text_structure.xml
25.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#HenrykKowalczyk">Zwracam się do wszystkich posłów członków Komisji Finansów Publicznych – tych, którzy kontaktują się z nami zdalnie, i tych, którzy są obecni na sali. Proszę o zalogowanie się, a sekretariat proszę o uruchomienie próbnego głosowania. Kod jest ten sam, który był rano, nie wczorajszy, tylko dzisiejszy, przysłany o godzinie ósmej z minutami. Wyłączamy głosy, to wtedy się nie zakłóca. Tak, spokojnie. Czekamy po to, żeby zmobilizować wszystkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, jeszcze jedno. Zanim pan przewodniczący rozpocznie, poprosiłabym o to, abyśmy mogli otrzymać poprawki do tarczy 4.0, dlatego że one dzisiaj zostały złożone. Obojętnie, czy one są już w zestawieniu poprawek przygotowanym przez Biuro Legislacyjne, mogą nam państwo dać surowe, aby się do tego można było przygotować na kolejne posiedzenie i aby nie otrzymywać ich przed samym tym dniem. Dzisiaj one do końca debaty powinny być złożone u marszałek Sejmu i takie powinien otrzymać pan przewodniczący Komisji. Chcielibyśmy poprosić, aby te poprawki można było dzisiaj otrzymać.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawki zostały złożone, oczywiście, przez wszystkie kluby. Nie mam w dyspozycji wszystkich poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale to marszałek ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HenrykKowalczyk">Ale marszałek pewnie dopiero zrobi zestawienie i jutro...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie musi zrobić zestawienia. Chcemy mieć kopię. Pan przewodniczący nie mówi, że upłynął z godziną debaty... Panie przewodniczący, z zakończeniem debaty powinny być doręczone wszystkie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak, wszystko jest jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Państwo o tym doskonale wiedzą. Pamiętam, jak w przeszłości składałam poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HenrykKowalczyk">Są doręczone, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dlatego chcemy mieć takie, jakie one są, bez zestawienia poprawek, żeby po prostu wiedzieć, o jakiej materii rozmawiamy. To jest sensowne. Na jawności procedowania powinno to polegać. Nie powinny one być jeszcze trzy czy ileś dni oddzielnie u pani marszałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, tylko jeśli one w obecnej chwili mogą być skanowane, a to kilkaset stron, to skany są puszczone, więc nie sądzę, żeby to było dobre rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale my tego chcemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HenrykKowalczyk">Ale to jest praktycznie niewykonalne w obecnej chwili przez sekretariat obsługujący posiedzenia Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dlaczego nie? A dlaczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HenrykKowalczyk">Dlatego, że nigdy tak nie było i to jest niemożliwe. Pani przewodnicząca, pani nie rozumie, co to jest skan i puszczenie skanu?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę pana, mam w tej chwili trzy kontrole i wszystko się skanuje, wszystko się przesyła. To jest rzecz normalna dla takiej instytucji jak Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#HenrykKowalczyk">Tym bardziej że za chwilę będą opracowane treściowo. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#HannaGillPiątek">Zanim zaczniemy, bo rozumiem, że jeszcze nie zaczynamy, to chciałam...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak, już zaczynamy, ale proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HannaGillPiątek">To formalny wniosek, bo skany poprawek itd. lądują nam na stałym dostępie do internetu (SDI). Z SDI nie da się ich dalej przesłać ani wyjąć, ani nic z nimi zrobić. Czy to możliwe, żebyśmy dostawali je również mailem albo żeby kluby je dostawały? Po prostu wtedy będziemy mieli wsparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HannaGillPiątek">Tak? Mailem. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HenrykKowalczyk">Jak jest zestaw poprawek, to sekretariat Komisji roześle mailem do wydrukowania. Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#HannaGillPiątek">Zweryfikuję to, czy się da.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HenrykKowalczyk">Jeszcze przypominam w ostatniej chwili. Kończymy za chwilę próbne głosowanie. Proszę o wyniki. Dziękuję. Głosowało 42 posłów, a więc na podstawie głosowania stwierdzam, że jest kworum. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Na podstawie próbnego głosowania stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#HenrykKowalczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych (druk nr 383 i sprawozdanie Komisji z druku nr 392).</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#HenrykKowalczyk">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#HenrykKowalczyk">Witam pana ministra finansów Tadeusza Kościńskiego, który osobiście jest dzisiaj już po raz drugi na posiedzeniu naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#HenrykKowalczyk">Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję również, że zgłaszania się do zabrania głosu należy dokonywać przez sekretariat Komisji przez adres mailowy i telefonicznie. Już nie będę powtarzał.