text_structure.xml 10.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, państwa ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty UE: w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2017) 157, 161, 162, 166, 169, 182; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy COM(2017) 159, 160 i 167. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury (22 i 23 maja 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Przychylając się do prośby prezydium, postaram się jak najbardziej zwięźle to przedstawić. Projekt nowelizacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych został przedstawiony przez Komisję Europejską w dniu 30 maja 2016 r. Stanowisko rządu wobec projektu zostało przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich w dniu 20 września 2016 r. Dokument był przedmiotem negocjacji na posiedzeniach grupy roboczej ds. audiowizualnych Rady UE podczas prezydencji słowackiej i maltańskiej. Wśród najważniejszych elementów projektu nowelizacji należy wskazać: poszerzenie zakresu dyrektywy poprzez wprowadzenie nowej kategorii usług, platform udostępniania plików wideo, na przykład YouTube, modyfikacje zasad ustalania jurysdykcji, zbliżenie przepisów regulujących programy telewizyjne i audiowizualne usługi medialne na żądanie, czyli VOD, zwiększenie obowiązków w zakresie promocji twórczości europejskiej w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie, liberalizację przepisów reklamowych, wprowadzenie przepisów dotyczących organów regulacyjnych rynków medialnych. Prezydencja maltańska prowadząca prace nad projektem dyrektywy od stycznia 2017 r. przedstawiła projekt ogólnego podejścia Rady UE do projektu dyrektywy. Obecna propozycja nie spełnia głównych postulatów zgłaszanych przez Polskę. W chwili obecnej Polska nie widzi możliwości poparcia zaproponowanego brzmienia ogólnego podejścia i rozważa wstrzymanie się od głosu lub głosowanie przeciw dyrektywie, jeśli głos przeciw pozwoli na uzyskanie mniejszości blokującej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Czy pan minister chciałby jeszcze coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury w dniach 22 i 23 maja 2017 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II. Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadania organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu zapewnienia skuteczniejszego egzekwowania reguł konkurencji i należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego (COM(2017) 142 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd jest reprezentowany przez panią Bernadetę Kasztelan-Świetlik, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BernadetaKasztelanŚwietlik">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, ja też postaram się w miarę szybko przejść przez główne tezy. Otóż kwestia poprawienia skuteczności działania krajowych organów ochrony konkurencji i konsumentów pojawiła się na przełomie 2013 i 2014 r., kiedy to Komisja przeprowadziła ocenę funkcjonowania dotychczasowego rozporządzenia. Było ono z 16 grudnia 2002 r. i stanowiło podstawę dostosowania przez Komisję Europejską i krajowe organy ochrony konkurencji, unijnych reguł konkurencji równolegle przez wszystkie organy. Po takim przeglądzie, w trakcie którego zbierano informację nie tylko z urzędów ochrony konkurencji, ale także przeprowadzono wysłuchanie publiczne, Komisja stwierdziła, że wprawdzie dotychczasowe rozporządzenie nieźle funkcjonuje, ale są pewne obszary, które wymagają poprawy, zwłaszcza jeśli chodzi o zapewnienie krajowym organom ochrony konkurencji odpowiednich narzędzi do egzekwowania prawa czy nakładania kar pieniężnych. Przykładowo, okazało się, że nie wszystkie organy ochrony konkurencji dysponują uprawnieniami w zakresie zdobywania dowodów i przeprowadzania postępowań. Istnieją także różnice w programach leniency. To są takie programy, które zachęcają przedsiębiorców do ujawniania informacji o zawartych porozumieniach naruszających prawo konkurencji, w zamian za to, ci przedsiębiorcy mogą liczyć na zwolnienie z kar.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BernadetaKasztelanŚwietlik">Projekt dyrektywy zaproponowany obecnie przez Komisję zawiera szereg propozycji usprawniających to działanie i współpracę pomiędzy organami. W skrócie mogę powiedzieć, że jeżeli chodzi o skutki, to zakres tej implementacji w przypadku Polski będzie niewielki, ponieważ większość rozwiązań, które proponuje Komisja Europejska, polskie ustawodawstwo już zawiera. Ten projekt, który my przygotowaliśmy, który opiniowaliśmy, wymaga pewnych doprecyzowań i pewnych uściśleń, ale to będzie robione w ramach grup roboczych i w razie wątpliwości będziemy na pewno na to reagowali. To wszystko. Gdyby były jakieś pytania, to jestem do dyspozycji. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Sprawozdanie w imieniu pana posła Rafała Grupińskiego przedstawi pan poseł Tomasz Piotr Nowak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszPiotrNowak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jako sprawozdawca w imieniu posła Rafała Grupińskiego nie zgłaszam zastrzeżeń do stanowiska rządu. Nasze myślenie jest zgodne z tym, co zaprezentowało BAS w swojej opinii. Pozostaje tylko jedna uwaga natury technicznej, a może nie tylko technicznej. Coraz częściej i nie dotyczy to tylko tego jednego COM-u, mamy do czynienia z przesunięciem terminów, w ramach których Rada Ministrów jest zobowiązana do przedłożenia Komisji do Spraw Unii Europejskiej stosownego stanowiska do poszczególnych COM-ów. Tak było z pakietem zimowym, gdzie mieliśmy mieć stanowisko 14 kwietnia, a było wczoraj i to samo dotyczy dzisiejszego dokumentu. Stanowisko też miało być 14 kwietnia, a pojawiło się dopiero teraz. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Czy pani minister chce się ustosunkować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BernadetaKasztelanŚwietlik">Mogę tylko bardzo przeprosić. Rzeczywiście, ze względu na obciążenie i okres świąteczny troszeczkę nam ten termin umknął, ale co do zasady Urząd zawsze jest przed terminem, w związku z czym liczę na wyrozumiałość. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Wysoka Komisjo, chcę zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadania organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu zapewnienia skuteczniejszego egzekwowania reguł konkurencji i należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego (COM(2017) 142 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu odnoszące się do tego dokumentu. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III. Bardzo dziękuję pani minister.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#LechKołakowski">Przystępujemy do spraw bieżących. Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się 24 maja br. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>