text_structure.xml
26 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełOlszewski">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełOlszewski">Panowie ministrowie, panowie posłowie, panie ministrze, witam panie i panów posłów oraz wszystkich zaproszonych gości. W szczególności witam pana ministra wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełOlszewski">Informuję, że posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Zasady logowania państwo znają. Proszę o zalogowanie się.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełOlszewski">Sprawdzimy kworum. Proszę o naciśnięcie dowolnego przycisku. Sekretariaty Komisji proszę o informację, kiedy będziemy gotowi. Czy mamy kworum? Dziękuję serdecznie. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełOlszewski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy (druki nr 2093 i 2094).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PawełOlszewski">Dzisiaj odbyło się drugie czytanie projektu ustawy. Sejm skierował zgłoszone poprawki do Komisji w celu przygotowania sprawozdania. Przystępujemy do ich rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PawełOlszewski">Poprawka nr 1 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrKról">Pan legislator sygnalizował jakąś uwagę, dlatego czekam.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechPaluch">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przed omówieniem poprawki nr 1, jeżeli państwo pozwolą, chcielibyśmy zabrać głos. W odniesieniu do tej poprawki proponujemy rozważenie jej wycofania z uwagi na to, że jest to tylko i wyłącznie konsekwencja ewentualnego przyjęcia poprawki nr 12. W ramach naszych obowiązków będzie zapisany właściwy tytuł z właściwym odnośnikiem informującym ewentualnie o zmienianiu innych aktów normatywnych tą właśnie ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję. Stanowisko rządu. Panie pośle Szczepański, naprawdę proszę po kolei.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejBittel">Jeżeli takie jest stanowisko legislatorów, oczywiście przyjmujemy. Poprawkę zgłosiliśmy z ostrożności legislacyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. A co w związku z tym z poprawką nr 12, którą należałoby głosować łącznie z tą poprawką?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechPaluch">W swoim czasie będzie głosowana zgodnie z kolejnością, kiedy dalej będziemy rozpatrywać poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełOlszewski">Okej. Poprawka nr 12 nie jest wycofana.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechPaluch">Tak. Prosimy o rozpatrywanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisje zaakceptowały...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrKról">Panie przewodniczący, w związku z tym wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2 zgłoszonej przez klub parlamentarny...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#CezaryGrabarczyk">Panie przewodniczący, wycofuję tę poprawkę, ponieważ w dniu wczorajszym w istocie tożsama została wprowadzona do tekstu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Poprawka nr 3 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejBittel">Rząd popiera tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Poprawkę należy głosować łącznie z poprawkami od nr 4 do nr 6. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisje zaakceptowały poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PawełOlszewski">Poprawka nr 7 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#CezaryGrabarczyk">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełOlszewski">Oczywiście popieramy. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejBittel">Rząd nie popiera poprawki. Na tym etapie nie możemy poprzeć tego typu rozwiązania, chociaż oczywiście, tak jak wczoraj państwu tłumaczyłem, to nie jest ostatnia interwencja w zakresie transportu drogowego, morskiego czy kolejowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełOlszewski">Poprawkę tę należy głosować łącznie z poprawką nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#CezaryGrabarczyk">Czas to pieniądz, panie ministrze. Warto brać pod uwagę ten argument.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 7 i nr 9. Proszę o wyświetlenie pulpitu do głosowania.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PawełOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek? Kto jest za? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PawełOlszewski">Głosowało 35 posłów. Za było 17 posłów, przeciw było 17 posłów, 1poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PawełOlszewski">Poprawki nie uzyskały akceptacji.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejBittel">Rząd popiera poprawkę Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełOlszewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisje również zaakceptowały tę poprawkę. Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 10 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejBittel">Identyczne uzasadnienie jak przy poprzedniej poprawce Platformy Obywatelskiej. Na tym etapie nie popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan poseł wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#CezaryGrabarczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, panie ministrze, naprawdę nie wolno nam czekać. Dzisiaj mija dwudziestu ósmy dzień od rozpoczęcia agresji. Jeżeli nie podejmiemy działań na poziomie europejskim, a zgodnie z informacjami, które uzyskaliśmy od pana ministra, takie działania nie zostały jeszcze skutecznie podjęte, nie zamkniemy granicy dla TIR-ów, które wożą zaopatrzenie. Proszę o zmianę stanowiska. To przecież jest tylko zobowiązanie Rady Ministrów do podjęcia aktywnej działalności w organach europejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan minister Adamczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Wysokie Prezydia, Wysokie Komisje, szanowni państwo, w związku z poprawką zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej pragnę poinformować, że w tym zakresie już dużo wcześniej zostały podjęte działania. Są one finalizowane, w części zostały sfinalizowane, w części są finalizowane. W dniu dzisiejszym pani komisarz do spraw transportu Unii Europejskiej Adina Vălean otrzymała wspólne wystąpienie Polski, Litwy, Łotwy i Estonii w sprawie restrykcji dotyczących międzynarodowego transportu samochodowego oraz transportu morskiego. Stanowisko naszych państw zostało ustalone, wynegocjowane w ubiegłym tygodniu. To z naszej inicjatywy, z inicjatywy naszego rządu, z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury takie stanowisko zostało ustalone przez wspomniane państwa.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejAdamczyk">Pragnę poinformować, że rozmowy na ten temat toczyły się dużo wcześniej. W ubiegłym tygodniu musieliśmy znaleźć dogodny czas dla podjęcia tego typu działań, działań w zakresie restrykcji dotyczących między innymi transportu samochodowego, patrząc na to, żeby wszystkie strony w konsensusie poparły takie stanowisko, a nie zawsze było to takie oczywiste. Kiedy rozmawiałem z ministrami transportu Litwy, Łotwy, Estonii, a także i Finlandii, której jak państwo tutaj zauważacie, nie wymieniłem, dlatego że Finlandia ostatecznie nie zdecydowała się wspólnie wystąpić do Komisji Europejskiej z takim wnioskiem, znaleźliśmy konsensus, znaleźliśmy porozumienie. Pani komisarz Adina Vălean, zgodnie z tym, co deklarowała na konferencji prasowej w poprzednią sobotę, czyli przed dziesięcioma dniami w Przemyślu, kiedy to z ministrami transportu Unii Europejskiej oraz z panią komisarz wizytowaliśmy granicę, punkty, które odprawiają uchodźców, kiedy byliśmy na dworcu w Przemyślu, kiedy ogłaszaliśmy wspólne działania związane z ustaleniem sztafety transportowej dla dywersyfikacji, dla możliwego, najbardziej płynnego rozwiezienia uchodźców po państwach Unii Europejskiej w miejsca docelowe, tam, gdzie tego sobie życzą, odpowiedziała bardzo wyraźnie, że takie działania zostaną podjęte wówczas, kiedy będzie zgoda wszystkich rządów Unii Europejskiej. Działania te ostatecznie muszą zostać podjęte na poziomie rządów państw unijnych, członków Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejAdamczyk">A więc poprawka, która jest zgłaszana do projektu ustawy, jest poprawką, która jest zdezaktualizowana pod względem czasowym. Oczywiście byłaby jak najbardziej właściwa jeszcze przed trzema tygodniami, może przed dwoma tygodniami. Dzisiaj jest to już działanie post factum. Wobec tego przyłączam się do głosu pana ministra Andrzeja Bittela, żebyście państwo odstąpili od tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan poseł przewodniczący wnioskodawca musiał opuścić posiedzenie, bowiem reprezentuje jednego z posłów na forum Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. W związku z tym nie czuję się upoważniony, uprawniony do tego, żeby poprawkę wycofać. Pan poseł Szczepański, na pewno?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WiesławSzczepański">Tak. Mam pytanie, panie ministrze, czy wystąpienie to jest jawne. Czy jako Komisja moglibyśmy je uzyskać? Gdybyśmy je uzyskali, to wtedy rzeczywiście może przed samym głosowaniem, panie pośle, pan przewodniczący wycofałby poprawkę. Mogłoby tak być, gdybyśmy dostali ewentualnie kserokopię pisma, pod warunkiem że nie jest ono utajnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, oczywiście mamy tutaj to wystąpienie. Dysponuję wystąpieniem w oryginale, dysponuję jego tłumaczeniem roboczym. W dniu wczorajszym wystąpienie zostało podpisane przez ministrów transportu Litwy, Łotwy, Estonii. Ja też miałem zaszczyt złożyć podpis pod wspólnym wystąpieniem. W dniu dzisiejszym wystąpienie jest już na biurku pani komisarz Adiny Vălean. Śmiem twierdzić, że pani komisarz dzisiaj, najpóźniej jutro rano wystąpi do odpowiednich organów, do Rady Unii Europejskiej właśnie z tym wnioskiem. List, nasze stanowisko, zarazem nasze wezwanie zostało skierowane również do wszystkich ministrów transportu Unii Europejskiej. Pragnęliśmy, żeby informacje te szeroko się rozlały. Mamy nadzieję, że tutaj znajdziemy wsparcie dla tychże działań w zakresie restrykcji nałożonych na transport drogowy, międzynarodowy transport drogowy, jak również na transport morski.