text_structure.xml
20.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoiKomitetuRegionów">Plan działania UE przeciwko nielegalnemu handlowi dziką fauną i florą (COM(2016) 87 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoiKomitetuRegionów">W posiedzeniu udział wzięli: Paweł Sałek sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska wraz ze współpracownikami, Piotr Gryza podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Renata Szczęch podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoiKomitetuRegionów">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agata Jackiewicz, Anna Marciniak i Paweł Witecki – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Międzynarodowych, Tomasz Jaroszyński i Konrad Kuszel – eksperci ds. legislacji z Biura Analiz Sejmowych, Mirosław Gwiazdowicz – specjalista ds. systemu gospodarczego z BAS.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich posłów członków Komisji do spraw Unii Europejskiej, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: w trybie art. 7 ust. 4 ustawy COM(2016) 202, 227; w trybie art. 8 ust. 2 ustawy JOIN(2016) 6, 8, COM(2016) 200, 201, 210, 211; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy COM(2016) 204, 207, 215. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy tez zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych wyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów, które odbędzie się w dniach 16 i 17 czerwca 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana Piotra Gryzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, który jest w drodze, oraz panią Renatę Szczęch, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zanim oddam głos państwu ministrom, chce zaznaczyć, że w agendzie Rady znajduje się dokument COM(2016) 128 dotyczący delegowania pracowników, do którego Sejm przyjął uzasadnioną opinię o niezgodności z zasadą pomocniczości. Komisja nie otrzymała na razie informacji pisemnej o Radzie w zakresie, za który odpowiada MZ. Gdy przyjdzie pan minister, poproszę o wytłumaczenie. Natomiast teraz proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RenataSzczęch">Dziękuję, pani przewodnicząca, szanowne gremium, wiodącym dla MRPiPS jest projekt dyrektywy zmieniającej dyrektywę 96/71/WE PE i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Polska nie zgłosi uwag do raportu z postępu prac, natomiast w zależności od przebiegu dyskusji przedstawiciel może zabrać głos, wskazując na sześć głównych punktów, na które zwracaliśmy uwagę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RenataSzczęch">W świetle uzasadnionych opinii o niezgodności projektu dyrektywy zmieniającej dyrektywę 96/71/WE z zasadą pomocniczości, przyjętych przez parlamenty jedenastu państw członkowskich, co spowodowało uruchomienie procedury tak zwanej żółtej kartki, zasadne jest wstrzymanie dyskusji merytorycznej nad projektem do czasu podjęcia przez Komisję decyzji o ewentualnym dalszym procedowaniu tego projektu, jego zmianie lub wycofaniu. W naszej ocenie opinie parlamentów narodowych nie powinny być postrzegane jedynie jako krytyczna ocena projektu dyrektywy pod względem jego zgodności z zasadą pomocniczości, ale również jako wyraz uzasadnionej obawy, że propozycja Komisji Europejskiej będzie miała negatywny wpływ na konkurencyjność UE i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RenataSzczęch">Należytą uwagę trzeba również poświęcić wnioskom parlamentów narodowych dotyczącym otwarcia dialogu społecznego, co powinno się przyczynić do wzmocnienia demokratycznego wymiaru UE, jak również polepszenia procesu tworzenia polityki europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RenataSzczęch">Polska wnosi o zawieszenie merytorycznych prac nad projektem dyrektywy do czasu podjęcia decyzji przez Komisję. Ponadto należy podkreślić, że obowiązujące uregulowania prawne w obszarze delegowania pracowników zapewniają odpowiednią równowagę pomiędzy ochroną praw pracowniczych i zasadami rynku wewnętrznego. Delegowanie pracowników w ramach swobody usług jako jeden z czynników wpływających nie tylko na rozwój gospodarczy i państw członkowskich ma ogromny wpływ na wzrost konkurencyjności w całej UE. Zdaniem polskiego rządu właściwsze byłoby poczekanie na efekty, jakie przyniesie w praktyce stosowanie przepisów dyrektywy wdrożeniowej i dokonanie oceny jej skutków ex post. Wówczas będziemy również dysponować bardziej rzetelnymi danymi na temat delegowania. W konsekwencji popieramy również zwalczanie nadużyć w procesie delegowania pracowników, nawet jeżeli mają one incydentalny charakter. Jednakże to właśnie dyrektywa wdrożeniowa zawiera rozwiązania mające służyć przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom i obchodzeniu przepisów. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie widzę. W takim razie, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości tej informacji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich w dniach 16 i 17 czerwca 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy w zakresie dokumentów, za które odpowiada MRPiPS. Jednocześnie Komisja przypomina, że w odniesieniu do dokumentu o sygnaturze COM(2016) 128 sejm RP przyjął uzasadnioną opinię, w której uznał projekt za niezgodny z zasadą pomocniczości.