text_structure.xml 23.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny otrzymali państwo w formie pisemnej. Czy są do niego jakieś uwagi? Nie stwierdzam. Wobec tego porządek obrad uważam za przyjęty. W ramach jego pierwszego punktu rozpatrzymy projekt dezyderatu Komisji do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zapewnienia warunków rozwoju turystyki dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 8 września br. rozpatrzyliśmy dwie informacje na temat głównych problemów funkcjonowania Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, jedną przedstawioną przez tę organizację i drugą przedstawioną przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki. W wyniku dyskusji pojawiła się propozycja przygotowania, a następnie przedstawienia Prezesowi Rady Ministrów dezyderatu w sprawie zapewnienia warunków rozwoju turystyki dzieci i młodzieży. Główne zagadnienia, które miały następnie zostać zawarte w dezyderacie, pojawiły się - jak już wspomniałem -  w czasie dyskusji, a także zostały zawarte w materiale pisemnym przedstawionym przez PTSM.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Projekt dezyderatu przygotowała grupa posłów pod kierownictwem pana posła Czesława Fiedorowicza. Otrzymaliście państwo ten projekt, zatem otwieram dyskusję. Uprzejmie proszę o zgłaszanie ewentualnych poprawek, ale najpierw poproszę pana posła o dokonanie wprowadzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Pierwsze zdanie projektu dezyderatu mówi o tym, że wykorzystaliśmy to co było dorobkiem wnioskodawców, a także propozycję posłów. Natomiast drugie zdanie stwierdza, że propozycja ta określa potrzebę opracowania międzyresortowego programu rozwoju turystyki młodzieżowej, jako programu ze wszech miar uzasadnionego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę państwa musimy się dzisiaj spieszyć, ponieważ za chwilę na sali plenarnej rozpocznie się punkt porządku obrad związany z rozpatrzeniem poprawek Senatu wniesionych do ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej. Część z członków Komisji jest zaangażowana w tę debatę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję nad projektem dezyderatu, zwracając się jednocześnie do przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych o ewentualne uwagi i sugestie na jego temat. Istotne jest to, że przyjdzie państwu odpowiadać na ten dezyderat w imieniu Prezesa Rady Ministrów, tak więc - być może - konieczne będzie rozszyfrowanie jakichś, zawartych w projekcie, niezrozumiałych tez lub wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Chciałbym prosić o wyjaśnienie pkt. 5. Chodzi mi o te centra edukacyjne, mianowicie czy należy je postrzegać jako placówki stricte edukacyjne, bo jeżeli tak to takie placówki nie są wymienione w ustawie o systemie oświaty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Nie mają to być placówki stricte edukacyjne, których istnienie miałoby wynikać z ustawy o systemie oświaty. Należy je postrzegać jako ośrodki szkolenia w zakresie turystyczno-krajoznawczym, jednak w połączeniu z tradycją i pożyteczną funkcją schronisk młodzieżowych. Trudno prowadzić tego typu działalność bez schronisk, zresztą ona rozwija się na obszarze Polski. Spotkanie prezydium Komisji z zarządem głównym Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego wzmocniło naszą argumentację za zaproponowaniem takiego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Istnieje potrzeba powiązania normalnego procesu poznawczego, na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum, z utrwalonym w Polsce trybem poznania poprzez programy PTTK oraz innych organizacji pozarządowych. Taka koncentracja wydaje się słuszna, ponieważ czasami zapominamy o tym niezwykle istotnym aspekcie edukacyjnym. Oczywiście nie mają to być zupełnie odrębne placówki edukacyjne, ale placówki wykonujące zadania dodatkowe dla grup zainteresowań, grup wycieczkowych itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeden z wniosków, o