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejAdamczyk">Jeżeli pan przewodniczący i pan poseł sobie życzą, oczywiście wystąpienie jest do państwa dyspozycji. Możemy je tutaj rozpowszechnić. Nie jest ono przekazywane w żadnym trybie zastrzeżonym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Niemniej nie jestem uprawniony do tego, żeby wycofywać poprawkę złożoną przez posła wnioskodawcę z naszego klubu. W związku z tym musimy ją rozpatrzeć. Proszę o wyświetlenie pulpitu do głosowania.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PawełOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PawełOlszewski">Głosowało 44 posłów. Za było 16 posłów, 23 było przeciw, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PawełOlszewski">Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 11 zgłoszonej przez Polskę 2050. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejBittel">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan poseł Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Polska 2050. Rzeczywiście nasza poprawka również zmierza do wprowadzenia ograniczeń w zakresie przewozu towarów przez firmy rosyjskie i białoruskie. Jest to mechanizm podobny do tego, który był zastosowany w przypadku lotnictwa. Oczywiście przyjmując tutaj te wyjaśnienia, które pan minister przed chwilą złożył Wysokim Komisjom, muszę powiedzieć, że jednak w przypadku lotnictwa ścieżka wyglądała inaczej. Tu mogę powiedzieć, że zgodnie z oczekiwaniami rząd podjął szybką decyzję i dopiero później zakaz został poszerzony o inne państwa Unii Europejskiej. Stoimy na stanowisku, że mocny sygnał jest potrzebny. Prosimy o przyjęcie poprawki, która wprowadza odpowiednie przepisy i decyzje w tym zakresie leżące w rękach ministra właściwego do spraw transportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Przystępujemy do rozpatrzenia. Proszę, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PiotrKról">Przepraszam, z dużą uwagą słuchałem uzasadnienia. Muszę powiedzieć, że jest to zadziwiająca poprawka. Otóż przyjmując logikę, która towarzyszy złożeniu poprawki, Rzeczpospolita Polska miałaby przyjąć taką oto politykę, że uznaje za całkowicie normalną sytuację, że rosyjskie firmy dokonują zakupów, a następnie zakupy te są przewożone rosyjskimi ciężarówkami przez teren Rzeczypospolitej, i to Polska bierze na siebie odpowiedzialność za zakupy, które zostały dokonane głównie za polską zachodnią granicą, czyli w Niemczech, w Holandii, we Francji etc., etc. Jakby tego jeszcze było mało, państwo polskie ma ponosić odpowiedzialność finansową, jeżeli potencjalne restrykcje uderzą w polskie firmy transportowe. Rozumiem, że nie każdy musi mieć dokładne rozeznanie, jak wygląda rynek transportowy w Europie, takiego obowiązku nie ma, natomiast chciałbym tylko powiedzieć, że część firm rosyjskich jest zarejestrowanych w krajach bałtyckich. To po pierwsze. Tak więc w sposób automatyczny to dziwaczne rozwiązanie by ich nie objęło.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PiotrKról">Jest zupełnie proste, rozsądne, jedyne racjonalne rozwiązanie, dlatego że jak się chce rozwiązać jakiś problem, to trzeba walczyć z przyczyną. Przyczyną tego czegoś, z czym mają walczyć poprawki, jest to, że rosyjskie ciężarówki, rosyjskie firmy mogą swobodnie nabywać towary za polską zachodnią granicą. A więc może ktoś zaproponowałby jakieś rozwiązanie, może zaapelowałby do różnych firm, które znajdują się na Zachodzie, żeby jednak nie finansowały Rosji, która teraz prowadzi brutalną wojnę z Ukrainą i ciągle przelewa ukraińską krew, a my byśmy nie udawali, że nie widzimy, gdzie jest problem. Żadna rosyjska ciężarówka, która wjeżdża na teren Polski i wraca na teren Federacji Rosyjskiej, nie wiezie powietrza, tylko wiezie towary najczęściej z Europy Zachodniej. W mojej ocenie próbujemy rozwiązać problem, którego w żaden sposób Rzeczpospolita Polska nie stworzyła ani nie wykreowała. Jeżeli ktoś chce ów problem rozwiązać, to wystarczy nie sprzedawać towarów Rosjanom. Być może wojna w ten sposób też się skróci, jak ich gospodarka przestanie być w taki sposób zasilana.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PiotrKról">Uważam, że ten głos powinien wybrzmieć. Rozumiem, że przynajmniej do jakiegoś momentu zgadzamy się, że Ukrainę trzeba wspierać. Każdy to robi, tak jak umie. Natomiast rozwiązania polegające na tym, że my będziemy udawali, że nie wiemy, kto Rosjanom sprzedaje towary, a następnie będziemy próbowali ten problem rozwiązać za kogoś innego, jest w mojej ocenie, najdelikatniej mówiąc, niestosowne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Panie pośle, był głos za.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławSuchoń">Jedno...