text_structure.xml 42.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławZieliński">Rozpoczynamy posiedzenie naszej podkomisji. Witam wszystkich bardzo serdecznie. Dzisiejszym tematem będzie informacja ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat inwestycji infrastrukturalnych Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Służby Ochrony Państwa z udziałem środków z „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby ochrony Państwa w latach 2022–2025”.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławZieliński">Od razu chcę powiedzieć, że nie mamy dużo czasu na nasze obrady, bo o godz. 12 jest głosowanie, na które musimy się udać. W ogóle przepraszam państwa za taki dosyć szybki tryb zwoływania tych posiedzeń, bo mamy też kłopoty z salami. Kiedy są obrady Sejmu to niełatwo jest wpasować się w taki czas, żeby można było znaleźć salę na dłuższe obrady. Dużo jest komisji, podkomisji, które pracują, są zwoływane równolegle, więc jest to jakiś kłopot. Staramy się na tyle, na ile można to wszystko wpisać w te inne działania. Chcę od razu powiedzieć, że na następnym posiedzeniu Sejmu będziemy też szukać sali i czasu na to, żebyśmy mogli zwołać posiedzenie podkomisji stałej i zająć się sprawami płacowymi w służbach mundurowych. Sprawami płacowymi, czyli płac, uposażeń i wynagrodzeń, bo Komisja, cała sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych chce tym się zająć na jednym z grudniowych posiedzeń. W związku z tym musimy poczynić pewne przygotowania, rozpoznać problemy, które na dzisiaj są do rozwiązania albo przynajmniej uzyskać informację na jakim jest to wszystko etapie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławZieliński">Chciałbym powitać na naszym posiedzeniu zaproszonych do Sejmu gości. Jest długa lista 10 osób, ale cieszę się bardzo, że państwo jesteście w takim składzie. Witam więc panią Iwonę Hagemajer naczelnik Wydziału Inwestycji i Nakładów Rzeczowych w Departamencie Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam serdecznie panią gen. Straży Granicznej panią Wiolettę Gorzkowską zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej. W dalszym ciągu chyba pani jest jedynym generałem w naszych służbach wewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WioletaGorzkowska">Nie. Mamy panią generał w Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JarosławZieliński">Czynną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WioletaGorzkowska">Czynną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JarosławZieliński">A to tego nie odnotowałem. Dobrze. Witam pana nadbryg. Krzysztofa Hejduka zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej. Witam pana płk Straży Granicznej Zbigniewa Bartnickiego dyrektora Biura Techniki i Zaopatrzenia w Komendzie Głównej Straży Granicznej. Witam pana st. bryg. Grzegorza Cap zastępcę Dyrektora Biura Logistyki w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Nie odmieniłem nazwiska, przepraszam. Czy to się odmienia, czy się nie odmienia? Zawsze mam dylemat chociaż jestem polonistą z wykształcenia i w zasadzie chciałbym stosować deklinacje przy nazwiskach, ale jak są wątpliwości, to lepiej się zatrzymać przy mianowniku. Witam serdecznie pana Włodzimierza Gawędę zastępcę komendanta Służby Ochrony Państwa. Witam panią st. bryg. Małgorzatę Ochman dyrektora Biura Finansów w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Witam pana płk Służby Ochrony Państwa Tomasza Ryka, odmienię jednak, dyrektora Zarządu Zabezpieczenia Logistycznego w Służbie Ochrony Państwa. Witam pana mjr Straży Granicznej Waldemara Sujętę dyrektora Biura Finansów w Komendzie Głównej Straży Granicznej i pana bryg. Krzysztofa Tomczaka naczelnika Wydziału w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Czy kogoś z państwa nie przywitałem? Przywitałem to się bardzo cieszę. Witam oczywiście członków podkomisji stałej. Witam państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JarosławZieliński">Przechodzimy do realizacji naszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JarosławZieliński">Bardzo proszę o to, żebyśmy w sposób sprawny mogli uzyskać te informacje, które wywołuje temat dzisiejszego posiedzenia. Chyba z powodów technicznych mieliśmy zacząć od Służby Ochrony Państwa, bo prezentacja jest możliwa, tak chyba technicznie. To może poproszę właśnie o informację na temat inwestycji w Służbie Ochrony Państwa, oczywiście z udziałem środków modernizacyjnych. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzGawęda">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Służba Ochrony Państwa w ramach otrzymanego limitu w programie modernizacji wyasygnowała kwotę prawie 90 mln, co stanowi ponad 60% kwoty całych środków na inwestycje budowlane. Nie ma chyba lepszego momentu jak program modernizacji, żeby w ramach tak długiego programu zająć się tymi inwestycjami, które są inwestycjami z reguły dłuższymi niż jednoroczne. Dlatego w tym programie postawiliśmy na modernizację budynków służby ochrony państwa, ponieważ stan budynków jest naprawdę w stanie słabym. Postanowiliśmy w ramach tego programu trochę poprawić ten stan.