text_structure.xml
45.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad. Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 25 sierpnia 2016 r.).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaKloc">Przypominam, że zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Rada Ministrów jest zobowiązana przedstawić Sejmowi i Senatowi powyższą informację nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy. Informacja ta została przekazana do Komisji w dniu 25 sierpnia 2016 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaKloc">Rząd jest reprezentowany przez pana Konrada Szymańskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Michała Kurtykę podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii. Czy jest pan Michał Kurtyka? Spóźni się, dobrze. Pan Piotr Nowak podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów jest. Pan Grzegorz Witkowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej widziałam, że jest i gratuluję objęcia funkcji. Pani Justyna Skrzydło podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa jest, pan Jarosław Sellin sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego również jest, witam bardzo serdecznie. Pan Stanisław Szwed sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pan Tadeusz Kościński podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Witam pana Łukasza Piebiaka podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, pana Rafała Rogalę szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, pana Pawła Sałka sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska również witam, oraz pana Marka Tombarkiewicza podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinRynkowski">Pan minister jest na posiedzeniu innej Komisji, ale już do nas zmierza.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IzabelaKloc">Dobrze. To są wszyscy wymienieni ministrowie. Proponuję, aby po każdej wypowiedzi ministra posłowie od razu zadawali pytania. Bardzo proszę o zabranie głosu jako pierwszego pana ministra Konrada Szymańskiego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KonradSzymański">Dziękuję bardzo. Myślę, że to jest bardzo ważna debata, ponieważ wszyscy, którzy mogą, powinni wywierać presję na to, aby terminowość wdrożenia prawa unijnego w Polsce się poprawiała. To jest jeden z głównych wątków pracy Komitetu do Spraw Europejskich, którym kieruję, jedno z głównych wyzwań, które stoi przed MSZ. Jeśli chodzi o dokument, który został państwu przekazany, to znajduje się na tej liście 29 dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął bądź upłynie w ciągu najbliższych trzech miesięcy, czyli przed zimowym odcięciem unijnego badania stopnia wdrożenia dyrektyw unijnych przez państwa członkowskie. W międzyczasie udało się wdrożyć jedną z dyrektyw, która leży w kompetencji MZ. Chodzi o dyrektywę PE i Rady w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów – dyrektywę tytoniową.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KonradSzymański">Co do poszczególnych stanów zaawansowania, powodów ewentualnych kłopotów w tej sprawie będą się wypowiadali poszczególni ministrowie. Pozwolę sobie na kilka słów komentarza bardziej ogólnego. Polska ma zawsze pewien istotny kłopot z terminowością wdrażania prawa unijnego. Poziom wdrożenia zawsze był poniżej średniej unijnej, bardzo często poniżej dopuszczalnego poziomu 1% niewdrożenia. Przeglądając statystyki, zauważam, że od stycznia 2015 r. mamy wyraźne pogorszenie tego stanu. Polska plasuje się wraz z takimi państwami jak: Luksemburg, Austria, Cypr, Rumunia, Słowenia, Belgia. Jest w grupie państw, które mają jakieś systemowe kłopoty z tym, aby wdrażać prawo unijne na czas. To jest powód, dla którego postanowiliśmy na KSE, że będziemy w trybie comiesięcznym zbierali bardzo ścisłe informacje na temat stopnia zaawansowania prac legislacyjnych od momentu przygotowania, przez momenty konsultacji międzyrządowych, po prace Rady Ministrów i parlamentarne. Co miesiąc odbywają się posiedzenia KSE, gdzie wszystkie resorty przedstawiają informację, ewentualne powody opóźnień w tej sprawie, bo to nas w szczególności interesuje.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KonradSzymański">Z niemal już rocznej obserwacji można powiedzieć jedną rzecz: czasami są to obiektywne czynniki związane z tym, że niektóre dyrektywy stwarzają określone polityczne trudności w transpozycji. Dyrektywa tytoniowa była jednym z przejawów tego, bardzo trudny akt prawny z polskiego punktu widzenia. Dyrektywa o odnawialnych źródłach energii, o efektywności energetycznej, czy też dyrektywa wodna, która wprowadza bardzo dużą, przekrojową zmianę prawa. Tym razem jesteśmy w tej sprawie dość zaawansowani, w bardzo wielu dziedzinach, również przynosząc określone wyzwania natury społecznej i politycznej. To są obiektywne czynniki, całkowicie je rozumiem. To są trudne decyzje, które stały przed wieloma gabinetami, także przed tym gabinetem, który rządzi