</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PawełOlszewski">Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławSuchoń">Pan poseł dał ewidentny dowód tego, że nic kompletnie...</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PawełOlszewski">Panie pośle, był głos za, był głos przeciw. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki. Zawsze przyjmowaliśmy taką... Jeszcze pan minister, ale proszę krótko, dlatego że argumenty zostały już wyłożone. Mam wrażenie, że nikt wzajemnie siebie nie przekona.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejAdamczyk">Nie pragnę w tym momencie nikogo przekonywać, pragnę uzupełnić informacje. Uważam, że ich brak albo niepełne informacje stanowią podstawę do sporządzenia i przedłożenia takiej poprawki. Otóż ruch w samochodowym transporcie międzynarodowym na kierunku Wschód – Zachód z przekroczeniem granicy białoruskiej nie odbywa się tylko i wyłącznie za przyczyną białoruskich czy rosyjskich samochodów ciężarowych. Ponadto trzeba pamiętać, że granica polsko-białoruska nie jest jedyną granicą z Unią Europejską, która przekraczana jest przez samochody jadące z towarem w kierunku Białorusi i Rosji. Polsko-białoruska granica to trzy przejścia samochodowe, o ile dobrze pamiętam, natomiast granica Litwy odpowiednio z Białorusią, Łotwy z Rosją i Estonii z Rosją to jest jedenaście drogowych przejść granicznych.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#AndrzejAdamczyk">Ponadto pragnę tutaj poinformować wnioskodawców, że chociażby wyniki kontroli Inspekcji Transportu Drogowego, kontroli przeprowadzonej pomiędzy 24 lutym a 22 marca br. wskazują, że na polskich drogach skontrolowano około 3000 samochodów rosyjskich i białoruskich jadących z towarem na Wschód, natomiast pozostałych samochodów z innych państw było 3700. Ponadto wnioskodawcom oraz panu posłowi chciałbym przekazać informację, że przed tygodniem – tutaj odwołuję się do informacji przekazanej mi przez ministra transportu Estonii – na przejściu granicznym estońsko-rosyjskim kolejka TIR-ów wynosiła ponad 20 kilometrów, umownie mówię TIR-ów, kolejka samochodów ciężarowych, które zamierzały wjechać na terytorium Rosji. A więc gdyby ta poprawka miała być skuteczna, musiałaby obejmować wszystkie samochody jadące z towarem na Wschód.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#AndrzejAdamczyk">Ponadto, panie pośle, proszę nie porównywać decyzji związanej z zamknięciem przestrzeni powietrznej do decyzji związanej z nałożeniem restrykcji na lądowy transport samochodowy realizowany w relacji Wschód – Zachód, wiążący się z przekroczeniem granicy białoruskiej czy też rosyjskiej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Proszę o wyświetlenie pulpitu do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MirosławSuchoń">Tylko dopowiem, że chodzi o transport i drogowy...</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PawełOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MirosławSuchoń">... i kolejowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PawełOlszewski">Panie pośle, jesteśmy w trakcie głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 11? Kto jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MirosławSuchoń">Kolej cały czas będzie jeździć z ruskim węglem.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PawełOlszewski">Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PawełOlszewski">Głosowało 37 posłów. Za było 14 posłów, przeciw było 20 posłów, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PawełOlszewski">Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#PawełOlszewski">Poprawka nr 12 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejAdamczyk">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisje zaakceptowały poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PawełOlszewski">Rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WiesławSzczepański">Mam pytanie. Jak rozumiem, w takim razie poprawki nr 1 nie będzie. Tak? Skoro przyjęliśmy poprawkę nr 12?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PawełOlszewski">Poprawka nr 1 została wycofana.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PiotrKról">Tak. Poprawka nr 1 została wycofana.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WiesławSzczepański">Rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PawełOlszewski">Rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PawełOlszewski">Musimy dokonać jeszcze wyboru posła sprawozdawcy. Dotychczas był to pan poseł Król. Czy jest wola kontynuowania tej misji?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PiotrKról">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PawełOlszewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisje dokonały wyboru pana posła Króla jako sprawozdawcy Komisji. Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PawełOlszewski">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejKościk">Panie przewodniczący, nie udzielił mi pan głosu. Zgłaszałem się, ale posiedzenie uległo zamknięciu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>