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WłodzimierzGawęda">W poszczególnych latach przedstawia się to następująco, jeżeli chodzi o nakłady finansowe. Największy nakład jest w 2024 r., gdyż tam mamy główną realizację jednego z budynków, budynku biurowego, który stanowi najważniejszą inwestycję dla SOP.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WłodzimierzGawęda">To jest zadanie kluczowe, jeżeli chodzi o SOP. Budowa nowego budynku administracyjnego w miejscu dawnego boiska sportowego. Ta inwestycja pochłonie blisko 63 mln zł ze 146,5 mln, które Służba Ochrony Państwa otrzymała na realizację programu modernizacji. Dlaczego taki kierunek? SOP jest zlokalizowana poza ośrodkiem szkolenia Raducz aż w 4 lokalizacjach: to jest Podchorążych 32, Podchorążych 38, Miłobędzka i Syreny. Nie ukrywam, że organizacyjnie, ale nie tylko organizacyjnie, również i finansowo naprawdę bardzo mocno nas to nadwyręża. Dlatego założeniem jest, aby po 2025 r., gdy zostanie zakończona ta inwestycja jedną z lokalizacji, którą będzie prawdopodobnie Syreny 23, mówiąc kolokwialnie, pozbyć się, żeby Służba Ochrony Państwa nie była tak rozproszona jak jest w chwili obecnej. Poza tym budynki na ul. Syreny 23 i ul. Miłobędzkiej 38 to są obiekty, które wymagają również kapitalnych remontów, na które w tej chwili SOP niestety nie posiada środków.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WłodzimierzGawęda">Budynek, który zamierzamy wybudować do 2025 r. będzie posiadał 5 kondygnacji, 4 naziemne i 1 podziemną, 4200 m2 powierzchni. Założeniem jest, aby do tego budynku zostało przeniesione kierownictwo formacji oraz pion działań ochronnych. Oczywiście Sala Tradycji, konferencyjna, sala odpraw to mniej istotne elementy. Natomiast najistotniejsze jest, aby ulokować ludzi w budynku, który będzie spełniał wszelkie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. To jest lokalizacja, usytuowanie tego budynku na terenie obiektu. Natomiast ten pomarańczowy prostokąt to jest usytuowanie na działce, którą mamy. Zostało to celowo przyklejone do granicy działki, dając jeszcze możliwość rozbudowy w przyszłości, dlatego że potrzeby lokalowe Służby Ochrony Państwa są naprawdę duże. Mamy duży wakat w tej chwili, dużą liczbę wakatów. Założeniem jest, aby ta inwestycja została poszerzona w przyszłości w ramach posiadanych środków, aby móc chociażby wyremontować pozostałe obiekty.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WłodzimierzGawęda">Zadanie nr 2, na które SOP posiada środki w programie modernizacji to jest remont budynku administracyjnego. To jest w tej chwili budynek, w którym m.in. zlokalizowane jest kierownictwo. Pierwotnie mieliśmy na to przeznaczone 3 mln zł, po przeprowadzonych postępowaniach udało się te ceny zredukować do niecałych 2 300 tys. zł. Postawiliśmy w pierwszej kolejności na wymianę stolarki okiennej, ocieplenie dachu oraz naprawę wentylacji. Dlaczego taki kierunek? Chodzi, po pierwsze, o poprawę komfortu, a druga rzecz to w dobie dzisiejszych nośników energii elektrycznej i nie tylko, w ogóle nośników energii, już mamy z informacji od użytkowników o poprawie warunków, a za chwilę pewnie odczujemy to na rachunkach, które będziemy otrzymywali. W przyszłości oczywiście zamierzamy poczynić dalsze prace remontowe w tym budynku, aczkolwiek w chwili obecnej formacja nie posiada środków na dalsze remonty.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WłodzimierzGawęda">Kolejną inwestycją, którą zamierzamy przeprowadzić to jest remont budynku administracyjnego w obiekcie Podchorążych 32. To jest budynek w miejscu, gdzie zlokalizowany jest zarząd transportu, budynek, który został wybudowany w latach 50. On również wymaga pilnego remontu. Najsłabszym elementem tego budynku jest instalacja elektryczna, która niestety wymaga wymiany. Natomiast ten budynek wiele lat nie był remontowany i wymaga kapitalnego remontu co będzie miało miejsce w latach 2023 (wykonanie projektu) i 2024 (fizyczna realizacja).</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WłodzimierzGawęda">Kolejna inwestycja to remont budynku warsztatowo-obsługowego, tu jest pomyłka, w obiekcie Podchorążych 32. To jest kolejny etap remontu tego budynku, to jest trzeci etap remontu, dwa pierwsze etapy zostały przeprowadzone z powodzeniem. To jest trzeci etap i jeszcze nam pozostanie jeden, który w sumie będzie nas kosztował około 22 mln, jeżeli chodzi o remont całego budynku. To jest budynek, w którym jest stacja obsługi pojazdów, stacja diagnostyczna, narzędziownia, ale przede wszystkim są przechowywane samochody, których wartość jest znaczna. Tak że wymagał rzeczywiście sporych nakładów finansowych i jeszcze będzie wymagał sporych nakładów finansowych, aby ten budynek doprowadzić do stanu używalności.