text_structure.xml
43.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dzień dobry, panie ministrze. Witam bardzo serdecznie państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzNapieralski">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#GrzegorzNapieralski">Witam posłów oraz gości uczestniczących w posiedzeniu. Witam bardzo serdecznie pana ministra Adama Andruszkiewicza. Witam, panie ministrze, bardzo serdecznie i dziękujemy, że pan dotarł. Witam serdecznie panią Ewę Koncę, dyrektora Biura Budżetowo-Finansowego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dzień dobry, pani dyrektor, witam serdecznie. Tomasz Opolski, zastępca dyrektora Departamentu Telekomunikacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam serdecznie. Marcin Łukasiewicz, naczelnik Wydziału Programowania Inwestycji Telekomunikacyjnych, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dzień dobry, witam serdecznie. Radosław Kałużniak, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Systemami, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Witam pana serdecznie. Tomasz Kęsicki, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Systemami, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Witam bardzo serdecznie. Centrum Projektów Polska Cyfrowa – witam bardzo serdecznie panią Magdalenę Komorek, głównego specjalistę Wydziału Budżetu, Departament Koordynacji Spraw Finansowo-Kadrowych, i panią Marię Jezierską, głównego specjalistę Wydziału Budżetu, Departament Koordynacji Spraw Finansowo-Kadrowych. Dzień dobry, witam serdecznie. Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – pan Mariusz Czyżak, dyrektor do spraw organizacyjnych. Dzień dobry, panie dyrektorze. Pani Anna Sitkowska, kierownik Działu Zarządzania Procesami i Projektami. Witam panią bardzo serdecznie. Instytut Łączności reprezentuje pani Magdalena Kwiatek, zastępca kierownika Działu Koordynacji Projektów i Wsparcia Sprzedaży do spraw koordynacji realizacji dotacji i projektów. Witam panią bardzo serdecznie. Centralny Ośrodek Informatyki – Przemysław Koch, dyrektor. Dzień dobry, panie dyrektorze. Pani Magda Głębocka, dyrektor Departamentu Finansów. Dzień dobry, pani dyrektor. Szymon Sankiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Projektów. Dzień dobry, witam bardzo serdecznie. Urząd Komunikacji Elektronicznej reprezentuje pan Krzysztof Dyl, zastępca prezesa. Dzień dobry, panie prezesie. Zbigniew Zieliński, dyrektor generalny. Dzień dobry, panie dyrektorze. Barbara Uszko-Dudzińska, dyrektor Biura Finansów. Dzień dobry, pani dyrektor. Ministerstwo Finansów reprezentuje Pani Marta Starszewska, główny specjalista w Wydziale Finansowania Infrastruktury i Gospodarki Morskiej w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej – witam bardzo serdecznie – oraz Marcin Jungowski, główny specjalista w Departamencie Instytucji Płatniczej – nie widzę, ale witamy bardzo serdecznie – i pani Ewa Wójcik, główny specjalista, również Ministerstwo Finansów. Dzień dobry, witam bardzo serdecznie. Najwyższa Izba Kontroli – witam bardzo serdecznie pana Marka Maja, pełniącego obowiązki dyrektora Departamentu Infrastruktury, pana Kornela Drabarka, doradcę ekonomicznego, Agnieszkę Bernaś-Coşkun, pełniącą obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej. Dzień dobry. Czy dobrze wymawiam nazwisko? Bardzo dziękuję. Bardzo się cieszę. Mariusz Czarnecki, główny specjalista kontroli państwowej. Witam bardzo serdecznie. Witam stałego doradcę Komisji, pana Radosława Nielka. Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#GrzegorzNapieralski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych, sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. (druk nr 2306) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 2347) w zakresie działania Komisji i rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. Czy zgłaszają państwo wnioski do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#GrzegorzNapieralski">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego. Część budżetowa 27 – Informatyzacja. W tym punkcie poproszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji celowych, wydatków budżetu środków europejskich, programów wieloletnich w układzie zadaniowym oraz od razu punktu drugiego – instytucji gospodarki budżetowej, Centralny Ośrodek Informatyki, a także punktu trzeciego – państwowe fundusze celowe, Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz Fundusz Szerokopasmowy. O zabranie głosu proszę pana ministra Adama Andruszkiewicza. Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamAndruszkiewicz">Bardzo serdecznie dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na wstępie przepraszam za drobne opóźnienie wynikające z tego, że miałem na swojej drodze zgromadzenie. Jesteśmy w wolnym państwie, manifestacje jak najbardziej trzeba uszanować.