text_structure.xml 37.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoBankuCentralnegoEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoKomitetuRegionóworazEuropejskiegoBankuInwestycyjnego">Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2017 r. (COM(2016) 725 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoBankuCentralnegoEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoKomitetuRegionóworazEuropejskiegoBankuInwestycyjnego">V – w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Projekt wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu Komisji i Rady towarzyszącego komunikatowi Komisji w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2017 r. (COM(2016) 729 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoBankuCentralnegoEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoKomitetuRegionóworazEuropejskiegoBankuInwestycyjnego">W posiedzeniu udział wzięli: Tadeusz Kościński podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju wraz ze współpracownikami, Marcin Zieleniecki podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami, Jerzy Król naczelnik wydziału w Departamencie Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Adam Giziński naczelnik wydziału w Departamencie Strategii, Analiz i Rozwoju Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Tomasz Gibas z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoBankuCentralnegoEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoKomitetuRegionóworazEuropejskiegoBankuInwestycyjnego">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agnieszka Maciejczak i Iga Cieślicka-Tomaszewska – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Międzynarodowych; Bartosz Pawłowski i Konrad Kuszel – eksperci ds. legislacji, Zdzisław Wołodkiewicz-Donimirski i Piotr Russel – specjaliści ds. systemu gospodarczego oraz Wojciech Zgliczyński – specjalista ds. społecznych z Biura Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LechKołakowski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich posłów, członków Komisji, ministrów i towarzyszące im osoby.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LechKołakowski">Zanim przejdziemy do realizacji porządku obrad, chciałbym zaproponować łączne rozpatrzenie pkt IV i V, oba przewidziane dokumenty odnoszą się bowiem do rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2017 r. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LechKołakowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: w trybie art. 8 ust. 2 ustawy; COM(2016) 833, COM(2017) 2, 4; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy COM(2016) 791, 809, 831 oraz 832. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy przyjąć je bez rozpatrywania przez Komisję? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#LechKołakowski">Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności (20 lutego 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#LechKołakowski">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Tadeusza Kościńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszKościński">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, informacja dla Sejmu i Senatu w sprawie stanowiska rządu wobec aktów prawnych, będących przedmiotem posiedzenia Rady UE ds. Konkurencyjności w dniu 20 lutego br., została przyjęta przez Komitet do Spraw Europejskich w dniu 8 lutego br. i przekazana do Sejmu. Prezentowana informacja odnosi się do aktów prawnych znajdujących się w porządku obrad posiedzenia Rady: dwa projekty w części ustawodawczej oraz jeden projekt na liście „A” przyjmowanej bez dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszKościński">W części ustawodawczej planowane jest przyjęcie podejścia ogólnego do projektu rozporządzenia w sprawie współpracy między organami krajowymi, odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów. Decyzja w sprawie przyjęcia podejścia ogólnego na posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności w dniu 20 lutego br. będzie podjęta przez COREPER w dniu dzisiejszym. Na tym etapie Polska może poprzeć przyjęcie podejścia ogólnego. Ponadto Komisja przedstawi raport ze stanu prac nad rozporządzeniem