text_structure.xml 37.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 1319 i 1488. Czy są uwagi porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">10 maja br. na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 1319 i 1488. W czasie drugiego czytania zgłoszono 18 poprawek. Sejm skierował ustawę z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbywało się w następującym trybie: wnioskodawca poprawki, rząd, Biuro Legislacyjne, państwo posłowie i głosowanie za opinią pozytywną lub negatywną. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam przyjęcie propozycji. Przystępujemy do pracy nad poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 1, Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Bardzo proszę wnioskodawcę o krótkie przedstawienie zawartości merytorycznej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekHok">Poprawka nr 1 dotyczy skreślenia w art. 1 pkt 15. Chodzi tu o powrót do obiektywnego powoływania i odwoływania członków Rady Przejrzystości, ponieważ poprzedni zapis gwarantował, że odwołanie może nastąpić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Katalog był wyszczególniony ustawowo. Ten zapis, który proponuje ustawodawca, będzie powodować, że odwołanie i powołanie będzie tylko w rękach pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję i proszę bliżej mikrofonu, panie pośle, bo słabo słyszymy. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy przeciwni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie, ja chciałbym dopytać. Panie pośle, rozumiem, że ta poprawka dotyczy tego, że zapobiegamy temu, do czego zmierza dzisiaj minister zdrowia, a mianowicie – tak to nazwijmy – możliwości odwołania w każdym momencie i bez podania przyczyn członka Rady Przejrzystości, która ma stanowić dla ministra obiektywne narzędzie oceny procedury medycznej lub leku. Czy dobrze rozumiem poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekHok">Zdecydowanie tak, tym bardziej że członkowie powoływani byli na kadencję 6-letnią i tylko ustawowo mogli być z tej Rady usunięci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">W związku z tym, że jest to poprawka, która właściwie znosi obiektywizm funkcjonowania Rady Przejrzystości, informuję państwa – ten zapis, który chcemy usunąć, znosi znamiona obiektywizmu – że ja będę głosować za poprawką. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BartoszArłukowicz">Za poprawką 9 osób, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała negatywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 2, Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Bardzo proszę posła wnioskodawcę o przedstawienie uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekHok">Poprawka nr 2 (w art. 1 skreślenie pkt 16) jest to konsekwencja poprzedniego zapisu. Tutaj proponuje się, aby pan minister również mógł odwoływać z tylko sobie znanych przyczyn członków Rady do Spraw Taryfikacji, a przepis poprzedni mówił o tym, że pan minister mógł podjąć taką decyzję na wniosek prezesa Agencji. Czyli, jest to analogia do poprzedniego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie, ja dwa słowa komentarza. Panie pośle, generalnie rozumiem, że jest to kolejna Rada stanowiąca niezależne źródło opiniowania dla ministra zdrowia, odnośnie do której wprowadza się przepisy, wedle ustawy proponowanej przez ministra zdrowia, umożliwiające ręcznie odwoływanie i powoływanie jej członków, niezależnie od zachodzącej przyczyny, właściwie na podstawie widzimisię ministra zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekHok">Tylko i wyłącznie uznaniowo. Ponieważ zasiadają tam autorytety w danej dziedzinie, to wszystko może spowodować zupełną zmianę jakości i wartości tej Agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Już panu posłowi Latosowi udzielam głosu, a państwu posłom, zamiast komentarzy między sobą, proponuję zgłaszanie się do wypowiedzi i mówienie do mikrofonu. Tak będzie wyraźniej. Pan poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, muszę powiedzieć, że pan do tej pory imponował sprawnym przeprowadzaniem głosowań nad różnego rodzaju poprawkami. Ja nie o to apeluję, ale proszę pana o niekomentowanie takich czy innych poprawek. My też możemy komentować różne poprawki. Jest to niestosowne mówienie „widzimisię” czy w inny sposób. Proszę pytać, ma pan do tego pełne prawo, tak jak każdy z posłów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle, oprócz tego, że przewodniczę obradom tej Komisji, jestem także posłem. Mam prawo dopytać posła wnioskodawcę o treść składanej poprawki, i będę to robić.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#BartoszArłukowicz">Za 9 osób, przeciw 19, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 3, złożona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszDziuba">Panie przewodniczący, jeśli pan pozwoli, w skrócie – to jest doprecyzowanie przepisów określających sposób sporządzania planu finansowego Funduszu. W obecnym brzmieniu przepis…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle, przepraszam na sekundę. Proszę o ciszę na sali. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszDziuba">Przepis w obecnym brzmieniu nie odróżnia dwóch różnych trybów zatwierdzania i ustalania, a korekta ma za zadanie to doprecyzować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie, pan poseł się zgłasza. Bardzo proszę, pan poseł Miller.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RajmundMiller">Mam pytanie do pana ministra, ponieważ są to dość duże środki przeznaczone na Agencję. Czy ministerstwo myśli o zniesieniu pewnej fikcji, która dzisiaj istnieje. Uważam bowiem, że kierowanie do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji leków, które już zostały sprawdzone i dopuszczone w Unii Europejskiej, jest bezcelowe i praktycznie wydajemy pieniądze, które powinny iść na leczenie pacjentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekTombarkiewicz">Ocena Agencji nie dotyczy samej skuteczności leków, ale także szerszego aspektu kosztowego. Uważamy więc, że są to dobrze wydatkowane pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś jeszcze z pań i panów posłów? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do pracy na poprawką nr 4. To jest poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszDziuba">Ta poprawka ma charakter porządkujący, a mianowicie, minister zdrowia będzie zobowiązany do dostarczania wydawanych decyzji w sprawach ratunkowego dostępu do leków, do technologii lekowej, oddziałowi Narodowego Funduszu Zdrowia. Zatem, można powiedzieć, że ma to charakter porządkujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag legislacyjnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#BartoszArłukowicz">Za było 18 posłów, przeciw 11, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 5, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu i uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszDziuba">Ta poprawka ma za zadanie precyzyjne określenie katalogu podmiotów, które będą mogły ubiegać się o wydanie decyzji w przedmiotowych sprawach. W pewnym sensie ma charakter porządkujący, można powiedzieć, porządkująco-merytoryczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Pozytywna opinia Komisji Zdrowia w sprawie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 6, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu i przedstawienie merytorycznego uzasadnienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszDziuba">Ta poprawka ma na celu ujednolicenie kryteriów oceny leków w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowej. Ocena leków powinna być dokonywana na podstawie możliwych do zastosowania kryteriów, w celu zapewnienia porównywalności. Temu właśnie ma służyć to doprecyzowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#RobertDurlik">Mamy uwagę o charakterze legislacyjnym, odnośnie do dodawanego ust. 6. Przywoływany jest tam art. 24 ust. 1 pkt 1. To sugeruje, że – ponieważ ten tekst jest wprowadzany do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – jest to jednostka ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, natomiast takiej jednostki tam nie ma. Wydaje się nam, że jest to jednostka ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych i powinno to być tak doprecyzowane, że jest tu mowa o art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy o refundacji. Zabrakło takiego doprecyzowania, takiego uzupełnienia. Jeżeli wnioskodawcy to potwierdzą, a również rząd to potwierdzi, że jest to niezbędne, to prosimy Wysoką Komisję o wyrażenie zgody na dokonanie takiego uzupełnienia, bo prawdopodobnie jest to jakaś omyłka, ponieważ w tej ustawie takiej jednostki nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie mecenasie, przepraszam. Pani poseł… Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RobertDurlik">Zakończyłem wypowiedź. Prosimy o opinię rządu, czy faktycznie chodzi o jednostkę ustawy o refundacji. Jeżeli tak, to prosimy o zgodę wnioskodawców, a także Wysokiej Komisji, na dokonanie takiej zmiany, jeżeli ta poprawka miałaby zostać przyjęta, żeby w tekście uchwalanej ustawy nie znalazło się odesłanie w pustkę, w przestrzeń, w miejsce nieistniejące. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MarekTombarkiewicz">Tak, jesteśmy za tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BartoszArłukowicz">Wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JoannaKopcińska">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#BartoszArłukowicz">Głosujemy nad poprawką nr 6, z uwagą zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne. Panie i panowie posłowie. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#BartoszArłukowicz">16 posłów za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 7, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o uzasadnienie treści poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszDziuba">Czy można, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, już oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszDziuba">Można powiedzieć, że to jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle, proszę poczekać chwilę. Panie i panowie posłowie, staram się nie wymieniać z nazwiska, ale wszystko widzę. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#TadeuszDziuba">Można powiedzieć, że to jest kontynuacja kwestii poprawionej poprawką nr 6. Chodzi o to, by umożliwić ministrowi zdrowia wydawanie również decyzji o odmowie wydawania zgody poprzez jednoznaczne określenie elementów tej odmownej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#RobertDurlik">Chcielibyśmy zwrócić na to uwagę Wysokiej Komisji i przekazać informację, że ponieważ poprawka z dotychczasowego art. 47g, który nie ma ustępów, czyni artykuł dwu ustępowy, na etapie składania tekstu zajdzie potrzeba zmiany odesłania w art. 47h ust. 2 pkt 2 lit. a) i b). To sprawa techniczna, o której jestem zobowiązany państwa poinformować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MarekTombarkiewicz">Zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#BartoszArłukowicz">Wnioskodawca. Do mikrofonu proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JoannaKopcińska">Tak, zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#BartoszArłukowicz">OK. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 7 wraz z uwagą naniesioną przez Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę o przystąpienie do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#BartoszArłukowicz">17 osób za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 8, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o uzasadnienie treści merytorycznej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#TadeuszDziuba">To znowu jest poprawka doprecyzowująca, która określa wielkość finansowania świadczenia udzielanego w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowej w dwóch różnych przypadkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#BartoszArłukowicz">W jakich przypadkach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#TadeuszDziuba">W dwóch różnych stanach faktycznych. Po pierwsze, określa górną granicę finansowania, która będzie wynikać z decyzji administracyjnej. A po drugie, dla leków, które już są objęte refundacją, ta zgoda nie może oznaczać pozwolenia na finansowanie powyżej kwot wynikających z dotychczasowych refundacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie, nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Poprawka nr 8.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#BartoszArłukowicz">17 osób za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 9, przygotowana przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu i przedstawienie treści merytorycznej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#TadeuszDziuba">Tutaj mamy dwie kwestie. Pierwsza, dotycząca skreślenia pkt 24, sprowadza się do tego, by wykluczyć wątpliwości interpretacyjne. A w drugiej części doprecyzowany jest termin stosowania taryf określonych przez prezesa AOTMiT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#RobertDurlik">Chcielibyśmy zwrócić uwagę i zapytać, czy nad tą poprawką nie należałoby głosować łącznie z poprawką nr 17 do art. 7, ponieważ wydaje się nam, że sednem art. 6 – zmiany przepisu przejściowego w art. 6 – jest właśnie zmiana tego terminu, o którym jest też mowa w drugiej części poprawki dziewiątej. Czyli, mówiąc krótko, z trzech do czterech miesięcy wydłuża się termin stosowania taryfy. Dlatego wydaje się nam, że te poprawki są jakby spójne i powinny być poddane pod głosowanie razem.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#RobertDurlik">Przy takiej decyzji – jeżeli państwo zdecydują się rozpatrywać razem poprawki nr 9 i 17 – zwracamy uwagę na to, że w poprawce 17 zachodzi potrzeba rozwinięcia pełnej nazwy Agencji, ponieważ w przepisach przejściowych nie możemy posługiwać się skrótem Agencja. Musimy używać pełnej nazwy Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#MarekTombarkiewicz">Tak, zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#BartoszArłukowicz">Wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#JoannaKopcińska">Tak, zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#BartoszArłukowicz">To proszę jeszcze przedstawić treść poprawki 17, jeśli mamy je razem poddać pod głosowanie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#TadeuszDziuba">Tak jak pan mecenas powiedział, wprowadzany jest czteromiesięczny termin okresu buforowego. W obecnych przepisach jest zdaje się trzymiesięczny. Do tego sprowadza się poprawka 17 i związana z tym poprawka nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Głosujemy nad poprawkami nr 9 i 17, panie i panowie posłowie, z uwagami Biura Legislacyjnego. Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#BartoszArłukowicz">18 osób za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawki uzyskały pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 10, przygotowana przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Proszę posła wnioskodawcę o przedstawienie treści poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MarekHok">Poprawka nr 10 – propozycja skreślenia w art. 2 pkt 2. Sprawa dotyczy bardzo kontrowersyjnego przepisu nowej ustawy, który będzie powodować, że produkty lecznicze dopuszczone do obrotu, wskazane w Charakterystyce Produktu Leczniczego do stosowania w antykoncepcji, otrzymują kategorię dostępności, o której mowa w ust. 1 pkt 2, czyli wyłącznie na receptę. Chodzi tu oczywiście o wyeliminowanie możliwości tak zwanej antykoncepcji awaryjnej z dostępem bez recepty, która istnieje na całym świecie i w większości krajów europejskich. Przypomnę, że w Unii Europejskiej tylko jeden kraj ma to ograniczenie w formie recepty. Są to Węgry. Jesteśmy drugim krajem, który może znaleźć się na tej liście. Tak więc, jesteśmy za skreśleniem tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jesteśmy przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#BartoszArłukowicz">W kolejności zgłoszeń państwa posłów, pani poseł Wielichowska była pierwsza. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#MonikaWielichowska">Panie przewodniczący, drodzy państwo, szanowny panie ministrze, jestem w rozterce, ponieważ jest to któreś z rzędu posiedzenie Komisji Zdrowia i za każdym razem przychodzi inny pan minister. Na początku był pan minister Radziwiłł, potem pan minister Król, a dzisiaj jest pan i pan też wczoraj, podczas drugiego czytania, odpowiadał nam na pytania, a raczej nie odpowiadał.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#MonikaWielichowska">Ja podczas drugiego czytania zadałam panu kilka pytań. Niestety, nie mogłam zostać na sali do końca, aby posłuchać odpowiedzi, dlatego że Kancelaria Sejmu, na czele z panem marszałkiem Kuchcińskim, uniemożliwiła kilkudziesięciu osobom wejście, chociaż wcześniej były zgłoszone. To były kobiety z organizacji kobiecych, które chciały spokojnie przysłuchiwać się na sali plenarnej drugiemu czytaniu, a potem zrobić konferencję. Najpierw państwo przenieśli punkt z godziny 13.00 na 11.00, potem była awantura o wejście, ale dobrze, już to pomijam… Przeczytałam dzisiaj stenogram, żeby już nie zaprzątać panu ministrowi głowy i nie zabierać czasu, ale, niestety, na żadne z moich pytań w tym stenogramie nie znalazłam odpowiedzi. Wobec tego zadam je raz jeszcze. Jedno z nich będzie bardzo szczegółowe, a kilka ogólnych.</u>
          <u xml:id="u-96.2" who="#MonikaWielichowska">Chciałabym, aby pan odpowiedział na pytanie, dlaczego resort zdrowia w XXI wieku zajmuje się ideologią i sumieniem innych, a nie zdrowiem. Dlaczego resort zdrowia nie zajmuje się, na przykład, podwyżką cen leków z 3,20 zł na 1350 zł dla ludzi po transplantacjach, a zajmuje się ograniczaniem wolności kobiet? I bardzo ważne pytanie, chyba najważniejsze w całej tej dyskusji: Dlaczego resort zdrowia promuje podziemie aborcyjne w Polsce? Muszą bowiem państwo mieć świadomość tego, że jeśli ograniczacie dostęp do antykoncepcji, a jednocześnie promujecie środki na erekcję, klauzulę sumienia i kalendarzyk przedmałżeński, a ponadto próbujecie zdeptać kompromis aborcyjny, to wpisujecie się w rozszerzenie podziemia aborcyjnego w Polsce. Ja bardzo proszę o dopowiedź na te pytania. Na tej sali znajdują się kobiety, Polki ze społecznych organizacji kobiecych, które – tak myślę – też czekają na odpowiedzi na te pytania, które zadajemy już od kilku miesięcy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Rosa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#MonikaRosa">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, spotykamy się po raz kolejny i po raz kolejny będą padać te same argumenty, więc nie będę ich powtarzać. Pozostaje nam chyba tylko apel do państwa zdrowego rozsądku i do państwa sumienia. Do zdrowego rozsądku, żeby decydując o tym projekcie ustawy i o zapisie dotyczącym antykoncepcji awaryjnej przede wszystkim wziąć pod uwagę argumenty racjonalne, a nie ideologiczne. A do sumienia, żeby państwo w swoim sumieniu rozważyli i zdecydowali, czy macie prawo narzucać wszystkim Polkom i wszystkim Polakom własne poglądy, własne przekonania, własną moralność i własne sumienie.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#MonikaRosa">I pytanie, panie ministrze. Czy podważa pan kompetencje Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Leków…?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, na sekundę przerwę. Poczekamy na ciszę. Jeszcze ktoś prowadzi rozmowę. Poczekamy. Teraz, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#MonikaRosa">Zatem powtórzę moje pytanie. Może było niedosłyszane przez pana ministra. Czy pan minister podważa decyzje i kompetencje Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Leków dotyczące dopuszczenia tego preparatu na rynek europejski bez recepty? Czy pan minister uważa, że Polki są głupsze niż ich koleżanki z innych krajów Unii Europejskiej, że nie potrafimy przeczytać ulotki dołączonej do preparatu, zaznajomić się z jej skutkami, tak jak to robią kobiety w innych krajach?