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamAndruszkiewicz">Szanowni państwo, w nawiązaniu do przekazanego Wysokiej Izbie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. w zakresie części 27 – Informatyzacja uprzejmie informuję, że dochody i wydatki budżetu państwa realizowane były w ramach tej części budżetowej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów oraz podległą ministrowi jednostkę Centrum Projektów Polska Cyfrowa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamAndruszkiewicz">W punkcie 1 części budżetowej 27 – Informatyzacja dochody zostały zrealizowane w wysokości 14 483 tys. zł. Wyższa realizacja planu dochodów w części 27 wynikała głównie z tytułu zwrotów dotacji celowych od beneficjentów realizujących projekty w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, odsetek od dotacji i płatności wykorzystywanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, kar umownych, a także z tytułu rozliczeń lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AdamAndruszkiewicz">Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 2 335 384 tys. zł. Ze względu na niepełną realizację planu wydatki w kwocie 151 427 tys. zł zostały ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2021 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które w roku 2021 nie wygasają z upływem roku budżetowego. Wyżej wymienione wydatki w roku 2021 w części 27 – Informatyzacja realizowane były w dwóch działach klasyfikacji budżetowej. To jest dziale w 750, czyli administracja publiczna i w dziale 752, czyli obrona narodowa. Wydatki bieżące w ramach budżetu państwa dysponenta części 27 bez wydatków na współfinansowanie oraz wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń zostały zrealizowane w wysokości 101 140 tys. zł. To jest 88,7% planu po zmianach. W ramach wydatków bieżących środki wydatkowano między innymi na utrzymanie i eksploatację systemów rejestrów państwowych, Centralnej Ewidencji Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych, portalu informacyjnego administracji, utrzymanie systemu Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP, scentralizowanego systemu dostępu do informacji publicznej strony głównej Biuletynu Informacji Publicznej, utrzymanie zintegrowanej infrastruktury rejestrów, utrzymanie i rozwój cyfrowej tożsamości, organizację szczytu cyfrowego ONZ. Dotacje zrealizowano w kwocie 226 184 tys. zł, w tym wydatki niewygasające – 86 890 tys. zł – z przeznaczeniem między innymi na zadania operatora ogólnopolskiej sieci edukacyjnej, pełnienie roli węzła eIDAS, rozwój systemu mObywatel, realizację zadania utrzymania i rozwoju systemu inwentaryzacji systemów teleinformatycznych, upowszechnienie elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji publicznej, upowszechnienie i rozwój systemu do obsługi rządowego programu legislacyjnego, realizację programu wieloletniego programu rozwoju talentów informatycznych na lata 2019–2029, prace badawcze i rozwojowe w obszarze dotyczącym rozwoju telekomunikacji, opracowania propozycji mechanizmu bezpieczeństwa oraz projektów dokumentacji w obszarach objętych systemem zarządzania bezpieczeństwem informacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AdamAndruszkiewicz">Wydatki majątkowe zrealizowano w kwocie 58 343 tys. zł z przeznaczeniem między innymi na inwestycje budowlane – przeznaczenie na budowę dźwigu osobowego wraz z przebudową konstrukcji budynku – zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, projektu rozwoju tożsamości cyfrowej, zakup wraz z montażem urządzeń klimatyzacyjnych w wybranych pomieszczeniach budynku Ministerstwa Cyfryzacji, zakup wraz z montażem elementów kontroli dostępu oraz wymiana drzwi w budynku przy ul. Królewskiej 27 w Warszawie w pomieszczeniach służących Pełnomocnikowi Rządu do spraw Cyberbezpieczeństwa, wypłaty dotacji celowych i inwestycyjnych, rozwój i utrzymanie systemu teleinformatycznego S46, zadania operatora Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, pełnienie roli węzła eIDAS dla Instytutu Łączności i Państwowego Instytutu Badawczego, rozwój publicznej aplikacji mobilnej mObywatel.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AdamAndruszkiewicz">Na realizację projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej wydatkowano 1 947 292 tys. zł. Zadania realizowane były w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020, Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014–2020 oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020. W ramach projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej wydatki były ponoszone głównie przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 z przeznaczeniem między innymi na wypłatę zaliczek i refundację dla projektów w ramach pierwszej, drugiej, trzeciej i piątek osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jeżeli chodzi o wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w części 27 – Informatyzacja zostały one zrealizowane w wysokości 81 663 tys. zł – to jest 84,3% planu po zmianach. Przeciętna liczba osób zatrudnionych wyniosła 574 pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AdamAndruszkiewicz">Programy wieloletnie w układzie zadaniowym. Realizowano wieloletni program rozwoju talentów informatycznych lata 2019–2029. Program ma na celu wsparcie rozwoju talentów matematycznych, informatycznych oraz młodzieży o szczególnych zdolnościach w zakresie projektowania gier komputerowych. W 2021 r. rozpoczęto zadania publiczne przez organizacje pozarządowe wyłonione w ramach czterech otwartych konkursów ofert. Mistrzostwa w algorytmice i programowaniu mające na celu wzrost kompetencji uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Mistrzostwa w algorytmice i programowaniu, jeśli chodzi o obszar studentów i nauczycieli akademickich. Mistrzostwa w projektowaniu gier komputerowych – uczniowie – Turniej Trójgamiczny mający na celu wzrost kompetencji uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Mistrzostwa w projektowaniu gier komputerowych – studenci – Cyberiada, mające na celu wzrost kompetencji studentów i nauczycieli akademickich.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AdamAndruszkiewicz">Niższe w stosunku do ustawy budżetowej na 2021 r. wykorzystanie środków wynikało przede wszystkim z przedłużających się procedur podpisywania umów oraz epidemii wirusa SARS-CoV-2. Realizatorzy zadań musieli dostosowywać na bieżąco organizację swoich działań do wprowadzonych obostrzeń sanitarno-epidemiologicznych, co również wymagało dodatkowych nakładów czasu. Wobec tego dokonano przesunięcia realizacji zadań z 2021 r. na rok 2022 i środki w kwocie 1781 tys. zł – zostały ujęte w wydatkach budżetu państwa, które w roku 2021 nie wygasają z upływem roku budżetowego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AdamAndruszkiewicz">Przychodząc do punktu drugiego, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, czyli planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej, Centralnego Ośrodka Informatyki, przychody wyniosły 185 685 tys. zł, czyli 97% planu po zmianach. Przychody osiągnięto głównie z tytułu świadczenia usług oraz sprzedaży towarów i materiałów na rzecz Ministerstwa Cyfryzacji oraz innych jednostek sektora finansów publicznych. Na największe pozycje przychodowe w 2021 r. składają się przychody z tytułu utrzymania systemu CEPIK, administrowania zintegrowaną infrastrukturą rejestrów, poprawnego i nieprzerwanego działania systemu ePUAP, utrzymania serwisu systemu rejestrów państwowych, udostępnienia danych w ramach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, realizacji projektu e-Doręczenia, prowadzenia centrum kompetencyjnego POPC Wsparcie, utrzymanie systemów WK, PZ, SIE, CC i SPOTS, rozbudowa systemów wchodzących w skład krajowego schematu identyfikacji elektronicznej, budowa wspólnej infrastruktury internetowej państwa, rozwoju systemu rejestrów państwowych w ramach POPC. Koszty wyniosły 168 803 tys. zł – to jest 84% planu po zmianach – w tym wynagrodzenia ogółem w wysokości 65 831 tys. zł stanowiły 39% ogółu kosztów instytutu. Na dzień 31 grudnia 2021 r. zatrudnienie w wyniosło 656 pracowników, czyli o 94 osoby zatrudnione więcej w stosunku do roku 2020. Wynik finansowy brutto wyniósł 26 882 tys. zł. W planie finansowym po zmianach zysk był zaplanowany na poziomie 100 tys. zł. W 2021 r. COI zapewniał utrzymanie kluczowych systemów teleinformatycznych w administracji publicznej między innymi Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, system rejestrów państwowych, węzeł krajowy, profil zaufany. Ponadto COI realizował powierzone zadania w zakresie wykonywanych projektów informatycznych na rzecz ministra cyfryzacji oraz świadczenia usług na rzecz innych instytucji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AdamAndruszkiewicz">W punkcie trzecim, czyli w państwowych funduszach celowych mamy Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców. Stan funduszu na początek 2021 r. wyniósł 140 204 tys. zł. Przychody wyniosły ogółem 161 729 tys. zł, co stanowi 101,6% planu. Przychody składają się głównie z opłat ewidencyjnych uiszczonych przez zakłady ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz opłaty ewidencyjnej pobieranej przez organy i podmioty zobowiązane do ich pobierania na podstawie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, opłat pobranych za udostępnienie danych lub informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz odsetek z lokat i depozytów. Koszty funduszu poniesione w 2021 r. wyniosły ogółem 217 803 tys. zł, co stanowi 76,9% planu. Poniesione w 2021 r. koszty dotyczyły realizacji następujących przedsięwzięć – rozwój i funkcjonowanie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jako zadania wynikającego z ustawy tworzącej fundusz celowy – 89 937 tys. zł – zadania związane z informatyzacją państwa – 127 866 tys. zł. Środki wydatkowano między innymi na dotacje dla Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie na realizację zadań związanych z zasilaniem elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, usługi