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#IzabelaKloc">Nie ma jeszcze pana ministra, więc rozpatrzymy to później. Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska, które odbędzie się w dniu 20 czerwca 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana Pawła Sałka, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska, pełnomocnika rządu ds. polityki klimatycznej. Zanim oddam głos panu ministrowi, chcę państwa poinformować, że ministerstwo nie przekazało informacji pisemnej dotyczącej agendy. Poproszę pana ministra o wyjaśnienie tej sytuacji. Bardzo proszę, panie ministrze, i generalnie o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełSałek">Dziękuję uprzejmie, pani przewodnicząca. Dzień dobry państwu. Moje nazwisko Paweł Sałek. Szanowni państwo, rzeczywiście mamy taką sytuację, że niestety nie przekazaliśmy informacji dla Sejmu i Senatu dotyczącej Rady ds. Środowiska UE, która odbędzie się 20 czerwca br. Rada ta będzie się odbywać pod prezydencją niderlandzką. Dwa podstawowe punkty, których będzie dotyczyć Rada, związane z działaniami legislacyjnymi, to jest sprawa związana z dyrektywą EU ETS i przeglądem tej dyrektywy o handlu uprawnieniami do emisji w sektorze objętym handlem uprawnieniami do emisji, czyli, mówiąc wprost, mówimy o przemyśle i energetyce. O ile tutaj mamy informację przygotowaną, jest stanowisko rządu i jest ono dostępne także dla posłów i europosłów i mogą z niego korzystać, o tyle informacja dotycząca Rady zawiera także informację związaną z dyrektywą o emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza, tak zwaną dyrektywą NEC, która w sposób bardzo nerwowy odbywa się w tym momencie na poziomie UE, dlatego że pierwsza informacja i pierwsze tak zwane general approach było przyjęte przy sprzeciwie Polski w grudniu ubiegłego roku. Wtedy Unii przewodziła prezydencja luksemburska. Następnie przez okres ostatnich kilku miesięcy prezydencja niderlandzka cały czas w sposób bardzo intensywny prowadziła prace, aby doprowadzić do trilogu, który aktualnie się odbywa pomiędzy Komisją Europejską, PE i Radą UE, czyli prezydencją. Ostatnie dwa tygodnie są bardzo dynamiczne i trudne, jeśli chodzi o te negocjacje. Jeszcze dzisiaj, jeszcze wczoraj wieczorem, jeszcze przez ostatnie kilka dni w tym i w ubiegłym tygodniu bez przerwy zarówno rząd, jak i Komitet Rozwoju, a także poszczególne resorty, specjaliści i stałe przedstawicielstwo Polski w UE, są zaangażowani w ten proces. Najświeższe informacje z Brukseli są takie, że ten poziom ambicyjny, który był proponowany przez prezydencję holenderską, nie zyskał akceptacji PE, dlatego że PE i Komisja chcą zwiększać ambicje na związkach, czyli konkretnie amoniaku, lotnych związkach organicznych oraz SOX i NOX. Mamy taką sytuację, że ten proces cały czas trwa, jest bardzo złożony i trudny, dlatego na poziomie krajowym dyskusja, jeśli chodzi o instrukcję i sprawy związane z dyrektywą NEC, nadal trwa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełSałek">Generalnie rząd polski od początku tego procesu jest za tym, aby nie zwiększać ambicji dla tej dyrektywy. Ona na początku była określana na 48%, które mierzy się śmiertelnością ludzi ze względu na wpływ tych związków, które przed chwilą wymieniłem, na zdrowie i życie. Następnie prezydencja holenderska chciała mieć ambicję na poziomie 48%, natomiast w świetle wczorajszych informacji, które do nas spłynęły, PE chce zwiększyć tę ambicję na 50%. Dlatego to jest bardzo złożona sprawa i stąd ta sytuacja, za którą przepraszam, i proszę, żeby przyjąć informację ustną na temat Rady ENVI. Jak tylko informacja dla Sejmu i Senatu będzie przygotowana, to ja państwu oczywiście przekażemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. W takim razie chciałabym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja wysłuchała informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska 20 czerwca 2016 r. Czy jest sprzeciw? Jeżeli nie ma, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełSałek">Przepraszam, pani przewodnicząca, jeszcze jedno zdanie chciałem dodać. Szanowni państwo, jeśli chodzi o dyrektywę UE ETS, która także będzie przedmiotem debaty politycznej na Radzie ENVI, to Polska oficjalnie zgłosiła korzystniejszy dla nas system głosowania, tak zwany nicejski. Zostało to zgłoszone w ubiegłym tygodniu na COREPER, więc cała dyrektywa przeglądu handlu uprawnieniami do emisji na poziomie europejskim będzie głosowana w systemie nicejskim. Tylko to chciałem uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję. To jeszcze raz pytam, czy jest sprzeciw wobec konkluzji? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III. Przechodzimy do pkt IV, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Plan działania UE przeciwko nielegalnemu handlowi dziką fauną i florą (COM(2016) 87) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd jest reprezentowany również przez pana ministra Pawła Sałka, sekretarza stanu w MŚ. Bardzo proszę o wprowadzenie do tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełSałek">To jest jeden z punktów, który będzie omawiany na Radzie ENVI. Generalnie jest taka sytuacja, że jeśli chodzi o sprawy związane zarówno z kłusownictwem, jak i z tym, co jest związane z dziką fauna i florą, to cały czas na poziomie UE trwa dosyć poważna debata na ten temat. To są gatunki, które są zagrożone i wyginięciem, i kłusownictwem, i przemytem. Stanowisko ministerstwa będzie takie, aby podkreślić to, że te wszystkie elementy, które są związane z zachowaniem zasobów przyrodniczych i z tym, w jaki sposób należy je chronić, powinny też mieć odniesienie do społeczności lokalnej, dlatego że oczywiście można być tym, który bardzo zabiega o to, żeby na poziomie ochrony przyrody dbać o to, i należy zauważyć, że ochrona przyrody w pewien sposób przez kraje rozwinięte, czy przez UE, za granicami Europy jest współfinansowana, finansowana, to jednak trzeba też pamiętać o tym, że lokalne społeczności w pewien sposób, a właściwie można powiedzieć, że w zasadniczy, kształtują to, jak wygląda dane środowisko, dany ekosystem. Dlatego też ten element będziemy podnosić w wystąpieniu. Każdy kraj, także kraje afrykańskie, mają swoje bardzo poważne kłopoty związane z tym, że są objęte konwencją CITES, i z tego powodu ich budżety mogą być nadwerężone. Dlatego ten element społeczności lokalnej będziemy chcieli podczas tej informacji pokazać i podkreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Sprawozdawcą tego dokumentu jest pan poseł Kazimierz Gołojuch. Bardzo proszę o zabranie głosu, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzGołojuch">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, szanowni państwo, tak jak pan minister powiedział, przedmiotem komunikatu Komisji jest unijny plan działania na rzecz zwalczania nielegalnego handlu dziką florą i fauną. Ten dokument jest jakby odpowiedzią na rezolucję PE, który wezwał Komisję do opracowania planu zwalczania tego procederu. Ten dokument ma charakter komunikatu. Nie jest to dokument o charakterze wykonawczym.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KazimierzGołojuch">Trzeba się zgodzić z opinią rządu, że działania, które są podejmowane, idą w dobrym kierunku, bo chodzi tu głownie o to, żeby ten narastający proceder nielegalnego handlu kością słoniową, rogami nosorożców czy innych okazów dzikich gatunków i egzotycznych ptaków, przerwać czy zahamować. Widzimy na lotniskach, w wielu miejscach publicznych takie wystawki, gdzie są pokazane te elementy, których nie należy transportować, przewozić. Z tym się ogólnie zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KazimierzGołojuch">Natomiast pan minister podkreślił bardzo ważny element lokalny, że społeczności, szczególnie w krajach biednych, w krajach afrykańskich, muszą być też objęte jakąś pomocą, informacją. Dobrze, że ta dyskusja będzie i ten tematy zostanie poruszony. Tak że jest pozytywna opinia i ze strony rządu, i z mojej jako koreferenta. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć w sprawie tego dokumentu? Nie widzę. W takim razie, czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Plan działania UE przeciwko nielegalnemu handlowi dziką fauną i florą (COM(2016) 87) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#IzabelaKloc">Powracamy do pkt II. Chcę teraz oddać głos panu ministrowi Piotrowi Gruzie, podsekretarzowi stanu w MZ w sprawie dokumentu COM(2016) 128 dotyczącego delegowania pracowników. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrGryza">Szanowna pani przewodnicząca, to jest inna materia. Ja nie do materii dotyczącej delegowania pracowników, tylko wyrobów medycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaKloc">Tak. Bardzo proszę. Jeśli chodzi o tę Radę, część dotycząca MZ. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrGryza">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, przepraszam za spóźnienie, ale miałem pytanie w sprawach bieżących i musiałem na to pytanie odpowiadać.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PiotrGryza">Informacja o stanowisku rządu RP na posiedzenie Rady w dniu 17 czerwca. Stanowisko zostało przygotowane i w tej chwili trwa procedowanie przed, a właściwie na posiedzeniu Komitetu do Spraw Europejskich. Uwagi zgłosiło Ministerstwo Finansów. Dotyczą one ewentualnych skutków regulacji związanych z tym, że Urząd Regulacji Produktów Leczniczych będzie musiał ponosić dodatkowe koszty związane z dodatkową pracą, która będzie związana z wprowadzaniem i analizą wybranych produktów leczniczych. Tyle właściwie mogę w tej chwili powiedzieć. Stanowisko będzie prezentowane przez Ministra Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. W takim razie proponuję, by konkluzja miała następującą treść: Komisja wysłuchała informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumentów w dniach 16 i 17 czerwca 2016 r. w zakresie dokumentów, za które odpowiada MZ. Czy jest sprzeciw wobec takiej konkluzji? Nie widzę. W takim razie stwierdzam, że konkluzja została przyjęta. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt V, do spraw bieżących. Informuję, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się o godzinie 12.00 w sali 118. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt V. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>