obecnie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KonradSzymański">Natomiast w bardzo wielu przypadkach te statystyki są pochodną tego, że prace nad aktami wykonawczymi rozpoczynają się za późno, że nie ma jakiejś zasadniczej zmiany co do sposobu stanowienia prawa, która powinna zmierzać do tego, że tak naprawdę w momencie przyjęcia aktu prawnego, jeszcze wykorzystując pamięć instytucjonalną związaną z negocjacjami danego aktu prawnego, powinniśmy się zabierać za prace przygotowawcze do transpozycji. W bardzo wielu przypadkach okresy transpozycji są bardzo komfortowe dla państw członkowskich, są bardzo długie. Pomijając kwestie, o których wspomniałem, które stwarzają bardzo istotne napięcia polityczne, we wszystkich innych przypadkach będziemy się starali rekomendować taką zmianę trybu prac nad projektami prawa, aby przystępować do ich opracowywania w możliwie najszybszym terminie po przyjęciu danego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KonradSzymański">Na poziomie parlamentu, ale myślę, że nie jest moją rolą to komentować, państwo sami lepiej wiedzą, że czasami kalendarz mimo intensywnej pracy parlamentu, nie pozwala na to, aby pracować w taki sposób, jak rząd by tego oczekiwał. Powinno to być po prostu przedmiotem uzgodnień politycznych, ale nie zawsze hierarchia spraw związanych z tym, co jest oczekiwane z punktu widzenia porządku prawnego UE, pokrywa się z hierarchią ważności spraw w kraju. I to jest zupełnie naturalne, że niektóre z tych decyzji powodują dalsze opóźnienia, jakie nawarstwiając się przez miesiące i lata, powodują czasami bardzo poważne problemy, polegające na tym, że od czasu do czasu zdarza nam się ocierać o sytuację, w której Komisja Europejska jest zdeterminowana do tego, aby nie tylko sprawę kierować do Trybunału Sprawiedliwości UE, ale również formułować wnioski o nałożenie kar. Wolimy oczywiście tego unikać i do tej pory się to udaje. Jednak bardzo często w bardzo ostatniej chwili i nierzadko z olbrzymim poświęceniem aparatu administracyjnego państwa, często z wręcz nadzwyczajnym poświęceniem aparatu administracyjnego państwa, w tym Rządowego Centrum Legislacji, w tym wszystkich osób zaangażowanych w fizyczne ogłaszanie aktów prawnych. Miało to miejsce na przykład w ostatnim czasie, gdy w lipcu przygotowywaliśmy się do zmierzenia polskiego stopnia wdrożenia przed upływającym terminem, wiążącym z punktu widzenia procedury unijnej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KonradSzymański">To są moje uwagi z punktu widzenie przewodniczącego KSE. Jeżeli chodzi o inne szczegółowe kwestie, to te sprawy będą przedstawione przez ministrów właściwych, resorty wiodące w zakresie poszczególnych aktów prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Rozpoczynamy kolejkę wypowiedzi państwa ministrów. Jako pierwszego mam pana ministra Michała Kurtykę. Czy jest już? Jeżeli nie ma to w takim razie następny w kolejności jest pan minister Piotr Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PiotrNowak">Dziękuję bardzo, szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w gestii MF znajduje się pięć opóźnionych dyrektyw oraz jedna dyrektywa, której termin transpozycji upływa w ciągu bieżącego miesiąca. Są to: dyrektywa Rady 2014/107/UE zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania. Termin wdrożenia minął 31 grudnia 2015 r. Aktem wdrażającym w naszym kraju jest projekt ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Projekt ustawy obecnie znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych podczas ponownych konsultacji międzyresortowych oraz konsultacji publicznych. Zainteresowane podmioty zgłosiły szereg uwag. Nadal trwa ich analiza.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PiotrNowak">Harmonogram, który przedstawiamy i według nas jest realny: dany projekt stanie na KSE we wrześniu, czyli już niedługo. W październiku stanie na Stałym Komitecie Rady Ministrów oraz na Radzie Ministrów, na przełomie października i listopada powinien trafić do Sejmu i mam nadzieję, że Sejm zakończy prace w listopadzie. Wejście w życie danej ustawy jest planowane na 1 grudnia 2016 r.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PiotrNowak">Kolejną dyrektywą jest dyrektywa PE i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi i zmieniająca dyrektywę 2008/48/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenie UE nr 1093/2010. Termin transpozycji minął 21 marca 2016 r. Aktem wdrażającym jest projekt ustawy o kredycie hipotecznym. Projekt ustawy znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych. Zgłoszono liczne uwagi i trwają prace nad kolejną wersją projektu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PiotrNowak">Harmonogram, który uważamy za realny: planowany termin przekazania projektu do ponownych uzgodnień będzie na przełomie września i października. Uważamy, że na KSE projekt stanie w październiku 2016 r. W październiku również stanie na Komitecie Stałym oraz na Radzie Ministrów. Jesteśmy przekonani, że jeszcze w październiku trafi do Sejmu i w listopadzie zakończą się prace parlamentarne. Natomiast planowanym terminem wejścia w życie ustawy jest styczeń 2017 r.