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WłodzimierzGawęda">Kolejne zadanie to remont budynku administracyjno-biurowego w obiekcie Podchorążych 38. Całe zadanie to 16,3 mln z czego w programie modernizacji 5 mln. Remont budynku jest w trakcie, zakończenie to mniej więcej połowa przyszłego roku. Z zaangażowaniem środków finansowych również z budżetu SOP nie ukrywam, że to jest bardzo obciążające dla naszego budżetu, gdyż ten budżet nie jest taki jakbyśmy w pełni oczekiwali. Ale budynek, jak państwu za chwilę pokażę na kolejnych slajdach, wymagał już remontu, były zakładane plomby, budynek się rozchodził, wymagało to naprawdę pilnej interwencji. Fundamenty zostały wzmocnione, do chwili obecnej został zrobiony dach. W tej chwili trwają prace wyburzeniowe wewnątrz inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WłodzimierzGawęda">Kolejne zadanie to szumnie nazwany kompleksowy remont infrastruktury zewnętrznej w obiekcie Raducz. Na tyle byliśmy w stanie zaplanować jedynie zadanie, aczkolwiek wymaga znacznie większych środków. Tu jest pokazany budynek, w którym jest zlokalizowana rozdzielnia główna elektryczna. To jest budynek po byłej łaźni, która była do mniej więcej 2001 r. wykorzystywana przez Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe. Jest w nim wilgoć, widzą państwo jak odpadają tynki. Dlatego chcemy się w pierwszej kolejności zająć tymi najistotniejszymi elementami, tj. instalacją elektryczną, ogrodzeniem, ponieważ naprzeciwko naszego obiektu będzie powstawała suszarnia grzybów i ziół prywatnego inwestora. Chcemy wykonać płot panelowy nieprzezierny, który nas w pewien sposób odizoluje od gapiów z zewnątrz. Mamy zrobioną już instalację wodną, częściowo kanalizacyjną w dalszej kolejności będziemy zajmowali się również budynkami. Tu jest obecny stan części instalacji wodnej i jeszcze instalacja oświetleniowa. Uzyskaliśmy również dofinansowanie na część tej inwestycji ze środków wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska. To również dla nas jest spory urobek, za co jesteśmy wdzięczni.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#WłodzimierzGawęda">Kolejne trzy zadania. Zadanie nr 7, kompleksowy remont infrastruktury zewnętrznej w obiekcie P 32. To jest obiekt, o którym już mówiliśmy, czyli budynki terenu zarządu transportu. To też wymaga naprawy, jeżeli chodzi o kanalizację i przede wszystkim sprawną instalację energetyczną. Wydaje się, że po wykonaniu remontu budynku administracyjnego plus obsługowo-warsztatowego, jak i infrastruktury ten obiekt już będzie w pełni dostosowany do wszelkich przepisów i warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#WłodzimierzGawęda">Kolejna inwestycja została wprowadzona około miesiąca temu dzięki poczynionym oszczędnościom na skutek przeprowadzonych postępowań. Wygospodarowaliśmy środki i zostały wprowadzone 2 zadania m.in. miejscowa naprawa kanalizacji deszczowej w obiekcie P 38 i na Miłobędzkiej za kwotę 150 tys., jak również remont sieci ciepłowniczej zasilający obiekt na Miłobędzkiej.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#WłodzimierzGawęda">Obiekt na Miłobędzkiej wymaga kapitalnego remontu. Przy tak dużym obiekcie, tak dużej powierzchni użytkowej, kubaturze są tam niezbędne środki na remont w wysokości około 80 mln zł. Gdyby udało się w przyszłości rozbudować czy wybudować kolejny taki budynek biurowy jaki będziemy budowali od przyszłego roku, to dałoby nam szansę wyjścia z obiektu przy ul. Miłobędzkiej, który naprawdę wymaga znacznych środków. Widzimy, że budowa nowego budynku to jest rząd wielkości 63 mln, natomiast remont tego budynku, który jest na Miłobędzkiej to jest 80 mln zł. Mamy tak naprawdę substancję, której oczekujemy. Projektujemy i mamy gotowy obiekt. Natomiast tamten obiekt wymaga znacznych środków. Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JarosławZieliński">Dziękuję bardzo. Poprosimy o tę prezentację. Prosimy przesłać ją do biura Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, żeby można było jeszcze do tego wracać, odwoływać się i korzystać z tych informacji, bo być może posłowie będą tym zainteresowani.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JarosławZieliński">Czy są pytania do pana komendanta? Jeżeli nie, to dziękuję bardzo. Tylko poprosimy o tę prezentację, bo będzie łatwiej może o tym myśleć, kiedy będziemy mieli to przed sobą, ale dziękujemy za informację.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JarosławZieliński">Poproszę, żebyśmy mogli przejść teraz do Straży Granicznej. Bardzo proszę, pani generał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WioletaGorzkowska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, zanim przedstawię najistotniejsze inwestycje w infrastrukturę Straży Granicznej, muszę zaznaczyć, że mając na uwadze obecną sytuację geopolityczną ustawa modernizacyjna nabiera szczególnej wagi, gdyż stanowi ona zabezpieczenie i główne źródło naszych wydatków w infrastrukturę, a co za tym idzie – w zadania priorytetowe związane ze wzmocnieniem ochrony wschodniej granicy naszego kraju stanowiącej jednocześnie zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. Stawiając czoła nowym wyzwaniom jakie dziś są przed SG, a z drugiej strony mając na względzie utrzymanie efektów inwestycji budowanych, zrealizowanych w ramach poprzednich programów, to w ramach obecnej edycji ustawy modernizacyjnej ponad połowa środków z puli przeznaczonej na inwestycje i modernizację sprzętu i wyposażenia przeznaczyliśmy właśnie na inwestycje w infrastrukturę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WioletaGorzkowska">W ramach tej edycji programu planujemy realizację 24 zadań na łączną kwotę 439 mln zł, z czego 11 zadań polega na budowie nowych obiektów, a 13 na adaptacji i rozbudowie już istniejących. Pod względem liczby tych inwestycji jest zdecydowanie mniej niż miało to miejsce w ustawie poprzedniej. Niemniej jednak są to inwestycje duże, o dużym zakresie rzeczowym. Część z nich – tak jak wspomniałam – ma charakter strategiczny w systemie ochrony granicy państwowej, a co za tym idzie są to inwestycje kapitałochłonne.