utrzymania, serwisowania, eksploatacji i rozwoju systemu SI CEPIC, realizację zadań związanych z informatyzacją, w tym między innymi konieczność zapewnienia prawidłowego funkcjonowania ePUAP, zintegrowanej infrastruktury rejestru systemu rejestrów państwowych. Stan funduszu na koniec 2021 r. wyniósł 150 098 tys. zł. Wolne środki funduszu CEPIK przekazano w zarząd lub na depozyty ministra finansów wyniosły 157 989 tys. zł. W odniesieniu do otrzymanych w dniu 14 czerwca br. informacji o wynikach kontroli Najwyższej Izby Kontroli w zakresie punktu 5.2. sprawozdanie, uprzejmie informuję, że raport nie uwzględnia sporządzanych i przesłanych w dniu 29 kwietnia 2020 r. do Ministerstwa Finansów korekt sprawozdań funduszu Rb-33 i Rb-40 za czwarty kwartał 2021 r., które na dzień otrzymania wyżej wymienionej informacji mają status zatwierdzony. W ust. 1 pkt. 5.2. sprawozdania wskazano błędy w ewidencji księgowej i sprawozdawczości, które w wyniku złożonych korekt zostały wyeliminowane.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AdamAndruszkiewicz">Fundusz Szerokopasmowy został utworzony na podstawie art. 16a ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Podstawą prawną realizacji zadań jest także uchwała Rady Ministrów z dnia 10 marca 2020 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia programu rozwoju Narodowy Plan Szerokopasmowy, na mocy której Rada Ministrów zobowiązała się do uruchomienia i interwencji środków Funduszu Szerokopasmowego. Zgodnie z pierwotnym założeniem fundusz miał być uruchomiony w 2021 r. Jednakże na podstawie art. 83 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 przyspieszono powstanie Funduszu Szerokopasmowego poprzez przekazanie środków z funduszu COVID na Fundusz Szerokopasmowy na wsparcie realizacji projektów uzupełniających projekty realizowane w ramach interwencji publicznej ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Przychody funduszu w 2021 r. wyniosły 128 241 tys. zł. Łączne wydatki z Funduszu Szerokopasmowego w 2021 r. wyniosły 53 199 tys. zł i zostały przeznaczone między innymi na uzupełnienie dotacji celowej na wykonywanie zadań operatora ogólnopolskiej sieci edukacyjnej przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową i Państwowy Instytut Badawczy, na uzupełnienie dotacji celowej Instytutu Łączności i Państwowego Instytutu Badawczego na realizację zadania publicznego – prace badawcze i rozwojowe w obszarze dotyczące rozwoju tego komunikacji – na wydatki związane z przygotowaniem, organizacją i przeprowadzeniem międzynarodowego szczytu cyfrowego Organizacja Narodów Zjednoczonych w Polsce – forum związane z Internetem 2021 – na wydatki związane z zabezpieczeniem funkcjonowania aplikacji STOP COVID oraz infolinii służb sanitarnych. Stan Funduszu Szerokopasmowego na dzień 31 grudnia 2021 r. wyniósł 144 988 tys. zł, przy czym obejmuje on kwoty 55 650 tys. zł, która przewidziana jest do wykorzystania wyłącznie na realizację zadań związanych z walką z epidemią COVID-19. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. w części 27 – Informatyzacja, instytucji gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki oraz Funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Szerokopasmowego. Bardzo dziękuję za uwagę, jesteśmy do dyspozycji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję panie ministrze za przedstawienie informacji. Bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o dokonanie oceny i wystąpienie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Dzień dobry. Agnieszka Bernaś-Coşkun, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2021 r. w części 27 – Informatyzacja. Ocena została sformułowana na podstawie wyników kontroli przeprowadzonej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i w Centrum Projektów Polska Cyfrowa. W wyniku kontroli 18% zrealizowanych w części 27 wydatków budżetu państwa oraz ponad 14% wydatków budżetu środków europejskich stwierdzono, że dokonano ich zgodnie z planem finansowym oraz umowami na zakupy służące realizacji celów jednostki oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Stwierdzono jednak nieprawidłowości dotyczące między innymi opóźnień w występowaniu o dokonywanie blokad wydatków – w Centrum Projektów Polska Cyfrowa – w weryfikacji wniosków o płatność w ramach udzielonych dotacji – również w Centrum Projektów Polska Cyfrowa – oraz w przeprowadzaniu kontroli merytorycznej dowodów księgowych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. NIK zauważyła, że nieterminowe dokonywanie kontroli merytorycznej dowodów księgowych oraz nieterminowa weryfikacja wniosków o płatność występowały również w latach ubiegłych, co świadczy o nieskutecznej kontroli zarządczej w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">NIK zaopiniowała pozytywnie prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych za 2021 r., z wyjątkiem sprawozdań Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych i Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych łącznych oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Sprawozdania łączne zostały sporządzone na podstawie sprawozdań jednostkowych własnych i podległych jednostek. Skontrolowane sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Jednakże z uwagi na to, że Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie posiadała informacji o stanie należności NIK odstąpiła od wydania opinii o wyżej wymienionych w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-N dysponenta trzeciego stopnia oraz o sprawozdaniach łącznych Rb-27 i Rb-N, do których zostały przeniesione dane ze sprawozdań jednostkowych. Zdaniem NIK przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych, z wyjątkiem wyżej wymienionych sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Na podstawie przeprowadzonej kontroli ksiąg rachunkowych w części 27 stwierdzono nieprawidłowości polegające na niedokonaniu ostatecznego zamknięcia do dnia 30 marca 2022 r. ksiąg rachunkowych za 2020 rok, niezachowaniu ciągłości bilansowej pomiędzy bilansem zamknięcia 2020 r. a bilansem otwarcia 2021 r. oraz na braku opisów operacji gospodarczych dla 480 zapisów księgowych. Stwierdzone nieprawidłowości naruszały przepisy ustawy o rachunkowości i aktów wykonawczych. Świadczą one o tym, że organizacja rachunkowości i system kontroli zarządczej w tym zakresie nie zapewniały w sposób racjonalny prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych. Nieprawidłowości w zakresie ksiąg rachunkowych spowodowały właśnie obniżenie oceny ogólnej z pozytywnej do opisowej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Jeżeli chodzi o fundusz celowy, w 2022 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę funduszu celowego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców i oceniła negatywnie wykonanie planu finansowego na 2021 r. Stwierdzono, że w 2021 r. dysponent funduszu CEPIK kolejny rok z rzędu nie podejmował skutecznych działań zmierzających do zakończenia budowy systemu CEPIK 2.0, głównie w zakresie Centralnej Ewidencji Kierowców 2.0. Tym samym nie został zrealizowany wniosek pokontrolny NIK, sformułowany po kontroli wykonania budżetu państwa w 2020 r. Ponadto nadal większość środków funduszu, ponad 56%, przeznaczano na cele dotyczące informatyzacji państwa, które nie były związane z funduszem CEPIK, w tym na system rejestrów państwowych i ePUAP. Dysponent funduszu nie posiadał wiedzy na temat wielkości należności przeterminowanych, tak zwanych wymagalnych według stanu na 31 grudnia 2021 r., co NIK oceniła jako nierzetelność. Szczegółowe badanie prawie 50% kosztów funduszu wykazało, że zostały one poniesione na zakupy i usługi służące realizacji celów funduszu oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły niezgodnego z przepisami ujęcia w księgach rachunkowych kosztu usług w grupie wydatków inwestycyjnych oraz ujęcia kosztów udzielonych dotacji jako należności. Skutkowało to wykazaniem błędnych danych w sprawozdaniach budżetowych. NIK zauważyła, że tego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono również w kontroli wykonania budżetu państwa w 2020 r. W związku z tym, że w sprawozdaniach zaniżono o prawie 16 000 tys. zł koszty, a zawyżono należności oraz błędnie ujęto koszty w kwocie ponad 350 tys. zł, Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała negatywnie prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych funduszu za 2021 r. Stwierdzono, że przyjęty system kontroli zarządczej w zakresie zarządzania sprawozdań nie pozwolił na wyeliminowanie nieprawidłowości. Dzisiaj otrzymaliśmy tutaj od pana ministra informacje, że błędy w sprawozdaniach budżetowych zostały wyeliminowane w złożonych korektach, które zesłane zostały przekazane do nas już po zakończeniu czynności kontrolnych. W związku z powyższym Najwyższa Izba Kontroli dokona kontroli realizacji wniosku pokontrolnego w tym zakresie w przyszłorocznej kontroli wykonania budżetu państwa za 2022 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo pani dyrektor dziękuję za przedstawienie informacji. Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Roberta Gontarza, który koreferuje te części budżetowe. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RobertGontarz">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowny panie ministrze, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić opinię na temat sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. w części budżetowej 27 – Informatyzacja, instytucji gospodarki budżetowej, Centralnego Ośrodka Informatyki, a także państwowych funduszy celowych – Funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Szerokopasmowego. Pozwólcie państwo – chyba że będzie taka głęboka wola Komisji – że nie będę powtarzał tych bardzo szczegółowo opisanych i zaprezentowanych przez pana ministra danych. W zasadzie w tym swoim koreferacie mam bardzo podobnie zaprezentowane te informacje. Zwrócę uwagę na jedną daną dotyczącą