text_structure.xml
64.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekRuciński">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekRuciński">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekRuciński">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: pkt 1 – rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Agencji Badań Medycznych (druki nr 3106 i 3221), pkt 2 – rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druki nr 3201 i 3244).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekRuciński">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekRuciński">Nie widzę zgłoszeń, wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do realizacji pkt 1porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarekRuciński">W dniu 21 lutego br. na posiedzeniu plenarnym Sejmu obyło się drugie czytanie projektu ustawy o Agencji Badań Medycznych (druki nr 3106 i 3221). W czasie drugiego czytania zgłoszono 17 poprawek. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarekRuciński">Rozpatrywanie poprawek będzie odbywać się w następującym porządku: uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z poprawki, ewentualne głosy „za” i „przeciw” poprawce i głosowanie nad poprawką.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarekRuciński">Czy ktoś jest przeciw wobec powyższej propozycji rozpatrywania poprawek?</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarekRuciński">Nie widzę zgłoszeń. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu, stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki pierwszej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MarekRuciński">Poprawka pierwsza, zgłoszona przez Platformę Obywatelską-Komitet Obywatelski. Słucham wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaRadziszewska">To są poprawki, poszerzone o jedną poprawkę, dotyczące programów terapeutycznych, uszczegółowienia przepisów tak, żeby rzeczywiście intencja, która jest w ustawie, była jasno wyrażona w zapisie, żeby nikt nie miał wątpliwości, czemu ta ustawa służy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Biuro Legislacyjne zaproponowało, żeby trzy poprawki dotyczące kwestii programów terapeutycznych, czyli poprawki pierwszą, trzecią i dziesiątą, poddać pod głosowanie razem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaRadziszewska">Wyrażamy na to zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekRuciński">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszCieszyński">Tak jak już wskazywaliśmy, to są poprawki tożsame z tymi, które były zgłoszone podczas posiedzenia Komisji – one są niezasadne. Z treści przepisu ewidentnie wynika, że mówimy „ze szczególnym uwzględnieniem”, czyli, tak naprawdę, dodanie tego nie zmienia w żaden sposób sensu tego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanuszCieszyński">Wobec powyższego, rząd wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekRuciński">Przedstawiciele Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Pani poseł Chybicka jeszcze się zgłasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AlicjaChybicka">Ja chciałabym powiedzieć jeszcze w imieniu wnioskodawców, że nie jest prawdą, że ta poprawka niczego nie zmienia – owszem, zmienia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AlicjaChybicka">Otóż, według zapisów ustawy, programy terapeutyczne stają w kolejce razem ze wszystkimi innymi, które wpłyną (badaczy, uczelni, przemysłu, prywatnych jednostek i samej Agencji) a powinny być, w mojej opinii, wydzielone razem z kwotą pieniędzy przeznaczoną na prowadzenie tych badań. Z ustawy nie wynika jednoznacznie, że one będą traktowane priorytetowo.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AlicjaChybicka">Panie ministrze, czy mam rozumieć, że one będą rozpatrywane poza kolejnością, indywidualnie? Na pewno – nie, bo to z ustawy nie wynika.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AlicjaChybicka">Dlatego proszę o pozytywne zaopiniowanie tych poprawek, dlatego że one tak naprawdę potrzebne są chorym i, jak sam pan mówił na sali, stanowią jądro i serce tej ustawy, ale tego nie widać w tych zapisach.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AlicjaChybicka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekRuciński">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszCieszyński">Pani profesor, ja rozumiem intencje, jednak – po zapoznaniu się z treścią poprawek, które klub złożył – w mojej ocenie, z treści tych poprawek nie wynika intencja, którą pani profesor chciałaby w tym zawrzeć…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Wynika.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszCieszyński">Można by zapytać w takim razie, czy te badania kliniczno-obserwacyjne i epidemiologiczne, które już teraz są tu wskazane, są – jak to pani profesor wskazywała – poza kolejnością. Otóż, nie są. Wszystkie konkursy prowadzone są wyłącznie na podstawie programów. Nie ma tu mowy o tym, że jakiekolwiek konkursy, w jakiejkolwiek dziedzinie, ze względu na fakt wskazania w art. 2 pkt 1 „ze szczególnym uwzględnieniem”, są w jakikolwiek sposób priorytetowe.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, treść tych trzech poprawek, które proponują państwo poddać pod głosowanie łącznie, w mojej ocenie – tak jak mówiłem – jest niezasadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekRuciński">Pan przewodniczący Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TomaszLatos">Ja mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Ponieważ w czasie procedowania ustawy pojawiło się kilka wniosków mniejszości, chciałbym zapytać, jak te poprawki mają się do tych wniosków mniejszości… nie mówię teraz konkretnie o tych, ale – czy wnioski mniejszości zostały wycofane?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#TomaszLatos">Tak.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#TomaszLatos">Proszę w takim razie odpowiedzieć mi na pytanie: czy te poprawki są tożsame z wnioskami mniejszości i, po prostu, dokonano zamiany wniosków mniejszości na poprawki? Czy tak to można ująć? Czy w większości przypadków, czy w części? Jak to wygląda?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, z pisma, które otrzymaliśmy, dołączonego do zgłoszonych poprawek, wynika, że wnioski mniejszości zostały przez panią poseł wycofane.