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WioletaGorzkowska">W odpowiedzi na tę sytuację międzynarodową w tej chwili intensyfikujemy działania na rzecz uszczelniania pierwszej linii granicy. Priorytetem są dla nas zadania polegające na budowie trwałego zabezpieczenia granicy państwowej. Dlatego też w tej chwili swój wysiłek inwestycyjny skupiliśmy na budowie systemu perymetrii stacjonarnej. Systemu, który ja nazywam systemem wczesnego ostrzegania, gdyż system definiuje zagrożenie w momencie, kiedy ono już powstaje. Jak państwo doskonale wiedzą, trwa aktualnie budowa bariery elektronicznej na granicy lądowej z Białorusią. Już wczoraj odebraliśmy pierwszy odcinek tej bariery. W tej chwili trwa wybór wykonawców na budowę bariery na granicy z Federacją Rosyjską. Kolejnym etapem będzie budowa technicznego zabezpieczenia granicy z Białorusią na wodach granicznych, czyli na rzece Bug i na rzece Świsłocz. Docelowo systemem perymetrycznym planujemy zabezpieczyć całą granicę zewnętrzną Unii Europejskiej oczywiście tam, gdzie ta budowa będzie możliwa.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WioletaGorzkowska">Rzecz jasna, że głównym źródłem finansowania tego systemu są środki dodatkowe otrzymane przez SG czy to poprzez zwiększenie naszego budżetu, czy środki z rezerw celowych. Niemniej jednak w ramach programu modernizacji na ten cel przeznaczyliśmy również kwotę 74 mln. Liczymy także na dodatkowe środki z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej. Wszystkie inne środki w trakcie kolejnych lat i możliwości finansowe będą przeznaczane właśnie na realizację tego naszego priorytetowego zadania.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#WioletaGorzkowska">Drugim naszym flagowym projektem jest modernizacja zautomatyzowanego systemu radarowego nadzoru polskich obszarów morskich. Planowany koszt inwestycji to 250 mln zł, w tym z programu na ten cel przeznaczyliśmy 111 mln. Pozostała część planowana jest do sfinansowania również ze środków pomocowych. Zadanie to nazywam perymetrią na morzu, gdyż właśnie ten system zapewnia stały monitoring obszarów morskich i dostarcza kompleksowy obraz sytuacji nawodnej poprzez dane z rozmieszczonych wzdłuż całego wybrzeża sensorów, czyli radarów i podsystemów optoelektronicznych. W tej chwili funkcjonuje taki system, natomiast on jest mocno wyeksploatowany i nie gwarantuje właściwego poziomu zadań w ochronie morskiej granicy państwowej. Z racji tego, że ten system jest podstawowym narzędziem w tym zakresie, jego modernizacja jest pilna i konieczna.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#WioletaGorzkowska">Konsekwentnej modernizacji i rozbudowy wymagają również placówki straży granicznej jako podstawowe jednostki organizacyjne naszej formacji. Dlatego w ramach programu modernizacji przewidujemy realizację 5 zadań na kwotę 78 mln zł. W ostatnich latach położyliśmy nacisk na budowę i modernizację placówek usytuowanych w oddziałach ochraniających wschodnią granicę naszego kraju. Tak w ramach programu modernizacji 2017–2020 wybudowaliśmy 4 nowe i zmodernizowaliśmy 18 placówek. W ramach funduszy Unii Europejskiej wybudowaliśmy, przebudowaliśmy 7 placówek. Można powiedzieć, że na granicy zewnętrznej Unii Europejskiej zakończyliśmy proces budowy, rozbudowy placówek z wyjątkiem jednego miejsca. Została do wybudowania placówka w miejscowości Ulhówek na terenie odpowiedzialności nadbużańskiego oddziału, która będzie odpowiedzialna za ochronę granicy z Ukrainą pomiędzy placówkami w Hrebennem i Chłopiatynie. Ten odcinek w tej chwili jest ochraniany przez placówkę w miejscowości Lubycza Królewska. Niemniej jednak ta placówka znajduje się w głębi kraju natomiast dla efektywnego realizowania ustawowych zadań kluczowe znaczenie ma lokalizacja placówek jak najbliżej granicy państwa, stąd decyzja o budowie placówki w miejscowości Ulhówek zaś obecna placówka w Lubyczy Królewskiej przejmie rolę siedziby grupy zamiejscowej placówki w Hrebennem.