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PiotrNowak">Kolejną dyrektywą jest dyrektywa PE i Rady 2014/56/UE zmieniająca dyrektywę 2006/43/UE w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Termin transpozycji minął 17 czerwca 2016 r. Aktem wdrażającym w naszym kraju jest projekt ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie i firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. W dniu 6 września br. projekt skierowano pod obrady KSE. Planowany termin rozpatrzenia projektu jest 15 września br. Data skierowania na Stały Komitet Rady Ministrów jest we wrześniu, czyli już niedługo, natomiast Rada Ministrów zajmie się nim w październiku i również w październiku projekt trafi do parlamentu.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PiotrNowak">Następną dyrektywą jest dyrektywa PE i Rady 2014/57/UE w sprawie sankcji karnych za nadużycia na rynku, tak zwany Market Abuse Directive, oraz dyrektywa wykonawcza Komisji 2015/2392 w sprawie rozporządzenia PE i Rady nr 596/2014 w odniesieniu do zgłaszania właściwym organom rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń tego rozporządzenia. Te dwie dyrektywy wprowadza u nas jeden akt, to jest projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. Projekt ustawy znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych. Jeszcze w tym miesiącu powinien stanąć na KSE, w październiku powinien stanąć na Stałym Komitecie Rady Ministrów oraz na Radzie Ministrów i w listopadzie, jesteśmy przekonani – trafi do parlamentu. Natomiast planowanym terminem wejścia w życie jest marzec 2017 r.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PiotrNowak">Ostatnią dyrektywą w kompetencji MF jest dyrektywa PE i Rady 2014/92/UE w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego. Termin transpozycji minie 18 września 2016 r., czyli niebawem. Aktem wdrażającym w naszym kraju jest projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw. Trwają obecnie prace w sejmowej Komisji Finansów Publicznych. W dniu 5 września odbyło się już pierwsze czytanie w Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PiotrNowak">Harmonogram, który uważamy za realny: w dniach 13 i 14 września odbędą się prace w podkomisji sejmowej. Datą uchwalenia ustawy powinien być wrzesień/październik 2016 r. Na przełomie tych miesięcy projekt powinien trafić również do Senatu. Jesteśmy przekonani, że w listopadzie pan prezydent podpisze dany projekt i data ogłoszenia w Dzienniku Ustaw będzie w listopadzie 2016 r. To wszystko z mojej strony. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę teraz pana Michała Kurtykę podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałKurtyka">Bardzo dziękuję, szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, w gestii Ministra Energii znajduje się dokończenie wdrożenia jednej dyrektywy, to jest dyrektywy Komisji 2014/99 z października 2014 r. s prawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie drugim podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacji paliw. Termin wdrożenia tej dyrektywy minął 12 maja 2016 r. Jeżeli chodzi o ME, to po naszej stronie jest wprowadzenie do rozporządzenia, które tę kwestię reguluje na poziomie polskim, jednego zapisu: potwierdzenia producenta, że działa zgodnie z normą EN 16321. Ten akt przeszedł uzgodnienia wewnątrzresortowe, został w dniu 6 września skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Spodziewamy się, że nie będzie kontrowersji, nie zmienia to w sposób zasadniczy funkcjonowania dzisiaj tego sektora, spodziewamy się więc, że w październiku 2016 r. będziemy mogli w pełni zaimplementować tę dyrektywę. To jest jedyny akt prawny, który jest ze strony ME, jeżeli chodzi o drobne opóźnienie we wdrożeniu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MichałKurtyka">Natomiast przed nami dyrektywa PE i Rady z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Tutaj termin upłynie 18 listopada 2016 r. Jego wdrożenie odbędzie się poprzez przygotowanie dokumentu, który został przygotowany w ME. Niebawem zostanie skierowany do konsultacji publicznych dokument, którego nazwa jest dosyć złożona: „Krajowe ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju właściwej infrastruktury”. Ten dokument zgodnie z wymaganiami art. 3 dyrektywy 2014/94, o której tutaj mowa, określi cele do osiągnięcia i instrumenty wspierające osiągnięcie tych celów w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie. Program będzie również zawierał propozycje zmian legislacyjnych. Spodziewamy się, że w październiku będziemy w stanie przekazać ten dokument do konsultacji na poziomie rządu. Wdrożenie przewidujemy w ciągu najbliższych dwóch-trzech miesięcy, w zależności od tego jak długo będą trwały prace w Komitecie