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AleksandraWolnaBek">Naszym zdaniem, wnioski mniejszości w większości pokrywają się z poprawkami zgłoszonymi w trakcie drugiego czytania. Wydaje się nam, że dwie lub trzy poprawki są dodatkowe, jest ich więcej niż było przedstawionych na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarekRuciński">Czy są głosy „za” i „przeciw” z sali?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarekRuciński">Przystępujemy w takim razie do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MarekRuciński">Za 4 głosy, 12 przeciw, 1 osoba wstrzymała się, poprawka została odrzucona.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszDziuba">Nie chciałem przed głosowaniem, celowo po… jaką mamy pewność, że wnioski mniejszości zostały wycofane, bo na razie są one dołączone do sprawozdania w druku nr 3221?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekRuciński">Proszę sekretariat i Biuro Legislacyjne o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni pastwo, wydaje mi się, że praktyka jest taka: wnioski, co prawda, są w sprawozdaniu (bo ciężko na tym etapie je usunąć), ale wydaje mi się, że – po prostu – w trakcie trzeciego czytania sprawozdawca poinformuje Wysoką Izbę o fakcie wycofania wniosków mniejszości, ponieważ takie pismo spłynęło do pana marszałka…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaRadziszewska">W trakcie drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AleksandraWolnaBek">…i, po prostu, będą państwo poinformowani.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AleksandraWolnaBek">Tak więc, rozumiem, że poddane pod głosowanie będą tylko poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo, sprawa jest jasna.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki drugiej – proszę wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Odnośnie do tego też jest prośba Biura Legislacyjnego, żeby poprawki drugą, czwartą, szóstą i dwunastą poddać pod głosowanie razem.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Dotyczą one sprawy nie wykonywania przez samą Agencję badań. Inicjowania, zlecania – tak, natomiast wykonywania we własnym zakresie i tworzenia rożnych karkołomnych powiązań, żeby samemu wykonywać – nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MarekRuciński">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanuszCieszyński">Przyjęcie tych poprawek byłoby zaprzeczeniem jednej z kluczowych idei, która stoi za powołaniem agencji.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, uważam je za niezasadne…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Czyli tego, że Agencja będzie sama robić te badania…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanuszCieszyński">Dokładnie, tak…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ElżbietaRadziszewska">…tworzyć miejsca badawcze, kliniki, wszystko…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszCieszyński">…realizować własne badania naukowe i prace rozwojowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Dobrze, że pan minister to mówi.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanuszCieszyński">To jest zawarte w projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Państwo w państwie…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, poza ta łącznością, którą przedstawiła pani poseł, wydaje się nam na gorąco, że w tym pakiecie poprawek powinna być jeszcze zmiana dotycząca art. 14 ust. 1, której akurat nie ma.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AleksandraWolnaBek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszDziuba">Proszę powtórzyć ten pakiet.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AleksandraWolnaBek">To są poprawki: druga, czwarta, szósta i dwunasta.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekRuciński">Co na to wnioskodawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Druga, czwarta, szósta i dwunasta… tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MarekRuciński">Ponieważ poprawka trzecia była w poprzednim pakiecie razem z dziesiątą, przystępujemy w tej chwili do rozpatrzenia poprawki nr 5… przepraszam, trochę się pospieszyłem – głosujemy nad poprawkami: drugą, czwarta, szóstą i dwunastą.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#MarekRuciński">Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#MarekRuciński">Głosowało 17 posłów, za – 4, 12 – przeciw, 1 osoba wstrzymała się, poprawki zostały odrzucone.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do głosowania nad poprawką piątą, prosiłbym wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Poprawka piąta poszerza katalog przedstawicieli ministrów, którzy zasiadają w radzie Agencji, o ministra właściwego do spraw społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MarekRuciński">Proszę rząd…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanuszCieszyński">W toku prac legislacyjnych, na poziomie rządowym, nad projektem ustawy o Agencji Badań Medycznych były prowadzone bardzo szerokie konsultacje wewnątrz rządu i, w szczególności, ministrowie byli pytani o zasadność, ich zdaniem, zasiadania przedstawiciela konkretnego ministra właśnie w Radzie Agencji Badań Medycznych – minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nie wykazał zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, w naszej ocenie, taka konstrukcja, jaką zaproponowaliśmy, jest bardziej racjonalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Czy ja mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MarekRuciński">Tak, proszę – pani poseł Radziszewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Panie ministrze, to, że pani minister nie wyraziła zainteresowania tą Radą, to jest jej problem, nie nasz. My uważamy, że w tej Radzie powinien zasiadać przedstawiciel tego ministerstwa. Pan wie, jak szeroki wachlarz działań, również medycznych, wiąże się z kwestią ZUS-u i KRUS-u, również wszyscy pacjenci, którzy mają orzeczenie o niepełnosprawności.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#ElżbietaRadziszewska">W związku z tym, ja nie wiem, dlaczego miałoby być tak, że akurat ten minister nie miałby mieć swojego miejsca, chociażby, żeby mieć dobre informacje na temat badań, czy w ogóle działań agencji?</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#ElżbietaRadziszewska">To, że pani minister nie chciała i nie wyraziła zainteresowania, to naprawdę jest jej sprawa, a tu chodzi o to, żeby pan ustosunkował się do tego.