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#WioletaGorzkowska">Jeżeli chodzi o granice zewnętrzną to planujemy jedno przedsięwzięcie, natomiast nasze działania inwestycyjne skoncentrowane będą na modernizację placówek wewnątrz kraju. I tak w ramach programu modernizacyjnego realizujemy dwie inwestycje: przebudowę budynku na potrzeby placówki w Częstochowie i modernizujemy placówkę w Legnicy. Jeżeli chodzi o Częstochowę to aktualnie funkcjonuje tam grupa zamiejscowa i korzysta z pomieszczeń śląskiego urzędu wojewódzkiego. Natomiast została podjęta decyzja utworzenia placówki w Częstochowie. Ona wynika z szeregu czynników, które sprawiają, że ten obszar powinien zostać objęty szczególną uwagą SG. Wśród tych czynników chyba najważniejsza jest specyfika miasta jako miasta będącego celem pielgrzymek i cudzoziemców. Wartość inwestycji to 16,5 mln, z tego 11 mln zostało przeznaczonych w ramach ustawy modernizacyjnej, a pozostałe środki to budżet SG oraz niewielkie dofinansowanie z funduszu ochrony środowiska. Zakończenie zadania ma nastąpić w roku przyszłym. Jeżeli chodzi o drugą placówkę, placówkę w Legnicy, to zadanie ma na celu dostosowanie obiektu do obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych. Placówka mieści się w budynku z XII w., jest to obiekt, który znajduje się pod opieką konserwatora i ekspertyza techniczna wykazała, że obiekt nie spełnia określonych wymagań w zakresie przeciwpożarowym, stąd decyzja o modernizacji tego obiektu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#WioletaGorzkowska">Będąc przy placówkach SG nie mogę nie wspomnieć o realizowanej koncepcji budowy placówek w dużych aglomeracjach miejskich. Ten proces jest realizowany głównie ze środków Unii Europejskiej. Z czego to wynika? Oczywiście potrzeba intensyfikacji placówek skupionych i dedykowanych wyłącznie do prowadzenia kontroli legalności pobytu i zatrudnienia ma związek z dynamiką sytuacji migracyjnej skutkującą coraz większą obecnością cudzoziemców na terytorium kraju. Sprawdzonym modelem na funkcjonowanie tego rodzaju placówek jest utworzona 2018 r. placówka SG Warszawa, która została wyodrębniona z placówki SG Warszawa Okęcie. W ramach dalszej perspektywy finansowej, w ramach środków pomocowych planujemy wyodrębnić również z innych placówek posiadających porty lotnicze nowe placówki m.in. we Wrocławiu i w Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#WioletaGorzkowska">Kolejna inwestycja realizowana w ramach programu modernizacji to budowa strzelnicy w Warszawie na terenie nadwiślańskiego oddziału przy ul. Komitetu Obrońców Robotników. Koszt inwestycji to 15 mln. My również w ramach poprzedniego programu skoncentrowaliśmy się na budowie nowych strzelnic i modernizacji istniejących. Wybudowaliśmy 4 nowe strzelnice, zmodernizowaliśmy 3 istniejące i na chwilę obecną tylko 2 oddziały SG to jest właśnie nadwiślański oddział i karpacki oddział nie posiadają strzelnicy pistoletowej. Ze względu na liczbę funkcjonariuszy pełniących służbę w nadwiślańskim, w komendzie głównej czy w biurze spraw wewnętrznych w pierwszej kolejności zaplanowaliśmy właśnie budowę strzelnicy w nadwiślańskim oddziale. W tej chwili strzelania sprawdzające i egzaminacyjne odbywają się na strzelnicy krytej Policji. Niestety te strzelnice mają duże obłożenie i ich dostępność jest dość ograniczona, stąd decyzja o budowie strzelnicy na terenie nadwiślańskiego oddziału.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#WioletaGorzkowska">Kolejne trzy zadania ujęte w programie modernizacji są związane z przebudową infrastruktury technicznej na potrzeby systemów teleinformatycznych. Na ten cel przeznaczyliśmy w ustawie 40 mln zł. Wspomnę tu o najważniejszym zadaniu. Mianowicie budowie zapasowego węzła teleinformatycznego w Nowym Sączu, który będzie stanowił ośrodek zapasowy dla funkcjonującego w Warszawie centralnego węzła teleinformatycznego. W naszym centralnym węźle zlokalizowane są wszystkie kluczowe dla funkcjonowania formacji systemy teleinformatyczne. Jest tutaj także CWT, który realizuje także całodobowy system odpraw granicznych. Modernizacja ma również ogromne znaczenie w kontekście realizowanej przez SG budowy systemów wielkoskalowych, systemów takich jak Entry/Exit System, ETIAS, Krajowy Rejestr Cudzoziemców, czyli systemów bardzo istotnych dla bezpieczeństwa granicy zewnętrznej. Właśnie ten ośrodek zapasowy oddalony geograficznie od Warszawy zagwarantuje utrzymanie ciągłości działania na wypadek awarii centralnego węzła teleinformatycznego, który został uruchomiony w 2005 r. Nie da się tutaj ukryć, że on też wymaga w przyszłości modernizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#WioletaGorzkowska">Zadbaliśmy również w ramach programu modernizacji o zapewnienie właściwych warunków szkoleniowych dla naszych funkcjonariuszy i pracowników. W ramach programu realizujemy przebudowę 3 budynków na terenie naszych ośrodków. To są budynki szkoleniowe w Centrum Szkolenia w Kętrzynie, modernizujemy dach w budynku głównym Centralnego Ośrodka w Koszalinie i rozpoczęliśmy przebudowę ośrodka konferencyjno-szkoleniowego w Otwocku, który mieści się w strukturach organizacyjnych nadwiślańskiego oddziału. Wspomnę, że ośrodek konferencyjno-szkoleniowy w Otwocku jest jedynym obiektem położonym w centralnej części kraju przeznaczonym do organizowania różnego rodzaju odpraw, szkoleń i narad.