text_structure.xml
14.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Serdecznie witam wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, ministrów oraz towarzyszące im osoby.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaKloc">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Przechodzimy do pkt I, czyli zaopiniowania przez Komisję w trybie art. 20 ust. 2 w powiązaniu z art. 19 ustawy z dnia 8 października 2010 r. kandydatury pana Jarosława Starzyka na stanowisko Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej. Uprzejmie informuję, że na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Komisja może wyrazić opinię w tej sprawie w terminie 21 dni od dnia przedłożenia przez Radę Ministrów propozycji kandydatury.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaKloc">Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Aleksandra Stępkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i przedstawienie kandydatury pana ambasadora Jarosława Starzyka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderStępkowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu kandydata na Stałego Przedstawiciela RP przy UR pana Jarosława Starzyka. Pan Jarosław Starzyk jest zawodowym dyplomatą, z wieloletnim doświadczeniem pracy w MSZ, którą rozpoczął stażem aplikacyjnym w październiku 1989 r. Jego przygotowanie merytoryczne w sprawach unijnych nie podlega dyskusji. Pan Starzyk pełnił wiele funkcji w tym obszarze i przeszedł poszczególne szczeble aż do osiągnięcia stanowiska dyrektora Departamentu Unii Europejskiej w latach 2006–2008. Poza koordynacją udziału Polski w pracach Rady UE i nadzorem nad Stałym Przedstawicielstwem RP przy UE odpowiadał między innymi za wypracowanie projektów polskich stanowisk na rokowania dotyczące Traktatu lizbońskiego oraz wspólne ze Szwecją wysiłki nad powstaniem partnerstwa wschodniego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderStępkowski">We wcześniejszym okresie, w latach 1997–1999, pełniąc funkcję naczelnika wydziału, a później wicedyrektora w Departamencie Integracji Europejskiej, pan Jarosław Starzyk brał udział w przygotowaniu wicedyrektora resortu spraw zagranicznych do negocjacji członkowskich, a po ich rozpoczęciu odpowiadał za merytoryczną obsługę sekretarza stanu w MSZ, pełniącego funkcję zastępcy głównego negocjatora członkostwa Polski w UE.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AleksanderStępkowski">Po rozpoczęciu polskich rokowań akcesyjnych został skierowany do Przedstawicielstwa RP przy UE w Brukseli, gdzie w latach 1999–2004 pełnił funkcję kierownika pionu politycznego, a od maja 2003 – przedstawiciela RP w Komitecie Politycznym i Bezpieczeństwa UE. Po powrocie do Warszawy w 2004 r. przez rok tworzył w Departamencie Unii Europejskiej nowy pion do spraw rozszerzenia oraz międzyresortową strukturę zajmującą się wypracowaniem polskich stanowisk dotyczących państw aplikujących o stowarzyszenie lub członkostwo w UE.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AleksanderStępkowski">Przez kolejny rok pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Zagranicznej Polityki Ekonomicznej MSZ, zajmując się między innymi procesem ekonomizacji polskiej służby zagranicznej. W latach 2006–2008, o czym już wspominałem, był dyrektorem Departamentu Unii Europejskiej. W 2007 r. pan Jarosław Starzyk otrzymał stopień dyplomatyczny ambasadora tytularnego – najwyższy w polskiej służbie zagranicznej. W latach 2008–2015 pełnił funkcję ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Konfederacji Szwajcarskiej i w Księstwie Lichtensteinu, gdzie poza dwustronnymi relacjami Warszawy z Bernem i współpracą ze Światowym Forum Gospodarczym w Davos wspierał ambasadora UE w rozwiązywaniu problemów powstających pomiędzy poszczególnymi kantonami a Brukselą.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AleksanderStępkowski">Wysoka Komisjo, Unia Europejska i Stałe Przedstawicielstwo RP w Brukseli są w centrum interesów i zainteresowania politycznego Polski. Biorąc pod uwagę przygotowanie kandydata, jego bogate doświadczenie zawodowe oraz wysokie umiejętności dyplomatyczne, pragnę zarekomendować pana Jarosława Starzyka na stanowisko Stałego Przedstawiciela RP przy UE w Brukseli. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję. Bardzo dziękuję za tę rekomendację i udzielam głosu panu ambasadorowi Jarosławowi Starzykowi. Bardzo proszę, panie ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławStarzyk">Pani przewodnicząca, panie ministrze, panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE w Brukseli to placówka znacznie odmienna od innych polskich misji dyplomatycznych. Jej nietypowość wynika z wielu przyczyn, wśród których pozwolę sobie nadmienić trzy. Po pierwsze ma bardzo szeroki zakres zadań, który obejmuje zarówno politykę zagraniczną, w tym bezpieczeństwo, jak i kwestie gospodarcze, finansowe i społeczne. Praktycznie rzecz biorąc, cały zakres funkcjonowania państwa. Po drugie ta specyfika wynika z wysokiej dynamiki funkcjonowania, która często narzucana jest przez instytucje UE, a nie przez nas. Po trzecie wreszcie to struktura wewnętrzna misji. Stałe Przedstawicielstwo w praktyce, w mojej ocenie stanowi wyciągnięte ramię całej polskiej administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JarosławStarzyk">Na funkcjonowanie Stałego Polskiego Przedstawicielstwa przy UE wpływ mają z jednej strony ogólne założenia programowe pracy UE i jej instytucji, zawarte obecnie w agendzie strategicznej przyjętej przez Radę Europejską oraz w programach pracy Komisji, a z drugiej strony dynamika sytuacji wewnętrznej w UE, jak i sytuacja międzynarodowa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JarosławStarzyk">Wśród konsekwentnie realizowanej agendy gospodarczej UE chciałbym zwrócić państwa uwagę na trzy elementy. Po pierwsze, na szeroką agendę wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Wiąże się z nią także konkurencyjność, którą może zapewnić prawdziwie jednolity rynek, z którego sukcesywnie powinny być eliminowane bariery i ograniczenia. Ponadto obecna prezydencja holenderska zapowiedziała położenie akcentu na innowacyjność jako czynnik przyczyniający się do gospodarczego postępu. To spojrzenie jest bliskie także Polsce. Zadaniem na teraz i na kolejne lata jest takie połączenie powyższych elementów, aby zapewniły one silny wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy w całej UE, szczególnie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JarosławStarzyk">Drugi element, na który chciałem zwrócić uwagę, to polityka energetyczna i klimatyczna. W tych obszarach znacząco uwydatniła się potrzeba solidarnego zachowania instytucji UE oraz państw członkowskich i polityki wychodzącej daleko poza bieżący kontekst. Celem będzie dalsze budowanie unii energetycznej i praca nad operacjonalizacją postanowień klimatycznych z Paryża w sposób korzystny również dla całej gospodarki. Wyzwaniem w najbliższym czasie będzie między innymi wypracowanie wspólnego stanowiska Unii wobec projektu Nord Stream II. Nie ma wątpliwości co do sprzeczności tego projektu z priorytetami energetycznymi UE. Dlatego konieczne będzie zadbanie o wspólny silny głos UE w tej sprawie, ponad odmiennymi interesami ekonomicznymi państw członkowskich, w tym leży bowiem interes całej Unii, także w wymiarze symbolicznym.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JarosławStarzyk">Po trzecie, chciałbym zwrócić uwagę na prace związane z przeglądem obecnego budżetu i przygotowaniem kolejnej perspektywy finansowej na lata 2021–2027, nad która formalne prace rozpoczną się już pod koniec przyszłego roku. Priorytety Polski pozostają niezmienne. Kluczowe znaczenie maja dla nas polityka spójności i wspólna polityka rolna.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JarosławStarzyk">Pozwolą państwo, że powiem dwa słowa o ostatnich wydarzeniach w przestrzeni publicznej UE, w której dominuje dyskusja w sprawach bieżących o kolosalnym ładunku politycznym. W ostatnich latach UE dotykają kryzysy wewnętrzne. Otoczenie międzynarodowe również stawia przed nami określone nowe wyzwania. Sytuacja taka miała miejsce wielokrotnie w historii integracji europejskiej, co często ją wzmacniało. Ponownie potrzebny jest obecnie szczególny wysiłek, wzajemne zrozumienie oraz współpraca państw członkowskich i instytucji.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JarosławStarzyk">Z tej bieżącej agendy UE pozwolę sobie wspomnieć o dwóch kwestiach. Pierwsza to kryzys migracyjno-uchodźczy, który jest i pozostanie na dłuższy czas najważniejszą częścią bieżącej agendy UE. Widać wyraźnie, że dotychczas uzgodnione rozwiązania na poziomie unijnym nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, a presja migracyjna na Europę nie zmniejsza się. Polska konsekwentnie podkreślała i podkreśla, że we wszystkich działaniach w pierwszej kolejności należy myśleć o efektywnej ochronie granic zewnętrznych strefy Schengen. W najbliższych miesiącach można się spodziewać dyskusji o działaniach pożądanych, które mają służyć zachowaniu integralności strefy Schengen. To silny interes Polski. Ponadto należy położyć nacisk na intensywniejszą współpracę z państwami trzecimi. Obecnie obserwujemy, że coraz więcej państw podziela ten pogląd.