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#ElżbietaRadziszewska">To znaczy, pan jest przeciwko…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AleksandraWolnaBek">Jest to kwestia merytoryczna, legislacyjnie nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarekRuciński">Czy są głosy z sali?</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MarekRuciński">Dziękuję, przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 5.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#MarekRuciński">Głosowało 18 posłów, 4 – za, 14 – przeciw, nikt się nie wstrzymał, poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#MarekRuciński">Przechodzimy do poprawki nr 7, proszę wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#ElżbietaRadziszewska">To jest poprawka, która również była zgłaszana przeze mnie w trakcie prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#ElżbietaRadziszewska">To jest wykreślenie z art. 15 ust. 2 pkt 4 o finansowaniu przedsiębiorstw, rozwijaniu i prowadzeniu działalności innowacyjnej w dziedzinie nauk medycznych – i nie dlatego, że jesteśmy przeciwni wspieraniu, tylko jeden artykuł, bardzo ogólny, w całej ustawie dotyczącej tej kwestii, powinien być właściwie prześwietlony przez CBA.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#ElżbietaRadziszewska">W związku z tym uważam, że ten artykuł w takiej treści należy wykreślić. On jest za wąski. Jest zbyt ogólny i pozwalający na zbyt wielką dobrowolność.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MarekRuciński">Czy rząd chciałby odnieść się do tego stwierdzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanuszCieszyński">Ja tylko chciałbym zapewnić panią poseł, że w konsultacjach na poziomie rządowym brał też udział minister koordynator do spraw służb specjalnych, który z pewnością konsultował treść także tego przepisu z szefem Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Brak uwag w tym zakresie pozwalam sobie odczytać jako nie podzielanie wątpliwości pani poseł.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, mając na uwadze fakt, że wspieranie przedsiębiorstw wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i jest zgodne z polityką rządu Prawa i Sprawiedliwości, wnoszę o odrzucenie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#AleksandraWolnaBek">Kwestia merytoryczna, nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#MarekRuciński">Czy są głosy „za” lub „przeciw” poprawce?</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#MarekRuciński">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania nad poprawką siódmą.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#MarekRuciński">Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#MarekRuciński">Głosowało 18 posłów, 4 – za, 14 – przeciw, nikt się nie wstrzymał, poprawka siódma została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-54.6" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do poprawki nr 8, proszę wnioskodawców o krótką… to ja.</u>
<u xml:id="u-54.7" who="#MarekRuciński">Poprawka ma na celu bardzo prostą rzecz. Chodzi o to, żeby eksperci biorący udział w kwalifikacji badań nie byli opcjonalni a żeby byli wręcz obligatoryjni, na tym polega ta niewielka zmiana w ust. 18, w pkt 1.</u>
<u xml:id="u-54.8" who="#MarekRuciński">Co na to rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JanuszCieszyński">W naszej ocenie, obecne brzmienie ust. 1 art. 18 jest adekwatne i zapewnia odpowiedni poziom oceny wniosków. Warto zauważyć, że wszyscy członkowie zespołu, bez względu na to, czy są to pracownicy czy eksperci, muszą złożyć wymagane oświadczenia o braku konfliktu. Poza tym, trudno wyobrazić sobie, żeby prezes powołał do takiego zespołu pracownika, który nie dysponuje odpowiednią wiedzą merytoryczną w przedmiocie ogłoszonego konkursu.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JanuszCieszyński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, w naszej ocenie, ta poprawka nie zasługuje na uwzględnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MarekRuciński">Ja mam jednak uwagę jako wnioskodawca – to nie jest mój pomysł, tylko to jest pomysł środowiska naukowego i badawczego, co prawda poznańskiego. Ono, w związku z treścią wynikającą z projektu, ma pewne obawy, że może dojść do sytuacji, że przy kwalifikacji programów może nie być osób eksperckich.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MarekRuciński">Czy są głosy „za” lub „przeciw” z sali?...</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#MarekRuciński">W takim razie, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#MarekRuciński">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#MarekRuciński">Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#MarekRuciński">Głosowało 18 posłów, 5 – za, 13 – przeciw, nikt się nie wstrzymał, poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 9, proszę wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Biuro Legislacyjne sugeruje, żeby złączyć w pakiet poprawki nr 9, 11 i 14, czy tak?</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Tak, wszystkie te poprawki dotyczą niewyrażenia zgody na finansowanie Agencji z pieniędzy Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MarekRuciński">Czy wnioskodawcy wyrażają zgodę na pakiet?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MarekRuciński">Proszę rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JanuszCieszyński">W naszej ocenie (to jest stanowisko, które przedstawialiśmy wielokrotnie na forum Komisji i podkomisji oraz na sali plenarnej) – po pierwsze, warto zważyć, że jeśli spojrzymy do ceny skutków regulacji, większość środków finansowych przeznaczonych na działalność Agencji Badań Medycznych pochodzi ze środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JanuszCieszyński">Po drugie, w naszej ocenie, zapewnienie takiego stabilnego, długoterminowego strumienia finansowania jest niezbędne z punktu widzenia osiągnięcia celu, jakim jest budowa ekosystemu do prowadzenia badań naukowych i, co za tym idzie, działalności innowacyjnej w dziedzinie nauk o zdrowiu i medycynie.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#JanuszCieszyński">Wnoszę o odrzucenie tego pakietu poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#MarekRuciński">Pani poseł Radziszewska?</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#MarekRuciński">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Ja proszę o przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MarekRuciński">Tak, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MarekRuciński">Czy ktoś z sali jest „za” lub „przeciw” poprawce?</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#MarekRuciński">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#MarekRuciński">Przystępujemy w takim razie do głosowania: Poprawki nr 9, 11 i 14 – pakiet poprawek.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#MarekRuciński">Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-68.5" who="#MarekRuciński">Głosowało 18 osób: 5 posłów – za, 13 – przeciw, nikt się nie wstrzymał, Poprawki zostały odrzucone (dziewiąta, jedenasta i czternasta).</u>