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#WioletaGorzkowska">Jako logistyk nie mogę nie wspomnieć o 2 istotnych inwestycjach polegających na modernizacji stacji obsługi środków transportu. To są 2 zadania. Pierwsze dotyczy przebudowy stacji obsługi pojazdów w Kętrzynie, a drugie zadanie to budowa bazy lotniczej w Mińsku Mazowieckim. Jeżeli chodzi o stację obsługi pojazdów, to w obecnej sytuacji wzmożonych działań granicznych ten sprzęt transportowy jest zdecydowanie bardziej eksploatowany i właśnie takie własne zaplecze transportowe przyśpiesza i usprawnia obsługę sprzętu transportowego. Jeżeli chodzi o granicę zewnętrzną, to jedynie Warmińsko-Mazurski Oddział Straży Granicznej z siedzibą w Kętrzynie nie posiada zmodernizowanej stacji obsługi pojazdów, stąd to zadanie jako priorytetowe znalazło zabezpieczenie w ramach modernizacji. Jeżeli chodzi o budowę bazy lotniczej w Mińsku Mazowieckim, to w tej chwili korzystamy tam, użyczamy obiekty od strony wojskowej. Chcemy wybudować nowoczesny hangar z zapleczem techniczno-administracyjnym, gdzie będą stacjonować nasze samoloty rozpoznawcze. Mińsk Mazowiecki to najlepsza lokalizacja pod względem wykonywania zadań dalekiego rozpoznania zarówno na terenie całego kraju, jak i na wschodniej granicy państwa. Jest to związane bezpośrednio z zasięgiem statków powietrznych. W tej chwili w Mińsku stacjonują nasze 2 samoloty rozpoznawcze, tzw. Stemme i planujemy, że tam znajdą swoją lokalizację również 2 nowe statki, samoloty rozpoznawcze, których zakup planujemy również w ramach ustawy modernizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#WioletaGorzkowska">Pozostało nam jeszcze 5 tytułów inwestycyjnych polegających na dostosowaniu obiektów, komend, oddziałów i placówek do przepisów PPOŻ i BHP. Na ten cel przeznaczyliśmy 52 mln zł. Wspomnę tylko o jednym, czyli o rozbudowie budynku administracyjnego przy Al. Niepodległości 100, czyli siedzibie głównej komendanta głównego Straży Granicznej. Powiem tak, dziecko, które rodzi się w bólach, bo rozpoczęliśmy budowę inwestycji przed pandemią. Oczywiście COVID-19 spowolnił nam realizację tej inwestycji. Poza tym inwestycja realizowana jest etapami poprzez wyłączenie części obiektu na części, dalej funkcjonariusze i pracownicy pełnią, realizują swoje zadania, więc to jest też duże utrudnienie. Jak to bywa z dużymi inwestycjami początkowo zakres miał być dużo mniejszy, miał się sprowadzać tylko do dostosowania obiektu do przepisów PPOŻ, bo obiekt nie spełniał tych wymagań oraz miało być wybudowane czy też dobudowane jedno piętro celem stworzenia centrum operacyjnego dla służb dyżurnych. Jednak jak to bywa przy realizacji tej części zaszła potrzeba również modernizacji instalacji teletechnicznych, elektrycznych, sanitarnych, więc ogromna inwestycja, ale już widać rezultaty, już część obiektu, jedno skrzydło zostało oddane do użytkowania, kończymy elewację. Mam nadzieję, że w przyszłym roku ta inwestycja zostanie zakończona.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#WioletaGorzkowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak w telegraficznym skrócie przedstawiłam priorytetowe zadania finansowane z programu modernizacji. Oczywiście mając na względzie rosnące ceny na rynku usług budowlanych, ceny paliw, energii szacujemy, że wyżej wymienione działania będą wymagały dofinansowania w kwocie około 30 mln zł. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JarosławZieliński">Dziękuję pani komendant za bardzo klarowną informację i dającą obraz inwestycji, mimo że pani powiedziała w telegraficznym skrócie. Może nie był on taki telegraficzny, mamy obraz dosyć pełny. Prosimy też może o pisemną informację do sekretariatu komisji tak jak pani to nam zrelacjonowała, bo za jakiś czas będziemy chcieli wrócić do tej sprawy i zapytać o postęp prac. To oczywiście pewnie już będzie w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JarosławZieliński">Chciałbym zadać pani komendant jedno pytanie, bo z tego co pani powiedziała wnioskuję, że środków dodatkowych 1,6 mld zł na realizację inwestycji polegającej na budowie zapory granicznej trochę nie wystarczy. Musimy dołożyć ze środków modernizacji tych kilkadziesiąt milionów złotych. Dobrze to odczytałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WioletaGorzkowska">Panie przewodniczący, dobrze pan to odczytał. Tak jak powiedziałam, trwa budowa zapory perymetrycznej na odcinku lądowym z Białorusią i tu otrzymaliśmy dodatkowe środki. Wyłaniamy wykonawcę na budowę bariery na granicy z Federacją Rosyjską i tu też już mamy zapewnienie finansowania i otrzymaliśmy dodatkowe środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JarosławZieliński">Przepraszam, bo środki były przyznane na budowę bariery z Białorusią. Rosji wtedy jeszcze nie było, Obwodu Kaliningradzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WioletaGorzkowska">Tak, ale już podjęte zostały działania i w projekcie planu na rok przyszły...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JarosławZieliński">To wiem, ale kwota 1,6 mld zł była przez Sejm na białoruską granicę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WioletaGorzkowska">Wyłącznie na białoruską, tak. Bo ona uwzględnia również barierę fizyczną w kwocie 1,3 mld zł. A w tej kwocie 1,6 mld zł budowa bariery elektronicznej wyniosła 340 mln zł, koło tego. Oczywiście te środki na chwilę obecną pozwalają na budowę bariery elektronicznej na granicy z Białorusią i z Federacją Rosyjską. Natomiast liczymy, takie są plany, że budowa bariery perymetrycznej na rzekach granicznych z Białorusią znajdzie finansowanie ze środków pomocowych w ramach nowej perspektywy finansowej. Natomiast na dziś jeszcze te budżety dla krajów członkowskich nie zostały zatwierdzone, czekamy na środki finansowe w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JarosławZieliński">Dziękuję bardzo. Czy są pytania do pani komendant? Dziękuję. Jeżeli nie to dziękuję serdecznie. Prosimy o ten materiał pisemny.