text_structure.xml
33.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki. Porządek dzienny został państwu dostarczony w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy są do niego jakieś uwagi? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego, czyli przyjęcia planu pracy Komisji na drugie półrocze 2000 r. Ci z państwa, którzy byli obecnie na naszym środowym posiedzeniu otrzymali projekt planu pracy. Uprzejmie proszę o zgłaszanie uwag, ewentualnie propozycji wzbogacenia tego planu pracy, czy też sygnałów dotyczących przeniesienia określonych tematów na inne terminy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W projekcie planu pracy przy niektórych punktach zobaczycie państwo charaktery-styczny znak graficzny w formie ręki z wyciągniętym wskazującym palcem. Oznacza to, że jest to projekt związany z dostosowaniem naszego prawa do prawodawstwa Unii Europejskiej. Oznakowanie to będzie się pojawiało w trakcie prac wszystkich Komisji i są to projekty, które mają posiadać stosowny priorytet.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyBudnik">Nie mam merytorycznych uwag do przedstawionego projektu planu pracy, natomiast chciałbym zapytać, czy powołanie owej komisji nadzwyczajnej pod nazwą - Wielka Komisja Prawa Europejskiego, spowoduje, że niektóre z tych projektów ustaw będą kierowane do tamtej Komisji, czy też trafią do naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJerzyBudnik">Z tego, co wiem, tamta Komisja ma być swoistą komisją matką, do której mają spływać wszystkie projekty, dlatego pragnę się dowiedzieć, czy rzeczywiście te projekty, które w planie pracy zostały wyakcentowane tym znakiem graficznym, będą trafiały do naszej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nie umiem na obecnym etapie odpowiedzieć na to pytanie, natomiast jest już wyznaczony termin wspólnego posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz naszej Komisji w sprawie pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych - zgodnie ze skierowaniem pana marszałka.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jak już wcześniej sygnalizowaliśmy, został już skierowany do pierwszego czytania projekt ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej, jakkolwiek projekt ten nie jest związany z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Na obecnym etapie tak to wygląda, z tym że obszar zmian nakreślony w ustawie o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych tylko w jednym elemencie ma związek z prawem europejskim, natomiast nie jest to projekt rządowy wynikający z potrzeby dostosowania naszych przepisów do przepisów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tylko jeden z obszarów naszej nowelizacji dotyczy prawa Unii Europejskiej i dlatego cały projekt został tak zakwalifikowany i oznaczony.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym poddać pod rozwagę członków Komisji rozpatrzenie jeszcze kilku tematów. Po pierwsze, chodzi o zagadnienie, o którym była mowa podczas poprzedniego posiedzenia Komisji, czyli żeby w listopadzie względnie w październiku zająć się rozpatrzeniem stanowisk przedstawionych przez poszczególnych adresatów wniosków Najwyższej Izby Kontroli, czyli zmonitorowaniem realizacji wniosków pokontrolnych wynikających z kontroli wykonania budżetu. Przypominam, że te dokumenty NIK były adresowane do ministra edukacji narodowej, ministra transportu i gospodarki morskiej oraz prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Następna kwestia do rozpatrzenia to sprawa umów o współpracy międzynarodowej podpisanych przez były Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki. Umowy te były podpisywane tak w obszarze kultury fizycznej, jak i turystyki, w związku z tym sądzę, że nasza Komisja powinna dysponować pełną wiedzą na temat, jakie umowy i z jakimi państwami były podpisywane.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Byłby to zatem temat informacyjny, dotyczący, ogólnie mówiąc, współpracy mię-dzynarodowej i podpisanych umów międzyrządowych, także w aspekcie, jak wygląda ich realizacja.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kolejny temat dotyczy kwestii przypisania nadzoru nad akademiami wychowania fi-zycznego uniwersytetom. Wczoraj część członków Komisji wyrażała opinię, że mimo wszystko należy wysłuchać wypowiedzi przedstawicieli rządu, dotyczących pełnej zasadności przejęcia tego nadzoru przez ministra edukacji narodowej, a wyjęcia go spod auspicji Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaJoannaFabisiak">Chciałabym zgłosić dosyć wąski temat, być może do rozpatrzenia tylko przez prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoslankaJoannaFabisiak">Podczas wystawy himalaistycznej pokazywanej w Muzeum Sportu i Turystyki, przed-stawiciele tej dosyć egzotycznej dyscypliny - jak określili to sami alpiniści - sygnalizowali, że mają wiele problemów oraz przemyśleń. Oni chcieliby spotkać się z Komisją i przedstawić jej członkom program swojego działania.