ile pamiętam zgłosił go podczas dyskusji pan poseł Stanisław Paszczyk, mówił o potrzebie zorganizowania w obrębie np. schronisk młodzieżowych takich centrów i opracowania w ich ramach szlaków turystycznych i rowerowych. Działalność tych centrów miałaby się wiązać z poruszaniem tematyki przyrodniczej, krajoznawczej i turystycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMaciejStanislawJankowski">Sądzę, że wśród resortów, które powinny wspierać turystykę dzieci i młodzieży powinno się również znaleźć Ministerstwo Środowiska, szczególnie w kontekście coraz szerszego obowiązywania edukacji ekologicznej. Należy je dopisać do tego spisu resortów, znajdującego się w czwartym akapicie projektu dezyderatu. Resort ten może wnieść pewien wkład w tę dziedzinę, zwłaszcza gdy zaangażuje się środki z Funduszu Ochrony Środowiska, co nie jest chyba zupełnie nierealne, a w każdym razie warto to zaproponować. Skoro mówimy o turystyce, to najbliższym skojarzeniem jest ekologia, a to z kolei jest interes Ministerstwa Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę o zapisanie tego wniosku formalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrezesPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychJanuszGolebiewski">Chciałbym jeszcze raz bardzo serdecznie podziękować za to szczególne zainteresowanie naszymi problemami i stworzenie projektu dezyderatu zawierającego nasze sugestie zgłoszone podczas posiedzenia, które odbywało się w dniu 8 września br. Jesteśmy bardzo zadowoleni z przedstawionego kształtu dezyderatu.  Cieszy nas również uzupełnienie zaproponowane przez pana posła Macieja Jankow-skiego. Pragnę poinformować, że w tym roku odbyła się w Puławach siódma edycja ogólnopolskiego zlotu ekologicznego. Podjęliśmy tę inicjatywę przed 6 laty i uzyskaliśmy wsparcie finansowe ze strony Ministerstwa Środowiska, a imprezie tej towarzyszyło wielkie zainteresowanie. Z wdzięcznością przyjmujemy propozycję ewentualnego wpisania w ten dezyderat także resortu ochrony środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiElzbietaWyrwicz">W związku z tym, że ma być budowany międzyresortowy program rozwoju turystyki młodzieżowej proponuję, żebyśmy się w dezyderacie nie ograniczali do wymienienia resortów tylko napisali "wspierane przez samorząd i administrację rządową, w tym szczególnie...." - tutaj nastąpiłoby wymienienie resortów, o które najbardziej nam chodzi, oczywiście z uwzględnieniem Ministerstwa Środowiska. Moja propozycja wynika z tego, że wiem z doświadczenia, iż wiele szczegółowych problemów dotyczy zakresu zainteresowań np. resortów zdrowia i kultury, zresztą będą one uczestniczyły w budowie międzyresortowego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym zaproponować rozważenie dodania w treści dezyderatu pkt. 6, w brzmieniu: " konieczne zatem jest systematyczne monitorowanie, przez ministrów właściwych do spraw finansów publicznych i oświaty, wykorzystania przez samorządy powiatowe subwencji oświatowej w części przeznaczonej na funkcjonowanie schronisk młodzieżowych". Mówiliśmy już o tym, że może zaistnieć niebezpieczeństwo, iż środki przeznaczone na ten cel, na 2000 r., będą przekazane z subwencji oświatowej samorządom powiatowym. Wiadomo, że subwencja rządzi się określonymi prawami i można ją przeznaczać na inne cele niż pierwotnie przewidziane, stąd mój wniosek, żebyśmy monitorowali spożytkowanie części subwencji oświatowej przeznaczonej właśnie na funkcjonowanie schronisk młodzieżowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorEdwardJaniszewski">Panie przewodniczący, nie jestem pewien, ale monitorowanie wydatków samorządów terytorialnych nie będzie chyba należało do kompetencji ministra właściwego do spraw oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dlatego na pierwszym miejscu wymieniłem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, natomiast w związku z tym, że resort edukacji uczestniczy w kreowaniu subwencji oświatowej, zaproponowałem udział ministra właściwego