<u xml:id="u-68.6" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 13, Proszę wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#ElżbietaRadziszewska">To jest poprawka, która mówi, że Agencja nie powinna… skreśla możliwość, że Agencja będzie kupować spółki w całości lub w części w kraju i za granicą.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#ElżbietaRadziszewska">My wnosimy, aby jednak Agencji nie pozwolić na tego typu działanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#MarekRuciński">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JanuszCieszyński">W naszej ocenie, zabranie tego Agencji, uniemożliwiłoby realizację jednego z istotnych celów jej funkcjonowania, czyli skutecznego zarabiania na komercjalizacji wyników prowadzonych badań…</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MarekRuciński">Przepraszam, panie ministrze… naprawdę zbliżamy się do końca.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#MarekRuciński">Proszę o skupienie, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JanuszCieszyński">W ocenie rządu, skuteczne działanie Agencji i też możliwość pozyskania dodatkowych środków na jej dalsze funkcjonowanie, wymaga nadania takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, wnosimy o odrzucenie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#AleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MarekRuciński">Czy są głosy z sali?</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#MarekRuciński">Nie widzę zgłoszeń, w takim razie, przystępujemy do głosowania… poprawka nr 13.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#MarekRuciński">Głosowało 18 posłów, za – 4, przeciw 14, nikt się nie wstrzymał, poprawka 13 została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-76.5" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 15, proszę wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
<u xml:id="u-76.6" who="#MarekRuciński">Poseł Radziszewska… OK.</u>
<u xml:id="u-76.7" who="#MarekRuciński">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JanuszCieszyński">Ta poprawka jest niezasadna.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#JanuszCieszyński">W naszej ocenie, ten okres 12 miesięcy pozwoli pełniącemu obowiązki prezesa Agencji Badań Medycznych na zrealizowanie postawionych przed nim zadań. W naszej ocenie, powoływanie takiej osoby na okres nie dłuższy niż 2 miesiące w sytuacji, w której zakładamy np. że konkurs na prezesa powinien być ogłoszony z ośmiotygodniowym wyprzedzeniem… czyli, tak naprawdę, można sobie wyobrazić (mówiąc praktycznie), że taka osoba dostaje powołanie, pierwszego dnia w pracy ogłasza konkurs na prezesa, który nie może się rozstrzygnąć (chyba, żeby rozstrzygnął się w dniu składania ofert a w naszej ocenie, zawsze do rzetelnej oceny tych ofert potrzebny jest jakiś czas), w związku z powyższym, poprawka w tej treści sparaliżowałaby prace nowopowstałej agencji w tym kluczowym okresie jej uruchomienia.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#JanuszCieszyński">W związku z tym, rząd jest przeciwny przyjęciu tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#MarekRuciński">Zgłasza się jeszcze wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Panie ministrze, nie p.o. prezesa będzie ogłaszał konkurs, tylko (co przepis wyraźnie mówi) – minister. Podobno wszystko macie gotowe – i tego p.o. prezesa., i plan finansowy, i plan organizacyjny, przecież podobno wszystko macie – tak powiedzieliście na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#ElżbietaRadziszewska">W związku z tym, podejrzewam, że do konkursu też zdołacie się przygotować. My podtrzymujemy poprawkę, że prezes, tak jak rada tej Agencji, powinien być z konkursu, w 2 miesiące od momentu powołania Agencji, i p.o. prezesa powinien być 2 miesiące a nie 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#AleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do głosowania, poprawka nr 15.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#MarekRuciński">Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#MarekRuciński">18 osób głosowało, 4 osoby – za, 13 – przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-82.4" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 16 – proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#TadeuszDziuba">Panie przewodniczący, chciałbym przypomnieć, że w trakcie posiedzenia Komisji uznaliśmy za słuszne, aby w sposób jawny, a nie domyślny, czyli poprzez przepis ustawy, przypisać uprawnienia prezesa w okresie przejściowym pełniącemu obowiązki prezesa. W tej wyliczance zabrakło po prostu jednego odesłania do art. 44 – i to jest właśnie to uzupełnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#MarekRuciński">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JanuszCieszyński">Tak jak wynikało z prac i sugestii Biura Legislacyjnego podczas posiedzenia Komisji – to jest, jak najbardziej, zasadna poprawka. Ona eliminuje pewną wątpliwość, która tutaj się pojawiła. My na początku myśleliśmy, że to da się jakoś wyjaśnić na podstawie poprzednich artykułów, ale, żeby nie było jakichkolwiek wątpliwości, wydaje się, że taka poprawka jest jak najbardziej zasadna.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#JanuszCieszyński">Wnoszę o jej poparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#AleksandraWolnaBek">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#MarekRuciński">Czy są głosy „za” lub „przeciw” z sali?</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#MarekRuciński">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do głosowania, poprawka nr 16.</u>