informatyzacji, taką ponadprzeciętną, nazwijmy to – przychody, które stanowią w realnym wykonaniu 5853,7% w relacji do tego, co zostało zaplanowane. Ale pan minister dokładnie opowiedział, dlaczego właśnie taka była zdecydowana nadwyżka w tym zakresie. W pozostałych przypadkach te moje liczby z koreferatu bardzo pokrywają się… Jednocześnie w kontekście wypowiedzi pani z NIK-u, która przedstawiała informację, pragnę tylko uspokoić, że w kontekście CEPIK 2.0 została w tym roku przyjęta ustawa, która właśnie ma regulować strukturę prawną, która w znacznej mierze ułatwi stworzenie tego CEPIK 2.0, więc z pewnością w przyszłym roku będzie to już w sposób znacząco lepszy opiniowane przez Najwyższą Izbę Kontroli. W związku z powyższym po analizie przedstawionych materiałów wnioskuję o przyjęcie pozytywnej opinii dla sprawozdania z budżetu w omawianej części budżetowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej części? Bardzo proszę. To jeżeli nikt się nie zgłasza, to ja, jako przewodniczący, mam do pana ministra krótkie pytanie. Padło kilka takich – nie chcę powiedzieć, że zarzutów –informacji dotyczących wykonania budżetu. Czy mógłby pan minister się krótko odnieść do tych kwestii, o których mówiła pani dyrektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszKęsicki">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, odniosę się do pytania dotyczącego modernizacji systemu CEPIK 2.0. W trakcie negocjacji, które zostały podjęte, zapisów umowy na wykonanie systemu CEK 2.0 z PWPW S.A. dokonano rewizji podejścia do realizacji tego zadania. Jednocześnie obowiązujący stan prawny na tamten okres nie pozwalał zamawiającemu na kompleksowe zlecenie przedmiotowych prac, między innymi w zakresie dostarczenia infrastruktury czy zmian w oprogramowaniu obejmującym centralną ewidencję pojazdów. Podpisanie umowy wyłącznie z tym jednym podmiotem nie gwarantowałoby współpracy z centralnym ośrodkiem informatyki, który zapewnia rozwój i utrzymanie Centralnej Ewidencji Pojazdów. Wspominał o tym pan poseł pan poseł Robert Gontarz – w marcu tego roku została przyjęta przez Sejm ustawa przewidująca możliwość kompleksowego zlecenia tych prac w zakresie modernizacji budowy systemu teleinformatycznego CEPIK 2.0 i takiego etapowego wdrażania zmian w zakresie Centralnej Ewidencji Kierowców. To przyjęte rozwiązanie pozwala nam obecnie na wypracowanie odpowiedniego rozwiązania zapisów kontraktowych, zapisów umownych i zlecenia kompleksowo prac, które pozwolą na zbudowanie i wdrożenie jednolitego rozwiązania w zakresie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji w tej części? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 27 – informatyzacja, instytucji gospodarki budżetowej, COI i państwowych funduszy celowych CEPIK i Szerokopasmowego? Nie widzę. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 27 – Informatyzacja oraz dla instytucji gospodarki budżetowej COI oraz Funduszu CEPIK i Szerokopasmowego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#GrzegorzNapieralski">Przechodzimy do kolejnego punktu. Część 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych oraz wydatków budżetu środków europejskich. O zabranie głosu proszę pana Krzysztofa Dyla, wiceprezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Panie prezesie, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofDyl">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, dziękuję za możliwość przedstawienia najważniejszych informacji dotyczących wykonania w roku 2021 budżetu państwa w części 76, której dysponentem jest prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Szczegółowe informacje zostały przesłane w materiale do sekretariatu Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofDyl">Przedstawiając dochody i wydatki zrealizowane w 2021 r., mówimy o następujących wielkościach. W zakresie dochodów jest to 690 600 tys. zł oraz 129 148 tys. zł przekazanych do Funduszu Szerokopasmowego. Natomiast jeżeli chodzi o wydatki, to łączna kwota to jest 123 817 tys. zł, co stanowi 15% uzyskanych dochodów przez urząd w 2021. Główne pozycje, które składają się na dochody urzędu, to opłaty za koncesje i licencje – 389 164 tys. zł – wpływy z tytułu opłat za zezwolenia, opłaty ewidencyjne, w tym opłaty za częstotliwości – 277 201 tys. zł – wpłaty z tytułu grzywien i innych kar pieniężnych – 1983 tys. zł. Pozostałe dochody, których wartość w sumie wyniosło 2021 r. łącznie około 354 tys. zł, pochodziły z opłat egzaminacyjnych, opłat za wydanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, certyfikatów, wpływów z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnienia, a także wpływów z odsetek. Pobrane przez urząd opłaty w 2021 r. stanowiły dochód budżetu państwa lub przychód Funduszu Szerokopasmowego – wyniosły łącznie 819 748 tys. zł, co stanowi 108% planu dochodów po zmianach.