do spraw oświaty. Doprecyzujemy jeszcze to sformułowanie. Wiadomo, że wiodącym w tych kwestiach jest minister właściwy do spraw finansów publicznych. Jeżeli nie ma więcej uwag, to przystępujemy do rozpatrzenia zgłoszonych wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Rozumiem, że po słowach "...przez władze oświatowe i samorządy terytorialne..." dodajemy wyrazy "...administrację rządową, w tym szczególnie...", a następnie wymieniamy resorty edukacji narodowej, transportu i gospodarki morskiej, ochrony środowiska, a także UKFiS, jako te które "...mogą wspomóc rozwój taniej i wartościowej turystyki młodzieżowej."</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselMaciejStanislawJankowski">Uważam, że to jest błędne rozwiązanie, ponieważ jeżeli piszemy "...w tym szczególnie...", oznacza to, że chodzi też o inne resorty, a np. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie jest przydatne przy tworzeniu warunków funkcjonowania schronisk młodzieżowych, nie wspominając o finansowaniu, natomiast z pewnością byłoby zainteresowane uczestnictwem w  procesie dydaktycznym np. włączeniem do programu wycieczek zwiedzania ważnych obiektów kultury.  W związku z tym to rozszerzenie wydaje mi się być rozmyciem, dlatego poprzestałbym na konkretnych ministrach i konkretnych działach administracji rządowej, które rzeczywiście mogą zdziałać coś pozytywnego w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ale pan poseł jakby odpowiedział na naszą sugestię, ponieważ jeżeli chodzi o system centrów edukacyjnych turystyczno-krajoznawczych, które miałyby się zajmować również przyrodą i historią, to istotna jest również rola resortu kultury. Chodzi o to, by podczas opracowywania takiego programu wzięto pod uwagę także aspekty historyczne. Te centra powinny uwzględniać również tę tematykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMaciejJankowski">Ale to nie jest współpraca w ramach tworzenia międzyresortowego programu, tylko zupełnie odrębna rola i zadanie resortu kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Prosiłbym zatem o sprecyzowanie tego wniosku i będziemy mogli go przegłosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">To jednak nie odnosi się do naszej propozycji, ponieważ najpierw piszemy o samorządzie terytorialnym, a następnie o administracji rządowej w tym szczególnie tych resortów. Nie możemy zamykać...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMaciejStanislawJankowski">W przedstawionym projekcie dezyderatu nie ma nic na temat administracji rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Tak, ale ja dodaję do tego tekstu propozycję zgłoszoną przez panią dyrektor Elżbietę Wyrwicz, czyli "...administrację rządową w tym szczególnie..." i tu następuje wymienienie tych resortów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMaciejStanislawJankowski">W każdym razie wnoszę, by w tym wyliczeniu resortów po Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej zapisać Ministerstwo Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">To oczywiście jest już uwzględnione.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Poseł Roman Jagieliński /niez./: Chciałbym zaproponować dopisanie tam resortu rolnictwa, jako tego, który ma istotne znaczenie ze względu na możliwość wyasygnowania środków. Oczywiście nie będzie miało miejsce dofinansowanie Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, ale minister rolnictwa i rozwoju wsi poprzez podległą mu Agencję  Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie mógł asygnować środki na wspomaganie agroturystyki oraz tworzenie nowych miejsc pracy, co automatycznie może sprzyjać rozwojowi turystyki młodzieżowej. Przecież w układzie agroturystycznym można wygospodarować bardzo tanie kwatery, a istnieje możliwość korzystania z całodziennego wyżywienia, również po niskich cenach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselZygmuntRatman">Myślę, że to wyliczanie raczej mija się z celem, a najlepszym