Stałym i w KSE. To są jedyne dwa akty prawne, które dotyczą ME, w omawianym dzisiaj temacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę teraz pana Grzegorza Witkowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzWitkowski">Dziękuję, dzień dobry, szanowny panie przewodniczący, państwo ministrowie, szanowni państwo posłowie, MGMiŻŚ postępuje zgodnie z ustalonym harmonogramem. Nie mamy na chwilę obecną żadnych opóźnień w implementacji dyrektywy. Natomiast, żeby nie było tak kolorowo, zbliża się nieuchronnie termin wdrożenia i implementacji dyrektywy PE w sprawie wyposażenia morskiego. Dyrektywa zostanie wdrożona ustawą o wyposażeniu morskim i będzie miała na celu zapewnienie jednolitego stosowania zasad w zakresie rynku pracy. Ta dyrektywa wchodzi w życie 18 września.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzWitkowski">Dodatkowo chciałbym poinformować, że następne wdrożenie dyrektyw upływa 9 grudnia. Dyrektywa zostanie wdrożona w formie rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej w sprawie przekazywania informacji o odpadach znajdujących się na statku.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GrzegorzWitkowski">Kolejna: w dniu 31 grudnia upływa termin transpozycji dyrektywy Rady UE o czasie pracy na śródlądowych statkach. Ta dyrektywa zostanie implementowana ustawą o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej, której przyjęcie planowane jest na czwarty kwartał tego roku. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie, czy też zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę teraz panią Justynę Skrzydło podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JustynaSkrzydło">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w zakresie właściwości Ministra Infrastruktury i Budownictwa znajdują się dwie dyrektywy: dyrektyw PE i Rady nr 34 w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Termin transpozycji minął 16 czerwca 2015 r. Do wdrożenia ww. dyrektywy niezbędna jest zmiana ustawy o transporcie kolejowym, polegająca między innymi na: modyfikacji zasad przydzielania tras pociągów przez zarządcę infrastruktury, wzmocnieniu pozycji ustrojowej organu regulacyjnego na kolei, tj. Prezesa UTK, określeniu zasad finansowania kosztów utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej ze środków publicznych, czyli wprowadzenie tak zwanego programu wieloletniego w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, jak również uregulowania zasad udostępniania obiektów infrastruktury usługowej. Projekt ww. ustawy został w dniu 19 lipca przyjęty przez Radę Ministrów i obecnie jest procedowany przez RCL. Niezwłocznie po jego legislacyjno-redakcyjnym opracowaniu zostanie przekazany do Sejmu RP.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JustynaSkrzydło">Ponadto chcę państwa poinformować, że opóźnienia we wdrażaniu ww. dyrektywy wynikają z szerokiego zakresu zmian o charakterze systemowym, dotyczących funkcjonowania rynku kolejowego w Polsce, a w szczególności dotyczących pozycji ustrojowej Prezesa UTK, finansowania działalności utrzymaniowej zarządcy infrastruktury, zmian definicji podstawowych pojęć używanych w ustawie o transporcie kolejowym. Ponadto brak terminowego przyjęcia przez Komisję Europejską części aktów wykonawczych do dyrektywy nr 34 również utrudniał przygotowanie odpowiednich rozwiązań w prawie krajowym.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JustynaSkrzydło">Powinniśmy mieć na uwadze, że w dniu 22 lipca 2015 r. Komisja Europejska wystosowała zarzuty formalne w związku z brakiem powiadomienia o aktach prawnych dokonujących całkowitej transpozycji dyrektywy nr 34. W odpowiedzi na zarzuty formalne Polska poinformowała o postępie prac. W tej chwili MIiB pozostaje w ciągłym kontakcie roboczym z Komisją Europejską.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JustynaSkrzydło">Druga dyrektywa to jest dyrektywa Komisji 2016/882 zmieniająca dyrektywę 2007/59 PE i Rady w odniesieniu do wymogów językowych. Termin transpozycji minął 1 lipca 2016 r. Dyrektywa ta wprowadziła zmiany polegające na odejściu od wymogu opanowania przez maszynistów języka obcego sąsiedniego państwa członkowskiego UE na poziomie B1 w przypadkach, gdy maszyniści dojeżdżają jedynie do pierwszej stacji granicznej tego państwa. Do wdrożenia ww. konieczne było wydanie dwóch rozporządzeń MIiB. Pierwsze to było rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty i drugie – w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JustynaSkrzydło">Wyżej wymienione projekty zostały przekazane do RCL. Dzisiaj były rozpatrywane przez Komisję Prawniczą i jak tylko zostaną przekazane do ministerstwa w formie pisemnej, będą podpisane i przekazane do publikacji.