text_structure.xml
16.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty UE: w trybie art. 7 ust. 4 ustawy: COM(2016) 679, 702, 709, w trybie art. 8 ust. 2 ustawy: COM(2016) 693, 694, 698, 703, 708, 711 i w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy: COM(2016) 676, 682 i 701. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaKloc">Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#IzabelaKloc">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#IzabelaKloc">Ponieważ nie ma pana ministra Kurtyki, rozpoczniemy od pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski kodeks łączności elektronicznej (COM(2016) 590 wersja ostateczna) oraz Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (COM(2016) 591 wersja ostateczna) i odnoszącego się do nich projektu stanowiska RP.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#IzabelaKloc">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Marka Zagórskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekZagórski">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, 14 września Komisja Europejska opublikowała projekt nowej dyrektywy – Europejski kodeks łączności elektronicznej, będący wynikiem prac nad przeglądem obecnie obowiązujących ram łączności elektronicznej. Łącznie z tym dokumentem Komisja przedstawiła także projekt rozporządzenia PE i Rady ustanawiającego organ europejskich regulatorów łączności elektronicznych. Projekt stanowiska rządu wobec tych dokumentów został przyjęty przez członków Komitetu Spraw Europejskich w trybie obiegowym 28 października 2016 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekZagórski">Konieczność nowelizacji ram prawnych wynika ze zmian, jakie zaszły w sektorze od czasu ostatniej rewizji pakietu łączności elektronicznej, która miała miejsce w 2009 r. Nowe rozwiązania mają przede wszystkim, zdaniem Komisji, wspierać inwestycje i dostęp do sieci o bardzo wysokiej przepustowości, odpowiadać na wyzwania związane z ewolucją rynku, zapewniając wsparcie dla konkurencji oraz możliwości wyboru dla konsumentów, doprowadzić do uproszczenia regulacji i spójności przepisów w ramach jednolitego rynku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarekZagórski">Projekt Kodeksu zakłada zmiany właściwie we wszystkich głównych obszarach regulacji: definicjach, analizach rynku i obowiązkach regulacyjnych, dostępie do infrastruktury, zarządzaniu widmem radiowym, regulacji usług łączności elektronicznej i ochrony użytkownika, usłudze powszechnej czy kompetencjach poszczególnych instytucji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarekZagórski">Rząd polski wspiera wynikający z Kodeksu ogólny kierunek działania Komisji Europejskiej zmierzający do zapewnienia w Europie powszechnego dostępu do łączności o bardzo wysokiej przepustowości. W szczególności na kierunkowe poparcie, co do osiągnięcia zakładanego celu, zasługują propozycje wprowadzenia regulacji wspierających budowę nowoczesnych szybkich sieci, harmonizacji widma, tworzenia przyjaznego dla konsumenta otoczenia prawnego, zachęcającego do korzystania z usług telekomunikacyjnych, zmniejszania obciążeń dla przedsiębiorców, modyfikacji zakresu usługi powszechnej, uwzględniania w regulacjach innych, niż przedsiębiorcy telekomunikacyjni, podmiotów działających na rynku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarekZagórski">W zakresie projektu rozporządzenia ustanawiającego organ europejskich regulatorów łączności elektronicznej rząd zdecydowanie sprzeciwia się przekształceniu BEREC w unijną agencję i postuluje zachowanie obecnego charakteru tego organu. Niezależnie od generalnego poparcia dla propozycji Kodeksu rząd RP oraz partnerzy społeczni, z którymi konsultowany był projekt regulacji, dostrzegają pewne obszary, szczegółowo wskazane w stanowisku rządu, które w trakcie prac nad przedłożonym projektem będą wymagać pogłębionych analiz. Zdaniem rządu, kluczem do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest jednolity rynek cyfrowy, jest jednoznaczne określenie obowiązujących na nim zasad. Wymaga to uprzedniego wyjaśnienia wszelkich wątpliwości, co jest działaniem niezbędnym do przeprowadzenia w trakcie prac nad dokumentem. Celem jest zapewnienie konkurencyjności i rozwoju nie tylko na rynku europejskim, ale przede wszystkim na rynku polskim. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Sprawozdawcą tego dokumentu jest pan poseł Krzysztof Gadowski. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofGadowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Rzeczywiście, projekt dyrektywy zaproponowanej w ustanowieniu Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej, nawiązuje do czterech dyrektyw, które podlegają zdefiniowaniu w Kodeksie. Głównym celem wniosku jest dostosowanie przepisów do zmian, jakie zaszły na rynku od ostatniego przeglądu ram regulacyjnych, dotyczących łączności elektronicznej, co miało miejsce, jak pan minister wspomniał, w roku 2009. Na tym rynku te kilka lat to, można powiedzieć, lata świetlne. Dlatego wymaga to uaktualnienia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofGadowski">Trzeba jednak wskazać i pochwalić rząd, że to stanowisko było bardzo mocno konsultowane społecznie. Uwagi, które zostały zebrane, zostały dokładnie i wnikliwie przeanalizowane i znajdują jednoznaczne odzwierciedlenie w stanowisku rządu. Nie ukrywam, że akurat w tym przypadku rząd dołożył starań, żeby to stanowisko było oparte nie tylko na jego monopolu wiedzy i informacji, ale informacja została przekazana również stronom społecznym, co, jak wspomniałem wcześniej, znalazło odbicie w stanowisku rządu. Dlatego proponuję Komisji przyjąć to stanowisko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IzabelaKloc">Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy dokumenty o sygnaturach COM(2016) 590 wersja ostateczna oraz COM(2016) 591 wersja ostateczna i odnoszący się do nich projekt stanowiska rządu. Komisja podzieliła stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#IzabelaKloc">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#IzabelaKloc">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Michała Kurtykę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MichałKurtyka">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, 5 grudnia czeka nas spotkanie Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, która będzie rozpatrywała sprawy energetyczne. Jest to Rada, na posiedzeniu której Komisja Europejska dokona publikacji bardzo dużego pakietu zimowego. Ta publikacja to będzie premiera. Te akty prawne powinny zostać opublikowane dopiero w najbliższy piątek, a dzisiaj powinny zostać przyjęte przez kolegium komisarzy. Będzie to dla nas okazja, żeby się zapoznać z tym, w jaki sposób Komisja te akty prawne przedstawia. Będzie szereg spraw, których nie będziemy rozpatrywać na tym spotkaniu, natomiast będą one dotyczyły efektywności energetycznej, energii odnawialnej. Będzie cały pakiet dotyczący nowej architektury rynku energii oraz projekt rozporządzenia w sprawie zarządzania unią energetyczną. Myślę, że są to kwestie, do których będziemy musieli wspólnie wrócić.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MichałKurtyka">Natomiast, jeżeli chodzi o akt prawny, który będzie przedmiotem szczególnej analizy i dyskusji, łącznie z próbą zbudowania kompromisu, to jest on dla Polski istotny i pochodzi jeszcze z pakietu zimowego. Jest to rozporządzenie PE i Rady dotyczące środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego, uchylające poprzednie rozporządzenie z 2010 r. Dla Polski jest to ważne rozporządzenie. To jest pakiet bezpieczeństwa energetycznego, nad którym pracowaliśmy bardzo intensywnie. Składa się na niego również decyzja o międzyrządowych umowach i ich analizie ex ante.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MichałKurtyka">Natomiast, jeżeli chodzi o projekt rozporządzenia, to mamy trzy kwestie, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania. Są to: kwestie współpracy regionalnej, transparentności kontraktów gazowych oraz solidarności. Jeśli chodzi o kwestię współpracy regionalnej, to w pierwotnej wersji propozycji Komisji, w aneksie pierwszym, zostały zaproponowane sztywne regiony. Polska ma być dołączona do regionu razem z Niemcami, Czechami i Słowacją. W chwili obecnej trwają dyskusje, część państw nie zgadza się z takim podejściem. Uważają, że regiony nie powinny mieć charakteru sztywnego, że powinny być oparte na wspólnej ocenie ryzyk. Z naszej perspektywy jest to podejście, które jest nielogiczne. Uważamy, że jeżeli mamy budować regiony, to na podstawie komplementarność i sąsiedztwo pomiędzy krajami, a nie na podstawie wspólnego ryzyka. To jest tak, jak byśmy próbowali zbudować osobne przedziały dla państw, które mają podobne typy ryzyk, tylko w żaden sposób te regiony nie byłyby narzędziem solidarności energetycznej. Byłoby tak, ponieważ wymiana informacji na temat wspólnych ryzyk nie musiałaby się wiązać z żadnymi krokami na rzecz wyjścia im naprzeciw.