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoslankaJoannaFabisiak">Poddaję pod państwa rozwagę ewentualność rozpatrzenia problemów tej specyficznej grupy sportowców. Z racji swojej nietypowości może ona być niedostrzegana.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W pierwszym półroczu przyjęliśmy taką formułę, że jako prezydium Komisji - z udziałem zainteresowanych posłów - spotykaliśmy się z określonymi grupami reprezentującymi różne dziedziny kultury fizycznej i turystyki. Proponuję zatem rozpatrzenie tematu proponowanego przez panią posłankę właśnie w tej formule. Wówczas będziemy mogli roboczo podjąć te problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawPaszczyk">Panie przewodniczący, uważam że sprawę AWF-ów należy potraktować w sposób szczególny. Pan minister Mirosław Handke zapowiedział już jako fakt włączenie AWF-ów w struktury uniwersytetów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselStanislawPaszczyk">Cała ta koncepcja budzi powszechne zaniepokojenie. Nie chcę używać mocniejszych sformułowań. Wystarczy wziąć pod uwagę przykład warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego, uczelni z ogromnymi tradycjami. W wyniku włączenia AWF-ów w struktury uniwersytetów, powstaną po prostu uniwersyteckie wydziały wychowania fizycznego, czy też kultury fizycznej. Niestety, pan minister potwierdził tę zmianę jako fakt.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z uwagi pana posła wynika, że sprawa ta jest bardzo istotna i dlatego proponuję, żebyśmy rozpatrzyli to zagadnienie podczas posiedzenia zaplanowanego na 6 września br., w jego pierwszym punkcie, czyli w miejsce rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 11. Ten temat możemy rozpatrzyć w innym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawPaszczyk">Pragnę zwrócić uwagę pana przewodniczącego, że już 28 sierpnia br. część osób zainteresowanych tym zagadnieniem wyjeżdża na igrzyska olimpijskie. Ten sam problem dotyczy posiedzenia zaplanowanego na 13 i 14 września, czyli wizytacji w COS Giżycko. Wówczas z pewnością część kierownictwa COS będzie przebywała w Australii.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wizytacja COS w Giżycku ma charakter wyjazdowego posiedzenia prezydium Komisji. W związku z tym zmiana jego terminu nie przedstawia technicznych problemów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o sprawę AWF-ów, to możemy ją rozpatrzyć podczas posiedzenia zaplanowanego na 19 lipca, kiedy to mamy również rozpatrzyć informację rządu w sprawie dostosowania przepisów wykonawczych do ustawy o kulturze fizycznej. Jak wynika ze skierowania szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przygotowanie tej informacji należy do pana ministra Mirosława Handke, dlatego sądzę, że jako drugi temat możemy rozpatrzyć sytuację akademii wychowania fizycznego po 1 stycznia 2001 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicedyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiElzbietaHodun">Na wstępie chciałabym podziękować za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie. Czynię to w imieniu wiceministra Tadeusza Donocika, który prosił o usprawiedliwienie jego nieobecności. Została ona spowodowana koniecznością obecności na posiedzeniu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WicedyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiElzbietaHodun">Jeżeli chodzi o projekt planu pracy Komisji, to chciałabym poinformować państwa, że trwają bardzo intensywne prace nad nowelizacją ustawy o usługach turystycznych. Są one związane z potrzebą pełnej harmonizacji naszych przepisów z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Innymi słowy, chodzi o pełną implementację Dyrektywy nr 314.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WicedyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiElzbietaHodun">W naszym departamencie te prace są już właściwie zakończone. W tej sytuacji rozpatrzenie tego tematu byłoby możliwe podczas posiedzenia zaplanowanego na 19 lipca br.