w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszKościński">W ramach tak zwanej listy punktów „A”, przyjęcia bez dyskusji, nastąpi przyjęcie projektu rozporządzenia w sprawie wprowadzenia w życie dwustronnej klauzuli ochronnej i mechanizmu stabilizacyjnego dotyczącego bananów, zawartych w umowie o handlu między UE i państwami członkowskimi z jednej strony a Kolumbią, Peru oraz Ameryką Środkową z drugiej strony. Rozporządzenie ma zastąpić dotąd obowiązujące przepisy i włączyć do prawa unijnego klauzulę ochronną i mechanizm stabilizacyjny dla Kolumbii i Peru, aby w zakresie handlu bananami uwzględnić również odpowiednie elementy dotyczące Ekwadoru. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LechKołakowski">Stwierdzam, że Komisja w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności, która odbędzie się w dniu 20 lutego 2017 r., w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wprowadzenia w odniesieniu do Ukrainy tymczasowych autonomicznych środków handlowych uzupełniających koncesje handlowe dostępne na mocy układu o stowarzyszeniu (COM(2016) 631 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Zanim oddam głos panu ministrowi, chciałbym przypomnieć, że dokument ten był przedmiotem pracy Komisji na posiedzeniu w dniu 14 grudnia 2016 r. Wtedy też pani minister Jadwiga Emilewicz przedstawiła powody braku stanowiska do rozporządzenia. W konkluzji Komisja stwierdziła konieczność powrotu do jego rozpatrzenia po otrzymaniu projektu stanowiska rządu, które zostało przekazane 26 stycznia br.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#LechKołakowski">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Tadeusza Kościńskiego, podsekretarza stanu w MR. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszKościński">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, omawiana propozycja regulacji zakłada przyznanie Ukrainie przez UE dodatkowych preferencji handlowych. Dodatkowych, to znaczy oprócz tych, które wynikają z funkcjonującej od początku 2016 r. umowy stowarzyszeniowej zawartej pomiędzy UE i Ukrainą. W szczególności chodzi o handlową część tej umowy – pogłębioną i całościową umowę o wolnym handlu, tak zwany DCFTA. Ma to być działanie, które będzie wsparciem UE dla rządu ukraińskiego w związku z trudną sytuacją gospodarczą tego kraju, będącą także następstwem działań wojennych prowadzonych w związku z aneksją Krymu przez Federację Rosyjską i działań separatystycznych na wschodzie Ukrainy, wspieranych przez stronę rosyjską.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszKościński">Omawiane projekty przewidują tymczasowe, na okres trzech lat, obniżenie ceł na towary przemysłowe, określone w załączniku nr 3, czyli: wybrane produkty chemiczne, obuwie, wybrane produkty z miedzi, aluminium i wybrane produkty elektroniczne oraz ustanowienie dodatkowych kontyngentów taryfowych z zerową stawką celną na wybrane towary rolne określone w załącznikach nr 1 i 2, czyli: miód, kasze, mączki, granulki ziarna, pomidory przetworzone, sok winogronowy, owies, pszenica zwyczajna, kukurydza i jęczmień.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszKościński">W przypadku towarów przemysłowych jest to przyspieszenie liberalizacji przewidzianej w umowie DCFTA, a w przypadku towarów rolnych jest to zwiększenie kontyngentów ponad poziom przewidziany w tej umowie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszKościński">O ile skutki proponowanych preferencji w zakresie towarów przemysłowych mają dla nas charakter umiarkowany, o tyle w zakresie towarów rolnych można się spodziewać w niektórych przypadkach zwiększenia presji konkurencyjnej na rynku lub presji cenowej. Na proponowane towary rolne UE stosuje wyższe cła niż na towary przemysłowe. W obszarze towarów przemysłowych umiarkowany skutek dodatkowo wynika z faktu, że już obecnie unijne cła są stosunkowo niskie. Wynika to z faktu obowiązywania wobec Ukrainy przez okres dwóch lat od wejścia w życie umowy DCFTA obniżonych ceł z tytułu tak zwanego systemu GSP, czyli Generalnego Systemu Preferencji Celnych UE. Jest to regulacja, która zakłada obniżenie ceł dla krajów rozwijających się i najsłabiej rozwiniętych, w tym także dla Ukrainy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszKościński">Spośród towarów rolnych, proponowanych przez Komisję Europejską do objęcia dodatkowymi kontyngentami taryfowymi, za szczególnie wrażliwe dla Polski uznaje się przede wszystkim zboża, w szczególności pszenicę i kukurydzę, w mniejszym stopniu – jęczmień. Wrażliwym towarem są także pomidory przetworzone.