<u xml:id="u-88.3" who="#MarekRuciński">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-88.4" who="#MarekRuciński">Głosowało 17 posłów, 15 – za, 1 – przeciw, 1 się wstrzymał, poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-88.5" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 17, poproszę wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#ElżbietaRadziszewska">To jest poprawka, która już była rozpatrywana a mówi o tymczasowym planie finansowym Agencji i tymczasowym planie działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#MarekRuciński">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JanuszCieszyński">Gdyby ta poprzednia poprawka nie była dodana, to można by się zastanowić nad przyjęciem tej. Wydaje się jednak, że w obecnym kształcie, po przyjęciu, mimo że ona realizuje bardzo podobny postulat, byłoby to ze sobą niespójne, byłoby to powielanie przepisów.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, z ciężkim sercem, proponuję ją odrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#AleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#MarekRuciński">Głosy „za” lub „przeciw” w sali… przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#MarekRuciński">Kto jest za poprawką nr 17? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-94.3" who="#MarekRuciński">Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-94.4" who="#MarekRuciński">Głosowało 18 osób, 4 posłów – za, 14 – przeciw, nikt się nie wstrzymał, poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-94.5" who="#MarekRuciński">To są wszystkie poprawki.</u>
<u xml:id="u-94.6" who="#MarekRuciński">Komisja musi jeszcze wybrać sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
<u xml:id="u-94.7" who="#MarekRuciński">Pan przewodniczący Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, proponuję, aby dalej sprawozdawcą był pan poseł Dziuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MarekRuciński">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Czy pan przewodniczący Dziuba przyjmuje propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#TadeuszDziuba">Z rozkoszą, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#MarekRuciński">W dniu 21 lutego br. na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druki nr 3201 i 3244). W czasie drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki.</u>
<u xml:id="u-98.3" who="#MarekRuciński">Przyjmiemy ten sam sposób procedowania. W związku z tym, pytam, czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania, jak przy pierwszym punkcie.</u>
<u xml:id="u-98.4" who="#MarekRuciński">Nie ma, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-98.5" who="#MarekRuciński">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu, stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-98.6" who="#MarekRuciński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1, poproszę wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
<u xml:id="u-98.7" who="#MarekRuciński">Pan poseł Kozłowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JerzyKozłowski">Dziękuję za udzielenie głosu.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#JerzyKozłowski">Poprawkę szczegółowo omówiłem podczas mojego wystąpienia przy prezentacji stanowiska klubu. Chodzi o czasowe zawieszenie karania za naruszenie przepisów wynikających z tego projektu. Jest to poprawka, która została zgłoszona na wniosek branży, powiem ogólnie.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#JerzyKozłowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#MarekRuciński">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Rzeczywiście, ta poprawka została zgłoszona w trakcie dyskusji na posiedzeniu – stanowisko rządu było negatywne i jest podtrzymywane.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Chcę przypomnieć, że obowiązek wprowadzenia sankcji wynika z dyrektywy unijnej, z art. 23. Okresy przejściowe są określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej (to wynika z art. 37 ust. 1 i 2) i nie przewidują możliwości odroczenia sankcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#MarekRuciński">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy tylko zwrócić uwagę na to, że tę poprawkę należy rozpatrywać łącznie z poprawką drugą, ponieważ poprawka druga zawiera wyłącznie legislacyjną konsekwencję – ona przewiduje wejście w życie tego dodawanego przepisu z dniem następującym po dniu ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#RobertDurlik">Zatem zależność jest ścisła i muszą być rozpatrywane łącznie.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#RobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#MarekRuciński">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#MarekRuciński">O głos prosi strona prawa, społeczna… proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#AdrianJabłoński">Adrian Jabłoński, JTI, członek Business Centre Club.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#AdrianJabłoński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chcielibyśmy mimo wszystko rekomendować przyjęcie tej poprawki, która wprowadza roczny okres przejściowy na niestosowanie kar tylko w ramach systemu track & trace, o którym tutaj mówimy.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#AdrianJabłoński">Ten niezwykle skomplikowany system musi być wprowadzony u kilkuset podmiotów biorących udział w łańcuchu dostaw a 100 tys. punktów w sprzedaży detalicznej musi zostać zarejestrowanych przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Wiele z tych podmiotów w tym momencie nie dysponuje…</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#MarekRuciński">Przepraszam pana… ponieważ moje wielokrotne uwagi do pań nie odniosły skutku, proszę, żeby pan mówił głośno lub bardzo głośno.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#AdrianJabłoński">…wiele z tych podmiotów, o których tutaj mówimy, które muszą dostosować się do tego systemu, w tym momencie nie dysponuje żadną infrastrukturą informatyczną a od 20 maja nie tyle musi być gotowe prawo, ile ten system musi działać.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#AdrianJabłoński">Wiele z tych podmiotów będzie musiało każdego dnia przeprowadzać kilkadziesiąt operacji skanowania paczek. Zatem ryzyko błędu, zwłaszcza na początku działania tego systemu, jest ogromne.</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#AdrianJabłoński">Chodzi wyłącznie o to, żeby wprowadzić roczny okres przejściowy, kiedy ten system i tak będzie działał, ale nie będą nakładane kary na małych i średnich przedsiębiorców. Poprawka ta nie stoi w żaden sposób w sprzeczności z dyrektywą tytoniową, bo ona wprost odnosi się do ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.</u>