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę nas poinformować, czy te prace mają na celu przygotowanie propozycji na użytek projektu komisyjnego, czy też będzie to projekt rządowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WicedyrektorElzbietaHodun">Nie jestem w stanie dać wiążącej odpowiedzi na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pytam o to, bo jeżeli będzie to projekt rządowy zawierający się w pakiecie projektów związanych z dostosowaniem naszego prawa do prawodawstwa UE, to pójdzie on tą szybką ścieżką legislacyjną Wielkiej Komisji Prawa Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z kolei jeżeli tak się nie stanie, to oczywiście jak zwykle jesteśmy gotowi do podjęcia prac nad tą nowelizacją.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi do planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliLechRejnus">Obecnie kończymy dosyć interesującą kontrolę dotyczącą realizacji zadań z zakresu kultury fizycznej dzieci i młodzieży. Pod koniec roku będziemy mogli przedstawić informację na ten temat. Uważam, że jest ona godna rozpatrzenia przez Komisję Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proponuję dołączyć ten temat jako drugi punkt posiedzenia zaplanowanego na 29 listopada b. roku.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przyjmujemy propozycje państwa dotyczące poszczególnych tematów, natomiast jeżeli chodzi o wyznaczenie terminów rozpatrywania poszczególnych punktów, proszę o upoważnienie dla prezydium Komisji, żebyśmy mogli na bieżąco te terminy korygować, zgodnie z sugestiami członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMichalKaczmarek">Chciałbym przypomnieć, że podjęliśmy zobowiązanie wobec kierownictwa Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, że jesienią złożymy wizytę w jednej z placówek GOPR, podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Uprzejmie proszę sekretarza Komisji, pana Andrzeja Baczewskiego o zapisanie tego tematu. Ewentualnie rozpatrzymy go w październiku, w ramach formuły wyjazdowego posiedzenia prezydium Komisji z udziałem zainteresowanych posłów.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że możemy teraz przystąpić do zatwierdzenia planu pracy Komisji na II półrocze br.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Stawiam wniosek o przyjęcie planu pracy Komisji na II półrocze 2000 r. wraz z uzupełnieniami, które zostały przedstawione w trakcie dyskusji.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kto z państwa jest za wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W głosowaniu członkowie Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Stwierdzam, że przyjęliśmy plan pracy Komisji na II półrocze 2000 r.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przystępujemy do drugiego punktu porządku obrad: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1999 r. /druk nr 2006/ w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Uprzejmie proszę o zabranie głosu przedstawicielkę Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Pozwolę sobie powiedzieć tylko o najważniejszych faktach związanych z działalnością naszego departamentu. Zgodnie z życzeniem pana przewodniczącego ograniczę się do podania tych informacji, które dotyczą funkcjonowania departamentu w obrębie sportu i turystyki. Przypomnę, że nasz departament zajmuje się także problematyką zdrowia i kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Według stanu na dzień 31 grudnia 1999 r. w departamencie było zatrudnionych 26 osób, w tym, nie licząc trzyosobowego kierownictwa, 21 osób wykonujących i nadzorujących czynności kontrolne.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Spośród wspomnianych 21 pracowników, 5 osób zajmowało stanowiska doradców eko-nomicznych, technicznych i prawnych.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W okresie sprawozdawczym pracę w departamencie podjęły 2 osoby, natomiast 2 inne osoby odeszły z pracy, w tym jedna - dyrektor departamentu w związku z powołaniem na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, oraz druga - w związku z przejściem na wcześniejszą emeryturę.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Wykonując ustawowe obowiązki wobec Sejmu, departament przeprowadził w 1999 r. kontrolę wykonania budżetu państwa w częściach dotyczących Ministerstwa Zdrowia, Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W tym ostatnim obszarze kontrolę wykonywaliśmy po raz ostatni, ponieważ pod koniec 1999 r. w NIK nastąpiła reorganizacja i tematyka ta przeszła do departamentu właściwego dla spraw pracy i spraw socjalnych.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W okresie sprawozdawczym departament realizował również 7 własnych kontroli koordynowanych, obejmujących tematykę zdrowia i funkcjonowania służby zdrowia w okresie reformy, a także tematykę związaną z zainteresowaniami Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Ograniczę się do wskazania dwóch dużych tematów, których byliśmy koordynatorem. Chodzi o funkcjonowanie szkół mistrzostwa sportowego finansowanych przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki oraz gospodarowanie przez Centralny Ośrodek Sportu posiadanym majątkiem trwałym z uwzględnieniem wykorzystania dotacji budżetowych i środków specjalnych UKFiT w latach 1996-1999.