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#TadeuszKościński">Od 2015 r. dostępne analizy w skali roku wskazują, że w przypadku zbóż nie jest to import bezpośrednio konkurencyjny dla polskiej produkcji na rynku polskim. Jest on bowiem głównie dokonywany na pozostałe rynki UE. Negatywną konsekwencją zwiększonego importu z Ukrainy na rynek UE, nawet realizowanego poza rynkiem polskim, może być spadek cen na te produkty w skali całej UE.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#TadeuszKościński">Jeżeli chodzi o pomidory przetworzone, to sytuacja jest odmienna. W tym przypadku należy się liczyć z konkurencją tego importu na rynku polskim. Proponowane wielkości kontyngentów taryfowych UE dla Ukrainy, w stosunku do produkcji w Polsce i w UE, nie są bardzo duże, stąd też i oddziaływanie na spadek cen także nie musi być znaczące.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#TadeuszKościński">Niezależnie od tego z dniem 1 listopada 2015 r. na Ukrainie został wprowadzony zakaz transportu drewna. Import drewna z Ukrainy miał dla Polski znaczenie zaopatrzeniowe. Utrzymywanie tego typu zakazu przez Ukrainę nie ułatwia podjęcia decyzji o wyrażeniu zgody na dodatkowy import z Ukrainy na zasadach preferencyjnych. Dylemat, przed którym stanął rząd, polega na tym, że Polska tradycyjnie wspiera Ukrainę w jej dążeniach niepodległościowych i w jej staraniach dotyczących uniezależnienia się od wpływów rosyjskich. Tak też jesteśmy postrzegani zarówno w UE, jak i na Ukrainie. To podejście nie ulega zmianie.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#TadeuszKościński">Z drugiej strony, omawiane regulacje mogą spowodować niekorzystne skutki na polskim rynku towarów rolnych. Gdybyśmy skupili się wyłącznie na tym aspekcie i głosowali przeciw tej regulacji, to mogłoby to dodatkowo zostać nagłośnione i propagandowo wykorzystane przez stronę rosyjską.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#TadeuszKościński">Biorąc pod uwagę całokształt uwarunkowań i przedstawione informacje, chciałbym poinformować, że rząd RP opowiada się za wstrzymaniem się przez Polskę od głosu nad przyjęciem regulacji zakładającej przyznanie dodatkowych preferencji handlowych Ukrainie. W toku dalszych prac nad tym projektem na forum UE rząd RP podejmie działania mające na celu wyłączenie z zakresu regulacji produktów zbożowych, a w szczególności pszenicy i kukurydzy. Ponadto rząd RP będzie oczekiwał podjęcia przez Komisję Europejską działań mających na celu wyłączenie stosowania europejskiego zakazu eksportu drewna. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LechKołakowski">Dziękuję, panie ministrze. Sprawozdawcą tego dokumentu jest pan poseł Grzegorz Janik. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzJanik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, rzeczywiście, tak jak powiedział pan przewodniczący, ten problem był już omawiany 14 grudnia. Omawiała go pani minister Emilewicz. Też byłem wówczas posłem sprawozdawcą. Zwróciłem wtedy uwagę na te elementy, o których dzisiaj pan minister powiedział, bo wtedy mówiliśmy o bliskości Polski i Ukrainy i baliśmy się, że produkty, w szczególności rolne, w większości nie dotrą do Niemiec, Francji czy gdzieś dalej, tylko zostaną sprzedane u nas. Myślę, że stanowisko naszego rządu jest słuszne i poszło to wszystko w pożądanym kierunku. Rzeczywiście wiemy, że sytuacja na Ukrainie jest bardzo skomplikowana. Polska wspiera dążenia Ukrainy, w związku z tym, jako sprawozdawca, zgadzam się ze stanowiskiem rządu. Takie stanowisko rządu uważam za racjonalne i dobre dla polskiej racji stanu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LechKołakowski">Dziękuję panu posłowi sprawozdawcy. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce się wypowiedzieć w sprawie tego dokumentu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#LechKołakowski">Czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#LechKołakowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentu o sygnaturze COM(2016) 631 wersja ostateczna i odnoszący się do niej projekt stanowiska rządu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt IV i V, czyli do łącznego rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r., Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego: Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2017 r. (COM(2016) 725 wersja ostateczna) oraz Projektu wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu Komisji i Rady, towarzyszącego komunikatowi Komisji w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2017 r. (COM(2016) 729 wersja ostateczna) i odnoszących się do nich stanowisk rządu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#LechKołakowski">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Tadeusza Kościńskiego, podsekretarza stanu w MR, i pana ministra Marcina Zielenieckiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Bardzo proszę panów ministrów o przedstawienie stanowisk wobec tych dokumentów. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszKościński">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, w swoim wprowadzeniu chciałbym zwrócić uwagę na najważniejsze elementy stanowiska rządu. Przypominam, że opublikowana 16 listopada 2016 r. przez Komisję Europejską roczna analiza wzrostu gospodarczego w 2017 r., tak zwany AGS – Annual Growth Survey 2017, formalnie rozpoczyna wdrażanie siódmego z kolei cyklu semestru europejskiego, to jest systemu koordynacji polityk gospodarczych w UE. Zaproponowane w AGS oceny i priorytety będą przedmiotem dyskusji na forum poszczególnych formacji Rady UE, jako element przygotowań do wiosennego posiedzenia Rady UE w dniach 9 i 10 marca 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszKościński">Następnym etapem będzie uwzględnienie tych priorytetów w aktualizacji krajowych programów reform oraz programu stabilności lub konwergencji, które państwa członkowskie przedstawią do końca kwietnia. Zwieńczeniem tego procesu będzie przyjęcie w lipcu przez Radę ECOFIN zaleceń dla państw członkowskich, na podstawie oceny krajowych programów reform oraz programów stabilności lub konwergencji, tak zwany CSR – Country Specific Recommendations.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszKościński">Przechodząc do samego stanowiska, chciałbym podkreślić, że rząd RP podziela zawartą w AGS diagnozę kondycji europejskiej gospodarki. Ożywienie gospodarcze jest wciąż nietrwałe, osłabione przez skutki kryzysu, ale też i przez niedoskonałości strukturalne. Dlatego w polityce gospodarczej na szczeblu UE i państw członkowskich należy dołożyć starań, aby różne grupy społeczne korzystały w równym stopniu z zalet globalizacji i rozwoju technologicznego. W związku z tym popieramy utrzymanie priorytetów gospodarczych i społecznych określonych przez Komisję Europejską jesienią 2014 r., tj. pobudzanie inwestycji, przeprowadzenie reform strukturalnych, odpowiedzialnej polityki budżetowej. Z punktu widzenia Polski ważna jest taka kolejność tych priorytetów oraz ich powiązanie z wyzwaniami rozwojowymi w poszczególnych krajach.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszKościński">Kluczowe znaczenie dla wzmocnienia wzrostu gospodarczego ma pobudzenie inwestycji. Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że plan inwestycyjny dla Europy jest z powodzeniem realizowany, o czym świadczy uruchomienie, w ciągu nieco ponad jednego roku, blisko 138 mld euro w 27 państwach członkowskich w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Inwestycji Strategicznych, tzw. EFIS.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszKościński">Rząd RP przychylnie odnosi się do wniosku Komisji Europejskiej w sprawie rozszerzenia EFIS i podwojenia kwoty jego środków do wysokości 630 mld euro do 2022 r., przy jednoczesnej poprawie zasięgu geograficznego i sektorowego, między innymi poprzez dodatkowe i uproszczone możliwości łączenia EFIS z innymi funduszami UE. W ocenie rządu RP należy znosić wszelkie nieuzasadnione bariery w tym obszarze, gdyż w przeciwnym razie grozi nam pogłębienie nierówności w dystrybucji geograficznej EFIS.