<u xml:id="u-107.3" who="#AdrianJabłoński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#MarekRuciński">Chwileczkę… jeszcze jedna osoba.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MaciejPtaszyński">Panie przewodniczący, Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#MaciejPtaszyński">Chciałbym powtórzyć część argumentacji, która tutaj przed chwilą padła. PIH reprezentuje prawie 30 tys. podmiotów handlu detalicznego, głównie małych sklepów. Praktycznie one wszystkie mają w swojej sprzedaży wyroby tytoniowe i tak naprawdę poziom stresu wśród przedsiębiorców jest potężny, ponieważ mamy w tej chwili 21 lutego, czyli dokładnie 3 miesiące bez jednego dnia do momentu, kiedy ten system ma już działać (i to bezbłędnie) a tego systemu jeszcze nie ma. Zanim on przejdzie ścieżkę legislacyjną, zanim zostaną wydane odpowiednie rozporządzenia w tej sprawie, wyznaczające choćby PWPW jako ID issuera, zanim to wszystko ruszy, naprawdę zostaje tego czasu bardzo niewiele na przetestowanie.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#MaciejPtaszyński">Jeżeli jest na sali ktoś z państwa, kto miał do czynienia z wdrażaniem systemu informatycznego wie na pewno, że pierwsze miesiące, to są błędy. To jest normalne. Tak ma być. Potrzeba jednak miesięcy na to, żeby te wszystkie bugi wychwycić i skorygować. Ani dyrektywa, ani żadne rozporządzenie UE nie przewiduje sankcji za błędy działania systemu a w momencie, gdyby ta ustawa weszła bez tej poprawki, o której tu dzisiaj rozmawiamy, będziemy karać ludzi za błędne działanie systemu. Poziom informatyzacji małych sklepów, a zwłaszcza małych hurtowni w tym kraju, mówiąc delikatnie – jest niski.</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#MaciejPtaszyński">Tu nie chodzi o to, żeby – jak powiedziano – nie kontrolować tego, tylko o to, żeby nie karać za błędy działania systemu. Po prostu, chodzi o wyłączenie odpowiedzialności tych ludzi, którzy będą nad tym pracować, jeżeli system nie zadziała. O to tu chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#MarekRuciński">Proszę pana, pana argumentacja wydaje się logiczna, natomiast… teraz pan przewodniczący Latos, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#TomaszLatos">Pani minister, Wysoka Komisjo, ja – oczywiście – nie mam żadnych wątpliwości, że stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość popiera rząd w tym przedłożeniu, natomiast prosiłbym o pewną refleksję, jeżeli mogę prosić panią minister, bo te argumenty, o których tu państwo mówią, wydają się w jakiejś części logiczne.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#TomaszLatos">Jakie mamy możliwości? Mamy możliwości takie, żeby z jednej strony albo uwzględnić to… przecież nie chodzi o to, żeby karać bez sensu, tylko żeby egzekwować prawo tam, gdzie trzeba je egzekwować. W związku z tym, jest pytanie: czy przy kontrolach będzie można ewentualnie uwzględnić te sprawy, o których państwo mówią, niezależnie od zapisów ustawowych? To jest pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#TomaszLatos">Jednocześnie prośba o zastanowienie się nad tym, czy przy zostawieniu tego przepisu będzie można zastosować właśnie taką interpretację tam, gdzie będzie potrzeba, ewentualnie coś zmienić na etapie prac senackich. Ja rozumiem, że rząd jest związany prawem unijnym, i to jest poza dyskusją, natomiast mamy do czynienia z sytuacją taką, że my ustawy nie rozpatrujemy we wrześniu czy w październiku ub. r., tylko pod koniec lutego, w roku, w którym to wszystko obowiązuje.</u>
<u xml:id="u-111.4" who="#TomaszLatos">Tylko z tego powodu pozwoliłem sobie to powiedzieć, bo rozumiem, że prawo unijne nakłada na nas pewne obowiązki i trzeba je egzekwować, natomiast chodzi o to, żeby w tym wszystkim zachować zdrowy rozsądek.</u>
<u xml:id="u-111.5" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#MarekRuciński">Pani poseł Radziszewska, potem pani poseł Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Ja muszę powiedzieć, że chciałam wypowiedzieć się w tym samym tonie, co pan poseł Latos.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Rzeczywiście, jeśli jesteśmy w pracach nad tą ustawą sporo spóźnieni i przedsiębiorcy mówią, że nie da się wprowadzić przepisów tej ustawy tak, żeby od razu działały, to chciałabym zapytać przedstawicieli strony społecznej i panią minister, bo pani powiedziała…. nie możemy wyrazić zgody na poprawkę, ponieważ sztywno przepisy europejskie…</u>
<u xml:id="u-113.2" who="#ElżbietaRadziszewska">Chciałabym zapytać państwa, jak odnoszą się do takiej argumentacji negacji tych poprawek. I, pani minister – czy rzeczywiście nie można zrobić tak, żeby te poprawki przyjąć i odpowiedzieć na ten głos ludzi, którzy mówią: Tego po prostu nie da się zrobić, mimo najlepszych chęci. Chcielibyśmy to zrobić. Zastosujemy się do przepisów tej ustawy, ale jest za mało czasu i nie da się tego wdrożyć, żeby dobrze działało.</u>
<u xml:id="u-113.3" who="#ElżbietaRadziszewska">A jeśli chodzi o kary, urzędnik nie może nie karać, jeżeli w przepisach prawa są zapisane kary.</u>
<u xml:id="u-113.4" who="#ElżbietaRadziszewska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MarekRuciński">Jeszcze są zgłoszenia, pani minister, chwileczkę…. pani prof. Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Ja, oczywiście, popieram rząd.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#JózefaHrynkiewicz">Propozycja pani minister jest bardzo rozsądna, zgodna z dyrektywą europejską. Poza tym, proszę państwa, mówimy o towarze specjalnym, jakim są papierosy. Państwo przesadzają z tym, że nie są w stanie przygotować systemu rejestracji. To jest system prosty jak drut i naprawdę wystarcza kilka dni, żeby taki system przygotować, natomiast obrót niekontrolowany papierosami w Polsce jest tak duży, że każdy dzień, kiedy będziemy przedłużać ten nierejestrowany obrót, będzie ten proceder powiększał.</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#JózefaHrynkiewicz">Naprawdę, skończmy już rozmowę na ten temat. Moim zdaniem – to, co proponuje rząd i to, co wynika z dyrektywy, jest słuszne i powinniśmy to przyjąć.</u>
<u xml:id="u-115.3" who="#JózefaHrynkiewicz">To jest stara zasada: spróbujmy trochę poluźnić a kiedy tylko troszeczkę rozluźnimy przepisy, to potem one rozluźnią się jeszcze bardziej, a potem jeszcze bardziej i stworzy się taka sytuacja, w której prawo będzie lekceważone.</u>
