmy mogli się wcześniej dowiedzieć, co nas czeka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Uwaga jest zupełnie słuszna. Bardzo prosiłbym o zwrócenie uwagi, aby zawiadomienia o kolejnych posiedzeniach docierały do posłów wcześniej. Ostatnie zawiadomienie rzeczywiście było trochę opóźnione, ale zapewne wynikało to z uzgodnień terminu posiedzenia do ostatniej chwili. Czy są inne uwagi w omawianej kwestii? Nie widzę. Proszę raz jeszcze posłów o wyrozumiałość. W niektórych sytuacjach nie sposób wcześniej państwa zawiadomić o posiedzeniu Komisji i nie jest możliwe zachowanie terminu, o którym była mowa. W takich przypadkach będziemy indywidualnie błyskawicznie informować posłów o terminie posiedzenia. Chodzi o to, aby nie ucierpiała na tym praca Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Następna kwestia zawsze budziła kontrowersje. Mam na myśli usprawiedliwianie nieobecności posłów na posiedzeniach Komisji. Była to zawsze sprawa drażliwa i sądzę, że nadal będzie. Część posłów z różnych powodów jest nieobecna na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Przypominam zatem, że w przypadkach absencji nieodzowne jest przedłożenie usprawiedliwienia w ciągu 7 dni od daty posiedzenia Komisji. Byłoby wskazane, aby usprawiedliwienia były bardzo zasadne. Kancelaria Sejmu ponownie zwraca uwagę na tę kwestię. Jest naszym wspólnym obowiązkiem uczestnictwo w pracach Sejmu. Bez ważnego powodu nieobecność na posiedzeniach Komisji jest absolutnie niedopuszczalna.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Tyle na ten temat. Czy są jakieś wątpliwości czy pytania ze strony posłów? Sprawa jest wyraźnie określona w regulaminie Sejmu i żadnych wątpliwości być nie powinno.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Tyle na tematy techniczne związane z funkcjonowaniem Komisji. Przejdźmy na koniec do sprawy merytorycznej, a mianowicie do planu pracy Komisji. Z założenia powinien to być plan otwarty, to znaczy taki, który można zmienić w zależności od aktualnych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PoselTadeuszBilinski">Sugeruję, żebyśmy przyjęli właśnie otwarty plan pracy, z którego można coś wyjąć, a jednocześnie można go uzupełnić o nowe tematy. Powody, dla których konieczna jest zmiana planu pracy, mogą być różne. Na przykład rząd zmienia politykę w jakiejś kwestii, wprowadza w życie nowe koncepcje i prosi nas o zajęcie stanowiska. Nie możemy uchylić się od takiego obowiązku. Z tych powodów plan pracy Komisji powinien być otwarty. Dla opracowania takiego właśnie planu zamierzam zwrócić się do tych wszystkich instytucji, które będą podejmowały inicjatywy legislacyjne lub ewentualnie inne dokumenty dotyczące polityki. Mam głównie na myśli Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Ten ostatni urząd nie posiada jednak uprawnień do wnoszenia inicjatywy ustawodawczej, natomiast jest uprawniony do przygotowania rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Myślę, że na ten temat będziemy dyskutować podczas jutrzejszego posiedzenia prezydium Komisji. Nie wykluczam możliwości zwrócenia się także do Ministerstwa Finansów o zapoznanie nas z problematyką, która trafi do Sejmu z inicjatywy tego resortu.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PoselTadeuszBilinski">Z doświadczenia wiem jednak, że przy konstruowaniu planu pracy bardzo ważne jest uwzględnienie sugestii samych posłów. Chcielibyśmy dowiedzieć się od państwa, jakie problemy uważacie dzisiaj za szczególnie ważne, którymi powinna zająć się Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PoselTadeuszBilinski">Nie wystarczy jednak samo sformułowanie tematu, którym powinniśmy się zająć. Istotna jest również sugestia, czy ma to być posiedzenie zwykłe Komisji, czy może wyjazdowe. W tym przypadku należałoby zasugerować miejsce i przybliżony