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Obydwie te kontrole zakończyły się sporządzeniem informacji, które zostały przekazane Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Ponadto departament przeprowadził cztery kontrole doraźne obejmujące łącznie sześć jednostek.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W okresie sprawozdawczym departament uczestniczył także w siedmiu kontrolach ko-ordynowanych przez inne departamenty NIK. Kontrolami tymi objęto łącznie 14 jednostek. Część z kontroli, w których uczestniczyliśmy, dotyczyła kwestii interesującej tę Komisję, mianowicie funkcjonowania resortowych jednostek badawczo-rozwojowych. W tym zakresie przeprowadziliśmy kontrolę w Urzędzie Kultury Fizycznej i Turystyki, Instytucie Turystyki oraz Instytucie Sportu.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Przeprowadziliśmy również kontrolę dotyczącą funkcjonowania agencji i fundacji działających z udziałem mienia skarbu państwa. Informacja o działalności Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki SA była przedmiotem debaty Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W 1999 r., w ramach kontroli koordynowanych i doraźnych, łącznie skontrolowano 43 jednostki. W wyniku tych kontroli, do kierowników jednostek kontrolowanych, jednostek nadrzędnych oraz właściwych organów państwowych, łącznie wystosowano 45 wystąpień pokontrolnych, w tym 18 wystąpień do ministrów oraz kierowników urzędów centralnych.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W okresie sprawozdawczym ujawniono także przypadki uszczupleń finansowych, na ogólną kwotę ponad 527 mln zł, w tym uszczupleń dotyczących państwowych funduszów celowych oraz budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W związku z ujawnionymi uszczupleniami, skontrolowane jednostki odzyskały łącznie 619 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W 1999 r., podobnie jak w latach poprzednich, departament wykonywał zadania pozostające w gestii trzech komisji sejmowych, czyli Komisji Zdrowia, Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Komisji Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Realizując obowiązki wobec Sejmu departament przeprowadził kontrolę wykonania budżetu państwa w 1998 r. przez wymienione resorty i przygotował stosowne informacje o wynikach tych kontroli.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Pragnę dodać, że wszystkie te informacje zostały przekazane - zgodnie z obowiązującymi w NIK przepisami - marszałkom Sejmu i Senatu oraz właściwym komisjom sejmowym, w tym Komisji Finansów Publicznych, a także innym adresatom, m.in. wojewodom, natomiast na wyższym poziomie panu prezydentowi, panu premierowi, wicepremierowi. Z tego co mi wiadomo, większość z naszych informacji została dostarczona wojewodom, a niektóre z nich zostały dostarczone marszałkom województw.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Należy zaznaczyć, że jeżeli chodzi o informację o wykonaniu budżetu w 1998 r. w części 45 - Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, to została ona wzbogacona o oceny, uwagi i wnioski wynikające z kontroli funkcjonowania szkół mistrzostwa sportowego oraz realizacji inwestycji pod nazwą: modernizacja Stadionu Śląskiego w latach 1994-1998.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Na wniosek Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki, Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła koordynowaną przez nasz departament kontrolę funkcjonowania szkół mistrzostwa sportowego finansowanych przez UKFiT. Ustalenia z tej kontroli i wynikające z nich oceny i wnioski zostały przedstawione nie tylko Komisji - uczynił to pan prezes Zbigniew Wesołowski - ale również podczas konferencji w Spale, w której miałam przyjemność uczestniczyć.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W roku sprawozdawczym departament op-racował 9 informacji o wynikach kontroli. Po zrealizowaniu procedury określonej w ustawie o Najwyższej Izbie Kontroli informacje te zostały przekazane marszałkom Sejmu i Senatu oraz przewodniczącym właściwych komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Wśród tych 9 informacji znajdowały się: informacja o wykonaniu budżetu państwa w części 45, informacja o funkcjonowaniu szkół mistrzostwa sportowego oraz informacja o realizacji przez Centralny Ośrodek Sportu swoich zadań i gospodarowaniu majątkiem.