<u xml:id="u-115.4" who="#JózefaHrynkiewicz">Zatem, z punktu widzenia pewnych zasad i wychowawczo dla przedsiębiorców, którzy handlują specjalnym towarem a nie zwyczajnym, trzeba przyjąć to, co proponuje rząd, bo jest to w najwyższym stopniu racjonalne i pożądane.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#MarekRuciński">Pan przewodniczący Dziuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#TadeuszDziuba">W moim przekonaniu, jest to kwestia czysto prawnicza. Pani minister zwróciła uwagę na to, że nie można prolongować tego terminu, ponieważ nie przewidują tego przepisy europejskie.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#TadeuszDziuba">Jest więc proste pytanie właśnie do prawników, czy – jeśli przepisy europejskie nie przewidują prolongaty – to absolutnie wyklucza taką prolongatę w prawie krajowym.</u>
<u xml:id="u-117.2" who="#TadeuszDziuba">Byłbym wdzięczny, gdyby przedstawiciele Biura Legislacyjnego w tej sprawie się wypowiedzieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#MarekRuciński">Zanim biuro… chwileczkę, ja widzę… pani przewodnicząca Kwiecień.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#AnnaKwiecień">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jest pytanie do pani minister.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#AnnaKwiecień">Pani minister, pada tu zarzut, że są spore opóźnienia w tych przepisach, bo z tego, co wiem, jakby te przepisy weszły w 2015 r., obowiązałyby nas do stosowania... czy dobrze mówię? Mamy już rok 2019. Rozumiem, że były jakieś perturbacje przy tworzeniu tego prawa. Warto byłoby usłyszeć, dlaczego… to jest pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#AnnaKwiecień">Druga sprawa… czy do tych przepisów będą jakieś akty wykonawcze, w których można by uwzględnić, mimo wszystko, ten głos strony społecznej? Czy w ogóle jest taka możliwość? Czy państwo w tej chwili zastanawiają się, czy jest taka możliwość, bo trudno przejść całkowicie obojętnie nad tym głosem?</u>
<u xml:id="u-119.3" who="#AnnaKwiecień">Tylko tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MarekRuciński">Wnioskodawca poprawki, pan poseł Kozłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#JerzyKozłowski">Dziękuję za głos.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#JerzyKozłowski">Ja też chciałbym skierować pytanie do Biura Analiz Sejmowych, abyśmy właśnie z Biura otrzymali informację, czy tego typu zapis w poprawce jest sprzeczny z prawem unijnym, czy nie jest sprzeczny z prawem unijnym, bo mamy w tej chwili dwa różne zdania.</u>
<u xml:id="u-121.2" who="#JerzyKozłowski">Chciałbym usłyszeć, w mojej ocenie – zdanie neutralne, mam na myśli Biuro Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-121.3" who="#JerzyKozłowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#TomaszLatos">To znaczy, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#JerzyKozłowski">Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#MarekRuciński">Czy przedstawiciela Biura Legislacyjnego mogę prosić o wypowiedź w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, nasza odpowiedź jest taka: my nie mamy takiej kompetencji w zakresie prawa europejskiego. Nie projektowaliśmy tej transpozycji (zdaje się, że to Ministerstwo Finansów przygotowało projekt) i ja nie mam wiedzy, czy wymóg karania wynika z przepisów unijnych, czy faktycznie musimy jednocześnie z nałożeniem obowiązków wprowadzić sankcję karną, czy nie.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#RobertDurlik">Jeżeli takiego przepisu nie ma, jeżeli prawo unijne nie wymaga sankcjonowania tego obowiązku to, w zasadzie, jest to dozwolone. Jest to pozostawione do uznania państwa członkowskiego, tylko że obowiązek niesankcjonowany w pewnych realiach jest oczywiście obowiązkiem czysto iluzorycznym, jest jakaś korelacja między obowiązkiem a sankcją. Na pewno problemem jest termin transpozycji.</u>
<u xml:id="u-125.2" who="#RobertDurlik">Obecny projekt ustawy był opiniowany przez Biuro Analiz Sejmowych. Nie wskazano tam na jakieś problemy europejskie wynikające z tego, że nałożono ten obowiązek, bo w tej chwili sankcja jest. Nie było to kwestionowane, więc kształt projektu w tej chwili – w ocenie Biura Analiz Sejmowych – jest zgodny z prawem unijnym, natomiast, na ile prolongata byłaby zgodna to zapewne jest decyzja bardziej polityczna niż mająca charakter w związku z prawem unijnym.</u>
<u xml:id="u-125.3" who="#RobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-126.1" who="#MarekRuciński">Pan przewodniczący Sośnierz.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#AndrzejSośnierz">Nic gorszego dla prawa uchwalić prawo, którego nie da się zastosować. Zatem, szanując prawo, należy stanowić takie prawo, które da się wyegzekwować.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#AndrzejSośnierz">W związku z tym, że jest pewien klincz, proponuję, czy nie można by poprosić pani minister o deklarację, że na poziomie Senatu będą państwo jeszcze raz tę sprawę rozpatrywać odnośnie do wydłużenia tego okresu karania. To być może pozwoli nam wyjść z tej patowej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#AndrzejSośnierz">Wydaje się, że jednak jest możliwe to przedłużenie, tylko może potrzeba więcej konsultacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo. Zanim oddam głos pani minister, minuta dla… proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#MaciejPtaszyński">Maciej Ptaszyński. Polska Izba Handlu, raz jeszcze.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#MaciejPtaszyński">Proszę państwa, nikomu nie chodzi tu o rozszczelnienie prawa, bo gdybyśmy to procedowali wtedy, kiedy ta ustawa weszła np. do Rządowego Centrum Legislacji (bodajże weszła ona do RCL 17 kwietnia ub. r.) to nikt by tutaj nie siedział i nie proponował takich rozwiązań. Ona przeleżała prawie rok w RCL i w tym momencie naprawdę jest problem.</u>
<u xml:id="u-129.2" who="#MaciejPtaszyński">Natomiast, odnosząc się do stwierdzenia, że taki system jest prosty jak drut – proszę państwa, ja brałem udział już w trzech dialogach technicznych w Komisji Europejskiej. Zajmuję się tym od dwóch lat i jeszcze wszystkiego o tym systemie nie wiem. To będą robić instytucje informatyczne. To będzie system połączony do przesyłania danych w czasie rzeczywistym pomiędzy państwami, pomiędzy ministerstwami, więc naprawdę nie wyobrażam sobie, że to można zrobić w kilka dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#MarekRuciński">Jeszcze ostatni głos…. pani, ale bardzo proszę minutę, nie dłużej.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#MagdalenaWłodarczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#MagdalenaWłodarczyk">Magdalena Włodarczyk, Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego.</u>