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#TadeuszKościński">Potrzebne jest również usuwanie barier w otoczeniu inwestycyjnym, zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym. Rząd RP popiera starania Komisji Europejskiej na rzecz usprawnienia otoczenia inwestycyjnego na szczeblu UE. Na poziomie krajowym najczęstsze bariery dla inwestycji związane są z niekorzystnym środowiskiem prowadzenia biznesu, w tym z nieefektywnym działaniem administracji publicznej i wysokimi sektorowymi obciążeniami administracyjnymi i regulacyjnymi. Dlatego rząd RP, jako jeden z priorytetów wyznaczył sobie poprawę warunków prowadzenia biznesu w Polsce. Ten priorytet jest konsekwentnie wdrażany poprzez zmiany wielu ustaw z zakresu prawa gospodarczego oraz przygotowanie pakietu regulacji pod ogólną nazwą „Konstytucja biznesu”. Poprawi to atrakcyjność Polski jako miejsca inwestowania, zarówno dla inwestorów krajowych, jak i zagranicznych. Rząd RP podziela opinię Komisji Europejskiej o kluczowej roli reform strukturalnych, jako odpowiedzi na wyzwanie rozwojowe w poszczególnych państwach członkowskich. Komisja Europejska słusznie poświęca wiele uwagi reformom na styku gospodarki i sfery społecznej, traktując politykę społeczną nie jako obciążenie gospodarki, lecz jako instrument tworzenia warunków dla wzrostu gospodarczego przez rozwój kapitału ludzkiego i społecznego.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#TadeuszKościński">Z punktu widzenia rządu konieczne jest dalsze usprawnienie mechanizmów służących dopasowywaniu umiejętności do rynku pracy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wspieranie procesów uczenia się przez całe życie. Duża rolę do odegrania mają tu partnerzy społeczni biorący udział w opracowywaniu programów przygotowywania zawodowego. Rząd RP zgadza się, że pogłębienie jednolitego rynku jest warunkiem pełnego wykorzystania potencjału inwestycji i wydajności w Europie. Realizacja strategii jednolitego rynku jest drogą do usuwania istniejących barier regulacyjnych i administracyjnych. Dotyczy to zwłaszcza integracji wewnętrznego rynku usług, zarówno tradycyjnych, jak i nowych, opartych na nowym modelu biznesowym, wykorzystującym nowoczesne technologie.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#TadeuszKościński">Odnośnie do odpowiedzialnej polityki budżetowej rząd RP uznaje potrzebę skupienia się na jakości i strukturze budżetu, zarówno po stronie wydatków, jaki dochodów, aby zmaksymalizować jego wpływ na wzrost gospodarczy. Po stronie dochodów przywiązujemy wagę do ujawnienia i usunięcia tak zwanych luk podatkowych. Po stronie wydatków priorytetowo powinny być traktowane wydatki inwestycyjne, sprzyjające wzrostowi gospodarczemu, a ograniczane, w miarę możliwości, wydatki niemające charakteru rozwojowego.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#TadeuszKościński">Rząd RP ze zrozumieniem przyjmuje apel Komisji Europejskiej o przyspieszenie wdrożenia reform, skierowany do poszczególnych państw członkowskich w zaleceniach Rady UE. Zwracamy uwagę, że w tym procesie niezwykle ważny jest trafny dobór i kolejność reform wpisanych do CSR, dlatego, naszym zdaniem, podstawą powinno być porozumienie, już na etapie projektowania zaleceń, pomiędzy Komisją Europejską a państwem członkowskim. Efektem partnerskiej współpracy i pogłębionego dialogu byłyby zalecenia oparte na lepszym rozeznaniu przez Komisję Europejską krajowych uwarunkowań politycznych, gospodarczych i społecznych, a przez to bardziej realne do wdrożenia. Wpłynęłoby to na wzmocnienie politycznego zobowiązania i współodpowiedzialności za realizację CSR po stronie państw członkowskich. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie stanowiska pana ministra Marcina Zielenieckiego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarcinZieleniecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, projekt wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu towarzyszy, przedstawionemu przez pana ministra, komunikatowi Komisji w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego. Projekt tego sprawozdania składa się z dwóch zasadniczych, merytorycznych części. Pierwsza część, to jest część analityczna, w której dokonuje się przeglądu rynku pracy, pewnych trendów socjalnych w UE, drugą można określić mianem opisowej. Opisuje reformy zatrudnienia i reformy socjalne dokonywane w poszczególnych państwach członkowskich. Istotnym elementem tego projektu są załączniki, w których zawarte są w formie tabelarycznej wskaźniki, głównie ekonomiczne.