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JustynaSkrzydło">MIiB jest również ministerstwem współpracującym w zakresie dyrektywy Komisji nr 99 zmieniającej w celu dostosowania do postępu technicznego dyrektywę nr 126 w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie drugim podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw, o której mówił pan minister Kurtyka. Z punktu widzenia MIiB najistotniejszym elementem nowej dyrektywy jest nałożony na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia corocznych kontroli i stacji paliw w zakresie sprawności urządzeń do wychwytywania oparów paliwa. W tej sprawie odbyło się spotkanie przedstawicieli MSZ, ME, MŚ i MIiB. Podczas tego spotkania uzgodniono pewną zmianę w stosunku do pierwotnie zaproponowanych rozwiązań, to znaczy dozór techniczny zostanie powierzony TTD. W związku z powyższym MIiB został poproszony o pilne opracowanie zmian w ustawie o dozorze technicznym. W chwili obecnej projekt został przygotowany w MIiB i w najbliższym czasie zostanie skierowany wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jednocześnie uprzejmie informuję, że przewiduje się następujący harmonogram prac nad ww. projektem: uzgodnienia i konsultacje publiczne – wrzesień 2016, KSE – październik 2016, Stały Komitet Rady Ministrów – listopad 2016, Komisja Prawnicza – listopad/grudzień 2016, Rada Ministrów – grudzień 2016, prace w parlamencie – styczeń i luty 2017, oraz marzec – podpisanie przez Prezydenta RP i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie minister. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę teraz pana Jarosława Sellina sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławSellin">Dziękuję, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zanim przejdę do swoich problemów, a mam ich dwa, pozwolę sobie na taką uwagę polityczną. Pracowałem w tej Komisji kilka lat. Pewnie posłowie i posłanki, którzy pracują w niej dopiero od kilku miesięcy, zastanawiają się, dlaczego jest ona najbardziej pracowitą Komisją w polskim parlamencie. A bierze się to stąd, i to jest też wysiłek, który musiałem ponosić przez ostatnie kilka lat, że UE produkuje jedną dyrektywę tygodniowo, czyli czterdzieści kilka rocznie, i dwa rozporządzenia dziennie, łącznie z sobotami i niedzielami, czyli około siedmiuset rocznie. Dlatego mamy o czym opowiadać przed tą Komisją. Mówię to też w kontekście dyskusji, który dzisiaj w Polsce się toczyły między dwoma ważnymi politykami, i dyskusji, która będzie 19 września w Bratysławie na temat tego, czy UE właściwie funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JarosławSellin">Przechodząc do rzeczy, mamy do wdrożenia w MKiDN dwie zaległe dyrektywy. Pierwsza to jest dyrektywa w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych dotyczących praw do utworów muzycznych do korzystania online na rynku wewnętrznym. Trzeba ją wdrożyć poprzez nową ustawę o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Termin implementacji minął w kwietniu tego roku. Nasza ustawa ma bardzo rozbudowany charakter, wymaga znaczących zmian w polskim systemie zbiorowego zarządzania. Zakres tej dyrektywy spowodował, że w kilkunastu krajach członkowskich są problemy z terminowym wdrożeniem tej dyrektywy. Ta dyrektywa w sposób kompleksowy i szczegółowy określa zasady funkcjonowania organizacji zbiorowego zarządzania. Polskie przepisy sprzed dwudziestu dwóch lat o prawie autorskim i prawach pokrewnych są bardzo ogólnikowe i fragmentaryczne w tym obszarze, więc ta dyrektywa wymaga przede wszystkim uregulowania kompleksowego i wielu konsultacji społecznych. Te konsultacje już toczymy. Mamy sytuację taką, że na początku roku rozpoczęliśmy prace nad tą ustawą, na przełomie stycznia i lutego przeprowadzono wstępne konsultacje społeczne, również na początku roku zleciliśmy wybitnym ekspertom z dziedziny prawa autorskiego przygotowanie opinii prawnych dotyczących sposobu wdrożenia tej dyrektywy w Polsce. One są ciekawe, bo często się wykluczają. Musimy z tego wybrnąć. Ostatnie z nich wpłynęły do ministerstwa na początku maja. Należy przewidywać, że do konsultacji społecznych i międzyresortowych ta ustawa wejdzie w październiku, a do Sejmu trafi na początku przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JarosławSellin">Druga dyrektywa z maja 2014 r. dotyczy sprawy zwrotu dóbr kultury wyprowadzonych niezgodnie z prawem z terytorium państwa członkowskiego. Zobowiązanie do jej implementacji minęło w grudniu ubiegłego roku. W maju tego roku projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych. W tym miesiącu przewidujemy rozpatrzenie projektu przez Komitet Rady Ministrów, w październiku – przez całą Radę Ministrów, w listopadzie przewidujemy prace parlamentarne, a w grudniu uchwalenie ustawy i podpisanie jej przez prezydenta oraz ogłoszenie jej wejścia w życie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie. Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Głębocki.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KonradGłębocki">Właściwie nie ad meritum, tylko, panie ministrze, też słyszałem takie podsumowanie, że gdyby w formacie A4 teksty aktów prawnych unijnych ustawić na półce, to rocznie byłoby to cztery metry.