<u xml:id="u-131.2" who="#MagdalenaWłodarczyk">Ja, w nawiązaniu do moich przedmówców i do tego, co pani poseł Radziszewska mówiła – mam przed sobą tekst dyrektywy i, rzeczywiście, dyrektywa mówi o tym, że państwa członkowskie wprowadzą przepisy dotyczące sankcji. Odnośnie do tego nie mamy wątpliwości, natomiast chodzi o to, że w żaden sposób nie reguluje tego, czy my nie będziemy mogli dać sobie czasu na to, żeby jednak te podmioty mogły się dostosować.</u>
<u xml:id="u-131.3" who="#MagdalenaWłodarczyk">Jeszcze jedna rzecz… obiecuję, że ostatnia.</u>
<u xml:id="u-131.4" who="#MagdalenaWłodarczyk">My mówimy oczywiście o nieintencjonalnych błędach. O tym, że ktoś np. nieprecyzyjnie przekaże dane do systemu, tylko o takie błędy nam chodzi. To naprawdę może się zdarzyć, szczególnie na początku.</u>
<u xml:id="u-131.5" who="#MagdalenaWłodarczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#MarekRuciński">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-132.1" who="#MarekRuciński">Pani minister, bardzo proszę o ostatnie słowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Ja bardzo dziękuję za ostatnią wypowiedź, bo ona niejako rozstrzyga ten spór.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Państwo obawiają się, że będą nakładane kary za błędy popełnione nieumyślnie. Pozwolę sobie zacytować wprost przepisy z dyrektywy, które mówią, że wszelkie sankcje finansowo-administracyjne, które mogą być nałożone za umyślne (umyślne, podkreślam) naruszenia, są ustalane tak, by równoważyły spodziewane korzyści.</u>
<u xml:id="u-133.2" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Ustawa przewiduje również (ta projektowana ustawa), w art. 12 pkt 6, że sankcje mogą być nakładane w postępowaniu karnym. Grzywna jest tu określona do maksymalnie 20 tys. zł, przy czym należy wykazać, że w przypadku maksymalnej kary nastąpiło umyślne naruszenie. Cały czas mówimy więc o umyślnym… szanowni państwo, niech państwo nie przesadzają, że będziemy karać za błędy systemu.</u>
<u xml:id="u-133.3" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeżeli chodzi o okresy przejściowe, ja mówiłam w trakcie posiedzenia Komisji i posiedzenia Sejmu, że produkty wyprodukowane przed 20 maja 2019 r. przez rok mogą znajdować się w obrocie na rynku, do 2020 r. Sankcje obejmują wyłącznie umyślne naruszenie przepisów. Natomiast, gdybyśmy chcieli zmienić termin wdrożenia tej dyrektywy, czyli odstąpienie od sankcji, wymagałoby to notyfikacji z Komisją Europejską, na którą – po prostu – potrzebujemy czasu. To jeszcze bardziej przedłuży termin i na pewno na to nie będzie zgody, ponieważ już kolejne kraje Unii Europejskiej implementują tę dyrektywę.</u>
<u xml:id="u-133.4" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Odnosząc się natomiast do procedowania projektu i do stanu przygotowania do wdrożenia – szanowni państwo, doskonale państwo wiedzą, bo przedstawiciele przemysłu tytoniowego brali udział w rozmowach z Komisją Europejską… zresztą, sami państwo mówią, że Państwowa Komisja Papierów Wartościowych ma być tym emitentem, a to znaczy, że państwo już wiedzą, kto będzie wskazany przez Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-133.5" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Rzeczywiście, Minister Finansów jest przygotowany do wdrożenia całej procedury. Jest przygotowane rozporządzenie. Czekamy wyłącznie na podstawy prawne do uruchomienia całego procesu.</u>
<u xml:id="u-133.6" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeżeli wystąpią pewne zakłócenia (a trzeba brać pod uwagę, że mogą się pojawić) będą one miały charakter nieumyślny i w związku z tym nie będą podlegały sankcjom. Proszę więc nie przesadzać, że w jakiś sposób będziemy dyskredytować czy narażać na kary przedsiębiorców, którzy nie zdążą się dostosować. Zresztą, państwo o tym wiedzieli od dawna. Dyskusja na ten temat rzeczywiście trwa od ubiegłego roku, od kwietnia. To, że dyrektywa jest z 2014 r. nie znaczy, że rząd mógł już rozpoczynać prace nad wdrożeniem tych przepisów. Rozporządzenie pojawiło się w kwietniu ub. r. Zostały przygotowane przepisy. To na wniosek różnych stron społecznych były proponowane różnego rodzaju rozwiązania, których włączenie do projektu ustawy było rozważane. To powodowało, że proces konsultacyjny przedłużał się, natomiast wszyscy wiedzieliśmy, że dyrektywa ma być implementowana.</u>
<u xml:id="u-133.7" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Ostatnia decyzja Komitetu Stałego i rządu była taka, aby ten projekt zawierał wyłącznie przepisy wynikające z dyrektywy. Potwierdzam więc za Ministrem Finansów, że przygotowany jest projekt rozporządzenia wykonawczego, które zostanie wydane natychmiast po opublikowaniu tej ustawy i podjęte są daleko zakrojone prace mające na celu wdrożenie systemu do obrotu.</u>
<u xml:id="u-133.8" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję pani minister.</u>
<u xml:id="u-134.1" who="#MarekRuciński">W takim razie, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-134.2" who="#MarekRuciński">Kto jest za przyjęciem przez Sejm poprawek nr 1 i 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-134.3" who="#MarekRuciński">Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-134.4" who="#MarekRuciński">Oddano 3 głosy za, 14 – przeciw, nikt się nie wstrzymał, poprawki zostały odrzucone.</u>
<u xml:id="u-134.5" who="#MarekRuciński">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
<u xml:id="u-134.6" who="#MarekRuciński">Proponuję, aby sprawozdawcą pozostała pani poseł Anna Kwiecień, dotychczasowy sprawozdawca tego projektu. Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji?</u>
<u xml:id="u-134.7" who="#MarekRuciński">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu, stwierdzam – pani poseł się zgadza…</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#AnnaKwiecień">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#MarekRuciński">…że Komisja wybrała panią poseł Annę Kwiecień na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#MarekRuciński">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-136.2" who="#MarekRuciński">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-136.3" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>