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W 1999 r. przedstawiciele departamentu uczestniczyli w 91 posiedzeniach komisji sejmowych. Podczas 15 z nich przedstawiali oceny, uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli lub wykorzystywali inne materiały związane z działalnością Izby.</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">W trakcie posiedzeń Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki przedstawiciele departamentu prezentowali także oceny wynikające z przeprowadzonych kontroli wykonania budżetu, dotyczące również innych kwestii, zabierając głos na temat projektowanych zmian w ustawach, które były przedmiotem zainteresowania, tak tej Komisji, jak i Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Spośród ważniejszych posiedzeń Komisji, w trakcie których przedstawiciele NIK zabierali głos i referowali ustalenia kontroli oraz wynikające z nich oceny i wnioski, a także odpowiadali na pytania członków Komisji, wymienić należy posiedzenie, podczas którego została przedstawiona informacja o stanie przygotowań reprezentacji Polski do startu w igrzyskach olimpijskich; posiedzenie, podczas którego przedstawiciele departamentu przedstawiali informację o stanie prac nad powołaniem Polskiej Organizacji Turystycznej i utworzeniem biura obsługi tej organizacji.</u>
<u xml:id="u-18.25" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Pragnę poinformować członków Komisji, że przygotowane w okresie sprawozdawczym i zatwierdzone przez prezesa NIK informacje o wynikach kontroli zostały przedłożone także innym adresatom niż wcześniej wymienieni. Były one przedmiotem zainteresowania Rzecznika Praw Obywatelskich, a niektóre z nich dotyczące spraw ochrony zdrowia były również przedmiotem zainteresowania Polskiej Fundacji Helsińskiej.</u>
<u xml:id="u-18.26" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Sądzę, że przedstawiłam najważniejsze informacje. Jeżeli będą państwo mieli jakieś pytania, to oczywiście będziemy służyli informacjami.</u>
<u xml:id="u-18.27" who="#WicedyrektorDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejwNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Korzystając z okazji chcielibyśmy serdecznie podziękować za kolejny rok współpracy z Wysoką Komisją. Bardzo sobie tę współpracę cenimy. Składam te podziękowania w imieniu kierownictwa oraz wszystkich pracowników naszego departamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję i proszę o pytania lub uwagi dotyczące sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1999 r. w zakresie działania naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselZygmuntRatman">Chciałbym nawiązać do dyskusji, którą prowadziliśmy podczas poprzedniego posiedzenia Komisji, a dotyczącej wykonania budżetu Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki w 1999 r. Proszę mi powiedzieć, dlaczego Najwyższa Izba Kontroli, mimo wszystkich nieprawidłowości, które miały miejsce w Urzędzie, za-proponowała pozytywną ocenę wykonania jego budżetu?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselZygmuntRatman">Wydaje mi się, że przedstawione materiały pokazywały przejawy tak radosnej i beztroskiej polityki gospodarczej ówczesnego kierownictwa Urzędu, że gdyby to wszystko dotyczyło wójta w gminie, czy też burmistrza w mieście, to prawdopodobnie rada gminy, regionalna izba obrachunkowa, czy też wniosek NIK, w ciągu tygodnia doprowadziłyby do zdjęcia go ze stanowiska.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselZygmuntRatman">Niektóre z tych nieprawidłowości naprawdę budziły zdziwienie, że ludzie na tak wysokich stanowiskach w urzędzie centralnym popełniali tak prymitywne błędy, by nie nazwać ich wprost przestępstwami. W Kodeksie karnym jest zapis o czerpaniu korzyści majątkowych ze sprawowania funkcji urzędowych.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselZygmuntRatman">Ze swojej strony również chciałbym podziękować za współpracę z przedstawicielami Najwyższej Izby Kontroli w 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania i uwagi? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W tej sytuacji pozwolę sobie zabrać głos w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Najwyższa Izba Kontroli kontrolowała dotacje udzielone podmiotom niepaństwowym. Ostatnio otrzymaliśmy kilka listów i dotyczą one zwłaszcza funkcjonowania ustawy o finansach publicznych w kontekście finansowania podmiotów niepaństwowych z budżetów samorządowych, w obszarze kultury fizycznej i turystyki.