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#IzabelaKloc">Poproszę teraz o zabranie głosu pana ministra Stanisława Szweda sekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławSzwed">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w MRPiPS mamy do wdrożenia w tej chwili jedną dyrektywę, tak zwaną sezonową, która określa warunki wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w charakterze pracowników sezonowych, a także zakres prac pracowników sezonowych. Dyrektywa dotyczy cudzoziemców mających wykonywać prace zależnie od rytmu sezonowego. Bezpośrednio wskazuje rolnictwo, ogrodnictwo oraz turystykę. Dyrektywa wymaga, aby przyznanie prawa wjazdu i pobytu oraz wykonywania pracy sezonowej następowało na wniosek osoby zainteresowanej po sprawdzeniu określonych warunków. W przypadku Polski wiąże się to z istotną zmianą obecnych uregulowań dotyczących powierzenia pracy cudzoziemcom z wybranych państw na podstawie oświadczenia pracodawcy o zamiarze powierzenia pracy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławSzwed">Termin wdrożenia dyrektywy to 30 września 2016 r. W tej chwili jesteśmy na takim etapie, że 21 lipca Komitet Stały Rady Ministrów przyjął z pewnymi zastrzeżeniami projekt rozwiązań. Kwestie uregulowania pracy krótkoterminowej, czyli tak zwanych oświadczeń, pozostawił do rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów. Obecnie trwają ostatnie prace związane z uzgodnieniem procedury dotyczącej oświadczeń. Mam nadzieję, że w krótkim czasie Rada Ministrów zajmie się tym projektem i będziemy mogli przesłać go do Sejmu. Zakładam, że dyrektywa wejdzie w życie 1 stycznia. Wynika to z konieczności przygotowania organów i służb kontrolnych do stosowania zmiennych przepisów, tj. między innymi przeprowadzenia szkoleń w urzędach pracy dotyczących nowych procedur, a zwłaszcza zakończenia prac nad dostosowaniem systemu informatycznego, który jest ważnym elementem w proponowanych rozwiązaniach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę teraz o zabranie głosu pana ministra Tadeusza Kościńskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszKościński">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, aktualnie w kompetencji ministra rozwoju znajduje się jedna dyrektywa, dyrektywa 2014/23, której termin transpozycji upłynął, oraz jedna dyrektywa 2016/970, której termin transpozycji upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Termin na wdrożenie dyrektywy 2014/23 z dnia 26 lutego 2014 r. upłynął 18 kwietnia 2016 r. Dyrektywa została opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 28 marca 2014 r. Pierwszy projekt ustawy wdrażającej przygotował Urząd Zamówień Publicznych i trafił do uzgodnień międzyresortowych w kwietniu 2015 r. Rząd PO/PSL przyjął projekt na posiedzeniu w dniu 27 października 2015 r. Nowy rząd był zmuszony do wprowadzenia istotnych zmian w przyjętym projekcie ustawy, a wręcz opracował nowy projekt ustawy. Projekt przygotowany w 2015 r. wykazywał znaczne uchybienia legislacyjne i był mało czytelny. Minister Rozwoju w dniu 31 marca 2016 r. skierował nowy projekt ustawy do uzgodnień międzyresortowych. Obecny rząd przyjął projekt ustawy w dniu 24 maja br. i w dniu 6 czerwca projekt wpłynął do Sejmu. Komisja Gospodarki i Rozwoju zakończyła pracę 21 lipca.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszKościński">W związku z podjęciem decyzji o opracowaniu nowelizacji prawa zamówień publicznych uchwalonej 22 czerwca, a nieprocedowaniu bardzo krytykowanego projektu nowego prawa zamówień publicznych z 2015 r., projekt ustawy o umowie koncesji musiał być dostosowany do nowelizacji PZP, gdyż około jedna trzecia przepisów jest tożsama. Po przerwie wakacyjnej projekt został uchwalony przez Sejm w dniu 5 września 2016 r. Ustawa powinna zostać uchwalona przez Senat na posiedzeniu 21 września 2016 r. W razie poprawek senackich Sejm może ponownie uchwalić ustawę na posiedzeniu 4–6 października.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszKościński">Rozporządzenie Ministra Rozwoju w sprawie wykazu uzbrojenia na obrót, na który jest wymagane zezwolenie. Termin przyjęcia i opublikowania przepisów dyrektywy został określony na dzień 21 września 2016 r. Termin wejścia w życie rozporządzenia został określony na dzień 28 września. W dniu 17 sierpnia 2016 r. projekt został wysłany do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych. Uwagi zgłosili Minister Obrony Narodowej oraz Prezes RCL. Część uwag została uwzględniona w projekcie. W dniu 25 sierpnia 2016 r. Minister Spraw Zagranicznych wydał opinię o zgodności projektu rozporządzenia z prawem UE. W dniu 7 września 2016 r. Departament Prawny MS wysłał do Prezesa RCL wniosek o zwolnienie projektu rozporządzenia z Komisji Prawniczej. Mamy roboczą informację, że jest to zaakceptowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie poproszę pana Łukasza Piebiaka podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ŁukaszPiebiak">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, po pierwsze pragnę podkreślić, że MS nie ma żadnych zaległości we wdrażaniu dyrektyw. To, o czym chciałbym powiedzieć, to dwie dyrektywy, które są w naszej właściwości, a ich termin implementacji się zbliża. Są to dyrektywa PE i Rady w sprawie zabezpieczenia i konfiskaty narzędzi służących do popełnienia przestępstwa i korzyści pochodzących z przestępstwa w UE oraz dyrektywa PE i Rady w sprawie prawa dostępu do adwokata w postepowaniu karnym i w postepowaniu dotyczącym Europejskiego Nakazu Aresztowania oraz w sprawie prawa do poinformowania osoby trzeciej o pozbawieniu wolności i prawa do porozumiewania się z osobami trzecimi i organami konsularnymi w czasie pozbawienia wolności. To chyba najdłuższy tytuł dyrektywy, jaki widziałem.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ŁukaszPiebiak">Odnośnie do pierwszej z tych dyrektyw, chciałbym zauważyć, że obowiązujące akty prawne w Polsce, w szczególności Kodeks karny, Kodeks postępowania karnego i Kodeks karny skarbowy zapewniają wdrożenie znacznej części przepisów z dyrektywy do polskiego prawa. Pozostaje nam drobna de facto korekta legislacyjna. Mamy przygotowany projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz ustawy Kodeks postępowania karnego. Jest on wpisany do wykazu prac legislacyjnych pod numerem UC39. Kończymy konsultacje międzyresortowe. Zakończenie prac legislacyjnych przewidujemy w tym miesiącu, w związku z tym, jeżeli dobrze pójdzie, do końca roku powinniśmy to mieć uchwalone. A przypominam, że jeszcze nam termin nie upłynął. Jeżeli chodzi o tę dyrektywę, upływa w przyszłym miesiącu, więc prawdopodobnie będziemy mieli drobny poślizg.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ŁukaszPiebiak">Jeżeli chodzi o drugą dyrektywę w sprawie dostępu do adwokata w postępowaniu karnym itd., to naszym zdaniem akt ten nie wymaga transpozycji do polskiego porządku prawnego. Obowiązujące obecnie przepisy prawa polskiego są zgodne z wymaganiami dyrektywy i zgłosiliśmy już do MSZ pełną implementację przepisów dyrektywy poprzez już istniejące przepisy. Tak więc tylko gwoli formalności przedstawiam, że mamy to jeszcze w agendzie jako rzecz, co do której niedługo upłynie termin, ale w rzeczywistości jesteśmy przekonani, że tego być nie powinno. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IzabelaKloc">Również bardzo dziękuję i otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie poproszę pana Rafała Rogalę szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RafałRogala">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, Wysoka Komisjo, w gestii Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pozostaje jedna dyrektywa, której termin implementacji upłynie z dniem 29 listopada 2016 r., a więc nie mamy żadnych opóźnień w zakresie implementacji dokumentów unijnych. Aktem, który dokonuje implementacji, jest projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw wdrażający tę dyrektywę, o której wspomniałem, a jest to dyrektywa PE i Rady 2014/66/UE w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa. Dokument, który wdraża tę dyrektywę do porządku krajowego, jest w trakcie uzgodnień resortowych. Został przesłany w dniu 2 września, a więc jesteśmy na ukończeniu tego elementu procesu legislacyjnego. Następnie zostanie przekazany pod obrady KSE, później Komitetu do Spraw Cyfryzacji oraz Komitetu Stałego Rady Ministrów. Mamy nadzieję, że będzie to miało miejsce jeszcze w tym miesiącu bądź na początku przyszłego miesiąca. W czwartym kwartale 2016 r. dokument ten powinien zostać przyjęty przez Radę Ministrów, po czym skierowany niezwłocznie do prac parlamentarnych.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#RafałRogala">Oczekujemy i wyrażamy nadzieję, że dokument ten, czyli ustawa, wejdzie w życie nie później niż na początku przyszłego roku, a więc będzie bardzo niewielki poślizg. Ustawa przewiduje vacatio legis czternastodniowe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Poproszę pana ministra Pawła Saka sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełSałek">Dziękuję uprzejmie, pani przewodnicząca, szanowni państwo, chcę poinformować, że jeśli chodzi o przepisy prawa unijnego, dyrektywy, które są w zakresie MŚ, aktualnie mamy taką sytuację, że jeśli chodzi o dyrektywę PE w zakresie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej, gdzie termin transpozycji minął we wrześniu ubiegłego roku będzie to wyrażone przez projekt rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu opracowania planów gospodarowania wodami. Ten projekt rozporządzenia został w sierpniu przyjęty przez Komitet Rady Ministrów. Były jeszcze poprawki redakcyjne. Aktualnie jest przekazany do RCL z wnioskiem o jego rozpatrzenie przez Komisję Prawniczą.