text_structure.xml
34.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrszulaRusecka">Wybiła godzina 19.00. Bardzo proszę wszystkich posłów o zalogowanie się do systemu, abyśmy za moment mogli sprawdzić kworum. Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Witam serdecznie wszystkich zebranych. Bardzo serdecznie witam przedstawicieli Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – panią minister Annę Surówkę-Pasek, pana ministra Pawła Muchę, panią Annę Tyśkiewicz-Mazur. Witam przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju z panem ministrem Andrzejem Gut-Mostowym na czele. Witam serdecznie Ministerstwo Finansów. Witam serdecznie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z panią minister Aliną Nowak na czele. Bardzo serdecznie witam rzecznika małych i średnich przedsiębiorców pana Adama Abramowicza – czy jeszcze nie dotarł?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KamilRybikowski">Będzie za około 5 minut.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo serdecznie witam radcę pana rzecznika. Witam Ministerstwo Cyfryzacji z panem dyrektorem Napiórkowskim na czele. Witam serdecznie sekretariat Komisji i Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#UrszulaRusecka">Sprawdzimy teraz kworum. Bardzo proszę o przyciśnięcie jakiegokolwiek przycisku celem sprawdzenia kworum na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję również, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji przez posłów należy wysyłać pod adres e-mail: kpsr@sejm.gov.pl. Informuję również, że poseł zgodnie z art. 198k ust. 1 uchwały Sejmu z dnia 26 marca 2020 r. w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej potwierdza swoją obecność na posiedzeniu Komisji prowadzonym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość poprzez zalogowanie się w systemie do głosowania oraz wydrukami udziału w głosowaniach.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#UrszulaRusecka">Porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o Polskim Bonie Turystycznym (druk nr 449). Poczekamy teraz na sprawdzenie kworum. Mamy 29 osób zalogowanych. Poczekamy jeszcze chwilę. Zalogowało się 31 osób. Mamy kworum. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#UrszulaRusecka">W dniu 2 lipca br. na 13. posiedzeniu Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o Polskim Bonie Turystycznym (druk nr 449). Senat zaproponował w swojej uchwale 65 poprawek. Marszałek Sejmu skierowała uchwałę do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny w celu rozpatrzenia poprawek Senatu. Proponuję, aby rozpatrzenie poprawek odbyło się w następującym porządku: wystąpienie senatora... Czy mamy przedstawiciela Senatu na sali? Nie mamy. Kolejno przedstawione zostanie stanowisko rządu, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z poprawki, ewentualne głosy za i przeciw poprawce, głosowanie poprawki. Czy jest sprzeciw wobec powyższej propozycji? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#UrszulaRusecka">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Mam pytanie do Biura Legislacyjnego – czy możemy zgrupować te poprawki? Mamy ich 65.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechPaluch">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, poprawki zgłoszone w uchwale Senatu mają różny charakter. Mając na uwadze uzasadnienie do tych poprawek, będziemy starali się w trakcie rekomendowania Wysokiej Komisji poszczególnych poprawek zgłaszać propozycje łączenia niektórych z nich. Te poprawki mają nieraz charakter doprecyzowujący, nieraz są to kwestie legislacyjne, nieraz merytoryczne, na które będziemy zwracali uwagę w trakcie omawiania poszczególnych z nich. Przy pierwszej poprawce chcielibyśmy zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek. Poprawka pierwsza. Nadal nie mamy przedstawiciela Senatu. Proszę o stanowisko rządu odnośnie do poprawki pierwszej. Wszyscy posłowie mają wydrukowane te poprawki, więc myślę, że nie będziemy ich czytać. Poprawka pierwsza – Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechPaluch">Przed stanowiskiem rządu postaram się zaproponować, aby poprawkę nr 1 z uwagi na jej charakter, w szczególności doprecyzowujący i redakcyjny, przegłosować również z poprawkami, które enumeratywnie wymienię, jeśli pani przewodnicząca pozwoli. Proponujemy, aby łącznie z poprawką nr 1 przegłosować poprawki nr 19, 21–23, 38, 40–43, 46, 53–55 oraz 57–60.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Proszę o stanowisko rządu odnośnie do poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejGutMostowy">Stanowisko rządu do poprawki nr 1 – jesteśmy za jej przyjęciem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 1, wraz z propozycją Biura Legislacyjnego, aby przyjęcie tej poprawki wiązało się z przyjęciem poprawek nr 19, 21–23, 38, 40–43, 46, 53–55 oraz 57–60? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja przyjęła poprawkę nr 1.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki nr 2. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli się nie mylę, widziałem tam wyłożone stanowisko pana rzecznika. Chciałbym wysłuchać jego merytorycznego uzasadnienia. Wtedy łatwiej byłoby mi podjąć decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#UrszulaRusecka">Panie rzeczniku, mamy poprawkę w art. 2 pkt 3. Bardzo proszę, ministerstwo rekomenduje odrzucenie tej poprawki. Proszę o stanowisko rzecznika.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AdamAbramowicz">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, poprawka zdaniem rzecznika jest słuszna. Przepis ustawy przedłożonej przez pana prezydenta eliminuje z grona beneficjentów bonu małe firmy. Jestem rzecznikiem małych i średnich przedsiębiorców i muszę dbać o interesy tego sektora. Przepis, który mówi, że bon można realizować tylko wtedy, gdy organizowana jest impreza turystyczna powoduje, że muszą być przynajmniej dwie usługi turystyczne. Mamy taką sytuację, że wielu przedsiębiorców prowadzi jedną usługę turystyczną. Przykładowo przewodnicy, którzy się do mnie zgłosili, nie będą mogli być beneficjentami tej pomocy. Konstrukcja bonu polega na tym, że ma on pomagać branży turystycznej, a oczywiście przy okazji dać możliwość wypoczynku rodzinom z dziećmi. Wyłączeni byliby przewodnicy, organizatorzy spływów kajakowych, sprzedawcy noclegów i inni drobni przedsiębiorcy. Oczywiście mogliby użyć pewnego wytrycha i dogadywać się z biurem turystycznym, aby wejść do tego układu. Jeśli przewodnik będzie chciał uzyskać wsparcie z bonu i będzie szukał większego operatora turystycznego, np. biura turystycznego, za darmo ono tego nie zrobi, weźmie sobie jakąś prowizję. Przepis, który jest, eliminuje mikroprzedsiębiorców z grona firm, które mają uzyskać wsparcie. Wielu jest organizatorów turystyki, którzy realizują tylko jedną usługę. Jest pytanie – po co komplikujemy sprawę i przygotowujemy przepis o imprezie turystycznej?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AdamAbramowicz">Jak mogłem przeczytać, chodzi o to, żeby wyeliminować ewentualne patologie, bo ustawodawca przewiduje, że ktoś będzie chciał kombinować i zamiast usługi turystycznej będzie chciał odebrać pieniądze od kogoś, a im większa baza przedsiębiorców, tym większe zagrożenie. Proszę państwa, pragnę przypomnieć że od 2 lat obowiązuje nas wszystkich Konstytucja Biznesu, w której jest zapisana jako jedna z kardynalnych zasad „domniemanie uczciwości przedsiębiorcy”. Nie możemy konstruować przepisów prawa, zawsze mając na uwadze, że ktoś będzie chciał oszukiwać. Jeśli ktoś wystawi pustą fakturę, bo tylko taka jest możliwość wyciągnięcia pieniędzy z systemu, nie korzystając z usługi turystycznej, to jest po prostu zwykłym przestępcą. Będzie to normalnie ścigane karnie. Zakładamy, że zdecydowana większość przedsiębiorców to uczciwi ludzie, zgodnie z zasadami Konstytucji Biznesu i przyjętymi w cywilizowanych krajach ustaleniami. Te obawy moim zdaniem są przesadzone. Jeśli nie przyjmą państwo tej poprawki, bardzo wielu drobnych przedsiębiorców zostanie pozbawionych pomocy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AdamAbramowicz">W przypadku przewodników turystycznych w chwili obecnej sytuacja jest dramatyczna. Nie mają oni z czego dalej prowadzić swojej działalności gospodarczej. Tarcza na poziomie 100 mld zł... Na przykład pieniądze z PFR ich nie dotyczą, bo są samozatrudnieni i nie mają pracowników. Oczywiście mogliby skorzystać z innych tarcz, ale część z nich tego nie zrobiła, bo np. zima dla wielu z nich jest sezonem martwym i mieli np. zawieszoną działalność do marca. Wtedy ją owiesili. Fakt, że odwiesili ją w marcu, spowodował, że nie dostali pomocy z żadnej tarczy. Jeśli chcą państwo spojrzeć na całość turystyki, także na drobnych przedsiębiorców, ta poprawka powinna być przyjęta, o co w imieniu tych drobnych przedsiębiorców bardzo państwa proszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejGutMostowy">Oczywiście podtrzymujemy nasze stanowisko. Przede wszystkim chciałem wyjaśnić, że w żadnym przepisie tej ustawy nie ma zróżnicowania prawa do wykorzystania bonów w zależności od wielkości firmy. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza lub jednoosobowo prowadzona agroturystyka lub nawet obiekt noclegowy. Rzecznik raczył powiedzieć, że obiekty noclegowe w małych firmach nie będą mogły z tego skorzystać. Rząd miał też inne stanowisko, jeśli chodzi o zaprojektowanie ustawy w ten sposób, aby zapewnić precyzyjne skierowanie dużych budżetowych środków na poziomie 4 mld zł, aby trafiły do branży turystycznej. Chodziło o precyzyjnie ograniczenie tego do obiektów noclegowych i organizatorów turystyki. Chcę podać jako przykład, że bon turystyczny na Węgrzech ma ściśle określone proporcje – około 50% obiekty noclegowe, około 30% obiekty gastronomiczne i 20% obiekty transportowe. Taka jest intencja we wszystkich systemach bonów turystycznych na świecie, aby trafiały one precyzyjnie do branży turystycznej i aby likwidować podejrzenia o nieprawidłowe wykorzystanie bonu. Bardzo proszę o uzupełnienie mojej wypowiedzi pana dyrektora Dominika Borka.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DominikBorek">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeśli chodzi o kwestię brzmienia poprawki, która została zaproponowana, zwracam uwagę na konsekwencje, jakie niesie za sobą ta poprawka. Usługa turystyczna, zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o imprezach turystycznych stanowi: przewóz pasażerów lub zakwaterowanie lub wynajem pojazdów lub każdą inną usługę świadczoną podróżnemu. Kim jest podróżny? Jest to osoba, która jest uprawniona do podróżowania. W związku z tym każda inna usługa, która jest świadczona takiej osobie, to jest każda usługa, która w tym zakresie takiej osobie może być świadczona. Podam prosty przykład. Jako podróżny jadę z punktu A do B, razem ze sprzętem komputerowym. Sprzęt komputerowy po drodze się zepsuje i skorzystam w miejscu docelowym mojej podróży z usługi jego naprawy. Przy takiej definicji usługi turystycznej skorzystanie z naprawy sprzętu komputerowego również będzie usługą turystyczną. W związku z tym przyjęcie takiej poprawki spowoduje otworzenie katalogu na wszystkie usługi, jakie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić, jeśli chodzi o podróżnych. Przyjęcie rozwiązania, które dotyczy usług hotelarskich oraz imprez turystycznych było przyjęte z całą konsekwencją. Zarówno pakiet w postaci imprezy turystycznej, jak i usługa hotelarska dotyczą tylko i wyłącznie turysty. Turystą jest ten, który przynajmniej jeden nocleg spędza poza miejscem stałego zamieszkania. To jest konsekwencja tych przepisów. Dlatego regulacja tejże ustawy dotyczy turystów i do turystów się odnosi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejGutMostowy">Powiem jeszcze kilka słów w ramach uzupełnienia, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#UrszulaRusecka">Panie ministrze, dziś rozpatrujemy poprawki. Bardzo proszę, abyśmy dziś nie dyskutowali, bo dyskusja już się odbyła. Bardzo proszę o krótkie, jednozdaniowe uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejGutMostowy">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, dlatego chcieliśmy wprowadzić bardzo precyzyjne przepisy, aby program bonu turystycznego na stałe wpisał się w polski krajobraz. Jeśli ten program zostanie skompromitowany jakimiś bardzo niedobrymi rzeczami w najbliższych miesiącach i latach, polska turystyka, nawet drobna przedsiębiorczość, na zawsze będzie pozbawiona dofinansowania, gdyż te złe przykłady będą bardzo obecne w mediach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo proszę, pan rzecznik, jedno zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AdamAbramowicz">Krótko. Panie ministrze, cały czas prezentuje pan pogląd, że po pierwsze rodzice dzieci – bo dzieci same nie pojadą – o niczym innym nie marzą, tylko aby wykiwać państwo i naprawić sobie komputer, zamiast pojechać na wczasy. Po drugie, cały czas pan mówi, że przedsiębiorcy to też ludzie, którzy o niczym innym nie marzą, tylko aby wykiwać nasze państwo. Tak nie jest. Jeśli są takie drobne przypadki, choć tego sobie nawet nie wyobrażam, żeby ktoś chciał komputer naprawiać za ten bon, bo to jest wymienione jako usługa turystyczna, ale nawet gdyby, warto dać wszystkim możliwość realizacji bonu. Wyłączyliście państwo hotele. Dlaczego wyłączyliście je z kategorii imprez turystycznych? Czy są one jakimś szczególnym przypadkiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#UrszulaRusecka">Hotele nie są wyłączone, panie rzeczniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AdamAbramowicz">Nie są wyłączone z bonu, ale z imprezy turystycznej. Jest wyliczenie: hotele i organizatorzy imprez turystycznych. Została stworzona odrębna kategoria. Jeśli chcieli państwo zabezpieczyć się przed naprawą komputerów, to można było wymienić pozostałe branże, czyli: przewodników, organizatorów spływów kajakowych, pielgrzymek. Jeśli ktoś będzie chciał pojechać turystycznie na pielgrzymkę, z tego bonu nie skorzysta. Niestety tak to wygląda. Trzeba kombinować, łączyć tę usługę pielgrzymki z czymś innym.