rozwiązaniem jest propozycja pani dyrektor Elżbiety Wyrwicz, by napisać "administrację rządową, w tym szczególnie...itd.". Można przecież powiedzieć, że Ministerstwo Obrony Narodowej będzie miało jakiś związek ze sprawą, jak również Ministerstwo Spraw Zagranicznych; tym sposobem moglibyśmy dopisać tutaj jeszcze kilka resortów i dlatego zgadzam się z propozycją, żebyśmy zastąpili sformułowanie: "...wspierana przez władze oświatowe i samorządy terytorialne..." sformułowaniem " ...wspierana przez administrację rządową, w tym w szczególności...". w przypadku zastosowania taksatywnego wyliczenia, to wtedy będzie to dotyczyło tylko tych wymienionych resortów, natomiast jeżeli napiszemy "...administrację rządową, w tym w szczególności..." będzie to stanowiło otwartą formułę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Stawiam zatem formalny wniosek, by w projekcie dezyderatu znalazł się zapis: " wspierana przez administrację rządową, w tym w szczególności..."i tutaj następowałoby wyliczenie tych resortów, przy uwzględnieniu wniosków panów posłów Macieja Stanisława Jankowskiego oraz Romana Jagielińskiego. Kto jest za tym wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że wniosek uzyskał większość.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kolejny wniosek został zgłoszony przeze mnie i dotyczył dopisania pkt. 6 w brzmieniu; "konieczne zatem jest systematyczne monitorowanie przez ministrów właściwych do spraw finansów publicznych i oświaty, wykorzystania przez samorządy powiatowe subwencji oświatowej w części przeznaczonej na funkcjonowanie schronisk młodzieżowych".Kto z państwa jest za wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że wniosek uzyskał większość.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wobec przyjęcia tych dwóch poprawek stawiam wniosek o przyjęcie całości dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselZygmuntRatman">Przepraszam, ale chciałbym postawić jeszcze jeden wniosek. Otóż proponuję, by wykreślić w pkt. 3 w brzmieniu: "przyznanie środków na modernizację kilku największych schronisk młodzieżowych...itd." ten nawias na końcu czyli: "...(w pierwszej kolejności Kraków, Wrocław. Poznań, Warszawa)". Jestem przedstawicielem woj. śląskiego i uważam, że również ono powinno być tu wymienione. Sądzę, że posłowie z innych nie wymienionych tu województw również uważają, iż powinny być one wymienione, zatem proponuję wykreślenie tego wyszczególnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę pana prezesa Gołębiewskiego o wyjaśnienie tej kwestii ponieważ to wyszczególnienie wynika z  sugestii Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrezesJanuszGolebiewski">Schronisko krakowskie otwarto w 1932 r. i posiada ono 250 miejsc noclegowych, a w 1998 r. udzieliło 100 tys. noclegów oferując bardzo korzystną cenę 12 zł za nocleg. Istnieje możliwość rozbudowy tego schroniska, co dałoby przynajmniej 100 dodatkowych miejsc noclegowych. Oczywiście zapotrzebowanie w tym względzie, akurat w Krakowie, jest ogromne.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrezesJanuszGolebiewski">Podobnie jest w przypadku obiektu we Wrocławiu. W samym sercu miasta na Ostrowie Tumskim zakupiliśmy budynek po internacie. Mamy przygotowaną dokumentację i zainwestowaliśmy tam w zeszłym roku 1 mln zł, a na dokończenie tej inwestycji trzeba wydać jeszcze ok. 3 mln zł. Rozbudowa tych obiektów dałaby bardzo znaczący efekt. Dodam, że we Wrocławiu nie ma stałego schroniska, za wyjątkiem obiektu usytuowanego peryferyjnie na Psim Polu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrezesJanuszGolebiewski">Jeżeli chodzi o schroniska poznańskie, to również cieszą się one bardzo dużym zainteresowaniem. Raz w roku odbywa się tam ogólnopolski zlot organizowany dla młodzieży szkół podstawowych. Nosi on nazwę "Stąd nasz ród", co w sposób szczególny dokumentuje potrzebę takiego potraktowania tych obiektów. W Warszawie są tylko bardzo małe obiekty na ul. Karolkowej i ul.Smolnej. Jako