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarcinZieleniecki">Jeżeli chodzi o merytoryczną warstwę tego sprawozdania, to chciałbym podkreślić następujące zagadnienia, które zostały opisane w tym dokumencie. Po pierwsze, w kontekście umiarkowanego ożywienia ekonomicznego dostrzega się poprawę sytuacji w dziedzinie zatrudniania i spraw socjalnych. Kolejny element – wysoki poziom nierówności społecznych jest oceniany jako czynnik ograniczający wyniki gospodarcze i potencjał trwałego rozwoju. Zwraca się uwagę na konieczność promowania prężnych i włączających wszystkich rynków pracy, konieczność pobudzania tworzenia miejsc pracy, udziału w rynku pracy, przy należytym połączeniu elastyczności i bezpieczeństwa socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarcinZieleniecki">Podkreśla się, że systemy podatkowe powinny lepiej wspierać tworzenie miejsc pracy i odpowiadać na nierówności. Zwraca się uwagę, że płace nominalne wzrosły jedynie umiarkowanie w warunkach niskiej inflacji, chociaż kilka państw członkowskich, we współpracy z partnerami społecznymi zreformowało swoje systemy określania wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MarcinZieleniecki">Podkreśla się zaangażowanie partnerów społecznych w projektowanie i wdrażanie reform, ale zwraca się też uwagę na to, że to zaangażowanie jest w poszczególnych państwach członkowskich na różnym poziomie. Państwa członkowskie powinny kontynuować modernizację swoich systemów kształcenia i szkolenia w celu poprawy kwalifikacji wymaganych na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MarcinZieleniecki">Istotnym problemem w większości państw członkowskich jest bezrobocie młodzieży i liczba osób młodych, które są poza zatrudnieniem, poza kształceniem oraz szkoleniem. Ta liczba wprawdzie nadal się obniża, ale w dalszym ciągu pozostaje na wysokim poziomie, przynajmniej w niektórych państwach.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MarcinZieleniecki">Priorytetem większości systemów jest podejmowanie problemu długotrwałego bezrobocia. Zwraca się uwagę na problem małej reprezentacji kobiet na rynku pracy i występowania istotnych różnic płacowych pomiędzy pracownikami płci żeńskiej i męskiej. Podkreśla się konieczność kontynuowania wysiłków na rzecz modernizacji systemów zabezpieczenia społecznego, tak aby poprawić zakres i adekwatność świadczeń, dostęp, jakość i odpowiedniość usług, a także aktywne zachęcanie do udziału w rynku pracy. Po fali reform skoncentrowanych na podwyższeniu wieku emerytalnego ostatnio reformy emerytur prezentują bardziej zróżnicowany obraz, włączając w to instrumenty zabezpieczające adekwatność emerytur poprzez gwarancję minimalnej emerytury oraz indeksację. Systemy zdrowotne przyczyniają się do indywidualnego i zbiorowego dobrobytu, jak i do ekonomicznej prosperity. W ostatnich latach UE doświadczyła bezprecedensowego napływu imigrantów, w tym uchodźców. Ten element też jest przedmiotem tego projektu dokumentu, tego raportu.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#MarcinZieleniecki">Przejdę do oceny tego projektu przez rząd. Stanowisko rządu zostało przyjęte 20 stycznia 2017 r. na posiedzeniu KSE Rady Ministrów. Decyzja jest generalnie pozytywna. Rząd pozytywnie zaopiniował strukturę wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu, podział na część diagnostyczną i część o charakterze opisowym. Rząd podziela lub przyjmuje z zadowoleniem zapisy wspólnego sprawozdania w całości. Zdaniem rządu projekt wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu trafnie identyfikuje wyzwania, wobec których w ostatnim czasie stawały państwa członkowskie UE. Pozytywnie ocenia się tematykę zatrudnienia powiązaną z problematyką ubóstwa oraz kwestiami podatkowymi, ponieważ sfery te