</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#MonikaRosa">I do pani poseł Krynickiej – nie, nie jestem głupia, pani poseł. Słyszałam tę uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#BartoszArłukowicz">Zawsze ma pani do dyspozycji Komisję Etyki Poselskiej. Pani poseł Radziszewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, powtórzę po raz kolejny to samo pytanie, ponieważ – i nie tylko my tak uważamy, ale również eksperci Biura Analiz Sejmowych – nie ma uzasadnienia do wprowadzania spec zapisu, który by tylko jedną grupę leków „faworyzował” w ten sposób, że jest przepis ustawowy mówiący, że leki z tej grupy są przepisywane na receptę. Ani leków narkotycznych, ani antybiotyków, ani leków przeciwbólowych, ani immunosupresyjnych i przeciwnowotworowych, jakichkolwiek, nie dotyczy taki przepis. Takiego zapisu obejmującego tamte grupy bardzo niebezpiecznych leków nie ma. Jest spec zapis dotyczący ogólnie i szeroko leków antykoncepcyjnych tylko po to, żeby jedną z tych tabletek – tabletkę „dzień po” – cichaczem umieścić jako ten lek, który wydaje się na receptę. Po co zmieniać ustawę? Minister mógł to zrobić zgodnie z procedurą opisaną w prawie farmaceutycznym i uczynić to samo bez tego typu spec przepisu ustawowego.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Panie ministrze, skąd taki pomysł, żeby wprowadzić taki spec zapis dotyczący wyłącznie preparatów antykoncepcyjnych. Skąd taka fobia antykoncepcyjna, że tylko te preparaty są w ten sposób określone? Proszę nam wytłumaczyć, jaka idea przyświecała Ministerstwu Zdrowia, że w ten sposób traktujecie tylko leki antykoncepcyjne, jakby to były niewiadomo jakie trucizny, chociaż my wiemy, że procedowana jest w Komisji do Spraw Petycji taka propozycja, by leki antykoncepcyjne w ogóle nie były w sprzedaży. Może więc państwo tą drogą w ogóle chcą zakazać używania leków antykoncepcyjnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Kopcińska jako ostatni głos przed przerwą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#JoannaKopcińska">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, panie ministrze, czy wie pan, kto to powiedział –„Jeżeli unijne przepisy pozostawią w gestii krajów członkowskich decyzję w tej sprawie, antykoncepcja awaryjna będzie w Polsce dostępna jedynie na receptę”. Czy prawdą jest, że w 2015 r. wypowiedział te słowa ówczesny sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Sławomir Neumann? Twierdził, że Polska była przeciwna decyzji Komisji Europejskiej, zgodnie z którą tabletka ellaOne może być dostępna w krajach Unii Europejskiej bez recepty i głosowała przeciwko temu na posiedzeniu Europejskiej Agencji do Spraw Leków. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, bardzo proszę o krótką odpowiedź. Niestety, czas nas ogranicza, ponieważ wszyscy musimy udać się na głosowania. Bardzo proszę, panie ministrze, tylko naprawdę do minuty, półtorej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#MarekTombarkiewicz">Dobrze. Absolutnie nie zajmujemy się ideologią. Staramy się tylko w sposób odpowiedzialny podchodzić do kwestii związanych bezpośrednio z leczeniem, a nie ideologią. Po drugie, wczoraj odpowiadałem na kwestię podwyższenia cen leków z 3,20 zł na 1350 zł. Jest to naturalny efekt obowiązywania ustawy refundacyjnej z roku 2011. Jeżeli wchodzi nowy lek, który dopełnia 15% rynku, staje się podstawą limitu. W związku z tym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Ja teraz nie pytam o leki immunosupresyjne, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, po kolei, i wychodzimy na głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#MarekTombarkiewicz">Odpowiadam, jaki jest mechanizm wzrostu cen leków. I to nie jest tak, że się tym nie zajmujemy, bo w przypadku dwóch leków Neulasta i Lonquex, których w ubiegłym roku, w ubiegłe wakacje dotknął taki sam problem, dokonaliśmy zmiany i umożliwiliśmy wydawanie tych leków w ramach lecznictwa szpitalnego.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#MarekTombarkiewicz">Absolutnie nie widzimy powodu, żeby tego rodzaju zmiana dotycząca tabletki ellaOne stała się zarzewiem do wzrostu liczby aborcji wykonywanych nielegalnie. Jeżeli chodzi o Unię Europejską, to nie wykluczono możliwości podjęcia przez państwa członkowskie pewnych działań zmierzających do ograniczenia dostępności omawianego produktu leczniczego, w zakresie, jaki dane państwo uzna za stosowne i konieczne ze względu na interes zdrowia publicznego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, w tym momencie przerywam posiedzenie Komisji Zdrowia. Zostaną państwo poinformowani sms-ami o kontynuacji posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>