zarząd główny mieliśmy w stolicy własny obiekt, ale przed laty został on przejęty przez jedną z redakcji i są olbrzymie kłopoty z jego odzyskaniem. Oczywiście można by mnożyć przykłady województw, które mają szczególne potrzeby w tym zakresie, ale jesteśmy świadomi obiektywnych trudności, tak więc ograniczyliśmy się do wyliczenia miast, w których te potrzeby są najbardziej palące. Nasza sugestia w jakimś stopniu wynika z analogii z tym co pan poseł Zygmunt Ratman mówił na temat wyliczania resortów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że skoro przyjęliśmy partnerską zasadę współpracy z PTSM, to warto wsłuchiwać się w jego sugestie.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Stawiam formalny wniosek o przyjęcie projektu dezyderatu nr 8 z wcześniej przyjętymi poprawkami. Kto jest za wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 11 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że dezyderat nr 8 Komisji został uchwalony. Dziękuję przedstawicielom PTSM.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przechodzimy do drugiego punktu porządku obrad, czyli powołania podkomisji nadzwyczajnej do spraw nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Wstępne prace nad tą nowelizacją rozpoczęliśmy na początku roku, niemniej jednak później, z różnych powodów, w szczególności ze względu na zmianę kierownictwa resortu, te prace ustały. Obecnie otrzymaliśmy z resortu stosowny materiał i dlatego chcielibyśmy w dniu dzisiejszym formalnie powołać stałą podkomisję w której skład weszliby posłowie: Marian Goliński, Maciej Stanisław Jankowski, Maciej Poręba, Eugeniusz Kłopotek, Jerzy Budnik oraz Tadeusz Tomaszewski.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa nie wyraża zgody na wejście w skład podkomisji, której celem jest przygotowanie komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy któryś z pozostałych członków Komisji chciałby dołączyć do składu podkomisji? Zgłasza się pan poseł Zygmunt Ratman, tak więc go dopisujemy.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Stawiam formalny wniosek o powołanie podkomisji stałej do spraw nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych w składzie wcześniej przedstawionym. Kto jest za tym wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W głosowaniu posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jutro o godz. 10.00 w sali nr 229, w Starym Domu Poselskim odbędzie się pierwsze posiedzenie podkomisji z udziałem wnioskodawców, czyli przedstawicieli resortu spraw wewnętrznych i administracji, a także m.in. Komendy Głównej Policji i Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Przepraszam za zmianę terminu posiedzenia, ale jest ona związana z zaplanowanym spotkaniem prezesów polskich związków sportowych, które odbywa się w Spale o godz. 14.00.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że nie będziemy zobowiązywać podkomisji do dotrzymania jakiegoś terminu, tylko postaramy się jak najszybciej opracować projekt nowelizacji, po czym przedstawimy go na posiedzeniu Komisji, by stał się on projektem komisyjnym.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W ramach spraw różnych chciałbym poinformować, że w najbliższym czasie otrzymacie państwo materiały dotyczące prowadzonego przez nas monitoringu dotyczącego nakładów na kulturę fizyczną i sport oraz turystykę i wypoczynek, ponoszonych w województwach i powiatach samorządowych. Dysponujemy dodatkowym materiałem na temat nakładów ponoszonych na te sfery w powiatach grodzkich. W związku z tym te dane są kompletne i warto się z nimi zapoznać. Pragnę tylko przekazać państwu dwa sygnały, mianowicie, że o kwotę 451 tys. zł zwiększyły się nakłady na kulturę fizyczną i sport w powiatach, natomiast o ponad 60 tys. zwiększyły się nakłady na turystykę. Oznacza to, że coś drgnęło. Zaznaczam, że jest to monitoring za pierwsze półrocze 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisj.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>