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MichałKurtyka">Jest na ten temat bardzo ożywiona dyskusja w tej chwili. Kraje Europy Zachodniej, jak Niemcy, Francja, Austria, Belgia i Włochy, proponują, aby podejście oparte na ryzyku i podobnie funkcjonujących rynkach było dominujące. Z naszej perspektywy, tak jak wspomniałem, to nie jest model, na który się zgadzamy. Jesteśmy w tym wspierani przez szereg państw, które uważają, że regiony i solidarność, w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, są fundamentem tego rozporządzenia, w stosunku do których nie powinniśmy iść na kompromis. To jest pierwszy wymiar, nad którym dyskutujemy, który będzie przedmiotem refleksji.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MichałKurtyka">Drugim jest kwestia transparentności kontraktów gazowych. Rada Europejska w marcu 2015 r. zdefiniowała, że wszystkie kontrakty gazowe powinny podlegać analizie transparentności, czyli powinny być kierowane do Komisji Europejskiej, która powinna móc je zbierać. Pierwotna propozycja Komisji zawierała próg 40-procentowego zużycia gazu w danym państwie członkowskim. Dyskusje dotyczyły sytuacji, w której jest jedno przedsiębiorstwo, które osiąga taki próg, a zależność dotyczy kraju trzeciego.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MichałKurtyka">Potem dyskusja przeniosła się na zagregowany poziom – 40-procentowy udział w stosunku do wszystkich kontraktów z danego państwa trzeciego. W chwili obecnej wyłania się podejście dwustopniowe. W tym podejściu pierwszą instancją miałyby być instancje krajowe, które stwierdziłyby, czy istnieje potrzeba skierowania kontraktu do Komisji Europejskiej. Dopiero w takiej sytuacji byłyby uruchamiane instancje na poziomie wspólnotowym.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MichałKurtyka">Jeżeli chodzi o kwestie solidarności, to uważamy, że to jest ważny element tego rozporządzenia. Popieramy inicjatywę Komisji dotyczącą włączenia zasady solidarności, która w momencie wystąpienia sytuacji kryzysowej pozwoli zmniejszyć obciążenia pojedynczego państwa członkowskiego i rozłożyć je na państwa sąsiadujące. Mechanizm solidarności jest przedmiotem dyskusji praktycznej, jest rozpatrywany pod kątem technicznego i praktycznego zastosowania, określenia zasad wykorzystania infrastruktury, rozliczeń pomiędzy uczestnikami rynku oraz kompensacji należności pomiędzy podmiotami działającymi na wewnętrznym rynku energii w momencie wystąpienia sytuacji kryzysowej.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MichałKurtyka">Te trzy kwestie będą przedmiotem dyskusji.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MichałKurtyka">Jeżeli chodzi o pozostałe kwestie legislacyjne, bardzo istotne, to, tak jak wspomniałem, 5 grudnia będą one przedmiotem prezentacji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Bardzo proszę, pan poseł Wojtkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałWojtkiewicz">Dziękuję bardzo. Ponieważ miałem wcześniej taki temat, a dzisiaj jest okazja, żeby powtórzyć kilka słów, to chcę powiedzieć, że solidarność energetyczna polega dzisiaj na tym, i trzeba sobie z tego zdawać sprawę, rząd powinien sobie zdawać sprawę, że 70% całego przepływu gazu idzie przez Niemcy i tę przysłowiową „wajchę” mają Niemcy. Solidarność jest tu wpuszczana jako takie „przypudrowanie”. Niby wszyscy mamy na to jakiś wpływ, wstawia się popularne zawracanie kijem Wisły i to jest po prostu niegodziwe, co robią Niemcy. Dzisiaj jeszcze do tego wchodzą Nord Stream I i Nord Stream II, nie ma więc mowy o jakiejkolwiek solidarności. Niemcy mają główną „wajchę” dla całej Europy. Został również zablokowany Nabucco, czyli dostarczenie gazu do Europy z południa. Rząd, my wszyscy, powinniśmy sobie zdawać z tego sprawę, bo, według mnie, taka solidarność nie ma absolutnie racji bytu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy pan minister zechce odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałKurtyka">Dziękuję bardzo za wsparcie. To jest stanowisko, które przedstawiamy na wielu forach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MichałWojtkiewicz">Jestem dumny – ale co z tego?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaKloc">Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w dniu 5 grudnia 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#IzabelaKloc">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do spraw bieżących. Kolejne posiedzenia Komisji odbędą się dzisiaj o godzinie 12.00 i o 14.00 w tej sali. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#IzabelaKloc">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#IzabelaKloc">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>