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JarosławZieliński">Teraz tak, mamy 10 minut praktycznie panie komendancie to albo zdążymy, bo znając pana wiem, że pan ma przygotowaną na pewno prezentację na wykresach. Gdyby pan powiedział o tych wysokich liczbach czy planach w skrócie, to moglibyśmy poprosić o prezentację i może to wystarczyłoby, jeśli nie, to zrobimy przerwę i po głosowaniu wrócimy. Proszę już uwzględnić tę okoliczność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofHejduk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, postaram się to zrobić w ekspresowym tempie, ponieważ mamy materiał pisany, przygotowany dla państwa i prezentację, która będzie do udostępnienia, tak że myślę, że to wszystko połączy się razem. W skrócie to jest chyba nie ta prezentacja. To nie jest ta prezentacja, jeżeli mogę, bo... Przepraszam, to ja będę mówił. Będę mówił, bo to jest jeszcze sprawozdanie z poprzedniej na tym samym pendrivie. Przepraszam bardzo za zamieszanie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofHejduk">Państwowa Straż Pożarna w ramach programu modernizacji skupiła się na 3 głównych zadaniach. Po pierwsze, inwestycje budowlane, zakup sprzętu transportowego i tutaj mamy na myśli tylko drabiny, to co jest nam najbardziej potrzebne oraz zakup wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy, czyli zakup umundurowania służbowego, nowego typu, który od 1 października tamtego roku zgodnie z nowym rozporządzeniem wdrażamy i dzięki programowi możemy to kupować.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofHejduk">W ramach wydatków rzeczowych i majątkowych mamy przeznaczone w ramach programu 1 038 012 tys. zł. To co mówiłem głównie inwestycje budowlane, czyli to jest budowa nowych obiektów, remonty, zakup drabin i umundurowanie. W ramach programu chcemy zrealizować 117 zadań inwestycyjnych o wartości kosztorysowej, tutaj trochę jest więcej 1 359 259 tys. zł. W tym budowa nowych strażnic to jest 55 inwestycji, co stanowi blisko 73% nakładów oraz modernizacja, przebudowa i rozbudowa istniejących strażnic, to są 62 zadania, czyli 27% nakładów w ramach programu modernizacji.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KrzysztofHejduk">Na wykresie, który jest wydrukowany, przyjęliśmy i powołaliśmy zespół w komendzie głównej, żeby przygotować się do trzeciego programu modernizacji. Chcieliśmy, żeby w każdym województwie coś się wydarzył, coś zostało wybudowane, jak i wyremontowane. Wykres pokazuje, że każde województwo właśnie te inwestycje posiada. Kwota ogólna na inwestycje budowlane (800 012 tys. zł) przekłada się na poszczególne województwa. Aktualnie, bo my już w tym roku rozruchowym, w roku 2022, na dzień 30 października mamy zrealizowane. Ten wykres na dziś, on był robiony wczoraj jest 97% zaangażowanych, czyli 76 mln z 79 mln w tym roku na inwestycje budowlane. Stosowne korekty robi oczywiście minister spraw wewnętrznych i przesuwa, ponieważ mamy te same problemy, co inne formacje, czyli wzrost cen budowlanych, niedostępność firm, powtarzane przetargi, to wszystko jest realizowane na bieżąco. Niemniej w tym roku chcemy zakończyć 8 zadań na blisko 40 mln zł. Nie będę wymieniał już jakie to są zadania, ale wszystko idzie zgodnie z naszym planem i zgodnie z tym co nadzorujemy w komendzie głównej.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KrzysztofHejduk">Chciałem pokazać państwu bieżące zdjęcia z tego co się dzieje na wybranych zadaniach, bo tych 117 nie będę pokazywał. Budowa JRG w Tyńcu Małym – wartość kosztorysowa, bo tam jest i baza szkoleniowa, i magazyny, chemia – 95 mln. My takiej kwoty nie finansujemy w ramach programu, przynajmniej nie byliśmy w stanie. Oprócz tego woj. dolnośląskie przebudowa i rozbudowa Legnicy – 8,5 mln zł; województwo kujawsko-pomorskie – budowa Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 1 w Grudziądzu z komendą – 36 mln zł, to już też rusza; województwo lubelskie – rozbudowa w Łukowie z modernizacją stanowiska kierowania i budowa nowej strażnicy w miejsce starej, która będzie wyburzona w Puławach; województwo lubuskie – budowa komendy razem z jednostką w Żarach, termomodernizacja obiektów w Krośnie Odrzańskim; województwo łódzkie – kontynuacja poprzedniego programu, budowa Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Łódź-Olechów; województwo małopolskie – budowa komendy wraz z jednostką w Wieliczce oraz magazynem przeciwpowodziowym, tutaj marszałek też uczestniczy w tym zadaniu i w zasadzie pod ziemią są magazyny przeciwpowodziowe; województwo mazowieckie budowa JRG nr 2 w Płońsku rozpoczęta w tym roku, planowane zakończenie w