termin wyjazdu posłów w teren, a także nazwa instytucji, z którą należałoby współpracować przy przygotowaniu posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#PoselTadeuszBilinski">Prezydium Komisji oczekuje również ze strony posłów pewnych sugestii dotyczących uczestników posiedzenia, a więc osób, które należałoby zaprosić lub poprosić wcześniej o przygotowanie informacji czy raportu na omawiany temat. Nie oznacza to wcale, że sugestie czy propozycje posłów muszą być drobiazgowe i opracowane w szczegółach. To jest już rola naszego sekretariatu i prezydium Komisji, wiele spraw będzie dopracowanych dopiero w trakcie kadencji. Ale istotne jest ustalenie, który z posłów będzie w jakimś sensie odpowiedzialny za przygotowanie posiedzenie. Dotyczy to w szczególności posiedzeń wyjazdowych.</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#PoselTadeuszBilinski">Byłoby rzeczą niezwykle potrzebną, żeby powstał możliwie najszybciej plan pracy Komisji na najbliższe półrocze. Chciałbym wobec tego zapytać, do kiedy można oczekiwać propozycji i sugestii ze strony posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Proponuję ustalenie takiego terminu na koniec roku, czyli na dzień 31 grudnia br. Tak przynajmniej robią inne komisje sejmowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselTadeuszBilinski">A więc ustalamy termin zgłaszania propozycji ze strony posłów do końca br. Czy jest akceptacja tej propozycji? Sprzeciwów nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy jest także akceptacja mojej propozycji, aby przy konstruowaniu planu pracy konsultować się z instytucjami, które wymieniłem, a być może także z innymi organizacjami? Instytucje te i organizacje też mają plany swojej pracy i wiedzą już, kiedy zajmować się będą poszczególnymi sprawami, głównie dotyczącymi kwestii legislacyjnych, co interesuje nas najbardziej. Chodzi jednak o inne dokumenty, które mają być przygotowane w najbliższych miesiącach, np. związanych z polityką mieszkaniową czy komunalną.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Nie widzę sprzeciwów, a zatem do końca br. proszę o zgłaszanie propozycji dotyczących planu pracy Komisji. Wszystkie sugestie zostaną rozpatrzone przez prezydium Komisji, a następnie przedstawione w formie konkretnego projektu planu pracy na rok 1998. Proszę również o deklaracje dotyczące współdziałania przy organizacji poszczególnych posiedzeń Komisji. Tak być nie musi, ale współdziałanie merytoryczne i organizacyjne przy poszczególnych posiedzeniach byłoby bardzo wskazane.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Na zakończenie chciałbym poinformować państwa, że jutro o godz. 11.00 odbędzie się spotkanie prezydium Komisji z kierownictwem Krajowej Agencji Poszanowania Energii.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Tematyka poszanowania energii, zwłaszcza w sektorze komunalno-bytowym, należała do tych, którymi nasza Komisja zajmowała się bardzo intensywnie w ubiegłej kadencji. Nie udało się nam jednak doprowadzić do wprowadzenia powszechnego systemu  opomiarowania zużycia energii celem jej bardziej racjonalnego zużycia.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PoselTadeuszBilinski">Tymczasem cena energii rośnie i koszty związane z eksploatacją mieszkań osiągnęły bardzo wysoki pułap. W najbliższym czasie przewiduje się dalsze podwyżki cen energii. Może to spowodować, że będą one przekraczały możliwości finansowe rodzin ubogich czy znajdujących się okresowo w trudnej sytuacji materialnej.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PoselTadeuszBilinski">W czasie jutrzejszego spotkania z kierownictwem Agencji rozpatrzymy koncepcję odbycia posiedzenia wyjazdowego. Jego tematem będzie termomodernizacja i budownictwo energooszczędne. Jako miejsce posiedzenia proponuje się Piotrków Trybunalski. Organizacji posiedzenia wyjazdowego chce się podjąć Krajowa Agencja Poszanowania Energii.