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Oczywiście, interpretacja przepisów nie należy do Najwyższej Izby Kontroli, niemniej jednak pojawiają się określone trudności w kontaktach podmiotów pozarządowych z samorządami. Być może mniej tego rodzaju sygnałów dotyczy instytucji rządowych, ale chciałbym się dowiedzieć, czy z kontroli i obserwacji prowadzonych przez NIK wynika, że rozwiązania, które zostały przyjęte w ustawie o finansach publicznych, dotyczące finansowania podmiotów pozarządowych, rzeczywiście są czytelne i zrozumiałe, przede wszystkim dla partnera społecznego, i czy rozwiązania te są obecnie wdrażane? Z informacji wynika, że w tym zakresie NIK zgłasza określone zastrzeżenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorLechRejnus">Jeżeli chodzi o pytanie zadane przez pana posła Zygmunta Ratmana, to pragnę stwierdzić, iż zdaję sobie sprawę, że fakt, iż ta ocena jest pozytywna, nieco bulwersuje, ale chcę zwrócić uwagę, że do celów kontroli budżetowej wszystkich podmiotów, czyli ministerstw, funduszy, wojewodów etc. został przygotowany jednolity program.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorLechRejnus">W tym programie zostały określone pewne kryteria i chodzi o to, by Izba mówiła jednym głosem.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#DyrektorLechRejnus">Pragnę zwrócić uwagę, że te nieprawidłowości, jakkolwiek bulwersujące, to jednak dotyczyły wydatków rzędu 2 promili całego budżetu UKFiT. Tegoroczna ocena jest gorsza niż zeszłoroczna i właściwie jest to najgorsza z możliwych pozytywna ocena. Kolegium NIK przyjmując założenie programowe dotyczące kontroli budżetowych po dosyć zażartej dyskusji zdecydowało się na wydanie właśnie takiej oceny.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#DyrektorLechRejnus">Chodziło o jednolitość ocen. Sądzę, że nasze krytyczne stwierdzenia przedstawione na samym początku tej informacji, po pierwsze, pozwoliły sprawę upublicznić, po drugie, jeżeli chodzi o sugestię na temat odwołań członków kierownictwa Urzędu i porównanie z sytuacją wójta czy burmistrza, który dopuściłby się podobnych uchybień, to pragnę stwierdzić, że tam już nie było kogo odwoływać.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#DyrektorLechRejnus">Jeżeli chodzi o pytanie zadane przez pana przewodniczącego, to niestety, nie potrafię na nie odpowiedzieć, ponieważ tą kontrolą zajmował się Departament Finansów i Skarbu Państwa NIK. Jej wyniki już do nas dotarły, ale nie zdążyliśmy się jeszcze z nimi zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie posiedzenia? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W takim razie chciałbym zaprezentować państwu projekt opinii Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki, uchwalony podczas posiedzenia w dniu bieżącym, do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Oto proponowana treść opinii: "Na posiedzeniu w dniu 30 czerwca 2000 r. Komisja Kultury Fizycznej i Turystyki rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w części dotyczącej działań Departamentu Zdrowia i Kultury Fizycznej za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1999 r.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po analizie otrzymanych dokumentów i dyskusji poselskiej Komisja pozytywnie ocenia działalność Departamentu Zdrowia i Kultury Fizycznej NIK w roku 1999".</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy są inne propozycje dotyczące treści tej opinii? Nie stwierdzam. W związku z tym stawiam wniosek o przyjęcie powyższej opinii.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kto z państwa jest za wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W głosowaniu członkowie Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za wnioskiem. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie oceniła działalność Departamentu Zdrowia i Kultury Fizycznej NIK w 1999 r.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że wynik głosowania świadczy o naszej dobrej partnerskiej współpracy. Dziękuję przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli za podjęcie działań w sprawach, które sygnalizowała nasza Komisja, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania szkół mistrzostwa sportowego, środka specjalnego, a także w zakresie funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu oraz gospodarowania przezeń swoim majątkiem.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wyniki kontroli NIK pozwalają nam skuteczniej monitorować działania struktur rządowych, a także bronić programów, których zasadność została potwierdzona również przez NIK, natomiast realia życiowe sprawiają, że trzeba je na bieżąco monitorować i doskonalić.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeszcze raz serdecznie dziękuję za współpracę. Mam nadzieję, że równie dobrze będzie przebiegała nasza współpraca w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>