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofDyl">W zakresie części wydatkowej ustawa budżetowa na rok 2021 określiła pierwotnie ich wysokość na poziomie 115 809 tys. zł, natomiast w wyniku dokonanych zmian w trakcie roku budżetowego ostateczna wartość planu wydatków ukształtowała się na poziomie 125 759 tys. zł, z czego do końca grudnia ub.r. wydatkowanych zostało 113 391 tys. zł, natomiast środki o łącznej wartości 10 426 tys. zł przeniesiono do wykorzystania w roku 2022 – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2021 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które w 2021 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego. Do podstawowych grup wydatków w 2021 r. zaliczają się w grupie wydatków bieżących wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, które w 2021 r. wyniosły 66 741 tys. zł przy średniorocznym zatrudnieniu w urzędzie na poziomie 591 etatów. Kolejna grupa to zakup usług pozostałych – 16 050 tys. zł. W tej kwocie sfinansowano między innymi wydatki związane z ochroną mienia, administrowaniem obiektami UKE, kosztami eksploatacji budynków, wzorcowania aparatury pomiarowej, badania poszczególnych segmentów rynku telekomunikacyjnego, koszty utrzymania systemów informatycznych użytkowanych przez UKE czy prowadzenia działalności edukacyjno-informacyjnej. W tym mieszczą się także wydatki poniesione z tytułu opłat czynszowych za wynajem pomieszczeń biurowych oraz garaży dla ruchomych stacji pomiarowych w wysokości 8337 tys. zł. Na zakup materiałów i wyposażenia wydatkowano w 2021 r. 2440 tys. zł. W tej kwocie przede wszystkim uwzględnione są koszty zakupu niezbędnych materiałów i sprzętu technicznego dla realizacji zadań urzędu, koszty paliwa, oleju opałowego, środków czystości czy materiałów biurowych. Wydatki na zakup energii dla centrali urzędu, jak również 15 delegatur wyniosły 2479 tys. zł. Koszt usług remontowych to jest 623 tys. zł. Wydatki na podróże krajowe zrealizowano w kwocie 578 tys. zł – w tym są przede wszystkim prowadzone działania kontrolne w terenie. Natomiast wydatki na zagraniczne podróże służbowe wyniosły 58 tys. zł. Wydatki na szkolenia dla członków korpusu służby cywilnej poniesione zostały w kwocie 52 tys. zł. Zakup usług telekomunikacyjnych to kwota 937 tys. zł. Zakup ekspertyz i analiz – kwota 370 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki i zakupy inwestycyjne, to mamy 271 tys. zł wydatkowane na projekt przebudowy serwerowni. Sfinansowano także część robót związanych z przebudową delegatury we Wrocławiu czy instalację systemu przeciwpożarowego w delegaturze w Bydgoszczy. 1469 tys. zł przeznaczono na zakup aparatury kontrolno-pomiarowej w tym zakup 11 sztuk analizatorów widmo o zakresie pomiarowym do 8 GHz.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o projekty unijne, to w 2021 r. urząd zrealizował łącznie 6 projektów w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. W odniesieniu do odniesieniu do 5 z nich UKE był beneficjentem projektu. Były to projekty finansowane ze środków pomocy technicznej, a w jednym projekcie pod nazwą e-Doręczenia, usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce realizowanego w ramach drugiej osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa urząd ma status partnera projektu. W ramach pięciu realizowanych ze środków pomocy technicznej projektów dwa dotyczyły wsparcia funkcjonowania UKE jako instytucji specjalistycznej w obszarze cyfryzacji, która realizowała zadania w ramach pierwszej osi priorytetowej – powszechny dostęp do szerokopasmowego Internetu. Na realizację wykorzystano łącznie 7322 tys. zł. Trzy projekty były realizowane w ramach pomocy technicznej. Dotyczyły budowy punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji. Wydatkowano na nie łącznie 2308 tys. zł. Łącznie wydatki zostały poniesione w kwocie 9870 tys. zł w ramach projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. W ramach wyżej wskazanych kwot poniesione zostały również wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla pracowników zajmujących się wdrażaniem projektów POPC. Łączne wydatki na ten cel wyniosły 6367 tys. zł, a zatrudnionych przy realizacji tych zadań było 46,5 etatu na dzień 31 grudnia ub.r.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofDyl">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za możliwość przedstawienia planu wydatków i dochodów oraz proszę o pozytywne zaopiniowanie realizacji budżetu przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w 2021 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję panie prezesie. Poproszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o zabranie głosu i przedstawienie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekMaj">Marek Maj, pełniący obowiązki dyrektora Departamentu Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekMaj">Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2021 r. w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Wyniki kontroli prawie 8% zrealizowanych wydatków z budżetu państwa oraz prawie 54% wykonanych wydatków z budżetu środków europejskich w części 76 wykazały, że zostały one poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonych w ustawie o finansach publicznych, ustawie – Prawo zamówień publicznych i aktach wykonawczych. NIK pozytywnie zaopiniowała sprawozdania budżetowe i w zakresie operacji finansowych za 2021 r. i sporządzone przez dysponenta części 76. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję panie dyrektorze. Teraz o zabranie głosu poproszę pana posła Dariusza Stefaniuka, koreferenta tej części budżetowej. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DariuszStefaniuk">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, już było powiedziane przez moich przedmówców w szczegółach o wykonaniu budżetu Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Jest to część 76 budżetu państwa w 2021 r. Będę się opierał tutaj na opinii Biura Analiz Sejmowych. W konkluzjach BAS pisze, że w 2021 r. realizacja dochodów budżetowych przebiegała poniżej planu o 9%. Wykonanie dochodów jednak nie budzi wątpliwości. Wydatki budżetu państwa zostały zrealizowane na poziomie 90,2% planu po zmianach. Niższa realizacja wydatków w stosunku do planu nie budzi zastrzeżeń. W szczególności że wydatki w łącznej wysokości 10 426 tys. zł zostały ujęte w wykazie wydatków niewygasających i powinny zostać zrealizowane w 2022 r. Po uwzględnieniu tych wydatków realizacja wydatków w części 76 kształtuje się na poziomie 98,5%. Tak jak powiedział przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, Izba oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w tej części, stwierdzając, że wydatki zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonych w ustawie o finansach publicznych. Warto powiedzieć, że najwyższe środki w realizacji do ogółu wydatków zostały poniesione na wynagrodzenia wraz z pochodnymi. To jest 53,9%. Zrealizowane na ten cel wydatki w wysokości 66 741 tys. zł stanowiły 100% planu po zmianach. A w porównaniu do 2020 r. były wyższe o 18%. Przeciętne zatrudnienie w 2021 r. w części 76 wyniosło 591 osób i było wyższe od przeciętnego zatrudnienia w 2020 r. o 3 osoby. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2021 r. wynosiło 8751,60 zł i w porównaniu z przeciętnym wynagrodzeniem 2020 było wyższe o 1256,28 zł, czyli o 16,8%. Myślę, że to jest taka dobra wiadomość dla wszystkich pracowników. To jest też zrozumiałe – w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej muszą pracować specjaliści, a z racji tego, że dzisiaj mamy taki rynek pracy, a nie inny, staramy się ich dobrze opłacać. Z tego też powodu rekomenduję pozytywną opinię co do wykonania budżetu w 2021 r. w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję panie pośle za przedstawienie informacji. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 76? Również nie widzę. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje część 76 budżetu. Zakończyliśmy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Komisji Finansów Publicznych przekażemy opinię, w której zawarte zostanie stanowisko naszej Komisji w sprawie omówionych części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#GrzegorzNapieralski">Pozostał nam wybór posła upoważnionego do reprezentowania stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych. Proponuję… Pan poseł zgłasza się… Bardzo proszę, panie pośle, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DariuszStefaniuk">Chciałbym zgłosić pana posła Roberta Gontarza. Jego tutaj nie ma, ponieważ ma posiedzenie innej komisji, na którym głosuje. Ale z racji tego, że jest członkiem Komisji Finansów Publicznych, to będzie już ułatwione, bo i tak będzie na tym posiedzeniu. Zgodził się też moją część referować i oczywiście swoją.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję za tę rekomendację. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja upoważniła posła Gontarza do reprezentowania stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#GrzegorzNapieralski">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego. Marszałek Sejmu zwróciła się z prośbą o sporządzenie planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. i uchwalenie go do 24 czerwca 2022 r. Projekt planu pracy Komisji, który posłowie otrzymali, został opracowany przez prezydium Komisji. Otwieram dyskusję, czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos, jeżeli chodzi o nasz plan? Nie słyszę. W imieniu Komisji stawiam wniosek o przyjęcie planu pracy na drugie półrocze 2022 r. Jeżeli nie będę wiedział sprzeciwu, uznam, że nasz plan pracy został przyjęty i zaopiniowany pozytywnie. Sprzeciwu nie słyszę. Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że Komisja uchwaliła plan pracy. Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#GrzegorzNapieralski">Zamykam posiedzenie Komisji. Panu ministrowi, panu prezesowi, Najwyższej Izbie Kontroli – bardzo wszystkim państwu dziękuję za dzisiejszą obecność na sali. Życzę miłego dnia. Do zobaczenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>