wzajemnie na siebie oddziałują. Projekt wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu stanowi dobry materiał, który może służyć za punkt wyjścia do dyskusji nad kierunkami przyszłych działań w obszarze zatrudnienia i polityki społecznej. Podkreślić warto, że ten projekt wskazuje na Polskę jako kraj robiący postępy w takich dziedzinach, jak poprawa przepisów dotyczących stosowania umów o pracę na czas określony, poprawa sytuacji osób pracujących na podstawie umów cywilno-prawnych poprzez wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej wynagrodzenia, przysługującego takim osobom. Kolejny element pozytywnie oceniany w tym dokumencie, a dotyczący Polski, to pomoc osobom w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Dostrzega się działania poczynione przez Polskę na rzecz rozwoju kompetencji, poprzez uczenie się na wszystkich etapach życia.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#MarcinZieleniecki">Projekt wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu ukazuje Polskę w korzystnej sytuacji w odniesieniu do większości istotnych obszarów związanych z zatrudnieniem. Polska znajduje się wśród krajów podejmujących działania mające na celu wzrost gospodarczy oraz poprawę, rozwój, w różnych obszarach funkcjonowania państwa. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LechKołakowski">Dziękuję, panie ministrze. W pierwszej kolejności poproszę panią poseł Agatę Borowiec, sprawozdawcę dokumentu COM(2016) 725, a następnie pana posła Jana Mosińskiego, sprawozdawcę dokumentu COM(2016) 729. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AgataBorowiec">Dziękuję bardzo, szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, komunikat Komisji COM(2016) 725 Final jest siódmym tego typu dokumentem. Od 2011 r. Komisja co roku prezentuje roczną analizę wzrostu gospodarczego, nakreślając priorytety polityczne dla państw członkowskich UE. Szanowni państwo, priorytety polityczne zaprezentowane w komunikacie na 2017 r. nie różnią się zasadniczo od priorytetów przedstawionych przez Komisję na 2016 r. Komisja wzywa państwa członkowskie do podwojenia wysiłków na rzecz wdrożenia, pozytywnie ze sobą sprzężonych trzech priorytetów: pobudzania inwestycji, realizacji reform strukturalnych i zapewnienia odpowiedniej polityki budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AgataBorowiec">Skupię się na pierwszym obszarze, czyli ożywieniu inwestycji. Za bardzo istotny należy uznać planowany wzrost kwoty środków EFIS. O tym dokładnie powiedział już pan minister. Jest to silne wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Są starania. Jest tu bardzo potrzebna polskim przedsiębiorcom inicjatywa na rzecz dalszej integracji rynku wewnętrznego, w tym dalsze starania na rzecz Europejskiej Karty Usługowej, która dawałaby szansę na lepsze wsparcie polskich przedsiębiorców działających na terenie innych państw członkowskich. Oczywiście, istotne jest znoszenie barier społeczno-ekonomicznych poprzez rozszerzenie priorytetów inwestycyjnych na kapitał ludzki i infrastrukturę społeczną. Z pewnością przyczyni się to do zwiększenia równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, co wobec procesu starzenia się społeczeństwa jest bardzo ważne.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AgataBorowiec">W komunikacie czytamy, że w czasie, gdy Komisja będzie kontynuować starania na rzecz usprawnienia otoczenia inwestycyjnego na szczeblu UE, państwa członkowskie również powinny pracować na rzecz usuwania przeszkód dla inwestycji. W tych obszarach warto docenić starania polskiego rządu, takie jak propozycja stworzenia konstytucji dla biznesu, wprowadzającej zasady przyjaznej interpretacji przepisów, domniemania uczciwości przedsiębiorcy czy zasady odpowiedzialności urzędników za naruszenie prawa. Także program „Maluch Plus” czy „Mieszkanie Plus” pozwolą zlikwidować wiele barier społeczno-ekonomicznych. Należy zgodzić się ze stanowiskiem polskiego rządu, że priorytety zaproponowane przez Komisję Europejską zasługują na poparcie, gdyż skala realizowanych reform rynku produktów i usług, rynków pracy, poziomu inwestycji, pozostaje wciąż niezadowalająca. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Proszę o zabranie głosu pana posła Jana Mosińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanMosiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panowie ministrowie, projekt wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu Komisji i Rady omawia kilka głównych wyzwań, między innymi te, które stoją przed europejskim rynkiem pracy, gdzie wciąż mamy wysoki wskaźnik bezrobocia. Oczywiście, można wskazać, że w Polsce ten trend jest pozytywny, bo minimalizujemy bezrobocie, a ono jest najniższe od okresu transformacji ustrojowej w Polsce, a więc od roku 1989.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanMosiński">Kolejny obszar to zwiększenie inwestowania w kapitał ludzki poprzez wspieranie mechanizmów służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych czy też zapewnienie efektywnych systemów podatkowych i zabezpieczenia społecznego, sprzyjających wzrostowi zatrudnienia. W tym dokumencie poszukujemy również, czy też Komisja i Rada poszukują, solidarności europejskiej, co uwydatnia się mocnym zróżnicowaniem, jeżeli chodzi o rozwój w granicach UE. Lekko niepokoi zapowiadana przez panią kanclerz Merkel koncepcja Europy dwóch prędkości. Możemy się znaleźć przy takiej konfiguracji na obrzeżach UE, co byłoby niewskazane, biorąc od uwagę intencje ojców założycieli Wspólnot Europejskich, a więc Schumana, de Gasperiego i innych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JanMosiński">Wśród głównych wyzwań zwracamy w tym dokumencie uwagę na sytuację na europejskim rynku pracy, także w kontekście napływu dość dużej liczby imigrantów, czy też potrzebę poddania reformie rynku pracy w państwach członkowskich, do wykorzystania być może dobrych przykładów w wybranych państwach UE.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JanMosiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, należy się zgodzić z tym, co mówił pan minister Marcin Zieleniecki, że struktura tego projektu jest strukturą przejrzystą, precyzyjną, czytelną. Myślę, że pozytywnie należy ocenić podział na część zawierającą diagnozę sytuacji na dzisiaj, ale też część odnoszącą się do wdrażania reform związanych z zatrudnieniem. Myślę, że dobrą prognozą, zasługującą na duży plus, jest funkcjonowanie gwarancji dla młodzieży. Rzeczywiście, dostrzegalna jest poprawa wskaźników zatrudnienia młodych osób. Również w Polsce w tej grupie wiekowej odnotowujemy od kilku czy kilkunastu miesięcy wzrost zatrudnienia, jak również w całej UE.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JanMosiński">Reasumując, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, projekt wspólnego sprawozdania zasługuje na poparcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LechKołakowski">Dziękuję panom ministrom oraz posłom sprawozdawcom Proponuję, aby dyskusja odbyła się łącznie odnośnie do obu dokumentów. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczących obu dokumentów? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LechKołakowski">Stwierdzam, że Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentów o sygnaturach: COM(2016) 725 i 729 wersja ostateczna i odnoszących się do nich stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#LechKołakowski">Jednocześnie chciałbym państwa poinformować, że na 9 marca planowane jest wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej z Komisją Finansów Publicznych oraz Komisją Gospodarki i Rozwoju z udziałem komisarza Valdisa Dombrovskisa. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej zaprezentuje posłom roczną analizę wzrostu, plan pracy Komisji na 2017 r. oraz dokumenty związane z semestrem europejskim. Już teraz zapraszam państwa na to posiedzenie. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV i V.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt VI, czyli spraw bieżących. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Kolejne posiedzenie zaczniemy o godzinie 13:00 w tej sali. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt VI.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#LechKołakowski">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#LechKołakowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>