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#HenrykKowalczyk">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Dziś na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych (druki nr 383 i 392). W czasie drugiego czytania zgłoszono 8 poprawek. Sejm skierował projekt ustawy wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#HenrykKowalczyk">Rozpatrywanie poprawek będzie odbywało się w następującym porządku – ewentualnie uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, przedstawienie stanowiska rządu, ewentualnie uwagi Biura Legislacyjnego, głos za, głos przeciw i głosowanie nad poprawką. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji procedowania? Nie ma. Dziękuję. Stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#HenrykKowalczyk">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia poprawek. Ponieważ Biuro Legislacyjne sugeruje połączyć niektóre poprawki, więc może najpierw oddam głos biuru, żeby już później uzasadnienie dotyczyło pakietu poprawek. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekMarkiewicz">Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący. Proponujemy, aby poprawkę nr 1 przegłosować łącznie z poprawkami nr 2–7, natomiast poprawkę nr 8 odnośnie do terminu wejścia w życie przegłosować osobno. Po pierwsze to jest blok połączony tematycznie, natomiast ostatnia poprawka odnośnie do terminu wejścia w życie może być przegłosowana niezależnie. Dziękuję. Nie mamy innych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Czy wnioskodawcy też wyrażają taką opinię? To dotyczy tak naprawdę jednego i drugiego tematu. Proszę bardzo, wobec tego pani przewodnicząca w imieniu wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HenrykKowalczyk">Proszę bardzo, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rząd zaproponował nowy projekt całkowicie oderwany od dotychczas obowiązujących przepisów ustawy o finansach publicznych. My jednak chcielibyśmy powrócić do tego zapisu w kontekście stabilizującej reguły wydatkowej i wprowadzić poprawki nr 1–7 właśnie w formule obowiązującej dotychczas ustawy o finansach publicznych, wskazując m.in. jaka kwota wydatków powinna być objęta stabilizującą regułą wydatkową. Dotyczy to poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#KrystynaSkowrońska">Proponujemy także, aby w poprawce nr 6, bo o wszystkich poprawkach szczegółowo nie będę mówić... Jest to rzecz niezwykle ważna dla jawności życia publicznego. Proponujemy, aby minister finansów przedstawiał komisji właściwej czy do spraw budżetu oraz Najwyższej Izbie Kontroli kwotę wydatków, kosztów podmiotów, które zostały określone, że wchodzą do wyliczenia stabilizującej reguły wydatkowej oraz przebieg planowanych działań dyskrecjonalnych. Zależy nam na dwóch terminach, aby Sejm miał kontrolę nad realizacją wydatków. Tak jak Sejm ma kontrolę, ustalając budżet i zajmując się wykonaniem budżetu, tak w tym przypadku proponujemy, aby termin przedstawienia wydatków za pierwsze półrocze był do 10 września. To obejmuje poprawka nr 6. Proponujemy także, aby badanie wykonania budżetu za dany rok wykonane przez NIK obejmowało również informację o prawidłowości wydatków, ale także wydatków dyskrecjonalnych. To jest rzecz dla nas ważna i istotna.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#KrystynaSkowrońska">Konsekwencją tego, że chcemy, aby taką informację na półrocze, czyli do 10 września, otrzymywali od rządu parlament, ale i NIK, tak w tym przypadku proponujemy... W tych poprawkach mówimy o opinii NIK do wydatków dyskrecjonalnych, ale i o informacji przekazywanej przez ministra finansów nie tylko Komisji. Proponujemy, aby tytuł ustawy był następujący: „Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli”, co jest konsekwencją...</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym być pozytywnie nastawiona do dzisiejszej dyskusji, że dla nas jest ważne luzowanie, ale dla nas wszystkich jest ważne i bezpieczeństwo finansów publicznych. Dlatego taki projekt przedłożyliśmy.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#KrystynaSkowrońska">Pozwolę sobie tylko na jedno zdanie. W pracach na sali sejmowej w trakcie drugiego czytania pan minister wskazał, że inne kraje są zadłużone, mają wyższy wskaźnik zadłużenia. To prawda, ale to jest rzecz historyczna. Jeżeli porównujemy inne państwa, bo padł tam np. wskaźnik zadłużenia Włoch – 83%, do naszej granicy pokazanej w konstytucji... Ale to jest historyczne. To nie zmiana dzisiaj, że Włochy się zadłużyły. Wskaźnik, który jest dopuszczony we Włoszech, to jest 120%.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#KrystynaSkowrońska">Zatem prosimy tego nie wprowadzać, bo pokazywanie rzeczy, które się nie dadzą porównać, a u ministra finansów szczególnie tego oczekuję... Decyzje mogą być trudne, ale dane muszą być rzetelne, porównywalne, z podobnych okresów, z podobnych sytuacji, z podobnego startu – we Włoszech, w Niemczech czy gdzie indziej. Gdybyśmy polemizowali, to powiedzielibyśmy: „No, ale Niemcy mieli nadwyżkę budżetową w czasach prosperity, a my nie”. Możemy powiedzieć, że w czasach kryzysu w latach 2008–2010 – załóżmy, że tak powiemy o kryzysie finansowym – rozwijaliśmy się szybciej niż Niemcy, a państwo dzisiaj o tym zapominają. Minister finansów nie ma być popularny, ale ma być rzetelny.