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JarosławStarzyk">Druga kwestia, o której chciałbym wspomnieć w tych elementach o ładunku politycznym, to negocjacje z Wielką Brytanią w sprawie reform UE. Ta dyskusja nie jest przez nas traktowana jako zagrożenie, ale szansa na rozpoczęcie debaty na temat koniecznych zmian w funkcjonowaniu Unii. Mamy nadzieję na finalizację prac na najbliższym posiedzeniu Rady Europejskiej w połowie lutego br. Należy jednak pamiętać, że de facto jest to początek dłuższego procesu. Po referendum w wielkiej Brytanii staniemy przed koniecznością przeprowadzenia odpowiednich prac legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#JarosławStarzyk">Zarówno sytuacja migracyjna, jak i negocjacje z Wielką Brytanią obrazują trudną sytuację polityczną w UE. Te kwestie, w połączeniu z zagadnieniami energetycznymi i polityką wschodnią UE, będą kolejnymi testami umiejętności wspólnego działania państw członkowskich i poszukiwania kompromisów. Zadaniem Stałego Przedstawicielstwa będzie znajdowanie wspólnych stanowisk, które z jednej strony będą proponowały wartość dodaną dla Europy, a z drugiej, równie ważnej, będą zabezpieczały nasz polski interes.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#JarosławStarzyk">Szanowni państwo, w wielu miejscach informacji Ministra Spraw Zagranicznych o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2016 r. pan minister Witold Waszczykowski podkreślał wagę procesów integracji europejskiej dla szeroko rozumianego bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego Polski.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#JarosławStarzyk">Wychodząc z tej właśnie kierunkowej przesłanki, podczas swojej misji w Brukseli chciałbym przede wszystkim po pierwsze utrzymać aktywną i odpowiedzialną rolę Polski w Radzie UE, wzmacniającą naszą pozycję w Europie i na świecie oraz wspierającą nasze i innych państw członkowskich procesy modernizacyjne. Po drugie, w obliczu obecnych, bezprecedensowych, niektórzy mówią nawet o egzystencjalnych wyzwaniach dla integracji, chciałbym wspierać wysiłki na rzecz zachowania jedności UE oraz wzmocnienia wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Po trzecie, chciałabym zaangażować się w projekt, również sygnalizowany przez ministra spraw zagranicznych w exposé, stworzenia nowego instrumentu pozytywnego oddziaływania Unii na jej wschodnie sąsiedztwo. Po czwarte, będę pozyskiwał przychylność dla rozwiązań zgodnych z interesem Polski wśród państw członkowskich oraz instytucji, wykorzystując również, w zależności od tematyki i problemu, dotychczasową współpracę na przykład w ramach Trójkąta Weimarskiego czy Grupy Wyszehradzkiej. Po piąte, zamierzam zabiegać o zrozumienie i poparcie naszych celów na forum UE w stałych kontaktach ze wszystkimi przedstawicielami Polski w PE. Po szóste, pragnę zaangażować się w zwiększenie zatrudnienia Polaków w instytucjach europejskich. Procentowo poziom zatrudnienia Polaków nie wygląda źle, ale kiedy popatrzymy na stanowiska, które Polacy zajmują, myślę, że wiele jest do zrobienia, również dla mnie osobiście. Po siódme, chciałbym utrzymywać kontakty z przedstawicielami polskich i międzynarodowych mediów akredytowanymi w Brukseli celem wyjaśniania i promocji naszych dążeń i działań oraz wzmacniania wizerunku Polski. Po ósme wreszcie, będę wzmacniał obecny aktywny styl funkcjonowania zespołu Stałego Przedstawicielstwa, który ma na celu nie tylko raportowanie, ale przede wszystkim przedkładanie propozycji rozwiązań na wszystkich poziomach pracy Rady UE oraz ułatwianie wchodzenia w tak zwaną wielostronną grę negocjacyjną.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#JarosławStarzyk">Kończąc, chciałbym podziękować panu ministrowi Witoldowi Waszczykowskiemu za zaufanie, a w przypadku akceptacji mojej kandydatury, zaszczytem moim będzie również stała ścisła współpraca z Sejmem RP, szczególnie z tą Komisją. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę zgłoszeń do dyskusji. Chciałabym zaproponować pozytywne zaopiniowanie przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej kandydata na Stałego Przedstawiciela RP przy UE w Brukseli pana Jarosława Starzyka. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia powyższej opinii? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą opinię.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IzabelaKloc">Gratulacje. Gratulujemy panu ambasadorowi. Zamykam rozpatrywanie pkt I. Przystępujemy do spraw bieżących. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się jutro o godzinie 12.00 w sali komisyjnej. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II. Informuję, że porządek obrad został wyczerpany. Protokół znajduje się do wglądu w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>