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AdamAbramowicz">Panie ministrze, jeśli zostawicie ten przepis, to panu gwarantuje, że takie kombinacje będą. Mała firma będzie musiała zapłacić haracz dużej firmie, aby otrzymać bon, albo będzie kombinowała, że przewodnik to będą dwie usługi. Teraz trochę przesadzam, ale pokazuję państwu, jak to może być zorganizowane. Przykładowo: zorganizowanie zwiedzania Krakowa z hejnałem mariackim na końcu. To dwie usługi. Zamiast komplikować, trzeba upraszczać i traktować przedsiębiorców i obywateli jak ludzi uczciwych. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Zamykam dyskusję nad punktem drugim. Tak jak powiedziałam, decydujemy o przyjęciu poprawki – za lub przeciw. Poprawki były przegadane w Senacie, dlatego proponuję, abyśmy przeszli do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki drugiej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Pytanie było sformułowane: kto jest za przyjęciem tej poprawki, kto jest przeciw przyjęciu tej poprawki, czyli za odrzuceniem, i kto się wstrzymał. Zamykam głosowanie. Bardzo proszę o podanie wyniku. Głosowało 33 posłów, za przyjęciem poprawki było 13, przeciw 20, nikt się nie wstrzymał. Komisja odrzuciła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki trzeciej. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne, rozumiem, że też ją grupujemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechPaluch">Oczywiście. Szanowni państwo, poprawka nr 3 ma charakter merytoryczny i związane z nią są następujące poprawki, które należałoby poddać pod głosowanie łącznie: nr 4, 8, 14, 17, 33, 36, 61 i 62.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejGutMostowy">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#UrszulaRusecka">Głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3, z konsekwencjami, czyli razem z poprawkami nr 4, 8, 14, 17, 33, 36, 61 i 62? Prosimy o wyświetlenie głosowania, bo się nie wyświetla. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyniku. Głosowało 33 posłów, 15 było za, 18 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Komisja Polityki Społecznej i Rodziny odrzuciła poprawkę trzecią, z konsekwencjami.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki nr 5. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JarosławLichocki">Pani przewodnicząca, poprawkę nr 5 proponujemy głosować łącznie z poprawkami nr 12, 18, 20, 31, 44, 47, 51 i 63.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejGutMostowy">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełMucha">Jeśli można, w imieniu wnioskodawcy też opiniujemy to negatywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Przejdziemy do głosowania poprawki piątej. Przypomnę, że poprawkę nr 5 głosujemy łącznie z poprawkami nr 12, 18, 20, 31, 44, 47, 51 i 63. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników. Głosowało 33 posłów, 14 było za, 19 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Komisja odrzuciła poprawkę piątą razem z konsekwencjami.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki szóstej. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WojciechPaluch">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, biuro proponuje, aby poprawkę nr 6 głosować łącznie z poprawkami nr: 7, 9, 10, 13, 16, 34, 35, 39 i 48.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PawełMucha">Pozytywne, w imieniu wnioskodawcy. Przypominam, że to projekt pana prezydenta Andrzeja Dudy.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję za przypomnienie. Wszyscy pamiętamy, że to jest projekt prezydencki. Pracowali państwo również z rządem. To jest przykład dobrej współpracy między panem prezydentem i rządem, na kolejne 5 lat.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#UrszulaRusecka">W związku z tym mam pytanie: czy jest sprzeciw Wysokiej Komisji wobec przyjęcia poprawki nr 6 wraz z poprawkami nr 7, 9, 10, 13, 16, 34, 35, 39 i 48? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 6 wraz z poprawkami nr: 7, 9, 10, 13, 16, 34, 35, 39 i 48.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy dalej. Poprawki siódmą, ósmą, dziewiątą, dziesiątą mamy już przyjęte, teraz rozpatrujemy poprawkę jedenastą. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WojciechPaluch">Pani przewodnicząca, proponowalibyśmy, aby poprawkę nr 11 głosować łącznie z poprawkami nr: 15, 32, 37, 45 i 49.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#UrszulaRusecka">Dziękuję. Pytam w takim razie o stanowisko wnioskodawców. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PawełMucha">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, to jest trafna poprawka, gdyż prowadzi do objęcia bonem turystycznym tych wszystkich dzieci, które znajdują się w ramach przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w tym gronie, w którym pierwotnie były nim nieobjęte, i rozszerzenia bonu na wszystkie dzieci, które są w koordynacji. To jest poprawka, która jest zasadna i była popierana przez pana prezydenta w toku prac w Senacie. Była też popierana przez rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 11, którą należy przegłosować wraz z poprawkami nr 15, 32, 37, 45 i 49? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja przyjęła poprawkę nr 11 wraz z poprawkami nr 15, 32, 37, 45 i 49.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#UrszulaRusecka">Poprawka nr 12 przegłosowana była z poprawką nr 5. Lekko się pogubiłam. Teraz poprawka nr 24. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WojciechPaluch">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, to również poprawka o charakterze merytorycznym, z którą bezpośrednio związana jest poprawka nr 26. Prosilibyśmy o głosowanie łączne. Jest to również zgodne z uzasadnieniem do uchwały Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Stanowisko wnioskodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PawełMucha">Pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 24 wraz z poprawką nr 26? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 24 wraz z poprawką nr 26.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki nr 25. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WojciechPaluch">Pani przewodnicząca, szanowni państwo również w tym przypadku zgłaszamy propozycję łącznego głosowania poprawki nr 25 z poprawkami nr 29, 50 i 56.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę o stanowisko wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AnnaSurówkaPasek">Jesteśmy za odrzuceniem tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#UrszulaRusecka">Jesteśmy przy poprawce nr 25. Odrzucając poprawkę nr 25, odrzucamy również poprawki nr 29, 50 i 56. Bardzo proszę o przygotowanie się do głosowania. Kto z pan i panów posłów jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#TadeuszTomaszewski">Prosilibyśmy stronę wnioskującą o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AnnaSurówkaPasek">Po pierwsze, nie ma tu potrzeby wykreślania wyrazu „w szczególności”. Miało być przykładowo podane miejsce, w którym ta informacja, o której mowa w art. 8, była zamieszczona.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MagdalenaBiejat">Jak rozumiem, głosujemy całą grupę poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#UrszulaRusecka">Jest konsekwencja, one się ze sobą wiążą.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MagdalenaBiejat">Tak, ale przykładowo poprawka nr 29 umożliwia powrót na listę firm, które mogą świadczyć usługi.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AnnaSurówkaPasek">Nie, to zupełnie co innego. Wykreślenie zdania: „ponowna rejestracja na profilu teleinformatycznym nie jest możliwa” dotyczy sytuacji, gdy ktoś został wykreślony z rejestru prowadzonego przez POT i toczy się postępowanie dotyczące słuszności tej decyzji. Na czas postępowania ta osoba musi mieć uniemożliwioną ponowną rejestrację. Nie może dojść do sytuacji, że POT jako sankcję zastosował wykreślenie kogoś z rejestru, a ta osoba korzystając z tego, że postępowanie trwa np. 2 tygodnie, wpisuje się do rejestru i zaczyna realizować płatności za pomocą bonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 25? Chodzi o grupę poprawek – poprawkę nr 25 łącznie z poprawkami nr 29, 50 i 56. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Bardzo proszę o podanie wyników. Głosowało 32 posłów, za przyjęciem poprawki było 12, przeciw 17, 3 osoby wstrzymały się od głosu. Komisja odrzuciła poprawkę nr 25 wraz z poprawkami nr 29, 50 i 56.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki nr 27. Czy jest sprzeciw…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WojciechPaluch">Pani przewodnicząca, z poprawką nr 27 łączy się bezpośrednio, z uwagi na charakter merytoryczny, poprawka nr 28. Postulowalibyśmy, aby obie poprawki były przegłosowane łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Stanowisko rządu do poprawki nr 27 i 28?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PawełMucha">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#UrszulaRusecka">Moglibyśmy nie głosować, gdyby nie było sprzeciwu. Sformułuję pytanie tak: czy jest sprzeciw wobec odrzucenia tej poprawki? Jest sprzeciw. W takim razie głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 27 z konsekwencją, z poprawką nr 28? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Bardzo proszę o podanie wyników. Głosowało 33 posłów, za przyjęciem poprawek było 14, przeciw 18, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 27 wraz z konsekwencją – poprawką nr 28.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do kolejnej poprawki. To poprawka nr 30. Biuro Legislacyjne jej nie grupuje. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PawełMucha">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#UrszulaRusecka">Opinia jest negatywna. Czy jest sprzeciw wobec odrzucenia tej poprawki? W takim razie głosujemy poprawkę nr 30. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 30? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Bardzo proszę o podanie wyników. Głosowało 33 posłów, za przyjęciem poprawki było 15, przeciw 18, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 30.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do kolejnej poprawki. To poprawka nr 52. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne jej nie grupuje. Proszę o opinię wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PawełMucha">Wiem, że w tej sprawie w imieniu rządu zgłaszał się pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejGutMostowy">W imieniu rządu opinia do tej poprawki jest negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#UrszulaRusecka">Czy jest sprzeciw wobec odrzucenia tej poprawki? W takim razie głosujemy poprawkę nr 52. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 52? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#UrszulaRusecka">Głosowało 33 posłów, za przyjęciem poprawki było 12, przeciw 21, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 52.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do poprawki nr 64. Bardzo proszę, wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PawełMucha">W tym zakresie opiniujemy ją negatywnie. Intencja, która jest wyrażona w przepisie art. 47a, jest już skonsumowana w treści ustawy. Nie ulega wątpliwości, że ten przepis byłby superflu. Taki skutek, jaki sugeruje intencja zgłaszającego poprawkę, i tak wynika z dotychczasowego brzmienia ustawy. Co więcej naszym zdaniem proponowany przepis art. 47a jest wadliwie skonstruowany i konsekwencje wprowadzenia go do ustawy byłyby negatywne. Dlatego nasze stanowisko jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec stanowiska wnioskodawców, aby tę poprawkę odrzucić? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 64.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#UrszulaRusecka">Poprawka nr 65. Bardzo proszę, stanowisko wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejGutMostowy">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#UrszulaRusecka">Czyli rząd przyjmuje poprawkę nr 65. Wnioskodawcy zgodnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PawełMucha">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#UrszulaRusecka">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 65? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja przyjęła poprawkę nr 65.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#UrszulaRusecka">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie uchwały Senatu w sprawie ustawy o Polskim Bonie Turystycznym z druku nr 449. Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, aby tak jak do tej pory sprawozdawcą była pani poseł Teresa Wargocka. Czy pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#TeresaWargocka">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#UrszulaRusecka">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam, że Komisja wybrała panią poseł Teresę Wargocką na sprawozdawcę Komisji. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#UrszulaRusecka">Informuję, że zgodnie z uchwałą Sejmu z dnia 26 marca br. w sprawie zmiany regulaminu Sejmu urzędowym stwierdzeniem przebiegu obrad posiedzenia Komisji odbytego z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość jest zapis audiowizualny. Bardzo serdecznie dziękuję państwu ministrom z Kancelarii Prezydenta, przedstawicielom rządu. Myślę, że ten bon, jeśli uchwalimy go szybko na sali plenarnej, będzie do wykorzystania dla dzieci z polskich rodzin jeszcze w te wakacje i wesprze branżę turystyczną. Bardzo dziękuję. Jeszcze pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PawełMucha">Bardzo dziękuję państwu za sprawne procedowanie. Ufamy, że te rozwiązania będą mogły wejść w życie w lipcu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#UrszulaRusecka">Dziękujemy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>