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#KrystynaSkowrońska">Dlatego proponujemy, jeśli chcemy rozmawiać rzetelnie... Tak to przedstawiliśmy, łudząc się nadzieją, że państwo zrozumieją naszą troskę. Nie mówimy o tym, że nie chcemy luzować. Mówimy tylko, że trochę inaczej powinna być przeprowadzona kontrola i trochę inaczej ujęte wskaźniki związane z luzowaniem.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#KrystynaSkowrońska">I poprawka nr 8, jeżeli już jestem przy głosie. Proponujemy termin wejścia w życie: 14 dni, mając na uwadze również to, o czym mówiliśmy, czyli notyfikację tego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#KrystynaSkowrońska">Namawiam państwa gorąco do poparcia tych poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszKościński">Dziękuję. Panie przewodniczący, w Sejmie mówiłem o danych statystycznych na koniec ostatniego roku, ale prognozy Komisji Europejskiej na ten rok są jeszcze inne, że dla Polski 55%, a średnia ponad 90%. Myślę więc, że widać, że nie odbiegamy wcale od wszystkich innych krajów, jak zwiększy się prognozę deficytu. Przekażę głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#HenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ŁukaszCzernicki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nazywam się Łukasz Czernicki. Jestem głównym ekonomistą w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ŁukaszCzernicki">Chciałbym się tak trochę ogólnie odnieść do całego projektu, bo z tego też będą wypływały nasze decyzje odnośnie do ewentualnych poprawek. Przeanalizowaliśmy sobie ten projekt. W naszym przekonaniu w zasadzie nie dotyczy on istoty zgłoszonego przez nas projektu, bo nie dotyczy klauzuli wyjścia i powrotu do stabilizującej reguły wydatkowej, określonej w art. 112d, związanej z wyjątkowymi okolicznościami.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#ŁukaszCzernicki">Proponowane zmiany polegają tak naprawdę na zastąpieniu lub skreśleniu zmian zaproponowanych w rządowym projekcie ustawy. Sprowadzają się de facto do przywrócenia dotychczasowego brzmienia klauzuli wyjścia, stabilizującej reguły wydatkowej (SRW), czyli bez stanu epidemii, ale też bez tego naszego uszczelniania reguły, zatem bez dodatkowego warunku dotyczącego tzw. złych czasów, czyli tych dodatkowych warunków makroekonomicznych, które muszą zostać spełnione, aby regułę w ogóle zawiesić. Brakuje tam też rezygnacji z wprowadzenia brakującej w ustawie o finansach publicznych automatycznej klauzuli powrotu.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#ŁukaszCzernicki">Uważamy zasadniczo, że zmiany zawarte w projekcie tak naprawdę nie dotyczą przedmiotu projektu przedstawionego przez rząd. Naszym zdaniem powinny być rozpatrywane w ramach prac nad jakimś kompleksowym uporządkowaniem art. 112aa, nad którym też obecnie pracujemy w ramach MF. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Jeszcze? Po raz ostatni.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#HenrykKowalczyk">Krótko. Proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">To teraz już pytanie, bo tam to przedstawiałam, ale chciałabym zapytać pana ministra, czy w związku z tym, gdybyście... Rozumiem, że to jest państwa opinia, raczej krytyczna. Tak bym powiedziała. Czy państwo w swoich działaniach, gdyby na etapie prac senackich, bo to już nie teraz, była zgłoszona informacja o kontrolach NIK, czyli pokazywanie nam informacji o zadłużeniu w danym okresie, o przekraczaniu, o tym, jak wygląda realizacja reguły i ile jesteśmy zadłużeni oraz o wydatkach dyskrecjonalnych, aby mieć taką informację... Pewnie dzisiaj jest większa świadomość, jak ten budżet będzie wyglądał, abyśmy mogli poznać takie elementy.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KrystynaSkowrońska">Jak państwo podchodzą do tego, aby takie informacje, po pierwsze, przekazywać? Nie wskazywali państwo, aby minister informował Komisję, abyśmy nie szukali innych instrumentów, bo są inne instrumenty regulaminowe; żeby się zapytać, jak wygląda realizacja reguły wydatkowej w każde 30 dni. Ale żeby to był standard, bo wtedy jest mniej emocji, a więcej rzetelności. Co państwo sądzą w takiej sytuacji albo jak państwo widzą możliwość takiego zapisania – informowania Komisji z mocy ustawy i pokazywania wydatków dyskrecjonalnych w wykonaniu budżetu? O te będziemy pytać. Chociaż gdy tak nie będzie, to możemy poprosić i o takie rzeczy pytać w okresie wykonania budżetu i w każdym innym terminie, a zatem żeby omijać albo żeby już to była reguła...</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#HenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, do rzeczy. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. A i tak dzisiaj mało mówię.