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PawełSałek">Mamy tu taką sytuację, że nie możemy zbyt szybko wprowadzić implementacji tego rozporządzenia, dlatego że muszą być wdrożone inne rozporządzenia w tym rozporządzeniu, mówiąc w sposób prosty. Już nie będę zbyt szczegółowo wnikać. Dlatego czekamy, aż tamte rozporządzenia zostaną wprowadzone, ale sprawa już jest na prostej.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PawełSałek">Kolejna rzecz do jest dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego w obszarach morskich. Jako resort, przejęliśmy tę dyrektywę od ME. Będzie ona wprowadzona poprzez zmianę ustawy – Prawo geologiczne i górnicze. Na początku lipca tego roku projekt został skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów. Został też z początkiem lipca przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów, a następnie został pod koniec lipca przekazany do RCL i RCL przekazało uwagi informacyjne, które sprowadzały się do tego, że będzie mógł być dalej procedowany projekt, jeśli będą uwzględnione uwagi dotyczące aktów wykonawczych. Chodziło tu o rozporządzenie, pracujemy nad tym.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PawełSałek">Kolejna dyrektywa związana z tak zwanym drugim tankowaniem pojazdów silnikowych – to tutaj już resort budownictwa oraz ME się wypowiadali na ten temat. To jest już poza naszą kompetencją jako resortu środowiska.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PawełSałek">Następna dyrektywa jest związana z ochroną wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu. Tutaj termin mieliśmy do lipca tego roku. Będzie to implementowane poprzez rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego opracowania planów gospodarowania wodami w obszarach dorzeczy. Aktualnie ten projekt znajduje się w RCL z wnioskiem o Komisję Prawniczą.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PawełSałek">Kolejna dyrektywa dotyczy tym razem odpadów. Będzie implementowana poprzez zmianę ustawy o odpadach oraz zmianę niektórych innych ustaw. Zmiana tego projektu ustawy została wpisana w czerwcu br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Projekt został przekazany do nieformalnych konsultacji. Ze względu na to, że przez resorty zostało zgłoszonych wiele uwag, cały czas pracujemy nad tą ustawą, natomiast, jak już zostało wcześniej powiedziane, to jest jedna z dyrektyw, która budzi, delikatnie mówiąc, czasami emocje. Jednak będziemy musieli ją wdrożyć.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PawełSałek">Następna dyrektywa jest związana ze zmniejszeniem zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy. W tym momencie będzie to realizowane poprzez zmianę ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Termin transpozycji – 27 listopada br. W czerwcu br. projekt ten znalazł się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. W połowie lipca został skierowany do uzgodnień wewnętrznych. Jest to cały czas na etapie resortu, jest u nas. Aktualnie trwają prace nad ta dyrektywą. Tu jest podobna sytuacja jak z poprzednia dyrektywą związaną z odpadami. Nie ukrywam, jest to trudna implementacja do naszego porządku prawnego, pociągająca za sobą koszty i finansowe, i polityczne. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie przechodzimy do pana Marka Tombarkiewicza podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia. Bardzo proszę, ostatni pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekTombarkiewicz">Tak. Last but not least. Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, w gestii MZ jest jedna zaległa dyrektywa, której termin transpozycji minął 29 lutego br., o numerze 2015/254/UE. Aktem wdrażającym jest projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. W dniu 23 sierpnia projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Zdrowia, 5 września zostało to uchwalone przez Komisję bez poprawek i teraz czekamy na głosowanie w Sejmie i dyrektywa będzie wdrożona.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekTombarkiewicz">Natomiast w naszej gestii pozostaje też jedna dyrektywa, której termin transpozycji upłynie 29 października br. Jest to dyrektywa nr 2015/565/UE oraz 2015/566/UE. Aktem wdrażającym ją jest ustawa o zmianie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. W dniu 28 sierpnia zakończyliśmy konsultacje międzyresortowe, teraz trwa analiza zgłoszonych uwag i liczymy, że termin zostanie dochowany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. To wszyscy panowie ministrowie, którzy mieli dzisiaj przedstawić stan prac nad dyrektywami. Bardzo dziękuję za informacje.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#IzabelaKloc">Zaproponuję wobec tego następująca konkluzję: Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Czy jest sprzeciw wobec takiej konkluzji? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli spraw bieżących. Następne posiedzenia Komisji odbędą się w dniach 21 i 22 września. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#IzabelaKloc">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>