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#PoselTadeuszBilinski">Wstępnie przewidujemy odbycie posiedzenia wyjazdowego w terminie 27-28 stycznia 1998 r. Jeśli posłowie mają uwagi w tej kwestii, to proszę o ich zgłoszenie dzisiaj. Pozwoli to nam omówić je już jutro na spotkaniu w Sejmie i lepiej przygotować wyjazdowe posiedzenie poświęcone problematyce termomodernizacji i budownictwa energooszczędnego,</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#PoselTadeuszBilinski">Kilka zdań o innych imprezach, na które zapraszani są przedstawiciele naszej Komisji bądź to imiennie, bądź zbiorowo. Takich zaproszeń nasza Komisja otrzymuje bardzo dużo. Są to na ogół seminaria, posiedzenia tematyczne, ale często również okolicznościowe uroczystości.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#PoselTadeuszBilinski">Podjęliśmy takie uzgodnienia, że będziemy starali się uczestniczyć w tych imprezach w miarę możliwości, ale w taki sposób, aby nie stracić z pola widzenia spraw dla Komisji i Sejmu najważniejszych. Serdecznie jednak zapraszam posłów do uczestnictwa w tych imprezach. Każdorazowo będziemy posłom przekazywać informacje o zaproszeniach. Jeśli ktoś z państwa będzie zainteresowany obecnością na jakiejś imprezie, bardzo proszę o niezwłoczne powiadomienie sekretariatu Komisji. Pozwoli to w porę wypełnić kartę uczestnictwa w danej imprezie. Dla wiadomości państwa podam, że obecnie posiadamy zaproszenia na dwie interesujące imprezy odbywające się w Warszawie. Jedno dotyczy przekształceń organizacyjno-komunalnych sektora mieszkaniowego, a zaproszenie wystosował do Komisji prezydent m.st. Warszawy pan Marcin Święcicki. Seminarium odbędzie się 12 grudnia.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#PoselTadeuszBilinski">Ponadto Fundacja Centrum Inicjatyw Mieszkaniowych zaprosiła nas na konferencję dotyczącą budownictwa mieszkaniowego. To spotkanie będzie miało miejsce w dniu 17 grudnia także w Warszawie. Jeśli są w naszym gronie osoby zainteresowane uczestniczeniem w tych imprezach, uprzejmie proszę o niezwłoczne zgłoszenie do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#PoselTadeuszBilinski">Musimy wypracować metodykę informowania o imprezach, o których mówiłem. Wysyłanie wszystkim posłom zaproszeń byłoby raczej niemożliwe. Dlatego proszę o inicjatywę ze strony posłów. Sekretariat prosi zatem, abyście państwo byłi stale w kontakcie z sekretariatem. W przypadku szczególnie ważnych imprez będziemy starali się informować posłów wcześniej, o ile będzie to możliwe. Czy państwo macie inne sugestie w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarcinZawila">Najlepiej wykorzystywać do tego celu nasze posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Z tego rzecz jasna będziemy korzystać, ale często jest to niemożliwe. Bardzo często zaproszenia na jakieś imprezy docierają do sekretariatu niemal w ostatniej chwili lub na kilka dni przed imprezą. Wtedy szansa zawiadomienia państwa jest znikoma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Jeśli ktoś przysyła informację o swojej imprezie na dwa dni przed jej rozpoczęciem, to chyba liczył na to, że dotrze ona do nas już po czasie. Chciałbym jednak odnieść się do kilku kwestii merytorycznych podniesionych przez pana przewodniczącego. Przypominam, że władza ustawodawcza sama sobie definiuje cele i kreśli zadania. Konsultacje są potrzebne, ale to my odpowiadamy za kierunki polityki państwa. Zakres, czas i tempo konsultacji ze wszystkimi podmiotami powinna wyznaczać Komisja. Taka jest moja opinia. Istnieje bowiem uzasadniona obawa, że ze względu na zakres konsultacji i dobór podmiotów, możemy być ograniczeni w niektórych działaniach.