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#HenrykKowalczyk">Jak na uzasadnienie poprawek w drugim czytaniu, to... Proszę bardzo, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszKościński">Dziękuję, panie przewodniczący. Moim celem jako ministra finansów jest to, żeby przemienić sposób działania MF, żeby MF było klientocentryczne, bardzo otwarte i transparentne. W tym momencie to, o co pani przewodnicząca pyta, jest absolutnie tym, co będę robił. Na każde zawołanie Komisji będę jak najbardziej raportował wszystko, czego Komisja będzie potrzebowała. Chcę, żeby MF było postrzegane nie jako ministerstwo, które zabiera podatki, tylko ministerstwo, które otrzymuje pieniądze społeczeństwa, żeby inwestować w polską gospodarkę, więc to kompletnie inne myślenie. Musi być transparentne. Musi być, po angielsku mówiąc, accountability.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#HenrykKowalczyk">Bardzo dziękuję. Sądzę, że pani przewodnicząca jest usatysfakcjonowana tą deklaracją. Wobec tego możemy przystąpić...</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaSkowrońska">Na razie załóżmy, że przyjęłam deklarację.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#HenrykKowalczyk">Mówię o deklaracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zobaczymy, jak będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#HenrykKowalczyk">Mamy nadzieję na satysfakcję z czynów, nie tylko z deklaracji.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#HenrykKowalczyk">Przystępujemy zatem do głosowania. Stanowisko tak jednoznacznie, bo byłem rozproszony, do tych poprawek... Negatywne, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszKościński">Tak, negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#HenrykKowalczyk">Negatywne. Przystępujemy...</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrystynaSkowrońska">Elegancko wyrażone.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak, elegancko wyrażone, ale negatywne.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#HenrykKowalczyk">Przystępujemy do głosowania nad opinią do poprawek nr 1–7. Kto jest za pozytywną opinią?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze minutę, bo mi się...</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#HenrykKowalczyk">Dobrze, dobrze. Poprawki nr 1–7. Kto jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale to proszę mi pozwolić...</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZofiaCzernow">Zaraz, zaraz. Momencik, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#HenrykKowalczyk">Nie kończę głosowania. Spokojnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSkowrońska">Brak aktywnych głosowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#HenrykKowalczyk">Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#HenrykKowalczyk">Nie zamykam głosowania. Proszę spokojnie sobie...</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#HannaGillPiątek">Jeszcze nie zagłosowałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#HenrykKowalczyk">Czekamy cierpliwie. Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 45 posłów. Za – 19, przeciw – 26, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawki nr 1–7 uzyskały negatywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#HenrykKowalczyk">Głosujemy nad opinią dla poprawki nr 8. To jest odsunięcie terminu o dwa tygodnie. Kto jest za pozytywną opinią? Stanowisko rządu też było wyrażone i dla poprawki nr 8, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale to państwo by skorzystali, panie ministrze. Skorzystalibyście na tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#HenrykKowalczyk">Budżet będą już opracowywać. Czyli stanowisko rządu jest też negatywne, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#TadeuszKościński">Niestety, negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#HenrykKowalczyk">Kto jest za pozytywną opinią dla poprawki nr 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 46 posłów. Za – 20, przeciw – 26, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka nr 8 uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#HenrykKowalczyk">Na tym rozpatrzyliśmy poprawki...</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proponuję na sprawozdawcę przewodniczącego Henryka Kowalczyka. Zawsze mam wtedy sukces.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#HenrykKowalczyk">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Przyjmuję. Stwierdzam, że będę kontynuował bycie sprawozdawcą Komisji w zakresie tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KrystynaSkowrońska">Może raz mi się pan odwdzięczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie. Jednocześnie informuję, że proszę przygotować się na informację dotyczącą posiedzenia Komisji we wtorek późnym popołudniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrystynaSkowrońska">Raz jeszcze, panie przewodniczący, poproszę pana, żebyśmy mogli te poprawki otrzymać jutro zeskanowane. Ale nie, to dlatego, żebyśmy mogli się przygotować. Nie tak w ostatniej chwili. Pewnie z niektórych głosów moglibyśmy zrezygnować, niektórych zapytać może krócej, bo znalibyśmy te poprawki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>