przyszłym, modernizacja JRG w Płocku; województwo podkarpackie – budowa JRG w Dubiecku jako komendy miejskiej w Przemyślu – 10 mln zł; województwo podlaskie – budowa JRG w Białymstoku przy ul. Plażowej – 11 mln zł; województwo pomorskie – przebudowa pomieszczeń komendy wojewódzkiej oraz budowa JRG nr 1 komendy w Wejherowie; województwo śląskie – budowa strażnicy w Cieszynie, jest zaawansowana; województwo świętokrzyskie – rozbudowa zakończona już w zasadzie komendy wojewódzkiej w Kielcach; województwo warmińsko-mazurskie – budowa nowej komendy w Elblągu, kontynuacja poprzedniego programu modernizacji; województwo wielkopolskie – rozbudowa i przebudowa w Pile i budowa obiektu magazynowego z myjką w Kaliszu; województwo zachodniopomorskie – budowa, przebudowa i modernizacja w Myśliborzu i budowa budynku garażowo-socjalnego w Szczecinku.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#KrzysztofHejduk">Oprócz tego nie zapominamy o naszych jednostkach centralnych, czyli szkołach. W Krakowie na poligonie w Kościelisku budowa stanowiska do prowadzenia działań podczas katastrof kolejowych, modernizacja JRG Szkoły Podoficerskiej PSP w Bydgoszczy.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#KrzysztofHejduk">Oprócz tego to co mówiłem wcześniej – kolejnym przedsięwzięciem jest zakup sprzętu transportowego. Mamy kupić 40 drabin w ramach 4 lat, 10 w każdym roku. W tym roku mamy jeden problem, ponieważ ogólnie jest problem z podwoziami i producenci już zapowiedzieli, że jedna drabina nie będzie zrealizowana. Ale mamy zaradcze środki. W to miejsce realizujemy podmianę i kupujemy 3 samochody ratowniczo-gaśnicze i stosowne korekty już są dokonywane. Natomiast jeżeli chodzi o samochody, to producenci, którzy zabudowują nasze samochody ratowniczo-gaśnicze mają duże problemy z pozyskiwaniem podwozi, które nie są naszymi podwoziami. Już sygnalizują nam, że nie zrealizują zarówno wszystkich samochodów dla jednostek ochotniczej straży pożarnej, gdzie mamy podpisane stosowne umowy, jak i dla Państwowej Straży Pożarnej. Biorąc pod uwagę zapowiedzi po Komisji Finansów Publicznych, rozmawiałem z ministrem Skuzą, gdzie ma nie być niewygasających wydatków tak jak przez ostatnie 2 lata. Możemy mieć pewien kłopot, jak to zrealizować w roku następnym. Sygnalizuję to, bo samochody to wrażliwy moment i wrażliwe zakupy, które realizujemy już od kilku lat. W tym roku możemy nie zrealizować tego wszystkiego nie z naszej winy, więc to może być kłopot. Łącznie na drabiny 138 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#KrzysztofHejduk">Ostatnie nasze zadanie, czyli zakup nowego umundurowania służbowego, przeznaczamy na to 100 mln zł. Pierwszy przetarg, który robimy centralnie w komendzie głównej dla całej Polski. W tym roku podzieliliśmy go na części i na razie nie widzę zagrożeń, żeby pierwsza partia była zagrożona, czyli zrealizujemy już pierwszą część; powiedzmy 1/4 strażaków już w tym roku otrzyma nowy wzór umundurowania. Umundurowanie w części kupujemy w komendzie głównej, natomiast buty, nowe płaszcze, które też mamy kupują komendanci powiatowi w terenie. Stosowne rozporządzenie z października zeszłego roku weszło w życie i to właśnie realizujemy. Chcemy, żeby dzięki ustawie wyposażyć wszystkich strażaków w nowy wzór umundurowania służbowego.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#KrzysztofHejduk">Podsumowując, program modernizacji przewidział na poszczególne lata największe wydatki oczywiście w trzecim roku realizacji ustawy, główne wydatki majątkowe, budowlane, bo tak proces inwestycyjny wygląda. Na dziś nie widzę większych zagrożeń i to jest wielka pomoc. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JarosławZieliński">Bardzo dziękuję, panie komendancie. Dziękuję za ten materiał, jak zawsze jest dobrze przygotowany, bardzo czytelny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofHejduk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JarosławZieliński">W skrócie, ale też i w konkretach pokazujący przedsięwzięcia inwestycyjne. Cieszy nas to, że w tym programie jest sporo modernizacji i zakupów ciężkiego sprzętu dla Państwowej Straży Pożarnej, bo dla jednostek OSP to w ciągu ostatnich lat dużo kupowaliśmy i to jest kontynuowane też bardzo dobrze. Tak że dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JarosławZieliński">Nie możemy jakiejś dyskusji odbyć dzisiaj, ale może i nie ma takiej potrzeby, bo materiał jest czytelny, więc za chwilę zamknę posiedzenie podkomisji, musimy pójść na głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JarosławZieliński">Dziękuję wszystkim państwu z poszczególnych służb i pani z MSWiA, pani naczelnik, za informację. Będziemy do nich wracać, będziemy je jeszcze analizować, a w przyszłym roku będziemy prosić też po jakimś czasie oczywiście o to, żebyśmy mogli spotkać się i obserwować postęp tych wszystkich prac inwestycyjnych, zakupowych, tych większych zakupów, a na najbliższym posiedzeniu komisji sprawy płacowe, to chcę zapowiedzieć to od razu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JarosławZieliński">Dziękuję serdecznie. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>