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Proszę państwa o rozważenie propozycji wyjazdowego posiedzenia Komisji na tereny szczególnie dotknięte skutkami letniej powodzi. Chodzi o województwa południowe, w tym również opolskie, z którego jestem posłem. Uważam, że Komisja powinna na miejscu zapoznać się ze skalą i wielkością zjawiska, mam na myśli straty powodziowe.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Pan przewodniczący nie powiedział o jednej sprawie, która jednak wymaga naszego stanowiska. Chodzi o Rządowe Centrum Studiów Strategicznych.  Deklaruję przygotowanie spotkania z ministrem-kierownikiem Centrum, panem Kropiwnickim.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Jak sobie państwo przypominacie, miała być przedłożona jesienią br. kolejna, już ostateczna wersja koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Jest na ten temat uchwała Sejmu. Z różnych powodów termin gotowości koncepcji został przesunięty w czasie. Jest jednak najwyższa pora, aby dokument ten został Sejmowie przedłożony.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Problematyka polityki przestrzennej znajduje się w Sejmie wyłącznie w gestii naszej Komisji. Z tego powodu chciałbym prosić państwa o zgodę na zaproszenie na posiedzenie Komisji kilku autorów koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju. Z pierwszych ust uzyskamy informacje metodologiczno-merytoryczne o wspomnianej koncepcji.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PoselKazimierzSzczygielski">Koncepcja jest materiałem bardzo trudnym do przyswojenia i złożonym, ponadto opracowywana była w dłuższym okresie. Dlatego proponuję zaproszenie na posiedzenie Komisji dwóch czy trzech profesorów, którzy są współtwórcami koncepcji. Ułatwi to dyskusję nad tym dokumentem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Dziękuję za to istotne uzupełnienie mojej wypowiedzi.Czy zdaniem posłów są jeszcze inne sprawy wymagające dzisiaj omówienia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Ponieważ dzisiaj nie ustaliliśmy ostatecznego składu osobowego zespołu roboczego do rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej, a nieodzowne jest powołanie przynajmniej przewodniczącego zespołu, sugerowałbym, aby przedstawiciele klubów zebrali się nieco wcześniej przed jutrzejszym posiedzeniem prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Mam drobny wniosek techniczny do sekretariatu Komisji. Chodzi o to przygotowanie zestawienia bazy danych, a więc numerów faxów i innych informacji nam niezbędnych do pracy. Chodzi o dane dotyczące wszystkich członków Komisji. Każdy z nas powinien takie informacje posiadać u siebie w biurze poselskim.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJerzyPolaczek">Z pewnością posiadanie pełnych danych ułatwi w przyszłości kontaktowanie się członków Komisji między sobą i z sekretariatem. Proszę zatem o przygotowanie takiego zestawienia na jedno z najbliższych posiedzeń Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Taki był zresztą nasz zamiar, ale postaramy się możliwie najszybciej takie zestawienie dostarczyć wszystkim członkom Komisji. Czy są inne sprawy organizacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaKessel">W związku z prośbą pana posła Polaczka apeluję do państwa posłów o jak najszybsze dostarczenie nam zweryfikowanych danych osobowych. Jak tylko będziemy w ich posiadaniu, to natychmiast sporządzimy odpowiednie zestawienie, które przekażemy wszystkim członkom Komisji.Zapraszamy wszystkich posłów do siedziby sekretariatu, która znajduje się w starym Domu Poselskim w pokoju 316.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Ponieważ porządek dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany, nie pozostaje mi nic innego, jak zakończyć obrady.Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>